هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌀بررسی انتقادی غایت گرایی اخلاقی به مثابه نظریه هنجارهای قرآن
🎙ارائه دهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه
🎙ناقدین:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی رامندی
👤 دکتر محمد جواد فلاح
✍️ دبیر علمی:
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی آزادیان
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/philconf
🗓 زمان: چهارشنبه 20 دی ماه 1402
⏰ ساعت: 12:30 الی 14
🏢 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ بیست و دومین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم
🌀نقش قرآن در جهت دهی به علوم طبیعی
🎙ارائه دهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی مسترحمی
🎙ناقد:
👤 حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی
✍️ دبیر علمی:
👤حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان
🌐 لینک ورود به جلسه:
vc.miu.ac.ir/mqres1
🗓 زمان: چهارشنبه 20 دی ماه 1402
⏰ ساعت: 10:30 الی 12
🏢 مکان: میدان جهاد، مجتمع عای امام خمینی(ره)، طبقه اول، سالن شهید صدر
📂مجری: مرکز همکاری های علمی و بین الملل، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📚 نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزوی📚
❇️ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
با ارائه عناوین متعدد کتاب و نشریه، میزبان فرهیختگان، اندیشمندان و پژوهشگران خواهد بود
📆 زمان: 17 تا 22 دی ماه 1402
⏰ ساعت بازدید: 9 تا 19
🕌 مکان: قم گلزار شهدا، مجتمع امام خمینی ( رحمت الله علیه)
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_علمی #فلسفه_غرب
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
🔰فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی
(تفاوت ها و شباهت ها)
ارائه دهندگان:
🎤حجتالاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی
🎤حجتالاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی
دبیر علمی:
✍️دکتر ذوالفقار ناصری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱، ساعت۱۰ تا ۱۲
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻 لینک حضور در جلسه
http://hekmateislam.com/live
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
✅✅✅ دریافت اولین مدرک پسادکتری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد صحاف کاشانی برای اولین بار موفق شد پروژه دوره پسادکترای خود را تحت عنوان «بررسی و مقایسه و تطبیق حقوق بیمار در متون مقدس اسلامی و مسیحی و یهودی و منشور حقوق بیمار» در پژو هشکده فلسفه و کلام اسلامی با نظارت استاد محمدتقی سبحانی با درجه عالی به اتمام رساند.
گفتنی است پروژه مذکور پس از تصویب در قطب تعمیق ایمان دینی جهت اجرا در قالب دوره پسادکتری به مرکز همکاری های علمی و بین الملل ارجاع شد و با تصویب طرح تفصیلی پروژه در شورای پژوهشی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، با زمانبندی مشخص در قالب دوره پسادکتری اجرا شد.
❎❎❎❎ محمد صحاف کاشانی اولین مدرک پسادکتری را از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دی ماه ۱۴۰۲ دریافت کرد.
مستند «گلشن دانایی» پرترهای از زندگی دکتر مهدی گلشنی استاد نامدار فیزیک و فلسفه ایران، به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد پنجشنبه ۲۱دی ماه ساعت ۱۹ از شبکه چهار سیما پخش میشود.
https://www.mehrnews.com/news/5986772
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی دو تا آتئیست به هم میرسن 😂
👈 آتئیست یعنی کسی که نه خدا را قبول دارد نه دین و آئینی.
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
📁پنجمین جلسه از سلسله نشستهای معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر
(به زبان انگلیسی)
📒 موضوع: «معنویت شیعی در دورۀ معاصر و ارتباط آن با تصوف»
(Shiite Spirituality Contemporary Period And its Relationship With sufism)
🎙 ارائه: دکتر محمد سوری
📒 دبیر علمی جلسه: آقای دکتر حبیب قهرمانی
📆 شنبه 23 دی ۱۴۰۲ | ساعت 10صبح
📁مکان: قم پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه 2، تالار شهید سلیمانی
🌀 برگزاری جلسات به صورت حضوری و مجازی است.
🌐 لینک: http://dte.bz/ethicsconf
🗒 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت
📁 همکاران: مرکز همکاری های علمی و بین الملل و قطب اخلاق خانواده و سبک زندگی
@isca_ethics
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#دوره #آنلاین #رایگان
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی
💠 مزایای شرکت در دوره:
1. برگزاری آنلاین و رایگان؛
2. صدور گواهی پایان دوره؛
3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛
4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید.
🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن
✏️ ثبت نام از طریق:
🆔 @Imam_110 (أدمین)
📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹
🌐@Imam_Ali_11
⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه)
👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید:
@Imam_Ali_11
#آسیب_شناسی_پژوهش_های_معاصر
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
نشست1402.10.21.mp3
27.51M
#نشست_علمی #فلسفه
🎙صوت نشست علمی «فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوتها و شباهتها)»
🗓این نشست ۲۱ دیماه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
42.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱ #خردنما | اعتقاد به خدا در ۵ دقیقه به تقریر دکتر #جرالد_شرودر
رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شرودر»؛ فیزیکدان برجسته دانشگاه MIT
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تاسف امروز خبر درگذشت استاد دکتر کریم مجتهدی، استاد فلسفه غرب دانشگاه تهران در خبرگزاری ها مخابره شد.
▪️پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، درگذشت این استاد صاحب سبک و متخصص پرآوازه فلسفه کشور، دکتر کریم مجتهدی را به جامعه دانشگاهی، شاگردان و علاقه مندان آن اندیشمند فرزانه تسلیت عرض میکند. این استاد عالی مقام در طول حیات پربار علمی شان افزون بر تدریس فلسفه در دانشگاه تهران و نگارش مقالات علمی متعدد و راهنمایی پایان نامه ها و رساله های بسیار، کتاب های گرانسنگی نیز از خود به یادگار گذاشته است.
🔘 📚«فلسفه نقادی کانت»، «فلسفه در قرون وسطی»، «فلسفه تاریخ»، «دکارت و فلسفه او»، «پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل»، «دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر»، «سیدجمالالدین اسدآبادی و تفکر جدید»، «فلسفه و تجدد»، «نگاهی به فلسفههای جدید و معاصر در جهان غرب» (مجموعه مقالات)، «درباره هگل و فلسفه او» (مجموعه مقالات)، «فلسفه و فرهنگ»، «داستایفسکی: آثار و افکار»، «افکار کانت»، «آشنایی ایرانیان با فلسفههای جدید غرب»، «مقدمه بر المشاعر صدرالمتألهین شیرازی، ملاصدرا» (ترجمه)، «فلسفه و غرب» (مجموعه مقالات)، «فلسفه در آلمان»، «چند بحث کوتاه فلسفی»، «مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی»، «افکار هگل»، «لایبنیتس و مفسران فلسفه او»، «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب»، «سهروردی و افکار او» (تأملی در منابع فلسفه اشراق)، «افلاطونیان متأخر» (از ادریوس تا ویکتور کوزن)، «منطق از نظرگاه هگل» و «فیلسوف دانشجو است» از جمله آثار منتشرشده این متفکر ایرانی است.
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی
🔴 دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاهها منتشر شد
🔸 دومین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها در سال ۱۴۰۲ از سوی مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم منتشر شد.
🔸 در متن فراخوان مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم آمده است: به اطلاع تمامی فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهها میرساند دومین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاهها در سال جاری، همزمان با میلاد با سعادت امیرالمومنین علی (ع) از روز ۵ بهمن ۱۴۰۲ آغاز میشود و تا ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.
@islamicdoc
🌍🇮🇷
به همت گروه فلسفه اخلاق پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی منتشر شد.
کتاب صداقت در فلسفه اخلاق به قلم محقق توانا دکتر حسین اترک در 350 شمارگان و در 480 صفحه از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر گردید.
این کتاب به بررسی ماهیت و حکم اخلاقی صداقت از منظر مهمترین چهرههای وظیفهگرایی، نتیجهگرایی و فضیلتگرایی در فلسفة اخلاق میپردازد. برخی از فیلسوفان اخلاق معتقدند اصل صداقت اصلی مطلق است که همهجا باید به آن ملتزم بود، ولی برخی دیگر از فیلسوفان آن را مطلق نمیدانند. مشکل مهم گروه دوم، تعیین قواعد کلی برای موارد جواز دروغگوئی است. در این کتاب سعی شده است با ذکر موارد متعددی از تعارضات عملی اصل صداقت با دیگر اصول اخلاقی که در زندگی عادی برای انسانها بیشتر پیش میآید، قواعد و اصول کاربردی جهت تصمیمگیری در مقام تعارضات عملی ارائه شود.
چکیده
صداقت یکی از فضایل مهم اخلاقی است که زیربنای فضایل اخلاقی متعددی چون: مودّت، دوستی، محبت، عشق، اخلاص، وفاداری، انصاف، نجابت، خیرخواهی، ... است. صداقت در معنای خاص مترادف با راستگویی (صداقت در گفتار) است و در معنای عام پایبندی به حقیقت (واقعیت) و مطابقت نیت، قول و رفتار با واقع است. انسان صادق در همة مقامات، شامل: اراده، نیت، اعتقاد، گفتار، شهادت، رفتار، عهد و معامله، به حقیقت پایبند است.
مسئلة مهم در فلسفة اخلاق در رابطه با فضیلت صداقت این است که آیا رعایت صداقت در همة شرایط لازم و ضروری است یا در برخی شرایط بهخاطر تعارض با وظایف اخلاقی مهمتر ترک آن جایز است؟ این کتاب به بررسی اصل صداقت از منظر مهمترین چهرههای نظریههای کلان اخلاقی، وظیفهگرایی، نتیجهگرایی و فضیلتگرایی، پرداخته است.
این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول به کلیاتی دربارة چیستی و ماهیت صداقت میپردازد. فصل اول از بخش دوم کتاب با بیان دیدگاههای دو فیلسوف وظیفهگرای مهم، ایمانوئل کانت و دیوید راس آغاز میشود. کانت صداقت را مهمترین تکلیف اخلاقی انسان در قبال دیگران معرفی میکند. دروغگویی از نظر کانت رذیلتی بزرگ و کلید تمام شرور در عالم است. وی دروغ را حتی اگر زیانی به کسی نداشته باشد و با نیت خیر نیز گفته شود، عملی ناروا میشمارد. کانت دروغگويي را «به زبان چيزي گفتن و در دل چيزي داشتن» تعریف میکند. وی در آثار ابتداییاش دروغگویی را بهطور مطلق ممنوع نمیشمارد و معتقد به اصل مقابله به مثل در دروغگویی و فریب است؛ یعنی اگر کسی قصد فریب شما و نقض حقوقتان را با فریب و دروغ داشت، مقابلة به مثل برای شما جایز است. وی همچنین، دروغگویی را به کسی که قصد دارد از دانستن حقیقت سوء استفاده کند، جایز شمرده است؛ اما در کتابهای مابعدالطبیعه اخلاق و مقالة «حق فرضی دروغگویی با انگیزة خیرخواهانه» دروغگویی را به طور مطلق ممنوع می شمارد.
دیوید راس، ممنوعیت دروغگویی را یک وظیفة در نگاه نخست میشمارد که بهسادگی قابل لغو و کنار گذاشتن نیست. از نظر او ممنوعیت دروغگوئی یک وظیفه در نگاه نخست قوی و مستحکم است. شکستن قول یا دروغگویی، بهخاطر منافع یا ضررهای ناچیز، مانند: کاهش استرس یا احساس شرم از بیان حقیقت، جایز نیست؛ ولی مواردي استثنايي وجود دارد كه در آنها نتايج حفظ قول یا راستگوئی، براي ديگران خيلي بد است. در چنین شرایطی از نظر راس، شکستن قول و دروغگوئی کار درستی است.
فصل دوم از بخش دوم، به بیان دیدگاههای فیلسوفان نتیجهگرا، اعم از خودگرا و سودگرا، در باب صداقت اختصاص دارد. آین رند، فیلسوف خودگرای اخلاقی معاصر، صداقت را جزء جدایی ناپذیر از فضایل دیگر مانند عدالت و راستی بیان میکند. وی صداقت را مهمترین فضیلت در راستای خدمت به علایق فردی میداند و آن را فضیلتی صرفاً اجتماعی و در تعامل با دیگران نمیشمارد. رند معتقد است که وظیفة صداقت مقتضی راستگویی بهطور مطلق در همة شرایط نیست و ما نباید نسبت به دزدان، سارقان، جانیان، مجرمان، و دیگر افراد مشابه آنها صداقت داشته باشیم.
جان استوارت میل، فیلسوف سودگرای کلاسیک، معتقد است تنها در یک نگاه کلنگرانه، دروغگویی و فریب در جایی که نفع بیشتری برای اکثر افراد جامعه نسبت به راستگویی و صداقت دارد، جایز میگردد. به عقیدة میل اصول اخلاقی صداقت و راستگویی در اغلب موارد، بیشترین سود اجتماعی را دارند. بنابراین، تا جائیکه ممکن است باید این اصول حفظ شوند. نتایج دراز مدت حفظ اصل صداقت و راستگویی بر نتایج کوتاه مدت دروغگویی و فریب میچربد. سیجویک، دیگر چهرة سودگرا، اصل صداقت را مطلق نمیداند. وی می¬گوید وقتی کشتن دیگری در دفاع از خود جایز است، چطور می¬توان گفت دروغگوئی به دیگری در دفاع از حقوق خود جایز نباشد؟!
در فصل سوم از بخش دوم کتاب، دیدگاه پنج شخصیت بزرگ فضیلت¬گرایی طرح شده است. سقراط مخالف هرگونه دروغگوئی با هر انگیزه و در هر شرایط است. افلاطون، برخلاف وی، دروغگوئی را در موارد متعددی جایز میشمارد. وی دروغ زبانی را در برخی موارد سودمند میداند؛ از جمله در دفاع از خود در برابر دشمن یا در برابر دوستانی که به سبب دیوانگی یا نادانی در صدد انجام کاری هستندکه بدبختی به بار خواهد آورد. وی کاربرد دروغ را به منزلة کاربرد زهر به عنوان دارو میداند که کاربرد آن تنها برای زمامداران در جهت خیر و صلاح جامعه جایز است. وی دروغ بد را دروغی میداند که به افراد صدمه و آسیب میرساند و دروغ خوب را آن میشمارد که برای دیگران مفید باشد. مصادیق دروغ خوب عبارت بودند از: دروغ به کودکان، دروغ به دشمن، دروغ حاکمان به مردم برای حفظ و ارتقاء وحدت ملی یا در مورد کودککشی، قرعهکشی جنسی و فعالیتهای حکومت برای اصلاح نژادی، دروغ به دوستانی که در وضعیت بد روحی، مانند جنون و افسردگی، قرار دارند و ممکن است با شنیدن حقیقت به خود یا دیگران آسیب رسانند.
ارسطو مانند اغلب متفکران، دروغگوئی را بهطور کلی، عملی نادرست و ناشایست میشمارد و آن را به دلایل متعددی ضدّ ارزش میداند. وی برخی از انواع دروغ را نسبت به انواع دیگر، شرمآورتر میداند؛ مانند انسان لافزنی که هدفش کسب نفع و پول است. با اینوجود، ارسطو نیز حداقل در مواردی، مانند: دروغ شخص بزرگمنش درباره خصوصیات قابل تحسین خویش، دروغ گفتن را بد نمیداند. به عقیدة برخی از شارحان، از نظر ارسطو، دروغگوئی، اگر ضرری برای کسی نداشته باشد؛ بیاحترامی ناشایست به کسی محسوب نشود؛ ناشی از خودبسندگی و برتری شخصیت باشد، نه ناشی از نقص شخصیتی؛ جایز خواهد بود. آنچه از نظر او به¬طور مطلق ممنوع است، دروغ ظالمانه است، نظیر: قَسَم دروغ، شهادت کذب، تهمت، مجازات نادرست دیگران و دروغ در تجارت.
آگوستین دیگر مخالفان سرسخت دروغگوئی است که آن را بهطور مطلق نادرست میشمارد. استدلالهای وی بر ممنوعیت دروغگوئی بیشتر دینی است. وی در ردّ دیدگاه جواز دروغگوئی به بیمار برای حفظ جانش چنین استدلال میکند که اگر زنی از شما درخواست خلاف عفتی بکند و خطر مرگ او از شدت ناراحتی و عشق، در صورت عدم پذیرش درخواستش، وجود داشته باشد، آیا تن دادن به این کار اخلاقی است؟! آکوئیناس گرچه مانند آگوستین دروغ را گناهی بزرگ میشمارد، ولی برخلاف وی زیاد سختگیر نیست و از میان انوع سه¬گانة دروغ، یعنی دروغ کمککننده، دروغ مزاحآمیز و دروغ بدخواهانه، تنها نوع سوم را گناه مهلک و کشنده میخواند.
در بخش سوم کتاب، دیدگاه علمای اسلامی در باب صداقت بیان شده است. گرچه اصل اولی اخلاقی و شرعی از نظر علمای اسلامی ممنوعیت دروغگوئی است؛ اما به خاطر وجود برخی روایات در تجویز دروغگوئی (برای اصلاح بین دو نفر، در جنگ و دروغ به زوجه و فرزند)، قریب به اتفاق علمای اسلامی قائل به جواز دروغگوئی در برخی موارد شدهاند. تا جائیکه محقق تفحص کرده است، در میان علمای اسلامی، تنها عبدالجبار معتزلی است که دروغگوئی حتی برای نجات جان یک انسان را ممنوع شمرده است. البته سخنی از وی در باب توجیه روایات اسلامی و مخالفت با آنها دیده نشد.
بخش چهارم کتاب، دربارة چگونگی تصمیمگیری در موارد تعارض اصل صداقت با اصول اخلاقی دیگر است. معیارهای متعددی که از نظریات اخلاقی فیلسوفان استنباط و در اینجا طرح شده است. در این بخش، موارد عملی متعددی از تعارضات اصل صداقت با اصول اخلاقی دیگر ذکر و در مورد آنهاتصمیمگیری شده است؛ مواردی مانند: گفتن دروغهای بیضرر، دروغگوئی به عزیزان و نزدیکان از سر علاقه و ملاحظهگری، دروغگوئی به کسی که به ما دروغ میگوید یا قصد فریبمان را دارد، دروغگوئی به دشمن، دروغگوئی به بیمار و مشکل دادن خبرهای ناگوار و مضرّ به او، کاربرد دارونما در پزشکی، دروغ در تجارت و تبلیغات بازرگانی، بکارگیری دروغ و فریب در کار پلیسی و مدیریتی.
نویسنده در پایان تلاش کرده است، قواعد و دستورالعمل¬هایی برای سهولت تصمیم¬گیری فاعلان اخلاقی در موقعیت¬های تعارض اصل صداقت با اصول اخلاقی دیگر ارائه کند. در نهایت، نتایج تحقیق نشان میدهد که صداقت یک اصل اخلاقی مطلق نیست. راستگوئی و صداقت با وجود اهمیت بسیار زیادی که دارد، ولی عالیترین و مهمترین اصل اخلاقی که حاکم بر تمام اصول اخلاقی باشد، نیست و در تعارض آن با اصول اخلاقی دیگر، مانند: اصل نجات انسان و حفظ حیات، دفع ضرر غیرمستحق (اعم از ضرر جانی، مالی و آبرویی)، اصل عدالت و عدم ظلم، اصل اعطای حق و عدم تضییع حقوق دیگران، این اصول مهمتر از اصل صداقت هستند.
هدایت شده از مرکز آموزش زبان حوزه
#اطلاعیه
#ثبت_نام_دوره_های_تخصصی
#رایگان
🎊 عناوین دوره های تخصصی🎊
❇️دوره تخصصی روش تدریس (TTC)
❇️ دوره سامیت
❇️ دوره ترجمه
❇️ دوره Writing
👈عربی و انگلیسی / خواهران و برادران
( آموزش مجازی)
🕰مهلت ثبت نام
۲ بهمن لغایت ۱۱ بهمن
📝 شروع دوره: شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
👈 شرایط و لینک ثبت نام :
🆔https://survey.porsline.ir/s/2awNPufp
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
ما را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید 🌷
🎧 لینک کانال «بخش آموزش زبانِ» مرکز 👇
eitaa.com/joinchat/3981967394C02ccfa0627
مرکز آموزش زبان حوزه