eitaa logo
پرسمان | porseman
971 دنبال‌کننده
504 عکس
12 ویدیو
23 فایل
🏢 اداره تبلیغ نوین 🔶 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ✅ پاسخ‌به‌مسائل‌قرآن‌وحديث|كلام‌ودين‌پژوهی|اخلاق‌|احكام|مشاوره|تاريخ‌وسيره|سياسی|فرهنگی|مهدويت‌و... 📩 شما می‌توانيد از طريق پيامک ۳۰۰۰۱۶۱۹ سوال خود را مطرح كنيد
مشاهده در ایتا
دانلود
◀ آداب سخن گفتن ⁉️ سلام ديدگاه بنده اين است كه با ديگران حتي رفيقان فقط حرف ضروري و حرف ديني(نشر معارف مثلا بيان حديث)،سخنان ديگه اي نبايد زد،چنين نظري درسته؟ ✅ پرسشگرگرامي؛ معيار سخن گفتن با رفيقان نافع بودن به حال دنيا و آخرت است بنابراين حتما لازم نيست آيه و روايت باشد هر سخني كه مفيد است چه براي زندگي اين دنيا يا در جهت ارتقاي معنويت انسان گفتن آن خوب است و اشكالي ندارد. از نظر ديني سخن لغو و بيهوده و يا گناه آلود منع شده است. سخن گفتن عادي اگر مشتمل بر فايده اي باشد اشكالي ندارد و نبايد در اين زمينه افراط يا تفريط كرد. توضيحاتي در آداب سخن گفتن آمده است كه اميد است مفيد باشد. در حكمت ۳۸۲ نهج البلاغه حدود سخن مشخص شده است؛وَ قَالَ (عليه السلام): لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ فَإِنَّ اللَّهَ فَرَضَ عَلَى جَوَارِحِكَ كُلِّهَا فَرَائِضَ يَحْتَجُّ بِهَا عَلَيْكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. و درود خدا بر او، فرمود: چيزى را كه علم به آن ندارى مگو بلكه همه آنچه را كه مى دانى نيز مگو، زيرا خداوند بر تمام اعضاى تو واجباتى قرار داده كه روز قيامت از آن ها بازخواست خواهد كرد. شرح حكمت: خداوند در قرآن مى فرمايد: «بگو: خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است; و (همچنين) گناه و ستم به ناحق را; و اين كه چيزى را كه خداوند دليلى براى آن نازل نكرده، شريك او قرار دهيد; و به خدا مطلبى نسبت دهيد كه نمى دانيد. (۳۳ اعراف)» نيز مي فرمايد:«از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چراكه گوش و چشم و دل، همه مسئول اند. (۳۶ اسراء)» در كتاب كافي در حديثى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند كه امام فرمود:«هنگامى كه سؤالى از شخص عالمى شود در حالى كه پاسخ آن را نمى داند بايد بگويد: «الله اعلم» و كسى كه عالم نيست حتى اين جمله را هم نبايد بگويد (زيرا او علمى ندارد كه خدا را از خود اعلم بداند).» فردي از امام باقر(عليه السلام) پرسيد: خداوند چه حقى بر بندگان دارد؟ امام(عليه السلام) فرمود: «از آنچه مى دانند سخن بگويند و درباره آنچه نمى دانند توقف كنند.» بيان آنچه كه انسان مى داند گاه افشاى اسرار مؤمنين و گاه غيبت و عيب جويى ديگران است و گاه سبب اهانت و يا ايجاد اختلاف در ميان مردم و يا اشاعه فحشا و يا سبب اضطراب افكار عمومى مى شود و يا افراد كم استعدادى را به گمراهى مى افكند كه همه اين ها از مصاديق گناه است. مسئوليت زبان از همه اعضا بيشتر است و گناهانى كه با زبان انجام مى شود فزون تر و متنوع تر مى باشد. گفتار آدمي بيانگر شخصيت اوست. انسان‌هاي مؤدب و باشخصيت هرگز در بدترين شرايط هم حاضر نيستند گفتار خود را به آنچه در خور شأنشان نيست، بيالايند. آدمي مخفي است در زير زبان اين زبان، پرده است درگاه دهان چون كه بادي، پرده را در هم كشيد سرّ صَحن خانه شد بر ما پديد ***آداب سخن گفتن: سخن گفتن آدابي دارد كه مهم‌ترين آنها را مي‌آوريم: 1⃣ ميانه‌روي در گفتار 2⃣ سنجيده بودن گفتار 3⃣ به جا بودن گفتار 4⃣ قابل فهم بودن گفتار 5⃣ جذاب بودن گفتار 6⃣ نرم بودن گفتار 7⃣ مفيد بودن گفتار 8⃣ عامل بودن به گفتار 9⃣ حق بودن گفتار 🔟 نيكو بودن گفتار 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/آداب-سخن-گفتن/169868 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ ثواب افطاری دادن ⁉️ افطاري دادن چه اجري دارد؟ ✅ در پاسخ به مطلب زير توجه كنيد . 💐رسول خدا ص در باره فضيلت افطاري در ماه رمضان فرمود :وَ قَالَ النَّبِيُّ(صلي الله عليه و آله) مَنْ فَطَّرَ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُؤْمِناً صَائِماً كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللهِ لَيْسَ كُلُّنَا نَقْدِرُ عَلَى أَنْ نُفَطِّرَ صَائِماً فَقَالَ إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَرِيمٌ يُعْطِي هَذَا الثَّوَابَ مِنْكُمْ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ إِلَّا عَلَى مَذْقَةٍ مِنْ لَبَنٍ يُفَطِّرُ بِهَا صَائِماً أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءِ عَذْبٍ أَوْ تُمَيْرَاتٍ لَا يَقْدِرُ عَلَى أَكْثَرَ مِنْ ذَلِك. (من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص۱۳۴) هر كس از شما در اين ماه روزه دارى را افطار دهد؛ خداى تعالى پاداش عملش را ثواب يك بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته او قرار خواهد داد. فردى گفت : يا رسول الله ! همه ما كه توانايى افطار دادن نداريم . حضرت فرمود: از آتش جهنم بپرهيزيد، گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر اين را هم نداريد) به دادن شربت آب ساده اى باشد. 🌺 ابى بصير از امام صادق عليه السلام چنين نقل مى كند: قال ايما مؤمن اطعم مؤ منا ليلية من شهر رمضان كتب الله له بذلك مثل اجر من اعتق ثلاثين نسمة مؤ منة و كان له بذلك عندالله دعوة مستجابة. ( بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۱۶ ) هر مؤ منى كه مومن ديگرى را در شب ماه رمضان افطار دهد، خداوند براى او ثواب آزاد كردن سى بنده مى نويسد، و در نزد خدا براى او يك دعا مستجاب خواهد بود. 🌸 در روايت ديگرى آن حضرت مى فرمايد: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ(عليه‌السلام) أَنَّهُ قَالَ تَفْطِيرُكَ أَخَاكَ الصَّائِمَ أَفْضَلُ مِنْ صِيَامِك.(من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ۱۳۴) از امام ابوالحسن(عليه‌السلام) روايت است، كه فرمود: افطارى دادن به برادر مسلمانت از روزه داشتنت افضل است . 🌷 موسى بن بكر از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام چنين نقل مى كند: قال فطرك اخاك الصائم افضل من صيام. ثواب افطار دادن برادر مؤ منت برتر است از روزه گرفتن است. (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۱۶) 🌹 مرحوم شيخ صدوق رحمة اللّه عليه ، با سند خود به نقل از حضرت صادق آل محمّد عليهم السلام ، حكايت مي فرمايد: روزي يكي از دوستان و اصحاب پدرم ، به نام سُدير صيرفي در ماه مبارك رمضان نزد پدرم ، حضرت باقرالعلوم عليه السلام شرفياب شد. پدرم او را مخاطب قرار داد و فرمود: اي سُدير! آيا مي داني اين شب ها، چه شب هائي است ؟ سُدير در پاسخ اظهار داشت : بلي ، فدايت گردم ، اين شب ها، شب هاي ماه مبارك رمضان است . پدرم فرمود: آيا قادر هستي كه ده نفر از فرزندان حضرت اسماعيل عليه السلام را در هر شب از شب هاي آخر ماه مبارك رمضان خريداري نموده و آزادشان كني ؟ سُدير گفت : پدر و مادرم فداي شما باد، امكانات مالي ندارم . پدرم فرمود: نُه نفر، چطور؟ جواب داد: توان ندارم . پس پدرم يك به يك از تعداد آن ها كم كرده ، و سُدير همچنان به گفته خويش پايدار بود، تا آن كه در نهايت ، پدرم سؤ ال نمود: آيا يك نفر را هم نمي تواني آزاد كني ؟! سُدير پاسخ داد: خير، توان آن را ندارم. پدرم - حضرت باقرالعلوم عليه السلام - اظهار داشت : آيا نمي تواني هرشب يك مرد مسلمان را ميهمان خود كني تا روزه خود را در منزل تو افطار نمايد؟ سدير گفت : بلي ، ياابن رسول اللّه ! دو نفر را مي توانم افطاري دهم . پدرم - امام محمّد باقر عليه السلام - فرمود: منظور من نيز همين بود كه افطاري دادن به يك مسلمان در اين شب ها، معادل با آزادي يكي از فرزندان حضرت اسماعيل است ، كه در قيد اسارت باشد. (من لايحضره الفقيه: ج ۲، ص ۸۵، ح ۲.) 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/ثواب-افطاري-دادن/169971 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ فزت و رب الكعبه ⁉ چرا حضرت علي هنگام شهادت براثر ضربت فرمودند أنا افوز؟ ✅ كلمه «فوز» عبارت است از رسيدن به آرزو و خير و خوبي و رهايي از شر پليدي (الفوز: النجاه و الظفر بالامنيه و الخير) بعضي از لغت‌دانان عرب در مورد معناي آن گفته‌اند: «فوز» همان نجات يافتن و در سلامت قرار گرفتن است. «فزتُ» فعل ماضي و متكلم وحده است «و ربّ» واو براي قسم است و از ادوات قسم در زبان عرب محسوب مي‌شود، مانند قسمي كه خداوند در آيه ۶۵ سوره نساء خورده كه «فلا و ربك لا يؤمنون حتي يحكموك...»، قسم به خداي تو كه ايمان نياورده به... . بنابراين معناي جمله «فزت و رب الكعبه» اين است كه به خداي كعبه نجات يافتم و به آرزوي خود و خير و خوبي رسيدم. البته اين امر سعادتمندي و رستگاري است، چرا كه نهايت آرزوي آدمي بر آن است كه خود را از درد و رنج‌هاي دنيا رهايي دهد و به خير و خوبي دائمي برسد. از نظر انسان‌هايي مانند علي(ع) مرگ و شهادت از قفس و زندان اين عالم رهايي يافتن و به نهايت آرزوي خود رسيدن است. خصوصاً وقتي كه در عالي‌ترين مراتب انسانيت قرار دارند و به مراتب عالي لقاء و رؤيت پروردگار خود رسيده‌اند كه حتي مرگ خود را شهادت و كشته شدن در راه اميد و آرزوي خود قرار مي‌دهند و بالاترين لقاء و رويت الهي براي آن‌ها حاصل مي‌شود. استاد شهيد مطهري در اين رابطه مي‌فرمايد: اين است كه مي‌بينيم، علي(ع) آن گاه كه مي‌بيند مرگش به صورت شهادت نصيبش شده از خوشحالي در پوست نمي‌گنجد، ‌لذا در لحظات آخرين حياتش مي‌فرمايد: به خدا سوگند هيچ امر مكروه و خلاف انتظاري براي من رخ نداده است، همان رخ داد كه مي‌خواستم و به آرزوي خود كه شهادت است رسيدم، مثل من مثل كسي است كه شب تاريك در جستجوي آب در صحرايي مي‌گردم، ناگاه چاه آبي يا سرچشمه‌اي پيدا مي‌كند، مثل من مثل جوينده‌اي است كه به مطلوب خود نائل گشته است. اين نكته را نيز اضافه مي‌كنيم كه سعادتمندي و رستگاري آن وقت براي اميرمؤمنان(ع) اهميت دارد كه تا پايان حيات پر بركت او ادامه داشته باشد. چنانچه در سخنراني معروفي كه پيامبر اسلام(ص) پيرامون اوصاف ماه مبارك رمضان در پايان آن خطبه و در ادامه پاسخ به سؤال اميرمؤمنان(ع) در مورد بهترين اعمال در ماه مبارك رمضان شروع به گريستن كردن، در اين هنگام علي(ع) علت گريه آن حضرت پرسيدند: حضرت پاسخ فرمود كه علي جان در يكي از همين ماه‌هاي ماه مبارك رمضان به دست شقي‌ترين انسان‌ها به شهادت مي‌رسي. در اين هنگام آقا اميرمؤمنان(ع) بلافاصله مي‌پرسند كه آيا در اين هنگام دينم در سلامت است؟ حضرت(ص) پاسخ فرمودند: بله! دينت در آن هنگام در سلامت است در اين هنگام اميرمؤمنان فرمودند كه: يا رسول الله! «ليس من مواطن الصبر و البلوي بل من مواطن الرضا و البشري»؛ اي رسول خدا! اين لحظه از جايگاه صبر در بلا و مصيبت نيست، بلكه محل رضا و بشارت است. لذا آن حضرت پس از ضربت سختي كه بر فرق مباركشان خورد، فرمودند: «فزت و ربّ الكعبه»، به خداي كعبه رستگار شدم. 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/فزت-و-رب-الكعبه/32864 (ع) جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ علت عدم تعیین شب قدر ⁉ چرا خداوند متعال شب قدر را تعيين نكرده است كه بندگان بدانند شب قدر كدام شب است، چرا سه شب بايد شب زنده داري كنند؟ ✅ با كنار هم قرار دادن برخي از آيات قرآن مي توان كشف كرد كه شب قدر در ماه رمضان قرار دارد. اما اين كه شب قدر در كداميك از شبهاي ماه رمضان قرار دارد در قرآن كريم بيان نشده است.در آيه اي از قرآن مي خوانيم: « شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ ـــ ماه رمضان كه در آن قرآن فرود آمد تا رهنمودى براى مردم و نشانه هاى روشنى از هدايت - به سوى حق - و - مايه - جدايى - و تشخيص - حق از باطل شود».از اين آيه مى توان دريافت كه قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده است. از سوي ديگر در آيه ديگر مي خوانيم: « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ـــ ما آن - قرآن - را در شب قدر نازل كرديم». از اين آيه روشن مى شود كه زمان نزول قرآن، شب قدر است؛ بنابراين، از كنار هم قرار دادن اين دو آيه، به دست مى آيد كه شب قدري كه قرآن نيز در آن نازل شده در ماه مبارك رمضان قرار دارد. اما در خصوص اينكه شب قدر در كدام يك از شب هاي ماه رمضان قرار دارد، قرآن كريم سخني نگفته است و رواياتي كه از اهل بيت عليهم السلام در خصوص تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند: 1⃣ رواياتي كه شب قدر را در يكي از شبهاي دهه آخر ماه رمضان مي دانند. 2⃣ رواياتي كه مي گويند: شب قدر را در يكي از سه شب: نوزدهم، بيست ويكم و بيست و سوم بجوييد. 3⃣ رواياتي كه مي گويند: شب قدر، در يكي از دو شب بيست و يكم و بيست و سوم است. 4⃣ رواياتي كه شب بيست و سوم را، شب قدر مي دانند. 5⃣ رواياتي كه دلالت مي كنند بر اين كه شب هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم، هر كدام به گونه اي در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد ولي نقش اساسي و نهايي، مربوط به شب بيست و سوم است. گرچه در روايات برخي شب هاي ماه رمضان به صورت احتمالي به عنوان شب قدر معرفي شده اند و احتمال شب قدر بودن شب بيست و سوم از همه بيشتر دانسته شده، اما به جهت مصالحي شب قدر به صورت قطعي معين نشده است. لذا يكي از مصلحت هايي كه براي عدم تعيين دقيق شب قدر در روايات آمده، اين است كه اگر يك شب به صورت قطعي تعيين مي شد، مردم به همان يك شب اكتفاء مي كردند و خود را از فيض عبادت در شبهاي ديگر محروم مي كردند و لذا براي اين كه مردم فرصت و مهلت بيشتري براي عبادت داشته باشند اين شب به صورت قطعي مشخص نشده است. همچنان كه در روايتي مي خوانيم كه از حضرت علي(علیه السلام) در خصوص شب قدر سؤال شد حضرت فرمود:«خالى از اين نيستم كه آن را بدانم و از شما پنهان كنم. شك ندارم كه خداوند به خاطر كمك كردن و مهلت دادن به شما آن را از شما مى پوشاند، چون اگر آن را به شما اعلام مى كرد، در همان شب عمل مى كرديد و در غير آن شب ، عبادت را ترك مى كرديد. و اميد آن دارم كه اگر خدا بخواهد ، شب قدر را به خطا نگيريد» ✅ نتيجه مشخص نبودن اين شب به طور كامل مي‌ تواند رحمت و لطف ديگري از خداوند باشد كه انسان بتواند در سه شب با خداوند ارتباط برقرار كرده و راز و نياز كند و از درياي رحمت الهي هر چه بيشتر بهره ‌ مند باشد يا اگر در يك شب نتوانست رابطه حقيقي را برقرار كند، مأيوس نباشد و در شب ‌ هاي بعد جبران نمايد و يا اينكه در شب‌هاي اوّل، مقدمات ارتباط واقعي و حقيقي را با خداوند برقرار كرده و در شب آخر متصل به درياي با عظمت و بيكران و فيض الهي شود. در هر حال از هر طرف كه نگاه كنيم، جز رحمت و لطف خداوند نيست. بسياري معتقدند مخفي بودن شب قدر ميان شب‌ هاي سال يا در ميان شب‌ هاي ماه مبارك رمضان ‌براي اين است كه مردم به همه اين شب‌ ها اهميت دهند. همان‌ گونه كه خداوند رضاي خود را در ميان انواع‌ طاعات پنهان كرده، تا مردم به همه طاعات روي آورند و غضبش را ميان معاصي پنهان كرده، تا از همه ‌بپرهيزند. دوستانش را ميان مردم مخفي كرده، تا همه را احترام كنند. يا اينكه اجابت را ميان دعاها پنهان كرده، تا به‌ همه دعاها روي آورند. يا اسم اعظم را ميان اسم‌ هايش مخفي ساخته تا همه را بزرگ دارند و يا وقت مرگ را مخفي‌ ساخته تا در همه حال آماده باشند. 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/علت-عدم-تعيين-شب-قدر/170157 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ نابودي اسرائيل ⁉ اسرائيل چگونه نابود مي‌شود؟ ✅ «شما [صهيونيست‌ها]۲۵ سال آينده را نخواهيد ديد.ان‌شاءالله تا ۲۵ سال ديگر،به توفيق الهي و به فضل الهي چيزي به نام رژيم صهيونيستي در منطقه وجود نخواهد داشت». اين تعبير رهبر انقلاب در ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ كه به عنوان جمله سال رهبري از نگاه كاربران سايت KHAMENEI.IR نيز انتخاب شد، واكنشي بود به ادعاي سران رژيم اسرائيل مبني بر اينكه با برجام، تا ۲۵ سال خيالشان از بابت ايران راحت خواهد بود. اين سخن آيت‌الله خامنه‌اي مورد توجه جدي رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفت و بازتاب‌ها و پيامدهاي گوناگوني داشت. از نصب تابلو «روزشمار نابودي اسرائيل» در ميدان فلسطين تهران تا واكنش بنيامين نتانياهو كه «اين اتفاق هرگز نخواهد افتاد. اسرائيل قوي است و قوي‌تر خواهد شد».* به هر حال بسياري از تحليل‌گران موافق و مخالف، قدرت موشكي جمهوري اسلامي را ابزار اصلي تحقق وعده رهبر انقلاب تلقي نمودند. اما «راه‌حل اساسي» جمهوري اسلامي ايران براي «مسأله اصلي جهان اسلام» كه آيت‌الله خامنه‌اي در ديدارهاي اخير خود بر آن تمركز كرده‌اند، همان «طرح مردم‌سالارنه» ‌اي است كه دو دهه پيش در سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است:«مثل همه‌ي كشورهاي آزاد دنيا، مردم فلسطين ـ فلسطينيان واقعي ـ بايستي مورد سؤال قرار بگيرند؛ چه مسلمانشان، چه مسيحيشان و چه يهوديشان؛ آنهايي كه فلسطيني‌اند، نه آنهايي كه از جاهاي ديگر وارد فلسطين شده‌اند. آراء آن كساني كه فلسطيني هستند بايد مورد مراجعه قرار بگيرد و از آنها نظرخواهي بشود و آنها نظامِ حكومتيِ كشورِ فلسطين را معيّن كنند؛ آن نظام حكومتي نسبت به كساني كه وارد اين منطقه شده‌اند، [يعني] صهيونيست‌ها و رؤسايشان و بقيّه، تصميم خواهد گرفت. راه‌حلّ فلسطين جز اين نيست و اين همان نابود شدن و از بين رفتن رژيم باطل و جعلي صهيونيستي است كه امروز بر سر كار است؛ و اين امر به‌طور قطعي در آيندهي نه‌چندان‌دوري به حول و قوّهي الهي تحقّق پيدا خواهد كرد.» (۲۵ خرداد ۹۷) در برخي رسانه‌هاي بيگانه اين‌گونه تلقي شده است كه طرح اين سخنان، نوعي عقب‌نشيني تاكتيكي در برابر فشارهاي اخير آمريكا و اروپا براي تنگ‌تر كردن حلقه محاصره اقتصادي ايران بوده است. اما از ديد رهبر انقلاب، اقتدار ايران چتري است كه مي‌تواند فضاي حياتي براي به نتيجه رسيدن مقاومت مردم فلسطين را تأمين كند. ماجراهاي تلخ و شيرين و دور و نزديك در منطقه نيز نشان مي‌دهد كه «سازش با دشمن» هيچ‌گاه نتوانسته پشتوانه مردم‌سالاري در جهان اسلام باشد؛ دشمن نيز تا جايي كه در توان داشته باشد مردم‌سالاري اسلامي را تاب نمي‌آورد. تجربه سازشكاري ياسر عرفات عملاً به خلع سلاح در برابر اسرائيل متجاوز انجاميد و از كار فروبسته ۷۰ ساله فلسطين گرهي نگشوده است. همچنان كه هرجا مسلمانان مبارز از طريق سازوكارهاي انتخاباتي به قدرت رسيده‌اند، جبهه استكبار در برابر آنها ايستاده است؛ از الجزاير ۱۹۹۱ تا مصر ۲۰۱۳. در حالي كه گروه‌هاي سياسي مورد حمايت ايران، تجربه متفاوتي را رقم زده‌اند. از پيروزي حماس در انتخابات فلسطين و تشكيل دولت به دست اين گروه تا پيروزي اخير حزب‌الله در انتخابات پارلماني لبنان، همگي گوياي اين حقيقت است كه مردم‌سالاري واقعي جز در پناه مقاومت پديد نيامده و پايدار نمي‌ماند. به اين ترتيب، راه‌حل جمهوري اسلامي براي زدودن «غده سرطاني اسرائيل» از صفحه منطقه، طرحي دو پايه است كه مقاومت و مردم‌سالاري در آن به هم پيوند خورده‌اند. ايران همچنان كه فلسطين را براي هميشه خانه فلسطينيان -از هر مذهب و قومي- مي‌داند و گستره آن را از نهر تا بحر مي‌شناسد، از «حق بازگشت» آوارگان و پناهندگان، توقف شهرك‌سازي براي مهاجران يهودي و همه‌پرسي از ساكنان اصلي فلسطين حمايت مي‌كند كه همگي مطابق اصول حقوق بين‌الملل و از لوازم برقراري دموكراسي‌اند. اما براي گرفتن حق ملت فلسطين از رژيم اشغالگري كه با تمامي اين حقوق غيرقابل انكار سر ستيز دارد، راهي جز در دست گرفتن ابتكار عمل و حمايت از مبارزه مشروع نمي‌شناسد؛ نه سازش پرهزينه‌اي كه طعم زهرآگين آن كام ملت‌هاي منطقه و به‌خصوص فلسطينيان را آزرده است. نويسنده: آقاي مصطفي غفاري به نقل از http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=39959 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/نابودي-اسرائيل/152736 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ فلسفه فطره ⁉️ فلسفه و فوايد پرداخت فطره چيست؟ ✅ «زكات فطره» به اتفاق شيعه و سنى، واجب است و در متون دينى براى آن، فلسفه و فوايد متعددى برشمرده است كه مهم‌ترين آنها عبارت است از: 1⃣ زكات فطره مكمل و تمام كننده روزه است؛ همان‌گونه كه درود و صلوات بر پيامبر اسلام صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مكمل و تمام كننده نماز است.[ من لايحضره الفقيه، ج۲، باب الفطرة، ص ۱۸۳.] 2⃣ باعث قبولى روزه ماه مبارك رمضان مى‌گردد.[ من لايحضره الفقيه، ج۲، باب الفطرة، ص ۱۸۳.] 3⃣ موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مى‌شود.[ كافى، ج ۴، باب الفطره، ص ۱۷۴.] 4⃣ باعث سلامتى جسم و پاكسازى روح از رزايل اخلاقى است.[ در روايتى در تفسير آيه شريفه «قد افلح من زكيها» آمده است: منظور از تزكيه زكات فطره است. مستدرك وسائل‌الشيعه، ج ۷، ابواب زكاة الفطره، ص ۱۳۷.] 5⃣ مكمل و تمام كننده زكات مال است.[ وسائل الشيعه، ج ۹، ابواب زكاة الفطره، ص ۳۱۸.] 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ زمان پرداخت فطریه ⁉️ زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟ ✅ همه مراجع: اگر نماز عيد فطر مى‌خواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز بدهد يا [كنار بگذارد] و اگر نماز عيد نمى‌خواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد.[ توضيح‌المسائل‌مراجع، م ۲۰۲۹؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م ۲۰۴۶؛ دفتر: خامنه‌اى.] 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ مبلغ زكات فطره ⁉️ مقدار فطره چقدر است؟ ✅ همه مراجع معظم تقليد: شخص بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او محسوب مى شوند، براى هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكى از آنها را به مستحق بدهد. (توضيح المسائل مراجع، م ۱۹۹۱ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۰۰۸.) به نظر مقام معظم رهبري، فطريه براي هر نفر در سال ۹۸ حداقل مبلغ ۸۰۰۰ تومان است. 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ فطره جنين ⁉️ آيا فرزندى كه هنوز متولد نشده، زكات فطره دارد؟ ✅ همه مراجع: بچه‌اى كه در شكم مادر است، پرداخت زكات فطره‌اش واجب نيست؛ مگر آنكه پيش از غروب شب عيد فطر به دنيا آيد.[ العروة الوثقى، ج ۲، زكاه‌الفطره، الفصل الثانى، م ۱۲.] 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ بردن فطره به شهر دیگر ⁉️ جايز است فطره را در شهر ديگرى بدهيم؟ ✅ همه مراجع (به جز بهجت): اگر در محل و شهر خودش مستحق پيدا نشود، مى‌تواند آن را به شهر ديگرى ببرد.[ توضيح‌المسائل مراجع، م ۲۰۳۵؛ خامنه‌اى، استفتاء، س ۸۵۷؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م ۲۰۵۲.]آيت‌الله بهجت: مى‌تواند فطره را به شهر ديگرى ببرد؛ هر چند در شهر خودش مستحق پيدا شود.[ بهجت، توضيح‌المسائل مراجع، م ۲۰۳۵.] 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ جنس فطره ⁉️ زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعى؟ ✅ همه مراجع: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت مى‌كند و قوت غالب لازم نيست.[ خامنه‌اى، استفتاء، س ۸۸۵؛ العروة الوثقى، ج ۲، زكاة الفطره، الفصل السادس.] 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ دادن فطريه به بي نماز ⁉️ فردي حدود ده سال زكات فطريه خود و اقوامش را به نمايندگي به خانواده ي فقيري مي دهد كه هم فاميل نزديك است وهم بي نماز. و حال فهميده نبايد به بي نماز بدهد. حال تكليف او نسبت به ده سال و فطريه كساني كه به واسطه او به اين خانواده فطريه داده اند چيست؟ ✅ اگر ترك نماز او علني نباشد و دادن فطريه موجب تشويق به ترك نماز نمي شده است آنچه داده است اشكال ندارد براي موارد بعدي سعي كند او را نهي از منكر نمايد . 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ فطریه ميهمان ⁉ ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر به خانه انسان مى‌آيد و شب را تا صبح در آنجا مى‌ماند، آيا فطره او به عهده صاحب خانه است؟ ✅ آيات عظام امام و نورى: اگر نان‌خور صاحب خانه محسوب شود، زكات فطره ميهمان بر عهده او است.[ امام، توضيح‌المسائل مراجع، م ۱۹۹۵.] 🔹 آيت‌الله بهجت: اگر ميهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و به قصد خوردن افطارى آمده باشد - هر چند براى او مانعى پيش آيد كه نتواند غذا صرف كند - زكات فطره او بر صاحب خانه واجب است.[ بهجت، وسيله‌النجاه، ج ۱، م ۱۳۴۸.] 🔹 آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: اگر مهمانى باشد كه شب را هم مى‌ماند، زكات فطره او بر عهده صاحب خانه است.[ تبريزى، استفتاء، س ۷۸۳؛ سيستانى و وحيد، منهاج‌الصالحين، زكاة الفطره، م ۱۱۷۲.] 🔹 آيات عظام خامنه‌اى و فاضل: اگر نان‌خور صاحب خانه محسوب شود زكات فطره ميهمان بر عهده او است؛ مانند خدمتكار و يا برخى از خويشاوندان كه هر از چند گاه چند روزى در منزل صاحب خانه به سر مى‌برند، ولى زكات فطره ميهمان يك شبه بر عهده صاحب خانه نيست.[ خامنه‌اى، استفتاء، س ۸۸۸ و فاضل، جامع‌المسائل، ج ۲، س ۴۷۲.] 🔹 آيت‌الله صافى: اگر ميهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و يا افطارى صرف كند (هر چند نان خور محسوب نشود)، زكات فطره او بر صاحب خانه واجب است.[ صافى، هداية العباد، ج ۱، م، ۱۵۸۰.] 🔹 آيت‌الله مكارم: اگر تصميم دارد مدتى نزد صاحب‌خانه بماند، زكات فطره ميهمان بر عهده او است؛ ولى اگر براى شب عيد دعوت شده (و يا تنها شب را در آنجا مى‌ماند)، فطره او بر صاحب‌خانه نيست.[ مكارم، توضيح‌المسائل مراجع، م ۱۹۹۵ و تعليقات على العروة، زكاة الفطره، الفصل الثانى.] 📚 برای مشاهده پرسش و پاسخ های زکات فطره به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/?cat=2292&type=2 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ راه بهشتی شدن و دور شدن از جهنم ⁉ چه اعمالي انجام دهيم تا از بهشتي بودن خود تا حدودي مطمين شويم؟و چه اعمالي انجام دهيم تا از دوزخ دور شويم؟ ✅ الف ) اعمالي كه بهشت را تضمين مي كند . ۱- شهادتين ۲- استقامت بر طاعت خداوند و رسول ۳- شهادت در راه خدا ۴- تلاوت قرآن ۵- حفظ و شناخت اسماء الحسني ۶- تلاوت بعضي سوره ها ۷- تسبيح (سبحان الله گفتن) و تحميد (الحمدالله گفتن) و تهليل (لا اله الا الله گفتن) و تكبير (الله اكبر گفتن) ۸- شهادتين پس از وضو ۹- گفتن (لا حول ولا قوه إلاَّ بالله) ۱۰- دعاي سيد الاستغفار ۱۱- آموختن علم و دانش در جهت پيشبرد اهداف الهي ۱۲- طلب بهشت و پناه بردن به خدا از جهنم ۱۳- نماز ۱۴- خواندن نماز صبح و عصر به جماعت ۱۵- نمازهاي نافله ۱۶- نماز سنت وضو ۱۷ - بيداري در دل شب و عبادت خداوند ۱۸- ساختن مسجد ۱۹- پيروي كردن از موذن هنگام اذان گفتن ۲۰- نماز جماعت و پر كردن فاصله ها در صفوف نماز ۲۱- عمل به دستورات خداوند ۲۲- روزه داري ۲۳- حج خانه خدا ۲۴- جهاد در راه خدا ۲۵- انفاق ۲۶- قرض مال ۲۷- سلام كردن ۲۸- برداشتن از راه مردم هر چيزي كه مردم را رنج و آزار دهد. ۲۹- احسان و نيكي به حيوانات. ۳۰- خوش اخلاقي و خوش رفتاري. ۳۱- صدق و راستگويي در گفتار و كردار. ۳۲- خودداري از خشم و غضب. ۳۳- عيادت بيمار ۳۴- نرمي و آسان گرفتن در خريد و فروش. ۳۵- سخن از رحمت و خشنودي خداوند. ۳۶- تربيت و سرپرستي دختران و يتيمان ۳۷- اطاعت از پدر و مادر ۳۸ – حفظ زبان و شرمگاه ۳۹- پاك كردن دل از حسد كينه ۴۰- صبر ۴۱- ترك گدايي ۴۲- دفاع از مال ۴۳- همراهي با جماعت مسلمانان ۴۴- حاكم و فرمانرواي عادل – مرد مهربان و نرم دل – مرد پاكدامن داراي فرزندان زياد ۴۵ –قاضي عادل ب ) اعمالي كه انسان را جهنمي مي كند ۱ . كفر ۲ . شرك ۳ . نفاق ۴ . قتل ۵ . زنا ۶ . ارتداد ۷ . ربا ۸ . همدستي و همكاري با دشمنان اسلام ۹ . ملكه شدن گناه نكته مهم : وجوب بهشت و جهنم، وجوب مشروط است. يعني گرچه مقتضِي بهشت رفتن و يا جهنمي شدن را محقَّق شده اما فعليت يافتن بهشت و جهنم بر آنان در آخرت، مشروط است به عدم مانع؛ يعني به‌شرطي او به بهشت مي‌رود كه مانعي براي بهشت رفتنش نباشد و به شرطي جهنم مي‌رود كه مانعي براي رفتنش به جهنم نباشد. برخي گناهان، مانع بهشت رفتن هستند. بسا كسي در زماني با انجام اعمالي كه بهشت را بر او واجب مي‌كند بهشتي باشد اما در زماني ديگر همان اعمال را با انجام برخي گناهان حبط كند و بهشت خود را بين ببرد و جهنم را با آن گناهانش واجب سازد. برخي از صحابه در بيعت رضوان، رضايت خدا را براي خود محقق كرده و بهشت را بر خود واجب كرده بودند[۱] اما بعدها بعضي از آنان مانند طلحه و زبير در جنگ جمل در مقابل اميرالمومنين(عليه‌السلام) كه معيار حق و حقانيت بود[۲] ايستادند و بسياري را به كشتن دادند و خودشان هم كشته شدند و «وجبت لهم النار» شدند.[۳] وجوب جهنم نيز مشروط به عدم توبه است چون توبه و انجام برخي اعمال خير، مانع جهنمي شدن است. حال، اگر فردي پس از انجام گناهاني كه جهنم را بر او واجب مي‌كرده توبه حقيقي نمايد در اين صورت اين وجوب جهنمش از بين خواهد رفت چون گناه او با توبه حقيقي بخشيده و محو خواهد شد و ديگر در پرونده اعمال وي، گناهي نخواهد بود تا وجوب جهنم را در پي داشته باشد. زهير بن قين در زمان خلافت اميرالمومنين(عليه‌السلام) از مخالفان حضرت و از عثمانيان و طرفداران معاويه بود ولي همو در كربلا در ركاب امام حسين(عليه‌السلام) به فيض عظماي شهادت نائل شد و ستاره درخشان ولايت‌مداري گشت. حرّ بن يزيد رياحي كه او نيز با يك توبه، خود را از قعر جهنم به دروازه بهشت رساند و بهشتي شد. نتيجه: در واقع به اين وجوب، وجوب حالي نيز مي‌توان گفت زيرا ملاك، زمان حالِ افراد است بنابراين اگر شخصي در زمان حال، براي خود اعمالي جمع كرده كه بهشت را بر او واجب كرده است همو اگر بعدا آن اعمال را با گناهانش حبط كند وجوب بهشتش را از بين مي‌برد و خود را مهياي رفتن به جهنم مي‌كند. 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/راه-بهشتي-شدن-و-دور-شدن-از-جهنم/170574 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
هدایت شده از پرسمان دانشگاهیان
◀ زیارت عبدالعظیم حسنی ⁉️ چرا زيارت شاه عبدالعظيم مساوي زيارت امام حسين عليه السلام است؟ ✅ در برخي روايات، زيارت قبر ايشان «همانند زيارت قبر امام حسين (ع)» دانسته شده است. [۱] و بر اساس آنچه در زيارت نامه عبدالعظيم حسني عليه السلام نقل شده است ، اميد برابري ثواب زيارت ايشان با زيارت اباعبدالله الحسين عليه السلام وجود دارد ( السّلامُ عَلَيْكَ يا مَنْ بِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَةِ سَيّدِ الْشّهَدآءِ يُرْتَجى) [۲] محدث قمي در توصيف شخصيت عبدالعظيم حسني مي فرمايد: علو مقام و جلالت شان آن حضرت اظهر من الشمس است. آن جناب از دودمان حضرت خاتم النبيين است واز بزرگان محدثين و راويان شيعه و اعاظم علما و زاهدان و عباد صالح خداست صاحب ورع و تقوا و از اصحاب حضرت جواد و حضرت هادي عليهما السلام است و احاديث فراوان از ايشان روايت كرده است . حضرت امام هادي عليه السلام او را به ثبات قدم در دين خدا در دنيا و اخرت دعا فرموده است. اگر بنا باشد پيروان راستيني براي پيامبر مكرم اسلام و ائمه معصومين عليهم السلام در دنيا و آخرت فرض نمود بي شك عبدالعظيم حسني يكي از سرافرازترين اين پيروان است. پيامبر مكرم اسلام، چنين اشخاصي را جانشين راستين مرتبه نبوت و امامت قرار داده و مي فرمايند: اللهم ارحم خلفايي؛ خداوندا بر جانشينان من رحمت فرست. شخصي از حضرت پرسيده باشد؛ يارسول الله من خلفاوك؛ اي رسول خدا منظور از جانشينان شما چه كساني هستند؛ حضرت فرموده باشند؛ الذين ياتون من بعدي و يرون حديثي و سنتي ؛ جانشينان مرتبه نبوت كساني از علماء امت من هستند كه سنت و احكام الهي را زنده مي دارند. از اين رو اميد به ثواب زيارت عبدالعظيم حسني به عنوان جانشين پيامبر صلوات الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام چيزي دور از انتظار و رحمت واسعه خداوند نيست. همان گونه كه پيامبر مكرم صلوات الله عليه و امام حسين عليه السلام و ديگر امامان عليهم السلام با عبوديت و بندگي كامل الهي مراتب بلند نبوت و امامت را نائل امده و زيارتشان نور چشم مومنان و مسلمان گرديده است حضرت عبدالعظيم حسني نيز با تبعيت و اطاعت و بندگي كامل الهي ، به عنوان جانشين راستين نبوت و امامت ،ثواب زيارتش در رديف زيارت سلف صالح خويش قرار گرفته است و اين نشان از باز بودن راه كمال و رشد براي غير معصوم است. در فرازي از زيارت عبدالعظيم حسني به رمز اين شايستگي كه همان عبوديت و اطاعت الهي است ، اشاره مي شود: ( اَلسّلامُ عَلَى الْعَبْدِ الصّالِحِ الْمُطيعِ للّهِ  رَبّ الْعالَمينَ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَميرِ الْمُؤْمِنينَ ). هم چنين احتمال دارد به طور ويژه شباهتي ميان حضرت عبد العظيم با امام حسين (ع) باشد به گونه كه در منطقه خودش موجب احياي نام پيامبر (ص) و مكتب اهل بيت (ع) شده است. پي نوشت ها: [۱] .حر عاملي، وسائل الشيعة، ج۱۴، ص۵۷۵ ، باب۹۳؛ محدث نوري، مستدرك الوسائل، ج۱۰، ص۳۶۷، باب۷۳ (استحباب زيارة قبر عبد العظيم) شيخ صدوق، ثواب الأعمال، ص ۹۹؛ ابن قولويه قمي، كامل الزيارات، ص۳۲۴ . [۲] .روح و ريحان ، ص ۱۱۲ 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/زيارت-عبدالعظيم-حسني/61602 -_ساير_مسائل جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ آسيب شناسي روابط دختر و پسر ⁉ دوستي دختر و پسر چه اشكالاتي دارد؟ ✅ احساس ارتباط با جنس مخالف و ايجاد يك رابطه عاطفي در سن جواني طبيعي مي باشد اما اين نياز اگر در مسير درست خود برطرف نشود مي تواند آسيبهاي جدي به زندگي حال و آينده فرد وارد نمايد كه در ادامه به آنها اشاره مي نماييم.پرسشگر گرامي توجه داشته باشيد كه نيازهاى عاطفى و غرايز ديگر در ايام جوانى، آدمى را به سوى «دوست داشتن و عشق ورزيدن» سوق مى دهد كه البته اين يك امر طبيعى و غريزى است و كمتر مى توان راهى براى گريز از آن پيدا كرد. آنچه در اين مقوله اهميت دارد، كنترل عقلايى بر احساسات و پرهيز از مخاطراتى است كه ممكن است فرد را به گرفتارى هاى مختلف روحى و جسمى دچار سازد. علاقه به جنس مخالف و تمايل به ارتباط و دوستي با او در سنين نوجواني و جواني، امري طبيعي است (نه شيطاني است و نه عشقي الهي). اما بايد انسان حواسش را جمع كند در شرايطي كه امكان ازدواج براي او وجود ندارد، اين علاقه طبيعي و خام را به سوي فردي خاصي جهت ندهد زيرا اين باعث مي شود كه آدمي به آن فرد علاقه شديد پيدا كند و اسير هوس‌هاي خود و آن فرد شود و كار به جاهاي خطرناك و جبران ناپذير كشيده شود.دوستي با نامحرم عواقب بسيار وخيمي براي دو طرف بخصوص براي دختر به دنبال دارد كه اجتناب از آنرا ضروري مي‌سازد. در اين جا به برخي از اين پيامدها از دو منظر روانشناسانه [Psychologycal] و جامعه شناسانه [Sociologycal] اشاره مي‌كنيم.به طور كلي روابط باز و آزاد دوجنس مخالف پيش از ازدواج، داراي آفت ها و آسيب هاي رواني و اجتماعي جبران ناپذيري است. در ذيل به چند نمونه از اين آسيب ها اشاره مي شود: 1⃣ فقدان شناخت درست و واقع بينانه: معمولا ادّعا مي شود اين گونه روابط و دوستي ها به انگيزه ازدواج شكل مي گيرد، ولي با كمي دقّت فهميده مي شود، روح حاكم بر اين گونه دوستي ها، عشق ورزي كور است نه خردورزي. پاي خرد و عقل در ميدان عاشقي لنگ است. امام علي عليه السلام مي فرمايند: «حبّ الشّيء يعمي و يصمّ»، دوست داشتن چيزي انسان را كور و كر مي كند. 2⃣ ايجاد جو بدبيني: اين گونه دوستي ها نه تنها مشكلي را براي دختران و پسران حل نمي كند بلكه بر مشكلات آنان مي افزايد. اين گونه دوستي ها و روابط اگر به ازدواج بي انجامد پس از مدتي از شكل گيري زندگي جو بدبيني و سوءظن را به دنبال خواهد داشت.پسر به خود مي گويد اين دختر وقتي به راحتي با من پيوند و رابطه نامشروع برقرار نمود، پس از اعتقاد و ايمان قوي برخوردار نيست. بنابر اين از كجا معلوم پيش از ارتباط با من، با فرد ديگري طرح دوستي نريخته است. از كجا معلوم كه در آينده با اين كه همسر من است با ديگري ارتباط برقرار نكند؟دختر نيز همين تصور را نسبت به پسر دارد.بر اين اساس اين گونه ازدواج ها داراي پايه واساسي سست و متزلزل است و تجربه نشان داده كه سريع منجر به طلاق و جدايي مي گردد. 3⃣ افت تحصيلي يا ركود علمي 4⃣ عدم اسقبال از تشكيل كانون خانواده 5⃣ اضطراب، تشويش و احساس نگراني 6⃣ محروميت از ازدواج پاك بنابراين، دلسوزانه توصيه مي‌كنيم از فكر ايجاد ارتباط (به هر انگيزه اي )بيرون آمده و اگر هم ارتباط اندكي هم داشته ايد هر چه سريع‌تر آن رابطه را قطع كنيد. اين پاكي و پاكدامني خود را حفظ كنيد وخود را به گناه نيالاييد.در ضمن مي توانيد با مراجعه و مطالعه كتابهاي معرفي شده در اين زمينه اطلاعات خود را افزايش دهيد. ..... 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و مطالب مرتبط، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/آسيب-شناسي-روابط-دختر-و-پسر/22626 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
◀ شفیعان در قیامت ⁉ ايا مومن بهشتي ميتواند شفاعت كند چند نفر را؟ ✅ از آيات قرآن مجيد، استفاده مى شود: شفيعان در روز قيامت متعددند، (و دايره شفاعت آنان متفاوت است) از مجموع رواياتى كه از منابع شيعه و اهل سنت، نقل شده ـ و اين روايات بسيار زياد است ـ استفاده مى شود: اين شفيعان در قيامت براى گنهكارانى كه زمينه هاى شفاعت در آنها موجود است، شفاعت مى كنند: ۱ ـ نخستين شفيع شخص پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) ۲ ـ تمام انبياء از شفعاء روز قيامتند ۳ ـ فرشتگان از شفيعان روز محشرند ۴ و ۵ ـ ايمه معصومين علیهم السلام و شيعيان آنها نيز شفاعت مى كنند ۶ و ۷ ـ علماء و دانشمندان و همچنين شهيدان راه خدااز شفيعانند ۸ ـ قرآن، نيز در روز قيامت شفاعت مى كند ۹ ـ كسانى كه عمرى در اسلام صرف كرده اند ۱۰ ـ عبادات نيز شفاعت مى كنند ۱۱ ـ اعمال نيك مانند امانتى كه انسان در حفظ آن كوشيده است ۱۲ ـ خود خداوند هم گنهكاران را شفاعت مى كند 📚 برای مشاهده متن کامل این پرسش و پاسخ و روایات مربوط به آن، به این آدرس مراجعه فرمایید: https://www.porseman.com/article/شفيعان-در-قيامت-و-محدوده-تعداد/170971 جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد: 🌐 سامانه پرسمان: porseman.com 📲 پيامك : 30001619 📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot 📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman