❣ #تدبر_در_قرآن
📢 قبر و قیامت حق است! حشر و برانگیخته شدنمان از قبور، حق است! برای خدا هیچ زحمتی ندارد که دوباره این استخوان های پوسیده را مرتب کرده و حیاتی دوباره بخشد برای زندگی آخرت
🌴 سوره بقره 🌴
🕋 أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلى قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى عُرُوشِها قالَ أَنَّى يُحْيِي هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ كَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى طَعامِكَ وَ شَرابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى حِمارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ كَيْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَكْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «259»
⚡️ترجمه:
یا به مانند آن کس (عزیر) که به دهکدهای گذر کرد که خراب و ویران شده بود، گفت: (به حیرتم که) خدا چگونه باز این مردگان را زنده خواهد کرد! پس خداوند او را صد سال میراند سپس زنده کرد و برانگیخت و بدو فرمود که چند مدّت درنگ نمودی؟ جواب داد: یک روز یا پارهای از یک روز درنگ نمودم، خداوند فرمود (نه چنین است) بلکه صد سال است که به خواب مرگ افتادهای، نظر در طعام و شراب خود بنما که هنوز تغییر ننموده، و به الاغ خود نگاه كن (كه چگونه متلاشى شده است، اين ماجرا براى آن است كه هم به تو پاسخ گوييم) و هم تو را نشانه رستاخيز و حجتى براى مردم قرار مىدهيم. اكنون به استخوانهاى مَركب خود بنگر كه چگونه آنها را بهم پيوند مىدهيم و بر آن گوشت مىپوشانيم. پس هنگامى كه اين حقايق براى آن مرد خدا آشكار شد، گفت: اكنون با تمام وجود مىدانم كه خداوند بر هر كارى قادر و تواناست.
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 #درس_اخـــلاق
🔻استاد پناهیان
🔻چگونه فرزندانی مؤمن تربیت کنیم؟
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
☀️ #حــدیث_روز
🔔 وقت نماز
✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
ای علی! هرگاه وقت نمازت رسید آماده آن شو و گرنه شیطان تو را سرگرم میکند.
📙 بحار الانوار ج۷ ص۲۹
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
💢اعجوبه جهان خلقت و شگفتی های روح آدمی
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:
🔺️به رگهاى دل اين آدمى پاره گوشتی آويزان است و آن شگفتترین چيزی است که در او است و آن#قلب است كه در آن مايه هايى از#حكمت است و چیزهایی متفاوت با آن، در آن وجود دارد پس اگر در دل اميدى پديد آيد،#طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آرد،#حرص آن را تباه سازد و اگر نوميدى بر آن چیره شود تاسف خوردن آن را بكشد و اگر#خشم بر او مسلط شود كينه توزيش شدت گيرد اگر به خشنودی دست یابد خويشتن داري را از یاد ببرد و اگر#ترس به ناگاه او را فرا گيرد بیم از جان او را مشغول مى دارد و اگر گشايشى در كارش پديد آيد درغفلت و بى خبرى فرو مى رود و اگر مالى به دست آرد توانگرى وى را به سركشى وادارد و اگر مصيبتى به او رسد بيتابى رسوايش گرداند و اگر به#فقر گرفتار شود به بلا دچار شود و اگر گرسنگى با او در آویزد ناتوانى از پايش در اندازد اگر در سيرى افراط كند پرى شكم آزارش دهد پس هر گونه کُندروی برای او زیانبار است و هر گونه تندروی برای او فسادآفرین است
🍁امام در اين گفتار حكيمانه خود به يك سلسله عواطف انسانى و بخش مهمى از رذايل اخلاقى و آثار هر يك از آنها اشاره فرموده و مركز آنها را قلب مى شمرد
🍁امام اين معلم بزرگ اخلاق و فضيلت، در آخر به طور خصوص به سراغ يك اصل كلى مى رود كه هم آنچه را گذشت فرا مى گيرد و هم موارد ديگر از افراط و تفريط ها را و مى فرمايد: «(به طور كلى) هرگونه كمبود (و تفريط) به او زيان مى رساند و هرگونه افراط او را فاسد مى سازد»; (فَكُلُّ تَقْصِير بِهِ مُضِرٌّ، وَكُلُّ إِفْرَاط لَهُ مُفْسِدٌ)
📚(پیام امام،آیت الله مکارم شیرازی ج۱۲ ص۶۳۹)
🔻لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هذَا الاِنْسَان بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ ذلِكَ الْقَلْبُ، وَ لَهُ مَوَادّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَادٌ مِنْ خِلاَفِهَا، فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ، إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الاَسَفُ، وإِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَ إِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ ، إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ، وَ إِن اتَّسَعَ لَهُ الاَمْنُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ الغِنَى، وَ إِن أَصَابَتهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ، وَإِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلاَءُ، وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ، و إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ، وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِدٌ.
☀️#کلام_امیر
🔸️#حکمت_های_علوی
🔹️#حکمت_نهج_البلا_غه_۱۰۸
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۳۵۸))
📜📜📜📜 ☘☀️یا الله☀️☘📜📜📜📜
🌱#هفته_پیامهای_قرآن(۴۷)
💧️پیام(۳۲۳)
📚سوره بقره آیه ۸۳
📜📜📜📜 ☘☀️یا الله☀️☘📜📜📜📜
🕋قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً
💢با مردم، به زبان خوش سخن بگوييد
🔵نکته ها
🔹️- اگرچه به همه ى مردم نمى توان احسان كرد، ولى با همه مى توان خوب سخن گفت. «قولوا للنّاس حُسنا»
🔹️- برخورد خوب و گفتار نيكو، نه تنها با مسلمانان، بلكه با همه ى مردم لازم است. «قولوا للنّاس حُسنا»
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
💢ارزش والای اهل بیت پیامبر(ع)
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:«ما تكيه گاه ميانه هستيم; (بايد) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند»
🍃 نحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي
🍁امام در اين گفتار حكيمانه، موقف خود و خاندانش را در برابر «مقصران» و «غاليان» روشن ساخته است
🍁«نُمْرُقة» در اصل به معناى پشتى يا متكايى است كه بر آن تكيه مى كنند; پشتى وسط و ميانه، پشتى ممتازى بوده كه در صف پشتى هاى مجلس مورد توجه و جايگاه افراد شريف تر بوده است.
🍁منظور از «تالى» كسانى هستند كه اوصاف برجسته امامان اهل بيت(ع) را انكار مى كردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى دادند و منظور از «غالى» كسانى كه آنان را از حد امام معصوم بالاتر برده و صفات خدايى برايشان قائل مى شدند و حتى گاهى به الوهيت آنها رأى مى دادند.
☀️#کلام_امیر
🔸️#حکمت_های_علوی
🔹️#حکمت_نهج_البلا_غه_۱۰۹
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۳۵۹))
📜📜📜📜 ☘☀️یا الله☀️☘📜📜📜📜
🌱#هفته_پیامهای_قرآن(۴۷)
💧️پیام(۳۲۴)
📚سوره غافر آیه ۶۸
📜📜📜📜 ☘☀️یا الله☀️☘📜📜📜📜
🕋هُوَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ فَإِذَا قَضَي أَمْراً فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
💢او كسى است كه زنده مى كند و مى ميراند، و چون به وجود چيزى حكم كند، فقط به آن مى گويد: «باش» پس بى درنگ موجود مى شود.
🔵نکته ها
🔹️- ميراندن و زنده كردن تنها به دست اوست. «هو الذّى»
🔹️- قدرت او نسبت به زنده كردن و ميراندن يكسان است. «يحى و يميت»
🔹️- قدرت خدا مطلق است و هيچ امرى از تحت قدرت خداوند خارج نيست. (كلمه «امراً» به معناى هر امرى است).
🔹️- اراده ى خداوند حتمى و قطعى است و شكست ندارد. «كن فيكون»
🔹️-در قرآن، هشت مرتبه جمله ى «كن فيكون» آمده كه رمز قدرت مطلقه الهى است و مراد از قول الهى در اين آيه، اراده ى تكوينى خداوند بر وجود امرى است، نه آنكه نياز به سخن گفتن باشد. «فانّما يقول له كن فيكون»
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯