🌱
⁉️ یه كاری كنید بیام سمت خدا ...
شدیدا محتاج به كمكتون هستم. دارم بیراهه می رم به هردری زدم تا یكی بشه هادی من !!! اما جوابی نگرفتم تو رو خدا به هر چیزی كه واستون مقدسه یه كاری كنید بیام سمت خدا، دنیای من خدام بود؛
اما الان خدایی ندارم كه باهاش حرف بزنم خودم با گناهام كاری كردم كه فراموشم كنه یا راحت بگم فراموشش كردم دیگه نمی دونم چی بگم تا دل سیاهم آروم بگیره شماها اگه صدای دلمو شنیدین یه نفرو به من معرفی كنید تا باهاش حرف بزنم؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
اگر قرآن كریم را پیش روی خود باز كنید، می بینید خداوند كتاب خود را با «بسم الله الرحمن الرحیم» با دو صفت جمالی و رحمت آغاز كرده است و خبری از صفات جلالی او نیست.
در بند ۱۹ دعای جوشن كبیر هم آمده: «یا من سبقت رحمته غضبه»؛ «ای كسی كه رحمتش بر غضبش سبقت دارد».
در دعای كمیل هم می خوانیم: «اللهم انی اسئلك برحمتك التی وسعت كل شیء»؛ رحمتی كه همۀ اشیا را در بر گرفته است. پس برخورد خدا با مخلوقات، از روی رحمت و محبت است.
حال كه چنین است، چرا بنده از روی دوستی و محبت با خدا رفتار نكند؟ محبتی كه منشأ همۀ خیرها است.
مطمئن باشید در دنیا و آخرت، هیچ كس شما را به اندازۀ خداوند دوست ندارد. شما مخلوق اویید و او به شما عشق می ورزد.
قبل از این كه شما دوستش بدارید، اوست كه شما را دوست دارد؛ زیرا در كلام خود می فرماید: «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه»؛ ابتدا دوست داشتن خدا ذكر شده، بعد دوست داشتن بندگان.
برای این كه خود را از شرّ گناه حفظ نمایید، چاره ای ندارید جز این كه ارتباط خود را باگناه قطع كنید و با خداوند ارتباط برقرار نمایيد.
خداوند در آیه ای به بندگان بشارت داده كه: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلي أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»؛
«بگو: اي بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كردهايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را ميآمرزد؛ زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است».
با وجود این آیۀ شریفه، جایی برای نا امیدی باقی نمانده است. پس از توبه، از دوستان خدا شمرده می شوید؛ زیرا خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ»؛
«خداوند توبه كنندگان را دوست دارد و پاكان را نیز دوست دارد»؛ چه پیامی لذت بخش تر از این سخن الهی كه انسان گناهكار، پس از توبه، محبوب خدا شود.
پس با این پیام الهی معلوم است كه هیچ گاه در رحمت خداوند به روی انسان ها بسته نیست.
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - نیز فرمودند: «التائب مِن الذنب كمن لا ذنب به»؛ «توبه كننده از گناه، مثل كسی است كه هیچ گناهی را مرتكب نشده است».
البته توبه واقعي، شرايطي دارد. در اين مورد، امير مؤمنان - عليه السلام - مي فرمايد: «توبه، به دل پشیمان شدن و به زبان آمرزش خواستن و به اندام ترك نمودن است».
بنابراین، توبه سه ركن دارد:
۱. پشيماني؛ ۲. استغفار زباني؛ ۳. تصميم بر ترك گناه براي هميشه.
وقتی توبه كنید و به طرف خدا بروید، باز مطمئناً حضورش را حس خواهید نمود و توجه اش را بيش از پيش خواهيد ديد.
📕 https://B2n.ir/d44615
#خدا #گناه
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ زندگی با خدا و بی خدا
فرق زندگي انسان معتقد به خدا و انسان بي اعتقاد به خدا چيست؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
اخلاق و رفتار و گفتار انسان و شيوه برخورد و تعامل او با ديگران تابع افكار و عقايد اوست. به بيان ديگر شيوه زندگي فردي و اجتماعي انسان نمايانگر طرز تفكر و اعتقادات اوست.
بديهي است كه جهان بيني و ايدئولوژي يا بينش و گرايش و عملكرد افراد معتقد به خدا با بينش و گرايش و عملكرد افرادي كه اعتقاد به خدا ندارند متفاوت است. اولين و مهم ترين موضوعي كه در جهان بيني هر انسان و هر مكتبي مطرح مي شود، اعتقاد يا عدم اعتقاد به خدا است.
روشن شدن اين اصل زير بنايي و بنيادي، به معرفت شناسي، جهان شناسي، انسان شناسي و شيوه بررسي و شناخت و بهره برداري از موجودات هستي «جهت و معني» مي بخشد. و نوع نگاه انسان به زندگي، هدف زندگي، فلسفه حيات، و شيوه و نوع تعامل و برخورد و معاشرت با ديگران را تبيين و تعيين مي كند.
انسان معتقد به خدا بر پايه اعتقاداتش در وراي ظواهر و محسوسات جهان، عالم باطن و غير محسوسات، و در وراي دنيا، قيامت و روز حسابرسي كاركردهاي خوب و بد خويش را مي بيند.
خود را در برابر خدا مسؤل مي بيند، او خدا و نيروهاي غيبي يا موجودات غير محسوس عالم باطن را در همه جا و در هر حال و وضعيتي حاظر و ناظر اعمال و اخلاق و رفتار، مي بيند، بلكه آگاه و خبير به انگيزه ها و نيات خود مي داند.
از اين رو تلاش مي كند گرايش ها و عملكردهايش را بر محور خواست و اراده خدا كه در آخرين «وحينامه» يا همان قرآن، آمده است، و اصول و كليات آن توسط گيرنده «وحي و كلام خدا» يعني پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و امامان و جانشينان آن حضرت تبيين و تفسير شده، تنظيم كند.
بر اين اساس او خود را موظف مي داند كه به احكام و مقررات تعيين شده در دين، تحت عناوين حلال و حرام، واجب و مستحب و مكروه و مباح، عمل كند. احكام و مقرراتي كه گستره آن همه ابعاد وجودي انسان و زندگي فردي و اجتماعي او را در بر مي گيرد، و شامل قوانيني براي بهداشت و سلامت جسم و جان، و آرامش روح و روان، و تسكين قلب و وجدان مي گردد.
اين قوانين نه تنها در برگيرنده امور عبادي و معنوي، خوردني ها، نوشيدني ها، و پوشيدني ها مي شود، بلكه شيوه تعامل و رفتار با خانواده، اقوام و خويشان، دوستان و آشنايان، همسايه، هم كيش و هم آيين را بر پايه رحمت و مودت، عفو و عطوفت، تعاون و همكاري، ايثار و گذشت، و با غير هم كيشان، مخالفان و حتي دشمنان خود و دشمنان دين و خدا را نيز بر پايه عدالت و انصاف تبيين كرده است.
و هنگامي كه از «حقوق» سخن به ميان مي آيد نه تنها از حقوق انسان ها، و حقوق خدا بر انسان و حقوق انسان بر خدا و حقوق متقابل پيامبران و امامان و امت و مردم بحث مي شود، بلكه حقوق حيوانات، اشجار و گياهان ونباتات، و حقوق جمادات كوهها، آب ها، هوا و فضا نيز مورد بحث قرار مي گيرد.
مسلمان واقعي معتقد به خدا كسي است كه مجموعه اين قوانين و حقوق را رعايت مي كند. زيرا او معتقد است كه بعد از دنيا، آخرتي وجود دارد. و در پس اين زندگي موقت، زندگي طولاني و ابدي هست. نوع و نحوه زندگي بعد از مرگ، بازتاب و عكس العمل زندگي اين دنيا است.
او معتقد است كه بعد از مرگ دادگاه حسابرسي عملكردها وجود دارد، از اين رو خود را براي پاسخگويي آماده مي كند. اما كسي كه اعتقاد به خدا ندارد، و اعتقاد به قيامت و بهشت و جهنم ندارد، هدف زندگي و برنامه ريزي وي در دوره حيات، محدود به چند ساله عمرش مي شود.
زيرا افق ديد و نگاه او به جهان و زندگي محدود است. براي كسي كه خدا و قيامت را قبول ندارد واژه هايي مانند معنويت، مسؤليت در پيشگاه خدا، ايثار، گذشت، انفاق و كمك كردن به ديگران از حاصل دست رنج خود بي مفهوم است،
بر خلاف كسي كه اعتقاد به خدا دارد، همه اين ها نزد او هدفمند و جهت دار است. زيرا از نظر كسي كه معتقد به خدا است همه اين كارها پس انداز كردن و ذخيره سازي نمودن براي زندگي آخرت است.
كسي كه اعتقاد به خدا ندارد چيزي به عنوان فساد و فحشا، حلال و حرام و واجب و مستحب و مكروه برايش مطرح نيست.
بنا براين انساني كه اعتقاد به خدا دارد، رفتارش و كردارش و نگاهش به عالم و اتفاقاتي كه در زندگي اش مي افتد، بسيار متفاوت از انساني است كه چنين اعتقادي ندارد.
📕 https://B2n.ir/u59821
#خدا
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پر حرفی
عكس العمل ما در مورد كسانی كه پر حرف هستند چه باید باشد؟ آیا آیه ای در این زمینه وجود دارد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
سخن گفتن یكی از ویژگی های مهم انسان است كه در قرآن هم به آن اشاره شده است: « خلق الانسان * علّمه البیان؛ خداوند انسان را آفرید. به او سخن گفتن آموخت». (الرحمن، ۳-۴)
سخن گفتن از نعمتهای بزرگ الهی است كه خدای متعال به انسان عنایت كرده است اما دارای دو بُعد مثبت و منفی است.
از جمله عوارضی كه سخن گاهی به آن دچار می شود، پرحرفی یا لهو یا لغو بودن سخن است.
در قرآن آیه ای كه صراحتا در مورد مذمت پر حرفی باشد نیست.
اصولا یكی از نشانههای انسان عاقل آن است كه بی جا سخن نمی گوید، زیرا سخن گفتن بیان كننده میزان عقل آدمی است.
از امام صادق (علیه السلام) نقل است: «دَلیلُ الْعاقِلِ التَّفَكُّرُ وَ دَلیلُ التَّفَكُّرِ الصَمْتُ؛ نشانه عاقل فكر كردن و نشانه فكركردن، سكوت نمودن است».
از جمله مضرات پرحرفی این است كه قسمت مهمّي از نیروي فكري انسان در سخنان بیهوده از میان مي رود؛ هنگامي كه انسان سكوت را پیشه مي كند، نیروها متمركز مي گردد، و فكر و اندیشه را به كار مي اندازد، ابواب حكمت را به روي انسان مي گشاید؛ به همین دلیل، مردم سخن گفتن بسیار را دلیل كم عقلي مي شمرند و افراد كم عقل سخنان بیهوده بسیار ميگویند.
خداوند در سوره ق می فرماید : « ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید؛ هیچ سخنی بر زبان نیاورد جز آنكه همان دم فرشته ای مراقب و حاضر بر انجام ماموریت است». (ق، ۱۸)
از این آیه شریفه استفاده می شود كه تمام سخنان ما را فرشتگان می شنوند و ثبت می كنند و ما را در برابر آنها مواخذه می كنند و وقتی كسی مراقب زبانش نباشد و قبل از سخن گفتن فكر نكند هر حرفی را بر زبان جاری می كند.
در پایان چند حدیث درباره پرحرفی ذكر می كنیم :
۱. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَا تُكْثِرُوا الْكَلَامَ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْكَلَامِ بِغَيْرِ ذِكْرِ اللَّهِ تَقْسُو الْقَلْبَ إِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِي؛
رسول خدا صلي اللَّه عليه و آله فرمود: پرحرف نباشيد جز در باره ذكر الهي كه پرحرفي بجز در مورد ذكر خدا موجب سختي و قساوت قلب است و دورترين مردم از قرب الهي كسي است كه قساوت دل داشته باشد».
۲. « قَالَ الرِّضَا (علیه السلام) مَا أَحْسَنَ الصَّمْتَ لَا مِنْ عِيٍّ وَ الْمِهْذَارُ لَهُ سَقَطَاتٌ؛ حضرت رضا عليه السّلام فرمود: چقدر زيبا است سكوتي كه از جهت ناتواني و خستگي نباشد و پرحرف لغزش هائي دارد».
۳. « قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) لَا تَتَكَلَّمْ بِمَا لَا يَعْنِيكَ وَ دَعْ كَثِيراً مِنَ الْكَلَامِ فِيمَا يَعْنِيكَ؛ حضرت صادق عليه السّلام فرمود: سخن بي فائده را نگو و در سخنان مفيد هم پرحرفي نكن!».
بنا بر این ما باید كسانی را كه پر حرف هستند و حرف بیهوده می زنند، نصیحت كنیم و به سخن آنان گوش ندهیم تا كم حرف بزنند؛ زیرا وقتی ببینند كسی سخنان آن ها را گوش می دهد بیشتر حرف می زنند.
📕 https://B2n.ir/m69977
#پر_حرفی
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ اعمالی كه معادل اجر شهید میدان جنگ را داشته باشند!
حیف كه نه توفیق شهادت و نه امكان شهادت برای من وجود دارد. آیا اعمالی وجود دارند كه معادل اجر شهید میدان جنگ را داشته باشند؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
جنگ در راه خدا و كشته شدن در میدان جنگ فضیلتی بسیار بزرگ است؛ اما با این همه، جنگ و جهاد با دشمنان ظاهری و خارجی دین، "جهاد اصغر" است و جهاد با نفس و شیطان و دشمن درونی، "جهاد اكبر" و سالك و رهرو توحیدی شدن و در میدان جهاد با نفس و شیطان به شهادت رسیدن ارزشی بالاتر دارد و این میدان و این جهاد همیشگی است و تعطیل شدنی نمی باشد.
رسول خدا در باره اكبر و دائمی بودن این جهاد مقدس خطاب به قومی كه پیروزمندانه از جبهه جنگ با دشمن ظاهری باز می گشتند، فرمود:
مرحبا بقوم قضوا الجهاد الأصغر وبقي الجهاد الأكبر، قيل: يا رسول الله و ما الجهاد الأكبر؟ قال: جهاد النفس؛
آفرین! به قومی كه جهاد كوچك تر را انجام دادند و جهاد بزرگ ترشان همچنان باقی است. عرض كردند: ای رسول خدا ! جهاد بزرگ تر كدام است؟ فرمود: جهاد با هوا و هوس و خواهش دل و شیطان».
اگر ما به توحید و نبوت و امامت و معاد ایمان آوریم و در صراط بندگی بوده و از محرمات دوری جسته و به واجبات عمل كرده و در صدد كسب رضای خدا بوده و از موجبات خشم خدا دوری بجوییم، در حال جهاد هستیم و اگر در این زمان و در این حال بمیریم ، شهید به حساب آمده و اجر شهید نصیبمان می شود. به روایات زیر در این زمینه توجه كنید:
«ما من شيعتنا إلّا صدّيق، شهيد. قيل: أنّي يكون ذلك و عامّتهم يموتون علي فرشهم ؟! فقال: أما تتلو كتاب اللّه في الحديد" وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ" الآية. قال: لو كان الشّهداء كما يقولون، كان الشّهداء قليلا ؛
امام حسین فرمود: شیعیان ما "صدیق" یا "شهید" هستند. عرض كردند : چگونه ممكن است در حالی كه غالب شیعیان در بسترشان از دنیا می روند؟ امام فرمود:
مگر كلام خدا در سوره حدید را نخوانده ای كه می فرماید: "وَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ ؛ كساني كه به خدا و رسولانش ايمان آوردند، آنها صدّيقين و شهدا نزد پروردگارشانند؟
بعد امام ادامه داد اگر شهیدان فقط كشته شدگان در میدان قتال با دشمن خارجی باشند كه بسیار كم خواهند بود».
«عن منهال القصاب، قال: قلت لأبي عبد الله (عليه السلام): ادع الله لي بالشهادة؟ فقال: «إن المؤمن لشهيد حيث مات، أو ما سمعت قول الله في كتابه: وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ ؛
منهال قصاب گوید: به امام صادق عرض كردم: دعا كنید شهادت روزی من شود. امام فرمود: مؤمن (اگر در حال ایمان و عمل صالح بمیرد) هر جا بمیرد ، شهید است» .
بنا بر این جهاد با نفس از قتال با دشمن خارجی سخت تر و ارزشمند تر است و قتال با دشمن خارجی هم زمانی ارزشمند است كه از مصداق های جهاد با نفس باشد یعنی برای كسب رضای خدا و با اخلاص و برای از بین بردن دشمنان خدا و دین خدا و بندگان خدا باشد.
📕 https://B2n.ir/h40453
#شهادت
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ زیارت عاشورا
در زیارت عاشورا باید قسمت پایانی كه ۱۰۰ بار تكرار كنیم، بخوانیم تا به ثواب كامل دعا برسیم؟ اگر تنها یك بار بخوانیم كفایت می كند؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
در قسمت پایانی زیارت عاشورا یك فقره مشتمل بر لعن قاتلان و ستمگران و مخالفان اباعبداللَّه علیه السلام است كه با "اللهم العن اول ظالم..." شروع میشود .
فقره دوم مشتمل بر سلام بر سیدالشهدا و فرزندان و اصحاب او است كه با "السلام علیك یا ابا عبداللَّه و علی الارواح التی حلت بفنائك..." شروع میشود .
در روایت آمده هر یك از این دو قسمت صد مرتبه خوانده شود، ثواب كامل و فضیلت تامّه زیارت عاشورا را كه برابر است با ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار بار جهاد در راه خدا ، برای كسی است كه زیارت را آن گونه كه مأثور و دستور است، بخواند و به آن چه میخواند، ملتزم باشد .
كسانی كه این زیارت را به طور مختصر می خوانند و لعن ها را فقط یك بار می گویند، گر چه ثواب عظیم می برند (ان شاء الله) ولی ثوابی كه وعده داده شده ،به تمام و كمال برای كسانی است كه تكرار را رعایت كنند.
البته اگر كسی وقت نداشته باشد و هر یك از این دو قسمت را با نیت صد مرتبه بخواند و بعد از خواندن هر یك از آن دو قسمت بگوید: "مأة مرّة" یعنی (۱۰۰ بار) یا یك مرتبه كه خواند بگوید "و تسعاً و تسعین مرّة" یعنی (به اضافه ۹۹ بار دیگر) ، امید آن است كه خداوند ثواب كامل را به او عنایت نماید.
صاحب "قرّة المهج" مینویسد: در پاورقی كتاب "شفاء الصدور" ج ۱، ص ۱۱۰ از كتاب "مشحون" به سندش از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میكند كه حضرت فرمود:
"كسی كه زیارت عاشورا (مشهوره) را بخواند ،سپس یك دفعه بگوید: "اللهم العنهم جمیعا تسعا و تسعین مرّة" مانند كسی است كه صد مرتبه گفته و این برای كسانی كه وقت ندارند، فوزی است عظیم.
بنا به حدیث منقول از نبی مكرم اسلام صلی الله علیه وآله ارزشمندترین عمل، عملی است كه با مشقت انجام گیرد.
بنابر این عملی كه اساس و ریشه آن صحیح باشد ، انسان برای انجامش هر قدر مشقت بیش تری را تحمل كند، از ثواب و فضیلت بیش تری برخوردار میگردد.
مولی شریف شیروانی از امام هادی علیه السلام نقل می كند كه لعن را یك بار كامل بگوید : آن گاه ۹۹ بار بگوید : اللهم العنهم جمیعا . در سلام هم یك بار آن را به طور كامل بگوید و بعد ۹۹ بار بگوید :« االسلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» مثل این است كه تمام صد لعن و صد سلام را گفته باشد.
📕 https://B2n.ir/f39620
#زیارت_عاشورا
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ بصیرت افزایی
باید چه كنم تا بصیرت(دشمن شناسی) پیدا كنم؟ مرا راهنمایی بفرمایید
.
.
.
⭕️ پاسخ:
براي نیل به مقام رفیع بصیرت باید به بازسازي و اصلاح نفس خویش پرداخت.
مجاهده با هواي نفساني و تهذیب روح از زنگارهاي گناه، و لطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمي است كه "حجاب دیدگان دل" را مي گشاید و آدمي را در معرض الهامات غیبي و مقام كشف و شهود قرار مي دهد.
رعایت نكات زیر به انسان كمك میكند تا به بصیرت برسد .
۱. توبه: اولین گام براي تهذیب نفس و تحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات و گناهان، بلكه از كوتاهيها و جبران حق اللَّه و حق النّاسي است.
۲. ذكر خدا: ذكر زباني، قلبي و عملي، موجب بصیرت مي گردد. امیرالمؤمنین علیه السلام مي فرماید: «مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ اسْتَبْصَرَ ؛ هر كسي به یاد خدا باشد، بینایي و بصیرت یابد».
۳. هم نشیني با علما: مجالست با علما كه موجب بصیرت و بینایي است. علي علیه السلام مي فرماید: «جاور العلماء تستبصر؛ با دانایان بنشین تا آگاهي یابي».
۴. خرد ورزي: كسي كه هر خبر یا مطلبي را مي شنود، فوراً نميپذیرد، بلكه پیرامون آن مي اندیشد و آن را از صافي عقل و اندیشهاش مي گذراند، بصیرت و بینایي مي یابد، چنان كه آینده نگري و به كارگیري خرد در فرجام امور باعث بصیرت و بینایي مي گردد.
۵. زهد: زهد و عدم دلبستگي به دنیا، از اموري است كه باعث بصیرت مي گردد.
۶. ازدیاد معرفت به خدا، انس با قرآن و معاني و معارف آن، توسل به ائمه علیهم السلام و مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از اموري هستند كه موجب بصیرت و بینایي و برخورداري از الهامات غیبي ميشود.
سعی كنید در گفتار وكردار، همواره رضایت وخوشنودی خدا را در نظر داشته باشید و دستورات الهی را به خوبی انجام دهید ،از غیبت وتهمت ودروغ و آبروریزی ونقل مطالبی كه بدون مدرك معتبر پخش می شود، جدا پرهیز نمائید.
متاسفانه بد اخلاقی، توهین به دیگران ،نقل شایعات بی اساس در جامعه (به خصوص الان كه زمان انتخابات است)، در عصر ما گسترش یافته است .
📕 https://B2n.ir/p23343
#بصیرت
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ عوامل کسب و کار موفّق
چگونه در كسب و كار خود موفق و درآمد خوبي كسب كنيم؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
پرسش گر گرامي مهم ترين چيزي كه باعث جلب روزي مي شود، تلاش و كوشش انسان در كنار توكل به خدا است.
بايد بدانيد هر فردي رزق و روزي تقسيم شده اي دارد كه مي تواند با كسب و كار و تلاش به آن دست پيدا كند و در مورد روزي تقسيم شده اش به او ظلم نمي شود.
شما نيز تلاش تان بيشتر كنيد و بدانيد روزي هر كس از طرف خدا اندازه گيري شده است و هيچ كسي نمي ميرد مگر اين كه روزي مقسوم او به او برسد.
پيامبر اعظم صلی الله علیه وآله فرمود: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الرِّزْقَ مَقْسُومٌ لَنْ يَعْدُوَ امْرُؤٌ مَا قُسِّمَ لَهُ؛ اي مردم روزي تقسيم شده است و نسبت به روزي تقسيم شده، به هيچ كس ظلم نمي شود (يعني كم تر از روزي خود نمي گيرد).
پس نبايد براي روزي حرص زياد زد و نبايد از روزي كم، نا اميد شد، و نبايد توقع داشت كه با كار كم، يا در مدتي كوتاه صاحب سرمايه اي بزرگ شد.
اما نكاتي كه در موفقيت در كسب و كار بسيار موثر مي باشد عبارتند از:
۱- انتخاب كار متناسب با روحيات و علاقه :چرا كه انسان براي كاري كه دوست دارد بيشتر مايه مي گذارد.
۲- استقامت و پايداري: شرط موفقيت در هر كاري اين است كه در آن كار پايداري كنيم تا در آن موفق شويم.
۳- مشورت با انسان هاي كاردان درآن رشته براي انتخاب درست نحوه كار و كسب و هزينه و خرج كردن درآمد.
۴- داشتن ايده هاي جديد و ابتكارات متناسب با آن كار، چرا كه بسياري از پيشرفت ها در گرو داشتن ابتكار است.
۵- تقيد به كسب در آمد از راه حلال و دوري از كارهاي حرام مانند كم فروشي خيانت غش دروغ ربا و .... كه منوط به دانستن اين احكام حلال و حرام است.
۶- داشتن هدف هاي بزرگ و برنامه ريزي براي رسيدن به آن هدف ها .
۷- سخاوت و اهل بذل و بخشش بودن و دادن صدقات واجب و مستحب بودن كه سبب افزايش روزي است.
اميدواريم با تلاش و كوشش بتوانيد درآمد خوبي داشته باشيد.
📕 https://B2n.ir/m20570
#کسب #کار
⁉️ @PorsemanShia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤
السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین ...
.
.
.
شهادت مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان الله علیه بر همه مسلمین جهان تسلیت باد.
🏴
#سید_حسن_نصرالله
#شهادت_سید_حسن_نصرالله
💢 @Hadis_Shia 💢
هدایت شده از 🌺حدیثِ شیعه🌺
🖤
پيامبر خـدا صلى الله عليه و آله
أفضَلُ الشُّهَداءِ الذين يُقاتِلُونَ في الصفِّ الأوَّلِ، فلا يَلفِتُونَ وُجوهَهُم حتّى يُقتَلُوا، اُولئكَ يَتَلَبَّطُونَ في الغُرَفِ العُلى مِنَ الجَنَّةِ، يَضحَكُ إلَيهِم ربُّكَ، فإذا ضَحِكَ رَبُّكَ إلى عَبدٍ في مَوطِنٍ فلا حِسابَ علَيهِ.
برترين شهيدان، كسانى هستند كه در صف مقدّم مى جنگند و (از دشمن) روى بر نمىگردانند تا آن كه كشته شوند.
اينان در بالا خانههاى بهشت مىآرمند، پروردگارشان به روى آنان مىخندد و هرگاه پروردگارت، در جايى، به بندهاى لبخند زند، حسابرسى ندارد.
🏴
📚 کنز العمّال، حدیث ۱۱۱۲۰
#حدیث #شهادت_سید_حسن_نصرالله
💢 @Hadis_Shia 💢
هدایت شده از 🌺حدیثِ شیعه🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️
«فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»
یقیناً حزب خدا پیروزند...
#حزب_الله
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ منتظر شهادت، منتظر واقعی ظهور در زمان غیبت
با سلام، شهید زین الدین جمله ای دارد که می گوید : «در زمان غیبت به کسی منتظر می گویند که منتظر شهادت باشد»؛ خواستم از شما بپرسم نسخه ی به روز شدهٔ شهادت در زمان حال چیست؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
شهادت، نتیجه جهاد در راه خدا است؛ جهادی که همه اولیا در آن به نوعی شرکت داشته اند.
علاوه بر این که انتظار شهادت در همین ایام هم می تواند وجود داشته باشد؛ یعنی می توانیم منتظر شهادت در رکاب امام زمان و دین و اسلام و تشیع باشیم.
شاید بتوان گفت از آن جا که شهادت بر اثر جهاد در راه خدا حاصل می شود، انسان باید مصادیق جهاد در راه خدا را پیدا کند و به آن ها عمل کند؛
مثلا فراگیری علم برای رضای خدا و خدمت به مردم و فراگیری دین از علما و تبلیغ دین و خدمت به دین و شهدا و انقلاب و این که هر کاری که در هر جایی انجام می دهد، برای رضای خدا و خدمت به خلق باشد؛
و این که برای دوری از محرمات و انجام واجبات و امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند. این ها نمونه هایی از جهاد در راه هستند.
📕 https://B2n.ir/y65534
#شهادت #جهاد
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ اگر كسی هنری را برای دل خودش انجام دهد نزد خداوند اجر دارد؟
اگر كسی هنری را به اصطلاح برای دل خودش انجام دهد مثلا تابلو بكشد برای اینكه علاقه دارد و از این كار لذت می برد قصد فروش و اینها هم ندارد آیا این كار نزد خداوند عمل صالح به حساب می آید و اجر دارد؟ و اگر پاسخ این است كه باید نیت برای خدا باشد كاری مثل تابلو كشیدن را كه ظاهرا دردی از كسی دوا نمی كند چگونه می توان به نیت خدا انجام داد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
نقاشی و كشیدن تابلو از روی علاقه، اگر مقدمه ای است تا روحیه تان قوی و شاداب شود و همین شادابی باعث رفتن به سمت أعمال صالح و خدایی شود، أمری مطلوب و پسندیده است و حتی دارای أجر و ثواب است.
در ضمن برای ارزشی شدن كارها، نگاه ظاهری، نگاه نادرستی است. زیرا هركسی عملی را می تواند با نیت های گوناگون انجام دهد. همین نیت هاست كه معنا و مفهوم عمل را تغییر می دهد.
انجام دادن كارهای مباح، همانند نقاشی كشیدن، خوردن غذا، راه رفتن و هرچیز دیگری كه ممكن است به فكرتان خطور كند، در صورتی كه با نیت الهی باشد، مورد پسند خدای متعال است.
مثلا شما نیت می كنید غذا بخورید تا قوت پیدا كنید و خدمت به والدین كنید. یا مثلا شما می خوابید تا با روحیۀ خوب وارد نماز شوید و ... .
در فرهنگ اسلامی آنچه اهمیت دارد دو عنوان اساسی عمل صالح و نیت خیر است. این گونه است كه مبحث حسن فعلی و حسن فاعلی در ادبیات و اصطلاحات اسلامی وارد می شود. این مبحث یكی از مهم ترین مباحثی است كه سرنوشت رفتار آدمی را تعیین می كند.
در اسلام آنچه مهم است حسن فعلی یعنی عملی است كه خود به خود دارای ارزش و مصلحت باشد. اما حسن فعلی و كار نیك به تنهایی نمی تواند سرنوشت عمل كننده اش را تعیین كند،
بلكه زمانی این كار نیك و خوب، ارزش واقعی می یابد و تاثیرات مثبتی در دنیا و آخرت و شخص و شخصیت انجام دهنده آن، به جا می گذارد كه از حسن فاعلی نیز برخوردار باشد. حسن فاعلی بدین معناست كه شخص می بایست به قصد خوب، كار خوب و نیكی را انجام دهد.
از نظر اسلام، نقش نیت خیر و خوب، بسیار برجسته است. از این رو هر عمل خیر و مباحی كه با نیت انجام گیرد (در امور مباح، جهت دهی شما، خیلی مهم است)، دارای أجر و ثواب است.
در روایات بارها به اشكال مختلف بر این نقش مهم توجه شده است، از جمله اینكه رسول الله صلی الله علیه وآله فرمود: «انما الاعمال بالنیات»؛ ارزش اعمال به نیت آن است.
همچنین فرمود: «لاعمل الا بالنیه... الا ان النیه هو العمل»؛ هیچ عملی جز به نیت نیست... آگاه باشید كه نیت همان عمل است.
زیرا این نیت است كه عمل را معنا و مفهوم واقعی و جدیدی می بخشد و از كارهای عادی جدا می سازد. انسانها برای اینكه كاری را انجام دهند كه مقبول درگاه الهی باشد و آثار آن در دنیا و آخرت خود را نشان دهد، می بایست نیت نیك و خیر داشته باشند.
و نكته آخر اینكه این عمل نباید به حدی باشد كه از وظایف اصلی و كلیدی در به دست آوردن اهداف بلند اخروی ما، تاثیر منفی بگذارد و تمام زوایای زندگی ما را پر كند،
و به طور كلی با توجه به عمر محدود انسان باید در میان كار های انتخابی خود بهترین كارها كه موجبات سعادت در دنیا و آخرتش را فراهم می كند انجام دهد و این قبیل كارها در كنار انجام وظایف اصلی و برای به دست آوردن نشاط در آنجام آن وظایف اصلی خوب است.
📕 https://B2n.ir/h83343
#عمل #نیت
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ انتقاد موثر و خوب
انتقاد موثر و خوب چه ويژگي هايي دارد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
انتقاد در دو جلوه، خود را نشان میدهد:
۱. انتقاد سالم و سازنده:
انتقادی كه در آن، سوز و سلیقه همراه با همّت و دقت، رهاوردی مفید و مؤثر ایجاد میكند؛ شخصیت مخاطب را از هر گونه آسیبی مصون میسازد. ارزشهای گفتاری و رفتاری را محترم میشمرد. سبب جلب و گسترش اعتماد متقابل و استحكام پایههای دوستی و روابط صادقانه و صمیمانه میگردد.
۲. انتقاد ناسالم و سوزنده:
در این انتقاد، «تحریف» شخصیت و «تحقیر» موقعیت و هویت فرد، جایگزین «تكمیل» آن ها میشود. فرد را با انزوا، دلزدگی و احساس یأس و ناكامی مواجه میكند. گرچه در پارهای موارد، سكوت او تنها پاسخ به ما محسوب میشود، اما سكوت معنادار، «محبت عاطفی» را محو و «برودت عاطفی» را جایگزین آن میسازد. پایانی جز تلخی خاطره، تیرگی روابط و فرار از نكتهها و گفتههای سازنده نخواهد داشت!!
بعد از بیان این مقدمه به مهم ترین ویژگی های یك انتفاد خوب و موثر كه در نقد و انتقاد از دیگران باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره می شود :
۱.۲. حُسن برخورد:
یك انتقاد خوب با برخوردی نیكو و لحنی آرام همراه است . قرآن مجید خطاب به پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله می فرماید:
«ای پیغمبر! به بندگانم بگو كه با مردم با نیكوترین وجه صحبت نمایند» (اسراء، ۵۳)
خداوند از حضرت موسی علیه السلام می خواهد با فرعونی كه ادعای خدایی دارد، با نرمی و ملاطفت تكلم كند و به ایشان بگوید: آيا سَرِ آن داري كه به پاكيزگي گرايي، و تو را به سوي پروردگارت راه نمايم تا پروا بداري؟» (نازعات، ۱۸ و ۱۹)
هرگز نمی توان با خشم و خشونت دیگران را مورد نقد قرار داد و یا از گناه باز داشت؛ از این رو باید مواظب بود تا لطمه ای به شخصیت افراد وارد نشود. استفاده از جملاتی مانند "این عمل در شأن شما نیست" و "شأن شما بالاتر از این ها است" بسیار مؤثر است.
۲.۲. جلب اعتماد:
ارشاد و راهنمایی دیگران در صورتی با موفقیت انجام می گیرد كه اعتماد طرف مقابل جلب شود. بدون جلب اعتماد نمی توان در شخصی نفوذ كرد. هر كسی بتواند با مردم الفت برقرار كند، مردم به او روی خواهند آورد. برای این كار باید به خطاكار شخصیت داد و از به كار بردن الفاظ تحقیر آمیز خودداری كرد.
۳.۲. در نظر گرفتن وضع روحی و روانی :
اصل مهم در هدایت و راهنمایی یا امر به معروف و نهی از منكر «مخاطبشناسی» است. هر مبلّغ، مربّی، معلّم و یا فردی كه در موقعیت هدایت و تربیت قرار گرفته، لازم است پیش از هر اقدامی «مخاطب» خود را بشناسد، آنگاه بر پایه ویژگیهای فكری، روحی و علمی مخاطب با وی سخن بگوید، تا زحمات و حرف هایش هدر نرود.
«مخاطبشناسی» بر پایه «ویژگیهای» مخاطب سخن گفتن، یكی از خصایص و سنتهای عملكردی همه پیام آوران آسمانی است، چنان كه پیامبر صلی الله علیه وآله میفرماید: «نحن معاشر الانبیاء نكلّم الناس علي قدر عقولهم؛ ما پیامبران با مردم به اندازه عقل شان صحبت میكنیم».
در اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منكر باید شرایط مخاطب را در نظر گرفت. اگر عصبانی است ،نمی توان نصیحت كرد. امام علی علیه السلام می فرماید:"برای دل های آدمیان، علاقه و اقبال و گاهی تنفر و ادبار است .هنگامی كه می خواهید كاری را انجام دهید، از طریق علاقه اشخاص وارد شوید، زیرا هنگامی كه كسی را مجبور بر كاری كنید ،نابینا می شود". یعنی خود را به كوری و كری می زند.
۴.۲. محترم شمردن عقاید افراد:
شخص ممكن است كه منكرات یا ترك كارهای معروف و شایسته را بر اساس یك سری عقاید انجام دهد ؛ بنابراین نباید به طور تند و توهین آمیز به عقاید او برخورد نمایید. زیرا قطعا انتقاد از دیگران اگر همراه با توهین كردن به عقاید افراد باشد، نه تنها تاثیری ندارد، بلكه در بعض موارد تاثیر عكس دارد.
چنانچه دلیلی برای كار نادرست خود ارائه می دهد، آن را بشنوید و سپس با دلیل و استدلال سخن او را باطل كنید ، یا اشكالات آن را بگویید. گاهی كارهای خلاف او نه به خاطر عقیده به چیزی داشتن، بلكه به خاطر ناهنجارهای خانوادگی و اجتماعی و... است ؛ بنابراین شخص آگاه باید ناهنجارها را بشناسد و سعی نماید تا فرد مورد نظر از آن ها نجات یابد.
دو تذكر :
اول : نقد و انتقاد از دیگران، در میان جمع و افرادی كه طرف پیش آن ها آبرو و حیثیت دارند نباشد.
دوم : كسی كه قصد نقد دارد، با زبان نرم و لطیف با طرف مقابل برخورد كند. وقتی حضرت موسی به مقام نبوت رسید، از طرف خداوند مأموریت پیدا كرد به اتفاق برادرش هارون پیش فرعون بروند. او را امر به معروف و نهی از منكر كنند. خداوند به آن ها فرمود: به سوي فرعون برويد كه او به سركشي برخاسته، و با او سخني نرم گوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد.» (طه، ۴۳)
📕 https://B2n.ir/d26726
#انتقاد
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ پاك و خالص شدن روح
برای پاك و خالص شدن روح چه كنیم؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
به حكم آیۀ شریف قرآن: « فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها؛ (روم، ۳۰) فطرتی كه خداوند انسان ها را بر آن آفریده»، خداوند همه را پاك آفریده؛ اما به قول علامه حسن زادۀ آملی :« الهي تو پاك آفريده اي ما آلوده كردهايم».
لذا اگر در زندگی خود اعمالی انجام داده ایم كه باعث آلودگی و تیرگی روح مان شده باید ابتدا توبه كنیم و بعد خود را ملتزم به تكالیف شرعی و انجام واجبات و ترك محرمات نماییم.
برای خالص كردن خود نیاز به خود سازی و تزكیۀ نفس داریم كه قرآن كریم می فرماید:«قد افلح من تزكی؛ (اعلی، ۱۴) هر كس خود را تزكیه كرد، رستگار شد» ودر آیه دیگر می فرماید: «قد أفلح من زكّاها و قد خاب من دسّاها؛ (شمس، ۹) همانا رستگار شد كسی كه خود را تزكیه كرد و زیان كار است كسی كه فریب نفس خود را خورد».
تهذیبنفس جهادی است كه مشكلتر از جنگیدن با كفّار است. امام علی علیه السلام فرمود: «أشجع الناس من غلب هواه؛ شجاعترین وقدرتمندترین مردم كسی است كه بر هواهای نفسانیاش غالب آید».
با توجه به اين مقدمات مي گوييم كه: تهذیب نفس در دو مرحله انجام می گیرد: ۱) تخلیه، ۲) تحلیه.
مراد از تخلیه، بیرون كردن صفات رذیله و ناپسند از دل است و مراد از تحلیه، پرورش فضایل و تحصیل صفات پسندیده است.
آن چه علمای اخلاق در این امر مؤثر میدانند سه چیز است:
۱- مشارطه،
۲- مراقبه،
۳- محاسبه،
گام اول: مشارطه است؛ یعنی هر روز با خود شرط كند كه گناه مرتكب نشود.
گام دوم: مراقبه است، یكی از عوامل مهم خودسازی و تهذیب نفس، مراقبت و توجه به نفس است. كسی كه اعمال و رفتار خود را در محضر خدا ببیند همواره مراقب و مواظب نفس خود خواهد بود.
قرآن مجید بر این نكته تأكید می كند این مراقبت از تدبر در قرآن و اعتقاد به حساب در قیامت به دست میآید.
خداوند میفرماید: «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقيبٌ عَتيد؛ (ق، ۱۸) هیچ سخنی را بر زبان نیاورد جز این كه برای ثبت آن فرشتهای حاضر و مراقب است».
گام سوم: محاسبه نفس است، چه بسا انسان به دلیل غفلت به وظیفهاش عمل نمیكند در این جا لازم است در پایان هر روز به حساب خویش برسد تا كاستیها را جبران نماید.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به ابوذر فرمود: «ای اباذر! پیش از این كه در قیامت به حساب تو برسند در همین دنیا به حساب نفس خود برس، چون حساب امروز از حساب فردای قیامت آسانتر است».
مراقبت و حسابرسی برای تزكیه نفس ضروری و اجتنابناپذیر است.
توصیۀ و نكتۀ پایانی اینكه مهمترین چیزی كه روح انسانی را ناپاك و آلوده می كند گناه و غفلت از خداست لذا مواظب اعمال خود باشید و خود را در همه حال از گناه محفوظ بدارید و این آیه را نصب العین خود قرار دهید«إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيباً؛ خداوند دائماً مراقب شماست». (نساء، ۱)
📕 https://B2n.ir/t98091
#روح
⁉️ @PorsemanShia
🌱
⁉️ تأثیر رابطه حسنه در تربیت فرزندان
رابطه حسنه در خانواده ها چه تأثيري در نحوده تربيت فرزندان دارد؟
.
.
.
⭕️ پاسخ:
اجتماع بزرگ از واحدهاي كوچكي تشكیل ميشود كه" خانواده" نام دارد، و هر گاه این واحدهاي كوچك كه رسیدگي به آن آسانتر است اصلاح گردد كل جامعه اصلاح ميشود، و این مسئولیت در درجه اول بر دوش پدران و مادران است.
مخصوصا در عصر ما كه امواج كوبنده فساد در بیرون خانوادهها بسیار قوي و خطرناك است، براي خنثي كردن آنها از طریق تعلیم و تربیت خانوادگي باید برنامهریزي اساسيتر و دقیقتر انجام گیرد. نه تنها آتشهاي قیامت كه آتشهاي دنیا نیز از درون وجود انسانها سرچشمه ميگیرد، و هر كس موظف است خانواده خود را از این آتشها حفظ كند.
پدر و مادر از دو راه در وضع اخلاقی فرزند اثر می گذارند: از طریق تكوین و تشریع.
منظور از تكوین، صفاتی است كه درون نطفه ثبت است و از طریق ناخودآگاه به فرزند منتقل می شود.
منظور از تشریع، تعلیم و تربیتی است كه آگاهانه انجام می گیرد و منشأ پرورش صفات خوب و بد می شود. البته هیچ كدام از این دو جبری نیست، ولی زمینه ساز صفات و روحیات انسان ها است.
كودك بسیاری از سجایای اخلاقی را از پدر و مادر و برادران بزرگ و خواهران خویش می گیرد، سخاوت شجاعت، صداقت و امانت و... اموری هستند كه به راحتی كودكان از بزرگترهای خانواده كسب می كنند و رذائلی مانند دروغ و خیانت و بی عفتی و ناپاكی و مانند آن را نیز از آنها كسب می نمایند.
بنابراین محیط سالم و یا ناسالم خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش فضائل اخلاقی و یا رشد رذائل دارد اهمیت این موضوع زمانی آشكار می شود كه توجه داشته باشیم.
اولا: كودك بسیار اثر پذیر است.
ثانیا: آثاری كه در آن سن و حال در روح او نفوذ می كند ماندنی و پا بر جا است.
رابطه حسنه و نیكو در بین خانواده و به دور از هر گونه تنش و نزاعی، به خصوص در بین پدر و مادر تأثیر بسزایی در تربیت فرزندان دارد روشن است كه تفصیل این موضوع مجال دیگری را می طلبد؛
كودك نیازمند محبت است و اگر ارتباط والدین كه مهمترین كانون تأمین نیازهای عاطفی او است به هم بخورد بزرگترین لطمه روانی به كودك وارد خواهد شد.
چنین كودكانی وقتی در آینده تشكیل خانواده دهند نمی توانند روابط موفقی با همسر خود بر قرار كنند و حتی در پذیرش مسئولیت در آینده نیز با مشكلاتی روبرو خواهند شد.
و لذا می توان گفت كه صمیمیت و همكاری و هماهنگی بین پدر و مادر از مهمترین عوامل رشد كودك است. در خانواده ای كه بین پدر و مادر اختلاف و عدم صمیمیت حاكم باشد انتظار روح صمیمیت و همكاری و تفاهم در فرزندان بی مورد است.
درگیرهای مستمر در خانواده ها و فقدان محیطی امن و آرام برای فرزندان راه را برای كودكانی شرور و بزه كار در آینده فراهم می كند،
روشن است كه در خانواده ای كه تنازع و زد و خورد در روابط بین افراد حاكم باشد مأمنی امن برای رشد رزائل اخلاقی خواهد بود و كودكی كه در این خانواده رشد یافته به راحتی تحت تأثیر و به طور ناخود آگاه تحت تربیت افراد خانواده قرار خواهد گرفت.
📕 https://B2n.ir/p42490
#خانواده #تربیت
⁉️ @PorsemanShia