﷽🌼راهکارهای #زندگی_موفق در *قران کریم* 📖 🌼
📍 #جزء_بیست_و_چهارم
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #2651
فیلم فضای مجازی
بخشی از صفحه آخر با اجرای مهدی فلاحتی 👇
پسرخاله سید علی خامنه ای حامد واعظ زاده خراسانی است پسر فاطمه میردامادی خاله رهبر.
عضو هیئت مدیره چندتا شرکت ساختمانی بنیاد شهید ، رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد ارفع و معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت نفت پاسارگاد
شرکت نفت پاسارگاد در سال ۱۳۸۲ با هدف اداره و بهره مندی از ۶ واحد قیرسازی پالایشگاه های تهران شازند اراک آبادان شیراز و بندرعباس تاسیس شد و سقف تولید سالیانه این واحدها بالغ بر ۴ میلیون تن در سال است این شرکت بیش از نیمی از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد و همچنین با داشتن دو پایانه صادراتی قابلیت ذخیرهسازی بیش از ۱۶۰ هزار تن از بازار صادراتی قیر ایران را هم در اختیار دارد ....
📌پاسخ به شبهه👇
🌺بسم الله الرّحمن الرّحیم
1️⃣ رهبر معظم انقلاب حفظه الله، زندگی بسیار ساده دارند و با خوی اشرافی گری و تجمل پرستی مخالفند، دوست و دشمن به ساده زیستی ایشان معترفند. دشمنان اسلام وقتی نقطه سیاهی در زندگی ایشان نمی توانند پیدا کنند سعی می کنند در زندگی خانواده و اقوام و نزدیکان ایشان نکته منفی پیدا کنند، که البته موفقیت خاصی هم به دست نیاورده اند.
https://b2n.ir/899515
2️⃣ ایشان با فامیل بازی و واسطه گری برای اقوام خود برای اینکه در پست و مقامی قرار بگیرند مخالفند، مخصوصا در جایی که آن شخص صلاحیت و شایستگی نداشته باشد.
اینکه نزدیکان ایشان در چه مشاغلی قرار دارند ربطی به ایشان ندارد، مهم این است که ایشان برای کسی واسطه گری به ناحق نمی کنند. ایشان فقط پاسخگوی اعمال و رفتار خود باید باشند نه اینکه مسئول رفتار تمام نزدیکان و اقوامشان باشند. اینکه اقوام ایشان در چه مناصب و مشاغلی مشغول به کار هستند خیلی مهم نیست، بلکه باید ببینیم دچار فساد هستند یا نه، اگر فاسد هستند، رهبری معظم تقصیری دارند یا نه؟
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه:👇 #2652
ویدئو: تعریف دقیق خمینی از جمهوری اسلامی:
در مسائل اسلامی اگر در رأی هم مخالف باشید باید توی سرتان زد.
📌 *پاسخ شبهه*👇
کشف جدید بیکاران فضای مجازی...
این از واضحات دین اسلام و جمهوری اسلامی است که قوانین اسلامی هیچ گاه به رأی گذاشته نمی شود و مخالفت با آن احکام هم در حکم ارتداد است. جمهوری اسلامی دقیقاً به همین معناست: در جایی که اسلام حکمی صریح دارد، همان حکم اجرا می شود. در جایی که حکمی وجود ندارد، مردم و نمایندگان مردم می توانند با رأی خود قانون و حکم جدید را وضع کنند به شرط اینکه با دیگر اصول و قواعد و احکام اسلامی در تضاد نباشد.
بنابراین هیچ گاه نمی توان احکامی مثل ارث و قصاص را به رأی گذاشت زیرا اسلام احکام صریحی در این موضوعات دارد. اما کمتر قانونی درباره رابطه کارگر و کارفرما در اسلام به صراحت وجود دارد. در این زمینه مردم می توانند با رعایت حدود اسلامی، قوانین جدیدی را وضع کنند.
حال ممکن است برخی از این تعبیر عرفی امام خمینی ره که می فرمایند"باید توی سرشان زد" خوششان نیاید. این اصلاً اهمیت ندارد. اگر از این تعبیر خوشتان نمی آید دلیل بر این نمی شود که اصل سخن، سخن غلطی باشد. سخن امام صحیح است چرا که عین آیه قرآن است:
"وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً "(احزاب/36)
(هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است!)
سخن امام ره درباره مرتد بودن کسانی که اسلام را مسخره می کنند نیز ارتباطی با این موضوع ندارد و در بحث دیگری پیش از این مطلب بیان شده اما تدوین کنندگان این ویدئو، ترتیب بیانات امام را برای اغراض خود تغییر داده اند.
متن کاملتری از سخنان امام خمینی ره که خطاب به برخی مسئولین است(نه خطاب به عموم مردم) را در ادامه ببینید:
« نمىشود از شما پذيرفت كه ما قانون را قبول نداريم. غلط مىكنى قانون را قبول ندارى! قانون ترا قبول ندارد. نبايد از مردم پذيرفت، از كسى پذيرفت، كه ما شوراى نگهبان را قبول نداريم. نمىتوانى قبول نداشته باشى. مردم رأى دادند به اينها، مردم شانزده ميليون تقريباً يا يك قدرى بيشتر رأى دادند به قانون اساسى. مردمى كه به قانون اساسى رأى دادند منتظرند كه قانون اساسى اجرا بشود؛ نه هر كس از هر جا صبح بلند مىشود بگويد من شوراى نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسى را قبول ندارم، من مجلس را قبول ندارم، من رئيس جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم. نه! همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد، و لو بر خلاف رأى شما باشد. بايد بپذيريد، براى اينكه ميزان اكثريت است؛ و تشخيص شوراى نگهبان كه اين مخالف قانون نيست و مخالف اسلام هم نيست، ميزان است كه همه ما بايد بپذيريم. من هم ممكن است با بسيارى از چيزها، من كه يك طلبه هستم، مخالف باشم.
لكن وقتى قانون شد [تصويب] خوب، ما هم مىپذيريم. بعد از اينكه يك چيزى قانونى شد ديگر نق زدن در آن، اگر بخواهد مردم را تحريك بكند، مفسد فى الارض است؛ و بايد با او دادگاهها عمل مفسد فى الارض بكنند. و اگر نه، رأى مىدهد آرام. با رأى آرام هيچ كس مخالف نيست. شما مىگوييد كه نخير، اينكه گفتند اينها اشتباه كردند؛ ولى ما در مقام عمل قبول داريم. رأيمان اين است كه اين جورى نيست؛ اما در عمل ملتزم هستيم.
اين هيچ مانعى ندارد. البته مسائل اگر مسائل اسلامى باشد، اگر در رأى هم مخالف باشيد، بايد تو سرتان زد! اما اگر يك مسائل سياسى هست، مسائل [ديگر] هست، مىگوييد اينها اشتباه كردهاند، بسيار خوب، ممكن است يك ميليون جمعيت هم اشتباه بكنند؛ اين اشكال ندارد؛ اما در عين حالى كه اعتقادتان اين است كه اينها اشتباه كردهاند، در عين حال بايد بپذيريد. چاره نداريد.»
(صحيفه امام، ج14، ص: 377)
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سناتور آمریکایی (مورفی)، هفته پیش:
ما نباید از مفهوم فرهنگ شهادت در جهان اسلام غافل باشیم. با کشتن #قاسم_سلیمانی ضربهای به سپاه وارد شد ولی فعالیتهای ایران در سال گذشته عملا افزایش یافته. سلیمانی مهمترین شخصیت خاورمیانه بود و نتیجه شهادت سلیمانی زنده ماندن همیشگی خاطره او است.
💬 فواد ایزدی
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #2653
فیلم شبکه اجتماعی
سلام عصر همه دوستان بخیر
من معذرت میخوام که دارم ویس میگذارم فکر میکنم جز این پدر بزرگوار تا الان کسی ویس نفرستاده دیدم اگه بخام تایپ کنم طولانی بشه ترجیح دادم کوتاه بگم و گروه رو ترک کنم چون احساس می کنم شاید عقاید و افکار من خیلی همخوانی نداره با گروه و عزیزان را دارم آزار میدم پدر بزرگوارم مرسی از تذکری که به من دادید ممنونم من اگر چیزی نوشتم یا چیزی تو فکر و ذهن دارم و به قلم میارم و حالا تایپ می کنم و در گروه به اشتراک میگذارم چون این درد را با تک تک سلول هام حس کردم از و غریبه نیستم با آدمهایی که به قول شما قرآن را لب طاقچه گذاشتند،مقدس شماردند از قران چیزهایی که دوست داشتند و به نفع خودشان بود مصادره به مطلوب کردند و به سرم کوبیدند من توی یه جامعه ای زندگی می کردم و با یک شخصی زندگی کردم که این ها یک گروه اند البته منظورم صنف روحانیته که بیشترین بهره و سوء استفاده را دارند از قرآن می کنند و بهره کشی از مردم و بهره کشی از جناب زنان این جامعه حالا یک سری از زنان هستند که خودشون اجازه میدهند به هر دلیلی ولی من قربانی بودم و با میل خودم نبود اجباری با یه روحانی زندگی میکردم که حتی اگر بخوام اسم دزد را براش به کار ببرم چیز دروغی نگفتم
📌 *پاسخ به شبهه*👇
🌸بسم الله الرحمن الرحیم
💮 مشخص نیست خانمی که این مطالب را بیان کرده اند واقعا راست گفته باشند، چرا که دشمنان اسلام برای بردن آبروی روحانیت دست به هر کار کثیفی می زنند.
دقت کنید این خانم می گویند من تمام سال را بدون سحری روزه می گرفتم، آیا اصلا چنین چیزی ممکن است؟؟؟؟؟
💮 ما هم قبول داریم که بعضی از آخوندنماهای فاسد به اسلام و انقلاب خیانت می کنند، اما آیا کار این خانم درست است که کارهای زشت یک آخوندنما را به تمام روحانیون نسبت دهد؟؟؟؟
💮 این را هم می پذیریم که برخی از مسئولان کشور ما از جایگاه خود سوءاستفاده می کنند و فقط به فکر منافع شخصی و حزبی خود هستند.
💮 بدون شک اسلام بزرگترین مدافع حقوق زنان است و در هیچ دین و آیین و مکتبی به اندازه اسلام به زنان اهمیت داده نشده است.
💮 در گذشته و حال بسیاری از ملل دنیا به زن به عنوان یک ابزار شهوت رانی برای مردان نگاه می کردند و می کنند، اما اسلام زن و مرد را از لحاظ انسانیت مساوی دانست و به اکرام و احترام به زنان سفارش بسیار کرد.
(و عاشروهن بالمعروف، با زنان به طور شایسته و نیک رفتار کنید)نساء/۱۹
(من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ...) نحل/۹۷
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:(مااکرم النساء الا الکریم و لااهانن الا لئیم، زنان را اکرام نمی کند مگر انسان کریم و به زنان اهانت نمی کند مگر انسان پست) نهج الفصاحه
💮 پول گرفتن از دفتر مراجع تقلید به این راحتی نیست و بدون سند و مدرک به هر کسی کمک نمی کنند.
🌸 دین به ما درس شرافت و آزادگی می دهد و رفتار بد بعضی از افراد فاسد را نباید به حساب اسلام بگذاریم.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #2654
خاطره ای از دکتر مجیبیان از پزشکان سرشناس و برجسته یزدی: در دهه شصت بود در یک سمینار پزشکی یک آخوند هم دعوت شده بود طبق برنامه پشت تریبون رفت و شروع به سخنرانی کرد و گفت: اگر دو نوزاد از شیر یک مادر بخورند قطعاً چهره آنها شبیه یکدیگر خواهد شد! بعد از او نوبت به سخنرانی دکتر جلال مجیبیان رسید ایشان کلام است را اینگونه آغاز کرد: حضار گرامی هنگامی که نوزاد بودم شیر مادرم کفاف سیرکردن مرا نمی داد و مجبور شدند به من شیر بز بدهند آیا اکنون من شباهتی به بز دارم؟! پس از خنده طولانی و ممتد حضار ایشان رو به آخوند حاضر در سمینار کرد و گفت: همانطور که ما پزشکان در کار دین و فقه و حلال و حرام دخالتی نمی کنیم از شما نیز خواهشمندیم به امور پزشکی و طبابت ورود ننمایید.
📌 *پاسخ به شبهه*👇
💠 بسم الله الرحمن الرحیم
🔷️ هیچ منبع معتبری برای جریان ذکر در مورد دکتر جلال مجیبیان یافت نشد.
به نظر می رسد اینکه دو نوزاد از شیر یک زن بخورند تأثیری بر چهره آنان ندارد.
البته قطعا شیر خوردن از سینه ی یک زن با شرایط خاص خودش، بر روی صفات اخلاقی و درونی کودک اثر می گذارد، لذا برادر و خواهر رضاعی می شوند و آن زن هم مادر رضاعی آنها می شود.
🔷️ بسیاری از این داستانهای تخیلی برای ضایع کردن روحانیت ساخته می شود.
🔷️ البته ما منکر این نیستیم که برخی از روحانیون بدون داشتن اطلاعات پزشکی در حوزه ی این علم نظر می دهند و این کار قطعا اشتباه است. اما برخی از روحانیون نیز در طب سنتی و حتی طب نوین کار کرده و صاحب نظر هستند.
🔷️ این سخن هم قابل انکار نیست که برخی از پزشکان و حتی مردم عادی در تمام مسائل دینی خود را صاحب نظر می دانند و هر کس نظری می دهد، در حالی که در اینجا بیشتر جای احتیاط است چون مسئله سعادت دنیوی و اخروی مردم مطرح است.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
⚠️👆👇 *جهت عضویت بقیه دوستان و همراهان در کانال پاسخ به شبهات ۲۰۲۱ از لینک زیر استفاده نمایید*
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
❌محتوای تمامی کانال ها یکسان است لطفا تکراری عضو کانال *نشوید*❌
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #2655
🔴زلزله سیاسی در چند کشور
افشا شدن چندین مطلب مهم از گزارش شگفت انگیزی که نیویورک تایمز امروز از تعویق انتشار آن بخاطر مسائل ملی خبر داد، نشان میدهد که پوتین از کارت ایران به بهترین وجه برای خود در زمان ترامپ استفاده کرده است. در این گزارش آمده بود که چگونه پوتین ترامپ را برای بیرون رفتن از برجام ترغیب کرده بود و همزمان به او اطمینان داده بود که در این مدت ایران هیچگاه نمیتواند به هیچ سلاح اتمی دست پیدا کند. .دزدیدن اطلاعات هسته ای ایران و ترور دانشمندان آن توسط اسرائیل نیز نتیجه کمکهای اطلاعاتی و نظامی روسیه با اسرائیل بخاطر این توافقات پنهانی پوتین و آمریکا بوده است. روسیه در این مدت توانسته است نه تنها پای خود را در سوریه محکم کند بلکه شریکی قابل اطمینان برای اسرائیل شود. مفسران شبکه های اجتماعی میگویند اگر این گزارش به طور کامل منتشر شود زلزلهای سیاسی در چندین کشور بوجود می آورد
تجزیه تحلیل و جزئیات بیشتر
🔴مرگ بر امریکا گفتیم،
اما روسیه، ما را نابود کرد!!!
مسوولین کشور مسابقه کرملین رفتن گذاشتند!!! آیا آنجا دیکته میشود که، قرار است ایران قربانی شود!؟!؟!؟
ما تحریم شدیم و بازارنفت را از دست دادیم، این روسیه بودکه ۴میلیون سهمیه صادرات نفت مارا تصاحب کرد و بلعید!!!
خلاصه شده
📌 *پاسخ به شبهه*👇
1️⃣ دروغ 1: گزارش نیویورک تایمز عنوانش چیست؟ در چه تاریخی منتشر شده؟ این نحو ابهام گویی بخاطر این است که اصلاً چنین گزارشی وجود ندارد. برفرض که چنین گزارشی وجود داشته باشد باید بررسی کنیم ببینیم حقیقت دارد یا اینکه دروغهایی را با اغراض سیاسی منتشر کرده اند.
2️⃣ دروغ 2: روسیه هیچ گاه عضو اُپک نبوده و نیست که حالا بخواهد صندلی ایران را تصاحب کرده و ایران را از میدان به در کند.
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%88%D9%BE%DA%A9
3️⃣ دروغ 3: ایران در این چهل سال، در بهترین حالت، روزانه 3 میلیون بشکه نفت صادرات داشته است و برآوردهای در سالهای اخیر حدود 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز بوده است. حال این ادعا که "روسیه 4 میلیون سهمیه صادرات نفت ما را تصاحب کرد و بلعید" دقیقاً یعنی چی؟ ما کی 4 میلیون سهمیه داشته ایم که حالا روسیه آن را بلعیده باشد؟
https://b2n.ir/w01909
4️⃣ دروغ 4: صادرات گاز ایران به ترکیه، برقرار است و روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر می شود.
https://b2n.ir/x43704
اتفاقا در سال گذشته صادرات گاز روسیه به ترکیه کاهش 30 درصدی نیز داشته است.
https://b2n.ir/p17097
5️⃣ دروغ 5: هزینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر هیچ گاه به طور رسمی اعلام نشده است اما برخی نقل قولها حاکی از آن است که هزینه ساخت آن رقمی بین 5 تا 11 میلیارد دلار بوده است نه 70 میلیارد دلار!
https://b2n.ir/m87507
6️⃣ برخی ادعاهای دیگر مطرح شده در این متن، قابل بررسی نیست اما به نظر می رسد نشان دادن همین پنج دروغ برای پی بردن به قصد و غرض نویسنده کافی است.
7️⃣ وقتی ایران با آمریکا و اسرائیل حاضر به برقراری ارتباط نیست، عده ای می گویند شما با کل جهان سر جنگ دارید و همه درها را به روی خود بسته اید. اما آنها رابطه ایران با چین و روسیه و ده ها کشور دیگر را نمی بینند و تلاش می کنند این روابط را به ضرر ملّت ایران نشان دهند.
8️⃣ اگر واقع بینانه نگاه کنیم، ایران با کشورهایی که سر جنگ با او ندارند، ارتباط برقرار می کند.
ایران با روسیه ارتباط دارد زیرا:
روسیه ما را تحت انواع و اقسام تحریم های اقتصادی و سیاسی و دارویی قرار نداده است.
روسیه دانشمندان ما را ترور نکرده است.
روسیه پهپادهای جاسوسی به خاک ما نفرستاده است.
روسیه دور تا دور کشور ما پایگاه نظامی ندارد.
روسیه ما را تهدید به جنگ نمی کند.
روسیه سردار بزرگ ما را ترور نکرده است.
پانسمان کودکان پروانه ای ما را روسیه تحریم نکرده است.
بله؛ در روزهایی که ما توسط آمریکایی ها از همه جهت تحریم هستیم و تحت فشاریم، رابطه با دیگر کشورها هم باید قطع شود تا نقشه دشمن برای نابودی ایران کامل شود... و این وظیفه ی رسانه های مزد بگیر است که روابط ایران با دیگر کشور ها را ضد منافع ملی جلوه دهند.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #2656
لطفا راجع به عصمت از اشتباه ائمه اطهار(ع) دلیل منطقی بیاورید و توضیح دهید اگر مثلا امام حسن مجتبی(علیه السلام) مصون از اشتباه بود چرا زنی نامناسب گرفت آیا در انتخاب همسر اشتباه نکرد و آیا هیچ گونه اشتباه نظامی، سیاسی و .. را نمی توان به معصومین نسبت داد؟
📌 *پاسخ به شبهه*👇
عصمت امامان(ع)، از طریق ادله عقلى و آیات قرآنى و روایات معتبر در نزد شیعه و سنّى، قابل اثبات است. که ما در اینجا صرفا به بیان یکى از ادله عقلى عصمت امامان اکتفا مى کنیم و در مورد سایر ادله منابع موجود را معرفى خواهیم کرد.
دلیل عقلى عصمت امام
همان طور که اشاره شد، براهین عقلى گوناگونى براى اثبات لزوم عصمت امام اقامه شده است که ما تنها به ذکر یکى از ادله عقلى مى پردازیم. این دلیل را در دو مرحله به صورت اجمالى و تفصیلى بیان مى کنیم.
بیان اجمالى: امامت، به معناى استمرار وظایف و شؤون نبوت به جز تلقى وحى است. یعنى امام جانشین و خلیفه پیامبر در همه شؤون و وظایف پیامبر به جز شأن تلقى وحى و ابلاغ آن به مردم است. یکى از مهمترین شؤون پیامبر اکرم، مرجعیت دینى مردم است.
امام با چنین شأنى، باید در مقام تبیین و توضیح احکام الهى و سنّت نبوى، از هر گونه خطا و انحراف عمدى و سهوى معصوم باشد، و گرنه نقض غرض پیش آمده، و هدف تشریع احکام و بعثت انبیا تحقق نخواهد یافت. بنابراین، همان ادله اى که عصمت انبیا را اثبات مى کند، بر عصمت امام نیز دلالت دارد.
بیان تفصیلى: بیان تفصیلى، دلیل فوق مبتنى بر ذکر چند مقدمه است: 1. وظایف و شؤون نبى گرامى اسلام 2. سرنوشت این وظایف بعد از رحلت پیامبر 3. معناى امامت
مقدمه 1 ـ وظایف و شؤون نبى اکرم:
الف) تلقى وحى و ابلاغ آن به مردم
ب) مرجعیت دینى: یعنى تفسیر وحى و تشریح مقاصد آن، بیان حکم الهى در موضوعات مستحدثه، تبیین و تشریح جزئیات مسائل اعتقادى و ردّ شبهات و تشکیکات اعتقادى و محافظت از دین و جلوگیرى از وقوع تحریف در آن.
ج) رهبرى اجتماع: یعنى حکومت و اداره جامعه
مقدمه 2ـ سرنوشت این وظایف بعد از نبى اکرم(ص):
بدون شک، پس از ارتحال رسول اکرم(ص) وحى آسمانى قطع شد. اما دو شأن دیگر، چه وضعیتى پیدا کردند؟ سه احتمال وجود دارد:
الف ـ خداوند، در این زمینه هیچ دستورى و سخنى بیان نکرده است و آن را مهمل گذاشته است.
ب ـ امت اسلامى، خود صلاحیت این امور را دارد و نیازى به نصب جانشینى از ناحیه خداوند، نیست از این رو، خداوند امت اسلامى را شایسته در جبران و پر کردن جاى نبى اکرم در این دو شأن دانسته است.
ج ـ پیامبر اکرم، موظف بوده که شخصى را که از ناحیه خداوند منصوب شده است، به عنوان جانشین خود در این دو شأن معرفى کند و او موظف به استمرار وظایف پیامبر باشد.
احتمال اول مردود است، چون با هدف بعثت انبیا منافات دارد و نقض غرض محسوب مى شود.
احتمال دوم نیز مردود است چون مطالعه وضعیت امت اسلامى از صدر تا به امروز نشان مى دهد که امت اسلامى به ویژه در مورد شأن «مرجعیت دینى» به هیچ وجه توانایى انجام وظایف نبى اکرم را نداشته است.
به عنوان نمونه، قرآن کریم در مورد دزد مى فرماید: دست دزد باید قطع شود اما اینکه دست دزد از کجا باید قطع شود، اختلافات فراوانى وجود دارد. خوارج، محل قطع را، محل اتصال بازو و کتف دانسته و برخى دیگر (ابو حنیفه، مالک و شافعى) از مچ دست پنداشته اند. و شیعه امامیه به استناد سخن ائمه معتقد است که تنها چهار انگشت دست باید قطع گردد.
معناى امامت
امامت به معناى جانشینى در جمیع شؤون انبیا به جز دریافت و تلقى وحى است. یکى از شؤون انبیا مسأله رهبرى اجتماع و حکومت است و شأن دیگر مرجعیت دینى است، این شأن به تعبیر شهید مطهرى به معناى کارشناسى اسلام است، اما نه در حد یک مجتهد بلکه کارشناسى که از طرف خدا علوم اسلامى را از پیغمبر اکرم گرفته و از او به معصوم بعدى منتقل شده است. با توجه به خاتمیت دین اسلام و اینکه تمامى آنچه را که سعادت دنیوى و اخروى بشر تا روز قیامت مورد نیاز است، اسلام تأمین مى نماید و با
توجه به اینکه پیامبر اکرم در طول رسالت خویش، شخصا چنین فرصتى را نداشتند که اسلام را به تمام و کمال با عمق معارف اعتقادى آن و دستور العمل ها و احکام فقهى آن که شامل جمیع شؤون مختلف زندگى بشر مى شود، بیان کنند و از طرفى دیگر، امکان ندارد که پیامبر اکرم، دین خدا را به صورتى ناقص بیان کرده باشند در حالى که قرآن، اسلام را به عنوان دین جامع و کامل معرفى مى کندالیوم اکملت لکم دینکم...
نتیجه اى که از مقدمات فوق به دست مى آید این است که باید در بین اصحاب پیامبر اکرم انسان یا انسانهایى باشند که اسلام را به صورت کامل از آن حضرت فرا گرفته و بعد از او به توضیح و تبیین آن بپردازند و چنین اشخاصى باید معصوم باشند بدون وجود چنین اشخاصى که با برخوردارى از عصمت به تبیین و توضیح احکام دین بپردازند، سخن از دسترسى مردم به دین خالص و کامل الهى نمى توان به میان آ
ورد و غرض از بعثت تحقق نخواهد یافت به همین جهت اهل سنت در مسائل جدیدى که براى آنها پیش مى آید، از آنجا که به اسلام شناس معصوم اعتقاد نداشتند به استفاده از قیاس و استحسانات ظنى و گمانى روى آوردند.
براى اطلاع از سایر ادله عقلى عصمت و نیز ادله قرآنى و نیز ادله روائى عصمت، مراجعه کنید به کتاب «پژوهشى در عصمت معصومان، حسن یوسفیان و احمد حسین شریفى، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.
از طرف دیگر مراد از عصمت از اشتباه، خطا نکرده معیاری است، یعنی امام بر اساس قواعد عقلایی روش گزینش صحیح را پی می گیرد، اما این که همسر او بعدا کار می شود، مسأله دیگری است. در این باره باید تحلیل درستی از علم امام داشت.
یکم. هر چند امامان معصوم علیهم السلام از علم غیب برخوردارند و به وقایع گذشته و حوادث حال و آینده آگاهى دارند؛ اما تکلیف آنان مانند سایر افراد بشر، بر اساس علم عادى است و علم غیب براى آنان تکلیفى به دنبال نمى آورد. به عنوان مثال، امام براساس علم عادى خود، میوه اى را پیش روى خود مى بیند که مانعى از خوردن آن نیست و تناول آن جایز است؛ اگر چه براساس علم غیب، از مسموم بودن آن آگاهى دارد. در تأیید این مطلب دو دلیل ذکر شده است:
الف. عمل براساس علم غیب، در برخى از موارد با حکمت بعثت پیامبران و نصب امامان منافات دارد؛ زیرا در این صورت، جنبه اسوه و الگو بودن خود را از دست خواهند داد و سایر افراد بشر، از وظایف فردى و اصلاحات اجتماعى - به بهانه برخوردار بودن ائمه از علم غیب و عمل بر اساس علم خدادادى - سر بازخواهند زد.
ب. عمل دائمى براساس علم غیر عادى، موجب اختلال در امور است؛ زیرا مشیت و اراده غالب خداوند به جریان امور، بر اساس نظام اسباب و مسببات طبیعى و علم عادى نوع بشر تعلق گرفته است. به همین جهت پیامبر و ائمه علیهم السلام براى شفاى بیمارى خود و اطرافیانشان، از علم غیب استفاده نمى کردند. شاید یکى از حکمت هاى ممنوع بودن تمسّک به نجوم، تسخیر جن و ...براى غیب گویى و کشف غیرعادى حوادث آینده نیز همین اختلال در امور باشد.صافى گلپایگانى، معارف دین، ج 1، ص 121.
دوّم. هر چند بر طبق روایات فراوان، امامان علیهم السلام نسبت به حوادث گذشته، آینده و حال علم و آگاهى دارند؛اصول کافى، ج 1، «باب ان الائمه علیهم السلام یعلمون علم ماکان و ما یکون ...» و بحارالانوار، ج 16،باب 14. اما از روایاتى دیگر استفاده مى شود که این علم به صورت بالفعل نیست بلکه شأنى است؛ یعنى، هرگاه اراده کنند و بخواهند که چیزى را بدانند، خداوند سبحان آنان را عالم و آگاه خواهد کرد: «اذا اراد الامام ان یعلم شیئاً اعلمه اللَّه ذلک»؛ اصول کافى، ج 1، «باب ان الائمه اذا شاؤا ان یعلموا علموا» و بحارالانوار، ج 26، ص 56، 116و117.؛ «هر گاه امام اراده کند که چیزى را بداند، خداوند او را آگاه خواهد کرد».
پس علم غیب امام علیه السلام شأنى است؛ نه فعلى و براساس همین نکته، ممکن است نسبت به نحوه شهادت خود با همه جزئیات آن، علم نداشته باشد؛ چون اراده نکرده که بداند.مظفر، محمد رضا، علم امام، ترجمه و مقدمه على شیروانى، ص 73؛ قابل ذکر است مظفر این پاسخ را به عنوان یک احتمال ذکر مى کند، ولى آن را نمى پذیرد.
سوّم. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام تکالیف و وظایفى مخصوص به خود دارند و به همین جهت، آنان در عین اینکه مى دانستند دشمن در فلان جنگ غلبه خواهد کرد، وظیفه داشتند اقدام کنند و یا با اینکه مى دانستند کارى که انجام مى دهند، منجر به شهادتشان خواهد شد(مثل خوردن میوه مسموم و یا رفتن حضرت على علیه السلام به مسجد کوفه در شب نوزدهم رمضان)، این کارها را انجام مى دادند. این اعمال براى آنان، وظیفه اى مخصوص بود؛ مثل نماز شب که براى رسول اکرم صلى الله علیه وآله واجب و براى سایر مسلمان ها، مستحب است.
چهارم ؛علامه طباطبایى، المیزان، ج 18، ص 194. وى این را به عنوان یک قول نقل کرده است. برخى از این موارد (مانند خوردن میوه زهرآلود به وسیله امام موسى کاظم علیه السلام و یا امام رضاعلیه السلام) اجبارى و بدون اختیار بوده است. پس با اینکه مى دانستند به این وسیله به شهادت خواهند رسید؛ ولى به وسیله دشمن مجبور به خوردن آن شدند و گزینه دیگرى فرا روى آنان نبود. این پاسخ اگر چه در جاى خود درست است و شواهد تاریخى بر آن مهر تأیید مى زند؛ اما نمى تواند پاسخى براى همه موارد مورد نظر (مانند نحوه شهادت حضرت على علیه السلام و امام حسن مجتبى علیه السلام) باشد.
پنجم. پاسخ اساسى به این سؤال در گرو شناخت چگونگى علم غیب امام است. پاسخ هاى پیشین نیز اگر بر اساس مطالب آتى تفسیر شود، توجیه صحیحى پیدا خواهد کرد. این بیان متوقف بر ذکر چند مطلب است:
الف. قضا و «قدر» الهى: قدر به معناى حد و اندازه است و مقصود از قدر الهى، این است که خداوند براى هر پدیده و مخلوقى، ویژگى هاى وجودى خاصى قرار داده است و تحت تأثیر علت یا علل خاصى آن
را موجود مى گرداند؛ یعنى، پدید آمدن یک شى ء از علت خاص و نیز داشتن اوصاف و ویژگى هاى وجودى خاص، قدر آن شى ء و حد و اندازه وجودى آن است. به تعبیر دیگر، تقدیر الهى، همان نظام علت و معلولى حاکم بر جهان هستى است که هر پدیده اى، معلول علت خاصى است و قهراً اوصاف و خصوصیات وجودى اش، متناسب و برآمده از همان علت است.
«قضا» به معناى قطعى کردن، فیصله دادن و به انجام رساندن کار است و مقصود از قضاى الهى، این است که خداوند به هر پدیده اى - با تحقق علت تامه اش - ضرورت وجود اعطا کرده است. تحقّق حتمى معلول، به دنبال تحقّق علت تامه، قضاى الهى است. قضا و قدر الهى در حقیقت از شئون خلق و ایجاد خداوند است و مى توان آن را به صفت خالقیت برگرداند.
ب. علم الهى به قضا و قدر پدیده هاى عالم هستى: خداوند از ازل عالم است به اینکه چه پدیده اى با چه اوصاف و ویژگى هایى، تحت تأثیر علت تامّه اش موجود است. علم خداوند به پدیده هاى هستى، علم با واسطه (علم به صورت آنها) نیست؛ بلکه خود پدیده ها با تمام وجودشان نزد او حاضرند. بنابراین علم خداوند، به حقایق عالم هستى، همان گونه که در متن واقع موجودند، تعلق مى گیرد. علم خداوند، علم حضورى به واقع عینى است. از سوى دیگر چون در مرتبه وجودى خداوند، زمان و مکان معنا ندارد، علم او به پدیده هاى عالم هستى، در بستر زمان نیست؛ بلکه گذشته و حال و آینده یک جا و یکسان نزد او حاضر است. اما براى ما که موجودات زمانى و محصور به زمان هستیم و تحقق عینى حوادث و پدیده ها را از دریچه زمان مى نگریم، برخى از حوادث در گذشته بوده و یا در آینده موجود خواهد شد.
بنابراین علم خداوند به مخلوقات خویش، بدین معنا است که حقایق و حوادث هستى، همراه با بستر زمانى شان (گذشته، حال و آینده) یک جا نزد او حاضر است. به همین جهت این علم خداوند، موجب تغییر آنها نیست. علم خداوند، علم به متن واقع و حضور عین واقع، در نزد او است؛ یعنى، علم او به مخلوقات و پدیده هاى هستى، به همان صورت که در متن واقع موجودند، تعلق مى گیرد.
علم خداوند به افعال اختیارى انسان نیز بر همین منوال است؛ یعنى، خداوند از ازل به افعالى که براساس اراده و اختیار انسان از او صادر مى شود، علم دارد و علم الهى به این واقعیات عینى - همان گونه که در خارج موجودند - تعلق مى گیرد و به همین جهت، این علم به خودى خود موجب جبر یا تغییر واقع عینى (تحقّق فعل اختیارى به دنبال تحقق علت تامه اش) نمى شود.
ج. علم امام: امام علاوه بر علم عادى - که براى نوع بشر قابل تحصیل است - از علم لدنى و خدادادى (علم غیب) نیز بهره مند است. امام به حسب علو رتبه وجودى اش، با لطف و اذن الهى به سرچشمه علم الهى متصل است و از حقایق حوادث عالم - همان گونه که در متن واقع هستند - آگاه مى باشد؛ یعنى، علم غیب امام، از سنخ علم الهى و متصل به آن منبع است. این دانش، علم به واقع عینى است و معنا ندارد که منشأ تغییر در حوادث عالم باشد. براساس علم غیب، حقایق حوادث عالم، از جمله افعال اختیارى خود امام، همراه با علت تامه اش - که علم عادى و اراده از اجزاى این علت است - نزد او حاضر است و این حضور، حضور بى واسطه عین معلوم و واقع عینى نزد امام است.
بر این اساس، امام حقیقت افعال اختیارى خود را - مانند خوردن میوه مسموم و یا ضربت خوردن به دنبال حرکت به مسجد کوفه - از منظرى بالاتر (منظر علم الهى) مى نگرد. به همین جهت از آنجا که علم غیب امام، تأثیرى در حوادث عالم ندارد - چون به معناى حضور عین وقایع نزد عالم است - امام عکس العملى نشان نمى دهد و براساس علم عادى خود عمل مى کند و به همین علت، این علم براى امام تکلیف آور نیست؛ چون علمى موجب تکلیف است که مکلّف بتواند براساس آن علم، منشأ تغییر و تأثیر باشد.
افزون بر این، وقتى امام با لطف و اذن خدا به مرتبه اعلاى کمال و علو وجودى مى رسد و با منبع علم الهى تماس مى یابد، در اوج مقام فنا در ذات حق است. او در این مقام خود را نمى بیند و خود را نمى پسندد. او فقط خدا را مى بیند و تنها مشیت الهى را مى پسندد. در این مقام، چون اراده و مشیت او را - براساس نظام علت و معلولى و قضا و قدر - در تحقّق حوادث و پدیده هاى هستى مى یابد، خواسته اى برخلاف آن ندارد. از دیگر سو، تلاش براى تغییر این حوادث از جمله شهادت خود، قطع نظر از اینکه تأثیرى ندارد، با مقام فنا و رضا و حب لقاءاللَّه نیز سازگار نیست. با توجّه به این جواب، سایر پاسخ ها نیز مى تواند، توجیه درستى پیدا کند.
پاسخ اول - که ائمه علیهم السلام را مکلف به علم عادى مى دانست؛ نه علم غیب - چنین مستدل و موجه مى شود؛ که علم غیب امام، از سنخ علم الهى یعنى علم به واقع عینى است؛ همان گونه که در خارج محقق مى شود. چنین عملى تأثیرى در تغییر حوادث عالم ندارد و به همین دلیل تکلیف آور نیست.
پاسخ دوم نیز با توجّه به حقیقت علم امام، کامل مى شود. اینکه علم غیب امام، شأنى است - یعنى هرگاه امام اراده
کند که بداند، مى داند - کاملاً درست است؛ اما جاى این احتمال هست که ائمه علیهم السلام با علم شأنى، از کیفیت شهادت خود آگاه بوده اند؛ یعنى اراده کرده اند که بدانند. روایات متعددى، نیز دلالت بر علم ائمه علیهم السلام به شهادتشان دارد.اصول کافى، ج 1، ص 258، ح 1-8.
در پاسخ سوم، اگر مقصود از اینکه تکلیف ائمه علیهم السلام با سایر افراد بشر متفاوت است، این باشد که خداوند دو سنخ تکلیف جعل و تشریع کرده است (یک دسته براى پیامبرصلى الله علیه وآله و امام و یک دسته براى سایر افراد بشر)؛ این سخن نادرست و غیر مطابق با واقع است. تکالیف الهى براساس مصالح و مفاسد آن، تشریع شده و همه افراد بشر - از جمله پیامبر و امام - در آن مشترک اند و به جز چند حکم خاص - که نبى اکرم صلى الله علیه وآله داشته اند - بقیه احکام یکسان است.
اما اگر مقصود این باشد که علم غیب ائمه علیهم السلام به نحوه شهادتشان، برخلاف علوم عادى بشر، تکلیف وجوب حفظ جان از خطر و هلاکت را براى آنان به دنبال نمى آورد، پاسخ صحیحى است. این مسئله در گرو شناخت حقیقت علم الهى آنان است که در توضیح آن گذشت.
بنابراین علم ائمه علیهم السلام به آینده، از سنخ علوم عادى نیست و اقدام به امورى که منجر به شهادت آنان مى شود، خود را در هلاکت انداختن نیست. افزون بر این درجات و کمالاتى براى امامان مقدر شده که راه رسیدن به آن، از طریق تحمل همین بلاها و مصایب است.براى توضیح بیشتر ر.ک:
الف. طباطبایى، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج 18، ص 192؛ ج 13، ص 72و74؛ ج 19، ص 92؛ ج 12، ص 144؛ ج 4، ص 28؛
ب. همو، معنویت تشیع، مقاله علم امام، ص 215؛
پ. رشاد، محمد حسین، در محضر عل
منبع سایت پرسمان
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/FnoFSKh6cJJFbIPVB13Riv
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱ادرس سایت👇🏻
🆔 www.pshobahat.ir
📱پیام رسان اینستاگرام
🆔http://Instagram.com/pshobahat
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋