eitaa logo
پرسمان نور
233 دنبال‌کننده
717 عکس
0 ویدیو
0 فایل
پاسخ به پرسش های قرآنی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1423: با توجه به هزاران سال عبادت شیطان؛ آیا استحقاق نداشت که خداوند او را یارى کند؟ ✅ پاسخ: 🌼 بعد از امتحانی که خداوند متعال در باب سجده بر حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السّلام از ابلیس به عمل آورد و او در این امتحان نتوانست سربلند بیرون بیاید خداوند چنین می فرماید: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ»(سوره بقره/34). و [ياد كن‏] هنگامى كه به فرشتگان گفتيم: به آدم سجده كنيد، [پس‏] سجده كردند مگر ابليس كه سر پيچيد و تكبّر ورزيد و از كافران شد. عبارت ذیل آیه تصریح دارد که ابلیس از ابتدا کافر بوده و عبادات او برای حضرت حق خالص نبوده فلذا این آزمایش باعث شده که بر همگان خصوصاً خود ابلیس معلوم شود که کافر است و ایمان ندارد. 🌸 شیطان به این هم اکتفا ننمود و به استکبار روی آورد و با عباراتی که در ذیل به آنها اشاره می شود بر این عمل خود صحه گذاشت: 🌺 «قَالَ أَنَا خَيرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِينٍ»(أعراف/12)؛ «گفت: من از او بهترم، مرا از آتش پديد آورده‏اى و او را از گِل آفريدى». «قَالَ أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا»(إسراء/61)؛ «گفت: آيا براى كسى كه او را از گِل آفريدى، سجده كنم؟!». «قَالَ أَنَا خَيرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِينٍ»(ص/76)؛ «گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گل ساختى.» 🍀 بنابراین گناه ابلیس فقط کفر او نبود بلکه پافشاری بر آن با استکبارش بود، لذا جا داشت همان موقع عذاب شود ولی به خاطر آن عباداتش خداوند متعال به او فرصت داد و همان موقع آو را عذاب ننمود. @porsemanenoor
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1424: آیا مسئله اختیار با مهر نهادن خدا بر قلوب تبه‌کاران، منافات ندارد؟ ✅ پاسخ: 🌼 ختم و طبع الهى بر قلوب(روحانى و باطنى) برخى انسان‌ها، به معناى هدایت‌ناپذیرى و بسته شدن دل‌هاى آنان از درک و فهم معارف الهى و بازنگشتن به نیکى و خوبى است. 🌸 مهر و طبع بر قلب و سمع و بصر عده‌اى از طرف خداوند، نتیجه عملکرد اختیارى خود آنها و در پى هشدارهاى مکرر الهى و عدم توجه آنها به این هشدارها است. به‌علاوه؛ اگرچه بر قلب و سمع و بصر آنها مهر نهاده می‌شود، لکن مختوم و مطبوع شدن قلب و بسته شدن و واژگونى دل، مراتب و درجاتى دارد؛ اگر به گونه‌اى باشد که سیاهى و ظلمت گناه و عناد و... تمام قلب را بپوشاند، هرگز به نیکى و هدایت باز نمی‌گردند. هرچند بازگشت به روشنایى و هدایت امرى محال و غیر ممکن نخواهد بود و تا دم مرگ امکان تغییر و تحول وجود دارد؛ در نتیجه اختیار ار آنها سلب نشده و به اختیار خود، هم می‌توانند به سیره خود عمل کنند و هم می‌توانند با اراده و عزمى راسخ - اگر چه مشکل و سخت است - راه خود را تغییر دهند، و به راه هدایت درآیند و از رهنمودهاى الهى بهره گیرند تا به سعادت نهایى دست یابند. 💐 به دیگر سخن؛ به هر میزانى که دل آدمى به زنگار گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم و مطبوع گشته، به همان اندازه از فهم آیات الهى و استفاده از هدایت و نور الهى محروم می‌گردد و واژگونى و بسته شدن دل، اختصاص به کافران و منافقان ندارد. @porsemanenoor
🌹☀️🌹☀️🌹☀️🌹☀️🌹 🌻تأویل آیۀ 71 سوره مبارکۀ أحزاب🌻 🌺کانال پرسمان نور در پیام رسان های داخلی🌺 @porsemanenoor
☀️☀️☀️☀️☀️ ✅ قرآن در کلام بزرگان 🌺 مقام معظّم رهبری (حفظه الله): 👈👈 «شما جوان مسلمان، مرد و زن مسلمان، كودكان مسلمان بايد با قرآن انس پيدا كنيد. قرآن را به معناى حقيقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانيد و در آن تدبر كنيد و از آن بياموزيد. مرحله بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله قبل از عمل را عرض مي كنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آيات قرآن و كلمات قرآنى.» 💐 ديدار با قاريان قرآن؛ ۲۲/شهریور/۱۳۸۶ @porsemanenoor
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1425: چرا با آنکه لفظ «جن» و «انس» مذکرند، برخی فعل‌هایی که در قرآن به آنان اسناد داده می‌شود مؤنث است؟ ✅ پاسخ: 🌼 به طور کلی در زبان عربی در إستعمالات در مطلق اسم جنس، هم مؤنث جایز است هم مذکر یعنی به إعتبار مختلف از حیث لفظ و معنا می‌توانیم فعل إسنادی به آنها را مذکر و یا مؤنث بیاوریم؛ مانند؛ «المرأة» در مثال: «نِعمت المرأةُ سُعاد» و «نِعمَ المرأةُ سُعاد» که به اعتبار لفظ «المرأة» فعل «نِعمت»، مؤنث آورده شده و به اعتبار معنایش که جنس است و مذکر، فعل «نِعم» مذکر آورده شده است. 🌸 در بحث فعلی، جِن در مقابل إنس استعمال می‌شود و به عموم جِنیان و نوع آنها اطلاق می‌گردد. به عبارت دیگر، جِنّ به جماعتی از فرزندان «جانّ» که پدر تمام جنیان است، إطلاق می‌شود، چنان‌که «إنس» نیز اسم جنس است که برای نوع و جماعت انسان‌ها استعمال می‌شود. 🌺 هر چند این دو کلمه از حیث لفظ، مفرد و مذکر هستند، اما گاهی به اعتبار آنکه «معنای جمع» در این دو کلمه نهفته است، فعل إسنادی و ضمیر إرجاعی به آنها، جمع آورده می‌شود. هم‌چنین گاهی نیز به اعتبار لفظ «جماعة» که مفرد مؤنث و حاکی از معنای جمعیِ این دو کلمه می‌باشد، فعل اسنادی و ضمیر ارجاعی به این دو کلمه مفرد مؤنث آورده می‌شود. 🍀 مانند اسناد فعل جمع مذکر غایب «ظَنُّوا» و ارجاع ضمیر «هُم» و اسناد فعل جمع مذکر مخاطب «ظَنَنْتُمْ» و ارجاع ضمیر آن در آیه: «وَ أَنَّهُمْ ظَنُّوا کَما ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یَبْعَثَ اللهُ أَحَداً»(جن/7)؛ به «انس» و جن، و یا اسناد فعل «اجتمعت» که صیغه مفرد مؤنث مغایب است به «الانس» و «الجن» در آیه «قُل لَّئنِ‏ِ اجْتَمَعَتِ الْانسُ وَ الْجِنُّ عَلىَ أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَاذَا الْقُرْءَانِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کاَنَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا»(إسراء/88). هم‌چنین اسناد فعل مضارع «تقول» که صیغه مفرد مؤنث مغایب است به «الانس» و «الجن» به اعتبار لفظ مفرد مؤنث «جماعة» که حاکی از معنای جمعی این دو می‌باشد. 💐 إسناد فعل مذکر در برخی موارد و مؤنث در برخی موارد دیگر به این دو کلمه در آیات قرآن، به اعتبارات مختلفِ «لفظی» و «معنایی» بوده و در استعمالات عرب نیز نه تنها در لفظ جن و انس، بلکه در مطلق اسم جنس، هم مؤنث جایز است هم مذکر. @porsemanenoor
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1426: چرا در آیه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» و نیز سه آیه بعد از آن، کلماتی که با «نفس» مرتبطند، تماماً مؤنث‌اند؟ ✅ پاسخ: 🌼 «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً؛ فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی‏؛وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏»(فجر/28-27). 🌸 همانگونه که در پرسش مطرح شد، تمام کلمات مرتبط با واژگان «نفس»، کلماتی مؤنث‌اند. «أیتها»، «المطمئنة»، «ارجعی»، «ربّکِ»، «راضیة»، «مرضیة»، «فادخلی» و «ادخلی». 🌺 دلیل برخورد با واژه‌ هایی چون «نفس» به عنوان یک عنصر مؤنث به این دلیل است که چنین واژه ‌هایی، مؤنث مجازی می ‌باشند که معیارهایی نیز برای شناسایی آنها وجود دارد؛ به عنوان نمونه، مُصَغر واژۀ «نفس» کلمه مؤنث «نُفَیسه» است که نشانگر مؤنث بودن کلمه اصلی نیز خواهد بود زیرا علمای علم ادب گفته‌اند: «إنَّ التصغیرَ یُرَدُّ الأشیاءَ إلى أُصُولِها»؛ «تصغیر بستن، سبب بازگشت چیزهایی که تصغیر بسته شده‌اند به اصلشان می‌شود». 🍀 از این‌رو با تصغیر بستنِ کلماتی که مؤنث هستند ولی در لفظ دارای تاء تأنیث نیستند، تاء ظاهر می‌شود؛ مانند هند که هنگام تصغیر می‌شود «هُنَیدَة» و یا مانند «قوس» که می‌شود «قُوَیسَة». 🌹 بنابراین؛ چون «نفس» مؤنث مجازی است، ضمیری که به آن برگشت می‌کند و نیز بدل، صفت، حال و ... ، همگی باید برای مطابقت با آن مؤنث آورده شوند، چنانچه در این آیه نیز «المطمئنة» که صفت برای نفس است و همچنین ضمیر در «ارجعی» که به نفس رجوع می‌کند و «راضیة مرضیة» که حال برای آن می‌باشند مؤنث آورده شده‌‌اند. @porsemanenoor
🌹☀️🌹☀️🌹☀️🌹☀️🌹 🌻تأویل آیۀ 54 سوره مبارکۀ نور🌻 🌺کانال پرسمان نور در پیام رسان های داخلی🌺 @porsemanenoor
☀️☀️☀️☀️ ✅ قرآن در کلام بزرگان 🌺 حضرت آیت الله بهجت (رحمه الله علیه): 👈👈 «اگر درست به قرآن عمل می کردیم، با عمل خود دیگران را جذب می کردیم؛ زیرا مردم غالباً – به جز عدّۀ معدود – خواهان و طالب نور هستند.» 💐 کتاب «در محضر بهجت»؛ ج 2، ص 14. @porsemanenoor
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1427: در مورد اين‌كه، حضرت مريم، حضرت عيسي را بدون پدر به دنيا آورده توضيحي دهيد كه چگونه اينطور شده است؟ ✅ پاسخ: 🌷 قرآن مجيد، داستان خلقت حضرت عيسي را به صورت بسيار جالب و زيبا، و به طور معقول و منطقي به گونه ‌هاي مختلف؛ گاه به طور تفصيل چنانكه در سوره مبارك مريم، آيات 16 تا 26، و گاه به طور اجمال، چنانكه در سوره مبارك آل‌عمران، آيه 59، بيان فرموده است. 🌻 در سورۀ مبارك آل‌عمران، آفرينش حضرت عيسي را مانند آفرينش حضرت آدم يك خلقت طبيعي، ولي خارق العادۀ و برخلاف سنت جاري ظاهري در نسل بشر شمرده است، زيرا سنت جاري در تناسل اين است كه وجود فرزند علاوه بر مادر، احتياج به پدر نيز دارد. 🌺 خداوند متعال، مي‌فرمايد: «ان مثل عيسي عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون»؛ مثل عيسي در نزد خداوند، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد و سپس به او فرمود: موجود باش او هم فوراً موجود شد. خداوند متعال در آفرينش اشياء، احتياج به اسباب ندارد، بنابراين، به مجرد آنكه به اشياء بگويد: «بشو» آنها موجودمي‌شوند بدون اين‌كه احتياج به زمان و اسباب عادي داشته باشد. 🌼 در سوره مبارك مريم، تفصيل داستان آفرينش حضرت عيسي آمده است كه خلاصه آن چنين است: هنگامي كه حضرت مريم از خانواده‌اش جدا شده، و كناره‌گيري كرده بود و در ناحيه شرقي [مسجد بيت المقدس] قرار گرفته بود [تا عبادت كند] خداوند فرشته خود (جبرئيل) را به سوي او فرستاديم و آن فرشته الهي به شكل انساني بي عيب و نقص بر مريم ظاهر شد. حضرت مريم با ديدن اين انسان در اين خلوتگاه ترسيد و گفت: من از شر تو به خداي رحمان پناه مي‌برم! در اين هنگام آن فرشتة الهي گفت: من فرستادة پروردگار توام. به سوي تو آمده‌ام تا پسر پاكيزه‌اي را به تو ببخشم. (در اين هنگام حضرت مريم با شنيدن اين سخن از فرشتة الهي متوجه شد كه با قدرت الهي و دميدن اين فرشته حامله شده است)، لذا به آن فرشته عرض كرد: چگونه ممكن است فرزندي براي من باشد در حالي كه تاكنون انساني با من تماس نداشته (ازدواج نكرده‌ام) و زن آلوده‌اي هم نبوده‌ام (مرتكب زنا نيز نشده‌ام). آن فرشتة الهي گفت: پروردگارت فرمود: اين كار بر من آسان است، و ما حضرت عيسي را اين‌چنين مي‌آفرينيم تا نشانه و معجزه‌اي از طرف ما براي مردم باشد، و [با نبوت و پيامبري خود] رحمتي از جانب ما براي مردم باشد. و اين امري است پايان يافته (و جاي گفتگو ندارد). 🌸 سپس قرآن مجيد مي‌فرمايد: سرانجام [حضرت مريم] به حضرت عيسي، باردار شد و درد طبيعي زايمان او را به كنار درخت خرمائي كشاند و حضرت عيسي را به دنيا آورد. سپس او را در آغوش گرفته و به نزد قومش آورد. در برابر سؤالات و زخم زبانهاي مردم، خداوندي كه حضرت عيسي را به طور اعجاز آميز خلق كرد، دفاع از حضرت مريم را خود به عهده گرفت، حضرت مريم به دستور الهي سكوت كرد و اشاره به حضرت عيسي نمود و حضرت عيسي در گهواره به سخن در آمد و فرمود: من بندة خدايم. او كتاب [آسماني] به من داده و مرا پيامبر، و وجودي پربركت قرار داده است و تا زماني كه زنده‌ام، مرا به نماز و زكات سفارش كرده است، و سلام خدا بر من در آن روز كه متولد شدم، و در آن روز كه مي‌ميرم و آن روز كه زنده برانگيخته خواهم شد. @porsemanenoor
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال شمارۀ 1428: چند نمونه از پيش‌بينيهاي قرآن كريم را بيان كنيد؟ ✅ پاسخ: 🌷 قرآن مجيد، معجزة جاودانة رسول گرامي اسلام است كه انسانها براي هميشه از سرچشمة ذلال آن سيراب خواهند شد، اين جاودانگي قرآن بدان جهت است كه كلام خداوند متعال در مقياس زمان و مكان قرار نميگيرد. ☘️ اين كتاب آسماني در ابعاد مختلف معنوي و لفظي داراي اعجازي است كه هيچ كس نتوانسته و نخواهد توانست مانند آن را بياورد. يكي از موارد اعجاز، پيشبينيهاي قرآن مجيد استكه حوادث آينده را به صورت دقيق و قطعي بيان نموده است. 🌻 در اين باره، آيات زيادي در قرآن مجيد وجود دارد كه به عنوان نمونه به چند نمونة آن اشارت ميرود: 🌸 1) شكست ايرانيان از روميان.(روم/6-1) 🌸 2) محفوظ بودن پيامبر از آسيب.(مائده/67) 🌸 3) سخن قرآن در بارة سرنوشت دشمنان پيامبر.(حجر/94-96) 🌸 4) ناتواني انسان از آوردن مثل قرآن.(اسراء/88) 🌸 5) پيشگوئي از يك واقعة مهم.(فتح/27) @porsemanenoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌻تأویل آیه 41 سوره مبارکه حج🌻 🌺کانال پرسمان نور در پیام رسان های داخلی🌺 @porsemanenoor
سلام علیکم خدمت دوستان عزیز انقلابی، همان طور که مستحضرید کسی که قلوب مردم را به سمت اصلح متمایل می سازد کسی نیست جز خداوند متعال لذا از هم اکنون تا پایان رأی گیری ضمن فعالیتهای میدانی و فعالیت در فضای مجازی از اذکار، ادعیه و نمازهای ذیل غافل نشوید: اذکار شریفه: «یا مولاتی یا فاطمه الزهرا اغیثینی» 135 مرتبه «یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کُرُوبَنا بحق أخیک الحسین» 133 مرتبه «یا فارس الحِجاز، یا صاحبَ الزمان، یا اباصالح المهدی أدرکنی و لا تُهلِکنی» 14 مرتبه و ... ادعیه و زیارات شریفه: دعای کمیل، توسل، ندبه، سمات، حدیث شریف کسا، صلوات ضراب اصفهانی، زیارت عاشورا، زیارت آل یاسین، زیارت جامعه کبیره و ... نمازها: نماز امیر المؤمنین، نماز حضرت زهرا، نماز صاحب الزمان، نماز استغاثه به حضرت صاحب الامر (علیهم السّلام) و نماز جناب جعفر طیار و ... و کلاً هر کاری موجب تقرب به خداوند متعال و توسل به حضرات معصومین علیهم السلام می شود جهت انتخاب اصلح از جانب مردم تا انشاء الله تعالی موجبات و زمینه سازی ظهور فراهم گردد.