eitaa logo
پویانویسی
240 دنبال‌کننده
333 عکس
80 ویدیو
15 فایل
اینجا مجال "رحیل" است برای نوشتن و راهِ نوشتن. و فرصتی برای فهم همزمان درون و برون. #علی_اسفندیار ارتباط: @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️راهکار حرفه‌ای «ست گادین» به ندرت باید به کارگران حرفه‌ای چوب یادآوری کرد که ابزار خود را تیز کنند. البته آنها این را می دانند. از سوی دیگر، بقیه ما مرتباً از ابزارهای دیجیتالی استفاده می‌کنیم که نمی فهمیم، نگهداری نمی‌کنیم و بهینه‌سازی نکرده‌ایم. گاهی اوقات، عدم دقت ما در انتخاب و استفاده از ابزار، فقط وقت ما را تلف می‌کند. اغلب، واقعاً کیفیت چیزی را که ما به دنبال ایجاد آن هستیم، کاهش می‌دهد. اگر مرتباً در جعبه ابزار دیجیتال خود بهتر نمی‌شوید، در واقع بدتر می‌شوید. ..................................... پ. ن: این روزنوشت👆 را از وبلاگ «ست گادین» دریافت و ترجمه‌اش را پیدا کردم؛ حیفم آمد به دست مخاطبان پویانویسی نرسانم. ✔️ جعبه ابزار کار و زندگی خود را به روز کنید تا عمرتان تلف نشود؛ همین! ست گادین" یکی از نوآوران عرصه وبلاگ نویسی در مدیریت کسب و کار و بهره وری محسوب می شود که علاوه بر تحصیل در دو رشته ی فلسفه و کامپیوتر، مدرک مدیریت ارشد کسب و کار خود را نیز از دانشگاه استنفورد آمریکا دریافت کرده است. 🖍 رحیل ● @pooyanevisi پویانویسی ●
. در دلم چیزی ویران شده ... @pooyanevisi
. 📌 می‌خواست با خمپاره دشمن نمیرد، با خمیازه‌ گربه‌ همسایه مُرد. ✍ رحیل @pooyanevisi
. 🔴 گرای ترور از داخل 📌اگر خبرنگاری از روزنامه‌های اصلاحات، آدرس منزل آیت الله میرباقری را برای ترورش به اسرائیلی‌ها داد، تعجب نکنید. 🔻این روزها، منشأ القای خشونت که بسیار هم خانگی ست، راحت‌تر برملا می‌شود. @pooyanevisi
🔴 فنون مهدی نصیری سال‌های اول طلبگی که از نوشته‌های نصیری در کیهان و مجله نیستان و ... می‌خواندم، او را الگوی «فنون بلاغت» دیدم. قلم می‌چرخاند و از اسلام ناب دفاع می‌کرد، روان و گویا از مهدویت می‌گفت و در برابر انحراف و کژی می‌نوشت. اینجا کاری به کند و تند رفتن وی ندارم که باید از سوی اندیشمندان و تحلیلگران برای نسل آینده انقلاب به ویژه در حوزه تربیت رسانه‌ای جوانان، شفاف‌سازی و گره‌گشایی شود. این روزها از نظر طهارت زبانی از مهدی نصیری دهه هفتاد خبری نیست، خبری از پویایی و استقلال فکرش‌اش... نصیریِ اکنون، برایم مجموعه‎ای است از «فنون بلاهت». ✍️علی اسفندیار @pooyanevisi
. 📌 سگ زرد برادری‌اش را به شغال ثابت کرد. ✍️ رحیل @pooyanevisi
در محضر هوش مصنوعی😊 از هوش مصنوعی سؤال کردم که "تفاوت کاریکلماتور و هایکو چیست؟" این‌گونه و با دسته‌بندی پاسخ داد:👇 تفاوت اصلی بین کاریکلماتور و هایکو به شرح زیر است: 1. ساختار و طول: - کاریکلماتور: یک جمله کوتاه، اغراق شده و طنزآمیز است. - هایکو: یک شعر کوتاه ژاپنی متشکل از سه سطر و مجموعاً 17 هجا. 2. محتوا و موضوع: - کاریکلماتور: معمولاً دارای طنز، طعنه و انتقاد اجتماعی است. - هایکو: معمولاً مشاهدات ظریف طبیعت و زندگی روزمره را منعکس می‌کند. 3. تکنیک ادبی: - کاریکلماتور: استفاده از اغراق، استعاره و کنایه برای ایجاد طنز. - هایکو: استفاده از تصویرسازی شاعرانه و توصیف دقیق لحظات. 4. هدف و کارکرد: - کاریکلماتور: ایجاد خنده و طنز برای انتقاد و اصلاح اجتماعی. - هایکو: جلب توجه به لحظات زیبا و ظریف زندگی و خلق تجربه ادراکی خاص. به طور خلاصه، کاریکلماتور بیشتر به دنبال طنز و انتقاد است، در حالی که هایکو بر تصویرسازی دقیق و انعکاس لحظات زندگی روزمره تمرکز دارد. @pooyanevisi
. 🔴 «سنوارِ ادیب» در دو جهان ایرانی 🔻جریان ادبی_غربگرای داخلی می‌دانست که سنوار، مجاهد فلسطینی، رمانی به نام «خار و میخک» دارد؛ اما دم بر نیاورد و در مراکز نشر و نقدشان راهبرد کتمان از مقاومت را اجرایی کرد. ✨ آنها کارشان را بسیار حرفه‌ای می‌دانند؛ چون بهتر می‌دانند که ادبیات در ترویج مقاومت و شکل‌گیری انگاره‌های عموم مردم تأثیر دارد. 🔷آنها می‌دانند چه کتابی باید برای جوانان از جهان غرب و عرب ترجمه شود، می‌دانند برای چه کتابی باید شب‌های نقد و معرفی گذاشت و می‌دانند چه کتاب و نویسنده‌ای را باید با سانسور، مجازات کرد. 📍بی‌عرضه انجمن‌ها و محافل ادبی جبهه‌ی انقلاب بودند که دیر فهمیدند شهید مجاهد و تاریخ سازی همچون یحیی سنوار یک نویسنده تمام عیار است، مثل زندگی تمام عیاری که داشت. 📌بیچاره ما و حافظان ادبیات انقلاب اسلامی! ✍️ علی اسفندیار پ.ن.د: تماس گرفتم با نویسنده‌ای(سفره نشین انقلاب) برای حضور در جلسه‌ای با عنوان «ترغیب طلاب به نوشتن»؛ پیش از موضوع و محور و اصل مسأله، از حرف گشود. @pooyanevisi
آشنایی با شعر و شخصیت مرحوم ✔️👇
▫️سلمان هراتی سلمان هراتی، با نام اصلی سلمان قنبر هراتی، (۱ فروردین ۱۳۳۸ در مزردشت تنکابن – ۹ آبان ۱۳۶۵) شاعر معاصر ایرانی است. وی از شاعران متعهد به انقلاب و مذهبی بود. تخلص او در شعر آذرپاد بود. در اوّل فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مزردشت تنکابن مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. درس‌های ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشتهٔ هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد. دوران ابتدایی را در روستا گذراند و از سنین نوجوانی با قلم و دفتر و کتاب، انس و الفت گرفت. از همان ابتدای جوانی به دلیل فقر مادی، برای گذراندن معاش به شاگردی می پرداخت و با چوپانان محلی (گالش ها) به چوپانی می رفت و از همین رهگذر با ترانه های محلی آشنایی پیدا کرد. از سال ۱۳۵۲ به نوشتن روی آورد و سرودن شعر را تجربه کرد. فوق دیپلمش را در سال ۱۳۶۲ در رشته هنر گرفت و بلافاصله به کار تدریس هنر در روستاهای تنکابن مشغول شد. سلمان با شعر متعهد پیوندی ناگسستنی داشت و از همین روست که صمیمیت و خلوص و بی پیرایگی در اشعارش موج می زند و شعر او را از شعر دیگر معاصران متمایز می سازد. از سلمان هراتی سه مجموعه با نامهای “از این ستاره تا آن ستاره” ، “از آسمان سبز” و “دری به خانه خورشید” به چاپ رسیده است. زنده یاد سلمان هراتی یقیناً یکی از مصادیق شعر انقلاب است. از او اگر چه بر پیشانی زمانه جز سه دفتر شعر باقی نیست اما همین سه دفتر کافی است تا بتوان در همه قالب های شعری نمونه های کاملی از شعر انقلاب را یافت. او در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود در یک سانحهٔ رانندگی درگذشت. در غرب شهر تهران، میدانی به نام این شاعر نامیده شده است. آرامگاه وی در حوالی شهر تنکابن واقع شده است. بر سنگ مزارش، این بیت نوشته شده است: «آه از پاییز سرد، ای کاش من/از تو باغی در بهاران داشتم». ویژگی های شعر سلمان هراتی سلمان هراتی از شاعارن بنام عصر انقلاب است که زبان و اندیشه و دیدگاه نوینی در اشعارش جلوه گر است شعر سلمان با تصاویر بدیع از طبیعت و حالات درونی انسان ارتباط با خدا ، ویژگی خاص و لحن مختص به خود است. زبان شعر او صمیمی و ساده است او تمام صداقت و صمیمیت خود را در قالب شعر هایش میریخت . شعر او در عین ارتباط داشتن تنگاتنگ با طبیعت و راز و نیاز با خدا دارای مضمونی اجتماعی و پر شور است . شعر سلمان از نظر لحن و بیان تصاویر طبیعت و زندگی و سادگی گفتار ، شباهت هایی با شعر سهراب دارد ، سلمان در قالب های گوناگون شعر سروده است اما بیشترین سروده های او در قالب شعر منثور – شعر سپید – است. در اشعار او تاثیرهایی از شاعرن مطرح معاصر دیده میشود که البته تقلید گونه نیستو در خلال زبان شعر او اصالت و خلاقیت شاعر در آ،رینش تصاویر و اندیشه و نوگرایی ذهن و زبان او هویداست. آثار سلمان هراتی • از آسمان سبز (مجوعه شعر_۱۳۶۵) • دری به خانهٔ خورشید (مجوعه شعر_۱۳۶۸) • از این ستاره تا آن ستاره (شعر برای کودکان_۱۳۶۷) • گزیده ادبیات معاصر ۲ (مجموعه شعر_۱۳۷۸) • مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی، ۱۳۸۰ • مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی، ۱۳۸۶ @pooyanevisi
💠 شعری از سلمان دلم گرفته از این روزها دلم تنگ است میان ما و رسیدن هزار فرسنگ است مرا گشایش چندین دریچه کافی نیست هزار عرصه برای پریدنم تنگ است اسیر خاکم و پرواز سرنوشتم بود فرو پریدن و در خاک بودنم ننگ است چگونه سر کند اینجا ترانه خود را دلی که با تپش عشق او هماهنگ است؟ هزار چشمه فریاد در دلم جوشید چگونه راه بجوید که رو به رو سنگ است مرا به زاویه باغ عشق مهمان کن در این هزاره فقط عشق، پاک و بی رنگ است @pooyanevisi
💠 شعری از سلمان هراتی من هم می‌ميرم اما در خيابانی شلوغ در برابر بی‌تفاوتی چشم‌های تماشا زير چرخ‌های بی رحم ماشين ماشين يک پزشک عصبانی وقتی که از بيمارستان بر می‌گردد پس دو روز بعد در ستون تسليت روزنامه زير يک عکس ۶ در ۴ خواهند نوشت ای آنکه رفته‌ای… چه کسی سطل‌های زباله را پر می‌کند؟ @pooyanevisi