eitaa logo
پرسمان | porseman
960 دنبال‌کننده
494 عکس
11 ویدیو
21 فایل
🏢 اداره تبلیغ نوین 🔶 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ✅ پاسخ‌به‌مسائل‌قرآن‌وحديث|كلام‌ودين‌پژوهی|اخلاق‌|احكام|مشاوره|تاريخ‌وسيره|سياسی|فرهنگی|مهدويت‌و... 📩 شما می‌توانيد از طريق پيامک ۳۰۰۰۱۶۱۹ سوال خود را مطرح كنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ حجاب اجباری و دیدگاه امام خمینی(ره) بحث حجاب از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي مورد توجه بسياري از فعالان سياسي و اجتماعي قرار گرفت و روزهاي سرد 15 تا 27اسفند سال 57 با تنور اين مسئله به شدت داغ شد. ⬅️ 16 اسفند 57، امام خمینی در مدرسۀ فیضیه قم: «الآن وزارتخانه‏ها- این را مى‏گویم که به دولت برسد، آنطورى که براى من نقل مى‏کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‏هاى اسلامى نباید زنهاى لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» (صحیفه امام، ج‏6، ص: 329( ⬅️ حضرت امام(ره) در اين روزها در اقدامي با صلابت از وضعيت حجاب در ادارات دولتي گلايه كردند و خواستار سامان دهي فوري به اين اوضاع شدند. ايشان در اين باره فرمودند: «زنان اسلامي بايد با حجاب اسلامي بيرون بيايند. نه اين‌كه خودشان را بزك كنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پيشين كار مي‌كنند. زن‌ها بايد وضع خودشان را عوض كنند... به من گزارش داده‌اند كه در وزارتخانه‌هاي ما زن‌ها لخت هستند و اين خلاف شرع است. زن‌ها مي‌توانند در كارهاي اجتماعي شركت كنند ولي با حجاب اسلامي». ⬅️ اين سخنان به سرعت با تظاهرات اعتراض آميز جمعي از زنان تهراني در مناطق شمال، مركز و غرب شهر مواجه شد، به طوري كه عكس اين تظاهرات در كنار تيتر يك روزنامه‌هاي 17 اسفند قرار گرفت. «خواست امام اين است كه حجاب اسلامي در مملكت بايد رعايت شود.» شعار زنان معترض اين بود كه حجاب، پاكي نمي‌آورد و حجاب هر كس در نهاد اوست. سخنران مراسم نيز معتقد بود از آن‌جا كه زنان و مردان هر دو براي پيروزي اين انقلاب تلاش كرده اند، پس هر دو بايد آزاد باشند. اين مخالفت‌ها در روزهاي بعد نيز ادامه پيدا كرد. دختران در بعضي مدارس تهران تظاهرات كردند. كاركنان زن هواپيمايي ملي ايران به اين فرمان معترض بودند. جمعي از زنان كارمند در تهران و برخي شهرهاي بزرگ نيز به اين اعتراضات پيوستند. البته اين حركت‌هاي معترضانه از سوي جمعي از موافقان فرمان امام نيز بي پاسخ نماند و درگيري‌هاي لفظي در برخي مواقع بين دو گروه شدت مي‌گرفت و گاه تندرويي هايي نيز از سوي نيروهاي انقلابي گزارش مي‌شد. شعار «يا روسري، يا توسري» در همين مقطع زماني مطرح شده بود و در روزنامه‌ها نيز بازتاب داشت. ⬅️ اعتراضات ادامه يافت. روز شنبه 19 اسفند تجمعي از زنان معترض در مقابل دادگستري تهران تشكيل شد، اما اين بار، موافقان فرمان امام كه طي روزهاي گذشته به طور پراكنده عليه معترضان شعار مي‌دادند، حضور پررنگ تري داشتند؛ به طوري كه نيروهاي كميته‌هاي انقلاب دستور داشتند از زنان معترض در مقابل مردم خشمگيني كه خواستار رعايت حجاب در جامعه بودند، مراقبت كنند. دفتر امام خميني(ره) اطلاعيه‌اي صادر كرد كه با مزاحمين بانوان به شدت برخورد خواهد شد. ⬅️ امام خميني(ره) نيز روز 21 اسفند، موضع گيري آيت الله طالقاني در مورد حجاب را تأييد كردند و تظاهرات زنان معترض بعد از آن متوقف شد و اعلام كردند كه به خواسته خود يعني غير اجباري بودن حجاب رسيده اند. ⬅️ در مقاطع بعدی امام (ره) در برابر بی عفتی عده ای در ملا عام واکنش نشان دادند و از مردم متدین خواستند در برابر این اقدامات بایستند. 7تیر 58، امام خمینی(س):« اسلام جلوی‌ شهوات را می‌گیرد؛ اسلام نمی‌گذارد که لخت بروند توی این دریاها شنا کنند. پوستشان را می‌کند! با زنها لخت بروند آنجا، و بعد زنها لخت بیایند توی شهرها! مثل کارهایی که در زمان طاغوت می‌شد. همچو کاری اگر بشود، پوستشان را مردم می‌کنند. مسلمانند مردم. نمی‌گذارند زنها و مردها با هم داخل هم بشوند و توی دریا بریزند و به جان هم بیفتند. «تمدن» اینها این است! اینها از تمدن این را می‌خواهند. ......» (صحیفه امام، ج ۸، ص: 338 و ۳۳۹) ⬅️ از سخنان حضرت امام و آيت الله طالقاني و ساير موضع گيري‌هاي موافقان حجاب در آن مقطع زماني چنين برمي‌آيد كه علماء و اكثريت مردم حاضر نيستند نحوه پوششي كه پيش از پيروزي انقلاب رايج بود را بيش از اين تحمل كنند، اما كاملا اميدوارند كه توصيه به حجاب در آن شرايط ويژه انقلابي مؤثر باشد. در آن سال‌ها حجاب نه تنها با نگاه ديني كه با نگاه انقلابي حتي براي ماركسيست‌ها نيز يك ارزش و نماد مبارزه با امپرياليسم محسوب مي‌شد و همين موقعيت بود كه زنان بي حجاب را در اقليت عددي و فكري قرار مي‌داد. بنابراين اميد آن بود كه بي بندوباري‌هاي گذشته تكرار نشود و اين زنان نيز با رغبت، حجاب اسلامي را بپذيرند. و در نهايت بعد از گذشت چند سالي و فراهم شدن موقعيت در سال 1362 قانون الزامي بودن حجاب به تصويب رسيد. سرانجام، مصوبه آبان ماه سال 62 مجلس شورای اسلامی، به تمام این فراز و نشیب ها پایان داد و فصلی جدید را در کشور اسلامی­امان آغاز کرد:
آبان ۱۳۶۲ ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات:«هرکس علناَ در انظار واماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تادوماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد . تبصره - زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر وانظار عمومی ظاهر شوند، به حکم بالا محکوم خواهند شد». ⬅️ امام بزرگوار، همواره بر دلیل اهمیت حجاب تاکید و با سخنان خود جامعه را هدایت می کردند و در سخنان خود خطاب به بانوان می فرمایند: 22اسفند 63، امام خمینی:« و البته باید توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزشهاى شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى این است که، آن ارزشهاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسههاى شیطانى یا دستهاى فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال مىشدند اینها، این ارزشها زنده بشود.»(صحیفه امام، ج19، ص: 185) 🔷 برای مطالعه متن تفصیلی این مقاله به آدرس زیر مراجعه فرمایید. http://porseman.org/showarticle.aspx?id=2508 جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 http://porseman.org/q/ 📩 30001619 🔹 @porsemanbot @porseman | http://porseman.org | http://porsemani.ir کانال اداره مشاوره در پیام رسان سروش @porseman
◀️توصیه‌های عملی ماه شعبان براساس بیانات رهبر انقلاب 🔺 رابطه خودتان را با خدا به‌وسیله دعا و ذکر تقویت کنیدبه خدا توکل کنید. از خدای متعال توفیق بخواهید. مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویات باز بدارد!یعنی یکی از خطرها این است که در عمل‌زدگی غرق بشویم و از آن ارتباط قلبی خودمان غافل بمانیم.آن چیزی که پشتوانه‌ی نشاط و شور و شوق و تحرک و توفیق ماست، کمک الهی است. 🔹 حقیقتاً از دل، با زبان مناجات با خدا حرف بزنید،شاید در ماه شعبان، بتوانیم با ذخیره‌ای که از این ماه گرفته‌ایم، آن مناجات پرسوز و گداز و پر مضمون را با نفس حقیقی بخوانیم - نه‌فقط الفاظ آن را مرور کنیم- و حقیقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنیم، و اگر ان‌شاءاللَّه این همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده‌ی ورود بر سر سفره‌ی ضیافت الهی شویم و در اوج قله‌ی آن ماه، شایسته‌ی ورود به لیلةالقدر گردیم. 🔹من یک وقتی ازامام (رضوان‌الله‌علیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم برای ماه شعبان است؛ دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش برای شب نیمه‌ی شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «جهنم هم که من را ببری، فریاد می‌کشم تو را دوست دارم». و در دعای کمیل: «اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد می‌کشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را» جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید 🔸 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2327 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از ربات پرسمان استفاده نمایید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q 🔸 پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش https://Sapp.ir/porseman🔸 کانال پرسمان در ایتا https://eitaa.com/porseman🔸 کانال پرسمان در گپ https://gap.im/porseman🔸
◀️ فلسفه غیبت امام زمان (عج) ❓با اين همه علاقه اى كه از جانب ارادتمندان امام زمان(عج) اظهار مى شود ؛ چرا باز آن حضرت از ديده ها پنهان است؟ ❗️بسيارى از مطالبى كه در مورد اسرار و حكمت هاى «غيبت» آن حضرت بيان شده، در مورد تداوم آن نيز صادق است. از طرفى بايد توجه كرد كه : 🔹ثابت و روشن نيست كه بسيارى از اين ابراز علاقه ها و دوستى ها از جانب ارادتمندان، خالصانه و هميشگى است و در موقع نياز و ضرورت نيز پايدار مى ماند!! 🔹اظهاردوستى ازسوى عده كمى از ارادتمندان كافى نيست ؛ بلكه بايد اين خواست و توجه جهانى شده و بسيارى از مردم خواستار ظهور منجى موعود شوند. 🔹پيامبران گذشته نيز وقتى كه مى ديدند با همه سعى و كوششى كه در راه هدايت بشر مبذول مى دارند، وجدان خفته آنان بيدار نمى گردد؛ آخرين چاره را در اين مى ديدند كه مدتى از ميان آنها بيرون بروند. 🔹 امام صادق (علیه السلام) در بخشى از فرموده هاى خود به اين بُعد غيبت امام زمان اشاره كرده، مى فرمايد :«...وجه حكمت غيبت، همان حكمت غيبت پيامبران پيشين است». جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🔸 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2441 به نقل از کتاب «مهدویت پیش از ظهور» جهت مطالعه متن کامل کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1353 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از ربات پرسمان استفاده نمایید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q 🔸 پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش https://Sapp.ir/porseman🔸 کانال پرسمان در ایتا https://eitaa.com/porseman🔸 کانال پرسمان در گپ https://gap.im/porseman🔸
پرسش ها و پاسخ هاى دانشجويى دفتر 27 مهدويت (پیش از ظهور)
📚 معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ هاى دانشجويى ؛ دفتر 27 📝 عنوان: مهدويت (پیش از ظهور) 🖌 نویسنده: رحیم کارگر 🖨چاپ: 89 - دفتر نشر معارف 🔍مشخصات ظاهری : 240 صفحه ؛ 34 پرسش و پاسخ 📖موضوعات : خاستگاه مهدویت | مصلح جهانى | مهدویت در جهان | مهدويت نزد شيعه و اهل سنت | تفاوت شيعه و اهل سنت | نام امام زمان(عج) در قرآن | چرايى شناخت امام | ولادت حضرت مهدى(عج) | امامت در كودكى | خصايص و ويژگى هاى حضرت مهدى(عج) | فلسفه غيبت امام زمان(عج)| چرايى دوازده امام | طول عمر امام مهدى(عج) | نائبان امام زمان(عج) | ولايت فقيه در عصر غيبت | مراجع تقليد در عصر غيبت | فريادرسى امام زمان(عج) | نظارت امام زمان(عج) و ستاريت خدا | زندگى امام زمان(عج) | ازدواج امام زمان(عج) | جزيره خضراء | سرداب امام زمان(عج) | انتظار فرج | انتظار پويا | وظيفه منتظران | منتظران گناهكار | دعاى سلامتى امام زمان(عج) | دعاها و زيارت نامه ها 📁 نمونه پرسش و پاسخ ها: ❓ ديدگاه اهل سنّت در مورد امام مهدى(عج) چيست؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110956 ❓ سبب غيبت امام زمان(عج) چيست؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110966 ❓ اگرامام مهدى(عج) انسانى زنده است که در طول یازده قرن با نسل هاى پیاپى هم عصر بوده و در قید حیات به سر برده، چگونه توانسته چنین عمر طولانى را به دست آورد؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110970 ❓ چگونه مى توانید ثابت کنید که «ولى فقیه»، نایب و جانشین امام زمان(عج)، رهبر و ولىّ جامعه اسلامى است؟ وقتى که آن حضرت در غیبت طولانى مدت به سر مى برد، چه نیازى به نایب و نماینده دارد؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110972 ❓ وظيفه فردى، اخلاقى و اعتقادى شيعيان و منتظران واقعى حضرت مهدى(عج) چيست؟ http://www.porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=110982 جهت مطالعه متن کتاب به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1353 جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx 📩 پيامك : 30001619 🔹 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش 🔸 https://Sapp.ir/porseman کانال پرسمان در ایتا 🔸 https://eitaa.com/porseman کانال پرسمان در گپ 🔸 https://gap.im/porseman
◀️ روزه در ساير اديان ❓آيا ماه رمضان و روزه گرفتن، در اديان گذشته نيز وجود داشته است؟ فرق روزه مسيحيان و يهوديان با مسلمانان چگونه است؟ ️ ⁉ببر اساس صريح آيه قرآن، روزه براى امتهاى گذشته نيز واجب بوده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ». از اين آيه به دست مىآيد كه در ملتها و امتهاى پيشين نيز روزه واجب بوده است. اما اين ملتها چه كسانى بودهاند؟ نقلهاى تاريخى از مصر، يونان، روم و هند باستان، نمونههاى روزه دارى را نقل كرده است. در كتاب مقدس نيز بر روزه دارى تأكيد و تشويق شده است. در قاموس كتاب مقدس آمده است: «روزه در تمام اوقات در ميان هر طايفه و هر ملت و مذهب، در موقع اندوه و زحمت غيرمترقبه، معمول بوده است». از تورات نيز برمىآيد كه موسى عليهالسلام چهل روز روزه داشته است: «هنگام بر آمدنم به كوه، لوحهاى سنگى را (لوحهاى عهدى كه خداوند با شما بست) بگيرم. آن گاه در كوه چهل روز و چهل شب ماندم؛ نه نان خوردم و نه آب نوشيدم». همچنين از انجيل لوقا نيز برمىآيد كه حواريون مسيح روزه مىگرفتند. روزه به عنوان يك عمل عبادى، در ميان يهود رواج دارد؛ ولى تنها در روز «كيپور» (روز كفار) اين عمل صورت مىگيرد. در اين روز يهوديان از غروب روز قبل تا شبانگاه اين روز، براى كفّاره گناهان روزه مىگيرند و از خوردن و آشاميدن، استحمام و كار پرهيز مىكنند و در كنيسهها به عبادت و استغفار مشغول مىشوند. جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🔸 http://www.adyan.porsemani.ir/content/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D9%86 به نقل از کتاب «پرسش و پاسخ های برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان» جهت مطالعه متن کامل کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از راههای زیر استفاده نمایید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پیام رسان ها کانال پرسمان در سروش https://Sapp.ir/porseman کانال پرسمان در ایتا https://eitaa.com/porseman کانال پرسمان در گپ https://gap.im/porseman
پرسمان: ◀️ آثار روزه ❓ اثرات تربيتى، اجتماعى و بهداشتى روزه چيست؟ ❓❗روزه ابعاد گوناگونى دارد و آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى گذارد كه از همه مهمتر «بعد اخلاقى و فلسفه تربيتى» آن است. 1 آثار تربيتى 1ـ1. تلطيف روح 1ـ2. تقويت اراده 1ـ3. كنترل غرايز 1ـ4. روحيه ايثار و نوع دوستى 2 آثار بهداشتى بدون ترديد در علم پزشكى، اثر معجزه آساى امساك، در درمان انواع بيمارى هاى جسمانى و روانى به اثبات رسيده است. عامل بسيارى از بيمارى ها، زياده روى در خوردن غذاهاى مختلف است. پيامبر خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «واعلم ان المعدة بيت الداء و ان الحمية هى الدواء»؛ «معده مركز و خانه هر دردى است و پرهيز [ از غذاهاى نامناسب و زياده خورى]، اساس هر داروى شفابخش است». منشأ بسيارى از بيمارى هاى روانى، افكار غلط، سوء ظن، گناه و شناخت غيرمعقول و غيرمنطقى است و روزه با ايجاد محدوديت هايى، هم معده و دستگاه گوارشى را تقويت مى كند و هم با كنترل افكار و اجتناب از گناه، روان انسان را از آلودگى ها باز مى دارد. به عبارت ديگر روزه، زباله ها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند و در واقع، بدن را «خانه تكانى» مى كند و روح را با تلاوت قرآن و خواندن دعاهاى ويژه تقويت مى نمايد. خلاصه اينكه با روزه، سلامتى جسمانى و روانى انسان تضمين مى شود و بر همين اساس پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: «صوموا تصحّوا»؛ «روزه بگيريد تا سالم شويد». روزه اگر با شرايطى كه دارد گرفته شود، اثرات مهم تربيتى، اجتماعى و بهداشتى براى انسان دارد. به نقل از کتاب «پرسش و پاسخ های برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان» جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ و سایر موضوعات کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات می توانید از راه های زیر استفاده کنید: سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx🔸 پيامك : 30001619🔸 بانک پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q 🔸 کانال پرسمان در سروش، ایتا و گپ https://Sapp.ir/porseman🔸 https://eitaa.com/porseman🔸 https://gap.im/porseman🔸
◀️ رؤيت هلال راه هاى ثبوت اول ماه را به طور مختصر بيان كنيد؟ ❓❗اول ماه از چند راه ثابت مىشود : 1. خود انسان ماه را ببيند ؛ 2. دو مرد عادل شهادت بدهند كه ماه را ديده اند ؛ 3. عده اى كه از گفته آنان يقين پيدا مىشود، بگويند ماه را ديده اند ؛ 4. سى روز از اول ماه شعبان بگذرد ؛ 5. حاكم شرع (مجتهد جامع شرايط) حكم كند كه اول ماه است. (توضيح المسائل مراجع، م 1730). تبصره . آيات عظام سيستانى و وحيد معتقدند با حكم حاكم اول ماه ثابت نمى شود [مگر آنكه از حكم حاكم براى او اطمينان حاصل شود]. به نقل از کتاب «پرسش و پاسخ های برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان» جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ و سایر موضوعات کتاب به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود می توانید از راه های زیر استفاده نمایید: سامانه پرسش و پاسخ: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 کانال پرسمان در سروش، ایتا و گپ https://Sapp.ir/porseman🔸 https://eitaa.com/porseman🔸 https://gap.im/porseman🔸
احکام نماز و روزه اساتید و دانشجویان جهت دریافت فایل اصلی به آدرس زیر مراجعه فرمایید. http://porseman.org/pics/ahkam.jpg
◀️ بهره مندي از ماه رمضان ❓ براي استفاده از بركات ماه رمضان چه کارهايي انجام دهيم؟ ⁉️رعايت نكات زير به كيفيت استفاده از ماه رمضان مى افزايد: 1⃣ بر ترك محرماتى كه بر اعضاى ديگر لازم گرديده ـ به ويژه محرمات چشم، گوش و زبان ـ و نيز استفاده از غذاى حلال، اهتمام ويژه اى داشته باشيم. 2⃣ در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت كنيم؛ براى مثال حدود پانزده دقيقه در روز و پانزده دقيقه در شب. 3⃣ دعاها را تقسيم كنيم و آنها را در چند نوبت در شبانه روز بخوانيم. روزها به همان مقدار دعايى كه بين نماز يا بعد از نمازهاى يوميه خوانده مى شود، اكتفا كنيم. اما شب ها وقت بيشترى را صرف خواندن دعا كنيم. اگر بعضى از دعاها طولانى است، لازم نيست هر شب همه آن دعا را بخوانيم. 4⃣ براى استفاده بهينه از زمان در هنگام رفت و آمد، ذكر بگوييم (البته ذكرهاى بدون صدا و آرام تا شائبه ريا به وجود نيايد). بكوشيم از مرحله ذكر زبانى، به مرتبه توجّه به معناى ذكر و ذكر قلبى و ياد واقعى خداوند برسيم؛ به طورى كه او را حاضر و ناظر بر خود بدانيم. بهترين ذكر ـ به ويژه براى رفع بعضى مشكلات ظاهرى و نيز روحى و روانى ـ ذكر «استغفار» و «لا اله الا الله» است. 5⃣ دائم الوضو باشيم و حتى قبل از خواب نيز وضو بگيريم و به بستر خواب برويم؛ زيرا در ماه رمضان، خواب نيز عبادت است و نفس كشيدن تسبيح به حساب مى آيد. 6⃣ از شب زنده دارى و احيا ـ به ويژه در شب هايى كه فرداى آن تعطيل است ـ غفلت نكنيم. شايد يكى از مهم ترين اعمال در اين ماه، شب زنده دارى، تهجّد، استغفار و نماز شب در نيمه شب ها است. 7⃣ در مجالس بيان احكام و معارف دينى و موعظه، در مساجد يا حسينيه ها شركت كنيم. بسيارى از علما و مجتهدان نيز مقيدند، به موعظه و ذكر مصيبت واعظان و سخنرانان گوش فرا دهند. به طور كلى شركت در مجالس مذهبى، قرار دادن خود در معرض نفحات و نسيم هاى رحمت الهى است كه نقش مهمى، در حفظ دين و معنويت انسان دارد. 8⃣ از انجام دادن ورزش هاى سنگين، در طول ماه رمضان پرهيز کنيم و بكوشيم ورزش هاى سبك و آرام (مانند پياده روى يا نرمش) انجام دهيم. 9⃣ از غذاهاى قندى و پروتئين دار در رژيم غذايى خود بيشتر استفاده كنيم (مانند خرما و لبنيات). 🔟 از پرخورى هنگام افطار و سحرى خودداری کنيم؛ زيرا علاوه براينكه چرخه خواب ما را به هم خواهد زد، از ساير برنامه هاى عبادى و درسى نيز بهره كافى نخواهيم برد. ⏹ از هدر دادن انرژى بى جا و بى مورد اجتناب كنيم؛ براى مثال از حرف زدن هاى بى مورد و تماشاى برنامه هاى تلويزيونى غيرضرورى پرهيز کنيم. به نقل از کتاب «پرسش و پاسخ هاي برگزيده ويژه ماه مبارک رمضان» جهت مطالعه متن کامل اين پرسش و پاسخ و ساير موضوعات کتاب به آدرس زير مراجعه نماييد: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ https://Sapp.ir/porseman🔸 https://eitaa.com/porseman🔸 https://gap.im/porseman🔸
📚 معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ هاى دانشجویی | دفتر نهم 📝 عنوان: پرسش ها و پاسخ هاى برگزيده ويژه ماه مبارك رمضان 🖌 نویسنده: گروه مؤلفان 🖨چاپ: 85 | دفتر نشر معارف 🔍مشخصات ظاهری : 328 صفحه ؛ 131 پرسش و پاسخ 📖موضوعات : بخش اول: ماه مبارك رمضان ماه مبارك رمضان: پيشينه ماه رمضان | برترى ماه رمضان | برنامه ريزى ماه رمضان | آثار روزه | روزه و رياضت | رمضان و شيطان | دوستى با خدا | حفظ آثار ماه رمضان قرآن: قرآن و ماه رمضان | نزول قرآن | الفاظ عربى قرآن | آداب تلاوت قرآن | فهم قرآن | خطابهاى قرآن شب قدر: اهميت شب قدر | پيشينه شب قدر | اختلاف افق و شب قدر | شب قدر و ولايت | اختيار انسان و شب قدر | اعمال شب قدر دعاهاى ماه رمضان: ارتباط با خدا | دعاى سحر | دعاى افتتاح | دعاى ابوحمزه | هنگام مرگ | منزل برزخ | ايستگاههاى قيامت | دعا براى بهشت | حورالعين | دعا و توبه | توبه و جزاى اعمال | وداع ماه مبارك رمضان بخش دوم: تاريخ و سيره امام على عليهالسلام: حكومتدارى امام على عليهالسلام | امام على عليهالسلام و بيتالمال امام حسن عليهالسلام: كريم اهل بيت عليهمالسلام | سيره سياسى امام حسن عليهالسلام | زندگانى امام حسن عليهالسلام | ازدواج امام حسن عليهالسلام | شهادت امام حسن عليهالسلام | سخنان امام مجتبى عليهالسلام حضرت خديجه عليهاالسلام: زندگانى حضرت خديجه عليهاالسلام | ازدواج حضرت خديجه عليهاالسلام | ايمان حضرت خديجه عليهاالسلام | احترام حضرت خديجه عليهاالسلام | وفات حضرت خديجه عليهاالسلام جنگ بدر: اهميت جنگ بدر | امدادهاى الهى | فرماندهى در جنگ بدر | نقش مردم در جنگ بدر | علل پيروزى و شكست | عوامل شكست دشمن بخش سوم: فلسطين و قدس تاريخچه فلسطين: فروش زمين فلسطينيان | دفاع از فلسطين | عمليات استشهادى | كمك به فلسطين | بيت المقدس | اهميت بيتالمقدس | روز قدس بخش چهارم: احكام ماه رمضان: احكام نماز و روزه | روزه در سفر | مبطلات روزه | ثبوت اول ماه | احكام زكات فطره 📁 نمونه پرسش و پاسخ ها: ❓ گفته مىشود كه در ماه رمضان، شيطان به زنجير كشيده مىشود، پس دليل گناهان ما در اين ماه چيست؟ ❓ با توجه به آيه شريفه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» آيا تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است؟ ❓ اگر در شب قدر، مقدرات معيّن مىگردد؛ پس تلاش و اختيار انسان چه معنا دارد؟ ❓ چگونه مىتوانيم مطمئن شويم كه با دعا و عبادت و توبه در ماه مبارك رمضان، گناهان ما آمرزيده شده است؟ ❓ دلايل قداست و اهميت بيتالمقدس براى مسلمانان چيست؟ جهت مطالعه متن کتاب به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 سامانه پرسش و پاسخ پرسمان http://www.porseman.org/q/ 📩 سامانه پيامك 30001619 کانال پرسمان در پیام رسان های سروش، ایتا و گپ 🔸 https://Sapp.ir/porseman 🔸 https://eitaa.com/porseman 🔸https://gap.im/porseman
📚 معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ هاى دانشجویی | دفتر 17 📝 عنوان: احکام روزه 🖌 نویسنده: سید مجتبی حسینی 🖨چاپ: 85 | دفتر نشر معارف | ویراست سوم 🔍مشخصات ظاهری : 160 صفحه ؛ 280 پرسش و پاسخ 📖موضوعات : جايگاه روزه : فلسفه روزه | معناى رمضان | معناى روزه | پيشينه روزه | مراتب روزه | روزههاى واجب | روزههاى حرام | روزههاى مكروه | عفو شدگان روزه | شرايط سنى روزه | نيت روزه | نيت آخر شعبان | نيت اول رمضان | نيت ماه رمضان | فراموشى نيت روزه | وقت سحرى | شبهاى مهتابى | وقت افطار | اذان راديو و تلويزيون | نماز هنگام افطار | افطار با مال خمس نداده روزه در سفر: مسافرت در رمضان | مسافرت قبل از ظهر | مسافرت بعد از ظهر | صبحانه در ماه رمضان | قضاى روزه مسافر | روزه در سفر | نذر روزه | روزه در سفر | نذر روزه در وطن | روزه اساتيد و دانشجويان | مسافت شرعى | روزه در اماكن مقدس | روزه در وطن همسر مبطلات روزه: خوردن و آشاميدن | ياد ترشى | تر كردن لب | پوست خشكيده لب | فراموشى روزه | خون لثه | غذاى لاى دندان | شستن دهان | غرغره كردن | فرو بردن اخلاط | روزهدار و دندانپزشكى | مسواك كردن | نخ دندان | داروى چشمى | اشك چشم | قطره بينى | شياف درمانى | تزريق آمپول در حال روزه | تزريق سرم | آندوسكپى | اهداى خون | تزريق خون | دود وسيله نقليه | دود و بخار | دستگاه بخور | گرد و غبار در محيط كار | كشيدن سيگار | تهوع روزهدار | عطر و شامپو | فرو بردن سر در آب | جنابت قبل اذان | احتلام روزهدار | جنابت و روزه قضا | ندانستن جنابت | فراموشى غسل جنابت | تأخير غسل جنابت | بطلان غسل روزهدار | استمناى روزهدار | خود ارضايى | استمنا هنگام بلوغ | نگاه به نامحرم | گفت و گوى تلفنى | فيلم مبتذل | ملاعبه با همسر | روابط زناشويى | ماه عسل | معاينه زن | دروغ روزهدار | نسبت دروغ به پيامبر صلىالله عليه وآله | غلط خواندن قرآن | امر به معروف روزهخوارى روزه خوارى مجاز: روزه بيمار | زخم معده | روزه بيمار كليوى | روزه بيمار آسمى | بيماران اعصاب | تنفس مصنوعى | ضعف چشم | ضعف بدن | خوردن دارو | معيار ضرر در روزه | نظر پزشك | اختلاف نظر پزشكان | احتمال مريضى | مصرف دارو | زن باردار | روزه زن شيرده | جلوگيرى از عادت ماهيانه | قرص خوردن خانمها | زن حائض | كمخونى روزهدار | نذر روزه حائض | روزه دختر بچهها | روزه و بلوغ | نهى والدين از روزه گرفتن بچهها | روزههاى اوايل تكليف | بلوغ زودرس قضا و كفاره: قضاى روزه | تأخير قضاى روزه | نيت قضاى روزه | فراموشى قضاى روزه | قضاى روزه بيمار | خوردن روزه قضا | زمان روزه قضا | قضاى نماز روزهدار | روزه مافىالذمه | قضاى روزه پدر | روزه قضاى پسر بزرگ | پسر دوم | وظيفه پسر بزرگتر | قضاى روزه مادر | روزه قضاى پدر و مادر | كفّاره روزه | تأخير كفّاره | پرداخت كفاره | كفاره و جهيزيه | مصرف كفّاره | پول كفّاره | تعداد فقير | بهزيستى و كميته امداد | كفّاره و سادات | كفّاره و امور فرهنگى | ناتوانى پرداخت كفّاره | كفّاره روزه همسر | كفّاره روزه فرزند | روزهخوارى عمدى | روزهخوارى هنگام بلوغ | جاهل به كفاره | روزه خوارى سهوى روزه مستحبى: خوردن روزه مستحبى | اجازه شوهر در روزه | روزه نذرى | روزه مستحبى و جنابت ثبوت اول ماه: رؤيت هلال | اختلاف نظر مراجع | محاسبات تقويمى | ثبوت ماه رمضان | رؤيت هلال در سفر | اختلاف افق | حكم حاكم | اخبار عادل | چشم مسلح | حدس و گمان زكات فطره: فلسفه فطره | معناى فطره | فطره دانشجو | فطره نامزد شرعى | فطره زن | فطره ناشزه | فطره زن و فرزند | فطره جنين | فطره ميهمان | ميهمان چند ساعته | فطره فقير | مستحق فطره | فطره و خويشاوند | فطره و بدهكار | فطره و امور فرهنگى | فطره و سادات | پرداخت فطره | كنار گذاشتن فطره | كم شدن فطره | زمان پرداخت فطره | دستگردان فطره | جنس فطره | مقدار فطره | انتقال فطره | قضاى روزه بيمار دانستنىها: مد و طعام | كفّاره | كفّاره جمع | انواع كفّاره روزه | روزه يوم الشك | روزه سكوت | فقير شرعى | اتحاد افق | حكم و حاكم 📁 نمونه پرسش و پاسخ ها: ❓ بر چه كسانى روزه واجب نيست؟ ❓ كسى كه در سحر تا پايان اذان غذا بخورد، روزهاش چه حكمى دارد؟ ❓ اگر روزهدار بعد از ظهر مسافرت نمايد، روزهاش چگونه است؟ ❓ آيا چشيدن غذا، روزه را باطل مىكند؟ ❓ پركردن دندان در ماه رمضان، چگونه است؟ جهت مطالعه متن کتاب به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1329 جهت درج سوال خود می توانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید: 🌐 سامانه پرسش و پاسخ پرسمان http://www.porseman.org/q/ 📩 سامانه پيامك 30001619 کانال پرسمان در پیام رسان های سروش، ایتا و گپ 🔸 https://Sapp.ir/porseman 🔸 https://eitaa.com/porseman 🔸https://gap.im/porseman
حکم انجام مبطلات روزه @porseman http://porseman.org http://porsemani.ir
◀️ احترام حضرت خديجه عليهاالسلام ❓ ديدگاه پيامبر صلى الله عليه و آله نسبت به خديجه عليهاالسلام و شخصيت ايشان چه بود؟ ⁉️پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ـ چه در دوران حيات خديجه و چه پس از وفات او ـ هميشه احترام وى را نگه مى داشت و با آنكه تعدد زوجات در آن زمان مرسوم بود؛ اما تا هنگامى كه خديجه عليهاالسلام زنده بود، هيچ زن ديگرى اختيار نكرد. آن حضرت، خديجه را به همراه حضرت مريم، آسيه (همسر فرعون) و حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، يكى از چهار زن برتر عالم مى دانست و به او در دوران حياتش، خانه اى را در بهشت بشارت مى داد. آن حضرت پس از وفات خديجه و در دوران سكونت در مدينه، چنان از ياد خديجه خشنود مى شد كه هنگام ذبح گوسفند، حتماً خود را مقيد مى دانست سهمى از گوشت را براى دوستان خديجه بفرستد و در توجيه آن چنين مى گفت: «انى لاحبّ حبيبها»؛ «من دوستان [ خديجه] را نيز دوست دارم». بالاخره محبت پيامبر صلى الله عليه و آله به خديجه چنان بود كه برخى از زنان آن حضرت همچون عايشه اعتراض كرد و گفت: «چرا اين قدر خديجه را ياد مى كنى؟ مگر او پيرزنى نبود كه خدا بهتر از او را نصيب تو كرده است؟» پيامبر صلى الله عليه و آله از شنيدن اين سخن ناراحت شد و فرمود: «نه چنين نيست! به خداوند سوگند! بهتر از او را به من نداده است؛ زيرا او هنگامى به من ايمان آورد كه مردم كافر بودند و زمانى مرا تصديق كرد كه مردم مرا دروغگو مى دانستند و مال خود را در اختيار من گذاشت؛ در حالى كه مردم مرا محروم كرده بودند و خداوند از او ـ و نه از زنان ديگر ـ به من فرزند داد». به نقل از کتاب «پرسش و پاسخ هاي برگزيده ويژه ماه مبارک رمضان» جهت مطالعه متن کامل اين پرسش و پاسخ و ساير موضوعات کتاب به آدرس زير مراجعه نماييد: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ https://Sapp.ir/porseman🔸 https://eitaa.com/porseman🔸 https://gap.im/porseman🔸
◀️ مسافرت در رمضان ❓ آيا مى شود در ماه رمضان، براى فرار از روزه مسافرت كرد؟ ⁉️ همه مراجع (به جز سيستانى و مكارم): مسافرت كردن در ماه رمضان - هر چند به عنوان فرار از روزه باشد - اشكال ندارد ؛ ولى اين امر تا قبل از روز بيست و سوم مكروه است. آيات عظام سيستانى و مكارم: مسافرت كردن در ماه رمضان ـ هر چند به عنوان فرار از روزه باشد ـ اشكال ندارد؛ ولى مكروه است. ❓ كسى كه پيش از ظهر تصميم به مسافرت دارد، تكليف روزه او چه مى شود؟ ⁉️ همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر پيش از ظهر مسافرت كند، روزه اش باطل است ؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخّص برسد، نمى تواند روزه را بخورد. آيه اللّه تبريزى: اگر از سر شب تصميم بر سفر داشته و پيش از ظهر مسافرت كند، روزه اش باطل است ؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمى تواند روزه را بخورد و اگر پيش از ظهر تصميم بر مسافرت گرفته، بنابر احتياط واجب بايد روزه بگيرد. آيه اللّه سيستانى: اگر پيش از ظهر مسافرت كند، بنابر احتياط واجب، بايد روزه اش را افطار كند ؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمى تواند روزه را بخورد. به نقل از کتاب «احکام روزه» جهت مطالعه متن کامل اين پرسش و پاسخ و ساير موضوعات کتاب به آدرس زير مراجعه نماييد: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1329 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ https://Sapp.ir/porseman🔸 https://eitaa.com/porseman🔸 https://gap.im/porseman🔸
◀️ نزول قرآن دفعي يا تدريجي ❓ با توجه به آيه شريفه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» آيا تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است؟ ⁉️ درباره كيفيت نزول قرآن، دو گونه آيات را مى توان دسته بندى كرد: يك. آياتى كه بر نزول قرآن در شب قدر و ماه رمضان دلالت دارد؛ مانند آيه 185 سوره «بقره»، آيه 3 سوره «دخان» و آيه 1 سوره «قدر». دو. آياتى كه بر نزول تدريجى قرآن در طول 20 تا 23 سال دلالت دارد؛ مانند آيه 106 سوره «اسراء» و آيه 32 سوره «فرقان». در اينجا ممكن است سؤال شود: چگونه بين اين دو طايفه از آيات را جمع كنيم و زمان بعثت با قول نزول قرآن در شب قدر چگونه قابل است؟ علامه طباطبايى رحمه الله با فرق گذاشتن ميان نزول دفعى و تدريجى معتقد است: «انزال» همان نزول دفعى است كه مرحله مفاهيم و حقايق و مقام احكام است و «تنزيل» همان نزول تدريجى است كه مرحله قطعه قطعه و مقام تفصيل قرآن را شامل مى گردد. اين ديدگاه برگرفته از برخى شواهد قرآنى است؛ از جمله: «كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ». علامه طباطبايى رحمه الله علت نياز به نزول دفعى را اين گونه بيان كرده است: «قرآن كريم، داراى يك حقيقت والا، روح باطنى و وجود بسيط است؛ همان گونه كه واجد يك حقيقت تفصيل يافته و تجزيه شده در قالب الفاظ و كلمات است. يك بار همان حقيقت بسيط و روح كلى، سر بسته و متعالى قرآن، از لوح محفوظ ـ كه مرتبه اى از علم الهى است ـ به صورت دفعى، بر جان و روان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تجلّى كرد؛ زيرا كسى كه معلم، مربى، بشير، نذير و رحمت براى عالميان است، بايد سرفصل ها، اغراض و اهداف اساسى دعوت و پيام آسمانى و كتاب خويش را به صورت كلى و اجمالى بداند و بر معارف عظيم الهى و آيين هدايت و حقايق عالى خلقت و اسرار وجود آگاهى يابد». بنابراين علت نزول دفعى قرآن، آگاهى يافتن از اهداف، برنامه ها، هدايت ها و حقايق، به صورت اجمالى و كلى است. بايسته است كه پيامبر صلى الله عليه و آله از اين علم و فيض غيبى بهره مند شد؛ اگر چه نزول تدريجى و متناسب با حوادث و نيازها، براى تثبيت قلب پيامبر صلى الله عليه و آله تأثير فراوانى دارد و ترتيب نزول آيات الهى، براى راهنمايى بشر و ارائه الگو جهت شكل گيرى يك تمدن اسلامى، بسيار راه گشا و كارساز است. از ميان گفته هاى پيش، ديدگاه علامه طباطبايى مؤيدات كلامى دارد؛ اما برخى از محققان علوم قرآنى، دلايل مرحوم علامه را كامل ندانسته و معتقدند: آنچه به طور مسلم مى توان پذيرفت، تنها همان نزول تدريجى است و فضيلت ماه مبارك رمضان به جهت آغاز نزول آياتى از قرآن در آن ـ به عنوان كتاب هدايت بشرى ـ است. برای مطالعه سایر نظرات در این خصوص به آدرس زير مراجعه نماييد: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ https://Sapp.ir/porseman🔸 https://eitaa.com/porseman🔸 https://gap.im/porseman🔸
◀️ دعا و توبه ❓ چگونه مى توانيم مطمئن شويم كه با دعا و عبادت و توبه در ماه مبارك رمضان، گناهان ما آمرزيده شده است؟ ⁉️ حقيقت توبه، همان پشيمانى و ندامت از گناه است كه لازمه آن، تصميم بر ترك گناه در آينده است و اگر گناه گذشته، كارى بوده كه قابل جبران است، بايد در صدد جبران برآيد و به اين ترتيب اركان توبه را مى توان در چهار چيز خلاصه كرد: 1. ندامت، 2. تصميم بر ترك گناه در آينده، 3. جبران گذشته، 4. استغفار و طلب آمرزش از خداوند. پس «توبه» تنها استغفار يا پشيمانى از گذشته و حتى تصميم به ترك گناه در آينده نيست؛ بلكه علاوه بر همه اينها، بايد گنه كار در مقام جبران برآيد و فسادى را كه مرتكب شده، برطرف سازد. اين صحيح نيست كه مثلاً در جلوى ديگران، فردى را به دروغ و حيله متهم كند و بعد در خانه خلوت، استغفار نمايد!! پس بايد حقوقى از خداوند (مثل نماز و روزه و عبادات) و تكاليفى كه ضايع و ترك كرده و نيز حقوقى از مردم را كه تباه ساخته، جبران و آنها را تدارك كند و حقوق مردم را به آنها برگرداند و در صورت امكان و دسترسى، از آنها رضايت و حلاليت بطلبد. از چند طريق انسان مى تواند تا حدودى دريابد كه توبه او، مورد پذيرش واقع شده است يا نه: 1⃣ احساس نشاط و آرامش خاصى كه پس از دعا و توبه، به انسان دست مى دهد و به تعبير ديگر احساس رهايى از گناهان و آلودگى ها. 2⃣ هر قدر انسان از گناهان خود، به جد پشيمان شده و با تضرّع و التجاى بيشترى خدا را بخواند، توبه او پذيرفته تر است. بنابراين ميزان انقلاب روحى انسان در حال استغفار نيز مى تواند به عنوان يك نشانه به كار آيد. 3⃣ ميزان اعتماد به وعده هاى نيكوى الهى، قابليت و عنايات الهى را افزون مى سازد. بنابراين هر اندازه خدا باورى و توكل و اعتماد به وعده هاى او را در خود افزون يافتيم، مى توانيم بيشتر اميدوار شويم كه ما را پذيرفته است. 4⃣ هر قدر آثار واقعى توبه در اعمال و كنش هاى ما بيشتر آشكار گردد (يعنى رغبت كمترى به گناه داشته باشيم و اراده و عزم راسخ ترى در اطاعت پروردگار بيابيم؛ اين نشان مى دهد كه توبه ما، واقعى ترى بوده و به همين نسبت، مقبول تر بوده گرديده است. امام خمينى رحمه الله مى فرمود: «اگر بعد از ماه مبارك رمضان، تغييرى در حالات خود يافتيد، به همان نسبت وارد ضيافت الهى شده ايد؛ ولى اگر دگرگونى در شما پديد نيامد، از آن بى بهره مانديد». براي مطالعه متن کامل اين پرسش و پاسخ به آدرس زير مراجعه نماييد: 📚 http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1297 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ @porseman
✅ سخنانی حكمت آموز از امام حسن مجتبى عليه السلام 1⃣ «جربنا و جرّب المجرّبون فلم نر شيئاً انفع وجداناً واضرّ فقداناً من الصبر تداوى به الامور و لايداوى هو بغيره»؛ «هم ما و هم ديگران با تجربه دريافته ايم كه وجود هيچ چيز، ثمربخش تر نبود و هيچ چيز، زيان بارتر از صبر و بردبارى نيست. هر دردى با مرهم صبر درمان مى پذيرد؛ ولى بى صبرى با چيزى درمان نمى شود». 2⃣ «اوصيكم بتقوى الله و ادامة التفكر فَاِنَّ التَّفَكُّرَ ابو كل خير و امّه»؛ «شما را به تقواى الهى و تداوم انديشه سفارش مى كنم؛ زيرا تفكر، پدر و مادر هر خير و نيكى است». 3⃣ روزى نگاه امام حسن به مرده اى افتاد كه مى خواستند او را دفن كنند، فرمود: «ان امراً هذا آخره لحقيق بان يزهد فى اوّله و ان امراً هذا اوله لحقيق ان يخاف من آخرِه»؛ «چيزى كه پايانش اين است، شايسته است كه از اول به آن دل نبست و كارى كه آغازش اين است، سزاوار است كه از پايانش ترسيد». 4⃣ «فضح الموت الدنيا»؛ «مرگ دنيا را رسوا كرده است». 5⃣ «كن فى الدنيا ببدنك و فى الآخرة بقلبك»؛ «بدنت در دنيا و دلت در آخرت باشد». 6⃣ «الفرصة سريعة الفوت، بطيئة العود»؛ «فرصت زود از دست مى رود و كند باز مى گردد». 7⃣ «النعمة محنة فان شكرت كانت كنزاً و ان كفرت كانت نقمه» ؛ «نعمت وسيله آزمايش است؛ اگر شكرش را به جا آورى، گنج است و اگر به آن كفران بورزى، عذاب است». 8⃣ «و الله! لا يحبنا عبدا ابداً و لو كان اسيراً فى الديلم الا نفعه حبنا و ان حبنا ليساقط الذنوب من بنى آدم كما يساقط الريح، الورق من الشجر»؛ «به خداوند سوگند! هر كس ما را دوست بدارد ـ هر چند در نقطه دوردستى چون ديلم باشد ـ اين دوستى به حال او مفيد خواهد بود. بى شك ولايت و محبت ما اهل بيت عليهم السلام گناهان آدميان را پاك مى كند؛ مانند جداكردن باد، برگ را از درختان». 9⃣ هنگامى كه امام مجتبى عليه السلام قصد ورود به مسجد را داشت، سر مباركش را به سوى آسمان بلند كرده، مى فرمود: «الهى ضيفك ببابك يا محسن قد اتاك المسى ء فتجاوز عن قبيح ما عندى بجميل ما عندك يا كريم!»؛ «خدايا! مهمان تو كنار در خانه ات ايستاده است. اى نيكوكار! بنده گنهكارت به سوى تو آمده است، از زشتى هاى من به جهت زيبايى هايت، در گذر، اى بخشنده با كرامت!» 🔟 در واپسين روزهاى زندگانى امام مجتبى عليه السلام، جنادة بن اميه ـ از ياران و اصحاب رسول خدا صلى الله عليه و آله ـ براى عيادت آن حضرت وارد شد. آن امام دلسوز و مهربان، در حالى كه بر اثر مسموميت حالش منقلب بود و از شدت درد به خود مى پيچيد، جناده را پند و اندرز داد و فرمود: الف. «استعد لسفرك و حصل زادك قبل حلول اجلك»؛ «آماده سفر آخرت باش و قبل از فرا رسيدن مرگ، زاد و توشه اين سفر را فراهم ساز». ب. «لا تحمل هَمَّ يومَك الذى لم يأت على يومك الذى انت فيه»؛ «اندوه و غصه روز نيامده را بر امروزت بار مكن». ج. «اعمل لدنياك كانك تعيشُ ابداً و اِعمل لآخرتك كانك تموت غداً»؛ «براى دنيايت چنان اقدام كن و عمل نما كه گويى هميشه زنده اى و براى آخرتت چنان كار كن كه گويى فردا مى ميرى». جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 کانال پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ @porseman
◀️ نکاتي از وصيت نامه امام خميني(ره) ✅ نكات فراوان و ارزشمندي در اين وصيت نامه، وجود دارد .از جمله نكات كليدي آن نقش ثقلين (قرآن و عترت عليهم السلام) در جامعه اسلامي است، و همين يك نكته كافي است تا اين وصيت نامه مورد توجه قرار گيرد و تعاليم اين دو ميراث گرانبها، مورد عمل قرار گيرد. جايگاه تعليم و تربيت و نقش مراكز علمي ،حوزوي و دانشگاهي و توجه به آسيب هاي اين دو مركز. و ده ها وصدها نكته ديگري كه با تعمق در آن مي توان بدست آورد. وصيت نامه الهي سياسي امام يك سند افتخار براي كشور و ملت ما مي باشد . در جاي جاي اين وصيت نامه امام خميني رهنمونهاي بسيار دقيقي را ارائه داده اند .وصيت نامه امام خميني(ره) ‌ از قويترين و بهترين مواريث معنوي آن امام و راهنماي ملت در همه مسائل و رويدادها ست. به فرموده مقام معظم رهبري :قشرهاي مختلف مردم به ويژه جوانان، مسئولان قواي سه گانه و مسئولان همه دستگاهها اين وصيت نامه را بازخواني و در بخش ها و نکات فراوان آن تأمل و تدبر کنند چرا که اين وصيتنامه در واقع دستورالعملي ملي براي پيشرفت و توسعه و سرافرازي ايران است. در قالب چند تيتر به مواردي كه از نظر علوم سياسي و جامعه شناسي و علم حكومت از اصول علمي اين رشته ها مي باشد اشاره ميكنيم . 1⃣ تعلق انقلاب به ملت هيچ فرد و جريان و طبقه اي جز ملت، مالک و صاحب انقلاب نيست و مردم نيز اين دارايي عظيم و اين امانت الهي را با حفظ هويت و جهت گيري هاي انقلاب حفظ خواهد کرد. 2⃣ استکبار ستيزي و دفاع از مظلومان جهان به ويژه ملت فلسطين يكي ديگر از وصيت هاي امام استكبار ستيزي مي باشد كه ثمرات فراواني چون آزادي و آزادگي و استفلال و خود باوري و پيشرفت را به دنبال خواهد داشت . 3⃣ پيشرفت و خلاقيت و نوآوري با تاسيس جمهوري اسلامي اتکاء ملت ايران به توانايي هاي دروني و حرکت در مسير «خلاقيت، قطع وابستگي و کسب استقلال» از علل دشمني سلطه گران جهاني با جمهوري اسلامي ايران ميباشد . علت مخالفت استکبار با بهره مندي ملت ايران از انرژي هسته اي نيز اين است که جوانان ايراني با اتکاء به دانش، نوآوري و نيروي دروني خود و بدون وابستگي به قدرت هاي زورگو توانسته اند به دانش هسته اي دست يابند.. 4⃣ توجه به عمليات رواني استکبار براي نااميد کردن ملتها هنگامي که زورگويان جهاني در ميدان عمل از مقابله با يک ملت عاجز مي مانند به جنگ رواني متوسل مي شوند و به همين علت است که دشمن در طول چهل سال گذشته از شيوه هاي مختلف عمليات رواني برضد ملت ايران استفاده کرده است. 5⃣ تفرقه افكنيها به عنوان بزرگترين خطر براي اسلام و ايران توجه دادن امام به اين موضوع كه اختلاف افكني كار دشمنان و ايادي آنها در داخل است جزو آن دسته از مواردي است كه نشان دهنده جامعيت امام و نكته سنجي ايشان ميباشد . 6⃣ هميشه در صحنه بودن ملت امام با اينكه در هيچ يك از دانشكده ها و مراكز سياسي دنيا درس سياست نخوانده بود ولي در مواضع ايشان آنچنان مسائلي وجود دارد كه همگان را به شگفتي واميدارد . مردمي بودن امام و حاظر كردن مردم در تمامي برهه هاي سخت نشان از شناخت صحيح ايشان از مردم و قدرت مردم و ايمان توده هاست . امام با هدايت مردم و در بسياري از موارد با تشويق مردم به حضور در صحنه هاي انقلاب و فداكاري و ايثار توانست انقلابي بزرگ نه تنها در ايران بلكه در كل جهان راه بيندازد . براي مطالعه متن کامل اين پرسش و پاسخ به آدرس زير مراجعه نماييد: 📚 http://www.siasi.porsemani.ir/node/1469 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ @porseman
◀️ نظريه نصب و انتخاب ولي فقيه ❓ درباره ولايت فقيه فرق بين دو نظريه نصب و انتخاب چيست؟ ⁉️ هر دو نظريه معتقد به «ولايت عامه فقيه» مى باشند؛ ليكن تفاوت آنها در مسئله ملاك و منبع مشروعيت ولايت فقيه است. نظريه نخست، مشروعيت ولى فقيه را الهى و متكى به نصب از سوى شارع مى داند. بر اساس اين نگرش نقش خبرگان، كارشناسى و تشخيص مصداقِ ولى منصوب از ناحيه پروردگار و معرفى وى به مردم است. نظريه دوم، مشروعيت ولايت فقيه را زمينى و مردمى مى داند؛ يعنى، مشروعيت ولى فقيه به انتخاب مردم است و آنان انتخاب خود را با واسطه انجام مى دهند. بنابراين كار خبرگان انتخاب با واسطه ولايت فقيه از سوى مردم است. به نقل از دفتر پانزدهم پرسش ها و پاسخ ها «ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران»، برای مطالعه متن کامل کتاب به آدرس زیر مراجعه فرمایید. http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=1321 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ @porseman
◀ امام على عليه السلام و بيت المال ❓ چرا حضرت على عليه السلام با سياست تقسيم مساوى بيت المال، سبب بى مهرى خواص به حكومت خود شد و با طلحه و زبير كنار نيامد؟ ⁉ 1⃣ سياست تقسيم مساوى بيت المال و در نظر نگرفتن امتيازات شخصى و شرافت هاى قبيله اى، سياستى كاملاً اسلامى و مطابق با كتاب و سنت نبوى بود. 2⃣ اصولاً حضرت على عليه السلام در حكومت خود، به خواص خوش بين نبود و مى فرمود: «خواص و اشراف، همواره بار سنگينى بر حكومت تحميل مى كنند. در روزگار سختى، كمتر به يارى حكومت مى آيند و در اجراى عدالت از همه ناراضى ترند. در خواسته هايشان از ديگران، پاى فشارتر و در عطا و بخشش ها كم سپاس ترند. به هنگام ندادن خواسته هايشان، عذرناپذيرتر و در برابر مشكلات كم استوارترند». در نظر آن بزرگوار، عامه مردم ستون هاى استوار دين، بر پاى دارنده اجتماعات پرشور مسلمانان و نيروهاى ذخيره دفاعى به شمار مى آمدند. بى ترديد، با اين ديدگاه، امكان ترجيح خواص وجود نداشت. 3⃣ اگر حضرت على عليه السلام خواص را بر عوام ترجيح مى داد ـ ضمن عقب نشينى از ارزش ها و اصول اسلامى خود ـ به همگان اعلام مى كرد: پيرو سياست تبعيض آميز حاكمان گذشته است! اين چيزى بود كه نه حضرت مى پسنديد و نه مردمان انقلابى آن زمان مى پذيرفتند. 4⃣ ترجيح خواص بر عوام، انبوه مردمى را كه بارقه اميد در دلشان درخشيده بود، از حضرت و حتى اسلام و پيامبر صلى الله عليه و آله نااميد مى كرد. 5⃣ ترجيح خواص بر عوام، آنان را قدرتمند مى كرد و امكان مشاركتشان در توطئه هاى براندازى را فزونى مى بخشيد. اين پديده، در كنار از دست دادن حمايت پا برهنگان ـ كه رهاورد قطعى سياست عدم مساوات بود ـ نوعى خودكشى سياسى به شمار مى آمد. 6⃣ طلحه و زبير اگر چه در راه برپايى اسلام بسيار كوشيده بودند؛ اما پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ـ به ويژه در اواخر دوره عثمان ـ به دنيا روى آورده و زندگى اشرافى و جاه طلبانه برگزيده بودند. بنابراين، نحوه زندگى و مشى آنها در دوره پيشين، به همگان نشان مى داد نيروهاى ارزشى نيستند و براى احراز پُست در حكومت علوى، شايستگى ندارند. آنان در صورت رسيدن به پُست هاى اجتماعى و سياسى، سياست هاى خود را اجرا مى كردند و مردم را به حضرت على عليه السلام و حكومتش بدبين مى ساختند ـ و چنان كه آن حضرت عليه السلام اشاره مى كند ـ هواى پادشاهى بر امت اسلامى را در سر مى پروراندند. 7⃣ كوفه و بصره ـ كه طلحه و زبير خواستار فرمانروايى بر آن بودند ـ تنها دو شهر معمولى شمرده نمى شدند. از نظر ادارى و سياسى، تمام ايران آن زمان، تحت نظر اين دو شهر و حاكمان آنها اداره مى شد. در آن عصر، شهر مدينه (مركز خلافت)، امكانات نظامى و اقتصادى نداشت؛ ولى كوفه و بصره و توابع آنها، از بيشترين امكانات مملكت اسلامى بهره مى بردند. بنابراين حاكمان اين دو شهر، به ويژه با توجه به همبستگى آنها و به تعارض كشيده شدن سياست هايشان با سياست مركز خلافت، به راحتى مى توانستند به مدينه حمله كرده، خليفه را سرنگون سازند و خود به حكومت دست يابند. اين نكته به هيچ وجه نمى توانست از چشم تيزبين خليفه اى چون حضرت على عليه السلام دور بماند. 8⃣ به راستى اگر حضرت على عليه السلام حكومت اين دو شهر را به آن دو واگذار مى كرد، چگونه مى توانست ادعاى اصلاح طلبى كند؟ حوادث بعدى نيز نشان داد، اين دو به هيچ وجه دغدغه اسلام و كتاب و سنت نبوى نداشتند؛ زيرا براى سيراب كردن حسّ جاه طلبى و قدرت خواهى خود، حاضر شدند به باند اموى ـ كه بيشترين بهره ها را از حكومت عثمانى برده بود ـ دست دوستى و اتحاد دهند و با استفاده ابزارى از همسر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، بصريان را به سوى خود جلب كرده، سبب ريختن خون صدها مسلمان شوند!! 9⃣ سخنان حضرت على عليه السلام نشان مى دهد: آنان افزون بر حكومت كوفه و بصره، دو خواست ديگر نيز داشتند: نخست آنكه امام عليه السلام در امور حكومتى با آنها مشورت كند و دوم آنكه سياست تقسيم مساوى بيت المال را كنار نهد. حضرت على عليه السلام در جواب خواست اول فرمود: «من طبق كتاب و سنت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله عمل مى كنم و تاكنون حكم مجهولى نديده ام كه به مشورت شما و ديگر مسلمانان نيازمند باشم. اگر چنين مشكلى پيش آيد، از مشورت با شما و ديگران چشم پوشى نخواهم كرد». آن بزرگوار درخواست دوم آنان را چنين پاسخ گفت: «تقسيم مساوى بيت المال ساخته من نيست. اين سنت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بود. من از آن پيروى مى كنم و در اين باره، هيچ كس حق ندارد مرا سرزنش كند». بديهى است، اين خواست ها، به معناى مشاركت در حكومت و چشم پوشى حضرت عليه السلام از اصول و ارزش ها است و امام عليه السلام نمى توانست با پذيرش آنها، اين را تحمل كند. سامانه پرسمان: porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 کانال پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ @porseman
◀ دعا و عبادت تاجرپرور ❓ در بسيارى از آيات قرآن و بيشتر دعاهاى ماه مبارك رمضان از نعمت هاى بهشت و حورالعين و... گفته شده، اگر به گفته امام على عليه السلام عبادت براى تحصيل بهشت، كار تاجران است، آيا خود قرآن و دعاها تاجرپرور نيستند؟ ✅ هدف اصلى قرآن، دعوت مردم به بندگى حق تعالى است؛ لكن انگيزه اين دعوت داراى مراتبى است كه بالاترين آن، ديدار حق تعالى و بازگشت به مبدأ هستى است كه از آن به «عبادت احرار» ياد مى شود. اما بسيارى از مردم يا از ترس جهنم و يا به شوق بهشت عبادت مى كنند و اگر بهشت و دوزخى در كار نبود، تن به عبادت نمى دادند. بنابراين بهشت و جهنم دو نعمت برزگ الهى است كه انسان را كم كم به سمت محبوب دو سرا مى كشاند. قرآن نيز با توجه به اينكه مخاطبانش تمامى انسان ها هستند، بر هر سه جنبه بندگى آزادگان، بردگان و تاجران تأكيد كرده است. آرى عبادت از روى ترس يا شوق، اگر چه مرتبه پايين ترى دارد؛ لكن بسيار بهتر از بندگى شيطان و نفس اماره است كه انسان را به كلى از كمال مطلوبش باز مى دارد. از اين جهت در آيات و روايات، نخست به پاداش هاى محسوس مى پردازد تا انگيزه انسان را، به دورى از بندگى شيطان دو چندان كند. سپس با وعده بهشت و رضوان الهى، آدمى را به بندگى خداوند مشتاق مى گرداند و انگيزه او را براى عبادت و بندگى عميق تر مى سازد. در اين مختصر به بعضى از آيات و روايات اشاره مى شود: «وَعَدَ اللّهُ الْمُؤمِنِينَ وَ الْمُؤممِناتِ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»؛ «خداوند اهل ايمان را ـ از مرد و زن ـ وعده فرموده كه در بهشت خلد ابدى كه زير درخت هايش نهرها جارى است، درآورد و در عمارات نيكوى بهشت برين منزل دهد و بزرگ تر از هر نعمت، مقام رضا و خشنودى خدا را به آنان كرامت فرمايد و آن به حقيقت فيروزى بزرگ است». اين آيه شريفه، به زن و مرد مؤمن وعده بهشت برين مى دهد و آن گاه مى فرمايد: «و رضوان الهى برتر و والاتر است» و آن را رستگارى عظيم مى داند؛ يعنى، مردم را پله پله بالا مى برد. ابتدا از آنچه براى آنها دركش آسان تر و براى طبعشان خوشايندتر است، شروع مى كند. آن گاه دست آنان را مى گيرد و به بالا؛ يعنى، رضوان الهى مى برد و يادآور مى شود كه رستگارى بزرگ، همان رضوان الهى است. در آيه اى ديگر مى فرمايد: «وَ فِي الاْخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رِضْوانٌ»؛ «در عالم آخرت [دنياطلبان را] عذاب سخت جهنم و [مؤمنان را ]آمرزش و خشنودى حق نصيب است». آيه مذكور به هر سه مورد دوزخ، بهشت (مغفرة من اللّه) و جنّت رضوان (هدف والاى احرار)، اشاره دارد؛ يعنى، برخى جوياى بهشت و گروهى گريزان از دوزخ هستند. در اين ميان تنها آزادگان درصدد رضا و خشنودى بوده و جز خدا را نمى طلبند. امام على عليه السلام مى فرمايد: «خداوندا! من تو را نه به جهت ترس از دوزخ و نه به طمع بهشت برين كه من تو را سزاوار عبادت ديده و به پرستش تو مى پردازم». امام سجاد عليه السلام نيز فرموده است: «اى خدايى كه نعيم و بهشت من تويى و دنيا و آخرت من تنها تو هستى، اى رحم كننده ترين رحم كنندگان!». توجه به اين نكته بايسته است كه افراد در مراتب ايمان و ابعاد شخصيتى، گوناگون هستند. امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «ايمان در افراد، حالات گوناگون و درجات و نيز مراحل و مراتب مختلفى دارد». بنابراين نمى توان از همگان انتظار عالى ترين هدف را داشت؛ چنان كه دانش آموز ابتدايى را با تشويق و تهديد، بايد به درس و مدرسه كشاند. بايد دستشان را گرفت و پا به پا برد تا شيوه درست عبادت را بياموزند. البته پس از آنكه آموختند، مى يابند كه تنها خداوند شايسته پرستش است: «إِيّاكَ نَعْبُدُ». تشويق و تهديد، نقش عمده اى در تربيت و انگيزش افراد دارد و قرآن بهشت و دوزخ را چونان دو عامل مهم تشويق و تنبيه، مطرح كرده است. امام على عليه السلام مى فرمايد: «پيامبران آمدند تا بشر را از قيامت و مواقف آن و آنچه براى اهل طاعت و معصيت فراهم شده ـ از بهشت و دوزخ و كرامت و خفّت ـ آگاه گردانند». حضرت فاطمه عليهاالسلام فرموده است: «خداى سبحان ثواب و عقاب را مقرر ساخت براى سوق دادن بندگان به بهشت برين و بر حذر داشتن آنها از نقمت و بلاى خود (دوزخ)». پس هدف اصلى، «رسيدن به مقام رضوان خداوند سبحان» است؛ اما مردم داراى مراتب و حالات مختلفى اند و بسيارى از آنها را بايد با ترس و شوق، به بارگاه الهى كشاند. آن گاه كه آمدند، به مقامات بالاتر راهنمايى كرد. جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: سامانه پرسش و پاسخ پرسمان: http://www.porseman.org/q 🔸 پيامك : 30001619🔸 کانال پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا و گپ @porseman