eitaa logo
گروه فرهنگی هنری پرسا
327 دنبال‌کننده
133 عکس
74 ویدیو
8 فایل
وجود سیال انسان، نیازمند دانستن و چشیدن است. اگر مجال تفکر به او ندهیم در همهمه‌ی شلوغ شهر، فرسوده می‌شود و در حسرت اندکی آب معرفت، جان می‌دهد. . . باید صدای طلب جان را شنید. . . ارتباط با ادمین👇 @porsa_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
موسیقی هنر دستی ( مجسمه‌سازی،شیشه‌گری و… ) هنر ترسیمی( نقاشی، خطاطی، عکاسی…) ادبیات (شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه و..) معماری رقص و هنرهای نمایشی سینما این یک دسته بندی از هنرهای هفتگانه است، هنر اساساً از آنجا شکل‌گرفت که بیانهای ساده و صریح، ظرفیت بیانِ حوادث درونی بشر را نداشت، انسان برای آنکه خود واقعی‌اش را بهتر بیان کند، از هنر کمک گرفت، تا هم از غوغای درونش خبر دهد هم بی‌پرده سخن نگفته باشد. از هنر کمک گرفت تا اگر کسی هم زبان و هم‌زمان او نیست، مهمان جهان درونش شود، زبان هنر زبان رمز و راز و البته زلالی و صداقت است، هنرمند نمی‌تواند در زخمه موسیقی اش در حرکت قلمش نقش بازی کند، خودش نباشد، مگر اینکه هنرش همین باشد که "خودش" نباشد، با آنکه هنرهای نمایشی از هزاران سال پیش بوده اما سینما جزء آنها دانسته نشد، سینما فقط یک سِن و چند نفر که در حضور تماشاگر بازی می‌کنند نیست، سینما یک صنعت است با همه مشخصه‌های اقتصادی یک صنعت، برای همین ملاک موفقیت فیلمها فروش بیشتر است، ذات سینما بر جذب مشتری بنیادنهاده شده، دغدغه یا بیان مافی الضمیر در مراتب بعدی است و اگر باشد بیشتر دغدغه نویسنده و کارگردان است، نه هنرپیشه. هنر پیشه، هنرپیشه است، شغلش همین است که ببیند چه می‌خواهند، همان شود. بی شک هنرپیشه‌ هایی هستند که در انتخاب نقش و فیلمنامه دقت می‌کنند که با جهان درونشان با ارزشهایشان بیگانه نباشد اما قالب و غالب در بازیگری از خود تهی شدن است، اما مردم ما بر اساس پیشینه فرهنگی خود از اینکه بازیگری که نقش پیامبر بازی کرده نقش دزد بازی کند آزرده می‌شوند،... @porsa_andishe
.... آزرده می‌شوند چون خواه ناخواه بخشی از تقدس شخصیت را به بازیگر می‌دهند، وقتی دختری که نقش یک بانوی باحجاب را بازی کرده، کشف حجاب می‌کند، گویی چیزی در وجودشان فرومی‌ریزد، دیوار اعتمادشان کوتاه و سست می‌شود و نمی‌توانند حساب او را از آدمهای واقعی که او نقش‌شان را فقط بازی می‌کرد جداکنند، او کارش را درست انجام داده، او به بهترین شکل ممکن توانسته خودش نباشد، اما بر سر مردم چه آمده؟ هنرپیشه‌ها برای اینکه خوب خودشان نباشند تحسین می‌شوند اما ما از آنها انتظار صداقت و ثبات شخصیت داریم، این یک پارادوکس بین فرم و محتوا است؛ فرم بازیگری است و محتوا هنرپیشه و مورد انتظارترین چیز از بازیگر، همین چیزی است که از خودش بروز می‌دهد. اگر آزرده‌ایم آنها را نمی‌توان تغییر داد، سهمشان از موقعیت و نفوذ اجتماعی شایسته آنها نیست، باید در نظام ارزشی جامعه، سر جای خودشان قرارگیرند، همیشه، نه تا زمانی که به خوشایند سلیقه و اعتقاد ما موضع‌ نگرفته‌اند، همیشه. . . @porsa_andishe
. . . "مرد" تنها در گوشه‌ای از کوچه در سایه نشسته‌بود. جمع بچه‌هایی که در کوچه مشغول بازی بودند، با خنده و تمسخر از مقابلش گذشتند، تکرار می‌کردند دیوونه...دیوونه.... از بزرگترها یادگرفته‌بودند. شلوغی که گذشت یه دختر کوچولو یه ظرف کوچیک آب به "مرد" داد. روبروش روی زمین نشست و با حس ترحّم و تاسّف بهش گفت: - چرا این کار رو میکنی؟ - چه کاری؟ - چرا این ادعا رو میکنی؟ - چون هستم‌. - خب مسخره‌ات می‌کنند. - عب نداره. - چرا این حرفا رو میزنی؟ - از من خواسته شده. - چه فایده داره؟ - حتماً نتیجه می‌ده. - یعنی فک میکنی یه روزی این مردم تو رو باور می‌کنند؟ - هم اینا و هم خیلی مردم دیگه، از جاهایی که اسمشون رو بلد نیستی و در زمانهایی که هنوز نرسیده‌ - چی تو رو اینقدر آروم کرده؟ - همون که بهم پیغام داده - چرا اینقدر با مردم حوصله می‌کنی؟ - دوستشون دارم‌‌‌‌. - اینا که مسخره ات میکنند را دوست داری؟ - خیلی - چرا آخه؟ - نمیدونند وگرنه خودشون خوبن - دلت را به چی خوش می‌کنی؟ - به تک تک اونایی که یه روزی یه جایی، کمی از حرفای منو می‌فهمن - آخه تو که اونا را نمی‌بینی - چرا می‌بینیم، از همین الآن می‌بینم‌‌. دوستشون دارم، دوستم دارند و بخاطر من پای هم می‌ایستند. - منم بینشون هستم؟ - هستی... انگار شیرین ترین مژده دنیا را به دخترک داده‌بود. دوید رفت دنبال بازیش به امید روزی که "مرد" او را بین دوستانش دیده‌بود. کاش یه روزی بفهمه "مرد" چی میخواست بگه . . @porsa_andishe
ما در لحظات سخت، رشد می‌کنیم رشد یعنی تغییر وقتی اوضاع روبه راه باشد، دلیلی برای تغییر نداریم. دردناک‌ترین لحظه‌های زندگی ما را بزرگ می‌کند، وقتی درد می‌رود، جای آن خالی می‌شود، این جای خالی را می‌توان با خود زندگی پرکرد. . . . @porsa_andishe
عجیب نیست که برادرانِ یوسف، او را به چند سکه فروختند، شگفت، کاروانی است که با چند سکه، یوسفی به دست آوردند. عجیب نیست که قومی، بهشت جاودان را به دنیای اندک بفروختند، عجیب کار آنهایی است که بهشتی به آن کرامت و مُلکی به آن عظمت را با قرص نانی که بر کف درویشی نهادند، به دست آوردند. کار، نمودنی است نه دیدنی . برگرفته از تفسیر میبُدی @porsa_andishe
وقتی نزد عالمی می‌نشینی، حریص نباش که سخن بگویی، بر شنیدن حریص‌تر باش تا بر گفتن. خوب گوش دادن را مانند خوب گفتن یادبگیر و سخن کسی را قطع نکن. . . . @porsa_andishe
. . شاید روزگاری می‌شد با آنچه از زبان دیگران شنیده یا جَسته و گریخته از رسانه‌ها و کتاب‌ها خوانده و شنیده‌ایم به سربُرد، اما امروز که در میدان پرتلاطُم آراء و اندیشه‌ها به‌سرمی‌بریم باید برای شناخت خود و جهان پیرامون همتی ویژه صرف کرد. باید جایگاه خود را در هستی و هویت تاریخی خود و طلب زمانه از انسان را بشناسیم. طرح مطالعاتی رَشَد به امید فراهم آوردن شناختی هرچند اندک از انسان و زمانه‌اش طراحی شده‌است. ویژه بانوان ۱۸تا۳۰ سال حضوری ترکیبی از مطالعه، تدریس و گفتگو جلسات حضوری روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۳:۳۰تا ۱۷ برگزار می‌شود. . . وجود سیال انسان، نیازمند دانستن و چشیدن است. اگر مجال تفکر به او ندهیم در همهمه‌ی شلوغ شهر، فرسوده می‌شود و در حسرت اندکی آب معرفت، جان می‌دهد. . . باید صدای طلب جان را شنید @porsa_andishe . . . ارتباط با ادمین👇 @porsa_admin
برنامه‌های گروه فرهنگی هنری پُرسا: ۱. طرح مطالعه و تفکر رَشَد ترم ۵ شنبه‌ها ۱۳:۳۰ تا ۱۸ دوشنبه‌ها ۱۳:۳۰ تا ۱۸ ۲. طرح مطالعه و تفکر رَشَد ترم ۱ یکشنبه‌ها ۱۴ تا ۱۸ سه‌شنبه‌ها ۱۴تا ۱۸ ۳. عشق در قرآن (تفسیر موضوعی) ترم ۲ چهارشنبه‌ها ۱۴ تا ۱۵:۳۰ ۴. حکمت متعالیه ترم ۲ چهارشنبه‌ها ۱۶تا ۱۷:۳۰ . ۵. مثنوی خوانی ترم ۲ چهارشنبه‌ها ۱۸ تا ۱۹:۳۰ . @porsa_andishe . ارتباط با ادمین👇 @porsa_admin
بیزارم از این کهنه خدایی که تو داری هر روز مرا تازه خدای دگری هست . . . جهان در چشمان مولوی، زنده و زلال و خواستنی است، مثنوی معنوی میدانی است که مولانا جهان را در آن، از نو بناکرده‌است. می‌شود همراه او در دشت سبز خواستن و عاشق بودن و حکیم شدن، چند قدمی گام برداشت. . . فرصتی فراهم آمده تا در دشت زیبای مثنوی چرخی بزنیم و از زیبایی‌های جهانی که مولانا ساخته جامی بنوشیم. . . برای کسب اطلاعات بیشتر با ادمین ما در ارتباط باشید.👇 @porsa_admin . . @porsa_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا اباناالمهدی ما را به نام در قنوتت دعاکن روزی به خط خودت برای ما بنویس من از تو راضیم خدا از تو راضی باشه . . . @porsa_andishe
عصمت و عفت و تقواش همه مادری است به خداوند قسم لایق پیغمبری است فاطمه محو گل روی درخشانش بود مرتضی زمزمه میکرد و غزلخوانش بود ولادت حضرت زینب بر بشریت مبارک. . . https://eitaa.com/porsa_andishe
همتی باید، قدم در راه زن صاحب آن، خواه مرد و خواه زن غیرتی باید به مقصد ره نورد خانه پرداز جهان، چه زن چه مرد شرط راه آمد، نمودن قطع راه بر سر رهرو، چه مِعجر چه کلاه . . . @porsa_andishe
«بخش مهمی از شعر آئینی ما میتواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است. شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش میگوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول ... . ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است. البته در مورد حافظ یک مقدار با هم اختلاف عقیده داشتیم...» دیدار با شاعران در ماه رمضان _ ۱۳۸۷/۰۶/۲۵ اشارۀ متن به دیباچۀ مثنوی معنوی است: «هذا کتاب المثنوی . و هو اُصولُ اُصولِ اُصولِ الدّین فی کشف اَسرار الوصول و الیقین و فقهُ الله الاکبر و شرعُ الله الازهر و برهانُ الله الاظهر...» . . . @porsa_andishe
برنامه‌های گروه فرهنگی هنری پُرسا: ۱. طرح مطالعه و تفکر رَشَد ترم ۵ ۲. طرح مطالعه و تفکر رَشَد ترم ۱ ۳. رهنمودهای سلوکی پیامبر ترم۳ ۴. مثنوی خوانی ۵. فلسفه برای جوانان ۶. عشق در قرآن (تفسیر موضوعی) . آدرس:اصفهان، خ جی ابتدای پروین حدفاصل کوچه ۱۰و۱۲. @porsa_andishe . ارتباط با ادمین👇 @porsa_admin
عشق چگونه رخ می‌نماید؟ فرض کنیم عشق یک موهبت است، موهبت برای چه کسی نازل می‌شود؟ اگر کسی در علمی، در راهی هیچ تلاشی نکرده‌باشد، ممکن است ناگهان، موهبتی در آن زمینه بر او نازل شود؟ قطعاً نه نمی‌شود قلب انسان در طلب نزول عشق، سلوک نکند و ناگهان عاشق شود، نمی‌شود صدها دلخوری ریز و درشت از اطرافیان در قلبی تلمبار شود، کدورت‌ها و خودخواهی‌ها در دلش لجن بگیرد و منتظر زلال عشق باشد. قلبی که نمی‌تواند برای کسی که به او بدی کرده با تمام وجود، خیر و بخشش بخواهد، و حتی اگر به ظاهر ببخشد دل به این خوش دارد که خداوند حتماً خاطی را مجازات کند، کسی که مدام درگیر دغدغه‌های دودآلود روزمره است، آسمان صاف محبت را نمی‌بیند. برخی گمان می‌کنند باید کسی پیداشود که شایسته محبوب بودن باشد، تا آنها عاشق شوند، اما حقیقت این است که خود باید شایسته‌ی مهرورزیدن شوند. بسیاری از مردم از کنار آنها که معشوق‌های شهره‌ی تاریخ اند، گذشتند و هیچ جرقه‌ای از عشق در جانشان درنگرفت، فرق میان مجنون و سایر مردمِ زمانه‌اش این بود که مجنون شایستگی عاشق شدن را داشت، او با تمام وجود، موهبت عشق را برای خود طلب کرد وگرنه لیلی، از دگر خوبان افزون نبود... . . . @porsa_andishe
«مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه(پیشوا) اصحاب معرفت است». . . . علامه طباطبایی مجموعه رسائل، ص۱۲۰
ترم زمستان دوره‌های گروه فرهنگی - هنری پُرسا از ۲۰ آذر شروع میشه . . برای قطعی کردن ثبت‌نام تون، به ادمین👇 @porsa_admin پیام بدید. به امید دیدارتون😊
نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است -فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد- نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن می کند: سیستم اجتماعی را معیّن می کند، سیستم سیاسی را معیّن می کند، وضع حکومت را معیّن می کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می کند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی می ماند و امتداد پیدا نمی کند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می شود و تکلیف حاکم را معیّن می کند، تکلیف محکوم را معیّن می کند، تکلیف مردم را معیّن می کند. می توان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می کند. دنبال این ها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید. . . درباره فلسفه برای جوانان از ما بپرسید @porsa_admin . . @porsa_andishe
خداخوان تا خدادان فرق دارد که انسان تا به حیوان فرق دارد بدین سان از خدادان تا خدایاب ز انسان تا به سبحان فرق دارد محقق را مقلد کی توان گفت که دانا تا به نادان فرق دارد مه تابان خَور تابان یکی نیست که تابان تا به تابان فرق دارد ۱.خَور: خورشید مثنوی معنوی . . . در روزگار تلخِ تقلید و پر از ادعای خدادانی سخت، تشنه‌ی چشمه‌ی جوشان حکمتی شده‌ایم که ما را چون ذره‌های رقصان به خورشید برساند ماه بودن چه هلال شب نو چه قرص تمام، ماه بودن است، می‌شود زمین و زمینی میان ماه و خورشید حائل شود و ماه ناگهان با حقیقتِ تاریک خود روبرو شود اگر ذره‌ای باشیم به سوی خورشید، به خورشید بودن نزدیک تریم تا ماهی که همیشه دور زمین می‌گردد و با نور عاریه‌ایش تنها در مجال تاریک شب، خودنمایی می‌کند. . . @porsa_andishe
📣 ♦️برنامه‌های گروه فرهنگی هنری پُرسا: ۱. طرح مطالعه و تفکر رَشَد ترم ۵ ۲. طرح مطالعه و تفکر رَشَد ترم ۱ ۳. رهنمودهای سلوکی پیامبر ترم۳ ۴. مثنوی خوانی ۵. فلسفه برای جوانان ۶. عشق در قرآن (تفسیر موضوعی) 📌آدرس:اصفهان، خ جی ابتدای پروین حدفاصل کوچه ۱۰و۱۲. 📲 کانال رسمی؛ @porsa_andishe 📺رسانه فرهنگی مذهبی در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/2184708096Cf5bb40178f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجاز یعنی پل یعنی راه عبور . . . اگر توانستی در دوست داشتن دیگری خودخواهی‌هایت را کنار بگذاری، این از خود کَنده شدن، راه تو را برای بنده شدن، هموار می‌کند... . . . @porsa_andishe
چشم تو مستور یا پیدا چه فرقی می‌کند دیده‌ی نادیده با حولا چه فرقی می‌کند هیچ کس جز فاطمه همصحبت آن مرد نیست بعد زهرا، خانه یا صحرا، چه فرقی می‌کند قصه مولا شنیدن داشت، زهرایش که بود مرد، بی قصه و یا تنها چه فرقی می‌کند هرکسی از ظن خود مولای ما را دوست داشت گبر، زرتشتی و یا ترسا چه فرقی می‌کند جای زهرا در بهشت قلب مولا بود و بس مدفنش اینجاست یا آنجا چه فرقی می‌کند آسمان لرزید و چشمش را به آن در وا نکرد پشت آن در ماه یا مولا چه فرقی می‌کند از من ای مادر به جای فضه‌ات یاری بخواه من به سر می‌آیمت یا پا چه فرقی می‌کند وای ازین شبهای دور از تو که جانم را گرفت آن شب عید است یا یلدا چه فرقی می‌کند . . . @porsa_andishe
امام على عليه السلام: كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو ؛ فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّهُ عزّوجلّ فَرَجَعَ نَبيّا، و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام، و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى؛ زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانواده اش آتش برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّوجلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر برگشت. ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد. و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند، اما [به خدا ] ايمان آوردند و برگشتند امالی شیخ صدوق صفحه۲۴۴ . @porsa_andishe