هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»
به یقین، گروه بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم. آنها دلها [= عقلها] یى دارند که با آن (اندیشه نمى کنند، و) نمى فهمند و چشمانى که با آن نمى بینند و گوشهایى که با آن نمى شنوند. آنها همچون چهارپایانند. بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چون امکان هدایت دارند و بهره نمى گیرند).
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۷۹)
❇ تفســــــیر ❇
نشانه هاى دوزخیان!
این آیات بحثى را که در آیات گذشته در زمینه دانشمندان دنیاپرست و همچنین عوامل هدایت و ضلالت گذشت، تکمیل مى کند.
در این آیات مردم به دو گروه تقسیم شده اند و صفات هر کدام توضیح داده شده: گروه دوزخیان و گروه بهشتیان .
نخست، درباره دوزخیان که گروه اولند با تکیه به سوگند و تأکید چنین مى فرماید: ما بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم (وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الإِنْسِ).
ذَرَأْنا از ماده ذَرْء (بر وزن زرع) در اصل، به معنى خلقت، آفرینش، ایجاد و اظهار است ولى ماده ذرْو (با واو) به معنى پراکنده ساختن است. چنان که در قرآن مى خوانیم: تَذْرُوهُ الرِّیاحَ: بادها آن را پراکنده مى کنند.
و این دو ماده را نباید با هم اشتباه گرفت و آنچه در اینجا آمده، از ماده اول است.
ولى گروهى با اعمال خویش خود را نامزد دوزخ مى کنند و سرانجامشان شوم و تاریک است.
و گروهى با اعمال خود، خود را نامزد بهشت مى سازند و عاقبت کارشان خوشبختى و سعادت است.
پس از آن، صفات گروه دوزخى را در سه جمله خلاصه مى کند: نخست این که آنها قلب هائى دارند که با آن درک و اندیشه نمى کنند (لَهُمْ قُلُوبٌ لایَفْقَهُونَ بِها).
🌼🌼🌼
بارها گفته ایم قلب در اصطلاح قرآن به معنى روح و فکر و نیروى عقل است، یعنى: با این که استعداد تفکر دارند و همچون بهائم و چهارپایان فاقد شعور نیستند، در عین حال از این وسیله سعادت بهره نمى گیرند و فکر نمى کنند، در عوامل و نتائج حوادث اندیشه نمى نمایند و این وسیله بزرگ رهائى از چنگال هر گونه بدبختى را بلا استفاده در گوشه اى از وجودشان رها مى سازند.
دیگر این که چشم هاى روشن و حقیقت بین دارند اما با آنها چهره حقایق را نمى نگرند و همچون نابینایان از کنار آنها مى گذرند (وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لایُبْصِرُونَ بِها).
سوم این که با داشتن گوش سالم، سخنان حق را نمى شنوند و همچون کران خود را از شنیدن حرف حق محروم مى سازند (وَ لَهُمْ آذانٌ لایَسْمَعُونَ بِها).
اینها در حقیقت همچون چهار پایانند (أُولئِکَ کَالأَنْعامِ).
چرا که امتیاز آدمى از چهار پایان در فکر بیدار و چشم بینا و گوش شنوا است که متأسفانه آنها همه را از دست داده اند.
بلکه آنها از چهار پایان گمراه تر و پست تر مى باشند (بَلْ هُمْ أَضَلُّ).
چرا که چهارپایان داراى این استعدادها و امکانات نیستند، ولى آنها با داشتن عقل سالم و چشم بینا و گوش شنوا امکان همه گونه ترقى و تکامل را دارند، اما بر اثر هواپرستى و گرایش به پستى ها این استعدادها را بلا استفاده مى گذارند، و بدبختى بزرگ آنان از همین جا آغاز مى گردد.
آنها افراد غافل و بى خبرى هستند (أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ).
و به همین جهت در بیراهه هاى زندگى سرگردانند.
چشمه آب حیات کنار دستشان است، ولى از تشنگى فریاد مى کشند.
درهاى سعادت در برابر رویشان باز است، اما حتى به آن نگاه نمى کنند.
از آنچه در بالا گفته شد روشن مى شود آنها با دست خود وسایل بدبختى خویش را فراهم مى سازند و نعمت هاى گران بهاى عقل، چشم و گوش را به هدر مى دهند، نه این که خداوند اجباراً آنها را در صف دوزخیان قرار داده باشد.
🌼🌼🌼
بارها در قرآن مجید غافلان بى خبر به چهار پایان و حیوانات بى شعور دیگر تشبیه شده اند، ولى نکته تشبیه آنها به انعام (چهارپایان) شاید این باشد که آنها تنها به خواب و خور و شهوت جنسى مى پردازند، درست همانند ملت هائى که تحت شعارهاى فریبنده انسانى آخرین هدف عدالت اجتماعى و قوانین بشرى را رسیدن به آب و نان و یک زندگى مرفه مادى مى پندارند.
آنچه در بالا گفته شد ممکن است درباره یک فرد صادق باشد و یا درباره یک ملت، ملت هائى که اندیشه هاى خود را از کار انداخته اند و به سرگرمى هاى ناسالم روى آورده اند و در ریشه هاى بدبختى خود نمى اندیشند و در عوامل ترقى فکر نمى کنند، نه گوش شنوا دارند و نه چشم بینا، آنها نیز دوزخى هستند نه تنها در دوزخ
قیامت، بلکه در دوزخ زندگى این دنیا نیز گرفتارند.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۷۹، سوره مبارکه اعراف)
✅ دارالقرآن بسیج شهرستان نهاوند با همکاری پایگاه مقاومت شهید صیاد شهرک شهید حیدری برگزار می کند:
💠 مسابقه بزرگ «چشمه خورشید»
🕊شرکت برای عموم آزاد است.
📚 راهنمای شرکت در مسابقه :
🔸عضویت در کانال دارالقرآن شهید سلیمانی نهاوند برای رؤیت سوالات به آدرس زیر:
@darolquranssoleymaninahavand
🔹مطالعه دقیق سوالات و ارسال پاسخها به صورت پیامک به شماره تلفن 09186774082 و یا آی دی
: @solgij
👈 شیوه ی صحیح ارسال پاسخ:
📱ارسال پیامی متشکل از نام و نام خانوادگی،تلفن همراه و رشته پاسخ ۱۶ رقمی از چپ به راست با رعایت خط فاصله بین رشته پاسخ و شماره همراه
📋 مثال:
محمد محمدی
0918*****10_41324412134213
41
⏳مهلت شرکت در مسابقه: ۱۵ الی ۲۰ خرداد ماه
🎁 شما هم میتوانید برنده مسابقه ما باشید.
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
و بهترین نام ها براى خداست. خدا را به آن (نامها) بخوانید و کسانى که نام هاى او را تحریف مى کنند (و بر غیر او مى نهند)، رها سازید. آنها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مى دادند، مى بینند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۰)
❇ تفســــــیر ❇
در آیه بعد، اشاره به وضع گروه بهشتى کرده، صفات آنان را بیان مى کند، نخست، براى بیرون آمدن از صف دوزخیان، مردم را به توجه عمیق به اسماء حسناى خدا دعوت نموده، مى فرماید: براى خدا نام هاى نیکى است، خدا را به آنها بخوانید (وَ لِلّهِ الأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها).
منظور از اسماء حسنا، صفات مختلف پروردگار است که همگى نیک و همگى حسنا است.
🌼🌼🌼
مى دانیم خدا عالم است، قادر است، رازق است، عادل است، جواد است، کریم است و رحیم است، و همچنین داراى صفات نیک فراوان دیگرى از این قبیل مى باشد.
منظور از خواندن خدا به این نام ها تنها این نیست که این الفاظ را بر زبان جارى کنیم و مثلاً بگوئیم: یا عالِمُ، یا قادِرُ، یا أَرْحَمَ الرّاحِمِیْنَ، بلکه در واقع این است که این صفات را در وجود خودمان به مقدار امکان پیاده کنیم، پرتوى از علم و دانش او، شعاعى از قدرت و توانائى او، و گوشه اى از رحمت واسعه اش در ما و جامعه ما پیاده شود، و به تعبیر دیگر متّصف به اوصاف او و متخلّق به اخلاقش کردیم.
تا در پرتو این علم و قدرت، و این عدالت و رحمت بتوانیم خود و اجتماعى را که در آن زندگى مى کنیم از صف دوزخیان خارج سازیم.
سپس مردم را از این نکته برحذر مى دارد که اسامى خدا را تحریف نکنند، مى فرماید:
آنها که اسماء خدا را تحریف کرده اند رها سازید، آنها به زودى به جزاى اعمال خویش گرفتار خواهند شد (وَ ذَرُوا الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی أَسْمائِهِ سَیُجْزَوْنَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ).
الحاد در اصل از ماده لَحْد (بر وزن مهد) به معنى حفره اى است که در یک طرف قرار گرفته و به همین جهت، به حفره اى که در یک جانب قبر قرار داده مى شود، لحد گفته مى شود، سپس به هر کارى که از حدّ وسط، تمایل به افراط و تفریط پیدا کند الحاد گفته شده، و به شرک و بت پرستى نیز به همین جهت الحاد اطلاق مى گردد.
منظور از الحاد در اسماء خدا این است که الفاظ و مفاهیم آن را تحریف کنیم.
یا به این گونه که او را به اوصافى توصیف نمائیم که شایسته آن نیست، همانند مسیحیان که قائل به تثلیث و خدایان سه گانه شده اند.
یا این که صفات او را بر مخلوقاتش تطبیق نمائیم، همچون بت پرستان که نام بت هاى خود را از نام خدا مشتق مى کردند، مثلاً به یکى از بت ها اَلّلات و به دیگرى العُزّى و به دیگرى مَنات مى گفتند که به ترتیب از اللّه ، العزیز و المَنّان مشتق شده است.
یا همچون مسیحیان که نام خدا را بر عیسى و روح القدس مى گذاشتند.
و یا این که صفات او را آن چنان تحریف کنند که به تشبیه به مخلوقات یا تعطیل صفات و مانند آن بیانجامد.
و یا تنها به اسم قناعت کنند بدون این که این صفات را در خود و جامعه خویش بارور سازند.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۰، سوره مبارکه اعراف)
به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) صعود بسیجیان روستای زرامین سفلی و پایگاه شهید صیاد شهرک شهید حیدری به کوه گرین مورخ 14/3/99 ارتفاعات( گاو ماهی)
@darolquranssoleymaninahavand
✨﷽✨
✅اهمیت فراوان و فواید غسل جمعه
✍غسل جمعه مستحب موکد است که دارای ثواب زیاد وفواید فراوانی می باشد و در بعضى از روایات دارد که: غسل جمعه را ترک نمیکند، مگر شخص فاسق.
🌹حضرت علی علیه السلام :
اگر کسی غسل جمعه را ترک کند او در هم و غم خواهد بود تا جمعه ديگر .
🌹حضرت صادق علیه السلام :
غسل جمعه پاک کننده وکفارۀ گناهان است ميان دو جمعه.
🌹حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
هر کس غسل جمعه کند گناهانش آمرزيده ميشود تماماً و به هر قدمی که بر می دارد از برای غسل جمعه،بيست حسنه برايش نوشته می شود.
🌹حضرت علی(علیه السلام) :
غسل جمعه واجب است بر هر مسلمان.
🌹حضرت صادق(علیه السلام):
هر کس عمداً غسل جمعه را ترک کند بايد استغفار نمايد.
🌹حضرت صادق(علیه السلام) :
غسل جمعه بر هر مرد و زنی چه آزاد باشد چه بنده ، واجب است.
🌹حضرت صادق علیه السلام:
وقت غسل جمعه قبل از ظهر بهتر است وهر چه به زوال ظهر نزديکتر باشد افضل تر است.
🌹حضرت صادق علیه السلام:
اگر روز جمعه گذشت روز شنبه قضاء کند واگر روز پنج شنبه رسيد ومی ترسد روز جمعه دسترسی به آب پيدا نکند،روز پنج شنبه غسل را بجا آورد .
📚حلیت المتقین باب ۷
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@shahrak_shahid_heydari
@darolquranssoleymaninahavand
خطبه مجازی
بیانات امام جمعه محترم نهاوند
جمعه 16خرداد 99
✅ دین هیچ زمانی متکی به فرد نبوده و نباید باشد
✅مسلمانان در مقابل شایعه کشته شدن پیامبر در جنگ احد چه کردند؟
✅انقلاب متکی و قائم به شخص امام نبود.
✅انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای به رهبری باعث خوشحالی دوستان و ناامیدی دشمنان شد.
✅14قرن است که کوثر پیامبر (ص) باعث ادامه راه پیامبر شده است.
✅در زمان غیبت امام عصر عج هم علمای احیاگر دین همه از سادات و اولاد فاطمه بودند.
✅اطاعت مردم از ولایت این کشور را به موفقیت و عزت رساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم عروسی بر سر مزار سردار شهید حاجقاسم سلیمانی
😍😍😍😍😭😭😭
#ازدواج_شهدایی😍
#شهید_سلیمانی❤️
#جوان_مؤمن_انقلابی💚
@darolquranssoleymaninahavand
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ»
و از آنها که آفریدیم، گروهى به سوى حق هدایت مى کنند، و با آن اجراى عدالت مى نمایند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۱)
❇ تفســــــیر ❇
این آیه به دو قسمت که اساسى ترین صفات گروه بهشتیان است اشاره مى کند، مى فرماید: از کسانى که آفریدیم، امت و گروهى هستند که مردم را به حق هدایت مى کنند و به حق حکم مى کنند (وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ).
🌼🌼🌼
در واقع آنها دو برنامه ممتاز دارند، فکرشان و هدفشان و دعوتشان و فرهنگشان حق و به سوى حق است، و نیز عملشان و برنامه هایشان و حکومتشان بر اساس حق و حقیقت مى باشد.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۱، سوره مبارکه اعراف)
✅ دارالقرآن بسیج شهرستان نهاوند با همکاری پایگاه مقاومت شهید صیاد شهرک شهید حیدری برگزار می کند:
💠 مسابقه بزرگ «چشمه خورشید»
🕊شرکت برای عموم آزاد است.
📚 راهنمای شرکت در مسابقه :
🔸عضویت در کانال دارالقرآن شهید سلیمانی نهاوند برای رؤیت سوالات به آدرس زیر:
@darolquranssoleymaninahavand
🔹مطالعه دقیق سوالات و ارسال پاسخها به صورت پیامک به شماره تلفن 09186774082 و یا آی دی
: @solgij
👈 شیوه ی صحیح ارسال پاسخ:
📱ارسال پیامی متشکل از نام و نام خانوادگی،تلفن همراه و رشته پاسخ ۱۶ رقمی از چپ به راست با رعایت خط فاصله بین رشته پاسخ و شماره همراه
📋 مثال:
محمد محمدی
0918*****10_41324412134213
41
⏳مهلت شرکت در مسابقه: ۱۵ الی ۲۰ خرداد ماه
🎁 شما هم میتوانید برنده مسابقه ما باشید.
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ»
و کسانى که آیات ما را تکذیب کردند، ما آنان را از جایى که نمى دانند، به تدریج به سوى عذاب پیش مى بریم.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۲)
❇ تفســــــیر ❇
در این دو آیه یکى از مجازات هاى الهى را که به صورت یک سنت درباره بسیارى از گنهکاران سرکش اجرا مى شود، بیان شده و آن همان چیزى است که از آن به عذاب استدراج تعبیر مى شود.
استدراج در دو مورد از قرآن مجید آمده است:
یکى در آیه مورد بحث.
و دیگر آیه ۴۴ سوره قلم و هر دو مورد درباره انکار کنندگان آیات الهى است.
🌼🌼🌼
به طورى که اهل لغت گفته اند، استدراج دو معنى دارد:
یکى این که چیزى را تدریجاً بگیرند; زیرا اصل این ماده از درجه گرفته شده که به معنى پله است، همان گونه که انسان در صعود و نزول از طبقات پائین عمارت به بالا، یا به عکس، از پله ها استفاده مى کند، همچنین هر گاه چیزى را تدریجاً و مرحله به مرحله بگیرند یا گرفتار سازند به این عمل استدراج گفته مى شود.
معنى دیگر استدراج، پیچیدن است. همان گونه که یک طومار را به هم مى پیچند (این دو معنى را راغب در کتاب مفردات نیز آورده است).
ولى با دقت روشن مى شود که هر دو به یک مفهوم کلى و جامع یعنى انجام تدریجى باز مى گردند.
پس از روشن شدن معنى استدراج به تفسیر آیه باز مى گردیم:
خداوند در آیه مورد بحث مى فرماید: آنها که آیات ما را تکذیب و انکار کردند، تدریجاً و مرحله به مرحله، از راهى که نمى دانند، در دام مجازات گرفتارشان مى کنیم و زندگى آنها را در هم مى پیچیم (وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ).
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۲، سوره مبارکه اعراف)
💠ابوریاض یکی از افسرای عراقی میگوید:
توی جبهه جنوب مشغول نبرد با ایران بودیم که دژبانی من رو خواست وخبر کشته شدن پسرم رو بهم داد.
خیلی ناراحت شدم. رفتم سردخانه ، کارت و پلاکش رو تحویل گرفتم.
اونا رو چک کردم ، دیدم درسته. رفتم جسدش رو ببینم. کفن رو کنار زدم ، با تعجب توأم با خوشحالی گفتم: اشتباه شده ، اشتباه شده ، این فرزند من نیست!
افسر ارشدی که مأمور تحویل جسد بود گفت: این چه حرفیه می زنی؟ کارت و پلاک رو قبلا چک کردیم و صحت اونها بررسی شده.
✅ هر چی گفتم باور نکردند.کم کم نگران شدم با مقاومتم مشکلی برام پیش بیاد.
من رو مجبور کردند که جسد را به بغداد انتقال بدم و دفنش کنم.
به ناچار جسد رو برداشتم و به سمت بغداد حرکت کردم تا توی قبرستان شهرمون به خاک بسپارم.
اما وقتی به کربلا رسیدم ، تصمیم گرفتم زحمت ادامه ی راه رو به خودم ندهم و اون جوون رو توی کربلا دفن کنم.
چهره ی آرام و زیبای آن جوان که نمی دانستم کدام خانواده انتظار او را می کشید ، دلم را آتش زد.
🍃خونین و پر از زخم ، اما آرام و با شکوه آرمیده بود. او را در کربلا دفن کردم، فاتحه ای برایش خواندم و رفتم.
✅... سال ها از آن قضیه گذشت.بعد از جنگ فهمیدم پسرم زنده است!
اسیر شده بود و بعد از مدتی با اسرا آزاد شد. به محض بازگشتش ، ازش پرسیدم: چرا کارت و پلاکت رو به دیگری سپردی؟
پسرم گفت: من رو یه جوون بسیجی ایرانی اسیر کرد. با اصرار ازم خواست که کارت و پلاکم رو بهش بدم. حتی حاضر شد بهم پول هم بده.
وقتی بهش دادم ، اصرار کرد که راضی باشم.
بهش گفتم در صورتی راضی ام که بگی برای چی میخوای.
🌹 اون بسیجی گفت: من دو یا سه ساعت دیگه شهید میشم.
قراره توی کربلا در جوار مولا و اربابم حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دفن بشم، می خوام با این کار مطمئن بشم که تا روز قیامت توی حریم بزرگترین عشقم خواهم آرمید...
🌷شهید آرزو میکنه کنار اربابش حسین دفن بشه ، اونوقت جاده ی آرزوهای ما ختم میشه به پول ، ماشین ، خونه ، معشوقه زمینی ، گناه و ...
🌹خدایا! ما رو ببخش که مثل شهدا بین آرزوهامون،جایی برای تو باز نکردیم...
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَأُمْلِي لَهُمْ ۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»
و به آنها مهلت مى دهم (تا مجازاتشان دردناکتر باشد). زیرا تدبیر من، قوى و متین است. (و هیچ کس را قدرت فرار از آن نیست.)
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۳)
❇ تفســــــیر ❇
در این آیه، همان مطلب را به این صورت تأکید مى کند: چنان نیست که با شتابزدگى چنین کسانى را فوراً مجازات کنم، بلکه به آنها مهلت و فرصت کافى براى تنبه و بیدارى مى دهم (وَ أُمْلی لَهُمْ) و هنگامى که بیدار نشدند، گرفتارشان مى سازیم؛ زیرا شتاب و عجله مال کسانى است که قدرت کافى ندارند و مى ترسند
فرصت از دستشان برود؛ ولى نقشه من و مجازات هایم آن چنان قوى و حساب شده است که هیچ کس را قدرت فرار از آن نیست (إِنَّ کَیْدی مَتینٌ).
🌼🌼🌼
مَتین به معنى قوى و شدید است و اصل آن از مَتْن گرفته شده که به معناى عضله محکمى است که در پشت قرار دارد.
کَیْد با مَکْر از نظر معنى همسان است و همان گونه که در ذیل آیه ۵۴ سوره آل عمران، گفته ایم: مکر در اصل لغت به معنى چاره جوئى و جلوگیرى کردن کسى از رسیدن به مقصود طرف مخالف است، و معنى نقشه هاى موذیانه که در مفهوم فارسى امروز آن افتاده، در مفهوم عربى آن نیست.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۳، سوره مبارکه اعراف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تلاشها وفعالیتهای گروه جهادی پایگاه علمی حصرت زکیه ناحیه نهاوند
امروز 5 شوال.... روز رَدُّ الشَّمس است (بهمعنای بازگشت یا بازگرداندن خورشید) از معجزات پیامبر (ص) و کرامات امام علی(ع). در این واقعه، به دعای پیامبر اکرم(ص)، خورشید که در حال غروب بود، به عقب بازگشت و حضرت علی(ع) نماز عصر خویش را خواند. برخی منابع، واقعهای شبیه این را نیز در زمان خلافت امام علی(ع) نقل کردهاند. در عهد عتیق و برخی منابع اسلامی آمده است که ردالشمس برای سه تن از پیامبران بنی اسرائیل از جمله یوشع(ع) نیز رخ داده است.
📣 پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از پرسنل نفتکشهای اعزامی به ونزوئلا
🔺حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ارسال پیامی محبت آمیز از حرکت جهادی فرماندهان و کارکنان شناورهای نفتکش جمهوری اسلامی ایران که محموله فرآوردههای نفتی را به کشور ونزوئلا منتقل کردند قدردانی نمودند.
🔺متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خداقوت میگویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید.
ان شاالله موفق باشید
سیدعلی خامنه ای ۹۹/۳/۱۹/خبر20.30
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا ۗ مَا بِصَاحِبِهِم مِّن جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ»
آیا فکر نکردند که همنشین آنها [= پیامبر ] هیچ گونه (اثرى از) جنون ندارد؟! (پس چگونه چنین نسبت ناروایى به او مى دهند؟!) او فقط بیم دهنده اى روشنگر است. (که مردم را متوجّه وظایفشان مى سازد).
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۴)
❇ تفســــــیر ❇
شأن نزول:
مفسران اسلامى چنین نقل کرده اند: پیامبر(صلى الله علیه وآله) هنگامى که در مکّه بود، شبى بر کوه صفا آمد و مردم را به سوى توحید و یکتاپرستى دعوت نمود، مخصوصاً تمامى طوائف قریش را صدا زد و آنها را از مجازات الهى برحذر داشت، تا مقدار زیادى از شب گذشت، بت پرستان مکّه گفتند: اِنَّ صاحِبُنا قَدْ جُنَّ باتَ لَیْلاً یَصُوتُ اِلَى الصَّباحِ!:
رفیق ما دیوانه شده، از شب تا صبح نعره مى کشید! در این موقع آیه فوق نازل شد و به آنها در این زمینه پاسخ دندان شکنى داد.
🌼🌼🌼
با این که آیه شأن نزول خاصى دارد، در عین حال چون دعوت به شناخت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و هدف آفرینش و آمادگى براى زندگى دیگر مى کند، با بحث هاى گذشته که پیرامون گروه دوزخى و بهشتى سخن مى گفت، پیوند روشنى دارد.
تفسیر:
تهمت ها و بهانه ها
در این آیه نخست، خداوند به گفتار بى اساس بت پرستان دائر به جنون پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین پاسخ مى گوید: آیا آنها فکر و اندیشه خود را به کار نینداختند که بدانند همنشین آنها (پیامبر) هیچ گونه آثارى از جنون ندارد (أَ وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّة).
اشاره به این که پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) شخص ناشناخته اى در میان آنها نبود و به تعبیر خودشان صاحب یعنى دوست و همنشینشان محسوب مى شد، بیش از چهل سال در میان آنها رفت و آمد داشته، و همواره فکر و تدبیرش را دیده اند و آثار نبوغ را در وى مشاهده کرده اند.
کسى که قبل از این دعوت، از عقلاى بزرگ آن جامعه محسوب مى شد، چگونه یک باره چنین وصله اى را به وى چسباندند؟! آیا بهتر نبود به جاى چنین نسبت ناروایی در این فکر فرو روند که ممکن است دعوت او حق باشد، و مأموریتى از طرف پروردگار یافته باشد؟! آن چنان که قرآن به دنبال این جمله مى گوید:
او فقط بیم دهنده آشکارى است که جامعه خویش را از خطراتى که با آن رو به رو است بر حذر مى دارد (إِنْ هُوَ إِلاّ نَذیرٌ مُبینٌ).
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۴، سوره مبارکه اعراف)