eitaa logo
قال الصادق:(حدیث)
443 دنبال‌کننده
301 عکس
25 ویدیو
11 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham @F135a110
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣فرقه «واقفیه»:👇 ✅«واقِفیه» یا «واقِفه» یا «مَمْطوره» گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام  سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام  مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسکری علیه السلام توقف کردند و ایشان را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته می‎شود. علی بن اسماعیل میثمی، اولین کسی بود که بر آنها نام ممطوره را گذاشت. اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید می‌‏کنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر علیه السلام ، فریفته شدن به اموال و ثروت‏‌های فراوانی بود که نزد آنان جمع شده بود. همچنین شبهه‏‌های اعتقادی که‌ گاه در اثر القاء اندیشه‏‌های نوپدید و‌ گاه به سبب برداشت‏‌های نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید می‌آمدند در شکل‏‌گیری و زمینه‌سازی حرکت واقفیه مؤثر بودند. اولین کسانی که این اعتقاد را آشکار ساختند «علی بن ابی حمزه بطائنی»، «زیاد بن مروان قندی» و «عثمان بن عیسی رواسی» بودند. 📚منبع : 🔸تاریخ اسلام 🔸فرق الشیعه نوبختی، ص۲۷۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
4_5925037646895122970.pdf
518.3K
:📚 کتاب «فرق الشیعه» بررسی فرقه های شیعه از آغاز تا پایان سده سوم هجری اثر ابومحمد نوبختی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘روش رجالی آیت الله خوئی «اعلی الله مقامه»، در بیان آیت الله شبیری زنجانی ‌‌‌‌ «دامت برکاته» و نقدی بر آن 👆 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۱.mp3
28.87M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۹ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۸ صفحه:۵۹ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۱.mp3
23.52M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۹ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۳ صفحه:۶۳۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘توجه به نشرحدیث قال صادق علیه السلام: «اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فى اِخْوانِکَ فَاِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ کُتُبَک بَنِیْکَ» بنویس و دانش خود را در میان برادرانت منتشرساز و اگر از دنیا رفتى کتاب هایت را به ارث براى فرزندات بگذار 🔸(الكافي، ج‏1، ص52.) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ حسن بن علی الکوفی 〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفته‌اند که عبارتند از: 🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال 🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء 🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی 📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، 👇 منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء 🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند. 📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است. 👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره 🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال‏ النجاشی ص : ۶۲) 🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله‏ (فهرست‏ الطوسی ص : ۱۲۸) 🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش‏] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال‏ ابن‏ داود ص : ۱۱۳) الخلاصه الحلی ص : ۴۴ 🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه. 🖊 کانال طرائف •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ‍ ☘ رسیدن انبیاء به مقام نبوت، با اقرار به فضائل حضرت زهرا سلام‌الله علیها 🔸شیخ عبدالله بحرانی قدس‌الله روحه الشریف در کتاب شریف عوالم العلوم که در واقع مستدرک کتاب شریف بحار الانوار است، می‌نویسد: ▫️قال النبيّ صلى‌اللّه عليه و آله و سلم: ما تَکامَلَتِ النُّبُوَّة لِنَبِیِّ حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِها وَ مُحَبَّتِها. ▫️ رسول‌خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: ▫️نبوت و پیامبری برای هیچ پیغمبری کامل نمی‌شود، مگر اینکه به محبت و فضیلت حضرت فاطمه زهراء سلام‌الله علیها اقرار داشته باشد. 📕 عوالم العلوم و المعارف حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ روش یافتن 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. 🔹بدایة المجتهد از ابن رشد هم در این زمینه کتاب مفیدی است. 🔹مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. 🔹ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. 🔹در مجموع، بهترین کتاب همان طور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است. استاد شبیری (خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲) روش یافتن •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۲۲.mp3
29M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۹/۱۰/۱۱ صفحه:۶۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۲.mp3
31.55M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۲ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۲۱ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۴ صفحه:۶۳۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام فاطمی قال رسول‌الله صلى‌الله عليه وآله وسلّم: أَلا إِنَّ فاطِمةَ بابُها بَابِي وَ بَيْتُها بَيْتِي، فَمَنْ هَتَكَه فَقَد هَتَكَ حِجَابَ الله. رسول‌خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم: همانا درب خانهٔ سلام‌الله علیها درب خانه من، و خانهٔ او، خانهٔ من است. هرکس حرمت آن را پاس ندارد، حجاب خدا را دریده است. 📕 بحارالأنوار، علامه مجلسی: ۲۲ | ۴۷۷ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘صوت ها در دور تند کیفیت بهتری دارند 👌☘
ا ﷽ ا ☘ «شیخ هذه الطائفه» 🔸 عبارت «شیخ هذه الطائفه» در میراث رجالی ما دو مرتبه به کار رفته است و هر دو در کلام نجاشی و برای قمی‌های اشعری به کار رفته است. 🔹 محمد بن أحمد بن داود 🔹 سعد بن عبدالله این عبارت‌ها به این سادگی‌ها در لسان رجالی‌ها به کار برده نمی‌شود. 📍نجاشی‌ای که شاگرد شیخ مفید و سیدمرتضی و حسین بن عبیدالله غضائری و ابن نوح بصری این عبارت را در مورد این دو به کار میبرد، فقط برای دو نفر آن‌هم از قمی‌ها و آن‌هم از اشعری‌ها به کار می‌برد. 🔸 این مسئله در رجال شیعه بسیار مهم است. ما قائل به عصمت غیر معصوم نیستیم؛ اما گاهاً از دغدغه و حساسیت دانشمندان رجالی در استفاده واژگان غفلت می‌کنیم. اگر به این نکته توجه داشته باشیم که نسبت توثیق شدگان به تضعیف‌شدگان 9 به 1 است، یعنی از هر ده نفر 9 نفر توثیق شده‌اند و یک نفر تضعیف شده است و مبنایی هم مثل مبنای آیت‌الله شبیری را در کنار این داده‌ها قرار دهیم که ایشان معتقدند تضعیفات مطلقاً پذیرفتنی نیستند، تحلیل‌های ما و چگونگی تعامل ما با روایات بسیار متفاوت خواهد بود. در حالی که ما در خصوص حساسیت اصحاب در چگونگی واژه‌گزینی و استخدام کلمات، سخنی نگفته‌ایم. 📖 467 - سعد بن عبد الله بن أبي خلف الأشعري القمي أبو القاسم، شيخ هذه الطائفة و فقيهها و وجهها. كان سمع من حديث العامة شيئا كثيرا، و سافر في طلب الحديث، لقي من وجوههم الحسن بن عرفة و محمد بن عبد الملك الدقيقي و أبا حاتم الرازي و عباس الترقفي و لقي مولانا أبا محمد عليه السلام... 📚 رجال النجاشي، ص: 177 📖 1045 - محمد بن أحمد بن داود بن علي‏ أبو الحسن شيخ هذه الطائفة و عالمها، و شيخ القميين في وقته و فقيههم حكى أبو عبد الله الحسين بن عبيد الله أنه لم ير أحدا أحفظ منه، و لا أفقه و لا أعرف بالحديث. و أمه أخت سلامة بن محمد الأرزني. ورد بغداد فأقام بها و حدث... 📚رجال النجاشي، ص: 384 🖊 علی اکبر رضوی/ طرائف •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🏴 مصایب حضرت زهرا (دیدگاه عالمان امامی) 🔻دانشمندان امامی از دیر هنگام، دغدغه ثبت مصائب حضرت فاطمه (س) را داشته و در این راستا قلم فرسایی کردند: 1️⃣ نعمانی «اگر در اسلام هیچ مصیبتی نبود مگر آنچه که به فاطمه (س) (از سوی دستگاه خلافت) رسید تا به آنجا که از این دنیا رخت بربست در حالی که بر اُمت پدرش غضبناک بود. همچنین باعث آن شد که وصیت کند تا احدی از آنان بر او نماز نگذارند، هر آینه مساله‌ای بسیار بزرگ و دردآور است.» 2️⃣ شیخ صدوق «محسن همان جنینی است که فاطمه آنگاه که بین دو درب مورد فشار قرار گرفت، او را‌ انداخت.» 3️⃣ شیخ مفید «هرگاه اراده نمودی زیارت کنی آن بانو را، در روضه توقف کن و بگو: سلام بر تو‌ ای سرور بانوان عالم. ‌ای بتول شهیده.» 4️⃣ سید مرتضی «این روایت را (فاطمه گفت‌ای پسر خطاب آیا می‌خواهی خانه‌ام را بر سرم آتش بزنی؟!) شیعه از طریق‌های گوناگونی نقل کرد. حال این چگونه اختیاری است که درب خانه‌ کسی آتش زده شود تا بیعت کند؟» 5️⃣ شیخ طوسی «اختلافی بین شیعیان نیست که عمر بن الخطاب بر شکم فاطمه (س) زد تا آنکه فرزندش را سقط کرد و آن فرزند محسن نامیده شد. روایت در این‌باره نزد شیعیان مشهور است.» 6️⃣ ابوالصلاح حلبی و قاضی ابن‌براج «از جمله مسائلی عدالت سه خلیفه را مورد خدشه قرار می‌دهد... آماده کردن هیزم برای به آتش کشاندن منزل علی (ع) (و فاطمه) و هجوم بر آن خانه بدون اجازه او و مضطر کردن همسر و دختران او و سایر افراد در خانه، به خارج شدن از منزلشان، می‌باشد.» منبع : دانشنامه اسلامی ویکی فقه حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸 اگر دخترت را «فاطمه» نامیدی ... ▪️قال الصادق علیه السلام : «… اذا سمیتها فاطمه فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها؛ 🔸امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود: که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش نکن و او را نزن. 📚اصول کافی ج ۶ ص ۴۸ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ریان بن شبیب که بود ؟ 🔸رَیّان بن شَبیب، از محدثان مورد وثوق شیعه و از اصحاب امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام  است. 🔸به گفته نجاشی، او دایی معتصم خلیفه بنی‌عباس بوده که خواهرش مارده از کنیزان هارون و مادر معتصم بوده است. اما مسعودی در اثبات الوصیة وی را دایی مأمون ذکر کرده‌اند 🔸ابن شبیب، در شهر قم اقامت کرد و محدثان آن شهر از او روایت نقل کرده‌اند. او از حضرت رضا علیه السلام روایاتی نقل کرده و مسائل صباح بن نصر هندی از امام رضا علیه السلام را جمع نموده است. ابراهیم بن هاشم قمی پدر علی بن ابراهیم قمی صاحب کتاب تفسیر قمی از او روایت نقل کرده است. او همچنین از یونس بن عبدالرحمن نقل روایت نموده است. 👌🔹مشهورترین روایت ریان، روایت معروف وی از امام رضا علیه السلام درباره ماه محرم و واقعه عاشورا و فضل و ثوابِ گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام  است. در این روایت آمده است: «يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ...» (اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه می‌کنی، براى حسين (عليه السّلام) گريه كن...) 🔸طبق گزارش کشی، ریّان پسری داشته که امام رضا حاضر به دعا برای وی نشد و بر او خرده گرفت، اگر چه برای خود ریان سه مرتبه دعا کرد. منبع : دانشنامه اسلامی فقه معجم الرجال خوئی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘گریه برامام حسین علیه السلام 🔸 امام رضا علیه السلام 🔹«يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ...» (اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه می‌کنی، براى حسين (عليه السّلام) گريه كن...) 📚 امالی صدوق حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘چند مطلب پیرامون شیخ اعظم انصاری پیش از زمان ،شیخ مرجع تقليد عامی به معنای کنونی وجود نداشت، بلکه مردم در هر شهر و دیاری به عالم ومجتهد منطقۀ خود رجوع می کردند و مسائل فقهی ووظایف شرعی خود را از او فرا میگرفتند با ظهور شیخ انصاری مرجعیت به صورت فعلی بروز کرد. پیش از زمان شیخ، غالباً جواب سؤالات شرعی مردم به صورت فتوا بیان نمی شد بلکه فقیه سعی داشت که جواب وی را مطابق با احتیاط بیان کند. به همین دلیل عبادات مردم اكثراً مطابق با احتیاط صورت می پذیرفت، این مطلب حتی در زمان ما نیز تأثیر گذاشته است، لذا میبینیم که نماز درست از نظر مردم نمازی است که دارای طمأنینه باشد یا ذکر سبحان ربی الاعلى و بحمده وسبحان ربي العظيم وبحمده در سجده و رکوع گفته شود و یا حتماً با قنوت انجام گیرد و یا تسبیحات اربعه ، سه بار تکرار شود که اینها همه مطابق با احتیاط است. نخستین مرجع تقلیدی که همۀ فقهای شیعه بر اعلمیت او اتفاق نمودند شیخ انصاری ،بود و ظاهراً چنین اجماع و اتفاقی از ناحیه ، علما، حتی بعد از شیخ نیز برای کسی حاصل نشده است. شیخ پنجاه و دو ساله بود که مرجعیت عام شیعه به وی سپرده شد و از آنجا که اعلمیت از موضوعاتی است که ثبوتش متوقف بر بینه شرعی است و نیاز به شهادت دو فرد عادل واهل خبره ،دارد با شهادت سعيد العلماء مازندرانی به اعلمیت شیخ بینه شرعی کامل شد زیرا پیش از او صاحب جواهر به این امر گواهی داده بود . روزی که بینه شرعی بر اعلمیت شیخ اقامه شد وی در اجتماع بسیار عظیمی که همه بزرگان علما و طلاب حوزه علمیه و طبقات مختلف مردم شهر نجف اشرف حضور داشتند بر منبر رفت و بیانات مفصلی دربارۀ اعلمیت ایراد فرمود و با ادله و براهین قاطع وجوب تقلید از اعلم را ثابت کرد سخنان او بگونه ای بود که همه مردم فتوای او مبنی بر وجوب تقلید اعلم را دریافتند و خود شیخ را مصداق بارز اعلم دانستند. چون شیخ، تقلید اعلم را لازم میدانست در اواخر عمر تصمیم گرفت از منصب مرجعیت کناره گیری کند تا اعلم دیگری برای آینده در نظر گرفته شود و خود به «رحبه» در نزدیکی نجف اشرف برود ولی علاقه شدید مردم به او مانع از این شد که به تصمیم خود جامع عمل بپوشاند با این امور شیخ مرجع عام تقلید شیعیان شد و به مدت ۱۵ سال از ۱۲۶۶ تا ۱۲۸۱ این منصب را دارا بود در طی این سالیان هم به اداره امور مذهبی و دینی مردم اشتغال داشت و هم حوزه علمیه نجف اشرف را اداره میکرد. سير تطوّر کیفیت بیان فقه شیعه ( بخش شیخ انصاری)، ص 294 - 295 ؛ محمد ابراهیم جناتی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135