eitaa logo
پرسش هائی از جنس طلبگی
88 دنبال‌کننده
8 عکس
10 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالاتی پیرامون لباس روحانیت آیا مانع ارتباط نمی شود گاهی گفته می‌شود «روحانی هنگامی که با لباس در میان مردم ظاهر می‌شود، از ابتدا یک امتیاز منفی همراه خود آورده است و این لباس مانند یک حجاب و مانع ارتباطی، قدرت نفوذ او را گرفته و تاثیر کلام او را کم می‌کند. از این رو، اگر لباسی هم شکل با دیگران داشته باشد، مردم او را از خودشان می‌دانند و او سریع‌تر می‌تواند وظایف خود را انجام دهد». 🔸جواب این گفته از دو جهت مخدوش است: اولا: اینکه کلیّت ندارد و در موارد بسیاری داشتن لباس، خود به خود موجب اعتماد مردم است و ارتباط را تسهیل می‌کند و این به برکت زحمت روحانیانی است که در این لباس به وظایف علمی و عملی خود نیک عمل کرده‌اند. دوما: اینکه به فرض چنین باشد، غرض از این ارتباط، انتقال انبوهی از معارف و ملکات است که از توان فردی یک نفر بسیار بیشتر است. این مُبلغ بالاخره باید مخاطب خود را به سرچشمه‌ای که خود از آن سیراب گشته متصل کند و بر سر سفره‌ای که خود از آن تغذیه شده بنشاند. پیامی را که او می‌خواهد انتقال دهد، بسیار کامل‌تر، اصیل‌تر، روان‌تر و زیباتر در منابع اسلامی و آثار‌ اندیشمندان آمده است. ظاهر داستان این گونه است که بدون لباس روحانیت، در مواردی مقبولیت و موفقیت بیشتر است؛ اما این موفقیت‌ اندک، در نهایت باید به پیوند مخاطب و روحانیت بینجامد تا استمرار داشته باشد و به بار بنشیند. پس یکی از کارکردهای لباس روحانیت این است که موفقیت یک روحانی در ارتباط با مردم، تبلیغ غیر مستقیم این نهاد و جلب اعتماد آنان به عالمان دین خواهد بود. ✍ادامه دارد...
🔰 به این است که شما خود را برای کاری آماده می‌کنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست. 🔻 «طلبگی از همه‌ تخصص‌های موجود تأثیرش بیشتر است». شما طبیبان روحانی و هدایتگران مردم هستید. 👈  سه کار عمده بر عهده‌ روحانیون است؛ ✓«هدایت فکری و معنوی» ✓«هدایت سیاسی» ✓«خدمات اجتماعی و غمخواری و خدمت‌رسانی به مردم». 🖇روحانیت چون مورد اعتماد مردم است، سنگ صبور هم هست.
روحانیون چه فعالیت هایی دارند ؟ اول : تدریس 🔰تدریس در حوزه : طلاب برای تدریس، طی مراحلی بعد از کسب امتیاز لازم و شرکت در دوره آموزش مهارتی تدریس ، مجوز تدریس سطح یک را به دست آورده و با احراز توانمندی در سطوح بالاتر مشغول تدریس می شوند . ۱_ استاد مقدمات : پایه یک تا سه ۲_ استاد فقه و اصول: پایه چهار تا شش ۳_ استاد کفایه و درس خارج در پایه های بالاتر 🔰تدریس در دانشگاه‌ها و دانشکده ها : طلاب توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای تدریس دروس معارف اسلامی با ارائه مدرک علمی حداقل سطح سه از حوزه علمیه مشغول فعالیت می شوند. 🔰 تدریس در خارج از کشور همچنین طلاب بعد از مسلط شدن به زبان‌های خارجی و شرکت در دوره تربیت مربی ، با احراز شرایط مربوطه جهت تدریس معارف اسلام به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام می شوند.
روحانیون چه فعالیت هایی دارند ؟ دوم : پژوهش طلاب علاقه مند ، بعد از گذراندن دوره های آموزش‌ مهارت های کامپیوتر و کارگاه‌های پژوهشی در سه بخش زیر به فعالیت می پردازند : ✍ نویسندگی پایان نامه ✍نویسندگی مقالات علمی پژوهشی و نشریات ✍نویسندگی کتاب 🔰زمینه های فعالیت در این بخش : 🔹️فعالیت در بیش از پانصد کتابخانه حوزوی 🔹️استاد کارگاه‌های پژوهشی در حوزه و دانشگاه 🔹️عضو هیات‌های علمی دانشگاه و حوزه 🔹️فعالیت در مراکز علمی در خارج از کشور 🔹️حضور در جشنواره های علمی کشوری و بین المللی 🔹️و .. جالب است بدانیم : در کل کشور از ۸۰۰ نشریه در حوزه علوم انسانی و اسلامی، تعداد ۲۶۰ مورد مربوط به نشریات حوزوی است.
از نظر شرعی، ورود به حوزه‌ی علمیه با وجود عدم رضایت والدین، چه حکمی دارد؟ پاسخ : هر چند در این‌گونه موارد، جلب رضایت والدین واجب نیست، ولی مخالفت با ایشان و آزرده کردن آنان هم به صلاح نیست؛ پس سعی کنید با توضیح کافی و دلایل متقن، با آرامش و حفظ احترام، اجازه‌ی آن‌ها را برای ورود به حوزه علمیه کسب نمایید. در همین راستا با توجه به اینکه روحانیون واجد شرایط موجود، پاسخگوی نیازهای داخل و خارج کشور نیستند، تحصیل علوم دینی برای کسانی که استعداد و آمادگی آن را دارند لازم بوده و مشروط به رضایت والدین نیست؛ هر چند شایسته است در صورت امکان رضایت آنها جلب گردد و تحصیلی که همراه با رضایت آنان باشد، توفیقات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی): برای رفتن به حوزه علمیه اذن پدر و مادر لازم نیست ولی سعی کنید همراه با رضایت آنها باشد و از هر عملی که موجب ایذای آنها بشود اجتناب نمایید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): مخالفت پدر و مادر اگر امر آنها از روی دلسوزی باشد و موجب اذیت آنها گردد جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): هر چند جلب رضایت والدین در این مورد واجب نیست، ولی مخالفت با ایشان معمولاً به صلاح نیست و در بسیاری از موارد شرایط خانوادگی و رضایت ایشان، در نیل به اهداف و زیاد شدن توفیقات اثر بسزایی دارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): سعی کنید با توضیح کافی و دلایل متقن با آرامش و حفظ احترام پدر و مادر اجازه‌ی آن‌ها را برای ورود به حوزه علمیه کسب نمایید و بدون اجازه‌ی آن‌ها اقدام ننمایید و والدین هم نباید از پیشرفت فرزندان در امور دینی جلوگیری نمایند از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که روزی فرمودند: وای به حال بچه‌های آخر الزمان از دست پدرانشان! عرض کردند: از دست پدران کافر؟! فرمودند: خیر، از دست پدران مسلمان! امور شرعی را یاد نمی‌دهند و وقتی فرزندان هم به دنبال آن می‌روند منع می‌کنند (وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ) موفق باشید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): با توجه به اینکه روحانیون واجد شرایط موجود پاسخگوی نیازهای داخل و خارج کشور نیستند و تحصیل علوم دینی برای کسانی که آمادگی دارند شکل واجب عینی به خود گرفته، تحصیل رضایت والدین جهت ورود به حوزه علمیه لازم نیست؛ هرچند شایسته است در صورت امکان رضایت آنها جلب گردد.
وظیفه اصلی طلبه چیست؟ تحصیل علم و دانش در همه رشته ها بسیار با ارزش بوده و موجب کمال انسان است. رسیدن به ارزش و کمالات ناشی از علم دارای مقدمات و سختی هایی است که ناگزیر باید آن مقدمات را فراهم و سختی ها را تحمل کرد. ورود به حوزه علمیه و تحصیل علوم دینی نیز از این قاعده مستثنا نیست بلکه سختی ها و مشقت های آن از تحصیل در سایر رشته ها بیشتر است؛ زیرا تحصیل در حوزه های علمیه همواره با محرو میت هایی از نظر مالی رو بروست و از طرفی طلبه باید وظایف شرعی خود را به خوبی رعایت کند و به عبارت دیگر دارای زی طلبگی باشد. یعنی نه تنها واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک کند، بلکه باید در موارد زیادی ایثارگری کرده و از بعضی از لذت های مشروع که مخالف با شأن روحانیت است صرف نظر نماید. کسانی از عهده تحمل این سختی ها بر می آیند که واقعاً عاشق این علم باشند. وظیفه اصلی یک طلبه تحصیل علوم دینی و تحقیق مسائل جدید در جهت پاسخ گویی به سؤالات و مشکلات دینی مردم است مگر این که وظیفه مهم تری که دیگران نمی توانند انجام دهند مانند تبلیغ، قضاوت ، مدیریت و رهبری جامعه اسلامی و....احساس کند. اما در جایی که دیگران چنین وظایفی را به خوبی انجام می دهند طلبه لازم است به همان وظیفه اصلی خود که ادامه تحصیل در علم اسلامی است بپردازد.
اگرطلبه فقط درایام تبلیغ لباس روحانیت بپوشه ودرسایرایام نپوشه،آیااشکال داره؟ در حال حاضر یکى از شرایط پوشیدن عمامه و قبا و عبا داشتن صلاحیت لازم است. اگر کسى داراى آن شرایط نباشد اگر بپوشد، کار نادرست انجام داده است و مانند کسى مى ‌ماند که لباس پزشکى بپوشد در حالى که شرایط پزشکی را ندارد. در قدیم براى پوشیدن این لباس، تنها صلاحیت اخلاقى کافى بود. به همین جهت بسیارى از تاجران و پزشکان هم این لباس را مى ‌پوشیدند ولى امروزه یکى از شرایط این لباس، کسب علوم اسلامى و تبلیغ دین است. در حقیقت باید به عنوان یک لباس کار و اعلام آمادگى براى پاسخ گویى به پرسش هاى دینى، به آن نگاه شود. نه یک امتیاز اجتماعى و از سوء استفاده احتمالى برخى در این لباس باید جلوگیرى کرد.فلسفه دیگر این لباس این است جایگاه صنفى بسیارى از اقشار جامعه اقتضا مى ‌کند که از سایر اقشار مردم باز شناخته شوند و داراى یک نوع لباس مشخص باشند مانند نیروهاى نظامى و انتظامى و... درباره روحانیان نیز چنین است. بر اساس روایات متعدد «العلماء ورثه الانبیاء» «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا الى رواه احادیثنا فانهم حجتى علیکم و... »روحانیان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع روحى و معنوى و اجتماعى و... مردم هستند؛ از این رو نیازمند لباسى مشخص هستند تا بدین وسیله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آن ها در مواقع نیاز آسان تر باشد.در موقع نماز جماعت تأکید شده که امام جماعت دارای لباس خاصی روحانیت باشد چنان که امام صادق(ع) فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و عمامه باشد» (وسایل، ج ۳، ص ۳۲۹، باب ۵۳، ح ۱. ) پوشیدن این لباس، هر چند شأن و منزلتى نسبت به سایر اقشار مردم براى روحانیان ایجاد نمى ‌کند، ولى موجب تعظیم شعائر الهى مى ‌گردد که مورد اهتمام قرآن است. وجود شخصیت‌هاى وارسته جامعه که به عنوان سمبل و مظهر علم و تقوا و وارستگى و ارزش‌ هاى اسلامى و ملبس به لباس رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) باشند، از شعائر الهى است و نیز در حفظ و گسترش ارزش‌ هاى الهى و اسلامى در جامعه و تقویت هویت مذهبى در مقابل تهاجم ارزش هاى بیگانه، بسیار مؤثر است. خصوصا در جامعه ما که متأسفانه تحت تأثیر تهاجم فرهنگی غرب، حتی لباس سنتی و بومی خویش را حفظ نکرده است. بنابراین وجود قشر خاصی در جامعه با لباس مذهبی و سنتی، نماد پایداری در مقابل هجوم فرهنگ و ارزش‌های غربی است و مایه فخر و مباهات محسوب می‌گردد. از سوی دیگر این لباس نماد جایگاه و موقعیت علوی و مرجعیت دینی به حساب می‌آید. اگر به این لباس عنایت شده، از آن روست که علما با پوشیدن این لباس جایگاه خود را مشخص و پاسخگوی مسائل دینی مردم باشند. بنابراین پوشیدن لباس روحانیت از نظر مقررات تابع قانون مصوب شورای مدیریت حوزه است و از نظر علمی و معنوی به خود شخص بستگی دارد و اینکه در ایام غیر تبلیغی لباس روحانیت نپوشید اشکال شرعی ندارد .
وظیفه یک طلبه به طور کلی چیست وبایدچه کند؟ طلبه یعنی طالب حقیقت. بنابراین وظیفه اصلی طلبه جستجوی حقیقت است هم در ساحت نظری و هم در ساحت عملی. این مرحله خودسازی و سلوک نظری و عملی نام دارد که اگر طلبه ای موفق شد آنگاه وظیفه می یابد که مردم را هم به راه خدا دعوت و راهنمایی و راهبری کند. حدود نیمی از خودسازی و سلوک، نظری است . برای این منظور لازم است که محققانه و پژوهشگرانه به دنبال کسب حقیقت باشید. در کنار سلوک نظری لازم است به دانسته های خود عمل کنید و واجبات و مستحبات را نیز رعایت نمایید و در اخلاق و سبک زندگی هم کار کنید. جستجو در مهمترین حقایق زندگی!توحید و ولایت و معاد سه محور استراتژیک و عمده دین اسلام است، بنابراین در راس تمام حقایقی که باید یک مسلمان بداند و درباره آنها تحقیق کند، توحید و ولایت و معاد است. دین اسلام در قرائت شیعی آن دو محور اساسی دارد که عبارت است از توحید و ولایت. توحید راهبرد دین و ولایت مفسر و مجری و راهبر آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. دین بدون توحید، دین نیست و توحید بدون ولایت، کارآمد نیست و دچار افراط و تفریط می شود.
روحانیون چه فعالیت هایی دارند ؟ سوم : تبلیغ (عمومی ) طلاب بعد از اتمام پایه ششم حوزه ، با توجه به سابقه اخلاقی و شرکت در کارگاه‌های تخصصی تلبس ، مجوز رسمی برای پوشیدن لباس روحانیت را به دست آورده و بعد از تلبس در زمینه های زیر مشغول فعالیت می شوند : 🔻 تبلیغ در مساجد به عنوان روحانی مستقر 🔻تبلیغ در ادارات و سازمان‌ها 🔻تبلیغ در روستاها در قالب طرح هجرت 🔻تبلیغ در مناطق محروم در قالب گروه‌های جهادی 🔻تبلیغ در دانشگاه‌ها و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در سطوح بالای حوزوی 🔻تبلیغ در مراکز فرهنگی در زمینه پاسخ گویی به احکام شرعی و شبهات اعتقادی . 🔻 تبلیغ در خارج از کشور در صورت تسلط بر زبان‌های خارجی و توانمندی های لازم 🔻 اجرای برنامه های دینی با حضور در صدا و سیما .
چرا باید در مصاحبه حضوری شرکت کنیم؟ برخی از زمینه ها نظیر انگیزه و میزان علاقه داوطلب به دروس حوزوی و احیانا سلامت اخلاقی فرد را نمی توان به آزمون کتبی کشف کردواز این رو همه ساله حوزه ی علمیه علاوه بر آزمون کتبی، مصاحبه ای حضوری نیز برگزار می کند تا بتواند بر اساس معیارهای خود از میان شرکت کنندگان برای ورود به حوزه ی علمیه انتخاب کند.
درمصاحبه حضوری چه سوالاتی پرسیده می شود؟ 1- انگیزه ورود به حوزه: انگیزه ورود به حوزه یکی از مهمترین سوالات است اینکه چرا این شخص مانند دیگران به دانشگاه نرفته است چرا حاضر شده است با وجود مشاهده فشارهای اجتماعی بر طلاب و روحانیون در حوزه علمیه تحصیل کند، در واقع مصاحبه کننده بدنبال کشف انگیزه حضور در حوزه علمیه است و البته طبیعی است که از تجربه کافی نیز برخوردارند و میتوانند براحتی صداقت را تشخیص دهند. برای مصاحبه کننده مهم است که بداند این فرد بخاطر پیدا کردن شغل به حوزه علمیه نیامده است، بخاطر فرار از سربازی به حوزه نیامده است، اینکه با اجبار خانواده راضی به خواندن دروس حوزوی نشده است.
درمصاحبه حضوری چه سوالاتی پرسیده می شود؟ 2-علاقه به علوم اسلامی و حوزه و روحانیت: بسیار مهم است که داوطلب به دروس و علوم اسلامی علاقه داشته باشد اینکه مثلا کدام کتابهای اسلامی را خوانده است، برخی تصور میکنند با گفتن کتابهای شهید مطهری را خوانده ام کار تمام است و این در حالی است که ممکن است سوالات جدی تری مطرح شود از این رو بهتر است واقعا هر کتابی خوانده شده است همانها گفته شود سوال از فهم علاقه است و ممکن است لزوما ربطی به کمیت نداشته باشد، مسئله دیگر علاقه به روحانیت است اینکه از کجا با حوزه علمیه و روحانیت آشنا شده است و چگونه و از طریق چه کسی تشویق یا علاقمند به حضور در حوزه های علمیه داشته است، برخی از داوطلبان با زندگی بسیاری از علما آشنا هستند و از طریق خواندن کتابهای زندگانی آنان علاقه به حوزه پیدا کرده اند برخی از طریق طلبه های دیگر علاقمند شده اند و برخی دیگر از طریق دوستان طلبه شان و برخی دیگر از طریق امام جماعت مسجد محله و ... از این رو علاقمندی به حوزه و روحانیت از معیار های مهم است اینکه آیا میخواهی در آینده لباس روحانیت بپوشی؟ آیا تا آخر در حوزه علمیه ادامه تحصیل میدهی؟ اینکه چند روحانی موفق از نظر خود را نام ببرید همه اینها میتواند مشخص کننده علاقه یک فرد به نظام حوزوی باشد.
درمصاحبه حضوری چه سوالاتی پرسیده می شود؟ 3- اخلاق و رفتار و پوشش: زی طلبگی برای حوزویان بسیار مهم است، زی طلبگی شامل اخلاق و رفتار و ارزشهایی است که انتظار میرود یک طلبه آن را رعایت کند از این رو معمولا به طرز رفتار داوطلب دقت میکنند نوع پوشش لباس ، مدل مو، اینکه موهای صورت بر اساس ملاکهای اسلامی و ارزشهای حاکم برفضای حوزه است یا نه؟ نوع حرف زدن رعایت ادب و احترام و... 4- سوالات دینی: در مصاحبه معمولا سوالات دینی در حد داوطلب پرسیده میشود معمولا از احکام نماز، روزه، طهارت و احکامی که مردم در زندگی روز مره با آن مرتبط هستند، البته ممکن است از مباحث اعتقادی یا اخلاقی نیز پرسیده شود اما در مجموع سوالات متوسطی خواهد بود و هدف آن است که آیا داوطلب طلبگی در حد عمل خود با معارف اسلامی آشنا است یا نه.
درمصاحبه حضوری چه سوالاتی پرسیده می شود؟ 5- مسائل اجتماعی و سیاسی: با توجه به سطح داوطلب معمولا سوالات سیاسی- اجتماعی مطرح میشود تا دیدگاههای دواطلب سنجیده شود، بطور مثال از مناسبت ها سوال میشود، مثلا دوازدهم فروردین چه روزی است؟ هفت تیر چه حادثه ای روی داده است؟ یا اینکه در مورد ولی فقیه سوال میشود، یا اینکه نقش شورای نگهبان در قانون اساسی چیست؟ البته ممکن است در این بخش کمی هم اعمال سلیقه شود اما در مجموع بهتر است داوطلب در چارچوب دیدگاههای مشهور و قانونی سخن بگوید و از اظهار نظرهای نادر خودداری کند، از سوی دیگر برخی از آقایان به بعضی از اندیشمندان نظیر شریعتی، سروش، مجتهد شبستری، ملکیان و حتی بعضی از علما حساس باشند از این رو بهتر است از پرداختن به این دیدگاه ها خوداری شود.
درمصاحبه حضوری چه سوالاتی پرسیده می شود؟ 6- سنجش استعداد: یکی از دغدغه های مسئولین حوزه این است که آیا داوطلب توان خواندن درسهای حوزوی را دارد یا نه؟ باید توجه داشت تعدادی از طلبه های پذیرش شده بعد از یکی دوسال در امتحانات حوزه قبول نمیشوند و بعد از مدتی به اجبار حوزه را ترک میکنند از این رو حوزه با توجه به سختی دروس دغدغه این را دارد تا افراد با استعداد متوسط یا متوسط به بالا پذیرش شوند از این رو ممکن است سوالاتی نیز در این زمینه طرح شود تا به اصطلاح سطح استعداد فرد سنجیده شود. 7-تحقیقات محلی: در مصاحبه حوزه از داوطلب در زمینه خانواده نیز سوال میشود، شغل پدر و اینکه خانواده چه مقدار مقید به مسائل دینی است، البته در زمینه خود داوطلب اطمینان حاصل شود کمتر به خانواده پرداخته میشود و خانواده تاثیر کمتری دارد اما به هر ترتیب داوطلبی که از یک خانواده روحانی یا مذهبی است ممکن است اولویت داشته باشد ، بعضی از مدارس علمیه در مورد داوطلب تحقیقات میدانی و محلی نیز انجام میدهند و البته اصل پذیرش است مگر آنکه تخلف اساسی در سابقه فرد وجود داشته باشد یا اینکه خانواده بسیار بدنام باشد که ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
روحانیون چه فعالیت هایی دارند ؟ چهارم: (کودک و نوجوان) طلاب علاقه مند در این عرصه، بعد از شرکت در کارگاه‌های تخصصی مربی گری کودک و نوجوان و دریافت مدرک این دوره ، به شرط توانمندی با صلاحدید مسولین ذی ربط ، در زمینه های ذیل مشغول این امر مهم می شوند : 🔻 تبلیغ در مهدهای کودک و قرآنی 🔻تبلیغ در مدارس ابتدایی و متوسطه به صورت گفتمان های دینی 🔻 برگزاری جشن های تکلیف و اعیاد در مدارس 🔻مربی گری حلقه های صالحین 🔻شرکت در اردوهای دانش آموزی 🔻تبلیغ در کانون های قرآنی مساجد 🔻تبلیغ در دارالقرآن های آموزش‌ و پرورش 🔻 تبلیغ در مراکز فرهنگی ورزشی 🔻برگزاری ایستگاه‌های نشاط در پارک ها و اجتماعات 🔻تبلیغ دانش آموزی در روستاهای محروم در قالب اردوهای جهادی
حوزه علمیه چیست؟ شاید به نظر پرسش عجیبی باشد اما متاسفانه هستند کسانی که هنوز از ماهیت حوزه علمیه بی‌اطلاع‌اند. به عبارت دیگر: حوزه‌ی علمیه یک سازمان حکومتی مانند سپاه پاسداران است یا یک نهاد پژوهشی دولتی یا یک مرکز فرهنگی غیر دولتی یا چیز دیگر؟! 🔻پاسخ👇 حوزه علمیه در اصل یک مجموعه‌ی علمی ـ آموزشی است. برای تقریب به ذهن از عنوان دانشگاه استفاده می‌کنیم. یک دانشگاه در مقاطع تحصیلی متفاوت(کاردانی تا دکترا) و به صورت پیوسته. رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه از علوم انسانی بوده و به طور پیش‌فرض و با محوریت رشته‌ی «فقه و اصول» به آموزش می‌پردازد. 👈البته پیشینه و رسالت متعالی حوزه علمیه وجه افتراق اصلی این مجموعه با دیگر دانشگاه‌های موجود است. ذکر این نکته نیز ضروری است که شاکله‌ی حوزه علمیه، غیر دولتی و غیر خصوصی و به عنوان یک مجموعه‌ی مردمی با محوریت مرجعیت و عالمان دینی است.
پذیرش حوزه در چه مقطع تحصیلی انجام می‌شود؟ 🔻پاسخ 👇 حوزه‌ی علمیه به طور رسمی در سه مقطع تحصیلی سیکل(پایان دوره راهنمایی بنا بر ساختار قدیم و پایان پایه‌ی هشتم بنا بر ساختار جدید آموزش و پرورش)، دیپلم(پایان دوره دبیرستان) و دانشگاهی اقدام به پذیرش می‌کند. خود پذیرش مقطع دانشگاهی نیز شامل کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. همچنین دانشجویی که حد اقل 30 واحد درسی را گذرانده باشد ملحق به مقطع دانشگاهی خواهد بود.
🔻سؤال👇 مقاطع تحصیلی در حوزه چگونه است و اعتبار مدرک حوزه چقدر است؟ 🔻پاسخ👇 🔸مدرک فوق دیپلم در حوزه علمیه👇 سطح اول حوزه، دروس مقدماتی است که به طور عادی، ۵ سال (از پایه اول تا پایه پنجم) به طول می‌انجامد. در اتمام این دوره، مدرک فوق دیپلم داده می‌شود. 🔸مدرک کارشناسی در حوزه علمیه👇 سطح دوم حوزه، شامل دروس کارشناسی است، این دوره، معمولا دو سال طول می‌‌کشد که پایه‌های هفتم، هشتم را شامل می‌شود. اتمام پایه هشتم، برابر است با پایان سطح دوم که مدرک کارشناسی حوزه علمیه به طلبه علوم دینی اعطا می‌شود. برخی از طلاب، بعد از این دوره، برای ادامه تحصیل در سطح سوم، وارد مراکز تخصصی حوزه (مانند مراکز تخصصی کلام، فلسفه، تفسیر، تاریخ و ...) می‌شوند و در آن مراکز، علاوه بر آموختن دروس تخصصی مربوطه، سطح سوم حوزه را ادامه می‌دهند. 🔸مدرک کارشناسی ارشد در حوزه علمیه👇 سطح سوم حوزه، شامل دروس کارشناسی ارشد است که طلبه علوم دینی بعد از اتمام پایه دهم و ارائه پایان‌نامه، سطح سه حوزه به اتمام می‌رساند و مدرک کارشناسی ارشد علوم دینی را دریافت می‌‌کند. معمولا این دوره دو سال (جدا از پایان‌نامه که حدود ۲ سال زمان می‌برد) به طول می‌انجامد. 🔸مدرک دکتری در حوزه علمیه👇 بعد از سطح سوم، طلبه وارد دوره سطح چهارم یا به اصطلاح «دوره دکترا» می‌شود و در آن دوره برای متخصص شدن و صاحب‌نظر شدن تلاش و کوشش می‌کند. دانش‌پژوه این دوره بعد از ارائه هشت مصاحبه علمی و تدوین رساله سطح چهار، مدرک سطح چهار حوزه علمیه (دکترا) را دریافت می‌کند. این دوره جدا از رساله دکتری، حداقل ۴ سال به طول می‌انجامد. نکته:👇 به استناد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر چهار مدرک حوزه علمیه، دقیقا همان مزایا و حقوق مدارک دانشگاهی را دارند
روحانیون چه فعالیت هایی دارند ؟ قسمت پنجم /( الف) تبلیغ (کار اجرایی) 🔰طلاب علاقه مند به کار اجرایی در زمینه های ذیل موقعیت فعالیت دارند : 🔻نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها 🔻 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه 🔻 ائمه جمعه 🔻نمایندگی ولی فقیه در ادارات و سازمان‌ها 🔻مسئول عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح 🔻مسئول اوقاف و امور خیریه 🔻کادر اداری مدارس علمیه 🔻کادر اداری مرکز مدیریت 🔻مسئول دفاتر اسناد رسمی ادامه دارد ...
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا حالا فکر کردید بود و نبود طلبه ها چه فرقی برای مردم جامعه‌مون داره ! از مبارزه با انگلیس و شوروی تا امروز از میرزا کوچک و مدرس تا خمینی کبیر و خامنه ای عزیز
روحانیون چه فعالیت هایی دارند ؟ قسمت ششم :( ب ) تبلیغ (کاراجرایی) 🔰طلاب علاقه مند به کار اجرایی در زمینه های ذیل موقعیت فعالیت دارند : 🔻قضاوت ، وکالت و امور مربوط به دادگستری ها 🔻 نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها 🔻 نهاد نمایندگی رهبری 🔻مدیر و تولیت بقاع متبرکه 🔻مناصب مدیریتی در رسانه ها 🔻اداره فرهنگی مراکز اداری و سازمانی 🔻مدیریت مراکز فرهنگی 🔻 مبلغ بالینی مراکز درمانی 🔻مولد نرم افزار های دینی 🔻کارشناس دینی رسانه و ادامه دارد ...
📣 🔰 طرح مشاوره تلفنی پذیرش حوزه با عنوان «از ما بپرس» برگزار می‌شود 🔸 مرکز مشاوره معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، به‌مناسبت ایام پذیرش حوزه، طرح مشاوره تلفنی پذیرش حوزه را، با عنوان «از ما بپرس» ویژه دانش‌آموزان داوطلب به حوزه و والدین ایشان برگزار می‌کند. 📌 رسالت‌ها و وظایف طلبگی 📌 معرفی مدارس علمیه 📌 نظام آموزشی و تربیتی حوزه علمیه 📌 قوانین و فرایند پذیرش حوزه 📌 کارکرد طلبگی و آینده شغلی 💻 لینک ثبت‌نام: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/xpG6Ecx 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان ┏━━━━━━📚┓ @howzehfarhang ┗📚━━━━━━┛
💠♨️ مخالفت والدین با طلبه شدن و توصیه هایی برای جلب رضایت والدین ✍️ مخالفت والدین با طلبه شدن و توصیه هایی برای جلب رضایت والدین 🗞 نصایح طلبگی 💥 اگر جوانی بخواهد از بسیاری از آرزوهای مادی بگذرد و سرمایه و جوانی و استعداد خود را بیاورد که در راه خدمت به دین خدا و نوکری امام زمان علیه السلام مصرف کند، طبیعی است که مواجه شدن با آن، برای بسیاری از پدر و مادرها حتی اگر متدین باشند، بسیار سنگین است؛ ممکن است به فرزند خود اجازه ورود به چنین مسیر خطیری را ندهند و حتی ممکن است بگویند راضی نیستیم. 💥در اینجاست که جوان متدین با این سؤال رو به رو می شود که واقعا رضای خدا و امام زمانش (علیه السلام) در چیست؟ اگر این امر موجب نارضایتی والدین و عقوق آنها شود چه؟ ✍️در پاسخ به این مهم، آیت الله العظمی تبریزی توصیه به «جلب رضایت والدین» کرده اند؛ ♨️ مى خواهم طلبه شوم و لیكن پدرم با طلبه شدنم موافق نیست، چه نصیحتى میكنید؟ ✅ فرزندم! متأسفانه بعضى از جوانان متدیّن و مخلص، با این مشكل مواجه می‌شوند، و لیكن شما با اخلاق، كردار و رفتار خود می‌توانید كارى كنید كه والدین در خصوص طلبه شدن شما رضایت دهند. 🔹 اولین مرحله جهت كسب رضایت آنها، صبر و تحمل شما است. من هم وقتى طلبه شدم این مشكل را داشتم، اما بعداً والدینم از طلبه شدن من بسیار خوشحال بودند. 🔺در هر حال اگر می بینید كه واقعاً استعداد كافى دارید و در آینده ان شاء الله شخص مفیدى خواهید بود، درس را شروع كنید و با والدین خود طورى برخورد كنید كه خداى ناكرده حس نكنند به آنان بى اعتنا هستید، ان شاءاللَّه در نهایت، با حسن برخورد شما، رضایت خواهند داد. 🔻 با تواضع و فروتنى، به خدا توكل كرده و به اهل بیت علیهم السلام متوسل شوید، از آنان علیهم السلام بخواهید كه خداوند عنایت نماید تا قلب والدینتان نسبت به شما رئوف گردد، ان شاء اللَّه تعالى. 📚 منبع: درسهاى برگرفته از سیره استاد الفقهاء والمجتهدین میرزا جواد تبریزى