ا ﷽ ا
علّامه طهرانی:
«حقیر بسیار به زیارت امامزاده حضرت عبدالعظیم مشرّف می شدم، تا به حال یاد ندارم دعایی در آن محلّ مبارک کرده باشم و برآورده نشده باشد.»
📚. برگرفته از کتاب روح مجرّد، ص۲۷۰
#عبدالعظیم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠آیت الله بهجت (ره):
🔸اهل تهران اگر هفته ای یک مرتبه به زیارت حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) نروند، جفا کرده اند.
#عبدالعظیم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀آنچه با شیعیان کنی ، با اهل بیت علیهم السلام کرده ای
💠استخفاف و کوچک شمردن
📜عَنْ أَبِی هَارُونَ قَالَ ابوعبدالله علیه السلام لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ :
مَا لَکُمْ تَسْتَخِفُّونَ بِنَا ؟
قَالَ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِکَ أَوْ بِشَیْ ءٍ مِنْ أَمْرِکَ
فَقَالَ بَلَی إِنَّکَ أَحَدُ مَنِ اسْتَخَفَّ بِی فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِکَ فَقَالَ لَهُ وَیْحَکَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلَاناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ الْجُحْفَةِ وَ هُوَ یَقُولُ لَکَ احْمِلْنِی قَدْرَ مِیلٍ فَقَدْ وَ اللَّهِ أَعْیَیْتُ وَ اللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً
👈وَ لَقَدِ اسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِینَا اسْتَخَفَّ وَ ضَیَّعَ حُرْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
📃ابو هارون مىگويد ، من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه به چند نفر فرمود:
چرا شما به ما استخفاف میکنید و ما را کوچک می شمارید ؟
پس مردى خراسانى برخاست و گفت:به خدا پناه مىبريم از اينكه به شما يا اوامر شما بىتوجّه باشيم و آن را سبك انگاريم .
امام عليه السّلام فرمود: آرى تو خود يكى از كسانى هستى كه مرا سبك مىشمارى.
آيا نشنيدى فلانى وقتى كه ما نزديك جحفه بوديم به تو مىگفت:مرا به مسافت يك ميل سوار كن كه به خدا خسته هستم ؟ و بخدا سوگند تو به او نگاه هم نكردى و هيچ پاسخى به او ندادى و او را سبك شمردى
👈 و
هر كس مؤمنى را سبك شمرد
ما را سبك شمرده است
و احترام خداوند را تباه ساخته است.
📚کافی ج۸ ص۱۰۲
#حدیث
#حدیث_منتخب
#شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀آنچه با شیعیان کنی ، با اهل بیت علیهم السلام کرده ای
💠استخفاف و کوچک شمردن
📜عَنْ أَبِی هَارُونَ قَالَ ابوعبدالله علیه السلام لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ :
مَا لَکُمْ تَسْتَخِفُّونَ بِنَا ؟
قَالَ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِکَ أَوْ بِشَیْ ءٍ مِنْ أَمْرِکَ
فَقَالَ بَلَی إِنَّکَ أَحَدُ مَنِ اسْتَخَفَّ بِی فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِکَ فَقَالَ لَهُ وَیْحَکَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلَاناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ الْجُحْفَةِ وَ هُوَ یَقُولُ لَکَ احْمِلْنِی قَدْرَ مِیلٍ فَقَدْ وَ اللَّهِ أَعْیَیْتُ وَ اللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً
👈وَ لَقَدِ اسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِینَا اسْتَخَفَّ وَ ضَیَّعَ حُرْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
📃ابو هارون مىگويد ، من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه به چند نفر فرمود:
چرا شما به ما استخفاف میکنید و ما را کوچک می شمارید ؟
پس مردى خراسانى برخاست و گفت:به خدا پناه مىبريم از اينكه به شما يا اوامر شما بىتوجّه باشيم و آن را سبك انگاريم .
امام عليه السّلام فرمود: آرى تو خود يكى از كسانى هستى كه مرا سبك مىشمارى.
آيا نشنيدى فلانى وقتى كه ما نزديك جحفه بوديم به تو مىگفت:مرا به مسافت يك ميل سوار كن كه به خدا خسته هستم ؟ و بخدا سوگند تو به او نگاه هم نكردى و هيچ پاسخى به او ندادى و او را سبك شمردى
👈 و
هر كس مؤمنى را سبك شمرد
ما را سبك شمرده است
و احترام خداوند را تباه ساخته است.
📚کافی ج۸ ص۱۰۲
#حدیث
#حدیث_منتخب
#شیعه
#مؤمن
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
📚هشتمین جلد «مدارک فقه اهل السنة علی نهج وسائل الشيعة» منتشر شد
✔️هشتمين مجلد از کتاب «مدارک فقه اهل السنة علی نهج وسائل الشيعة» در بردارنده مباحث کتاب «الزکاة» و کتاب «الخمس والانفال» است که در بهار 1403 منتشر شد.
🔹تکيه بر مصاديق دانشی قابل تحليل و ارتقای سطح بحث استدلالی نسبت به متون روايی از ثمرات اين پژوهش بنيادين است. امری که تا پيش از اين بر پايه يافتههای موردی و شخصی و گاه تابع سلايق پژهندگان سامان میيافت؛ و خطاهای پژوهشی بسياری را پديد میآورد.
🔹طبقهگذاری و تبيين مراتب اعتباری حديث فقهی از متفقات و گزارههای متسالم عليه تا فروع اختلافی؛ و روشمندسازی ارجاع فروع به اصول، در حوزه تحليل روايات فقهی نيز، از ديگر حوزههای کاربردی است که در پرتو پژوهش بنيادين «مدارک فقه اهل السنة» در اختيار پژوهندگان عرصه فقه قرار گرفته است.
👈 معرفی تفصیلی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=76217
#کتاب_شناسی
#وسائل_الشیعه
#مدارک_فقه_اهل_السنة علی نهج وسائل الشيعة
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
01 نکات حدیثی - آیت الله مددی.mp3
973.6K
ا ﷽ ا
✅ نکات حدیث شناسی /۱
🎙آیت الله #مددی
🔶 تاریخ حدیث
🗓 سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
#رجال
#حدیث_شناسی
#نوادرالحمکه
#فطحیه
#عمار_ساباطی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
02 نکات حدیثی - آیت الله مددی.mp3
2.61M
ا ﷽ ا
✅ نکات حدیث شناسی /۲
🎙آیت الله #مددی
🔶 تاریخ حدیث
🗓 سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
#رجال
#حدیث_شناسی
#نوادرالحمکه
#فطحیه
#عمار_ساباطی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
03 نکات حدیثی - آیت الله مددی.mp3
2.78M
ا ﷽ ا
✅ نکات حدیث شناسی/۳
🎙آیت الله #مددی
🔶 تاریخ حدیث
🗓 سه شنبه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
#رجال
#حدیث_شناسی
#نوادرالحمکه
#فطحیه
#عمار_ساباطی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 بشارت به شیعیان عصر غیبت
🔻الإمامُ الكاظم عليه السلام:
🔹طوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّهِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ.
🔸خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ میزنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند؛ آنها از ما و ما از آنها هستيم.
آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.
📗بحارالأنوار: ج ۵۱، ص ۱۵۱.
#حدیث
#ولایت
#شيعه
#عصر_غیبت
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 بر آوردن نیاز مؤمن بهتر است از ...
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :
🔸قَضَاءُ حَاجَةِ المُؤمِن
خَیرٌ مِن عِتقِ ألفِ رَقَبَةٍ
وَ خَیرٌ مِن حُملَانِ ألفِ فَرَسٍ فی سَبِیلِ اللهِ.
🔹 حضرت امام صادق علیهالسلام:
بر آوردن نیاز مؤمن
بهتر است از آزاد کردن هزار بنده
و بهتر است از تجهیز کردن هزار اسب برای جهاد در راه خدا.
📚کافی(ط-الاسلامیه) ج2، ص193 ، ح 3
#حدیث
#حدیث_منتخب
#مؤمن
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 رساله محض الاسلام
✔️استاد محمدتقی شهیدی:
🔹رساله امام رضا علیهالسلام به مامون که رساله محض الاسلام نامیده شده است.
🔸آقای سیستانی استبعاد کردهاند که این رساله از امام رضا علیهالسلام باشد؛ زیرا امام علیهالسلام در شرایط تقیه نامه رسمی به خلیفه نمینویسد که در آن بفرماید:
«وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالَةِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْبَاهِ عَاقِرِي النَّاقَةِ أَشْقِيَاءِ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ مِمَّنْ يَتَوَلَّاهُمْ»[عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۲؛ ص۱۲۶] و نام تمامی ائمه علیهمالسلام حتی ائمه بعد از امام رضا علیهالسلام نیز در این رساله نام برده شده؛ با اینکه این کار خلاف تقیه است.
🔹ائمه علیهمالسلام اسم امامان را مخفی میکردند و به این صراحت در نامه های رسمی نسبت به خلفاء موضع گیری نمیکردند.
🔻پاسخ:
🔸در عیون اخبار الرضا سه سند برای محض الاسلام نقل شده است. سه سند تا فضل بن شاذان است و این وثوق به صدور می آورد و فضل بن شاذان هم که جلیل القدر است و جعل نمیکند. او میگوید: «سَأَلَ الْمَأْمُونُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیهالسلام أَنْ يَكْتُبَ لَهُ مَحْضَ الْإِسْلَامِ عَلَى سَبِيلِ الْإِيجَازِ وَ الِاخْتِصَارِ فَكَتَبَ ع لَهُ أَنَّ مَحْضَ الْإِسْلَامِ...»
🔹مامون تظاهر به شیعه بودن میکرد، اصحاب مذاهب را دعوت میکرد و افضلیت امیرالمومنین علیهالسلام ا بر همه اصحاب پیامبر ص را اثبات میکرد، فدک را به بنی هاشم برگرداند، «أَصبَحَ وَجهُ الزَمانِ قَد ضَحِكا / بِرَدِّ مَأمونٍ هاشِمٍ فَدَكا». امام رضا علیهالسلام از این فرصت استفاده کرده تا عده ای از مردم هدایت شوند.
🔸 درست است که در زمان بنی عباس روی خلیفه اول و دوم حساسیت وجود داشت اما خلیفه سوم محل نزاع بوده و معلوم نیست بر روی او حساسیت زیادی وجود داشته است. اگر حساسیت هم وجود داشته باشد قدرت امام رضا علیهالسلام در آن زمان مانع میشد که آنها با ایشان برخورد بکنند.
🔹علاوه بر این که نامه به مامون است و اگر هم توسط او پخش شد چارهای میاندیشند. بنابراین اینطور نیست که گفته شود که قطعا امام علیهالسلام این کار را نمیکردند.
🔸دلیلی هم وجود ندارد که امام علیهالسلام این مقدار از خلاف تقیه را انجام ندهد همچنان که امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند: «شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّت» که در آن خطبه که ظاهرا مجلس علنی هم بود اینطور سخن گفتند.
🔹در مورد اسامی ائمه نیز در جایی که اعداء بر ائمه بعدی مسلّط بشوند به شکل علنی ابراز نمیکردند و ممکن است که امام رضا علیهالسلام مطمئن بودند که مامون نمیتواند آسیبی به امام جواد علیهالسلام برسانند.
خارج فقه؛ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
#حدیث_شناسی
#رساله_محض_الاسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا
🌸برداشتی زیبا از یک حدیث👇
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🔸العینُ برید القلب
چشم نامه رسان قلب است
غرر الحکم
🍀اگر انسان مطلب مفید میخواند قلب او طلب کرده است و اگر چیزی را میبیند که مناسب نیست قلب اوست که خواهش کرده است و قلب آنرا فرستاده تا چشم ببیند.
محمد هادی اصفهانی
🖊مواظب قلبهایمان باشیم
که چه چیزی طلب می کند.
#حدیث
#قلب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀اهمیت نقل احادیث:
💠امام صادق عليه السلام
🔹 الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ
🔸کسی که احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است
📗الکافي ج1 ص33
#حديث
#حدیث_منتخب
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸 وهب بن وهب / ابوالبختري
وهب بن وهب القرشي با كنيه ابوالبختري از راويان عامه است و با اينكه نام او در اسناد روايات متعددي ديده مي شود اما از سوي صاحب نظران علم رجال تضعيف و رواياتش را غير قابل اعتنا دانسته اند.
به نظر مي رسد كه كثرت نقل روايات ابوالبختري توسط ديگران تا حدودي متاثر از جايگاه اجتماعي او بوده چرا كه وي از سوي هارون الرشيد بعنوان قاضي القضاة بغداد منصوب شده بود.
اين در حالي است كه قاطبه رجاليون با عباراتي نظير ( انه كان كذابا ) و ( انه يضع الحديث ) و مانند آن از او ياد كرده اند.
📌 نجاشي او را چنين معرفي كرده است:
… و كان كذابا و له احاديث مع الرشيد في الكذب…
📌 شيخ طوسي نيز دو بار در استبصار و يك بار در تهذيب به صراحت ابوالبختري را تضعيف كرده و نوشته است:
انه متروك العمل بما يختص بروايته.
📌 شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه نيز به ضعف وهب و غير قابل اعتنا بودن رواياتش تصريح نموده است.
از اين رو احاديثي كه منحصرا توسط ابوالبختري نقل شده باشد قابل اعتنا نبوده و نمي توان به آنها عمل نمود.
لازم به ذكر است كه نام وهب در زمره كساني كه از امام صادق (ع) نقل روايت كرده اند به ثبت رسيده و او از راويان طبقه ٥ مي باشد.
📚 رجوع كنيد به :
١- قاموس الرجال - شوشتري - ج ١٠ ص ٤٥٦ به بعد ذيل شماره ٨١٢٢.
٢- تنقيح المقال - مامقاني - ج ٣ ص ٢٨١ شماره ١٢٧٠٩.
٣- الكامل في ضعفاء الرجال - ابن عدي - ج ٧ ص ٦٣ شماره ١٩٩٠/١.
٤- مجمع الرجال - قهپايي - ج ٦ ص ١٩٧ به بعد.
٥- رجال نجاشي ص ٤٣٩ شماره ١١٥٥.
٦- الاستبصار ج ١ ص ٤٨ و ج ٤ ص ٨٩.
٧- التهذيب ج ١ ص ٣٢.
٨- من لا يحضره الفقيه ج ٤ ص ٣٥.
٩- الكافي ج ٦ ص ٢٨٧ باب ان ابن آدم اجوف لابد له من الطعام ، روايت ٦.
📚کانال نکات رجالی
#رجال
#ابوالبختری
#وهب_بن_وهب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔻فرازی از سفارشهای امام عسکری علیهالسلام به شیعیان:
🔸زیاد به یاد خدا باشید
زیاد به یاد مرگ باشید
زیاد قرآن بخوانید و
زیاد صلوات بفرستید
که هر صلوات ده حسنه دارد.
به این سفارشها ملزم باشید.
🔹أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِه
📚 تحف العقول، ص ۴۸۷.
#حدیث
#قران_کریم
#ذکر
#صلوات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔴 منتظران واقعی هم درجه امام علی علیه السلام در قیامت
🌕 عبدالعظیم حسنى از امام جواد از آباء بزرگوارشان از امیر المؤمنین علیهالسلام چنین روایت میکند:
🔵 براى قائم ما غيبتى است كه مدّتش طولانى است، گويا شيعه را در دوران غيبت او مىبينم كه جولان مىدهد مانند جولان چهارپايان، چراگاه را مىجويند امّا آن را نمىيابند، بدانيد هر كه در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش به واسطه طول غيبت امامش سخت نشود او در روز قيامت هم درجه من است.
📚 كمال الدين و تمام النعمه ج ۱ ص ۳۰۳
#حدیث
#شيعه
#عبدالعظیم
#عصر_غیبت
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🌹جناب عبدالعظيم حسنى نقل میکند:
✍خدمت مولایم امام جواد عليه السلام رسیدم.مىخواستم از ايشان بپرسم كه: آيا قائم همان مهدى عجل الله تعالی فرجه است يا غير اوست؟
👌قبل از اینکه من چيزى بگويم، امام جواد عليه السلام به من فرمود:
✅ قیام کننده ما، همان مهدی است
كه بايد در غيبتش، انتظارش را بكشند
و در دوران ظهورش، مطیعش باشند،
و او سومين نفر از نسل من است.
🔸قسم به خدايى كه محمّد صلی الله علیه وآله را به نبوّت برانگيخت و ما را به امامت ويژه ساخت،اگر فقط يك روز از دنيا باقى مانده باشد،خداوند، آن روز را آن قدر طولانی مىگرداند كه مهدی عجل الله تعالی فرجه ظهور كند و زمين را از عدل و داد لبریز سازد، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است...
📚 کمال الدین باب۳۶، حدیث۱.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#عبدالعظیم
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135