✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
♈️استاد رسول جعفریان در کانال تلگرامیش نوشت:
✅چرا در دنیای اسلام کسی مثل فان اس نداریم تا تاریخ کلام اسلامی بنویسد؟(قسمت اول)
*⃣این روزها که یک بار دیگر کتابهای پژوهشی سعودی ها را ورق می زدم ـ آثاری که پارسال خریده بودم و امسال بدستم رسید ـ کتابهایی بالغ بر 200 مجلد که بخش مهمی از آنها تحقیقات نوی امروزی است، احساس کردم، این سوال برای ما مهم است. سوال از این که هدف از تحقیق و پژوهش و آموختن چیست؟ این کتابها به من نشان داد که پژوهشگران سعودی در دانشگاههای این کشور، تصمیم گرفته اند با هر نوع اصلاح گری مبارزه کنند. حال بگذریم از آنچه این دو سه سال در سعودی پیش آمده که به نام اصلاح، حکایت دیگری است. مقصودم کتابهایی دانشگاهی و به خصوص رساله های دکتری آنهاست. به قول یکی از دوستان در یادداشتی که نوشته بود، آنها یکسره در پی نقد اندیشه های اشعری و معتزلی و شیعی و غیره و غیره هستند. تا جان دارند علیه این و آن بکار می برند. خاطرم هست در ایام حج سال 96 هم به خصوص در باره آثار ضد شیعه مطالبی نوشتم که اینها اصلا پژوهش نیست. شاید تصور می شد چون من شیعه هستم، آن یادداشت را نوشتم، ولی شما هر نوع پژوهش نوی سعودی را ببنیید، در مبارزه با هر نوع تغییر فکر و اصلاح است. این البته، از سعودی ها که اهل حدیث و سلفی مزاج هستند، امر بعیدی نیست. آیا واقعا در میان ما همین حالت نیست؟ امروز استادی ا فتخار می کرد که کتاب هفتصد سال قبل هنوز کتاب درسی است. ممکن است بگویید، مقصودش در فقه بوده، و اینها اقتضایش همین است. اما بعید می دانم این روش، حتی در فقه ما را به جایی برساند. اولا ما یکسره در اثبات معلومات قبلی که رنگ قدسی پیدا کرده ودارد تلاش می کنیم. ثانیا به هیچ روی حاضر به تغییر سنت های آموزشی و تحصیلی نیستیم و غالبا وقتی بحث از اصلاح می کنیم، مقصودمان لعاب کار است تا جنس کار. دیگر این که تا مجبور نشویم و در عمل حیثیت مان نرود، حاضر به پذیرفتن هیچ اصلی نیستیم. گاهی اختلاف نظرها در جزئیات و امور فرعی را نشان تغییر و اجتهاد می دانند که معلوم است فایده ای ندارد. اما مهم تر از اینها، نه خود تغییر، درک علمی است که باید مقدم بر هر چیزی باشد. آن وقت برای این درک علمی، خیلی از امور لازم است که ما اغلب از داشتن شرایط اصلی آن بی بهره ایم. ما به وضع موجود فکر می کنیم. هدف ما، نگه داشتن آن چیزی است که هست. گاهی برای حفظ آن، باطل های دیگری را هم ترویج می کنیم تا بتوانیم راحت تر آنها را حفظ کنیم. آ نوقت، این حفظ کردن هم گاه خنده دار است. خود آنها در در یک مقطع تاریخی خاصی درست شده و قبل از آن نبوده و حالا ما مجبور به حفظ آنها هستیم و یکسره باید بنویسیم و سخنرانی کنیم تا آنها بماند. البته می گویند مگر همه چیز باید تغییر کند؟ البته که که نه، اما خیلی مهم است که هدف ما حفظ وضع موجود در هر شرایط باشد، یا دانستن و آموختن آنچه درست است. بعد هم، گاهی حرفهای شگفتی می زنیم. چیزهای عجیبی را به هم متصل می کنیم. شعارهای دهن پر کن بخصوص در علوم انسانی و اجتماعی و سیاسی داریم که هر کدام آنها یک دنیا معارف بی پایه را اثبات می کند، البته برای عوام و کسانی که عوام زده هستند. بقیه هم ساکتند. مهم این مشی کلی بدی است که در پیش گرفتیم. این که عرض کردم سعودی ها مصمم شده اند هرچه جابری و حنفی و ارکون گفته اند، هرچه نومعتزلی ها می گویند، هر کسی که در هر گوشه اجتهاد تازه ای مطرح می کند، هر گروهی که مخالف سلفی ها هستند، هر کسی که برداشت تاریخی دیگری دارد، و ... همه را نفی کنند و یکسره به کار نقد بپردازند، پیداست که در چه عالمی سیر می کنند. اینجا هم اگر کسی حرف نوی زد، اعتراضها بلند می شود. ذره ای امکان اشتباه نمی دهیم.
قسمت دوم را از این جا مطالعه کنید.
https://eitaa.com/philtheo/1329
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
♈️استاد رسول جعفریان در کانال تلگرامیش نوشت:
✅چرا در دنیای اسلام کسی مثل فان اس نداریم تا تاریخ کلام اسلامی بنویسد؟(قسمت دوم)
قسمت اول را از این جا مطالعه کنید
https://eitaa.com/philtheo/1327
ما باید ذهنمان را در باره مفهوم علم اصلاح کنیم. ما باید برای اصل علم حرمت قائل باشیم. حتی معتزله این طور نبودند که برای علم به عنو.ان علم ارزش قائل باشند. اساسا متکلمان هم مثل همین سعودی ها، کارشان دست کم در یک بخش عمده، دفاع از باورهای استادان معین فرقه سازشان بود. متکلمان اشعری هم. بافتنی های گسترده شان بکنار و لاطائلاتی که هیچ مشکل علمی را حل نمی کرد. مثل خلق قرآن. و دیگران و دیگران هم. این که مثلا هفتصد سال است شرح تجرید کتاب درسی است و هنوز بهتر از آن نیامده، چه چیزی را نشان می دهد؟ بنده نمی خواهم لزوم تغییر کتابهای درسی را بگویم که آن هم برای خیلی حتی اندلش محل تردید است، بلکه از توجه ذهن به مفهوم علم صحبت می کنم. این علم باید محور باشد، نه دفاع به هر قیمتی و در هر شرایطی. ما باید به لوازم این امر باور داشته باشیم. اگر اطمینان به سرمایه های علمی خود هم داریم، لازم است تا از این مسیر برویم و شرایط آن را فراهم کنیم. ما دایما باید طلبه و دانشجویمان را تحریک به دانستن و انتقاد و اعتراض بیشتر کنیم. هیچ اتفاقی نمی افتد. باید افکار متعارض را در اختیارش بگذاریم تا ذهنش فعال شود.
نه این که خیال کنیم باید به یک فکر عادتش دهیم تا مبادا از راه بدر رود. با این وضع، وضع سابق می ماند، اما نه ماندنی که مطلوب است. آنهایی که وضع مطلوب و رو به رشد دارند که به علم حرمت می نهند و در همه عرصه علم محور و شفاف هستند. حال بپرسید چرا کسی نمی تواند مثل فان اس، تاریخ کلام اسلامی بنویسد؟
@jafarian1964
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
✅پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی همزمان با روز بزرگداشت علامه طباطبایی و د رآستانه جهانی فلسفه بر گزار می کند:
♈️آیین رونمایی معرفی بررسی آثار کلان طرح رابطه نفس و بدن
*⃣ زمان: پنج شنبه 23/آبان/1397 ساعت 9 ای 12
*⃣
💹مکان: ابتدای خیابان معلم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه چهارم،تالار خواجه نصیر طوسی
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
قرابت بین اخلاق و معرفتشناسی، امکانی فراهم برای فیلسوفان است تا از مفاهیم بنیادین اخلاق فضیلت در تبیین عناصر علوم معرفتی بهره ببرند. معرفتشناسی فضیلت رویکردی متفاوت با معرفتشناسی تحلیلی است که با چرخش محور ارزیابی از باور به صاحب باور، عنصر «فضیلت معرفتی» را مطرح میکند. کتاب «معرفتشناسی فضیلت»، با انگیزۀ تبیین و معرفی این شاخۀ جدید از معرفتشناسی؛ در ۲۱۱ صفحه و در قالب چهار فصل تدوین شده است.
ادامه گزارش در فایل پیوست مطالعه فرمایید.
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
گزارش کتاب «معرفتشناسی فضیلت» اثر زهرا خزاعی.pdf
212.2K
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
☯مراسم رونمایی، معرفی و بررسی آثار کلانطرح «رابطه نفس و بدن» با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار میگردد مکان: ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار خواجه نصیرالدین طوسی (طبقه 4 سالن همایش).
🈯️زمانبندی برنامهها
1⃣تلاوت قرآن کریم
2⃣ گزارشی از معرفی و بررسی کلانطرح رابطه نفس و بدن؛ دکتر ابراهیم علیپور 9:40-9:50
3⃣ خیر مقدم توسط ریاست محترم پژوهشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی 9:50-10:00
4⃣ سخنران مراسم، آیت الله فیاضی 10:00 -10:30
5⃣ سخنران مراسم، دکتر رضا اکبری 10:35 – 10:50
6⃣ سخنران مراسم، حجت الاسلام والمسلمین عسگری سلیمانی امیری 10:50 – 11:05
7⃣ آیین رونمایی از آثار کلانطرح «رابطه نفس و بدن» 11:10-11:30
⚫️ادامه از سایت پژوهشکده فلسفه و کلام مظالعه کنید.
http://yon.ir/7bK73
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
زمانبندی برنامهها
1. تلاوت قرآن کریم
2. گزارشی از معرفی و بررسی کلانطرح رابطه نفس و بدن؛ دکتر ابراهیم علیپور 9:40-9:50
3. خیر مقدم توسط ریاست محترم پژوهشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی 9:50-10:00
4. سخنران مراسم، آیت الله فیاضی 10:00 -10:30
5. سخنران مراسم، دکتر رضا اکبری 10:35 – 10:50
6. سخنران مراسم، حجت الاسلام والمسلمین عسگری سلیمانی امیری 10:50 – 11:05
7. آیین رونمایی از آثار کلانطرح «رابطه نفس و بدن» 11:10-11:30
بسم الله الرحمن الرحیم
🈯️درآمدی بر همایش علم اسلامی
1⃣ مسئلۀ علم دینی یکی از بحث¬برانگیزترین مسائل علمی در یکی دو دهۀ اخیر بوده که هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است و دیدگاه¬های متعددی بر سر امکان یا عدم امکان و تعریف و تبیین آن وجود دارد. همایش «نظریۀ علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» هرگز ادعای به سرانجام رساندن این بحث را ندارد، بلکه معتقد است باید در گام¬های متعدد به تک تک نظریه¬های قابل توجه در این زمینه پرداخت و میزان کارآمدی هرکدام را جداگانه در معرض نقد و بررسی گذاشت. این همایش در گام اول نظریه آیت الله جوادی را به عنوان یکی از نظریات مطرح که مورد توجه بخشی از جامعۀ علمی معاصر قرار گرفته است، به محک آزمون گذاشته است.
2⃣دلیل آنکه همایش حاضر خود را به مباحث صرفا نظری محدود نکرده و به چگونگی کاربرد نظریه در مجامع علمی به خصوص آموزش و پرورش نیز نظر دارد، این نیست که این نظریه پیشاپیش به عنوان اصل موضوع پذیرفته شده و اکنون فقط سخن از چگونگی کاربست آن است؛ بلکه دلیل آن عبارت است از اینکه اولاً یکی از معیارهای مهم ارزیابی و سنجش یک نظریه این است که آیا تا چه اندازه و چگونه می¬توان آن را به کار گرفت و آیا اساساً کاربست آن وجه معقولی دارد یا خیر، و ثانیاً اگر بخواهیم بحث از کاربست را متوقف بر روشن شدن تکلیف در بخش نظری قضیه کنیم، چه بسا هیچ¬گاه نوبت به بحث از کاربست نرسد و این مخصوصاً دربارۀ مسائلی مانند مسئلۀ علم دینی که اختلافات زیادی راجع به آن مطرح است بیشتر صادق است. بنابراین مطلوب به نظر رسید که توأم با بخش نظری به بخش کاربردی هم نگاه ویژه داشته باشیم و چگونگی کاربرد نظریۀ مطرح را در عمل بسنجیم.
3⃣راه¬کار میانه¬ مورد نظر این همایش آن است که در بخش نظری، به طور جدی نظریه را در محک آزمون قرار داده و در معرض بحث و بررسی¬های دقیق اندیشمندان این حوزه قرار دهد. هم¬زمان در بخش کاربردی هم تلاش شود که فارغ از برخی اشکالات وارد بر نظریه، با تکیه بر پارهای از شاخصه¬های روشن نظریه که انتقادات کمتری به آن¬ها وارد است، چگونگی کاربست آن¬ها را نشان دهد. معمولاً انتقادهای منتقدین به نظریۀ مطرح، ناظر به جزء جزء این نظریه نیست و در عین حال که انتقادات جدی به بخش¬هایی از این نظریه وارد می¬کنند، بخش¬هایی دیگر را تأیید و تصدیق می¬کنند. این همایش تلاش کرده است که بخش¬هایی از این نظریه که کم و بیش مورد تأیید منتقدین است را در معرض آزمون کاربردی قرار دهد. از این رو، یکی از برنامه¬های همایش که در حال پیگیری است این بوده است که جمعی از متخصصین حوزۀ آموزش و پرورش گرد آمده¬اند و در جلسات متعددی و پس از بحث و بررسی¬های متناوب، نمونه درس¬هایی را بر محور آن شاخصه¬ها تنظیم کرده و به معرض داوری صاحب¬نظران این حوزه قرار داده¬اند. تأکید می¬شود که این نمونه¬درس¬ها نیز به عنوان بخشی از ارزیابی این نظریه و برای این¬که در معرض آزمون کاربردی قرار گیرد تهیه شده و بدیهی است که هرگونه ارزیابی از این نمونه¬درس¬ها نیز مورد استقبال این همایش قرار می¬گیرد.
4⃣ بدیهی است میزان موفقیت این همایش بستگی به میزان حضور علمی اندیشمندان و فضلای گرامی دارد و ما از همۀ کسانی که در مسئلۀ علم دینی دارای دغدغه¬اند و در این باره نظری دارند، اعم از موافقین و مخالفین، دعوت می¬کنیم پا به میدان گذاشته و دیدگاه¬های خود را مطرح نمایند. این همایش ضمن استقبال از حضور هرگونه دیدگاه¬های انتقادی درخواست می¬کند که منتقدین گرامی علاوه بر ارائۀ انتقادات خود، بخشی از توان خود را به ارائۀ پیشنهادات ایجابی و جایگزین اختصاص دهند؛ چرا که این¬گونه پیشنهادات می¬تواند افقهای جدیدی را برای ادامۀ مسیر باز گشاید.
✅پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده فلسفه و کلام
http://phil.theo.isca.ac.ir/
✨ →♈️کانال رسمی پژوهشکده فلسفه و کلام
https://eitaa.com/philtheo
زمانبندی برنامهها
1. تلاوت قرآن کریم
2. گزارشی از معرفی و بررسی کلانطرح رابطه نفس و بدن؛ دکتر ابراهیم علیپور 9:40-9:50
3. خیر مقدم توسط ریاست محترم پژوهشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی 9:50-10:00
4. سخنران مراسم، آیت الله فیاضی 10:00 -10:30
5. سخنران مراسم، دکتر رضا اکبری 10:35 – 10:50
6. سخنران مراسم، حجت الاسلام والمسلمین عسگری سلیمانی امیری 10:50 – 11:05
7. آیین رونمایی از آثار کلانطرح «رابطه نفس و بدن» 11:10-11:30
هم اکنون آیین رو نمایی معرفی و بررسی آثار کلان طرح رابطه نفس وبدن با حضور اساتید بر جسته حوزه وودانشگاه در عرصه فلسفه و کلام اسلامی
هم اکنون سخنرانی دکتر لک زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
هم اکنون سخنرانی دکتر ابراهیم علیپور ریاست محترم پژوهشکده فلسفه و کلام
سخنرانی ایت الله فیاضی.m4a
26.7M
سخنرانی آیت الله فیاضی در آیین رونمای معرفی و بررسی آثار کلان طرح رابطه نفس و بدن
سخنرانی دکتر رضا اکبری.m4a
12.05M
سخنرانی دکتر رضا اکبری در آیین رونمایی معرفی و بررسی آثار کلان طرح رابطه نفس و بدن
دکترامیری عسگری.m4a
25.75M
سخنرانی دکتر امیری عسکری در آیین رونمایی معرفی و بررسی آثار کلان طرح رابطه نفس و بدن