♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
فرق بین عالم و جاهل
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:
▫️فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْم کَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيق. فَلاَ يَزِيدُهُ بَعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلاَّ بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ. وَالْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ
🟠زيرا آن کس که بدون آگاهى (و مطالعه کافى) به انجام دادن کار پردازد همچون کسى است که از بى راهه مى رود و چنين کسى هر قدر جلوتر مى رود از منزل مقصود فاصله بيشترى مى گيرد ولى آن کس که از روى آگاهى عمل مى کند همچون رهروى است که در جاده روشن گام بر مى دارد (و به زودى به مقصد مى رسد)
✍چه تشبيه جالبى! افراد دانا و نادان هر دو در تلاشند; ولى دانا چون در جاده اصلى حرکت مى کند لحظه به لحظه به مقصد نزديک تر مى شود; ولى نادان چون در بى راهه گام بر مى دارد لحظه به لحظه از مقصد دورتر مى شود و به تعبير ديگر تلاش هاى او نتيجه معکوس دارد.
📘#حکمت_نهج_البلا_غه_۱۵۴
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۴۱))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۶۴)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۷۴
👈باب۲۶#مشیت_و_اراده
🌿#حدیث_شماره_۶
🕯شماره ۴۴۲
💙امام رضا علیهالسلام فرمود: خداى تعالى می فرماید: اى پسر آدم بخواست من است که تو هر چه براى خودخواهى توانى خواست و به نیروى من است که واجبات میدهى و به نعمت من است که بر نافرمانیم توانا میشوى. من ترا شنوا، بینا، توانا ساختم، هر نیکى که به تو رسد از جانب خداست و هر بدى که به تو رسد از خدا تو است و این براى آنست که من به کارهاى نیک تو از خودت سزاوارتر و تو به کارهاى زشت از من سزاوارترى و علت این آنستدکه من از آنچه میکنم باز خواست نشوم ولى مردم بازخواست شوند.
💛شرح :
انسان با نیرو و نعمتی که خدا به او عطا فرمود راه مىرود و مىبیند و مىشنود ولى باختیار خود گاهى راه مسجد و زمانى طریق میخانه مىسپارد و در هر صورت نیروى گام بر داشتنش از خداست ولى باید انسان رفتنش را بخدا نسبت دهد و میخانه رفتنش از نظر اینکه نیرو و قدرت از خداست و آن نیرو را براى صرف در راه طاعت باو داده و بدان امر فرموده است ولى بنده آنرا از راه مستقیم خود منحرف کرده و در راه طاعت باو داده و بدان امر فرموده است ولى بنده آنرا از راه مستقیم خود منحرف کرده و در راهیکه او نهى فرموده مصرف کرده است پس سزاوار است که بخود او انتساب یابد سپس بطور تفریع یا تعطیل مىفرماید (((من از آنچه مىکنم باز خواست نمىشوم و مردم بازخواست شوند))) زیرا آنچه او کرده خلقت بنده و اعطاء قدرت و اختیار است نسبت به وى که همه خیر است و احسان و نباید از آن بازخواست نمود ولى آنچه بنده نافرمان بجا آورده صبرکردن نعمت منعم و خالق خویش است در راه خلاف رضاى او و ناسپاسى کفران نسبت به وى که عقلا موجب بازخواست و سؤال است.
💚مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا(ع)قَالَ اللَّهُ يَا ابْنَ آدَمَ بِمَشِیئَتِی كُنْتَ أَنْتَ الَّذِی تَشَاءُ لِنَفْسِكَ مَا تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِی أَدَّيْتَ فَرَائِضِی وَ بِنِعْمَتِی قَوِیتَ عَلَى مَعْصِيَتِی جَعَلْتُكَ سَمِیعاً بَصِیراً قَوِيّاً مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ ذَاكَ أَنِّی أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّی وَ ذَاكَ أَنَّنِی لَا أُسْأَلُ عَمَّا أَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْأَلُونَ
📚اصول كافي جلد۱ صفحه:۴۳۷ رواية:۳۸۴
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 هیچ خلوتی بین دو نامحرم نیست، مگر اینکه جناب شیطان ملعون، نفر سوم این خلوت است و طراح بساط معصیت.
🌴 سوره یوسف 🌴
🕋 وَ راوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ «23»
⚡️ترجمه:
و زنى كه يوسف در خانه او بود، از يوسف از طريق مراوده و ملايمت، تمناى كامگيرى كرد و درها را (براى انجام مقصودش) محكم بست و گفت: براى تو آمادهام.
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ #حــدیث_روز
🔖 امام علی علیهالسلام:
یاد خدا سینهها را صیقل میدهد و دلها را آرامش میبخشد.
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
💢ارزش کار مداوم
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:««کار اندك كه با اشـتياق تـداوم يابـد، بـهتر از فراوان رنج آور است»»
🔻قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ
🍂امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به يك اصل اساسى در همۀ فعاليتهاى فردى و اجتماعى اشاره كرده است که در حكمت۸۷۲با تفاوت مختصرى ذکر شده است
🍂هدف امام عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه نبايد همچون كسانى بود كه وقتى مدح و فضيلت كارى را مىشنوند با شتاب به آن روى مىآورند و به صورتى خستهكننده آن را انجام مىدهند ولى چيزى نمىگذرد كه از آن ملول شده رهايش مىسازند. چه بهتر كه انسان كار سبكترى را انتخاب كند و همواره پرنشاط آن را انجام دهد. اين سخن، هم درمورد عبادات صادق است و هم درمورد مسائل اخلاقى و كمكهاى اجتماعى و فراگيرى علم و دانش و مانند آن.عاقلان و هشياران كار سبكتر و مستمر را بر كارهاى پرفشار و ملالتخيز ترجيح مىدهند
🍂شاعر پارسى زبان در مضامین این حکمت مى گويد:
رهرو آن نيست گهى تند و گهى خسته رود *** رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود
🔸️#حکمت_های_علوی
📘#حکمت_نهج_البلا_غه_۴۴۴
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۴۲))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۶۴)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۷۵
👈باب۲۷#امتحان
🌿#حدیث_شماره_۱
🕯شماره ۴۴۳
💙امام صادق علیهالسلام فرمودند: هیچ قبض و بسطى (تنگى و فراخى، بستن و گشودنى) نباشد جز آنکه براى خدا نسبت به آن خواست و حکم و آزمایش است
💛شرح :
قبض و بسط تقریباً مانند حرکت و سکون است و داراى معنى عامى است که بیشتر اوضاع و احوال خلق را شامل مىشود زیرا قبض و بسط خدا نسبت به دارائى مردم فقر و غناى آنهاست و نسبت به نفسشان غم و شادى آنها و نسبت به بدنشان مرض و تندرستى آنها و نسبت به کردارشان خذلان و توفیق ایشان و نسبت به دعایشان اجابت و عدم اجابت آنست و همچنین سایر جهات انسان از معنى قبض و بسط خارج نیست ولى چون در روایت دوم این قبض و بسط مقید به امر و نهى خدا شده است مختص مىشود به اموری که مربوط به شرع و دین باشد و خدا در آن فرمان یا نهى داشته باشد مانند فقر و غنى و صحت و مرض، که انسان در حالت فقر و مرض امر به صبر و شکیبائى دارد و در حال صحت و ثروت امر بهدپرداخت حقوق واجب و به دستگیرى از فقرا و صله رحم و مانند آن دارد پس تمامى این گونه احوال بندگان اولا به خواست و حکم خداست و ثانیاً خدا بوسیله همین امور بندگانش را آزمایش و امتحان مىکند نه براى آنکه خودش از حال خودش از حال آنها با خبر شود زیرا او علام العیوبست بلکه براى آنکه استحقاق ثواب یا عقاب را به خود آنها بفهماند و حجت را بر آنها تمام کند.
💚عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الطَّيَّارِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ مَا مِنْ قَبْضٍ وَ لَا بَسْطٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِیهِ مَشِیئَةٌ وَ قَضَاءٌ وَ ابْتِلَاءٌ
📚اصول كافي جلد۱ صفحه:۴۳۷ رواية:۳۸۵
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯