ا ﷽ ا
☘زیباییِ سخنان اهل بیت را به دیگران بیاموزید.
حضرت امام رضا علیه السلام:
إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.
🔹اینکه گاه روایت اهل بیت مورد کم مهری قرار میگیرد، نقصِ فاعلی گوینده حدیث نیز موثر در این امر است.
وجود نورانی امام هشتم در حدیثی فرمودند: زیبایی سخن ما را برای مردم بگویید.
🔸انتخاب حدیث با در نظر گرفتن فهم و ذائقه مخاطب و نیاز جامعه هدف، تاثیر مهمی در استقبال از روایت اهل بیت دارد، #انتقال_زیباییِ سخنان اهل بیت و #زیبا_انتقالْ دادن سخن اهل بیت، در این میان وظیفه اصلی گوینده حدیث است.
🔸مقدمه دیگر در تحقق نتیجه مورد نظر، تعلیم (لو علموا) است.
یعنی اگر علم به زیبایی سخنانِ اهل بیت برای مخاطب حاصل شد بجهت خاصیت ذاتی علم، اثرگذار خواهد بود.
🔸اینکه در عدهای نتیجه مطلوب حاصل نمیشود بجهت عدم تحقق شروط انتقال و اثرگذاری پیام است. یعنی شرط انتقال، زیبایی انتقال یا انتقال زیبایی پیام است و شرط اثرگذاری، مُتَعلِّم شدن مخاطب به علوم اهل بیت است.
منبع : معارف حدیث
#حدیث
#حدیث_شناسی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘تاثیر واژه شناسی در فهم حدیث
🔸واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند.
🔸ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است.
👈به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند:
«حسود سودی نمی برد»
حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است.
بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود.
مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.
👈برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است.
📚 کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی
#حدیث
#حدیث_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🏷 زير پرچم حسين عليهالسلام!
🔅#امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «هر كس با اشتياق به حسين عليه السلام، نزد قبرش بيايد، خداوند، او را جزو ايمن شدگانِ روز قيامت مىنويسد و نامه عملش به دست راستش داده مىشود و زير پرچم حسين عليه السلام است تا به بهشت در آيد و او را در مرتبهاش جاى دهند، كه خداوند، شكست ناپذير و داناست».
⁙ «مَن أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام تَشَوُّقا إلَيهِ، كَتَبَهُ اللّهُ مِنَ الآمِنينَ يَومَ القِيامَةِ، واُعطِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ، وكانَ تَحتَ لِواءِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى يَدخُلَ الجَنَّةَ، فَيُسكِنُهُ في دَرَجَتِهِ، إنَّ اللّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ».
📚 كامل الزيارات: ص٢٧٠ ح٤١٨
#زیارت
#کربلا
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘به مناسبت درگذشت شیخ عباس قمی رحمة الله علیه،(۱۲۹۴-۱۳۵۹ ه.ق)
🔸شیخ عباس قمی (محدّث قمی)، عالم شیعه، محدّث، مورخ و خطیب بود .
تحصیلات خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتابهای پرشماری نگاشت. از وی بیش از شصت اثر ثبت شده است.
📗 مفاتیح الجنان، سفینة البحار ، نفس المهموم و منتهی الآمال ، از مشهورترین تألیفات ایشان است.
▫️ آقا بزرگ تهرانی از دوستان و ارادتمندان شیخ عباس، وی را مثال بارز انسان کامل و مصداق فردی عالم فاضل و زیبنده صفات عالیه معرفی میکند. وی میگوید شیخ عباس از غرور و شهرتطلبی دوری میجست و زندگی زاهدانهای داشت.
⩸ داستان عجيب شيخ عباس و پدرش :
مرحوم شيخ عباس قمى در خاطرات خود برای پسرش آورده است كه:
وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه هميشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه براي مردم احكام شرعی مى گفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر او بود ... شيخ بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مى گشود و از روايات و احاديث آن مى خواند.
▫️روزى پدرم مرا صدا زد و گفت:
شيخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى.
چند بار خواستم بگويم پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد.
▪️ محدث قمی در سال ۱۳۵۹ق در نجف درگذشت و در حرم علیبن ابیطالب(ع) دفن شد.
#اعلام
#شیخ_عباس_قمی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
رَوینا، رُوینا یا رُوّینا الحدیث؟.mp3
11.07M
🎧 صوت
✳️ #روینا_رُوینا_یا_رُوّینا الحدیث؟
🎙 استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
#حدیث_شناسی
#سند_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ
✳️ #روینا_رُوینا_یا_رُوّینا؟
🎙 دکتر بشار عواد معروف
🔸محقق و متخصص در تصحیح نسخ خطی
به زبان عربی 👆
#حدیث_شناسی
#سند_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۳.mp3
26.43M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۳۳
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۲۰
صفحه:۹۱
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۳.mp3
27.53M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۱
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۳۳
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱
📚موضوع جلسه:
عقل و جهل
ابواب /کتاب العقل و الجهل
باب /۱
صفحه:۶۷
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب:
☘اهدای عیوب
🔅قال الصادق علیه السلام:
«أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی»
📚تحف العقول، ص ۳۶۶
📋محبوب ترین برادرانم در نزد من، کسى است که عیوبم را به من هدیه کند.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#عیب_گویی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘مولودی پر خیر و برکت/۱
«هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»اصول کافی
🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است.
👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است.
اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست؟
تولد امام جواد (علیهالسّلام) برکاتی را به دنبال داشت. با تولد این مولود عزیز، امام رضا (علیهالسّلام) توانست از مشکلاتی که با آنان روبرو بود، رهایی یابد. مشکلاتی که در عصر امامان قبل بیسابقه بوده است. زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم (علیهالسّلام) تا حدود چهل و هفت سالگی، دارای فرزند نشده بود، و چون احادیث رسیده حاکی بود که امامان دوازده نفرند، که نه نفر آنان از نسل امام حسین (علیهالسّلام) خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا (علیهالسّلام)، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سؤال میبرد و واقفیه این موضوع را بهانه قرار داده و امامت حضرت رضا (علیهالسّلام) را انکار میکردند.
گواه این ادعا، اعتراض حسین بن قیاما واسطی به امام هشتم در این مورد و پاسخ آن حضرت است. "ابن قیاما" که از سران واقفیه بوده است، طی نامهای به امام رضا (علیهالسّلام) او را متهم به عقیمی کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشی در حالی که فرزند نداری؟
..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ الكافي ج۱ص۳۲۰
امام در پاسخ نوشت: از کجا میدانی که من دارای فرزند نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روزی نمیگذرد که خداوند، پسری به من عطا میکند که حق را از باطل جدا میکند.
فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.»
تولد حضرت جواد (علیهالسّلام) به این سمپاشیها خاتمه داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهه تشیع بالا رفت. شاید به همین خاطر بود که در خانواده امام رضا (علیهالسّلام) و در محافل شیعه از حضرت جواد (علیهالسّلام) به عنوان مولودی پر خیر و برکت یاد میشد. چنانکه ابویحیی صنعانی میگوید: روزی در محضر امام رضا (علیهالسّلام) بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است
منبع: دانشنامه اسلامی شیعه
#واقفیه
حضرت #امام_جواد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘مولودی پر خیر و برکت/۲
🔸واقفیهها قبل از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه فرزند دار نشدن امام رضا علیه السلام در صدد شکاف در شیعه بودند که با تولد امام جواد علیه السلام ناکام ماندند
و بعد از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه جدید وارد شدند ..
👇مادر امام جواد علیه السلام👇
🔺أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سَبِيكَةُ نُوبِيَّةٌ وَ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اسْمَهَا كَانَ خَيْزُرَانَ وَ رُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مَارِيَةَ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص. 1
حضرت خیزران سلام الله علیها بودند که از اقوام ماریه قبطیه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله بودند .
👈چون حضرت خیزران سلام الله علیها از اهالی قبط که منطقهای در مصر بود لذا پوست تیره ای داشتند به این خاطر امام جواد علیه السلام رنگ پوست مبارکشون به مادر بزرگوارشان شبیه شده بود تا به امام رضا علیه السلام
👇 رفع شبهه ای زشت👇
🛑وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ: إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ.2
🔰از زکریا بن یحیی نقل شده است:
علیبنجعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهمالسلام) به حسنبنحسینبنعلیبنحسین (نوه امام سجاد علیهالسلام) گفت: به خدا قسم، بهراستی که خداوند امام رضا (علیهالسلام) را یاری فرمود.
🔹حسنبنحسین گفت: بله، به خدا قسم. فدایت شوم، برادرانش ظلم بزرگی به او کردند.
🔹علیبنجعفر گفت: بله، به خدا قسم. ما عموهایش نیز به او ظلم بزرگی کردیم.
🔹حسنبنحسین گفت: فدایت شوم، شما چه کردید؟ من (آنزمان) نزد شما نبودم (و از کار شما اطلاع ندارم.)
🔹علیبنجعفر گفت: برادرانش - و همچنین ما (عموهایش) - به او گفتند: تابهحال در میان ما امامی نبوده که رنگش دگرگون [یعنی: بهخلاف پدرش سیاهچرده] باشد!
🔸امام رضا (علیهالسلام) به آنان فرمود: «او پسرم است.»
🔹آنان گفتند: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بر اساس سخن قیافهشناس حکم کردهاند. میان ما و تو نیز قیافهشناس باید حکم کند [تا معلوم شود چه کسی راست میگوید.]
امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «شما خودتان دنبال قیافهشناسها بفرستید. من نمیفرستم [تا مبادا بعدها شبهه تبانی مطرح شود.] به آنها اطلاع هم ندهید که برای چه کاری دعوتشان کردهاید و همه در خانههایتان باشید.»
🔹وقتی قیافهشناسها آمدند، (پیش از ورودشان) ما را در باغ نشاندند و عموها و برادران و خواهران در یک صف قرار گرفتند. 👈امام رضا را نیز (از جمع) جدا کردند، لباس و کلاه پشمینی [مخصوص باغبانان] بر او پوشاندند، یک بیل بر شانهاش گذاشتند و به او گفتند: وارد باغ شو، مانند کسی که در باغ کار میکند.👉
🔹سپس (بعد از ورود قیافهشناسان) امام جواد (علیهالسلام) را آوردند و به قیافهشناسها گفتند: این پسربچه را به پدرش برسانید.
🔹قیافهشناسها گفتند: پدر او اینجا نیست، اما اینشخص عموی پدرش است، اینشخص عموی پدرش است، اینشخص عمویش است، اینشخص عمهاش است. پدرش در میان شما نیست،👈 اما پاهای باغبان این باغ، مانند پاهای این پسربچه است. 👉وقتی امام رضا رویشان را برگرداندند، قیافهشناسها گفتند: اینشخص پدرش است.
👈علیبنجعفر گوید: من برخواستم، دهان امام جواد (علیهالسلام) را بوسیدم و به او گفتم: شهادت میدهم که تو نزد خداوند امام من هستی...
📚:منابع
1:الکافی ج۱ص۴۹۲
2:الکافی ج۱ص۳۲۲
منبع:ک.علم الحدیث
#واقفیه
حضرت #امام_جواد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘پربرکتترین مولود
«ابویحیی صنعانی» می گوید:
روزی در محضر امام رضا علیهالسلام بودم
فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود نزد ایشان آوردند
حضرت فرمودند:
"هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ"
"این مولودی است که با برکتتر از او برای شیعیان ما زاده نشده است."
🔺 الكافي، ج1، ص: 321، ح9
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #امام_جواد علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘نکته ای پیرامون کتاب مستدرک الوسائل
از استاد سید احمد مددی موسوی :
🔹مرحوم میرزا حسین نوری «مستدرک الوسائل» را با این طول و تفصیل نوشته، ولی مشکل کار این است که کتاب ایشان اساساً مستدرک نیست.
این احادیث را صاحب «وسائل» دیده، ولی قبول نداشته.
خیلی بهندرت پیش میآید که مطلبی مثلاً در «کامل الزیارات» بوده و صاحب «وسائل» نیاورده باشد و ایشان بیاورد. ایشان احادیثی را آورده که صاحب «وسائل» به آنها اعتماد ندارد.
🔸مرحوم صاحب «وسائل» یک بار «وسائل الشیعه» را نوشته و یک بار دیگر و باز برای بار سوم کتاب را دیده و در دورۀ سوم تعلیقاتی نوشته است.
این تعلیقات اخیراً پیدا شده و در چاپ آل البیت آمده و در تحقیق مرحوم ربانی نیست. در خاتمه و فوائدی که صاحب «وسائل» آورده، #تعلیقهای دارد که عدهای از کتب را نام میبرد ـ که چون یا مشهور نبودند و یا انتسابشان معلوم نبود من از آنها نقل نکردم ـ و از کتابهایی مثل «فقه الرضا» و... یاد میکند.
🔹طبعاً مرحوم نوری اگر این تعلیقه را میدید دیگر «مستدرک» نمینوشت.
درس خارج اصول ۱۳۹۶/۷/۱۲
#وسائل_الشیعه
#کتاب_شناسی
#مستدرک_الوسائل
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۴.mp3
26.77M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۳۴
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۲۱
صفحه:۹۳
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۴.mp3
24.79M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۱
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۳۴
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۳
📚موضوع جلسه:
عقل و جهل
ابواب /کتاب العقل و الجهل
باب /۱
صفحه:۶۹
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘اعتماد به الله تعالی
🔶 امام جواد علیه السلام:
🔸الثِّقَةُ باللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ [و ]سُلَّمٌ إلى [كلِّ] عالٍ
🔹اعتماد به خدا، بهاى دستیابی به هر امر ارزشمند [ و ] نردبانى براى بالا رفتن به سوى [ هر ] درجه بالاست
📚 الدرّة الباهرة: ٣٩
#حدیث
#حدیث_منتخب
#توکل
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ انواع احتیاط واجب:
1️⃣ گاهی مجتهد احتیاط واجب را مطرح میکند؛ چون به دلیل نداشتن فرصت یا ابزار استفراغ وسع، حکم برای خود او روشن نیست.
👈 مثلا ایام ذی الحجّه میرسد و استفتائی در مورد حجّ میشود که پاسخ دادن آن به دو هفته فرصت احتیاج دارد و فرصت عمل میگذرد.
2️⃣ گاهی حکم برای مجتهد روشن است، ولی او به دلیل مصالحی حکم را اظهار نمیکند. در اینجا مقلّدان باید احتیاط کنند؛ چون مجتهد ابراز رأی نکرده و مورد برای آنها شبهه حکمیه قبل از فحص است. و در شبهات حکمیه قبل از فحص، عقل حکم میکند که وظیفه، احتیاط است.
👈 مثلا مجتهد از ادله استفاده نکرده حلق لحیه حرام است، اما چون یک ارتکاز متشرّعی بر حرمت وجود دارد و او احتمال میدهد این ارتکاز معاصر با معصوم (علیه السلام) بوده، فتوای به حلیّت نمیدهد. یا مثلا ادله مساله تمام است اما مجتهد چون تفرّد دارد، دغدغه دارد که ممکن است اشتباه کرده و حکم خدا چیز دیگری باشد.
3️⃣ گاهی هم خود عقل حکم به احتیاط میکند، مانند اطراف علم اجمالی. البته اینجا مجتهد فتوا به احتیاط میدهد.
👈 مثلا میگوید اگر مکلّف نمیداند نمازش قصر یا تمام است، باید بین قصر و تمام جمع کند.
📚 استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله)/ درس خارج فقه
#فقه
#احتیاط
#انواع_احتیاط
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘ولایت و توحید
🔅 قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلَيْهِالسَّلامُ:
🔅 لَوْلَانَا مَا وُحِدَ الله ،بِنَا وُحِدَ الله
🔅 اگرما نبودیم، الله به وحدانیت شناخته نمی شد، همانا بوسیله ما وحدانیت الله شناخته شد.
📔 البرهان، جلد ۴، صفحه ۲۹۴
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت #توحید
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ نقش "شهر کَشّ" در رونق حدیث
🔸نقش شهر کَشّ در رونق حدیث شیعه مانند تمام ماوراءالنهر(فرا رود)، هنوز آنچنانکه باید و شاید مورد پژوهش قرار نگرفته است. اگرچه این شهر در قرن هشتم به «شهر سبز» تغییر نام پیدا کرد، اما نام #مرحوم_کشّی و رجالش هنوز برای ما، کَشّ را آشناتر از هر نام دیگری حفظ کرده است. انتقال حدیث از حوزههای حدیثی اصلی به شرق بلاد اسلامی و ماوراءالنهر، امر آسانی نبود. تلاش راویانی مانند جبرئیل بن احمد فاریابی، محمد بن مسعود عیاشی، حمدویه بن نصیر، ابراهیم بن نصیر، محمد بن نصیر و همین محمد بن عُمر بن عبدالعزیز #کشی بود که شیعه را در این خطه زنده نگاه داشت. درست است که اینان روایات عراق و قم و خراسان را به این جغرافیای متمدنِ آن روزگار رساندند؛ اما از همان خطهها، محدثینی بودند که تراثِ بربادرفتهی خود را با واسطهی #کشّیها بازیابی کردند.
🔸شهر کشّ (شهر سبز) در جنوب ازبکستان امروزی قرار دارد.
📚رجال کشی، ص ۱۴۴-۱۶۳
رجال طوسی، ص ۴۱۸
کمالالدین، ج۱، ص۳۱۵و۳۲۹و۳۵۱و۴۸۰و...
لسان المیزان، ج۲، ص۹۴و۹۵
منبع:مقاله «کَشها و کَشیها»
#کشی
#کشیها
#شهر_کَشّ
#حدیث_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ #شهرت روایات ولادت #امیرمومنان در کعبه
حاکم نیشابوری از علما و محدثین اهل سنت مینویسد:
فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ.
به #تواتر و شهرت رسیده است که فاطمه بنت اسد، امیرمومنان علی کرم الله وجهه را در خانه کعبه به دنیا آورد.
📚حاکم نیشابوری، المستدرک على الصحیحین، ج۳، ص ۵۵۰
#امیرالمومنین
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘لقب امیر المؤمنین
فقط حیدر، امیرالمؤمنین است!
🔸تفسير العيّاشي عن محمّد بن إسماعيل الرازي عن رجل سمّاه
:دَخَلَ رَجُلٌ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ فَقالَ : السَّلامُ عَلَيكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ !
فَقامَ عَلى قَدَمَيهِ
فَقالَ : مَه ! هذَا اسمٌ لا يَصلُحُ إلّا لِأَميرِالمُؤمِنينَ عليه السلام ، اللّهُ سَمّاهُ بِهِ ولَم يُسَمَّ بِهِ أحَدٌ غَيرُهُ ... .
تفسير العيّاشى به نقل از محمّد بن اسماعيل رازى، از مردى كه نام بُرد ـ:مردى بر امام صادق عليه السلام وارد شد
و گفت : اى امير مؤمنان، سلام بر تو!
امام عليه السلام روى پا ايستاد و فرمود : «دست نگه دار. اين ، نامى است كه شايسته كسى جز امير مؤمنان [ على عليه السلام ] نيست. خدا، او را بدان ناميد و كسى جز او به آن ناميده نشده است».
🔸.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله أمَرَ أن اُدعى بِإِمرَةِ المُؤمِنينَ في حَياته وبَعدَ مَوتِهِ ، ولَم يُطلِق ذلِكَ لِأَحَدٍ غَيري
امام على عليه السلام :پيامبر خدا فرمان داد كه در حيات و پس از وفاتش، «امير مؤمنان» خوانده شوم و آن را براى كسى جز من اجازه نداد.
منبع: دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام. دارالحدیث
#امیرالمومنین
#حدیث #حدیث_منتخب
حضرت #امام_علی علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135