ا ﷽ ا
☘کیفیت شهادت شهید ثانی
✍️ رسول جعفریان
قطب الدین نهروالی ( متولد ۹۱۷ در لاهور، و متوفی در ۹۹۰ در مکه) از مورخان برجسته قرن دهم است که آثار تاریخی و ادبی چندی از او برجای مانده است. کتاب «الإعلام بأعلام بیت الله الحرام» از کارهای تاریخی مهم او در باره مکه است. اثر ادبی او یکی التمثیل و المحاضرة است که منتشر شده و دیگر الفوائد السنیة او که سفرنامه او همراه با اطلاعات فراوان ادبی و تاریخی است. کتاب الفوائد السنیه که گاه به تذکره نهروالی هم نامیده شده و در سال ۲۰۲۲ (توسط معهد آلمانی در بیروت) منتشر شده، حاوی گزارشی در باره ماجرای به شهادت رساندن شهید ثانی در روز هشتم شعبان سال ۹۶۵ به دستور وزیر اعظم عثمانی [رستم پاشا] است. سعی می کنم در اینجا فارسی آن را تا آنجا که فهمیدم بیاورم. البته که پیش از این دوستانی از این بخش استفاده کرده اند اما بنده خدا، به مناسبت این که خواستم فایل کتاب را اینجا بگذارم، این یادداشت را نوشتم:
نهروالی می نویسد: در هشتم ماه شعبان [۹۶۵] وزیر اعظم دستور قتل شیخ زین الدین جبل عاملی [اشتباها عامری] داد. او را در دیوان آوردند و از او چیزی نپرسیدند، دستور دادند او را به «الاسقالة» ببرند [= امر به الی الاسقالة [شاید آستانه]]. در آنجا سر او را جدا کردند و هر دو پایش را قطع کردند [و فلجوا أخمص رجلیه بالسیف]. او در حالی که سرش را جدا می کردند، شهادتین میگفت.
داستان وی این بود که در ایام حسن بیک افندی [قاضی] شام، او متهم به رفض شد. وی را دستگیر کرده نزد حسن بیک افندی آوردند. زین الدین گفت: شافعی است. با او بحث علمی کردند، و او را فاضل و وارد [مُفنن] یافتند. برای صحابه هم «رضی الله عنهم» بکار برد و احادیثی در فضیلت آنان گفت. همین طور در فضل شیخین. افندی به او لطف نموده آزادش کرد. وقتی رفت، کسی به افندی گفت: این شخص از بزرگان از علمای رافضه است و مجتهد مذهب آنهاست، و چندین کتاب در مذهب رافضه دارد. افندی باز او را خواست. این بار [زین الدین] مخفی شده و ظاهر نشد. این به صورت عقدهای در دل حسن بیک قاضی شام ماند، و از این که او را آزاد کرده بود ناراحت شد. وی از قضاوت شام معزول و سپس قاضی مکه شد. این درست وقتی بود که شیخ زین الدین در مکه مجاور شده بود. افندی از حضور او در مکه آگاه شده، دستور دستگیریش را داد. وی را گرفتند و زندانی کردند. مردمان زیادی در آزادی او تلاش کردند و اموالی دادند. قاضی اموال را گرفت و گفت: این اموال از کیست؟ گفتند: از خواجه محمد مکی. او را خواست و از وی سوال کرد، اما او منکر شد. آن پول از دست رفت و شیخ هم آزاد نشد. حسن بیک او را کت بسته [مقیدا] همراه حسین بیک کتخدای جده به مصر [شهر: یعنی استانبول] فرستاد و گفت تا وی را تحویل وزیر اعظم دهد. او وی را به وزیر رساند، و همان طور که گفته شد، او را کشتند. زین الدین مردی بود که در ظاهر در نهایت درستکاری بود [غایة الاستقامه] ،خداوند از باطن او آگاه تر است. و کانت له فضیلة تامة و حسن مُحاورة [شاید: مجاورة] و لطف مکالمه. خداوند از او بگذرد و گناهانش را ببخشد. شمشیر محو کننده گناهان است.
(الفوائد السنیة، ص ۴۸۷ ـ ۴۸۵)
#اعلام
#شهید_ثانی
#زینالدین_بن_علی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 کشف وثاقت روات با قطع نظر از قول رجالیین
👤استاد گنجی
به نظر میرسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت میرسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده....
📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۲، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
#رجال
تقسیمات #چهار_گانه حدیث
#تقسیم_چهارگانه_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حدیث
"سلسله الذهب"
یا "شرط توحید"
🔘 اثر حسن روح الامین
🔰حدیث سِلسِلَةُ الذَّهَب حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کرد. راویان این حدیث همگی امامان معصوماند تا به پیامبر(ص) و سرانجام به خداوند میرسد. به همین دلیل این حدیث را «سلسلة الذهب» به معنای «زنجیرۀ زرّین» توصیف کردهاند. طبق برخی گزارشها، همزمان با نقل حدیث، بیش از بیست هزار نفر آن را مکتوب کردند.
🔹اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا
🔸...خداوند جل جلاله میفرماید:
«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ من است، پس هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است. چون مرکب به راه افتاد [امام رضا](ع) گفت: [البته] با شرایطش و من جزو شرایط آنم.
📗 شیخ صدوق، التوحید، ۱۳۸۹ق، ص۲۵.
#حدیث
#حدیث_سلسله_الذهب
#توحید
#ولایت #الولایه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
علّامه طهرانی:
«حقیر بسیار به زیارت امامزاده حضرت عبدالعظیم مشرّف می شدم، تا به حال یاد ندارم دعایی در آن محلّ مبارک کرده باشم و برآورده نشده باشد.»
📚. برگرفته از کتاب روح مجرّد، ص۲۷۰
#عبدالعظیم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸 روش تدریس آیت الله العظمی بروجردی
من همزمان هم به درس امام میرفتم و هم در کلاس آقای بروجردی حاضر میشدم. روش این دو بزرگوار در تدریس فرق داشت؛ آقای بروجردی ابتدا اقوال مختلف را در مسئلهای خاص نقل میکرد و سپس به سراغ ادله میآمد و آنها را دستهبندی میکرد گاهی در یک مسئله بیست روایت مختلف وجود دارد ولی وقتی ایشان دسته بندی میکرد و اسناد را با هم مقابله مینمود راوی و مرویعنها را با هم میسنجند و گاهی هم به این نتیجه میرسید که مثلا بیست روایت ذکر شده در واقع پنج روایت بیش نیست. دقتهایی راجع به فهم خود حدیث نیز میکردند و سپس، اینکه اصحاب از این حدیث چه میفهمیدند و به محیطی که روایت در آن وارد شده، توجه میکردند. مثلاً، در محیطی بوده که فقه ابوحنیفه در آنجا رایج بوده است و این روایات میخواهد آن را طرد کند و یا این که یک مطلب مستقل است. آقای بروجردی به محیطی که روایت در آن وارد شده بود اهمیت میدادند و معتقد بودند که فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه است. لذا حتماً در هر مسئلهای به فقه عامه رجوع میکردند فقه آقای بروجردی زمان زیادی صرف میکرد.
📚 خاطرات آیت الله العظمی گرامی، صفحه ۱۱۴.
#فقه
آیت الله #بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅ روش اجتهادی تقریبی آیت الله بروجردی(ره)
▫️ استاد محمد واعظزاده خراسانی، شاگرد آیتالله العظمی بروجردی(ره):
🔹یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست میآوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم.
🔹 بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنتِ مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کردهاند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود.
🔹با این پندار و طرز تفکر که علمای عوامزده روی آن پا میفشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شدهاند و یک سری احکام جعل کردهاند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد.
🔹من در تحلیلهای خودم به این نتیجه رسیدم که این طرز فکر را ایشان از حوزه اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام مرحوم سید محمدباقر درچهای(ره) که این گونه میاندیشید.
📚کتاب زندگی آیتالله العظمی بروجردی آیتالله محمد واعظزاده خراسانی
ص ۲۹۸ و ۲۹۹
#فقه
آیت الله #بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘آشنایی با ابن براج:
💠ابْنِ بَرّاج با نام کامل سعدالدین ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر طرابلسی (۴۰۰-۴۸۱ق)، معروف به قاضی ابن براج و قاضی عبدالعزیز حلبی و ملقب به عزالمؤمنین، فقیه و قاضی شیعی امامی در قرن پنجم هجری قمری بود.
🌱شیخ ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر بن عبدالعزیز بن براج طرابلسی، در مصر تولد یافت و در آن منطقه رشد و نما كرد تحصیلات خود را ابتدا در زادگاه خویش، سپس در بغداد ادامه داد تا اینكه یكی از فقهای نامدار و موجهه و اعتبار شیعه در عصر خویش گردید.
✅او در سال ۴۲۹ ه ق به جمع شاگردان علم الهدی پیوست و یكی از خواص شاگردان او قرار گرفت و در محضر او از منزلت و رتبت به سزایی برخوردار شد تا اینكه سید مرتضی به رحمت ایزدی شتافت، او ملازمت شیخ الطائفه را داشت، او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی و نماینده شیخ طوسی در بلاد شام بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت.
⭕️او از سوی جلالالملک در سال ۴۳۸ قضاوت منطقه طرابلس را پذیرفت و در آن منطقه به رتق و فتق امور مسلمین پرداخت.
✍️از ایشان کتابهای فقهی برجای مانده که کتاب المهذب فی الفقه و جواهر الفقه را میتوان نام برد.
🍂ابن براج شب جمعه ۹ شعبان ۴۸۱ ه ق در هشتاد سالگی در طرابلس درگذشت و با شکوه و احترام لازم مدفون گردید.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
🔗 wikifeqh.ir/ابن_براج
#اعلام
#ابن_براج
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ آغاز و پایان روز با نیکی ...
🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام:
🔹اِفتتحوا نَهَارَكُمْ بخیر وَ اُملوا عَلَى حَفَظتکم فِي أَوَّلِهِ خیرا وَ فِي آخِرِهِ خَیرا یُغفر لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
🔸روز خود را با کار خیر آغاز کنید ،
و در اول و آخر روز برفرشتگان همراه خود، نیکى املا کنید.
و در آن میان براى شما آمرزش باشد ان شاء الله.
📗الکافى: ج۲، ص۱۴۲.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خیرخواهی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘انکار شهادت معصومین
علیهم السلام:
🔹 یکی از دیدگاههایی که درباره غالیان مطرح است این است که ائمه علیهم السلام «لا میراث له» هستند یا به وسیله اعداء نمیمیرند و اعتقاد داشتند که امام حسین (علیه السلام) شهید نشدند «و لکن شبّه لهم».
🔸 مرحوم صدوق در کتاب اعتقادات، در بحث اعتقاد درباره غلو میفرماید: ما اعتقاد داریم که ائمه علیهم السلام شهید شدند و تک تک نحوه شهادت ائمه را بیان میکند و قاتلین آنها را نام میبرد.
🔹 این دیدگاه که ائمه شهید نشدند، از زمان امام صادق علیه السلام مطرح است و حتی در زمان غیبت نیز همین دیدگاه مطرح است و در برخی توقیعات سوال شده که آیا واقعا امام حسین علیه السلام شهید شده است؟ و در پاسخ از ناحیه مقدسه آمده است: أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ ع لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ.
استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
📚منبع: نردبان فقاهت
#غلو
#غلات
#جریان_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135