eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
580 دنبال‌کننده
777 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
در خطبه «قاصعه» می فرماید : 📋《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَ اَنَا ثَالِثُهُمَا! اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》 ♦️در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه حضرت رسول اکرم(ص) و خدیجه کبری(س)! و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم.(۱) 📚منبع : ۱)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۱۹۲ حضرت علیه السلام حضرت صلی الله علیه وآله •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀بعثت پیامبر اکرم و ضرورت معرفت امام 🔻الإمامُ الباقرُ عليه السلام: 🔸إنَّ اللّهَ عز و جل بَعَثَ مُحَمَّدا صلى‌الله عليه و آله إلَى النّاسِ أجمَعينَ، رَسولاً وحُجَّةً للّهِ عَلى جَميعِ خَلقِهِ في أرضِهِ، فَمَن آمَنَ بِاللّهِ و بِمُحَمَّدٍ رَسولِ اللّهِ وَ اتَّبَعَهُ و صَدَّقَهُ فَإِنَّ مَعرِفَةَ الإِمامِ مِنّا واجِبَةٌ عَلَيهِ؛ ✍️همانا خداوند عز و جل محمّد را فرستاده و حجّت الهى براى همه خلايقش در زمين بر انگيخت. پس هر كه به خدا و محمّد، پيامبر خدا، ايمان آورَد و از او پيروى كند و تصديقش نمايد، شناخت امامِ خاندان ما بر او واجب خواهد بود. 📚 الکافي، ج۱، ص۱۸۰. حضرت صلی الله علیه وآله •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 وثاقت نوفلی و سکونی روایت زیر از جمله روایاتی است که در بحث نظر به ذمیه وارد شده است: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا حُرْمَةَ لِنِسَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ أَنْ يُنْظَرَ إِلَى شُعُورِهِنَّ وَ أَيْدِيهِن‏ (الکافی، ج 5، ص 524) این سند از سندهای پرتکرار در کافی می‌باشد. در سند این روایت، سکونی و نوفلی محل بحث هستند. از آنجا که به تصریح شیخ طوسی (العدّة فی اصول الفقه، ج1، ص 149)، اصحاب به روایات سکونی - مشروط به اینکه با فتاوا و روایات امامیه معارض نباشد- عمل می‌کنند اعتبار سکونی ثابت می‌شود؛ چنانکه غالب روایات سکونی نیز از طریق نوفلی نقل شده و نوفلی کتاب او را روایت کرده (رجال النجاشی، ص 26)، پس از طریق عمل اصحاب به روایات سکونی معتمد بودن نوفلی نیز ثابت می‌گردد. النوفلی: الحسین بن یزید النوفلی می‌باشد. السکونی: اسماعیل بن ابی زیاد السکونی می‌باشد. آیت الله شبیری زنجانی 📚 کتاب نکاح، ج ۱، ص ۳۳۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
💠 عوامل و موانع گسترش احادیث شیعه در عصر امام موسی کاظم علیه‌السلام ✍️ حدیث شیعه، در طول حیات خویش، فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده است. 📜 حدیث شیعه در دوران امامت امام کاظم علیه‌السلام به دلائل گوناگون از جمله طولانی بودن دوران امامت حضرت، پدید آمدن دوران فراغت در زمان مهدی و هادی عباسی، گزارش بسیاری از روایات توسط برادر ایشان جناب علی بن جعفر نگارنده کتاب مسائل، سازمان وکالت که در زمان امام علیه‌السلام به اوج خود رسیده بود و اصحاب و یاران آن حضرت در گوشه و کنار سرزمین اسلامی حضور داشتند و احادیث و روایات ائمه و امام کاظم علیه‌السلام را به دیگران منتقل می‌کردند، گسترش یافت. 🖇 دریافت متن مقاله حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 ابن جنید اسکافی 💠ابن جنید اسکافی، ابوعلی‌ محمد بن احمد کاتب‌ اسکافی‌، فقیه‌ و متکلم‌ امامی‌ سده ۴ق‌/۱۰م‌، او از خاندان‌ بنی‌ جنید بود، که‌ در اسکاف‌ از نواحی‌ نهروان‌، بین‌ بغداد و واسط، ریاست‌ داشتند. ✅فقها از ابن جنید و ابن ابی عقیل به عنوان القدیمین (دو فقیه دوران قدیم) یاد می‌کنند. آرا ابن جنید همیشه در فقه مطرح است. ✍️نجاشی‌ بدون‌ ذکر منبع‌، خبر داده‌ که‌ مقداری‌ مال‌ و یک‌ شمشیر متعلق‌ به‌ امام‌ غایب‌ (ع‌) نزد ابن جنید بوده‌ است‌. برخی‌ از این‌ گزارش‌ چنین‌ نتیجه‌ گرفته‌اند که‌ او وکیل‌ امام‌ (ع‌) بوده‌ است‌. 🍂مفید ضمن‌ این‌که‌ از یک‌ حنفی‌ مخالف‌ ابن جنید نقل‌ کرده‌ که‌ وی‌ مدعی‌ مکاتبه‌ با امام‌ بوده‌، به‌ شدت‌ ادعای‌ هرگونه‌ رابطه مستقیم‌ وی‌ با امام‌ (ع‌) را رد کرده‌ است‌. 🔰ابن جنید گرچه‌ به‌ کلام‌ و حدیث‌ نیز اهتمام‌ داشت‌، ولی‌ جنبه بارز شخصیت‌ علمی‌ وی‌ در فقه‌ استدلالی‌ اوست‌. ⭕️ابن جنید به‌ عنوان‌ یک‌ باور کلامی‌ اقوال‌ فقهی‌ امامان‌ را نه‌ بر اساس‌ نقل‌، بلکه‌ بر اساس‌ رأی‌ می‌پنداشته‌ و به‌ همین‌ جهت‌ اختلاف‌ در روایات‌ فقهی‌ را نیز ناشی‌ از اختلاف‌ امامان‌ در رأی‌ دانسته‌ است‌، از این‌ رو طبیعی‌ است‌ که‌ برای‌ ترجیح‌ یک‌ روایت‌ بر دیگری‌، روشی‌ کاملاً متفاوت‌ با روش‌ معمول‌ بین‌ فقیهان‌ امامی‌ زمان‌ خود داشته‌ باشد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/ابن_جنید_اسکافی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ❇️ تفسیر بعثت لأتمم مکارم الأخلاق از نگاه آیت الله سید احمد مددی 💠 ما اساس نظام قانونی را قبول کردیم البته بحث اخلاقیاتش هم در جای خودش هست، در این که اولاً اسلام مبتنی بر اخلاق است و این اخلاق باید از جهات مختلف تکمیل می‌شد. 💠 ما در بعثت لأتمم مکارم الأخلاق، بحثی را مطرح کردیم که تتمیم مکارم اخلاق به چه معناست و حدود ده احتمال را بیان کردیم که یکی از آن‌ها این بود که به عکس این تصور که احکام را اخلاقی می‌کند خود اخلاق جنبة عینیت پیدا کند مثلاً فقط توصیة اخلاقی نباشد که دروغ نگویید یا غیبت نکنید، بلکه در جامعه عینیت پیدا کند که مردم دروغ نگویند. 💠 تتمیم بدین معناست که ما احکام و شریعت را من حیث المجموع در عقاید و افکار و اندیشه‌ها و اخلاق و فقه و قانون چنان تنظیم کرده‌ایم که اصول اخلاقی تتمیم شود و تمامش به تنفیذش است نه به این که بگوییم: دروغ بد است. تمام یک شیء مثل علت غایی است، مثلاً غایت ساخت صندلی نشستن روی آن است حال اگر نقشة صندلی را بکشید اما آن را نسازید فایده‌ای ندارد. 💠 یکی از معانی تتمیم اخلاق این است که مکارم اخلاق در جامعه پیاده و محقق شود، اگر غیبت، خیانت، ایذاء و غیره بد است در جامعه محقق نشود. بعثت لأتتمم مکارم الأخلاق اشاره به این است که اولاً اخلاق در فطرت انسان‌ها هست لکن این اخلاق باید به مرحله فعلیت برسد مهم نیست که شما بگویید: دروغ یا خیانت یا ایذاء همسایه بد است، این شریعت چون شریعت خاتم است یکی از خصائصش آن است که آمده است اخلاق را تمام کند و تمام هر چیز به حسب خودش است، تمامیت اخلاق در این شریعت مقدسه به آن است که مکارم اخلاق در جامعه پیاده شود اما اگر مثلاً شما فقط جلسات علمی بگذارید و کتاب و مقاله بنویسید که صدق یا ادای امانت خوب است، این برای تتمیم اخلاق کافی نیست، تتمیم اخلاق به تحقق خارجی آن است و باید در خارج عینیت پیدا کند بر خلاف این پندار که می‌گوید: احکام، هم اخلاقی است و دنبال اجرا نیست. البته معانی دیگری هم از آن حدیث شریف به ذهن ما رسیده است اما یکی از آن‌ها که مناسب با بحث ماست این معنا است. 📚کانال عیون حضرت صلی الله علیه وآله •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔸شعبانُ شَهري... فَمَن صامَ شَهري كُنتُ لَهُ شَفيعاً يَومَ القِيامَةِ 🔹شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد روز قيامت شفيع او خواهم بود 📗 بحارالأنوار ج 94 ص 83 🌙 فرارسیدن ماه شعبان، ماه پیامبر رحمت مبارک باد🌸 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸 اعمال خیری که در روز اوّل ماه شعبان، سبب آویختن به درخت طوبی می شود قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: فَوَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ مَنْ تَعَاطَى بَاباً مِنَ الْخَيْرِ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِ شَجَرَةِ طُوبَى فَهُوَ مُؤَدِّيهِ إِلَى الْجَنَّةِ. 💠رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: قسم به آن کس که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، هرکس در به راهی از راه های خیر بشتابد، به شاخه ای از شاخه های در آویخته است و لذا آن شاخه او را به سوی می کشاند. 1⃣ فَمَنْ تَطَوَّعَ لِلَّهِ بِصَلَاةٍ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس در این روز برای خدا نماز مستحبّی بخواند، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 2⃣ وَ مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس در این روز صدقه دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 3⃣ و گذشت وَ مَنْ عَفَا عَنْ مَظْلِمَةٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس از ستمی درگذرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛ 4⃣ وَ مَنْ أَصْلَحَ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ الْوَالِدِ وَ وَلَدِهِ وَ الْقَرِيبِ وَ قَرِيبِهِ وَ الْجَارِ وَ جَارِهِ وَ الْأَجْنَبِيِّ وَ الْأَجْنَبِيَّةِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس بین شوهر و همسرش، بین پدر و فرزندش، بین خویشاوندانش، یا مرد و زن همسایه اش، یا مرد و زن بیگانه آشتی دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 5⃣ وَ مَنْ خَفَّفَ عَنْ مُعْسِرٍ مِنْ دَيْنِهِ أَوْ حَطَّ عَنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس در دَین آن کس که در تنگی و سختی است، تخفیف دهد یا از آن درگذرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛ 6⃣ بدهی وَ مَنْ نَظَرَ فِي حِسَابِهِ فَرَأَى دَيْناً عَتِيقاً قَدْ آيَسَ مِنْهُ صَاحِبُهُ فَأَدَّاهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس به حساب خویش نظر کند و دَینی را ببیند که صاحبش از آن مأیوس شده است، پس آن دَین را ادا نماید، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 7⃣ وَ مَنْ كَفَلَ يَتِيماً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس سرپرستی یتیمی را به عهده گیرد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 8⃣ وَ مَنْ كَفَّ سَفِيهاً عَنْ عِرْضِ مُؤْمِنٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس مانع شود که سفیهی، آبرو و حیثیت مؤمنی را ببرد، به شاخه ای از طوبی درآویخته است ؛ 9⃣ وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ أَوْ شَيْئاً مِنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس همه قرآن یا بخش کوچکی از آن را بخواند، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 🔟 وَ مَنْ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ وَ لِنَعْمَائِهِ يَشْكُرُهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس یاد خدا و نعمت های او کند، و سپس خدا را شکر کند، به شاخه ای از شاخه های طوبی در آویخته است ؛ 1⃣1⃣ وَ مَنْ عَادَ مَرِيضاً، وَ مَنْ شَيَّعَ فِيهِ جَنَازَةً، وَ مَنْ عَزَّى فِيهِ مُصَاباً، فَقَدْ تَعَلَّقُوا مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس در این روز مریضی را عیادت کند، به تشییع جنازه ای برود و مصیبتی را به کسی تسلیت گوید، به شاخه ای از طوبی در آویخته است ؛ 2⃣1⃣ نیکی و خیر رسانی به وَ مَنْ بَرَّ وَالِدَيْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ، هرکس در این روز به والدین خود یا یکی از آن دو، نیکی کند، به شاخه ای طوبی در آویخته است. 3⃣1⃣ و راضی کردن پدر و مادر وَ مَنْ كَانَ أَسْخَطَهُمَا قَبْلَ هَذَا الْيَوْمِ فَأَرْضَاهُمَا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ؛ و هرکس والدین خود را قبل از این روز خشمناک کرده باشد، و در این روز آن دو را خوشنود سازد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است؛ 4⃣1⃣ وَ كَذَلِكَ مَنْ فَعَلَ شَيْئاً مِنْ سَائِرِ أَبْوَابِ الْخَيْرِ فِي هَذَا الْيَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ. و بدین گونه، هرکس در این روز کاری از کارهای خیر انجام دهد، به شاخه ای از طوبی در آویخته است. 📚بحارالأنوار، ج97، ص61-62 به نقل از تفسیرالامام 📌 فردا اول ماه شعبان است، ان شاءالله از شروع خیرات فراموش نشود. •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen @qalalsadegh135