eitaa logo
قال الصادق:(حدیث)
443 دنبال‌کننده
301 عکس
25 ویدیو
11 فایل
ا ﷽ ا یا هادی کانالی جهت : 🔸تبیین فقه روایی 🔸 حدیث خوانی 🔸نکات و مبانی علوم حدیث 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ کانال های دیگر: @azizamhosen @yaraliagham @F135a110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ابن سکیت که بود؟ 🔸 لغوی، نحوی و راوی تبار ایرانی است او از شیعیان ویاران امام جواد و امام هادی علیهماالسلام بود. دلیل نام‌گذاری‌اش به ابن سکیت، سکوت‌های طولانی پدرش بوده است. 🔸 ابن‌ سکیت‌ در شهر دورق‌، از شهرهای‌ خوزستان ‌، به‌ دنیا آمد و سپس‌ همراه‌ خانواده‌اش‌ راهی‌ بغداد شد.   چون‌ به‌ بغداد آمد ، ضمن‌ بهره‌ گرفتن‌ از محضر دانشمندان‌ به‌ تعلیم‌ و تربیت‌ کودکان‌ پرداخت‌ و از جمله‌ چندی‌ با پدر خود در محله درب‌ القنطره بغداد به‌ این‌ کار مشغول‌ شد. سپس‌ آموزش‌ فرزندان‌ بزرگان‌ از جمله‌ فرزندان‌ محمد بن‌ عبدالله‌ بن‌ ابی‌ طاهر و متوکل ‌ خلیفه عباسی‌ را برعهده‌ گرفت‌.  🔸 وی‌ حتی‌ آنگاه‌ که‌ به‌ تدریس‌ در رشته‌های‌ گوناگون‌ ادب‌ مانند نحو ، لغت ‌، شعر ، روایت ‌ و علوم‌ قرآنی ‌ می‌پرداخت‌، باز از دانش‌اندوزی‌ باز نایستاد . 🔸نجاشی ‌ او را از نزدیکان‌ و خاصان‌ امام‌ محمدتقی‌ -علیه‌السلام- و امام‌ علی‌النقی‌ -علیه‌السلام- به‌ شمار می‌آورد و به‌ روایات‌ او از امام‌ محمدتقی‌-علیه‌السلام- اشاره‌ می‌کند.  🔸 متوکل‌هنگامی‌ که‌ ابن‌ سکیت‌ به‌ سامرا رفته‌ بود، در آن‌جا مورد توجه‌ عبدالله‌ بن‌ یحیی‌ بن‌ خاقان‌ قرار گرفت‌. چون‌ عبدالله‌ متوکل ‌ را از مقام‌ علمی‌ وی‌ آگاه‌ کرد، خلیفه‌ او را به‌ کار تعلیم‌ و تربیت‌ فرزندانش‌ معتز و مؤید گماشت‌   و وی‌ با آنکه‌ برخی‌ او را از رفتن‌ به‌ دربار متوکل‌ برحذر داشتند،   و به‌ رغم‌ تعصب ‌ شدیدی‌ که‌ در تشیع ‌ به‌ او نسبت‌ می‌دهند، مدتی‌ را در دربار متوکل‌ گذراند 🔹 به تایید اکثر منابع، علت‌ قتل ‌ او اظهار محبت‌ شدید نسبت‌ به‌ خاندان‌ علی ‌-علیه‌السلام- در برابر متوکل‌ بود که‌ پرسیده‌ بود: «فرزندان‌ من‌ معتز و مؤید نزد تو عزیزترند یا حسن‌ و حسین‌ فرزندان‌ علی‌» ؟ او با اینکه‌ تقیه ‌ می‌کرد، اختیار از کف‌داد و در پاسخ‌ گفت‌: «قنبرخادم‌علی‌-علیه‌السلام- از تو و فرزندان‌ تو برتر است‌». متوکل‌ از این‌ گفته‌ چنان‌ برآشفت‌ که‌ در دم‌ دستور داد زبان ‌وی‌ را از قفا بیرون‌ کشیدند. ✅منبع:👇 wikifeqh.ir/ابن_سکیت @WikiFeqh •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ابن سکیّت معلم فرزندان متوکل عباسی بود. نقل شده است که؛ 📋《كَانَ ذَاتَ يَومِِ حَاضَرَا عِندَ المُتَوَكِّلِ إِذ أَقبَلَا، فَقَالَ لَهُ المُتَوَكِّلُ : يَا يَعقُوبَ! أَيُّهُمَا أَحَبُّ إِلَيكَ، وَلَدَايَ هَذَانِ أَوِ الحَسَنَ(ع) وَ الحُسَينَ(ع)؟ فَقَالَ : وَ اللهِ إنَّ قَنبَرَاً غُلَامَ عَلِي بنِ أَبِي طَالِبِِ(ع) خَيرُ مِنهُمَا وَ مِن أَبِيهِمِا! فَقَالَ المُتَوَكِّلُ : سَلُّوا لِسَانَهُ مِن قَفَاهُ فَسَلُّوهُ فَمَاتَ رَضِی اللهُ عَنهُ》 ♦️روزی متوکل در حالی که فرزندانش نزد او بود، از ابن سکیت پرسید : ای یعقوب! فرزندان‌ من‌ [معتز و مؤید] نزد تو عزیزترند یا حسن‌(ع) و حسین‌(ع) فرزندان‌ علی‌ بن ابی طالب(ع)؟!! او که تقیه می‌کرد، اختیار از کف‌ داد و در پاسخ‌ گفت‌ : قنبر خادم ‌علی‌(ع) از تو و فرزندان‌ تو نزد من برتر است‌! متوکل‌ از این‌ گفته‌ چنان‌ برآشفت‌ که‌ در دم‌ دستور داد، زبان ‌وی‌ را از قفا بیرون‌ کشیدند.(۱)(۲) 📚منابع: ۱)وفیات‌ ابن خلکان‌، ج۶، ص۴۰۰ ۲)معجم رجال الحدیث خوئی، ج۲۱، ص۱۳۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘عقل و جهل ☘روایتی از ابن سکیت 🔸"قَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ لِأَبِي اَلْحَسَنِ لِمَا ذَا بَعَثَ اَللَّهُ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع بِالْعَصَا وَ يَدِهِ اَلْبَيْضَاءِ وَ آلَةِ اَلسِّحْرِ وَ بَعَثَ عِيسَى بِآلَةِ اَلطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ بِالْكَلاَمِ وَ اَلْخُطَبِ 🔸فَقَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ : إِنَّ اَللَّهَ لَمَّا بَعَثَ مُوسَى ع كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلسِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ فِي وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ وَ مَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ عِيسَى ع فِي وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ فِيهِ اَلزَّمَانَاتُ وَ اِحْتَاجَ اَلنَّاسُ إِلَى اَلطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْيَا لَهُمُ اَلْمَوْتَى وَ أَبْرَأَ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً ص فِي وَقْتٍ كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلْخُطَبَ وَ اَلْكَلاَمَ وَ أَظُنُّهُ قَالَ اَلشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ مِنْ مَوَاعِظِهِ وَ حِكَمِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ 🔸قَالَ فَقَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ تَاللَّهِ مَا رَأَيْتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْيَوْمَ قَالَ فَقَالَ : اَلْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ اَلصَّادِقُ عَلَى اَللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبُ عَلَى اَللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ هَذَا وَ اَللَّهِ هُوَ اَلْجَوَابُ " 🔹ابن سكيت گويد به امام دهم حضرت هادی عليه السلام عرض كردم: چرا خدا حضرت موسي را با وسيله عصا و يد و بيضا و ابزار ابطال جادو فرستاد و حضرت عيسي را با وسيله طبابت و حضرت محمد را-كه بر او و خاندانش و پيمبران درود باد-بوسيله كلام و سخنراني 🔹 حضرت فرمود: چون خدا موسي عليه السلام را مبعوث كرد جادوگري بر مردم آن زمان غلبه داشت پس او از طرف خدا چيزي آورد كه مانندش از توانايي آنها خارج بود و بوسيله آن جادوي آنها را باطل ساخت و حجت را برايشان ثابت كرد و عيسي عليه السلام را در زماني فرستاد كه فلج و زمينگيري زياد شده بود و مردم نياز بطب داشتند پس او از جانب خدا چيزي آورد كه مانندش را نداشتند پس باجازه خدا مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را درمان نمود و حجت را برايشان ثابت كرد. و حضرت محمد(ص)را در زماني فرستاد كه خطبه خواني و سخنوري -بگمانم شعر را هم فرمود-زياد شده بود، پس آن حضرت از طرف خدا پندها و دستوراتي شيوا آورد كه گفتار آنها را باطل كرد و حجت را برايشان تمام نمود. 🔹 ابن سكيت گفت: به خدا هرگز مانند ترا نديدم بفرماييد در اين زمان حجت خدا بر مردم چيست فرمود: عقل است كه به وسيله آن امام راستگو را ميشناسد و تصديقش ميكند و دروغگو را ميشناسد و تكذيبش مينمايد. ابن سكيت گفت بخدا جواب درست همين است. اصول کافی / کتاب عقل و جهل •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘قرآن کریم 🌷الإمامُ الصّادقُ عليه السلام يَنبَغي للمؤمنِ أن لا يَموتَ حتّى يَتَعَلَّمَ القرآنَ ، أو يكونَ في تَعَلُّمِهِ. 🌸امام صادق عليه السلام سزاوار است كه مؤمن پيش از آن كه بميرد، قرآن را بياموزد يا در حال آموختن آن بميرد. الدعوات : 220/600 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ دقت در معنای صله رحم 👌🔹 روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) 👌🔹 روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) 👌🔸در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. 👌🔸 محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ استاد سید جواد شبیری •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘عظمت زیارت حسینی حضرت امام جعفرصادق عليه‌السلام: مَن زارَ الحُسينَ بْنَ عليٍّ صلوات الله عَليه عارِفاً بِحَقِّه كانَ كَمَن زارَاللهَ في‌ عَرشِه. هر کس امام حسین علیه السلام را با معرفت زیارت کند مانند کسی است که خدا را در عرش خود زیارت کرده است. بحار الانوار ج ۱۰۱ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠بشارت به امام زمان علیه السلام در روایات 🌸حضرت باقر علیه السلام: «...ٌ ثُمَّ قَالَ وَ الْمُسَمَّى بِاسْمِي وَ الْمُكَنَّى بِكُنْيَتِي السَّابِعُ مِنْ بَعْدِي مَنْ يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا...» «...پـدرم و مادرم فـداي او - که همنام و هم کنیه من است و هفتمین امام، بعـد از من می باشـد! پـدرم، فـداي کسـی که زمین را پر از عـدل و داد می کند، همان طور که پر از ظلم و جور شـده است!...» 📚الغیبه للنعمانی، ص86، ح17 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘خوشا به حال علی بن مهزیار اهوازی 👇👇👇نامه مهم و زیبا 👇👇👇 نامه‌ زیبا با تعابیر بلند از امام جواد علیه‌السلام خطاب به علی بن مهزیار اهوازی 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزی فی الدنیا والآخرة و حشرک الله معنا، یا علی قد بلوتک و خبرتک فی النصیحة والطاعة والخدمة والتوقیر والقیام بما یجب علیک، فلو قلت انی لم أر مثلک رجوت ان أکون صادقا فجزاک الله جنات الفردوس ولا خفی علی مقامک و خدمتک فی الحر والبرد فی اللیل والنهار فاسئل الله اذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمة تغتبط بها انه سمیع الدعاء.[۱] بسم الله الرحمن الرحیم 🔹ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. خداوند تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت آزموده است و در آنچه واجب است امتحان خوبی داده ای، اگر بگویم را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راست باشد، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم روزی که همۀ خلائق را جمع می کنند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنوندۀ هر دعائی است. 👈👌بزرگانی چون علی بن مهزیار چه می‌کردند که اینگونه مورد ستایش امام زمان خود بودند و ما چه می کنیم؟!!! ۱)کتاب الغیبة شیخ طـوسی،ص ۶۲۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۷.mp3
24.07M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۳ صفحه:۱۰۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۷.mp3
23.55M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۷۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘احیای امر ولایت قال الصادق علیه السلام: لِأَصحابِهِ اِتَّقُوا اللّه َ ، و كونوا إخوَةً بَرَرَةً مُتَحابّينَ فِي اللّه ِ مُتَواصِلينَ مُتَراحِمينَ ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاكَروا أمرَنا و أحيوهُ .  الكافي : 2 / 175 / 1 امام صادق عليه السلام از خدا بترسيد و برادرانى نيكوكار باشيد در راه خدا يكديگر را دوست بداريد ، به يكديگر بپيونديد ، با هم مهربان باشيد ، يكديگر را ببينيد و به ديدار يكديگر برويد و امر [ولایت ] ما را به يكديگر يادآورى كنيد و آن را زنده نگه داريد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.ا ﷽ ا ☘فتح خیبر ☘ حمله كننده‌اى پى در پى است، نه گريزنده ▽ دلایل نقش بی بدیل و شگفت در نبرد «خيبر»: ⁘ وجود ده هزار رزمجو، دژهاى استوار و ناگشودنى، امكانات بسيارِ درون دژها، كين ورزى يهوديان ـ كه آنان را در جنگ عليه پيامبر صلى الله عليه و آله استوارتر مى ساخت ـ و ... ، نشان دهنده اهمّيت ويژه اين نبرد است. ◃۱ . مانند ديگر نبردها، پرچم اسلام در دست هاى پُرتوان على عليه‌السلام بود . ◃۲ . پس از گشوده شدن بسيارى از دژها، دو دژ «وطيح» و «سلالم» كه از استوارترين دژها بودند و دو يورش مسلمانان را به فرماندهى ابو بكر و عمر، ناكام گذارده بودند، با فرماندهى على عليه السلام ...گشوده شدند. ◃۳ . حارث، رزم آور مغرور يهودى كه نعره‌هايش به هنگام نبرد، لرزه بر اندام‌ها مى‌افكند، با ضربت سهمگين على عليه السلام بر خاك افتاد و مرحَب، كه كسى توان رويارويى با او را نداشت، با شمشير وى، دو نيم گشت. ◃۴ . چون مسلمانان در گشودن دژهاى ياد شده ناكام ماندند...، پيامبر خدا، جمله شكوهمندِ ✧ «فردا پرچم را به دست مردى مى سپارم كه خدا و پيامبرش را دوست دارد و خدا و پيامبرش هم او را دوست دارند و حمله كننده اى پى در پى است، نه گريزنده» را درباره على عليه‌السلام فرمود. ◃۵ . امام عليه السلام درِ دژ «قَموص» را به تنهايى از جا كَند كه تكان دادنش تنها از عهده چهل مرد بر مى‌آمد. 📗 دانشنامه امیرالمومنین علیه‌السلام، ج۱ ص۳۴۱ ⁜ به مناسبت ۲۴ رجب، سالروز فتح قلعه‏ خيبر به دست أمیرالمؤمنین علیه السلام (۷ق) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘فتح خیبر ✅امام علی(علیه السلام) با نیروهای خود راهی میدان شد. نخستين كسى كه از يهوديان همراه با كاروان خود بر مسلمانان حمله كرد، حارث، برادر مرحب بود. مسلمانان پا به فرار گذاشتند؛ ولى امام على(ع) به تنهايى پايدارى فرمود و ضرباتى به يكديگر زدند و سرانجام حارث به ضربت شمشير امیر المومنین(ع) كشته شد. ياران حارث به سوى حصار گريختند و وارد آن شدند و در را بستند. در اين هنگام مرحب بيرون آمد و اين رجز را خواند : 📋《قَدْ عَلِمَتْ خَيْبَرُ أَنِّي مَرْحَبٌ شَاكِي السِّلَاحِ بَطَلٌ مُجَرَّبُ إِذَا السُّيُوفُ أَقْبَلَتْ تَلَهَّبُ أَطْعَنُ أَحْيَانًا، وَحِينًا أَضْرِبُ》 ♦️در و ديوار خيبر مى داند كه من مرحب هستم؛ سراپا سلاح و پهلوان كار آزموده، غالبا ضربه مى زنم و گاهى هم ضربه مى خورم!(۱) امام على(ع) پيش آمد و رجزى در برابر او سرود و چنين گفت : 📋《أنا الَّذِي سَمَّتْنِي أُمِّي حَيْدَرَةْ، كَلَيْثِ غَابَاتٍ كَرِيهِ الْمَنْظَرَةْ، أُوفِيهِمُ بِالصَّاعِ كَيْلَ السَّنْدَرَةْ》 ♦️من همان كسى هستم كه مادرم مرا حيدر خوانده ؛ مرد دلاور و شير بيشه ها. بازوان قوى و گردن نيرومند دارم و در ميدان نبرد همانند شير بيشه صاحب منظرى مهيب هستم.(۲) رجزهاى دو قهرمان پايان پذيرفت. صداى ضربات شمشير و نيزه هاى دو قهرمان اسلام و يهود وحشت عجيبى در دل ناظران به وجود آورد. حاکم نیشابوری می نویسد : 📋《فَضَرَبَ مَرْحَبًا فَفَلَقَ رَأْسَهُ فَقَتَلَهُ، وَكَانَ الْفَتْحُ》 ♦️ناگهان شمشير برنده و كوبنده قهرمان اسلام بر فرق مرحب فرود آمد و سپر و كلاه خود و سنگ و سر را تا دندان دو نيم ساخت و مرحب کشته شد و سپاه اسلام پیروز شد.(۳) مرحب به زمین افتاد، فریاد خوشحالی مسلمین در فضا طنین‌انداز شد. اين ضربت آن چنان سهمگين بود كه برخى از دلاوران يهود كه پشت سر مرحب ايستاده بود، وقتی این صحنه را مشاهده کردند، وحشت‌ زده به قلعه پناهنده شدند و فوراً درب قلعه را بستند. امام على(ع) يهوديان فرارى را تا در حصار تعقيب كرد. امام على(ع) فورا متوجه درب خیبر گرديد و دست در چهار چوب در انداخت و آن را از جاى خود كَند و به بر روی خندق پرتاپ کرد، تا دیگر مسلمانان بتوانند از روی آن عبور کرده، وارد قلعه شوند. امام علی(ع) در این جنگ؛ با آنکه دروازه قموص به قدری سنگین بود که چهل مرد جنگی لازم بود تا دروازه را باز یا بسته کنند، حضرت على(ع) آن در آهنین را یک تنه از جا برکند و براى خود سپر قرار داد و جنگ نمود. راوی می گوید : 📋《لَقَدْ تَكَلَّفَ حَمْلَهُ أَرْبَعُونَ رَجُلاً فَمَا أَطَاقُوهُ!》 ♦️علی(ع) دری را از جای ‏كند، كه چهل نفر قدرت انتقال آن را نداشتند.(۴) به این ترتیب پس از ساعاتی، قلعه محکم و مقاوم خیبر به دست توانای امام علی(ع) فتح شد و خیبر با آن همه اسلحه و مهمات و نیرویی بالغ بر ۲۰ هزار نفر، به دست ۱۴۰۰ نفر از مسلمانان فتح شد. امام علی(ع) فرمود : 📋《وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِيَّةٍ وَ لَا بِحَرَكَةٍ غَذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيَّة!》 ♦️به خدا سوگند! من دروازه خيبر را با قدرت جسمانى و تحرّك غذايى (انرژي حاصل از غذا) از جاي نكندم؛ بلكه من به قوّه مَلكى (ملكوتی و ربانی) و روحى كه به نور پروردگارش، روشن است تأييد و حمايت شدم.(۵) پس به اين ترتيب، قلعه‏ هاى خيبر فتح شد. نام دیگر دژها، ناعم، قموص، كتيبه، نطاط، شق، طيح و سلالم بود. پيامبر اکرم(ص) پس از فتح، با آنان خوش‏رفتارى كرد و اراضى و باغ‏هاى آن‏جا را به دست يهود سپرد؛ به شرط اين‏كه نيمى از درآمد آن را به مسلمين بپردازند. فتح خيبر، براى مسلمانان، حائز اهميت بود و زمينه فتح بدون خون‏ريزى مكه را فراهم ساخت. 📚منابع : ۱)المستدرك حاکم نیشابوری، ج۳، ص۴۹۴ ۲_۳)المستدرك حاکم نیشابوری، ج۳، ص۴۱ ۴)مناقب ابن شهرآشوب، ج۲، ص۱۲۵ ۵)الملل والنحل شهرستانی، ج۱، ص۱۵۲ منبع: تاملی در تاریخ اسلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘شجاعت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ☘سالروز فتح خیبر ▪️امیرالمومنین علیه‌السلام: 🔸️خدا شجاعتی به من بخشیده که اگر میان همه ترسوهای عالم تقسیم شود همگی شجاع و دلیر می‌شوند. 🔹بَلِ اللَّهُ قَدْ أَعْطَانِي ... مِنَ الشَّجَاعَةِ مَا لَوْ قُسِمَ عَلَى جَمِيعِ جُبَنَاءِ الدُّنْيَا لَصَارُوا بِهِ شُجْعَاناً. 📚تفسیر امام عسکری علیه‌السلام، ص۴۶۹. ▫️امیرالمومنین علیه‌السلام: 🔸️والله اگر تمام زمین از دشمن پر شود و من یک‌تنه با آنها مواجه شوم نه باکی دارم نه وحشتی! 🔹إِنِّي وَ اللَّهِ لَوْ لَقِيتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلَاعُ الْأَرْضِ كُلِّهَا مَا بَالَيْتُ وَ لَا اسْتَوْحَشْتُ 📚 نهج البلاغه، نامه۶۲. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘امام کاظم علیه السلام چند سال در بود؟ طبق شواهد تاریخی: ◀️مهدی عباسی امام کاظم(ع) را به دلیل ترس از قیامهای علویان به عراق احضار و برای مدت کوتاهی زندانی کرد. وی قصد داشت امام را توسط حُمَيْدَبْنِ قَحْطَبَة به شهادت برساند، اما موفق نگردید و در نهایت ایشان را آزاد کرد. 📚کلینی‏، الکافی، ج1، ص477، ح3؛ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص32؛ ◀️طبق دستور هارون عباسی، امام کاظم(ع) در سال 179 هجری به بصره احضار و به والی آنجا عیسی بن جعفر که فردی شرابخوار، عیاش و دشمن خاندان رسالت بود، تحویل دادند. با درخواست والی بصره، یک سال بعد امام به بغداد منتقل گردید و تا سال 183 هجری در زندان بغداد بود و آن حضرت بعد از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری در سن 55 سالگی به دستور هارون عباسی و توسط سندی بن شاهک در زندان بغداد مسموم و آن حضرت ۲ یا سه روز بعد به شهادت رسید و در قبرستان قریش مدفون گردید. ⬅️اگرچه شیخ صدوق(م۳۸۳ق) نیز مدت ۱۰ سال زندان را ثبت کرده است اما این گزارش با شواهد تاریخی سازگاری ندارد. 📌جمع بندی: امام کاظم(ع) به مدت 4 سال و اندکی در زندان بوده است و اخبار 7 یا 10 یا 14 سال نادرست است. 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا‏‏، ج1، ص86؛ 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص415. 📚نوبختی، فرق الشیعه، ص79؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج8، ص235؛ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۳۸.mp3
26.44M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۳۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲۳/۲۴/۲۵ صفحه:۱۰۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۳۸.mp3
26.72M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۳۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب العقل و الجهل باب /۱ صفحه:۷۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بلایی که قرار بود بر سر شیعیان فرود آید و امام کاظم علیه السلام به‌تنهایی به دوش کشیدند. 👇 از امام موسى بن جعفر(ع) نقل شده است که فرمودند : 📋《إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي》 ♦️خداوند عزوجل بر شيعیان غضب كرد، پس مرا مخيّر ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، به خدا من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم.(۱) 👤مرحوم علامه مجلسى در شرح این روایت می نویسد : غضب خدا بر شيعه يا براى اين بود كه ايشان تقيه را از دست دادند و امامت آن حضرت(ع) را فاش كردند. پس خليفه وقت هارون الرشيد چاره‏ ای نداشت، جز اينكه يا شيعيان را تعقيب كند و بكشد و يا آن حضرت(ع) را زندانى و مسموم كند، و حضرتش سلامت شيعه را به قيمت جان خود خريد. يا آنكه علت غضب خدا اين بود كه شيعيان از آن حضرت(ع) اطاعت و پیروی خالصانه نكردند در نتیجه خداى تعالى آن حضرت را مخير ساخت كه يا بر علیه هارون قیام کند و جماعتى از شيعیان کشته شوند و يا گوشه‏ گيرى كند و تن به زندان و شهادت دهد.(۲) 📚منابع : ۱)الكافی مرحوم کلینی، ج‏۱، ص۲۶۰ ۲)مراة العقول مجلسی، ج۳، ص۱۲۷ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135