eitaa logo
پیام معنوی
3.9هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
62 فایل
🍎نکته ها و پیام های معنوی🍎 🍒اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍوَّآلِ مُحَمَّدٍوَّعَجِّلْ فَرَجَهُم🍒 🛑لطفا برای نشر مطالب با مدیر کانال هماهنگ باشید🛑 📥مدیر کانال(شاکری کرمانی) 📤 @majnon313
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پرهیز از دورویی ها 💕امیرالمومنین علی علیه‌السلام:‌ ‌‌ 🍃 اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ [تَحْسُنَ] فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ [تَقْبُحَ] فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِ 🍃 خداوندا، به تو پناه مى برم از اينكه ظاهرم در ديده مردم نيكو جلوه كند و درونم در آنچه از تو پنهان مى كنم زشت نمايد 🍂«لامِعَةُ الْعُيُونِ» به اصطلاح از قبيل اضافه صفت به موصوف و به معنى «عيون لامعه» يعنى چشمهاى پرنور است؛ يعنى كار من به جايى نرسد كه حتى افراد تيزبين مرا خوب پندارند در حالى كه در باطن خوب نباشم. 🍂هدف رياكاران جلب توجه مردم و از اين طريق، رسيدن به منافع مادى و دنيوى است اين يك هدف است، ولى دورى از خداوند هدف نيست بلكه غايت و نتيجه اين كار است هر چند مَجازآ در عبارت بالا به شكل هدف بيان شده است. 🍂بديهى است كه اين دعا درسى است براى همه مردم نه اينكه امام چنين باشد بلكه مى خواهد به طور غير مستقيم كه در دلها تأثير بيشترى دارد نتيجه رياكارى را براى همگان روشن سازد و آن را خطايى بزرگ معرفى كند كه نتيجه آن، دورى از خدا و سرگردانى در وادى شرك و بت پرستى است. ☀️ 🔸️ 🔹️ 📚 ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟‌‌‌﷽🌟 💎✨((۱۵۳۸)) 🔰(۵۳) 📚 📕،حدیث۱۱۱ 👈باب۱۸ 🌿 💠قسمت الف 🕯شماره ۳۷۰ ✍جابر بن یزید جعفی می گوید: از امام باقر علیه السلام مطلبى از پرسیدم، فرمود: خدائی که اسمائش که به آنها خوانندش، پر خیز و برکت است و در علو حقیقتش تعالى دارد، یکتاست، در حال یکتائى خودش (که چیزى با او نبود) بیگانه دانستن خود منفرد بود (در یکتائى منفرد است، یکتاى دیگرى چون او نیست) سپس این توحید را میان خلقش جارى ساخت پس او، یکتا، صمد، قدوس است، همه چیز پرستشش کند و به سوى او نیاز برد و علمش همه چیز را فرا گرفته است.(کلینى فرماید:) این است معنى صحیح در تأویل صمد نه آنچه مشبهه معتقد شده‏اند که تأویل صمد: توپرى است که جوف ندارد، زیرا که توپرى صفت جسم است و خداى جل ذکره از آن برتر است او بزرگتر و والاتر است از اینکه اوهام به وصفش رسد یا حقیقت عظمتش درک شود و اگر تأویل صمد که صفت خداى عزوجل است توپر باشد بر خلاف گفته خداى عزوجل است که فرموده: چیزى مانند او نیست، زیرا توپرى صفت اجسامی است که پرند و جوف ندارند مثل سنگ و آهن و سایر چیزهاى توپر بى‏جوف، مقام خداى از این صفت بسیار بلند است.اما اخباریکه در این باره وارد شده است خود امام داناتر است به گفته خویش و اینکه (در دو روایت مزبور) فرمود صمد به معنى سید مورد نیاز است معنائیست صحیح و موافق گفتار خداى عزوجل (((چیزى مانند او نیست))) و در لغت هم مصمود بمعنى مقصود است. ⚡شرح :راجع به معنى کلمه (((صمد))) که صفت خداوند است و در سوره توحید آمده است دو دسته روایات وارد شده است: 1- همین دو روایتى که مرحوم کلینى در اینجا ذکر نمود که صمد را بمعنى مورد توجه و نیاز تفسیر کرده یعنى خدا استغناء و بى‏نیازى کامل دارد و همه مخلوق به او نیازمندند و در حوائج خود او را مورد توجه قرار دهند. 2- روایاتی که (((صمد))) را به معنى توپر تفسیر کرده‏اند در مقابل مخلوق که تو خالى و میان تهى است. شارحین اصول کافى میگویند چنانکه معنى تو خالى بودن مخلوق اینست که او ممکن است و محتاج و ذاتش کامل نیست و باطن و حقیقتش خالى و صفر است معنى توپر بودن خدا هم نقطه مقابل همین معانى است پس او واحب الوجود است غنى بالذاتست عدم و امکان و نقش را در او راه نفودى نیست پس این معانى با معانى مورد توجه روایات دسته اول مخالفتى ندارند بلکه لازم و ملزوم یکدیگرند 🦋عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِیدَ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ(ع)عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنَ التَّوْحِیدِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَتْ أَسْمَاؤُهُ الَّتِی يُدْعَا بِهَا وَ تَعَالَى فِی عُلُوِّ كُنْهِهِ وَاحِدٌ تَوَحَّدَ بِالتَّوْحِیدِ فِی تَوَحُّدِهِ ثُمَّ أَجْرَاهُ عَلَى خَلْقِهِ فَهُوَ وَاحِدٌ صَمَدٌ قُدُّوسٌ يَعْبُدُهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ يَصْمُدُ إِلَيْهِ كُلُّ شَيْ‏ءٍ وَ وَسِعَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً فَهَذَا هُوَ الْمَعْنَى الصَّحِیحُ فِی تَأْوِیلِ الصَّمَدِ لَا مَا ذَهَبَ إِلَيْهِ الْمُشَبِّهَةُ أَنَّ تَأْوِیلَ الصَّمَدِ الْمُصْمَتُ الَّذِی لَا جَوْفَ لَهُ لِأَنَّ ذَلِكَ لَا يَكُونُ إِلَّا مِنْ صِفَةِ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ مُتَعَالٍ عَنْ ذَلِكَ هُوَ أَعْظَمُ وَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تَقَعَ الْأَوْهَامُ عَلَى صِفَتِهِ أَوْ تُدْرِكَ كُنْهَ عَظَمَتِهِ وَ لَوْ كَانَ تَأْوِیلُ الصَّمَدِ فِی صِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْمُصْمَتَ لَكَانَ مُخَالِفاً لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ صِفَةِ الْأَجْسَامِ الْمُصْمَتَةِ الَّتِی لَا أَجْوَافَ لَهَا مِثْلِ الْحَجَرِ وَ الْحَدِیدِ وَ سَائِرِ الْأَشْيَاءِ الْمُصْمَتَةِ الَّتِی لَا أَجْوَافَ لَهَا تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِیراً فَأَمَّا مَا جَاءَ فِی الْأَخْبَارِ مِنْ ذَلِكَ فَالْعَالِمُ ع أَعْلَمُ بِمَا قَالَ وَ هَذَا الَّذِی قَالَ ع إِنَّ الصَّمَدَ هُوَ السَّيِّدُ الْمَصْمُودُ إِلَيْهِ هُوَ مَعْنًى صَحِیحٌ مُوَافِقٌ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ الْمَصْمُودُ إِلَيْهِ الْمَقْصُودُ فِی اللُّغَةِ... 📚اصول كافي جلد۱ صفحه: ۳۵۷ رواية:۳۲۱ 🌓🌗 ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 مؤمن باید شبانه روزی امتحان شود تا رشد کرده و بالاتر رود پله پله! با همین چیزهایی که دوروبرش وجود دارد امتحان میشود! امتحان میشود تا مرد و نامرد میدان بندگی روشن گشته و مشخص شود چه کسانی در پنهان و خفا، حرمت حضور خدا را نگاه میدارند؟! 🌴 سوره مائده 🌴 🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبٌِ «94» ⚡️ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! خداوند شما را با چيزى از شكار كه دستها و نيزه‌هايتان به آن مى‌رسد مى‌آزمايد تا خداوند معلوم گرداند چه كسى در باطن از او بيم دارد (و تسليم فرمان اوست و از شكار مى‌گذرد) 🔖 این آیه مربوط به ايّام حج و حالت احرام هست که حاجى حقّ شكار ندارد.  ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
محبت‌های جاودانه.mp3
5.99M
💐 | فقط در یک حالت محبت‌های شما « ذخیره » شده، هدر نمی‌رود و باعث سرعت فوق‌العاده‌ای در رشد روحی شما خواهد شد. ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
☀️ 🔖 امام علی علیه السلام: در غفلت آدمی همین بس که عمر خود را در راه چیزهایی که او را نجات نمی‌دهد هدر دهد. ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سوگندی بسیار زیبا 💕امیرالمومنین علی علیه‌السلام:‌نه، سوگند به آن كس كه ما را در بقاياى شب تاريك نگه داشت؛ شبى كه لبخند سپيده دمش از روز روشن پرده برداشت، كه چنين و چنان نبوده است 🍁لاَ وَالَّذِي أَمْسَيْنَا مِنْهُ فِي غُبْرِ لَيْلَةٍ دَهْمَاءَ تَكْشِرُعَنْ يَوْمٍ أَغَرَّ مَا كَان كَذَا وكَذا. 🍂هدف جناب سيّد رضى؛ از ذكر اين سوگند، نشان دادن فصاحت و زيبايى كلام امام حتى در سوگندهاست. اما اينكه اين سوگند براى چه جارى شده است؟ يا مرحوم سيّد رضى به آن دست نيافته است و يا اگر دست يافته ذكر آن را لازم نمى دانسته است ولى مى توان به قرينه قسمى كه امام ياد كرده حدس زد كه قسم، اشاره به ظهور اسلام و محو آثار شرك و كفر و بت پرستى و انتقال مردم از دوران تاريك جاهليت به دوران نورانى اسلام بوده و جمله «ما كانَ كَذا وكَذا» در واقع اشاره به نفى بعضى از بدعت هايى بود كه در اسلام گذاشته شد و در زمان پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وجود نداشت. ☀️ 🔸️ 🔹️ 📚 ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟‌‌‌﷽🌟 💎✨((۱۵۳۹)) 🔰(۵۳) 📚 📕،حدیث۱۱۱ 👈باب۱۸ 🌿 💠قسمت ب 🕯شماره ۳۷۱ ✍جابر بن یزید جعفی می گوید: از امام باقر علیه السلام مطلبى از پرسیدم...ابوطالب در بعضى اشعارش که پیغمبر (ص) را مدح نموده گفته است (معنى شعر): سوگند به جمره عقبه، زمانی که براى پرانیدن سنگها به سر او متوجهش شوند، (((صمد و الها))) یعنى به سوى او متوجه شوند و سنگش زنند، مراد به جنادل سنگهاى کوچکى است که جمار نامیده شود.یکى از شعراء جاهلیت گوید: (معنى شعر) گمان ندارم در اطراف مکه خانه آشکارى براى خدا باشد که که متوجه این شوند، و ابن زبرقان گوید: رهیبة جز سید صمد نیست (رهیبة نام مردیست و صمد شاهد مثال است که به معنى مورد توجه آمده).و شدادین معاویه درباره حذیفة بن بدر گوید (معنى شعر) شمشیرى روى سرش بلند کردم و گفتم اى حذیفة آنرا بگیر که سید و مورد توجهى، و مانند این مثالها زیاد است، و خداى عزوجل سید صمدى است که تمام مخلوق از جن و انس در حوائج به او متوجه شوند و در گرفتاریها به او پناه برند و از او امید گشایش و دوام نعمت دارند که گرفتاریها را از آنها بر دارد. ⚡شرح:آنکه غنى بالذات و کامل از تمام جهات شد و در مقابل مخلوقى محتاج و تو خالى قرار گرفت قهراً این فقیر به آن غنى متوجه مى‏شود و بدو نیاز مى‏برد: بنابراین آنچه مرحوم کلینى فرمودند نسبت به کسانیکه از کلمه (((صمد= توپر))) معنى ظاهر لفظش اراده کنند و خدا را مانند سنگ و آهن‏العیاذبالله توپر بدانند همچنانکه آیات شریفه: یدالله فوق ایدیهم، و جاء ربک ان الله على العرش استوى را بمعنى ظاهرش مى‏گیرند و براى خدا دست و شخص و جسم قائل مى‏شوند در صورتى که این کنایات و استعارات در لغت عرب و بلکه در هر لغتى فراوان است و ابلغ از تصریح شمرده شده است. 🦋عِدَّةٌ مِنْ أصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِیدَ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع)عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنَ التَّوْحِیدِ...قَالَ أَبُو طَالِبٍ فِی بَعْضِ مَا كَانَ يَمْدَحُ بِهِ النَّبِيَّ (ص) مِنْ شِعْرِهِ وَ بِالْجَمْرَةِ الْقُصْوَى إِذَا صَمَدُوا لَهَا يَؤُمُّونَ قَذْفاً رَأْسَهَا بِالْجَنَادِلِ‏ يَعْنِی قَصَدُوا نَحْوَهَا يَرْمُونَهَا بِالْجَنَادِلِ يَعْنِی الْحَصَى الصِّغَارَ الَّتِی تُسَمَّى بِالْجِمَارِ وَ قَالَ بَعْضُ شُعَرَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ شِعْراً مَا كُنْتُ أَحْسَبُ أَنَّ بَيْتاً ظَاهِراً لِلَّهِ فِی أَكْنَافِ مَكَّةَ يُصْمَدُ يَعْنِی يُقْصَدُ وَ قَالَ ابْنُ الزِّبْرِقَانِ وَ لَا رَهِیبَةَ إِلَّا سَيِّدٌ صَمَدٌ وَ قَالَ شَدَّادُ بْنُ مُعَاوِيَةَ فِی حُذَيْفَةَ بْنِ بَدْرٍ عَلَوْتُهُ بِحُسَامٍ ثُمَّ قُلْتُ لَهُ خُذْهَا حُذَيْفُ فَأَنْتَ السَّيِّدُ الصَّمَدُ وَ مِثْلُ هَذَا كَثِیرٌ وَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ هُوَ السَّيِّدُ الصَّمَدُ الَّذِی جَمِیعُ الْخَلْقِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِلَيْهِ يَصْمُدُونَ فِی الْحَوَائِجِ وَ إِلَيْهِ يَلْجَئُونَ عِنْدَ الشَّدَائِدِ وَ مِنْهُ يَرْجُونَ الرَّخَاءَ وَ دَوَامَ النَّعْمَاءِ لِيَدْفَعَ عَنْهُمُ الشَّدَائِدَ 📚اصول كافي جلد۱ صفحه: ۳۵۹ رواية:۳۲۱ 🌓🌗 ☀️@pmsh313❀ ╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا