eitaa logo
پویش صدای بیداری و کاغذ سرخ
107 دنبال‌کننده
3 عکس
0 ویدیو
0 فایل
کانال اختصاصی پویش های رقابتی پادکست «صدای بیداری» نقاشی،پوستر وعکس«کاغذ سرخ»
مشاهده در ایتا
دانلود
زمان سنجی انتخاب لحظه ای که عکس را می گیرید خیلی مهم هست. می‌توانید با انتخاب لحظه ی درست، سوژه ی خود را در حالت بهتری ثبت کنید. تفاوت بین زمانی که یک عکس می گیرید می تواند مشخصه یک عکس خسته کننده و یک عکس خوب باشد. با زمان بندی مناسب، می توانید کاری کنید که یک سوژه در حال جهش شناور به نظر برسد یا سایه ها شکلی انتزاعی به خود بگیرند. انتخاب بهترین زمان برای گرفتن عکس، کمی دشوار بنظر می رسد و می توانید دوربین را در الت عکسبرداری پی در پی قرار دهید و چند عکس با سرعت بالا می‌گیرد و بعدا می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. ارتباط بیشتر عکس به الهامی که در عکس است برمی گردد. شما می توانید تمام ویژگی های یک عکس خوب را در یک عکس داشته باشید، اما عکس شما فاقد معنا است و نمی تواند با بیننده ارتباط برقرار کند. دوربین عکاسی ابزاری است که با استفاده از آن می توانید دید خود را به دنیا نشان دهید. میزان ارتباط، هر چند انتزاعی، برای گرفتن یک عکس خوب ضروری است. برخی از عکاسان خوب چندین قانون عکاسی را زیر پا می گذارند اما همچنان عکس های عالی می گیرند. همه اینها به الهامی است که عکاس را وادار به فشار دادن دکمه شاتر کرد.
فوکوس مناسب تنظیم فوکوس دوربین با استفاده از حالت های مختلف فوکوس خودکار یا دستی به عکاس این امکان را می دهد که سوژه را انتخاب کرده و آن را به وضوح ثبت کند. اما برای اینکه عکس ما ویژگی های یک عکس خوب را داشته باشد، غیر از سوژه چه چیزهای دیگری باید فوکوس باشند؟ برخی از عکاسان سوژه را به وضوح ثبت می کنند و پس زمینه تار می شود، در حالی که برخی دیگر بیشتر پس زمینه تصویر را واضح نگه می دارند. عمق میدان اصطلاحی است که برای اشاره به میزان تاری پس زمینه استفاده می شود. علاوه بر دیافراگم، عمق میدان نیز با فاصله بین سوژه و دوربین و اندازه سنسور کنترل می شود. البته در این حالت مدل دوربین و لنز استفاده شده تاثیر بسزایی دارد. با استفاده از دوربینی با نقاط وضوح بالاتر یا با استفاده از لنزهایی با دیافراگم کمتر می توانید فوکوس دقیق تری انجام دهید. مثلا دوربین بدون آینه کانن R10 نسبت به دوربین کانن 250D از نقاط وضوح یابی بالاتری برخوردار است و در نتیجه حتی در حالت اتوماتیک دوربین، فوکوس دقیق تری به میدهد اما همانطور که قبلاً گفتیم، این فقط به مدل دوربین بستگی ندارد و کسانی هستند که عکس های بهتری با مدل های پایین تر ثبت کرده اند.
 شاخصه رایج یک نقاشی خوب👇
نقاشان حرفه ای لزوما آنچه را که می بینند را بازنمایی محض نمی کنند. به طور معمول صرف نظر از اینکه چه سوژه ای جلوی آنهاست و یا از چگونه ابزاری بهره می برند، درک خود را از سوژه بر بوم خود پیاده سازی می کنند. این مهارت همانند خواننده جوانی که با تمرین زیاد در طول سالها صدایش تربیت می شود. صد البته که پس از سالها تمرین و تجربیات فراوان کسب می شود. به طور کلی یک اثر نقاشی خوب مشخصه هایی دارد که در اینجا آنها را مورد توجه شما قرار می دهیم.
 شاخصه مهم در نقاشی خوب در ادامه به بررسی 3 شاخصه ای می پردازیم که باید برای تبدیل یک اثر به یک نقاشی خوب رعایت کرد. 1 . ایجاد یک نقطه مرکزی ( مرکز توجه ) این نقطه لازم نیست یک X بزرگ یا یک نقطه بر نقشه ای باشد. بلکه می تواند هر شکل و فرم و اندازه ای مانند یک تکه سطح نورانی، تکه ای رنگ یا ژستی اکسپرسیو در پیکر انسانی در ترکیب بندی شما داشته باشد. صرف نظر از نحوه خلق این نقطه، وظیفه آن ایجاد بخشی در ترکیب بندی است که اوج حرکت، جذب نگاه بیننده و یا تمرکز اثر در آنجا واقع‌شده است. در این اثر که خالق آن یوهانس ورمیر Johannes Vermeer می باشد، نقطه کانونی چیزی به جز یک نگاه و دو دست که به ظرافت تمام اجرا شده‌اند نیست.
 2. لایه های رنگ  در بحث نقاشی، اولین مقوله مورد نظر همگان ” رنگ” است. این رنگ ها هستند که می توانند یک اثر را آرام، پر از هیجان، پویا یا ایستا ارایه کنند. این مساله نه تنها در نتیجه انتخاب رنگها بلکه در نتیجه گونگی نشستن رنگ ها در کنار یکدیگر و تنالیته های آن ها است. به طور مثال قرار گیری رنگ های گرم و سرد به کار برده‌شده در آسمان در کنار یکدیگر حس فضا و اتمسفر را – بیشتر از استفاده از تنها یک رنگ _ ایجاد می کند. در اثر متعلق به پیکاسو، با اینکه رنگ ها بسیار خاموش هستند. اما تنوع رنگی زیادی را در آنها شاهد هستیم که حالت آرامش و درونگرایی القا شده‌است.
 . استفاده از جهت رنگ های مختلف در شمار بسیاری از نقاشی های بزرگ، با وجود واقع گرایانه بودن اثر، ضربه های قلم مو به وضوح دیده‌می‌شوند. و نشان می دهد که چگونه ان اثر نقاشی شده‌است. مقایسه ای گذرا فی ما بین آثار ون گوگ و یان وان آیک می تواند گویای چگونگی شکل گیری هر دو اثر باشد. مسیر حرکت رنگ بر قلم مو و از قلم مو به بوم، بیانیه ای بسیار حایز اهمیت درباره اثر است. شما می توانید از قلم مو به صورت “آگاهانه” در جهات مختلف و در زوایای مختلف استفاده کنید. در اثر بالا ” ادوین آستین ابی Edwin Austin Abbey  ” کنتراست ها را توسط استفاده از قلم مو در زوایای قطری سطوح و خطوط مورب ایجادشده با ضربه های قلم مو بوجود آورده‌است.
مینی فیچرز چیست👇
مینی فیچر خبری است كه ساده بیان نمی شود بلكه به صورت مصداقی و داستانی، یك خبر را در مدت ۵ دقیقه بیان می كند.قالب مینی فیچر یك قالب ژورنالیستی است، اما لزوما ترجمۀ این قالب ژرنالیستی، روزنامه نگاری یا خبرنگاری نیست ، این قالب در رادیو و تلویزیون بنابر مولفه های هركدام از این رسانه ها می تواند تعریف خود را داشته باشد ولی به طور كلی می توان گفت خبر در مورد یك اتفاق اطلاع می دهد، اما مینی فیچر بعد از خبر شروع می شود؛ یعنی چگونه و چرایی اتفاق افتاده را توضیح می دهد،در واقع این قالب دقیقا باید به چرایی ها و چگونگی ها بپردازد. ملموس كردن و واضح كردن یك امر پیچیده، از ویژگی های اصلی مینی فیچر است، اما خبر كلیات را مطرح می كند و وظیفۀ مینی فیچر واضح كردن آن خبر است. برای واضح كردن یك خبر، لازم است آن را به مصداق تبدیل كنیم، یعنی خبر را مصداقی كنیم ، بدین معنی كه افكار را جمع كرده و باید برای واضح كردن امر پیچیده، مصداقی پیدا كنیم. در رادیو ۴ عنصر افكت ؛ سكوت ،موسیقی وكلام وجود دارد كه در تلویزیون تصویر به این عناصر افزوده می شود. مینی فیچر گزارشی است كه بخش عمد‌ه‌ای از آن شامل، قطعات صوتی sound bites و صداهای محیط، موسیقی ، وُكس پاپ VOX POPیا همان نظرخواهی عمومی (كه خلاصه‌ی عبارت لاتین VOX POPULIبه معنای«صدای مردم» است) همچنین گفتار خلاقانه به همراه متون ارتباطی مناسب و كوتاه است كه با میكس صحیح و منطقی مواد صوتی و انتخاب موضوع مناسب با این قالب می تواند یك بسته اثرگذار برای مخاطب باشد. سوژه مینی فیچر باید مردم پسند باشد و تنها بر روی یك موضوع تمركز شود و برای این منظور لازم است سناریو نوشته شود و گزارشگر اطلاعات كافی در زمینه‌ی موضوع مورد نظر در اختیار داشته باشد و از حاشیه روی اجتناب كند.
پویش رقابتی «کاغذ سرخ» در رشته های نقاشی،طراحی پوستر و عکس در دوبخش : حرفه ای و دانش آموزی موضوعات: دفاع مقدس، تشییع شهدای گمنام، سردار حاج قاسم سلیمانی، والدین شهدا ، کودکان غزه، راهپیمایی ۲۲بهمن، جبهه مقاومت جوایز بخش حرفه ای در هر رشته: نفر اول ۳۰۰۰۰۰۰تومان+ لوح سپاس و تندیس جشنواره نفر دوم ۲۰۰۰۰۰۰ + لوح سپاس نفر سوم ۱۰۰۰۰۰۰ + لوح سپاس جوایز بخش دانش آموزی در هر رشته: نفر اول ۲۰۰۰۰۰۰ تومان+ لوح سپاس و تندیس جشنواره نفر دوم۱۰۰۰۰۰۰تومان+ لوح سپاس نفرسوم۵۰۰۰۰۰تومان+ لوح سپاس مهلت ارسال آثار: پایان بهمن ۱۴۰۲ علاقمندان جهت شرکت در مسابقه از طریق پیوند https://survey.porsline.ir/s/MC8n9kPp ویا مراجعه به کانال پویش در پیام رسان های ایتا و بله به آدرس https://eitaa.com/poyeshreghabati مراجعه فرمایند.