هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
.
📝 برخلاف غنی که فقط به معنای بینیاز است، پس ممکن است کسی بینیاز (غنی) باشد، اما رافع نیاز (صمد) نباشد.
📝 از آن جا که رفع نیاز از صفات فعل است، «الصَّمَدُ» توحید در افعال را میرساند.
📝 در ادامه برای تاکید بیشتر بر توحید در صمدیت برای خداوند، سه نفی آمده است، زیرا وجود آنها در پروردگار، با انحصار صمدیت در او متعارض است.
📝 آن سه نفی عبارتند از :
۱. خداوند فرزندی ندارد که آن فرزند، صمد باشد : «لَمْ یَلِدْ»
۲. پدری ندارد که آن پدر، صمد باشد : «وَلَمْ یُولَد»
۳. همتایی نیز ندارد که آن همتا، صمد باشد : «وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»
📜 نتیجه:
📝 این سوره از سورههای یک جملهای است که از فعل امر «قُلْ» و مقول قول تشکیل شده است.
📝 ابتدا با بیان این مقدمه که خداوند، احد و یگانه است، «اللَّهُ» را به عنوان تنها بینیاز رافع نیاز دیگران : «الصَّمَدُ» معرفی میکند.
📝 محتوای آیات بعدی در جهت تکمیل معنای «الصَّمَدُ» است که صفات سه گانهی زائیدن و فرزند کسی بودن و داشتن همتا را از خدا نفی میکند، زیرا وجود آنها در پروردگار با انحصار صمدیت در او متعارض است.
📝 بر این اساس با توجه به وجود اصل سخن در مقول قول و بودن مطلب اصلی سوره، پیرامون صمدیت خداوند، جهت هدایتی سوره، «توحید در صمدیت پروردگار» است.
📚 ترجمه آیتالله مکارم شیرازی.
📚 درسنامه روش تدبر، حجتالاسلام محمدحسین الهیزاده.
🌺 ادامه دارد...
✅ برداشت و نشر مطالب کانال جامع شهید محمدی قرقی، با ذکر صلوات آزاد میباشد.
💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى
مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ
وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐
🌷برای مشاهده یکپارچه و کامل تدبر در قرآن به وبسایت شهید محمدی قرقی مراجعه نمایید.
http://pshrmq.blog.ir/1396/05/04
☀️ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
۳ آذر ۱۴۰۳
۳ آذر ۱۴۰۳
هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
8.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این حنجره وقف اربابم امام حسین (علیهالسلام) است؛ سلیم مؤذنزاده
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
shab 6.yek alodegi.ali.mp3
5.29M
📼 یک آلودگی...
🎙️حجت الاسلام عالی
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بسیج چگونه تشکیل شد؟
🌸 روایت رهبر انقلاب از چگونگی تشکیل بسیج
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
📝 اشاره امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به دوستان و دشمنانش
▪️حجتالاسلام عاملی
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
32.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 میزبانی از شیخ حسین انصاریان با...
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
.
🌷 بـِسـم ِ ربـــــِّـ
الشــُّـهـداءِ و الصِّـدیقیــن 🌷
🌹با شهدا🌹
🌼 شهدای قرقی 🌼
@pshrmq
🌺 سرباز ولایت 🌺
🌹سالروز شهادت سیدحسین موسوی قرقی
🌸 در هشتم اردیبهشت ۱۳۴۲، در روستای قرقی از توابع مشهدمقدس به دنیا آمد. پدرش سیدمرتضی به دامداری و کشاورزی مشغول بود.
🌸 تا پایان دوره ابتدایی در همان روستا درس خواند و در حین تحصیل به پدرش کمک مینمود.
🌸 خط بسیار زیبایی داشت و نقاشیهای قشنگی میکشید که چند نمونه از آنها بر روی دیوار منزلشان به یادگار ماند.
🌸 به عنوان سرباز در ارتش به خدمت درآمد و در جبهه حق علیه بعثیهای غاصب و اشغالگر حضور یافت.
🌸 در عملیات نصر ۹ که در اول آذرماه سال ۶۶ با رمز مبارک یا مولای متقیان در منطقه عملیاتی حاج عمران توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف آزادسازی دامنه جنوبی ارتفاعات معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد، شرکت نمود.
🌸 سیدحسین در سوم آذرماه ۱۳۶۶، در منطقه حاجعمران بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید.
🌸 پیکر پاک و مطهرش در گلزار شهدای قرقی و در جوار همرزمان و پسر خالههای شهیدش علی و محمد کشمیری قرقی به خاک سپرده شد.
🌺 گلواژه :
🌸 تو اى پدرم، هم اكنون که من به گفتههاى سرورم عمل نمودم، شما نیز بايد در زندگى صبور و استوار باشيد و هر وقت از كنار مزارم گذر مىكنى از خدا طلب بخشش و شكرگزارى نمایی.
📅 ۳ آذر ۱۳۶۶ ه.ش 🌸
🌷وبلاگ «ستاد یادوارههای شهید محمدی و شهدای قرقی»
http://pshrmq.blog.ir
💐 اَلـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى
مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ
وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐
@pshrmq
۳ آذر ۱۴۰۳
۳ آذر ۱۴۰۳
۴ آذر ۱۴۰۳
هدایت شده از کانالجامعشهیدمحمدیقرقی
.
🇮🇷 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷
🔏 تدبر در قرآن 🔏
@pshrmq
📕 تدبر سورهی کافرون 📕
📝 این سوره، صد و نهمین سورهی قرآن کریم میباشد. نامهای دیگر این سوره، «جحد» (انکار کردن) و «مشقشقه» یا «احدی المشقشقتین» (یکی از دو مشقشقه) است.
📝 مشقشقهی دیگر، سوره توحید است که با این سوره مشقشقتان نامیده میشوند و دلیل آن نیز این است که این دو سوره مرز میان شرک و توحید را مشخص ساخته و آنها را از هم جدا میکنند، چنانکه «مشقشقه» از ماده «شقق» به معنای جدا ساختن، شکستن و شکافتن است.
📝درباره فضیلت این سوره روایات فراوانى نقل شده که حاکى از اهمّیّت محتواى آن است، از جمله: در حدیثى از پیغمبر اکرم صلىاللهعلیه وآله وسلم نقل شده که فرمودند:
«کسى که سوره «قُل یا أیّها الکافرون» را بخواند، گویى ربع قرآن را خوانده و شیاطین طغیانگر از او دور مىشوند و از شرک پاک مىگردد و از وحشت (روز قیامت) در امان خواهد بود».
📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره
📝 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و مهربان
📝 قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾
بگو: اى کافران! (۱)
📝 لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾
آنچه را شما مىپرستید من نمىپرستم. (۲)
📝 وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾
و نه شما آنچه را من مىپرستم مىپرستید، (۳)
📝 وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾
و نه من آنچه را شما پرستش کردهاید مىپرستم، (۴)
📝 وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾
و نه شما آنچه را که من مىپرستم پرستش مىکنید؛ (۵)
📝 لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿۶﴾
(حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم! (۶)
📜 گام دوم تفهم ساختار سوره
📝 سوره مبارکهی کافرون با شش آیه، از یک سیاق و سه مجموعه تشکیل شده است.
📖 دسته اول : آیات ۱ تا ۳
📝 آیه دوم مقول قول امر «قُلْ» در آیه اول است و آیه سوم عطف به آن.
📖 دسته دوم : آیات ۴ و ۵
📝 این آیات به هم معطوفاند و آیه چهارم نیز عطف به دسته اول است.
📖 دسته سوم : آیه ۶
📝 آیه ششم با ضمیر خطاب "کم" در «لَکُمْ» با آیات پیشین در ارتباط است، چه مخاطب همان کافراناند که آیات سوره خطاب به آنهاست.
📜 گام سوم : تفهم کلمهها و جملههای مشکل
📝 «أَعْبُدُ» : عبادت میکنم، در اصل به معنای نهایت خواری در برابر مولای خود، همراه با اطاعت از اوست.
📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره
📝 با توجه به ساختار آیات سوره، تفهم جهت هدایتی سوره نیز اینگونه انجام میشود :
📝 کافران پس از آزمودن راههای مختلفی همچون تشویق، تهدید، آزار و اذیت و نگرفتن نتیجه در مقابله با شخص پیامبر و دین اسلام، نقشهی سازش کارانهی کنار آمدن با دین پیامبر و رفع اختلافات را طراحی کردند.
📝 در چنین شرایطی سورهی کافرون نازل گشت و در سه بند، در مقابل شرک کافران، بر توحید عملی خداوند (توحید عملی در عبودیت پروردگار) تاکید کرد.
📝 سورهی کافرون این گونه با خطاب به پیغمبر نسبت به کافران آغاز میشود : «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ».
📝 آغاز شدن سوره با امر «قُلْ» به بیانی که در سورههای مشابه گفته شد، نشان میدهد که ابلاغ این سوره به مردم باید فراتر از گفتن باشد.
📝 به این معنا که «ای رسول! نه تنها بگو و ابلاغ کن که تبیین کن» و در عمل توحید در بندگی پروردگار را به کافران نشان بده.
📝 همچنین اشاره شد که عمدهی آیات مربوط به بیان مسائل اعتقادی، اینگونه آغاز میشود.
📝 در این سوره نیز خداوند با مخاطب قرار دادن رسول خود، به ایشان امر میکند که با توجه به مطالبهی کافران (کافر به رسول الله نه الله) به آنان بگو «یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» در آیین اسلام جایی برای سازشکاری و همگرایی در معبود، نوع و روش عبادت وجود ندارد.
📖 ۱. توحید در معبود (آیات ۲و۳)
📝 ابتدا در مقابل تعدد معبودها، توحید در معبود بیان شده است که آن چه را شما میپرستید (بتها و هر چیز غیر از خدای یگانه را)، نمیپرستم : «ِلا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ»
📝 همانگونه که شما هم آن چه را من میپرستم (خدای یگانه و معبود واحد را) نمیپرستید : «وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ»
📝 دلیل این برداشت، موصوله بودن "ما" در آیات دوم و سوم است که مفعول برای فعل «أَعْبُدُ» و اسم فاعل «عَابِدُونَ» در آیات دوم و سوم است.
📝 بنابراین از این دو آیه فهمیده میشود که یکی از پیشنهادهای سازشکارانهی کافران این بود که ای رسول! اگر تو معبودهای ما را بپرستی، ما نیز خدای تو را میپرستیم که این آیات، هر دوی آنها را نفی کرده است.
📖 ۲. توحید در نوع عبادت (آیات ۴و۵)
📝 توحید در نوع عبادت پروردگار، رویکرد دیگری است که در آیات چهارم و پنجم در مقابل جعلی بودن نوع عبادت کافران آمده است.
۴ آذر ۱۴۰۳