eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
578 دنبال‌کننده
776 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
وسائل جلسه۰۰۱۷.mp3
20.89M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۵ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۵ صفحه:۴۶ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۷.mp3
23.53M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۵ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۶/۱۷/۱۸ صفحه:۶۱۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎عبادت خالصانه 🔅حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها 🌸  مَن أصعَدَ إلَی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللّهُ عز و جل إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ . 🌺 هر که عبادت خالصانه خود را به خدا بفرستد ، خداوند عز و جل بهترین کاری را که به صلاح اوست برایش فرو فرستد. 📚 عدّة الداعي : ص ۲۱۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نکاتی پیرامون:/۱ کتاب علیه السلام 🔸 کتاب «فقه الرضا» کتابی است که در انتسابش به امام رضا(ع) دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. به نظر برخی، بعید است خود امام(ع) چنین کتابی را نوشته باشند. البته این نپذیرفتن به معنای رد کل کتاب و روایات موجود در آن نیست، بلکه کلیات کتاب مورد پذیرش بسیاری از فقها بوده و روایاتی را از آن نقل کرده‌اند. 🔸این کتاب منسوب به امام رضا ـ علیه السلام ـ است بزرگانی مثل ملا مهدی نراقی، علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی ، محقق نراقی و سید مجاهد و شیخ بحرانی، این کتاب را تأیید کرده‌اند و معتقدند که در سال ۲۰۰ هجری به خط امام رضا ـ علیه السلام ـ نوشته شده است، در مکه معظمه نسخه‌ای از آن به خط کوفی موجود است. امّا مرحوم شیخ حر عاملی، وحید بهبهانی و سید حسن صدر و آقا رضا همدانی این انتساب را نمی‌پذیرند،‌و هر گروه برای خود دلائلی دارند. 🔸کتاب فقه الرضا از قرن يازدهم به بعد، در زمان صفويه بين اصحاب بروز می‌يابد. اين کتاب تاريخ دارد و اولين کسی که آن را پيدا کرده سيدميرحسين است. مرحوم مجلسی می‌فرمايد وی يکی از علمای اصفهان است. سيدميرحسين می‌گويد: «من در بيت‌الله الحرام مجاور بودم؛ عده‌ای از حجاج قم آمده بودند و کتابی همراه آنها بود». ايشان آن کتاب را استنساخ می‌کند و بعد می‌آورد به اصفهان و مشهور می‌شود. اين کتاب مانند کتاب‌های آن زمان خطی بوده و ايشان ادعا می‌کند که برای من وثوق پيدا شده که اين کتاب برای حضرت رضا (علیه‌السلام) است. در اول اين کتاب نوشته شده: «بسم الله الرحمن الرحيم يقول عبدالله علی بن موسی»؛از اين عبارت «عبدالله علی بن موسی» برای اين آقا وثوق پيدا می‌شود که کلام حضرت رضا (علیه‌السلام) است. اين کتاب را ابتدا دو مجلسی بزرگوار استنساخ کردند و از عجايب است که مجلسی دوم (پسر) با اينکه با خود ايشان هم‌صحبت بوده و از ايشان گرفته، وقتی به اينجا می‌رسد می‌گويد پدر من از ايشان نقل کرده - و خود ايشان نقل نمی‌کند - که روی اين کتاب خطوط و امضای علما هم بوده که دلالت بر صحت انتساب اين کتاب به حضرت رضا (علیه‌السلام) می‌کند 🔸نکته بسيار مهم اين کتاب، اين است که فتاوايی در بين اصحاب ما بسيار مشهور بود، و دعوای اجماع هم بر آن فتاوا شده بود، برای اولين‌بار دليل آنها در اين کتاب پيدا شد؛ يعنی حدود هفت قرن علمای ما حلقه مفقوده داشتند و واقعاً معضلی در فقه ما بود که مثل سيد مرتضی و خصوصاً بغدادی‌ها ادعای اجماع بر مطلبی داشتند و هفت قرن علمای شیعه دنبال دليل بودند و پيدا نکرده بودند و اين دلايل يک‌دفعه در اين کتاب پيدا شد، و لذا يکی از مهم‌ترين دليل‌های اعتماد بر اين کتاب اين بود که مدارک فتاوای اصحاب ما که از قديم بود، منحصراً در اين کتاب پيدا شد، لذا عده‌ای فکر کردند که اين کتاب حتماً استنادش به امام رضا (علیه‌السلام) است، خصوصاً که ادعا می‌شد اين کتاب به خط امام رضا (علیه‌السلام) است. 🔸اين کتاب بحث‌های فراوانی را بين اصحاب ما به وجود آورد. آرايی که در مورد اين کتاب مطرح شده اجمالاً از اين قرار است: عده‌ای به آن اعتماد کرده‌اند مثل مرحوم مجلسی؛ عده‌ای مثل مرحوم شيخ حر با اينکه اين کتاب در زمان خود ايشان مطرح بوده، به کتاب اعتماد نکرده‌اند، ولذا آن را جزو مصادر «وسائل»قرار نداده و از اين کتاب نقل نکرده است؛ عده‌ای هم گفته‌اند خبر مرسل است و در حد يک روايت مرسل می‌شود قبولش کرد؛ وعده‌ای هم گفته‌اند بيش از خبر مرسل است، يعنی خبر ضعيفی است که به آن عمل شده و شهرت عملی يافته است. 🔸تشخيص مؤلف اين کتاب خيلی مشکل است؛ زيرا از حين تولد کتاب معلومات درستی به ما نرسيده است و کتاب با يک ابهامی همراه بوده است. مرحوم مجلسی کنکاش و پيگيری کاملی از اين کتاب نکرده است؛ از خطوط علمايی که اطراف آن بوده و اينکه آن علما چه کسانی هستند، اسمی نبرده است. دليل اينکه چرا اسم نبرده، با اينکه ايشان می‌گويد خطوط علما بوده، برای ما معلوم نيست. 🔸غلط‌های فقه الرضا در اين کتاب فعلی که به دست ما رسيده است بيش از دو سه مورد غلط وجود دارد؛ مثلاً شستن پا در وضو را دارد؛ يا درباره آب، روايت آن را حذف کرده و اين مطلب را دارد که اگر در آب کر سنگ بياندازند و موج به دو طرف نرسد، اين آب کر است؛ اين مطلب فتوای ابوحنیفه است و ما در شيعه نداريم. در مجموع چند موردی دارد که شيعه الآن به آن عمل نمی‌کند و در اين کتاب موجود است منبع : دانشنامه ویکی فقه ،ماده :فقه الرضا علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135 ادامه 👇👇👇
☘نکاتی پیرامون:/۲ کتاب علیه السلام 🔸برخى اين كتاب را تاليف امام رضا عليه السلام نمى‌دانند، بزرگانى مانند: شیخ حر عاملی ، سيد خوانسارى، پدر سيد جليل سيد حسين قزوينى، وحید بهبهانی و سید حسن صدر و اينگونه استدلال مى‌كنند: أ- اگر اين كتاب به امام رضا عليه السلام تعلق داشت، چرا هزار سال از آن خبرى نبود و چهار امام بعد از امام رضا عليه السلام نيز به آن اشاره‌اى نداشته‌اند; در غير اين صورت در ميان اصحاب و علما مشهور مى‌شد و حداقل نام آن را در كتب روايى خود مى‌آوردند. ب- در اين كتاب كلماتى آمده كه بعيد است از امام عليه السلام باشد مانند:« من روايت مى‌كنم» يا« روايت شده است» يا« روايت مى‌كند» يا« ما روايت مى‌كنيم» و اين شكل بيان از سياق كلمات امامان معصوم عليهم السلام نيست. ج- در بعضى از قسمت‌هاى كتاب آمده است:« صفوان بن یحیی و فضالة بن أيوب جميعا عن العلاء بن رزين عن محمد بن مسلم عن أحدهما» حال آنكه نام روات را اين گونه آوردن مناسب كتاب‌هاى روايى ياران ائمه است نه خود ائمه علیهم السلام ; لذا احتمال دارد اين كتاب تاليف يكى از اصحاب امام رضا عليه السلام بوده باشد. د- اگر اين كتاب نوشتۀ امام رضا عليه السلام باشد، بايد حتما علی بن بابویه - پدر صدوق- و يا خود شیخ صدوق در كتاب« عیون أخبار الرضا » به آن اشاره مى‌كرد. ه- در اين كتاب احكامى آمده كه مخالف صريح مذهب است مانند:« به جاى مسح پا مى‌توان پا را شست» و اينكه« اگر پوست ميته را دباغى كنيم مى‌توانيم با آن نماز بخوانيم» و اينكه« اگر در ظرف آب خمر بريزد مى‌توان با آن وضو گرفت» و« در نکاح حضور شاهد لازم است» و يا اينكه« سورۀ قل أعوذ برب الناس و قل أعوذ برب الفلق جزو قرآن نيست.» منبع : دانشنامه ویکی فقه، ماده :فقه الرضا علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🏴حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) ▪️إنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ ▪️به راستی که فاطمه علیها السلام صدیقه شهیده است 📗الکافي ج۱ ص۴۵۸ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
☘التفاتی دیر هنگام، اما ارزشمند : 🔹اخیراً مصاحبه‌ای از خبرگزاری ایکنا منتشر شده است که، در گفتگو با استاد محمدحسین حشمت پور (دام عزه) به مناسبت روز جهانی فلسفه، پرسشهایی طرح کرده اند. استاد در برخی از پاسخها، عبور خود از فلسفه اسلامی و اشتغال به دروس قرآن و حدیث را تصریح میکند ایکنا _ واقع این است که ما به مناسبت روز حکمت و فلسفه خدمت شما رسیده‌ایم. برای شما که عمری را در این فن گذرانده‌اید، فلسفه یادآور چه مفهومی است؟ پاسخ: کار من دیگر از فلسفه گذشته است، از شما چه پنهان که فلسفه برای من تمام شده است. تصمیم گرفته‌ام به طور کلی کتاب شفا را کنار بگذارم. اگر صفحات باقیمانده خطابه شفا و منظومه را تمام کنم، بعدش می‌خواهم «تفسیر مجمع‌البیان» را تدریس کنم. البته تا امروز یک جلد از آن را درس گفته‌ام؛ اگر عمری باشد، ۹ جلد دیگر را هم خواهم گفت و قصد دارم که دروس تفسیر و حدیث را جایگزین فلسفه کنم. ایکنا _ این جایگزینی دلیل خاصی دارد؟ پاسخ: تمام این درس‌هایی که ما می‌خوانیم مقدمه‌ای هستند برای این ذی‌المقدمه؛ یعنی و . عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذی‌المقدمه نرسیده‌ام. همواره دعا کرده‌ام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. الآن دیگر به شفای بوعلی فکر نمی‌کنم. فکر می‎‌کنم خدا اول تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف علاقه‌مندم کرد. ایکنا _ چند وقت است که این حال در شما ایجاد شده است؟ پاسخ: تقریباً دو ماه.. https://iqna.ir/fa/news/4183268/‌ اشاره: استاد حشمت پور از اساتید فلسفه حوزه علمیه قم می باشند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۸.mp3
29.8M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۷ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۶ صفحه:۴۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۸.mp3
25.3M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۷ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۹/۲۰/۲۱ صفحه:۶۲۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘اهمیت نماز: 🔅قال الصادق علیه السلام 🌸 إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاه. 🌺"شفاعت ما به کس که نماز را سبک شمارد، نمی رسد" 📚 ثواب الأعمال •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘کتاب الموسوعة‌الكبرى عن فاطمة الزهراء سلام الله علیها ✍️ نویسنده: شیخ اسماعیل انصاری زنجانی 🔸 معرفي اجمالي: 🔻مجموعه‌ای بیست‌وپنج جلدی به زبان عربی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد که مؤلف، نوشتن این اثر را از سال 1407ق شروع شده و تمامی ابعاد زندگی و شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در بر گرفته است. 🔻مؤلف در نگارش کتاب، به بیش از سی‌هزار منبع مراجعه کرده است. 🔻 موسوعه بر اساس موضوعات مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها است که طبق یک تقسیم‌بندی جامع، به سه بخش کلی تقسیم شده است: حضرت زهرا صلوات الله علیها قبل از این عالم، حضرت زهرا علیهاالسلام در این عالم، حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از این عالم. فدک، خطبه فدکیه و شهادت آن حضرت از جمله مباحث مطرح شده در این موسوعه می باشد. سلام الله علیها حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135