eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
553 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
5⃣فرقه «فطحیه»:👇 ✅«فَطَحیّه» معتقدند که «عبدالله» پسر امام جعفر صادق علیه السلام ملقب به «اَفطَح» بعد از ایشان امام است. پس از شهادت امام ششم شیعیان، پسر بزرگ ایشان، «عبدالله» ادعای جانشینی امام علیه السلام را نمود. او با نقل این روایت از قول پدرش که : «امامت هر امام به پسر بزرگ او منتقل می‌شود!» عده‌ای را دور خود جمع کرد. ادعای او دوام چندانی نیافت و عبدالله هفتاد روز پس از شهادت امام صادق علیه السلام از دنیا رفت و چون فرزند و جانشینی نداشت، پیروان او سرگردان شده، عموما به امامت امام کاظم علیه السلام بازگشتند و عمر این عقیده در همان ابتدای ظهور به پایان رسید. برخی از بزرگان امامیه مانند بنی فضّال نیز به عبدالله گرویدند؛ ولی بسیاری از آنان در میانه راه و یا با مرگ او از این مسیر بازگشتند. 📚منبع : 🔸تاریخ اسلام 🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
6⃣فرقه «واقفیه»:👇 ✅«واقِفیه» یا «واقِفه» یا «مَمْطوره» گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام  سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام  مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسکری علیه السلام توقف کردند و ایشان را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته می‎شود. علی بن اسماعیل میثمی، اولین کسی بود که بر آنها نام ممطوره را گذاشت. اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید می‌‏کنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر علیه السلام ، فریفته شدن به اموال و ثروت‏‌های فراوانی بود که نزد آنان جمع شده بود. همچنین شبهه‏‌های اعتقادی که‌ گاه در اثر القاء اندیشه‏‌های نوپدید و‌ گاه به سبب برداشت‏‌های نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید می‌آمدند در شکل‏‌گیری و زمینه‌سازی حرکت واقفیه مؤثر بودند. اولین کسانی که این اعتقاد را آشکار ساختند «علی بن ابی حمزه بطائنی»، «زیاد بن مروان قندی» و «عثمان بن عیسی رواسی» بودند. 📚منبع : 🔸تاریخ اسلام 🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
4_5925037646895122970.pdf
518.3K
:📚 کتاب «فرق الشیعه» بررسی فرقه های شیعه از آغاز تا پایان سده سوم هجری اثر ابومحمد نوبختی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
22.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘روش رجالی آیت الله خوئی «اعلی الله مقامه»، در بیان آیت الله شبیری زنجانی ‌‌‌‌ «دامت برکاته» و نقدی بر آن 👆 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۱.mp3
28.87M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۹ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۸ صفحه:۵۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۱.mp3
23.52M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۹ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۳ صفحه:۶۳۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘توجه به نشرحدیث قال صادق علیه السلام: «اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ» بنویس و دانش خود را در میان برادرانت منتشرساز و اگر از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار 🔸(الكافي، ج‏1، ص52.) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ حسن بن علی الکوفی 〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفته‌اند که عبارتند از: 🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال 🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء 🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی 📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، 👇 منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء 🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند. 📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است. 👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره 🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال‏ النجاشی ص : ۶۲) 🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله‏ (فهرست‏ الطوسی ص : ۱۲۸) 🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش‏] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال‏ ابن‏ داود ص : ۱۱۳) الخلاصه الحلی ص : ۴۴ 🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه. 🖊 کانال طرائف •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ‍ ☘ رسیدن انبیاء به مقام نبوت، با اقرار به فضائل حضرت زهرا سلام‌الله علیها 🔸شیخ عبدالله بحرانی قدس‌الله روحه الشریف در کتاب شریف عوالم العلوم که در واقع مستدرک کتاب شریف بحار الانوار است، می‌نویسد: ▫️قال النبيّ صلى‌اللّه عليه و آله و سلم: ما تَکامَلَتِ النُّبُوَّة لِنَبِیِّ حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِها وَ مُحَبَّتِها. ▫️ رسول‌خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: ▫️نبوت و پیامبری برای هیچ پیغمبری کامل نمی‌شود، مگر اینکه به محبت و فضیلت حضرت فاطمه زهراء سلام‌الله علیها اقرار داشته باشد. 📕 عوالم العلوم و المعارف حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
ا ﷽ ا ☘ روش یافتن 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. 🔹بدایة المجتهد از ابن رشد هم در این زمینه کتاب مفیدی است. 🔹مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. 🔹ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. 🔹در مجموع، بهترین کتاب همان طور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است. استاد شبیری (خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲) روش یافتن •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۲.mp3
29M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۹/۱۰/۱۱ صفحه:۶۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۲.mp3
31.55M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۴ صفحه:۶۳۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135