🔶 کتاب «برونگرایی در محتوا و لوازم معرفتشناختی آن»، بهقلم دکتر محمود مروارید، از آثار پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهلویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شایسته تقدیر شناخته شد.
✅✅ این موفقیت را به جناب استاد دکتر مروارید، همکاران محترم در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبریک و شادباش عرض میکنیم و موفقیت روزافزون ایشان را مسئلت داریم.
از دیگر آثار دکتر مروارید مقالات زیر است:
1.H. Vahid and M. Morvarid
"Responses to Segal and Garfield" in Dialogues in the Philosophy of Religion
(Forthcoming) [abstract]
2.H. Vahid and M. Morvarid
"Revelation and Religious Experience" in Dialogues in the Philosophy of Religion
(Forthcoming) [abstract]
3.M. Morvarid
Mereology is not a Guide to (In)conceivability: A Reply to Giberman
Dialectica 999 (2022), [abstract]
4.M. Morvarid
Seddiqin Argument
The Encyclopedia of Philosophy of Religion (Accepted) [abstract]
5.M. Morvarid
Truthmaking, resemblance, and divine simplicity
Religious Studies (2021), [abstract]
6.M. Morvarid
A new argument for the incompatibility of content externalism with justification internalism
Synthese 198 (2021), 2333-2353 [abstract]
7.M. Morvarid
The Discrimination Argument: A Reply to Dierig
Erkenntnis 79 (2014), 1209-1219 [abstract]
8.M. Morvarid
Reference Failure, Illusion of Thought and Self-Knowledge
Dialectica 67 (2013), 303-323 [abstract]
9.M. Morvarid
The Epistemological Bases of the Slow Switching Argument
European Journal of Philosophy (2012), [abstract]
10.M. Morvarid
Allamah Tabataba'i's Siddiqin Argument of God: A Critical Look
(2008), [abstract]
هدایت شده از م_ش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلام نورانی «حضرت امام» رضوانالله علیه
* مناجات «شعبانیه» را خواندید؟
بخوانید آقا ...
✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند
🌀 کلام در مدرسه لکهنو؛ ریشه و اندیشه ها
🎙ارائهدهندگان:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
(خاستگاه اندیشههای کلامی در مدرسه لکنهو)
👤 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی اسفندیاری
(جایگاه علامه میرحامد خسین و عبقات الانوار در کلام شیعه)
🎙دبیر علمی:
👤 دکتر اصغر رمضانی
🗓 زمان: سه شنبه 24 بهمن ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
لینک ورود به جلسه:
dte.bz/philconf
🏢 مکان: پردیسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🗒سلسله نشستهای علمی (جلسه چهاردهم)
◾️ درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران
🎙 حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدتقی سبحانی
📅 چهارشنبه ۲۵ بهمن 1402، ساعت 8 الی 10
🏫 مکان: قم، پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🔗 لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
✅✅✅ نشست علمی «کلام در مدرسه لکهنو؛ ریشهها و اندیشهها» در روز سهشنبه 24/11/1402 با ارائه اساتید محترم دکتر مهدی اسفندیاری و دکتر حامد مقدم و دبیری دکتر اصغر رمضانی در تالار شهید سلیمانی برگزار شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️❇️ نشست علمی «کلام در مدرسه لکهنو؛ ریشهها و اندیشهها» در روز سهشنبه 24/11/1402 با ارائه اساتید محترم دکتر مهدی اسفندیاری و دکتر حامد مقدم و دبیری دکتر اصغر رمضانی در تالار شهید سلیمانی برگزار شد.
❎❎ در ابتدای جلسه گزارشی کلی از زندگی و ویژگیهای فردی میر حامد حسین ارائه کردند و در ادامه دکتر مهدی اسفندیاری در موضوع «جایگاه علامه میرحامد حسین و عبقات الانوار در کلام شیعه» به ارائه پرداخت. ایشان گفتند که مدرسه لکهنو با سابقهای 150 ساله است با اندیشمندانی فراوان و میراثی سترگ. آغاز مدرسه لکهنو در سال 1200 با حضور سید علی دلدار نقوی است که اصالتاً سبزواری هستند و اجدادشان در حمله مغول به هند مهاجرت کردهاند و همچنین اجداد میر حامد حسین نیز نیشابوری هستند که به هند مهاجرت کردهاند و نسب این دو نفر در امامزاده محروق نیشابور به هم میرساند. مدرسه لکهنو حلقه واصل بین ایران و شبه قاره است. خاستگاه تولید عقبات و تربیت میرحامد حسین به روش تربیتی سید دلدار علی نقوی میرسد. سید دلدار علی شخصی است در گوشهای گمنام در دنیا یعنی شبه قاره پایگاهی قوی در اصول و فقه و کلام برای شیعه درست کردند. سید دلدار فقط دو سال در نجف بوده ولی در بازگشت از نجف به هند فضای شبه قاره را رصد میکند و با اخباریها و صوفیها و سلفیها مواجه دارد و از پاسخ به شبهات دریغ میکند و کتاب عماد الاسلام ایشان یکی از بزرگترین کتب کلامی شیعه است که در رد نهایه العقول فخر رازی است که چهار جلد آن مربوط به امامت است. میر حامد حسین در عبقات از عماد الاسلام و سید دلدار علی یاد میکند. عنوان احیاگر فرهنگ امامت در عصر معاصر عنوانی شایسته برای میر حامد حسین است . او آثار دلدار علی و قبل او را دیده تا به عبقات رسیده است. اما زمینه پیدایش کتاب عبقات آن است که شخصی به نام شاه عبد العزیز دهلوی کتابی با عنوان تحفه اثنا عشریه را در ذم و رد عقاید شیعه تالیف میکند که در فصل هفتم این کتاب عقیده شیعه در باب امامت را به چالش میکشد. این کتاب نه تنها عقاید شیعه بلکه باورهای اصیل اسلامی را نشانه میگیرد و در واقع مرامنامه جریانهای تکفیری و افراطی در شبه قاره میگردد. او در مقدمه کتابش انگیزه خود از نوشتن کتاب را نفوذ روزافزون شیعه در میان خانوادههای اهل سنت میداند و این سخن نشان می دهد مرحوم سید دلدار علی نقوی در ترویج عقاید حقه مکتب اهل بیت در شبه قاره موفق بوده است. شاه عبدالعزیز با اینکه در مقدمه کتابش وعده میدهد که جدال احسن کند و از دایره انصاف خارج نشود ولی به وعده خود وفا نمیکند و انواع تهمتها و افتراءها را نثار شیعه میکند و عقاید اسماعیلیه را به شیعه نسبت میدهد.
✅✅✅ میرحامد حسین در فضایی تربیت شده است که سید دلدار علی آن را ایجاد کرده است و آن تشکیل یک جبهه واحد در مقابل کتاب تحفه اثناعشریه است. کتاب عبقات ردیه ای است بر باب هفتم کتاب تحفه که مربوط به امامت است و با تالیف کتاب عبقات هویت شیعه در شبهقاره ماندگار شد. میرحامد حسین یک نقطه عطف در تاریخ شیعه است؛ مجاهدی که یک لحظه از مرام و عقیده عقب نمینشیند و همه هستی خود را فدای دفاع از عقاید شیعه میکند و آنقدر در این راه مینویسد که هر دو دستش از کار میافتد.
در ادامه دکتر حامد مقدم درباره «روششناسی صاحب عبقات در اعتبار سنجی حدیث» به ارائه پرداختند. ایشان گفتند که فرقهنویسان معتقدند که اساس اختلافات کلامی مربوط میشود به ایام بعد از رحلت پیامبر اکرم و جانشینی آن حضرت. در میان صحابه ائمه کسانی هستند در رد نظریه اهل سنت و خلفا کتاب می نویسند. در دورههای بعد مهمترین کتاب در این حوزه کتاب المغنی قاضی عبدالجبار است که جلد بیستم آن مربوط به امامت است و سید مرتضی کتاب الشافی را در نقد آن نوشته است. سید مرتضی در این کتاب مباحث ادبی و اصولی و مباحثی که ناظر به فهم و دلالت حدیث است را متعرض میشود ولی مباحث مربوط به اعتبار سنجی و صحت حدیث و صدور قطعی آن را متعرض نمیشود. بعد از سید مرتضی، شیخ طوسی با نگارش تلخیص الشافی همان روش سید را ادامه میدهد و تا نوبت به علامه حلی میرسد. علامه حلی در اثبات مذهب شیعه دو کتاب نوشت: نهج الحق و کشف الصدق و دیگری منهاج الکرامه که هر دو کتاب مورد توجه اهل سنت قرار میگیرد. ابن تیمیه با نوشتن منهاج السنه، منهاج الکرامه را نقد میکند و فضل بن روزبهان کتاب نهج الحق و کشف الصدق را. بعدا قاضی نورالله شوشتری و محمد حسن مظفر کتاب فضل بن روزبهان را نقد میکنند ولی تا امروز در نقد منهاج السنه ابن تیمیه کتابی نوشته نشده است. در همین سیر در هند کتاب تحفه اثناعشریه در رد عقاید شیعه نوشته میشود و نویسنده در فصل هفتم کتاب عقاید شیعه در مسئله امامت را به چالش میکشد.
✳️✳️ شاه عبدالعزیز دهلوی در فصل هفتم کتاب تحفه سیزده حدیث و شش آیه را برای نقد عقیده شیعه ذکر میکند و مدعی است که احادیث را از منابع مورد قبول شیعه آورده است در حالی که این احادیث مورد قبول شیعه نیستند. به طور مثال در مقام معارضه با حدیث ثقلین استناد میکند به حدیث: اقتدوا من بعدی بابوبکر و عمر یا در مقام تعارض با حدیث مدینه العلم استناد می کند به حدیث: لو کان بعدی نبیا لکان عمر و از اصول بحث خارج میشود چون شیعه این احادیث را قبول ندارد.
♻️♻️ میر حامد حسین برخلاف شاه عبدالعزیز کاملا به اصول و قوانین جدال احسن ملتزم است و در اعتبارسنجی حدیث و منطق فهم آن به منابع معتبر اهل سنت و عالمان آنها استناد میکند. میر حامد حسین در دفاع از عقاید شیعه در مقام اول به دنبال این است که صدور قطعی حدیث از پیامبر اکرم و دلالت آن را اثبات کند. قدم اول ایشان اثبات تواتر حدیث است و برای اثبات تواتر سه کار انجام میدهد. ابتدا سراغ کتبی از اهل سنت میرود که آنها ادعا کرده اند احادیث موجود در آن متواترند. در گام دوم به سراغ اعترافات علمای اهل سنت رفتهاند. احادیثی که مورد استناد شیعه است و علمای اهل سنت به تواتر آن اعتراف کرده اند؛ مثل حدیث غدیر که استدلال شده به کلمات ذهبی که او در مقام نقادی حدیث در نزد اهل سنت جایگاه بلندی دارد. قدم سوم میرحامد حسین برای اعتبار سنجی حدیث این است که تواتر حدیث را در طبقات مختلف اثبات کند؛ کاری که علامه امینی در الغدیر درباره حدیث غدیر انجام داده است.
▶️▶️ نکته قابل توجه اینکه ایشان برای اثبات تواتر حدیث به سراغ مبانی رجالی اهل سنت می رود. نگاه مشهور اهل سنت در تواتر حدیث همان نگاه شیعه است عدد خاصی را برای اثبات تواتر شرط نمیدانند و معتقدند همین مقدار که یقین حاصل شود که تبانی بر کذب نبوده، برای اثبات تواتر کافی است. اگر تواتر حدیثی اثبات نشد، او درصد اثبات صحیح یا حسن بودن حدیث برمیآید و به کتب فقه و اصول فقه اهل سنت مراجعه میکند و با توجه به امکانات آن روز ایشان در مسئله زحمات و سختیهای زیادی را متحمل میشود.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند
🌀 کاربست فصل به عنوان حدتام در منطق صدرایی
🎙ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین زاده
🎙 ناقد:
👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر یارعلی کرد فیروزجایی
🎙دبیر علمی:
👤 دکتر ذوالفقار ناصری صدر
🗓 زمان: شنبه 28 بهمن ماه 1402
⏰ ساعت: 10 تا 12
لینک ورود به جلسه:
dte.bz/philconf
🏢 مکان: پردیسان، بلواردانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
#نشست_سوم #آنلاین
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
❇️ میهمان:
حضرت آیت الله
#حسن_معلمی
دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم
❇️ میزبان:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین
#سید_اباذر_نبویان
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و عضو انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم
🗓 زمان: چهار شنبه 02/ 11/ 1402 ساعت 19
✅ شرکت در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
الجلسة الأولى دور مدرسة الكوفة الكلامية في الفكر والحضارة الشيعية
1.تأسيس المعرفة والحضارة الشيعية في مدرسة الكوفة
العلامة الشيخ الدكتور محمد تقى سبحاني (مركز أبحاث العلوم و الثقافة الإسلامية الجمهورية الإسلامية الايرانية
2. دور اهل البيت:في تأسيس مدرسة الكوفة الكلامية
أ. د.رزاق الموسوي جامعة الكوفة كلية الفقه
3. ريادة مدرسة الكوفة في تأسيس العقلانية الكلامية
العلامة الشيخ الدكتور رضا برنجکار جامعة طهران الجمهورية الإسلامية الايرانية
الجلسة الثانية:التيارات الكلامية والعقائدية في مدرسة الكوفة الكلامية
1.معرفة تيارات متكلمى الكلام النقلى الكوفيين و استمرار ذلك إلى مدرسة قم الکلامی
الدكتور سيد حسن طالقاني معهد القرآن والحديث الشريف الجمهورية الإسلاميةذالايرانية
2.مدرسة الكوفة الكلامية، هشام بن الحكم أنموذجاً
أ.د.كريم السراجي (جامعة الكوفة كلية الفقه)
3. معرفة تيارات متكلمى الكلام العقلى الكوفيين وامتدادهم الى مدرسة بغداد الكلامية
الشيخ الدكتور أكبر أقوام كرباسي
مركز أبحاث العلوم و الثقافة الإسلامية الجمهورية الإسلامية الايرانية
الجلسة الثالثة
تأسيس مدرسة الكوفة الكلاميه
1.التشيع في الكوفه منذ عهد الامام على عليه السلام الى نهابة عهد إمامة الامام السجاد عليه السلام وأثرها في تأسيس مدرسة الكوفة
الدكتور سيد على حسينى زاده
معهد القرآن والحديث الجمهورية الإسلامية الايرانية
2.المتكلمون الأوائل ونطاق المناقشات الكلاميه بالكوفة في زمن الائمه
الدكتور إمداد توران
جامعة الأديان والمذاهب الجمهورية الإسلامية الايرانية
3.تثاقف الإثنيات الدينية في الكوفة - قراءة ابستمولوجية
أ.د.وليد الاسدي
#نشست_علمی #فلسفه_دین
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها
ارائه دهندگان:
🎤حجتالاسلام عسگری سلیمانی امیری
🎤دکترمحمد ممحمدرضایی
🎤دکتر یوسف دانشور
دبیر علمی:
✍️حجتالاسلام محمد جعفری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
لینک حضور مجازی 👇
https://hekmateislami.com/live
🆔@hekmateislami
🆔@mjafari_ir
❇️سلسله نشست های نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی علوم اسلامی
🔰نشست علمی بررسی انتقادی شرایط یک نظریه معقول و مقبول از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه
📒دبیر علمی: اویس استادی
⬅️لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/ici
📅زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402
⏰ساعت 10
🔹مکان: مشهد- چهارراه خسروی- خیابان آیت ا... خزعلی- نبش خیابان آیت ا... طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از محمد سوری
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود
تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402
موضوعات:
🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی
🍀محتوای ذهنی
🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا
🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد
🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی
🍀پدیدارشناسی ذهن
🍀اراده آزاد
اساتید:
👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران)
👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
جهت شرکت در دوره بصورت مجازی به لینک زیر مراجعه نمایید (کد ورود22) https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274
جهت ثبت نام به سایت مراجعه کنید:
https://urd.ac.ir/fa/75283/%D8%AB%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF/
📍 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی