اکنون معاندان و عنادخویان و متحیران اهل لجاج و جحود، افسرده و سرخورده از شکست اوهام خویش، تحولات اخیر سیاست خارجی متکی بر پیروزیهای دهه اخیر ایران و جبهه مقاومت را، تاب نیاورده و آنها را تحقیر و تصغیر میکنند، و به مغلطه و لاف و گزاف حقیقتستیزانه، نشانه ضعف و عقبنشینی ایران، تصویر و توصیف مینمایند. در حالی که حتی بسیاری از رسانههای معتبر جهان و کارشناسان سیاسی و برخی مقامات دیپلماتیک، تلویحاً و یا تصریحاً به پیروزی و کامیابی ایران، اذعان کردهاند.
طُرفه آنکه مدعیان اپوزیسیون داخل کشور که تلقی و تصور و ادعا میکنند جمهوری اسلامی به انحراف رفته، برای مقابله با این انحراف کذایی، مفتون سیاهبازی پاییز پدرسالاران اپوزیسیون خارج، عملاً دست به دامن آمریکا و متحدانش شدهاند. اینان برای داعیه و دعوی اصلاح، منحرف و متمایل به همان دشمنان تاریخی ایران شدهاند که اساس انقلاب ایرانیان برای مقابله با سلطه آنان شکل گرفت. یعنی، به این سیره و سیاق، راه حل مقابله با انحراف کذایی در نظام، رفتن به آغوش و غلتیدن در دام و دامن انگلیس و آمریکا و صهیونیسم است. گویی مدعیان شکستخورده و فرتوت ارتجاع و تجدید نظر طلبی، و ژاژخاهای "ندامت در عصر حیرت" و "نرمالیزاسیون سکولار غربمدار" و "اصلاحطلبی آمریکایی"، نه تنها مقام "کدخدا"یی بلکه جایگاه "خدا"یی برای آمریکا و غرب قائل شدهاند که صریحاً و علناً برای این مُلک و ملّت غیور و دلاور دوران، نسخه پوسیده و ننگین سازش و تسلیم در برابر قلدری و جبّاریت غرب، میپیچند.
توهم مخالفان نظام درباره وابستگی به چین و روسیه؟
معاندان خارج و داخل نظام ایران، تحت حمایت رسانهای و مالی و لجستیکی و سیاسی "آمریکا" و متحدانش، مدتهاست که به این شائبه و اتهام دامن زده و میگویند: جمهوری اسلامی به روسیه و چین، وابسته شده است.
به گزارش مشرق، مجتبی سلطانی، پژوهشگر علوم سیاسی و نویسنده کتاب "خط سازش" نوشت: اخیراً مخالفان نظام در رسانهها و فضای مجازی، تخریب و تحقیر تحولات سیاست خارجی ایران را با شدت و تمرکز بیشتری دنبال میکنند، و ضمن تکرار و بازگویی دعاوی کهنه، به طعنهها و تعابیر تند و تیز و تحریکآمیز نیز متوسل شدهاند.
معاندان خارج و داخل نظام ایران، تحت حمایت رسانهای و مالی و لجستیکی و سیاسی "آمریکا" و متحدانش، مدتهاست که به این شائبه و اتهام دامن زده و میگویند: جمهوری اسلامی به روسیه و چین، وابسته شده است! در حالی که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی حامی اسرائیل و صدام، بعد از فروپاشی، قریب دو دهه متحد و شریک غرب بود و الگوی گورباچفی و یلتسینی آن، محبوب و مطلوب مدعیان اصلاحطلبی غربگرا شده بود. روسیه در دوره غربگرایی، در کنار آمریکا و ناتو علیه ملت ایران مشکل سازی میکرد ولی از تیغ اعتراض و انتقاد غربگرایان، مصون و محفوظ بود. اما بعدها که به علت الزام و اضطرار ژئوپولیتیک، و دورویی و عداوت غرب، و ظهور منافع حیاتی متفاوت و جدید، روسیهی پوتین ناگزیر شد از همکاری استراتژیک با آمریکا و اسرائیل، چشمپوشی و عقبنشینی کند و به ناچار با برخی از منافع ملت ایران، همگرایی و همراهی پیدا کرد، از چشم اصلاحطلبان غربگرا و اپوزیسیون ضدانقلاب افتاده است.
چین "پسا مائو"ی پیوسته به اردوگاه غرب و پذیرای نظام کاپیتالیستی هم، تا وقتی که الگوی غربگرایی و سازش با آمریکا بود، در چشم اپوزیسیون و غربگرایان ارج و قربی داشت و بعضاً اسباب ملامت و سرزنش ایران نیز بود که از چینیها یاد بگیرید و تن به هژمونی آمریکا بدهید تا رستگار شوید. اما وقتی که در استراتژی غربیها، تصویر چین شریک، به رقیب و دشمن بالقوه سلطه غرب تبدیل شد، دوستی استراتژیک با چین برای ایران، عیب و ایراد و نشانه وابستگی محسوب شد.
اگر ایران مقتدر کنونی اهل اندکی سازش و تسلیم و وابستگی بود که به مدار وابستگی همان آمریکا و اروپای محبوب اپوزیسیون بازمیگشت، با سابقه مشعشع دوران قاجار و پهلوی.
در شرایط عجیب و متلاطم جهان کنونی، کدام ناظر منصف و واقعبین در دنیاست که نداند رابطه راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران با دو دولت قدرتمند روسیه و چین، در اوج استقلال سیاسی و اقتدار نظامی و ژئوپولیتیک ایران، براساس منافع و امنیت ملی، مبتنی بر عزت و حکمت و مصلحت، شکل گرفته است. اما ضد انقلاب خارج و مدعیان معاند داخل، این رابطه را مشابه "وابستگی" رژیم کودتایی پهلوی به انگلیس و آمریکا نمایانده و میگویند: نظام، روسوفیل و چینوفیل شده است! البته به زبان بیزبانی و غالباً بازبانی، مطلوب و مقبول آنان این است که نظام ایران، انگلوفیل و آمریکوفیل و صهیونوفیل باشد.
ولی چون جمهوریاسلامیِ مستقل و مقتدر، با همگرایی قدرتهای آسیایی، عضو مؤثر اتحادیه سازندگان نظام چندقطبی جدید جهانی شده است باید به کذب و افترا وابسته نامیده شود، و در پیشگاه هژمونی رو به زوال آمریکا و صهیونیسم، قربانی و براندازی شود.
ناگفته پیداست که روسیه کنونی به مراتب، کوچکتر و ناتوانتر از "آمریکا"ییست که ۴۴ سال کوشید و تریلیونها دلار هزینه کرد اما نتوانست بر نظام انقلابی ایران سلطه و سیطره پیدا کند. چین هم به رغم قدرت اقتصادی جهانگیرش، از لحاظ تاریخی و ژئوپلیتیک اساساً از دایره طمع و امکان خدشه به استقلال ایران، دور بوده و محلی از اِعراب نداشته و نخواهد داشت.
این واقعیت غیر قابل انکاریست که ملت ایران با هویت اسلامی و انقلابی خود، در روابط با همه قدرتهای جهان، فقط منافع ملیاش را جلب و جذب و هضم میکند. انقلاب اسلامی از آغاز پیدایش خود، داعیه هویت و گفتمان نوین در مقابل همه شرق و غرب، از جمله چین و روسیه داشته است. مضحک است که کسی مدعی شود، ایران مقتدر کنونی، پس از ۴۴سال تحکیم استقلال و توان ملی، در مدار چین و روسیه قرار گرفته و مقهور این دو کشور شده است. بلکه در شرایط پیچیده جهان کنونی، این روسیه و چین هستند که به خاطر منافع اقتصادی و استراتژیک خود، به ایران، قدرت برتر خلیج فارس تا دریای مدیترانه، بیشتر نیازمند شدهاند. البته طبعاً ایران هم مانند روابط با بقیه کشورها، نیاز متقابل متعارف داشته و دارد. اما جمهوریاسلامی هیچ وقت به خاطر "نیاز و احتیاج"، استقلال و اصول و مبانی و ارزشها و عزت خود را زیر پا نگذاشته است. ایران اگر میخواست از اصول و اقتدار خود صرف نظر کند، و رفع نیاز را بر اصالت و کرامت و شرافت خود ترجیح دهد، در برابر آمریکا و ناتو، عقب نشینی میکرد.
در سیاست خارجی نه شرقی نه غربی، طی ۴ دهه گذشته، ایران همواره با شیوهها و تاکتیکهای پویا و روزآمد و هوشمند، مسیر مستقل خود را پیش برده و در این مسیر، بالطّبع و بالتّبع دوستان و دشمنانی دارد و مییابد؛ برخی از دشمنانش شکست میخورند و به مرور تبدیل به بیطرف و بعضاً دوست میشوند. بعضی از دوستانش هم گاهی تبدیل به بیطرف یا رقیب و بعضاً افتاده در دام دشمن شده، یا در دوستی خودشان پایدار میمانند. بنابراین در این روابط مستمر و متغیر دوستی و دشمنی سیاسی در عرصه جهانی، نظام مستقل مردمی ایران همواره کوشیده بر مبنای ارزشها، منافع، اقتضائات، مقدورات و شرایط، رابطه حکیمانه و مطلوب خود را تنظیم کند. در حدود و ثغور دایره مشخص "هویت و منافع و امنیت ملّی ایران". البته که در کنار کامیابیها و موفقیتهای بزرگ سیاست خارجی، برخی دولتهای پیشین اشتباهات تاکتیکی و ناکامیهایی هم داشتهاند. اما مسیر خدشه به استقلال و اقتدار ملی همواره مسدود بوده و مآلاً زیادهخواهیها و فشارهای دشمنان، راه به جایی نبرده است.
ضمناً از ابتدای تأسیس نظام جمهوری اسلامی، بر خلاف اتهام شایع نادرست، سیاست خارجی ایران هرگز به مفهوم منفی و متصلّب و واقعیتگریز "ایدئولوژیک" نبوده، بلکه همواره پویا و منعطف و عملگرایانه، و توأمان آرمانخواهانه و واقعبینانه، بوده است. در سیاست خارجی عقلایی ایران، اصول و ارزشهای اعتقادی در بطن و متن منافع ملّی، تعریف و تعبیه و درهمتنیده شدهاند، و اساساً تعارض و تزاحمی با یکدیگر ندارند که فیالواقع اسباب رمی و انتساب به "تعصّب و تصلّب ایدئولوژیک" برای بدخواهان و بدگویان فراهم شود.
البته مدعیان ایدئولوژیک بودن سیاست خارجی نظام، در قبال رویدادهای تاکتیکی پراگماتیستی مانند بیانیه الجزایر و ماجرای مک فارلین و رویکرد تنشزدایی و گفتگوی تمدنها و برجام و بسیاری کنشهای مسالمتآمیز و دوستانه دولتهای مختلف پیشین با آمریکا و اروپا، که اثبات حسن نیت و اتمام حجت داشت، تجاهلالعارف یا تحریف موضع و موضوع میکنند، و یا آنها را به رغم تعدد و تکرار، استثنایی و اساساً خلاف اراده کلان نظام، بر میشمرند.
البته باید متذکر شد که در اجرای موارد مزبور و مشابه، خطاها و تخلفاتی در دولتها رخ داد، ولی مدیریت کلان نظام بر آنها اشراف داشت و اگر اساساً با آن تاکتیکها مخالفت میداشت، از ابتدا جلوی آنها را میگرفت. وجود اختلاف نظرهای سیاسی و جناحی داخل کشور و نوسانات آن موارد هم طبیعی بود، ولی شکستها و ناکامیهای آنها معلول بدعهدی و دروغپردازی و زیادهخواهی و نفاق و عداوت آمریکا و متحدانش بود.
در حالی که در تدبیر آنگونه روشهای تعاملات خارجی، اصولی مانند انعطاف و نرمش قهرمانانه، خلع مستمسک و بهانه از دشمن، تشخیص و تطبیق با شرایط متحول و اقتضائات متغیر، جابجایی هشیارانه مواضع و خاکریزها و سنگرها، و اخلال در محاسبات و معادلات رقبا و دشمنان، حاکم بر شیوههای مدبرانه و عاقلانه جاری در سیاست خارجی کشور بوده است، که بدخواهان و بدگویان، آنها را نادیده میگیرند. همچنین در قبال تناقض اتهام تعصب و انجماد ایدئولوژیک به سیاست خارجی، با واقعیت توسعه هوشمند روابط روسیه و چین و پیمان شانگهای و اتحادیه بریکس، وارونهگویی و سفسطه و طلبکاری میکنند که دیدید گفتیم اینان ایدئولوژی را بر منافع ملی ترجیح دادند.
در قاموس اینان، منافع ملّی ایران فقط در دامن آمریکا و غرب نهفته و لاغیر، جامعه جهانی هم یعنی آمریکا و ناتو و اقمار غرب. از طرفی سالها گفتهاند و تبلیغ کردهاند که نظام با معیارهای ذهنی مذهبی و کلیشههای متحجرانه ایدئولوژی با دنیا مواجه شده، اما همزمان به همین نظام خرده میگیرند که چرا روابط راهبردی با دولت ملحد چین و دولت ارتدوکس روس و یا دولتهای کاتولیک ونزوئلا و برزیل و امثالهم برقرار کرده و با مشرکان خارج از اردوگاه غرب، نرد علاقه و محبت باخته است. بالأخره اتهام و جرم نظام، معلوم نیست؛ هر گونه که به اقتضای شرایط و مصالح رفتار کند، انعطاف نشان دهد، تعامل کند، مقاومت کند، مشارکت کند، همواره با دوستان، مروت و حتی گاهی با دشمنان، صبر و مدارا پیشه کند، نزد معاندان و مخالفان خوشانصاف، همیشه مبغوض و محکوم و مطعون است. چون همهچیز مربوط و نامربوط را هم باید به هم ربط داد، و فقط عیوب و ضعفها و اشکالات این نظام دیده و برجسته شود، و خوبیها و محسناتش هم بایستی مقلوب به بدیها و ذمائم شوند.
اخیراً هم، چون نظام اسلامی در مقابل ظلم و باجخواهی و سلطهگری غربیها، عقبنشینی نکرده، و در آستانه بیبازگشت قدرت فرامنطقهای و استحکام کامل درونی قرار گرفته، در آشوب بیحاصل پاییز۱۴۰۱، دشمنان با تمام قوا تلاش کردند که ملت ایران را از پا بیاندازند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین خیانت به ایران و اسلام یک نیروی اخراجی وزارت اطلاعات کرد
بزرگترین خدمت به دشمن با تأمین اکسیژن برای اغتشاشات و فحشا در ایران
♨️ افشای پشت پرده توسط ابوالقاسم طالبی کارگردان مشهور سینما
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
#مقاومتاسلامی
📌این تنها یک نقشه نیست، تنها تاریخ یک کشور و ملت نیست،
این تصاویر ترجمان وضعیت جهان اسلام است، به تصویر کشیده شده یک امتی است که دشمنانش اینگونه اشغال کردند، تکه تکهاش کردند و به همه داشتههایش چنگ زدند تا دار و ندارشان را به تاراج ببرند که زدند و بردند و فقط همین مقدار اندک مانده بود تا... #انقلاباسلامی تا... #مقاومتاسلامی
🔻پ.ن
برخی باورشان نمی شود که فلسطین پیشانی جهانی اسلام در مبارزه با استکبار جهانی است، خدا به باورشان برساند🤲
✍ #محمود_باقری
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
#بمناسبت_روز_قدس
🌴ادبیات مجاهدت تنها راه احقاق حق فلسطینیان
🔹 گام های چند مرحله ای برای رژیم صهیونیستی از ابتدای اشغال فلسطین طراحی شد. تأسیس، تشکیل دولت، گسترش سرزمینی، تثبیت گام های طراحی شده برای این غده سرطانی است.
این رژیم در تأسیس و تشکیل دولت پس از چند دهه توفیق نسبی داشته است. در گام گسترش سرزمینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی با اشغال مناطقی از اردن، مصر، سوریه و لبنان در آرزوی گسترش سرزمین تا فرات بود. با پیروزی انقلاب اسلامی رژیم صهیونیستی گام به گام از این آرزو به ویژه از مناطق شیعه نشین لبنان عقب نشینی کرده است.
این رژیم در داخل نیز مجبور به دیوار کشی شده است.
🔹رژیم صهیونیستی در حال حاضر در صدد تثبیت مناطق اشغالی است. انتقال پایتخت و سفارت ها به قدس اشغالی و کسب حمایت برای تسلط قانونی بر جولان بخشی از راهکارهای تثبیت این رژیم است.
دغدغه دیگر رژیم صهیونیستی کسب مشروعیت به ویژه در میان کشورهای اسلامی است. ارتباطات سیاسی، حضور در کنفدراسیون های ورزشی از آرزوهای رژیم صهیونیستی است.
سران کشورهای منطقه از ابتدای تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی دو رویکرد سازش یا مقاومت و مجاهدت را در پیش گرفتند.
هر چند برخی رژیم های عربی منطقه ادبیات سازشی پنهان خود را آشکار کردند و به آن خوش بین هستند ولی تجربه های گذشته این خوش خیالی را به نا امیدی تبدیل خواهد کرد.
نادیده گرفتن حقوق شش ملیون آواره فلسطینی، نظر خواهی نکردن از صاحبان اصلی فلسطین، سیری ناپذیری رژیم صهیونیستی، ایده نیل تا فرات رژیم اشغالگر، دلایل خوش ببن نبودن به ادبیات سازش است.
سابقه دولت های طول تاریخ آمریکا در وابستگی به لابی صهیونیسم، بخشیدن بلندی های جولان بر خلاف قوانین بین الملل به رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، حمایت از رژیم اشغالگر در اشغال سرزمین های اشغالی سینا و کرانه باختری هیچ روزنه ی امیدی برای فلسطینیان نسبت به آینده ادبیات سازش که در طرح معامله قرن و پیمان ابراهیم پیگیری می شود باقی نمی گذارد.تجربه های گذشته ثابت کرده است تنها راه رسیدن فلسطینیان به همه حقوقشان راهبرد مجاهدت و مقاومت است.
#قدس_در_آستانه_آزادی
✍ #موسی_سلیمانی
بسم رب الشهدا
🏴 با عرض سلام و قبولی طاعات و عزاداری ها، از آن جایی که مهمترین عمل در شبهای قدر تفکر است، لذا لازم میدانیم برخی مسائل برای مردم شهید پرور و جویای حق تبیین شود؛
💠 ضمن تشکر از تمامی مدیران کانالها در فضای مجازی که همواره دغدغه ی حفظ خون شهدا را داشته اند.
💠 باید خاطر نشان کرد که در این برهه ی زمانی که دشمن جنگ ترکیبی برعلیه جمهوری اسلامی و اعتقادات مردم به راه انداخته است، فرقه ی منحرف دراویش بیش از هر زمانی خطر و تهدید خود را نمایان نموده.
💠اگرچه بارها و بارها این خطرات و تهدیدات توسط دلسوزان و غیرتمندان به مسئولین امنیتی و اطلاعاتی کشور گوشزد شده است، اما اقدام قابل توجهی تا کنون صورت نگرفته است، و این تنها نشان از دستهایی پنهانی است که هدفی جز حمایت از این دروایش داعشی ندارد.
💠چه بسا همین ترک فعلها و عدم اقدام درست و به موقع، همدستی در خون شهدا مخصوصا شهدای گلستان هفتم محسوب شود.
💠خانواده ی شهید محمد حسین حدادیان که امام خامنه ای مدظله العالی هنگام حضور در منزل ایشان؛ شهید بزرگوار را سه بار به عنوان نور خطاب کرده اند، در تمام مدت بعد شهادت فرزندشان تنها بعلت روشنگری و تبیین جنایتهای این فرقه ی باطل، بارها و بارها مورد تهدید جدی قرار گرفته اند، 📌حتی تهدید به مرگ.
💠حال سوال مهم و قابل تأمل خانواده شهید محمد حسین حدادیان از مسئولین بخصوص📌 وزارت اطلاعات و 📌شورای عالی امنیت ملی کشور این است که؛ با توجه به جنایات فرقه ی باطل و منحرف صوفیه دراویش گنابادی به چه دلیل شرعی و قانونی قصد همکاری و حمایت از آنها را دارید؟؟؟
❌️چرا از بنگاههای اقتصادی منسوب به آنها حمایت میکنید؟؟؟
❌️چرا درتلاشید که خانقاه دراویش داعشی صفت که لانه ی فساد و انحرافات فکری است (جنب معراج شهدای تهران) باز و فعال شود؟؟؟
خانواده شهید محمدحسین حدادیان
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم عزیزان
صبحتان بخیر ، صبحمان را آغاز می کنیم به امید ظهور منجی عالم بشریت آقا امام زمان(عج)
دهانتان را معطر کنید با صلواتی بر محمد و آل محمد
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
ذکر روز پنجشنبه :
لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ المَلِک الحقّ المُبین
نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار
🇮🇷 🏴 🏴 🏴 🇮🇷
امیرالمومنین علی(ع) می فرماید :
انّ الدّنیا دار محن، و محلّ فتن، من ساعاها فاتته، و من قعد عنها و اتته، و من ابصر الیها اعمته...
بدرستی که دنیا خانه محنتهاست، و جایگاه فتنه هاست، کسی که طلب کند آن را هلاکش کند؛ و کسی که به دنبالش نباشد را ، با او بنیکوئی همراهی کند ؛ و هر که نظر کند بسوی آن ، کور گرداند او را ( چشم بصیرت را از او می گیرد)....
شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم ج 2 ص 637
🇮🇷 🏴 🏴 🏴 🇮🇷
#امام_خامنه_ای
#جوانان عزیز! #بسیجیان عزیز! هر جای کشور که هستید، این بصیرت را روزبهروز زیاد کنید. نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسائل کوچک، جلو بصیرتها را بگیرد. بصیرتتان را حفظ کنید و دشمنتان را بشناسید.
🙏التماس دعا🙏
برای شادی روح عزیزانمان که آسمانی شده اند
رَحِم الله مَن یَقراءُ الفاتحۀَ مَعَ الصَّلوات
«اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيِّکَ الْفَرَجَ»
«اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ»
1- ای زنان! با ناز و عشوه سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع می کنند. (احزاب: 32)
2- به مردان و زنانی که عمل زشتی مرتکب نشده اند تهمت نزنید که گناهی آشکار به دوش می کشید. (احزاب: 58)
3- خانم ها خود را با مانتو ویا چادر کامل بپوشانید تا مورد آزار دیگران قرار نگیرید. (احزاب: 59)
4- همیشه مرفهان بی درد و خوشگذرانان جامعه از پذیرش حقیقت و دین، دوری می کنند چرا که رفاه طلبی باعث بی تفاوتی انسان می شود. (سبا: 34)
5- صرفاً زیادی مال و فرزند، نشانه نزدیکی به خدا نیست بلکه کسانی که با اموال و اولاد خود، کار خوب کنند دو برابر پاداش می گیرند. (سبا: 35-37)
6- مردم! وعده خدا حق است. مبادا شیطان با وعده آمرزش الهی گولتان بزند. شیطان دشمن شماست، شما هم او را دشمن خود بدانید. (فاطر: 5و6)
7- عزت و آبرو فقط دست خداست و با اعمال نیک بدست می آید. کسی نمی تواند با حیله گری و گناه آبرو بدست آورد. (فاطر: 10)
8- کسی که برای حمل بار سنگین گناهش، کمک طلب می کند، هیچ کس، حتی بستگانش هم به او کمک نمی دهند. (فاطر: 18)
9- با صدقه دادن و انفاق کردن بصورت پنهانی و آشکار، با خدا تجارتی سود آور کنید که حتی یک درصد هم زیان ندارد. (فاطر: 29)
💠
🌺🌷
هدایت شده از Gh. 2023
*هو العلی الاعلی*
💚❤️💚❤️💚❤️💚❤️💚
*بیایید علی ابن ابیطالب علیه السلام را به تاریخ باز گردانیم...*
علی ابن ابی طالب نام شخصیتی است که بعد از پیامبر، مشهورترین شخص جهان اسلام است.
اما بخش مهمی از تاریخ وی سانسور شده است. اصولاً برخی دوست ندارند این بخش از تاریخ تبیین شود.
حتی صفویان که مذهب رسمی این کشور را شیعه اعلام کردند فقط جنبه هائی خاص از زندگی و حکمرانی ایشان را برجسته کرده اند. تصویری که از وی برای ما نشان داده شده؛ قهرمانی جنگ آور، فاتحی قدرتمند و حاکمی مقتدر است که دوران کوتاه حکومتش بیشتر به جنگ گذشت.
نام وی با شمشیر و خون و ذوالفقار گره خورده است .
دَروزیهای سوریه امیر المؤمنین را در شمار چهار رَبُالنوعی نهادند که پرستش میکنند.
صوفیان از او سَرحلقه عرفان ساختند بی این که حضورش در جامعه را ببینند و شیعیان چنان به کلاف خلافت و غدیر و دشمنی با خلفای پیش از علی مشغول شدند که اصلاً درد امیرالمؤمنین و آرمان و شیوهاش در حکومت را از یاد بردند.
علی ابن ابیطالب از مقام انسانی فراتر رفت و اسطورهای گشت و تاریخ از علی خالی شد و آنچه ماند، آهن پاره ذوالفقار بود و ذکر خیری که از بازوانِ تناور او میشد که دروازه خیبر کند.
خواندن قصههای مجعول از خونریزی و مبارزهطلبی علی، نَقل محافل شیعیان شد و این حدیث از او خوانده نشد که : بدی را از سینه دیگران با کندن آن از سینه خود ریشه کن نما...
علی ابن ابی طالب به همّت مورخان، بسیاری از علمای شیعه، دوستداران و عالمان دینی با بیان روایت های مجعول و اباطیل که معنی، معنویت، پیامبر و امیرالمؤمنین را به سُخره میگیرد قرنها پیش از تاریخ اخراج شد.
سید رضی، نهج البلاغه را که مُشتمل بر خطبهها و نامهها و پندهای امام اول شیعیان است، در قرن چهارم هجری، تدوین کرد اما مؤلف بیش از این که مَفتون فلسفه سیاسی علوی شود، مَسحور بِلاغت گشت ، ذوق ادبی سید رضی، حجابی بر فهم علی شد.
نهج البلاغه در این همه قرن که سلاطین اسلامی آمدند و رفتند و در ایران حتی صوفیان صفوی، خود را کلب (سگ) علی خواندند و سلسله برپا کردند، متروک و بلکه ِسرّی باقی ماند.
در این صد ساله اخیر است که نهج البلاغه درخشیده است و از قضا در سپیده دم مشروطیت. مرحوم نائینی اولین نفری بود که در کتاب تَنبیهُ الأمَة، مشروطه را در امتداد حکومت علوی، مقبول اسلام خواند. نائینی در بحث مبسوطی بر سر انواع حکمرانی،حکومت را به دو نوع تملُکیة و ولایتیة مُنقسم کرد.
اولی همان حکومت مألوف و استبداد سلطانی بود که همه میشناختند و دومی حکومت به نمایندگی مردم و مشروط به قانون و بر مبنای شوری و مشورت که پدیدهای تازه و تجربه نشده بود.
آنچه نهج البلاغه را اینگونه به پستوی تاریخ برد و تأمل بر علی را به تقدُّس مُبدل کرد،این هاله معصومیت و غیب دانی بود که حضور تاریخی امام را در این نورپردازی گمراه کننده، به مَحاق افکند.
ما برای غمهای علی اشک میریزیم و نامش را بر فرزندان خود مینهیم و در عزایش سیه میپوشیم و زنجیر میزنیم؛ اما به تیغ تأویل و تبعیض، مرامش را هزارپاره کردهایم و از هر پاره سندی ساختهایم برای گفتارها و رفتارهای خود. ما به علی جفا کردهایم؛ چون دفتر زندگیاش را اوراق کردهایم و هر روز هر ورقی را که به کارمان آید، برمیگیریم و همان را برای خلایق میخوانیم و باقی را برای روز مبادا نگه میداریم.
علی میگفت : ما تکیهگاه راه میانهایم، آنها که تندروی کردهاند به ما بازمیگردند و آنها که عقب ماندهاند، میرسند...
در ادبیات ما چه بیتهای ناب و دلربایی میتوان یافت دربارۀ گریستن علی بر ظلمی که بر زنی یهودی رفته بود؛ به اندازۀ بیرون آوردن خلخالی از پای او. اما چرا داستانهای علی به دیوانها و شاعرانگیهای ما کوچ کرده است؟
آیا نیاز شاعران وسخنوران به این داستانها، بیشتر از نیاز زنان و مردان جفادیدۀ روزگاران است؟
ما آن شعرها و قصیدهها را ساختیم و ازفضیلتهای علی سخنرانیهای پر شور و احساس پرداختیم، تا وجدانمان آرام گیرد و سپس با این وجدان آرام و آسوده، خلخالها از دست و پای مسلمان و نامسلمان درآوریم...
میگویند بزرگ بود آری؛ بزرگ بود؛ اما نه چون عدد برگهای درختان و قطرههای باران را میدانست. بزرگ بود؛ چون قاضیالقضات بصره، یار وفادار و صحابی فاضلش، ابوالأسود دوئلی را از کُرسی قضاوت به زیر کشید، تنها به این جُرم که به متهم ظلم روا داشته بود.
قاضی در حکومت علی، چنان قدرت و استقلالی داشت که میتوانست علی را نیز محاکمه کند.
آنگاه که زره گمشدهاش را نزد مردی مسیحی یافت، از او خواست که آن را به او پس دهد مرد مسیحی، سر باز زد مردم به حمایت از علی که پیشوا و خلیفۀ دوران بود، بر مرد مسیحی تاختند علی گفت: رهایش کنید نزد قاضی میرویم ، شاکی و متهم نزد داوری که علی خود او را منصوب کرده بود، نشستند قاضی به