#نکات_آیه :
- حكمت، عطاى خداوند است، نه كسب كردنى.
(گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.)
«و لقد آتینا لقمان الحكمة»
- نعمت ویژه، شكر ویژه مىطلبد.
«آتینا لقمان الحكمة .. اشكر للّه»
چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ویژهى كوثر به پیامبر اسلام، از او شكر ویژه مىخواهد.
«انّا اعطیناك الكوثر . فصلّ لربّك و انحر»
- اوّلین فرمان به حضرت موسى بعد از نبوّت، فرمان نماز و اوّلین فرمان بعد از دادن حكمت به لقمان، فرمان شكرگزارى است.
«ان اشكر لِلّه»
- شكر نعمات خداوند، به سود خود انسان است.
«و من یشكر فانّما یشكر لنفسه»
چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم :
«لئن شكرتم لازیدنّكم»
j๑ïท➺eitaa.com/qafodin🌱
#ادامه #نکات_آیه :
سیماى لقمان حكیم
در تفسیر المیزان بحثى دربارهى جناب لقمان آمده است كه بخشى از آن را نقل مىكنیم :
پیامبر اكرم صلىاللهعلیهوآله فرمودند :
لقمان، پیامبر نبود، ولى بندهاى بود كه بسیار فكر مىكرد و به خداوند ایمان واقعى داشت.
خدا را دوست داشت و خداوند نیز او را دوست مىداشت و به او حكمت عطا كرد.
امام صادق علیهالسلام مىفرمایند :
لقمان، حكمت را به خاطر مال و جمال و فامیل دریافت نكرده بود؛
بلكه او مردى پرهیزكار، تیزبین، باحیا و دلسوز بود.
اگر دو نفر با هم درگیر مىشدند و خصومتى پیدا مىكردند، میان آنها آشتى برقرار مىكرد.
لقمان با دانشمندان زیاد مىنشست.
او با هواى نفس خود مبارزه مىكرد و ..
او داراى عمرى طولانى، معاصر حضرت داود و از بستگان حضرت ایّوب بود.
او میان حكیم شدن یا حاكم شدن مخیّر شد و حكمت را انتخاب كرد.
از لقمان پرسیدند :
چگونه به این مقام رسیدى؟
گفت:
«به خاطر امانت دارى، صداقت و سكوت دربارهى آنچه به من مربوط نبود».
امام صادق علیهالسلام فرمودند :
«لقمان نسبت به رهبر آسمانىِ زمان خود معرفت داشت».
گرچه خداوند به او كتاب آسمانى نداد، ولى همتاى آن یعنى حكمت را به او آموخت.
روزى مولاى لقمان از او خواست تا بهترین عضو گوسفند را برایش بیاورد.
لقمان زبان گوسفند را آورد.
روز دیگر گفت : بدترین عضو آن را بیاور.
لقمان باز هم زبان گوسفند را آورد.
چون مولایش دلیل این كار را پرسید، لقمان گفت :
اگر زبان در راه حقّ حركت كند و سخن بگوید، بهترین عضو بدن است وگرنه بدترین عضو خواهد بود.
در عظمت لقمان همین بس كه خدا و رسول او و امامان معصوم علیهم السلام پندهاى او را دوست داشتند.
j๑ïท➺eitaa.com/qafodin🌱
02 Mostanade Soti Shonood (1401-03-05).mp3
16.23M
📍#مستند_صوتی_شنود
🔻جلسه دوم
🔻ادامه داستان ..
🔻عنایتی که در کودکی شامل حالم شد
🔻نذر مادرم
🔻نیاتی که داشتم را میدیدم
🔻ارزش هر عمل را نشانم میدادند
🔻احساس بر شکستگی به من دست میداد
🔻صفرهایی که در کارنامه عمل ردیف میشد
🔻اعمالی که فکرش را نمیکردم ارزشمند باشد را از من خریدند ..
🔻نظام اعمال وملکوت آن را میدیدم
🔻عنایتی که حضرت زهرا سلام الله علیها به من کردند
🔻جانی که حفظ کردم، جانم حفظ شد.
🔻ماجرای همسرم و اتفاق عجیبی که افتاد
🔻هیچ عمل خالصی نداشتم
🔻مثالی جالب برای عمل خالصانه
🔻شرمندگی که سراسر وجودم را فرا گرفته بود
🔻دغدغهای که خدا از من خرید ..
🔻اگر دوست داشته باشی امام زمان عج را یاری کنی، در زمرهی یاران حضرتی.
🔻چه شد که برگشتم
⏰ مدت زمان: ۳۹:۵۹
✒️🎙محقق حاج آقای امینیخواه
📆1401/03/06
🔻j๑ïท➺eitaa.com/qafodin🌱
🔻بشنوید و از دست ندید و برای عزیزانتون ارسال کنید ..
#بیداری
#صدقه_جاریه 🔺
#نکات_آیه :
در آیه قبل سخن از این بود كه تنها علما خشیت الهى دارند، گویا این آیه سیماى علماى واقعى را شرح مىدهد كه آنان :
اُنس با قرآن دارند.
نماز به پا مىدارند؛
و انفاق آنان خالصانه است؛
زیرا هم عَلَنى انفاق مىكنند و هم پنهانى؛
و اگر ریاكار بودند تنها علنى انفاق مىكردند.
«تبور» از «بوار» به معناى كسادى شدید در تجارت است.
از آنجا كه این امر موجب فساد و نابودى است به هلاكت هم بوار گفته مىشود.
در آیه قبل «یخشى اللّه» مطرح شد و در این آیه «یرجون»؛
آرى، مردان خدا میان خوف و رجا هستند.
در قرآن بارها نماز و قرآن، در كنار هم مطرح شدهاند :
«یتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلاة»
كتاب خداوند را تلاوت مىكنند و نماز به پا مىدارند.
«یمسّكون بالكتاب و اقاموا الصلاة»
به كتاب آسمانى تمسک مىكنند و نماز به پا مىدارند.
«اتل ما اُوحى الیك من الكتاب و اقم الصلاة»
آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده تلاوت كن و نماز به پا دار.
j๑ïท➺eitaa.com/qafodin🌱