eitaa logo
جامعه شناسی مردم
270 دنبال‌کننده
40 عکس
66 ویدیو
4 فایل
تاملاتی تلگرافی درباره جامعه، فرهنگ، سیاست و تاریخ ارتباط با ما: @PopularSociology نشانی ما در روبیکا: https://rubika.ir/Popular_Sociology نشانی ما در تلگرام: t.me/Popular_Sociology نشانی ما در اینستاگرام: https://instagram.com/Popular_Sociology/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چرا یک نفر نمیپرسد کوش؟ 🔹بمب های خوشه ای رسانه ای چطور اعصاب شما را مختل میکند؟ هایپر رِوِلوشن یا انقلاب مجازی چگونه کار میکند؟ 📖جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هنوز دیر نشده است! تکنولوژی جدید غرب برای نابودی را بشناسیم. 🔹هایپر رِوِلوشن را دی کُد کنیم. 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸انقلاب مجازی در جهان کدها درون این ماتریکس چیست؟ 🔹درون این ماتریکس هیچ چیز نیست جز کدهایی که برای هک کردن ذهن ما آمده و وقتی به آن آگاه میشویم، قدرتش را از دست میدهد. 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فقط سه حرف: کوش؟؟؟ 🔹همدستان د1عش به اسم زندگی آمدند و فقط مرگ، مرگ و مرگ برای ما آوردند. اما در مقابل جنبش تبهکاران راه حل فقط است. زندگی را از سر بگیرید. 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
🔻خویش بیش انگاشتان! ✍ داریوش سجادی ▫️سلبریتی تبلور محبوبیت و تعین اقبالی است عمومی، در نبود فضیلت اخلاقی یا وزانت اندیشگی و عمق دانشی! محبوبیتی است ناشی از قلوه لب و قوس کمر و انحنای باسن و سیمای محشر و ورز ماهیچه و توانایی گل زدن و تبحر در ادا درآوردن بر پرده سینما و هنر! مصیبت آنجاست که احراز چنین اقبالی متضمن توهمی ناشی از توجه و احصاء تصوری کاذب از خود و وزن و نقش و جایگاه خود است که بر نشستن آن موجودیت متوهم بر کرسی اندرز و خطابه و دادن راهکار و انشای توصیه و ابراز لحیه و آن ترهات و هجویات را دانش و پژوهش پنداشتن مُنجر می‌شود! فرآیندی که محصولش شهرآوردی است با سیکلی معیوب که طی آن چهار تا بچه و مُشتی جوانک هیجان زده به اعتبار ابزار مدرنیسم و از جوار بهجت جوانانه در فضاهای‌ مجازی تریبون دار شده و جسورانه مرتکب صدور توصیه و ارتکاب راهکار و مشاوره در اندازه‌های ملی و بین‌المللی می‌گردند! دنیای مدرن مُبدل به دنیائی کمیک توأم با تراژدی شده، بلبشویی که معلوم نیست می‌بایست بر ابتذالش خندید یا بر نزاریش زارزار گریست؟ مشکل آنجاست که سلبریتی های مزبور بازی مذکور را جدی گرفته و خُلدآشیانه و جنت مکانانه برای اُمت شان فتواهای سیاسی و علمی و پزشکی و پژوهشی صادر می‌فرمایند! بر سردر اتاق مدرنیسم بنویسید: سرزده وارد مشو میکده حمام نیست ورود به این ساحت مستلزم صاحب صلاحیتی است. چاقویی را می‌ماند که بجای دستان جراحی حاذق و زبردست در دست ناشيان و نوباوگانی قرار گرفته که یا به خود آسیب می‌زنند و یا جامعه را از جوار توهمات و سوپرمن انگاشتی های خود، مبتلابه آفات و سیئات می‌کنند 📖 جامعه شناسی مردم@Popular_Socioligy
🚫 وقتی شبکه‌های اجتماعی رئیس جمهور آمریکا را حذف کردند! ✍ علیرضا بازارگان ▫️پس از انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا؛ فیسبوک و توئیتر حساب‌های ترامپ را [پس از اینکه او ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد] به صورت موقت بستند. حتی اخطار داده‌اند که اگر به انتشار مطالب خطرناک ادامه دهد، حساب او را به طور کلی می‌بندند. یوتیوب هزاران ویدئو که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را زیر سوال برده‌اند را حذف کرده است و طبق قوانین جدیدش، در آینده نیز اجازه گذاشتن هیچ ویدیویی که ادعا کند در انتخابات ۲۰۲۰ تقلب شده است را نمی‌دهد. در همان یوتوب اگر بخواهید انتخابات بلاروس یا ایران یا هر جای دیگر را زیر سوال ببرید اشکالی ندارد. ولی انتخابات آمریکا؟ خیر. اجازه ندارید. سخنگوی توئیتر گفت که "به دلیل خشونت های بی‌سابقه در واشنگتن، توئیت‌های ترامپ را پاک کرده‌ایم زیرا مقررات انسجام اجتماعیِ ما را مکررا و به شدت نقض کرده است". سخنگوی فیس بوک ادامه داد: "ما یک تصمیم اضطراری گرفته‌ایم ... زیرا اعتقاد داریم که مطالب ترامپ به جای اینکه احتمال خشونت را کاهش دهد، آن را افزایش می‌دهد". به قول یکی از دوستان، وقتی خطر احساس می‌کنند هر کس را بخواهند سانسور می‌کنند. حتی اگر رئیس جمهور باشد. 📖 جامعه شناسی مردم@Poular_Sociology
🔻 فیلتر کردن اپلیکیشن "تیک تاک" توسط آمریکا نقطه عطفی است در تاریخ اینترنت ✍ علی رضا بازارگان ▫️ در سال 2020 پردانلودترین اپلیکیشن در تمام جهان TikTok بوده است. این اپلیکیشن برای ساختن کلیپ های داب اسمش و رقص استفاده می شود که توانسته است بیشتر از فیسبوک، بیشتر از واتس اپ، بیشتر از اینستاگرام، و بیشتر از هر اپلیکیشن دیگر در جهان مشتری داشته باشد. ولی نکته مهم چیست؟ نکته مهم این است که بر خلاف دیگر اپلیکیشن های غول در جهان، TikTok یک اپلیکیشن آمریکایی نیست. به عبارت دیگر، برای اولین بار در تاریخ، صدر جدول غول های اینترنت دست یک شرکت آمریکایی نیست، بلکه به دست یک شرکت چینی رسیده است. راه حل آمریکا در این رقابت چه بوده است؟ فیلتر کردن تیک تاک! در گذشته، هر گاه یک کشور دسترسی به یک اپلیکیشن را قطع و فیلتر کرده است، آمریکا با محکوم کردن این حرکت علیه آن کشور بیانیه داده است. فیلتر کردن فیسبوک، توییتر، تلگرام و امثالهم در ایران و چین و روسیه همیشه اهرم فشار بوده است. اینکه شما مجبورید با استفاده از فیلتر شکن و وی پی ان این متن را در تلگرام مطالعه کنید که در ایران فیلتر است، از نظر آمریکا سندی است بر دیکتاتور بودن دولت ایران. ولی حالا که TikTok گوی سبقت را از آمریکایی ها ربوده است و حدود 100 میلیون کاربر آمریکایی از آن استفاده می کنند، قضیه فرق کرده است. در گذشته آمریکا با فشار آوردن به تیک تاک آن را مجبور کرده که همه سِرورهایش را از کشور چین خارج کند. آنها را مجاب کرده که مدیران چینی خودشان را عوض کنند و مدیران آمریکایی انتصاب کنند. آنها را مجبور کرده که رابطه خود را با دولت چین به حداقل برسانند. و حتی با وجو انجام همه این کارها توسط تیک تاک، آمریکا باز هم نتوانست آن را تحمل کند! آن روز رئیس جمهور ایالات متحده جلوی دوربین ها ایستاد و گفت که دستور فیلتر کردن این اپلیکیشن را در آمریکا داده است. به چه جرم؟ به جرم اینکه مبادا کاربران آمریکایی به صورت گسترده از یک اپلیکیشن چینی استفاده کنند. عجب طنز تلخی. فیلتر و سانسور وقتی به دست مخالفان آمریکا باشد محکوم است، ولی وقتی به دست خود آمریکا باشد جایز و مطلوب! بازی تا وقتی خوب است که آن ها جلو باشند، و به محض اینکه عقب بیافتند، بازی را به هم میزنند. 📖 جامعه شناسی مردم@Popular_Sociology
🔻ضعف عمومی ما در مطالعه تاریخ ✍ رسول جعفریان ▫️ندانستن تاریخ، اشکال بسیاری از پژوهشگران ما در حوزه های مختلف و مرتبط با تاریخ است. بنده می دانم که تاریخ فی حد نفسه، اندیشه ای را اثبات و نفی نمی کند، اما بارها بر این تأکید داشته ام که آگاهی از تاریخ، ما را برای سنجش افکار و طرح نظریات جدید، هوشیار و آگاه می کند. اشکال این است که بسیاری این نیاز را احساس نمی کنند و مستقیم سراغ مباحث خاص خود می روند، و یا تصور می کنند مطالعه چند کتاب تاریخی عمومی، مشکل آنها را حل می کند. حقیقت این است که بسیاری از نظریات و دیدگاههایی که در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اندیشه ای ابراز می شود، بسترهای تاریخی خاص خود را دارد که بدون شناخت آنها، امکان طراحی آن افکار و سنجش آنها وجود ندارد. این دوستان ما، دست کم در هر زمینه ای که فعالیت فکری دارند، باید ریشه های تاریخی ـ محیطی آن افکار را بررسی کنند. باید تاریخ هر مساله را بدانند و درست هم بدانند. این دانستن، نیازمند جستجو و کاوش فراوان است واین طور نیست که مثلا برای مطالعه دوره صفوی، دیدن چند کتاب عمومی کفایت کند یا مثلا از دوره قاجار که در فارسی، حتی چند کتاب عمومی خوب هم نیست، بتوانند با دیدن یکی دو کتاب، شناختی نسبت به آن بدست آورند. تاریخ، بویژه تاریخ اندیشه، آن هم بررسی تاریخ اندیشه در بستر زمانی و سیاسی خاص خودش، یکی از مهم ترین ابزارها برای سنجش افکار و اندیشه هاست. این قاعده نه فقط در مورد دوره معاصر، که برای شناخت اسلام نیز، بدون شناخت درست دوره اموی و عباسی، بدون شناخت محیط جاهلی و اسلام، بدون شناخت محیط های مختلفی که اسلام در آنها بالید و شکل گرفت، نمی توان ادعایی داشت. این آگاهی، نیاز به وجود متخصصین مختلف و متعدد دارد. بعد از نزدیک چهل سال کار در حوزه تاریخ اسلام، می توانم اطمینان دهم که ما تاریخ اسلام را عمدتا به دلخواه خود و شرایط، و از روی هوی و هوس سیاسی و اثبات این و آن مطالعه کردیم، نه این که واقعا متخصص در آن شدیم. دریغ از یک اموی شناس یا عباسی شناس که در کشور باشد. دریغ از یک متخصص جدی تاریخ اقتصادی اسلام، دریغ از یک مجله جدی پژوهشی که ویژه مطالعات صدر اسلام باشد. این وضع ما در باره تاریخ اسلام است، و اما دوره های بعد که ما در ایران به عنوان یک شیعه، اصلا اهمیتی برای تاریخ عمومی اسلام قائل نبوده ایم. نه دولت هایی مثل ایوبی و مملوکی را می شناسیم و نه از محیط غرب اسلامی در شمال افریقا خبر علمی جدی داریم. این را برای دانشجویان این حوزه ها هم می گویم مطمئن باشند که به رغم تصور عمومی که در این زمینه ها کار شده، بدانند که همه چیز بکر است، مگر آن که در زبان های فرنگی یا عربی آثاری یافت شود. در این زمینه ها، حداکثر چند ترجمه وجود دارد. 📖 جامعه شناسی مردم@Popular_Sociology
50.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻گزارش فعالیت ربات ها در فضای مجازی 🔹پیشنهاد میکنیم با دیدن این کلیپ دنیای دیگر را بیشتر درک کنید. دنیایی که در آن اکنون در ایران انقلاب شده است! ♦️چگونه از ربات ها در شبکه های اجتماعی برای تغییر ذهنیت افراد جامعه بهره می برند؟ / جدال 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
🔻رویکرد درمانی سوسیوکاوانه؛ نگاه به فرد در بستر جامعه ✍ سید جواد میری ▫️بعضاً آدمی دچار روانپریشی می شود و برای معالجه به سراغ روانشناسان می رود. برخی اوقات مشکلات تن-روانی آدم موجب می شود که فرد برای معالجه مشکلات روانی خویش نیازمند دارو با دوزهای بالا بگردد و در این وضعیت ما به روانپزشک رجوع می کنیم. در این میان ما با گروهی از تحلیلگران روان مواجه هستیم که هم با روانپزشکان متفاوت هستند و هم تا حدود زیادی با روانشناسان و آنها کسانی هستند که با عنوان روانکاو شناخته می شوند. روانکاوان مانند روانشناسان دارو تجویز نمی کنند ولی روش معالجه آنها با روانشناسان تفاوت دارد و شاید مهمترین تمایزشان این است که روانکاوان بر مفهوم "ناخودآگاه" در درک رنج ها و دردهای فرد تمرکز می کنند. البته نحله ای متاثر از هایدگر و فلسفه قاره ای نیز وجود دارد که مبتنی بر مفهوم "دازاین کاوی" تلاش می کند ریشه "اضطرابات وجودی" آدمی را بشناسد و مبتنی بر نوعی دازاین-درمانی فرد را معالجه کند. اما نکته ای که در ذهن من است و مدتهاست مرا به خود درگیر کرده است رویکردی است که آلام بشری و مشکلات فردی و دغدغه های وجودی انسان را به ذهن و روان و بدن و یا تلقیق این سه ساحت ندهد بل تلاش کند آدمی را در "بستر جامعه" ببیند و ناکامی ها و آلام او را "سوسیو-کاوی" کند. یکی از نزدیکترین متفکران به این دغدغه را که هم مباحث الهیاتی و هم دغدغه های فلسفی و هم نگرانی های روانشناختی و هم مسائل اجتماعی را در یک مجموعه یکپارچه می نگریست اریک فروم می باشد که سخن از "وضع انسانی" می زند و تلاش می کند برای درک این وضع انسانی که مقوله ای انتولوژیکال هست از نگرش مارکس و فروید یاری بجوید ولی این وضع انسانی را تقلیل به ساختارهای اجتماعی یا رانه های روانشناختی ندهد. طرحی که به دنبال آن هستم و در نسبت با وضع جامعه ایران که تولید "روانپریشی جمعی" می کند ارائه "رویکردی سوسیوکاوانه" است که برای التیام فرد دردهای او را ذیل روانکاوی یا روانپزشکی و یا روانشناسی نمی بیند بل وضع انسانی او را در نسبت با امر اجتماعی خوانش می کند و برای التیام فرد "تجویز سوسیوکاوانه" نیز دارد. به نظرم با توجه به شیب تند کاهش ظرفیت امید و آرزومندی اجتماعی در جامعه ایرانی در دهه پیش روی ما نیازمند سنخ های دیگری از "درمان" هستیم. 📖 جامعه شناسی مردم@Popular_Sociology
🔻‍ جشن شیاطین! ✍ داریوش سجادی ▫️امواج مهیب و سنگینی از خطر و توطئه کشور و مقدرات‌اش رو از جانب ریاض و تل‌آویو و پدرخوانده‌شان (واشنگتن) محاصره کرده که در کمین تخریب ایران بی‌تابی می‌کنن. اما دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل و عربستان نیست این سه دشمن رودرروی شمایند که تکلیف با آنها روشنه! اگر قرار بر ترس از دشمن باشه اینا دشمن اصلی نیستن. دشمن اصلی فارسی زبانان خارج از کشورند که در قالب اپوزیسیون مترصد دریدن شما و کشورتانند. برای تحصیل نیات شوم و زیاده خواهانه‌شون از هیچ جنایتی روی گردون نیستن. حجم و فشار کینه و نفرت‌شون آنقدر زیاده که حاضرند برای برون‌ریخت نفرت‌شون، خشن‌ترین جنایات علیه شما و کشور شما رو با سعایت نزد اجنبی و خیانت «علیه شما» عملیاتی کنن! اینهایند که علیه شما خواستار افرایش تحریم‌اند! اینهایند که علیه شما نزد دول غربی سعایت می کنن! اینهایند که علیه شما مشورت غلط به دشمن می‌دن! اینهایند که دشمن شما رو تشجیع به حمله نظامی می‌کنن! اینهایند که از جوار ناکامی و ناشادی‌ و شکست‌هاشون در خارج از کشور افسرده‌ان. افسردگی اینها ناشی از غم نیست. افسردگی یک عنصر افسرده ناشی از خشمه! خشم از خودش و بی‌عُرضگی‌ و شکست‌هایش در تحصیل آرزوها و اهداف‌اش در زندگی شخصی‌اش و برای تخلیه این «خشم انباشته» نیاز به فرافکنی داره و شما و امنیت و تمامیت شمایان در داخل کشور رو مابازاء ناکامی‌هاش در غربت و بدبختی‌هاش در عزلت می‌کنه تا با توسل به «بزه‌کاری سیاسی» به خلسگی و نشئگی ذهنی و روانی برسن! خلجان روح ناآرام‌شون با دریدن شما و کشور شما به تشفی خاطر می‌رسه. اینها رو کسی می‌گه که سالهاست در خارج از کشور و از نزدیک با روان‌پریشی این ورشکسته بتقصیران آشناست! 📖 جامعه شناسی مردم @Popular_Sociology
🔻 تیم ملی، امروز علاوه بر زمین فوتبال، همزمان مقابل چند هفته جنگ روانی- رسانه ای سرویس های بیگانه و رسانه های تبهکار لندنی جنگید. همینطور مقابل حملات دوستان نادان و بی خردی چون کریمی و دایی! 🇮🇷 تمام قد و با تمام توان باید از تیم ملی حمایت کرد 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
🔻ضربه از خودی داستانی دیرین در سرزمین ما ! ✍ علیرضا زادبر ▫️آقای بیرانوند داستان، داستانِ دیروز و امروز نیست. این چهره مغموم و مستاصل پس از ضربه خوردن ناخواسته از "خودی ها" داستان همیشگی ما در تاریخ این مملکت است. حالا تازه اصابت شما ناخواسته و در اثر اتفاق بود. ما در تاریخ این مملکت لحظات و شخصیت هایی داشته و داریم که آگاهانه و به عمد به ایران آسیب زدند... ادامه در 👇👇👇 📖 جامعه‌شناسی مردم ✅ @Popular_Sociology
🔻ضربه از خودی داستانی دیرین در سرزمین ما ✍ علیرضا زادبر ▫️آقای بیرانوند داستان، داستانِ دیروز و امروز نیست. این چهره مغموم و مستاصل پس از ضربه خوردن ناخواسته از "خودی ها" داستان همیشگی ما در تاریخ این مملکت است. حالا تازه اصابت شما ناخواسته و در اثر اتفاق بود. ما در تاریخ این مملکت لحظات و شخصیت هایی داشته و داریم که آگاهانه و به عمد به ایران آسیب زدند. وقتی امیرکبیر برای مذاکره بازپس گیری بخشی از خاک ایران برای مذاکره با عثمانی رفت، خودی ها پیغام دادند "امیر بی جهت پافشاری می کند! عزلش کنید و به ایران بازگردد" اما پافشاری امیرکبیر بر سر این بود که "محمره" خاک ایران است! ایستاد، بیمار شد به دفتر کارش حمله بردند، مدارک را سوزاندن اما امیرکبیر بازنگشت تا حق ایران را اثبات کند. وقتی همین امیر کبیر به مقام صدرات رسید؛ خودی ها از درون دربار توطئه کردند، سفارت انگلستان میدان داری کرد و ما باختیم. وقتی در ملی شدن صنعت نفت مقابل انگلستان ایستادیم، "خودی ها" اختلاف ایجاد کردند، مصدق شکست خورد و به انگلستان باختیم! نفت‌مان را بردند! زمان جنگ با صدام، ما مظلومانه مشغول دفاع بودیم! رجویِ فارسی زبان به صدام حسین بعثی پیوست و شد ستون پنجم دشمن! همان ها بعدها به اجنبی اطلاعات دروغ داد که این ایران مخفیانه مشغول ساخت بمب اتم است و کارزار تحریم آغاز شد. اصلا آقای بیرانوند؛ ما هر چه می‌کشیم از خودی هاست. خودی های آگاه و خودی های نادان! این بُهت و غم در صورت دروازبان ایران، آدم را می برد در تاریخ، هربار ما خواستیم با یکپارچکی و امنیت کشور را پیش ببریم داستانی برای ما ساختند. در تاریخ دویست سال اخیر ما دو چیز نبود: ۱. ثبات سیاسی ۲. امنیت لازمه و مقدمه ترقی، پیشرفت و توسعه هر مملکتی ضمن وجود سایر عوامل، همین ثبات و امنیت است! هر بار که این دو زیر سوال بروند دیگر امکان سخن گفتن از پیشرقت میسر نخواهد بود. شما ایران پس از صفوی، ایران شاه عباس، ایران ناصرالدین شاه، ایران پهلوی را بررسی کنید. ببینید همین بهت در چهره را! 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خاطره زنده یاد مهرداد میناوند از جنگ روانی خودفروخته‌ها در ورزشگاه ( بازی ایران - آمریکا ) در جام‌جهانی ۹۸ امسال در جام جهانی ۲۰۲۲ جنگ روانی - رسانه ای سرویس های بیگانه و رسانه های تبهکار لندنی علیه تیم ملی شدت بی سابقه ای به خود گرفته است 🇮🇷 🇮🇷 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻شگفتی فوتبال؛ شاخص ایران خواهی و وطن دوستی ✍ پرویز امینی فوتبال فراتر از ورزش یک پدیده اجتماعی و از اختراعات شگفت بشر است. می تواند برای جوامع غم و شادی بیافریند. روح جمعی آنان را متجلی و متبلور کند و داشته های ولو پنهان یک ملت را آشکار کند و لحظات تعیین کننده و خطیر زندگی جمعی ملت ها را، تدبیر کند. شاید کسی فکر نمی کرد فوتبال با همه شگفتی هایش برای ملتی مانند ملت ایران به شاخص و به مرز و خط کشی تبدبل شود که وطن دوستان را از خصم وطن، ایران گرایان را از ویرانی خواهان ایران جدا و تفکیک کند. اما فوتبال برای ملت ایران در سال ۲۰۲۲ و در صحنه جهانی این کار را کرد. فوتبال به شاقولی تبدیل شد که ویرانی طلبان و ایران گرایان را از هم تفکیک کرد. ویرانی طلبان همه کار کردند که ایران و ایرانی در همه صحنه ها از جمله فوتبال بازنده باشد و همه صحنه های زندگی اش را با شکست روبرو کنند. همه کار کردند تا تیم فوتبال ایران را تحریم کنند و راه ورودش به جام جهانی ببندند یا در این روزها حضورش را منتفی کنند و در جریان بازی ها به نماینده تحقیر ملت ایران تبدیل کنند تا جاییکه شکست تیم ملی را جشن بگیرند و احساس افتخار کنند. اما فوتبال نشان داد که فراتر از سیاسی بودن با نبودن، سیاست ساز و تدبیر کننده است و در یک لحظه خطیر می تواند همه تیرهای بلا و دشمنی را از ملتی دفع و بر سر دشمنانش بکوبد. این جدیدترین معجزه و شگفتی فوتبال است که برای ملت ایران اتفاق افتاد. در جایی که سیاست متعارف و شناخته شده از رمق افتاده است، فوتبال اژدهای چند سر دشمنی و دیو ایران ستیز را به زانو درآورد. 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
🔻شادی شما دفاع از مرزهای ایران است! ✍ علی علیزاده ▫️در خیابان‌های شهرهای ایران شادی کنید، جشن بگیرید، فریاد بزنید، برقصید، که رقص و شادی امروز، پس از هفتاد روز غم واقعی و غم مهندسی شده ‌تزریق شده هم خود خود زندگی است و هم دفاع از مرزهای ایران است. شکست دادن دشمن خارجی مهاجمی است که میخواهد با ناامیدی و خشم ما را صد پاره کند و مقابل یکدیگر بگذارد. دشمنی که میخواهد آنقدر ناامیدمان کند که تن به «خودکشی ملی» و «خودزنی ملی» دهیم. . و البته شادی خودتان را هم رسانه‌ای کنید. میدانم در «دیکتاتوری جو» ساخته شده توسط این رسانه‌های تبهکار بسیاری از اقوام و عزیزان ما هم قطب‌نمای ملی شان گیج شده و مثل ادمهای هیپنوتیزم شده مسخ شده و دچار خودزنی شده‌اند و ممکن است به‌خاطر انتشار همین شادی ساده هم ما را سرزنش و شماتت کنند. اما این هجمه هفتاد روزه دشمن باید شکسته شود. و ما مردم عادی باید این خط دشمن را بشکنیم. در غیاب رسانه ملی و در غیاب ارتش رسمی رسانه‌ای ایرانی، ما شهروندان ساده با دست های خالی باید شجاعت اخلاقی به خرج دهیم و از مرزهای روانی ایران پاسداری کنیم و میتوانیم. موساد، سیا، بی‌بی‌سی و اینترنشنال با حربه‌های جادویی رسانه‌ای-روانی، ممکن است شناخت ما را برای مدتی محدود مخدوش کنند، اما این کشور ریشه‌اش بسیار عمیق‌تر از آن است که شکست بخورد. برمیگردد، خودش را، وطنش را پیدا میکند و در دقیقه نود و هشت پیروز میشود 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ببینید: کامبَک یوزهای ایرانی به قلب مردم 🔹گزارشی از حضور ایران در جام جهانی و عملکرد رسانه های تروریستی 📖جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خوب و بد باید پای تیمِ وطن ایستاد، تفاوت با بی وطنان در همین است. خداقوت به همه، به بازیکنان به ایرانیان، به دوستداران ایران! بعدها که ما نیستیم در تاریخ از این روزها و جدال نابرابر خواهند گفت. . 🇮🇷 🇮🇷 📖 مردم @Popular_Sociology
🔻روح انگلیسی، دست ایرانی! ✍ علیرضا زادبر . ▫️این چند روز دیدن خوشحالی و پایکوبی[ هر چند اقلیت کوچک] برای بُرد انگلستان و آمریکا دل بسیاری از ایراندوستان را آزرد. کوروش هم در آرامگاه ابدی آسوده نبود و تنش از این شدت وطن دوستی آریایی لرزید. اما باید پرسشی مطرح نمود و تاریخ این مملکت را مرور کرد. داد و فغان که از تاریخ دوریم. بیگانه با تاریخ بودن ما را به این روزها می کشاند. اگر تاریخ بخوانیم در صحنه های متعدد، در بزنگاه های مهم ایران با روحیه و جماعت "اجنبی پرست" مواجهه خواهیم بود. اجنبی پرستی چیزی فراتر و جلوتر از غرب زدگی است، یعنی غرب زدگی صد شرف دارد به اجنبی پرستی... در تاریخ ما، اجنبی پرست کم داشته ایم که امروز از برخی رفتارها متعجب شده ایم!؟ . آنچه باید توجه داشت این مطلب است: در دویست سال اخیر رجال بزرگ و شریف تاریخ مان از جناب امیرکبیر تا رئیسعلی دلواری، میرزاکوچک خان جنگلی و مصدق، اگر ترور، حذف یا سرنگون شده اند، با برنامه ریزی، توطئه و سازمان دهی انگلستان بوده است اما مجری این اوامر یک سری ایرانی بوده اند! یعنی روح انگلیسی با دست ایرانیان به ایران خیانت کرد. امیرکبیر را چگونه عزل و قربانی کردند؟ با دست کدام ایرانی؟ در نهضت جنگل، نفوذی ها چگونه به جان میرزا افتادند، برای سر او جایزه گذاشتند، با دست کدام ایرانی؟ مصدق و ملی شدن نفت با دست کدام ایرانی به شکست رسید؟ دست، دستِ ایرانی بود مجری، مجریِ ایرانی بود نوکر، نوکرِ ایرانی بود قاتل، قاتلِ ایرانی بود اما روح، روح انگلیسی بود برنامه و توطئه، برنامه دولت انگلستان بود. حالا گروهی رشوه می گرفتند، گروهی پست مقام می گرفتند، گروهی هم نزده برای انگلستان می رقصیدند. از نصرت الدوله، صارم الدوله بگیرید تا خائنان به ملی شدن نفت، همگی فارسی سخن می گفتند، رگ و ریشه ایرانی داشتند تازه اینان از رجال اشراف و بزرگان کشور بودند نه مردم عادی ... هیچ جای تعجب ندارد تاریخ ایران هر چه نداشته باشد تا دلتان بخواهد پر از روح انگلیسی و دست ایرانی است! فقط رنگ و لعاب و ظاهرشان تغییر پیدا کرده است 📖 مردم @Popular_Sociology
. 🔻آن سه دانشجو! ✍ علیرضا زادبر . ▫️مرداد سال ۱۳۳۲، دولت مصدق با کودتای آمریکایی سرنگون و شاه به قدرت بازگشت. در آذر همان سال، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با شاه وارد ایران شد. این سفر با اعتراض دانشجویان به حمله و کشتار در دانشکده فنی تهران ختم و امروز بعنوان روز دانشجو مشهور و ثبت است. . اما‌‌.‌.. ۱. این واقعه ده سال قبل از ظهور فردی بنام آیت الله خمینی در سپهر سیاسی ایران رخ داد‌. ۲. ده سال پیش از شروع انقلاب امام در سال چهل و دو، اولین اعتراض بزرگ و شعار مرگ بر آمریکا توسط دانشجویان غیرمذهبی و غیر انقلابی طرح و عنوان شد. ۳. سه دانشجوی کشته شده، عضو حزب توده و جبهه ملی بودند: احمد قندچی: از هواداران جبهه ملی و دکتر مصدق. مصطفی بزرگ‌نیا: عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده. مهدی شریعت رضوی: از کادر جوانان حزب توده ۵. مسئولیت حمله به دانشکده فنی تهران و کشتار دانشجویان با ارتش بود و در این دوره هنوز ساواک شکل نگرفته است. . دانشجو امروزی باید از خود بپرسد: چرا دانشجویان دهه سی ضد آمریکایی بودند؟ چرا زمانیکه هنوز فردی به نام امام خمینی حرکتی آغاز نکرده، شعار مرگ و مخالفت با آمریکا سر داده میشود؟ محوریت آن اعتراضات هم جریان مذهبی نبود. نقطه آغاز دشمنی آمریکا با ایران، جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی نیست، آغاز کننده این دشمنی نیز از سال ۱۳۵۷ جمهوری اسلامی نبود، باید تاریخ را درست مرور و روایت کرد. اصلی ترین مساله مخالفت آمریکا با دولت ملی و مستقل مصدق بود که قصد داشت نفت ایران را ملی کند. آمریکا با هر کشوری که بخواهد مستقل و خارج از اراده او رفتار کند اینگونه برخورد می کند. به دروغ به شما می گویند: دشمنی ایران و آمریکا بعد از انقلاب شروع شد! . . متاسفانه بسیاری از دانشجویان ما که این روز را جشن و یا بعنوان نماد اعتراض از آن یاد می کنند علت این نامگذاری و ماهیت این واقعه را نمی دانند. . 📖 مردم @Popular_Sociology
🔻 تاملی در مفهوم NEET ؛ این بمب ساعتی! ✍ یحیی حمدی ▫️این مفهوم اولین بار سال 2000 در انگلیس مطرح شد و به تدریج در دیگر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفت و اکنون به عنوان یک شاخص جمعیتی در تحلیل های جامعه شناختی بکار گرفته می شود. این واژه مخفف؛ Not in Employment, Education or Training است و وضعیت گروه سنی 15 تا 24 سال ( در برخی کشورها مثل ژاپن تا 30 سال را نیز شامل می شود) را توصیف می کند که نه اشتغال به کاری دارند و نه در حال تحصیل یا مهارت آموزی هستند. برای ترجمه NEET از واژه عَلاّف بهره برده اند اما به نظر می رسد این واژه توانایی توصیف آن را به صورت کامل ندارد. این گروه سنی، دارای بیشترین وقت خالی هستند و برای پر کردن آن در خیابان ، کافه ها و یا در خانه مشغول بازی ویدیویی هستند و یا در حال پرسه در فضای مجازی! بنابراین زمان آنها در این سه محل یا شبیه آنها سپری می شود. گسترش کافه ها، گیم نت ها در سال‌های اخیر اعم از سنتی (سفره خانه) و مدرن (غیر از تغییر سبک زندگی و نفوذ شبه مدرنیته)، از نشانه های افزایش این گروه است. بر اساس مطالعات در کشورهای مختلف، این جوانان علاوه بر از دست دادن آینده زندگی خود، سربار خانواده خود نیز هستند و بیشتر از سایر گروههای سنی در معرض آسیب های اجتماعی مثل اعمال مجرمانه، اعتیاد به مواد مخدر و... هستند. از نظر شخصیتی نیز دارای تیپ متهور و با جسارت بالا هستند و کمترین وابستگی و تعلق نسبت به جامعه را دارند؛ زیرا هیچ تعلقی که آنها را محدود کند یا احساس تعهد در آنها ایجاد کند وجود ندارد بنابراین در هیجانات جمعی دارای قدرت تخریب بالایی هستند. بر همین اساس نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی در کشورهای مختلف، بیشترین کوشش را در فراهم آوری امکان اشتغال، آموزش و مهارت آموزی این گروه سنی دارند تا فراوانی NEET ها را کاهش دهند. بدین ترتیب در هر جامعه ای فراوانی این گروه بیشتر باشد بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی است تا جایی که برخی صاحبنظران از آن به عنوان بمب ساعتی و زلزله اجتماعی تعبیر می کنند که ممکن است حیات سیاسی اجتماعی جوامع را با مخاطره جدی مواجه کنند. حال که تا حدودی منظور از این مفهوم روشن شد به ‌وضعیت آن در جامعه ایران می پردازیم؛ در ایران، هر ساله مرکز آمار ایران و مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمار آنها را ارائه می کنند که متاسفانه آمار آنها باهم نمی خواند و دارای تناقض است که به نظر می رسد به دلیل تفاوت شاخص و تعریف آنها از این گروه سنی و بیکاری باشد. براساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 1399؛ این گروه سهم بیش از 77 درصدی از کل جوانان در این سن را دارند. یعنی 8.1 میلیون نفر این میزان برای مردان 64 درصد و در بین زنان 92 درصد بوده است. اگر این داده های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحت داشته باشد، این جمعیت هم اکنون یک مخاطره بزرگ برای کشور و خانوارها محسوب می‌شود. اما در سوی دیگر، مرکز آمار ایران نیز طی سال‌های 1399 و 1400 نرخ NEETها در کشور را 27.4درصد برای سال 1400 و 29.4 درصد برای سال 1399 ذکر کرده است. مرکز آمار این رقم را برای مردان 18.2 درصد و برای زنان 39 درصد ذکر می‌کند. در گزارش مرکز آمار تعداد جوانان در شرایط NEETها طی سال گذشته نزدیک به سه‌میلیون نفر ذکر شده که 941 هزار نفر از آنان را مردان و یک‌میلیون و 985 نفر از آن را نیز زنان تشکیل می‌دهند. تفاوت آمارها در این دو مرکز نشان می دهد ما نه تنها در سیاستگذاری و برنامه ریزی برای این گروه دچار مشکل هستیم که از فقر و تناقض در داده ها و اطلاعات در مورد NEET ها نیز رنج می بریم. این آمارها درباره جمعیت NEET ها در جامعه ایران بسیار تکان دهنده است و نشان از اینکه این بمب ساعتی را باید خنثی کرد که در غیر این صورت حیات اجتماعی و سیاسی جامعه را دچار مخاطره جدی خواهد کرد. در هیجانات و وقایع پائیز1401 در جامعه ما که از آن با توجه به ویژگی های جامعه شناختی اش می توان به شورش تعبیر کرد و درصد خشونت و تخریب بالای آن، ردپای NEET ها به صورت عيان دیده شد و یک هشداری است که باید آن را در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی اجتماعی به صورت جدی و حتی در قالب مهمترین مساله اجتماعی مطمح نظر قرار داد و برای کاهش آن چاره جویی کرد. 📖 جامعه‌شناسی مردم @Popular_Sociology
🔻چین-ایران؛ تبیین یا تفسیر؟ ✍ پرويز امینی ▫️بیانیه مشترک چین و برخی کشورهای عربی را به دو صورت می توان طرح کرد‌ یکی تبیین و علت یابی است و به دنبال چرایی این کنش چین بودن است که غالبا در چارچوب نظریه های رئالیستی در روابط بین الملل قابل طرح است که خلاصه اش می شود که در روابط بین الملل دوستی و دشمنی دائمی وجود ندارد بلکه "منافع دائمی" قطب نمای حرکت دولت هاست. در این نگاه چین منافع خود را در نزدیکی بیشتر به این کشورها و فاصله گذاری با ایران ادراک کرده است و این بیانیه مشترک نماد آن است. اما در تفسیر، پرسش از چرایی نیست بلکه از معنای این کنش است. پرسش از علت نیست بلکه پرسش از دلایل این کنش است. در این نوع پرسش ها، رویکردهای سازه انگاری بر رویکردهای رئالیستی که هستی شناسی مادی و عینی دارند ارجح است. خصوصا وقتی توجه کنیم که آنچه در بیانیه مشترک چین با این کشورها موردچالش قرار گرفته است، منافع اقتصادی یا تجاری نیست بلکه ارزش های حیاتی ایران یعنی "تمامیت سرزمینی" مورد تعرض و چالش واقع شده است. بعلاوه این که این ارزش حیاتی از سوی یکی از دولت ها که دارای بیشترین حسن روابط در بین قدرت های بزرگ با ایران است و همواره از موضع عملگرایی  و نه ایدیولوژیک روابط خارجی خود را تنظیم کرده ، انجام شده است.  و درست در مقطعی که ایران چالشی اقتدارشکن و امنیت زدا را در سطح داخلی تجربه کرده است و عربستان در آن نقش ایفا کرده است. بنابراین رویکردهای تبیینی و علت گرا برای ادراک کنش خصمانه چین نابسنده است و حالا باید از خود پرسید که چین چه تلقی و معنایی درباره ایران ۲۰۲۲ دارد که به این کنش مبادرت کرده است؟ احتمالا پاسخ تا حد زیادی تامل برانگیز است. 📖 مردم @Popular_Sociology
1_2449201288.opus
1.03M
🔻گفتگو با "هایون ما" تحليلگر چینی درباره سفر رئیس جمهور چین به عربستان و رابطه با ایران ✍ سیدجواد میری گفتگویی با یکی از دوستان چینی داشتم که از کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل است و از مسلمانان چین. از او درباره اظهارات شی جین پینگ در باب جزایر ایرانی پرسیدم و گفتم که در ایران این را نشانه دور شدن چین از ایران تفسیر کرده‌اند و اینکه در رسانه‌ها می‌گویند فرستاده چینی‌ها هم فرد حاشیه‌ای بوده است. اما گفتار پروفسور "هایون ما" جالب است. او می‌گوید رئیس جمهور چین یک سیاستمدار طراز اول نیست و با منش دیکتاتور‌مابانه خود در حال نابودی چین است و این اولین خبط او در روابط بین‌الملل نیست و حرکت او در عربستان علیه ایران مبتنی بر هوشمندی نبود بل جهل او و مشاوران کم‌تجربه‌اش این فضاحت را به باور آورده است. در پاسخ به من که استدلال می‌کردم در ایران می‌گویند چینی‌ها فردی حاشیه‌ای را برای عذرخواهی به ایران فرستاده‌اند پروفسور ما می‌گوید اینطور نیست بل او مرد شماره دو بعد از شی جین پینگ رئیس جمهور چین می‌باشد. خلاصه اینکه به نظرم برای فهم حرکت چینی‌ها شاید بهتر باشد به منابع چینی -نه تفاسیر غربی یا عربی و یا رسانه‌های فارسی زبان در اروپا و آمریکا- رجوع کنیم. 📖 مردم @Popular_Sociology