پویانویسی
#معرفی_کتاب #راحت_بنویسید 🌦کانال پویانویسی https://eitaa.com/pooyanevisi
.
معرفی و تأکید بر خواندن این کتاب
📒 کتاب «راه داستان؛ فن و روح نویسندگی»
https://eitaa.com/pooyanevisi/25
پویانویسی
#معرفی_کتاب #راحت_بنویسید 🌦کانال پویانویسی https://eitaa.com/pooyanevisi
.
معرفی و تأکید بر خواندن این کتاب
📘 کتاب «نوشتن خلاق»
https://eitaa.com/pooyanevisi/26
بوی کهنگی نه!
هر چه بیشتر پا به سن میگذارم، میلم به قدمت، به کاغذهای کاهی، به مکتوبات خاک خورده بیشتر میشود.
یک جایی از زندگی مجبور میشوی خودت را در لابهلای نوشتههای کهن پیدا کنی.
"بچرخ تا بچرخیم" برای من یک ضربالمثل منفی و تهدیدکننده نیست، یک تجربهی لذتبخش و کمالگرا ست، باید چرخ زد و دور برداشت در خوانش گذشتههای متکثر و متعدد نخبگان قلمی و ادبی جهان.
دالان دور و دراز آن آثار بوی کهنگی نمیدهد که خواننده را آدم جدیدی بیرون میدهد.
پ.ن: این کتابِ کاهیِ مارکز را امروز در کتابخانهای پیدا کردم که در انبوه کتابهای دینی و عربی جا خوش کرده بود، حالش را درک کرده و خریدمش. سفر به دنیای کلمات گابریل و جزئینگریهایش را دوست دارم، فارغ از افکار او.
🖍 رحیل
● @pooyanevisi پویانویسی ●
📌 سرانجامِ من
همه تلاشم را کردم تا کاستیهای اجتماعیام را گردن دیگران نیاندازم؛ اما نشد.
کاری میکنند با آدم که جز قرارگاه اوراق، مأمن دیگری نیابی.
تو کافی است از جایی برخیزی که پول کافی برای لباس و غذای لاکچری نداشته باشی و نشود با اتوکشیدهها بنشینی. آقازاده هم نیستی تا باقیماندهی نام و نان پدر را نشخوار کنی.
اتفاقا با این قماش بالا دمخور هستم، در حقیقت آنها میآیند، طرح رفاقت میریزند تا ایدههایت را با چند لبخند ژکوند بدزدند، تا بروند طرحش کنند و مجوز فوری بسازند با سفارش پدر.
اما دنیای کتاب، نه میز است و قدرت، نه پیکارگاه شهرت. کتابخوانبودن، بسیار حسادتناپذیر است. کسی از آن ژن برتر چه میداند قفسههای کتاب چه لذتی دارد. عوضش همینها تشویقت میکنند به زندگی در لای کتابها. گویا کاشف استعدادت شدند و تا مرز مشاوره دادن، کنارت هستند، تا مرز انزوای تو.
اینها تو را میتارانند سمت کتاب و نوشتن و خلسه، تا برایشان علوفهی قدرت و ثروت کم نیاید؛ همین قدر چرک، کثیف و غیر انسانی!
🖍 رحیل
● @pooyanevisi پویانویسی ●
⭐️راهکار حرفهای «ست گادین»
به ندرت باید به کارگران حرفهای چوب یادآوری کرد که ابزار خود را تیز کنند. البته آنها این را می دانند.
از سوی دیگر، بقیه ما مرتباً از ابزارهای دیجیتالی استفاده میکنیم که نمی فهمیم، نگهداری نمیکنیم و بهینهسازی نکردهایم.
گاهی اوقات، عدم دقت ما در انتخاب و استفاده از ابزار، فقط وقت ما را تلف میکند. اغلب، واقعاً کیفیت چیزی را که ما به دنبال ایجاد آن هستیم، کاهش میدهد.
اگر مرتباً در جعبه ابزار دیجیتال خود بهتر نمیشوید، در واقع بدتر میشوید.
.....................................
پ. ن: این روزنوشت👆 را از وبلاگ «ست گادین» دریافت و ترجمهاش را پیدا کردم؛ حیفم آمد به دست مخاطبان پویانویسی نرسانم.
✔️ جعبه ابزار کار و زندگی خود را به روز کنید تا عمرتان تلف نشود؛ همین!
ست گادین" یکی از نوآوران عرصه وبلاگ نویسی در مدیریت کسب و کار و بهره وری محسوب می شود که علاوه بر تحصیل در دو رشته ی فلسفه و کامپیوتر، مدرک مدیریت ارشد کسب و کار خود را نیز از دانشگاه استنفورد آمریکا دریافت کرده است.
🖍 رحیل
● @pooyanevisi پویانویسی ●
.
📌 میخواست با خمپاره دشمن نمیرد، با خمیازه گربه همسایه مُرد.
✍ رحیل
#کاریکلماتور
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
.
🔴 گرای ترور از داخل
📌اگر خبرنگاری از روزنامههای اصلاحات، آدرس منزل آیت الله میرباقری را برای ترورش به اسرائیلیها داد، تعجب نکنید.
🔻این روزها، منشأ القای خشونت که بسیار هم خانگی ست، راحتتر برملا میشود.
#رحیل
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
🔴 فنون مهدی نصیری
سالهای اول طلبگی که از نوشتههای نصیری در کیهان و مجله نیستان و ... میخواندم، او را الگوی «فنون بلاغت» دیدم. قلم میچرخاند و از اسلام ناب دفاع میکرد، روان و گویا از مهدویت میگفت و در برابر انحراف و کژی مینوشت.
اینجا کاری به کند و تند رفتن وی ندارم که باید از سوی اندیشمندان و تحلیلگران برای نسل آینده انقلاب به ویژه در حوزه تربیت رسانهای جوانان، شفافسازی و گرهگشایی شود.
این روزها از نظر طهارت زبانی از مهدی نصیری دهه هفتاد خبری نیست، خبری از پویایی و استقلال فکرشاش...
نصیریِ اکنون، برایم مجموعهای است از «فنون بلاهت».
✍️علی اسفندیار
#مهدی_نصیری
#انحراف #التقاط
#پویانویسی
@pooyanevisi
✍ در محضر هوش مصنوعی😊
از هوش مصنوعی سؤال کردم که "تفاوت کاریکلماتور و هایکو چیست؟" اینگونه و با دستهبندی پاسخ داد:👇
تفاوت اصلی بین کاریکلماتور و هایکو به شرح زیر است:
1. ساختار و طول:
- کاریکلماتور: یک جمله کوتاه، اغراق شده و طنزآمیز است.
- هایکو: یک شعر کوتاه ژاپنی متشکل از سه سطر و مجموعاً 17 هجا.
2. محتوا و موضوع:
- کاریکلماتور: معمولاً دارای طنز، طعنه و انتقاد اجتماعی است.
- هایکو: معمولاً مشاهدات ظریف طبیعت و زندگی روزمره را منعکس میکند.
3. تکنیک ادبی:
- کاریکلماتور: استفاده از اغراق، استعاره و کنایه برای ایجاد طنز.
- هایکو: استفاده از تصویرسازی شاعرانه و توصیف دقیق لحظات.
4. هدف و کارکرد:
- کاریکلماتور: ایجاد خنده و طنز برای انتقاد و اصلاح اجتماعی.
- هایکو: جلب توجه به لحظات زیبا و ظریف زندگی و خلق تجربه ادراکی خاص.
به طور خلاصه، کاریکلماتور بیشتر به دنبال طنز و انتقاد است، در حالی که هایکو بر تصویرسازی دقیق و انعکاس لحظات زندگی روزمره تمرکز دارد.
#پویا_نویسی
@pooyanevisi
.
🔴 «سنوارِ ادیب» در دو جهان ایرانی
🔻جریان ادبی_غربگرای داخلی میدانست که سنوار، مجاهد فلسطینی، رمانی به نام «خار و میخک» دارد؛ اما دم بر نیاورد و در مراکز نشر و نقدشان راهبرد کتمان از مقاومت را اجرایی کرد.
✨ آنها کارشان را بسیار حرفهای میدانند؛ چون بهتر میدانند که ادبیات در ترویج مقاومت و شکلگیری انگارههای عموم مردم تأثیر دارد.
🔷آنها میدانند چه کتابی باید برای جوانان از جهان غرب و عرب ترجمه شود، میدانند برای چه کتابی باید شبهای نقد و معرفی گذاشت و میدانند چه کتاب و نویسندهای را باید با سانسور، مجازات کرد.
📍بیعرضه انجمنها و محافل ادبی جبههی انقلاب بودند که دیر فهمیدند شهید مجاهد و تاریخ سازی همچون یحیی سنوار یک نویسنده تمام عیار است، مثل زندگی تمام عیاری که داشت.
📌بیچاره ما و حافظان ادبیات انقلاب اسلامی!
✍️ علی اسفندیار
پ.ن.د: تماس گرفتم با نویسندهای(سفره نشین انقلاب) برای حضور در جلسهای با عنوان «ترغیب طلاب به نوشتن»؛ پیش از موضوع و محور و اصل مسأله، از #پاکت حرف گشود.
#ادبیات
#یحیی_سنوار
#پویا_نویسی
@pooyanevisi