eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
587 دنبال‌کننده
790 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔸 روش تدریس آیت الله العظمی بروجردی من هم‌زمان هم به درس امام می‌رفتم و هم در کلاس آقای بروجردی حاضر می‌شدم. روش این دو بزرگوار در تدریس فرق داشت؛ آقای بروجردی ابتدا اقوال مختلف را در مسئله‌ای خاص نقل می‌کرد و سپس به سراغ ادله می‌آمد و آنها را دسته‌بندی می‌کرد گاهی در یک مسئله بیست روایت مختلف وجود دارد ولی وقتی ایشان دسته بندی می‌کرد و اسناد را با هم مقابله می‌نمود راوی و مروی‌عنها را با هم می‌سنجند و گاهی هم به این نتیجه می‌رسید که مثلا بیست روایت ذکر شده در واقع پنج روایت بیش نیست. دقت‌هایی راجع به فهم خود حدیث نیز می‌کردند و سپس، اینکه اصحاب از این حدیث چه می‌فهمیدند و به محیطی که روایت در آن وارد شده، توجه می‌کردند. مثلاً، در محیطی بوده که فقه ابوحنیفه در آنجا رایج بوده است و این روایات می‌خواهد آن را طرد کند و یا این که یک مطلب مستقل است. آقای بروجردی به محیطی که روایت در آن وارد شده بود اهمیت می‌دادند و معتقد بودند که فقه شیعه حاشیه‌ای بر فقه عامه است. لذا حتماً در هر مسئله‌ای به فقه عامه رجوع می‌کردند فقه آقای بروجردی زمان زیادی صرف می‌کرد. 📚 خاطرات آیت الله العظمی گرامی، صفحه ۱۱۴. آیت الله •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ✅ روش اجتهادی تقریبی آیت الله بروجردی(ره) ▫️ استاد محمد واعظ‌زاده خراسانی، شاگرد آیت‌الله العظمی بروجردی(ره): 🔹یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست می‌آوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم. 🔹 بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنتِ مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کرده‌اند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله‌ ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود. 🔹با این پندار و طرز تفکر که علمای عوام‌زده روی آن پا می‌فشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شده‌اند و یک سری احکام جعل کرده‌اند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد. 🔹من در تحلیل‌های خودم به این نتیجه رسیدم که این طرز فکر را ایشان از حوزه‌ اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام مرحوم سید محمدباقر درچه‌ای(ره) که این گونه می‌اندیشید. 📚کتاب زندگی آیت‌الله العظمی بروجردی آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی ص ۲۹۸ و ۲۹۹ آیت الله •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آشنایی با ابن براج: 💠ابْن‌ِ بَرّاج‌ با نام کامل سعدالدین‌ ابوالقاسم‌ عبدالعزیز بن‌ نحریر طرابلسی (۴۰۰-۴۸۱ق)، معروف به قاضی ابن براج و قاضی‌ عبدالعزیز حلبی و ملقب‌ به‌ عزالمؤمنین‌، فقیه‌ و قاضی‌ شیعی‌ امامی در قرن پنجم هجری قمری بود. 🌱شیخ ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر بن عبدالعزیز بن براج طرابلسی‌، در مصر تولد یافت و در آن منطقه رشد و نما كرد تحصیلات خود را ابتدا در زادگاه خویش، سپس در بغداد ادامه داد تا این‌كه یكی از فقهای نام‌دار و موجهه و اعتبار شیعه در عصر خویش گردید. ✅او در سال ۴۲۹ ه ق به جمع شاگردان علم الهدی پیوست و یكی از خواص شاگردان او قرار گرفت و در محضر او از منزلت و رتبت به سزایی برخوردار شد تا این‌كه سید مرتضی به رحمت ایزدی شتافت، او ملازمت شیخ الطائفه را داشت، او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی و نماینده شیخ طوسی در بلاد شام بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت. ⭕️او از سوی جلال‌الملک در سال ۴۳۸ قضاوت منطقه طرابلس را پذیرفت و در آن منطقه به رتق و فتق امور مسلمین پرداخت. ✍️از ایشان کتاب‌های فقهی برجای مانده که کتاب المهذب فی الفقه و جواهر الفقه را می‌توان نام برد. 🍂ابن براج شب جمعه ۹ شعبان ۴۸۱ ه ق در هشتاد سالگی در طرابلس درگذشت و با شکوه و احترام لازم مدفون گردید. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/ابن_براج •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ آغاز و پایان روز با نیکی ... 🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام: 🔹اِفتتحوا نَهَارَكُمْ بخیر وَ اُملوا عَلَى حَفَظتکم فِي أَوَّلِهِ خیرا وَ فِي آخِرِهِ خَیرا یُغفر لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ. 🔸روز خود را با کار خیر آغاز کنید ، و در اول و آخر روز برفرشتگان همراه خود، نیکى املا کنید. و در آن میان براى شما آمرزش باشد ان شاء الله. 📗الکافى: ج۲، ص۱۴۲. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘انکار شهادت معصومین علیهم السلام: 🔹 یکی از دیدگاه‌هایی که درباره غالیان مطرح است این است که ائمه علیهم السلام «لا میراث له» هستند یا به وسیله اعداء نمی‌میرند و اعتقاد داشتند که امام حسین (علیه السلام) شهید نشدند «و لکن شبّه لهم». 🔸 مرحوم صدوق در کتاب اعتقادات، در بحث اعتقاد درباره غلو می‌فرماید: ما اعتقاد داریم که ائمه علیهم السلام شهید شدند و تک‌ تک نحوه شهادت ائمه را بیان می‌کند و قاتلین آنها را نام می‌برد. 🔹 این دیدگاه که ائمه شهید نشدند، از زمان امام صادق علیه السلام مطرح است و حتی در زمان غیبت نیز همین دیدگاه مطرح است و در برخی توقیعات سوال شده که آیا واقعا امام حسین علیه السلام شهید شده است؟ و در پاسخ از ناحیه مقدسه آمده است: أَمَّا قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَيْنَ ع لَمْ يُقْتَلْ فَكُفْرٌ وَ تَكْذِيبٌ وَ ضَلَالٌ. استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 📚منبع: نردبان فقاهت •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نکته ای پیرامون کتاب سلیم بن قیس استاد سید محمدجواد شبیری : 📌نسبت به کتاب سلیم بن قیس به نظرم می‌رسد که پیگیری اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب، ثمرۀ اساسی‌‌ای ندارد؛ چون نوع مضامینی که در این روایت هست، در روایت‌های دیگر هم آمده است. البته یکسری اشکالات از قدیم به این کتاب شده است؛ یعنی از زمان ابن غضائری. یکی از اینها اشکالی است که ابن غضائری می‌کند که کاملاً هم وارد هست. وی می‌گوید: شکی نیست که این کتاب «موضوع» هست و قراینی بر این مسئله هم هست. از جمله در این کتاب آمده ائمه پس از امیرالمؤمنین(ع) دوازده نفرند که با حضرت(ع) سیزده نفر می‌شوند. اما گاهی مراد از 12 بعد از امیرالمؤمنین یعنی 12 با امیرالمؤمنین که مسامحه در تعبیر شده است. ✳️اما اشکال دیگر ابن غضائری کاملاً وارد است که می‌گوید در روایتی آمده است که محمد بن ابی بکر، پدرش ابوبکر را نصیحت کرد که این قطعاً غلط است؛ زیرا این جزو مسلمات تاریخ است که محمد بن ابی بکر در حجة الوداع در بیداء به دنیا آمده است که بیداء اولِ مسجد شجره است. روایات معتبر بر این وارد شده است و جزو مسلمات و محکمات تاریخ است که نسبت به محمد بن ابی بکر وارد شده است که «نفثت أسماء بنت عمیس بالبیداء» که بیداء همان مسجد شجره است. ولی من تصور می‌کنم حتی همین هم قابل پاسخ است؛ ممکن است محمد بن ابی بکر با برادرش عبدالرحمن اشتباه شده باشد. 👈به هر تقدیر، اگرچه این ان قلت و قلت‌ها دربارۀ این کتاب هست، ولی من چندان نیاز به بررسی در این مورد ندیدم؛ زیرا قالب موارد مضامین موارد، روایت‌های دیگری هم در کنارش وجود دارد. وقتی مقالۀ شهادت حضرت زهرا(س) را می‌نوشتم، سعی می‌کردم نسبت به مضامینی که در کتاب سلیم بود از منبع دیگری هم آدرس بدهم که اگر کسی در این منبع اشکالی داشته باشد، منبع دیگر تکمیل کند. به هر حال چندان نسبت به او نمی‌توانم اظهارنظر جدی کنم. کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ما را با گِرانی چکار ... ● عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْقَصِيرِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَيْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَيْه‏. • نزد امام سجاد صلوات‌الله‌علیه سخن از گِرانی شد، امام علیه السلام فرمودند: مرا با گِرانی چکار! اگر گرانی شود رزقم بر عهده خداست، اگر ارزانی هم شود باز رزقم بر عهده خداست. 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٥ ص ٨١ 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ٢٦٧ 📚 تهذیب الاحکام، ج ٦ ص ٣٢١ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘برادری و مهربانی 🔅حضرت امام صادق علیه السلام: تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و کُونُوا إخوَهً بَرَرَهً کَما أمَرَ کُمُ اللَّهُ با یکدیگر پیوند داشته باشید و به هم نیکی کنید، و با یکدیگر مهربان باشید و همچنان که خداوند به شما دستور داده است، برادرانی نیکوکار باشید. 📚الکافی ، ج ۲ ، ص ۱۷۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘حقوق معلم 📖 کلام امام سجاد علیه السلام درباب حقوق استاد و معلم: 🔸 اَلتَّعْظیمُ لَهُ وَ التَّوْقیرُ لِمَجْلِسِهِ؛ او را احترام کنی و بزرگش بداری. 🔸وَ حُسْنُ الاِْسْتِماعِ لَهُ وَالاِْقْبالُ عَلَیْهِ؛ به سمت او رو کنی و خوب گوش کنی. 🔸 وَ لَا تُجِیبَ أَحَداً یَسْأَلُهُ عَنْ شَیْءٍ حَتَّی یَکُونَ هُوَ الَّذِی یُجِیبُ کسی از استاد چیزی می پرسد تو جواب نده، تا اینکه استاد خودش جواب بدهد. 🔸 وَ لَا تُحَدِّثَ فِی مَجْلِسِهِ أَحَداً و در نزد استاد با کسی صحبت نکن. 🔸 وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً در حضور استاد غیبت کسی را نکن. 🔸وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُکِرَ عِنْدَکَ بِسُوءٍ اگر کسی غیبت استاد را کرد، شما از او دفاع کن. 🔸 وَ أَنْ تَسْتُرَ عُیُوبَهُ در استاد عیبی مشاهده کردی افشا مکن 🔸وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ و فضایل استاد را اظهار کن، 🔸وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً و با دشمن استادت مجالست نکن 🔸وَ لَا تُعَادِیَ لَهُ وَلِیّاً و با دوستانش دشمنی نکن. 🔹فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ شَهِدَتْ لَکَ مَلَائِکَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَنَّکَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ اسْمُه؛ آن وقت که این کارها را انجام دادی، ملائکه شهادت می دهند که تو برای خدا قصد او کرده و از او علم آموختی.» •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت آموختن علم دین: حضرت امام صادق علیه السّلام: 🔸لَستُ اُحِبُّ أن أری الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادیا فی حالَینِ: 👌إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما، فإن لَم یَفعَلْ فَرَّطَ، فإن فَرَّطَ ضَیَّعَ، وإنْ ضَیَّعَ أثِمَ، وإن أثِمَ سَکَنَ النارَ والذی بَعَثَ مُحمّدا بِالحَقِّ. 🔹 دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببینم: 👌دانشمند یا دانش آموز؛ زیرا اگر چنین نباشد، کوتاهی کرده و چون کوتاهی کند، ضایع گشته و چون ضایع گردد، گنهکار باشد و چون گنهکار باشد، سوگند به آن که محمّد را به حقّ برانگیخت، در آتش جای گیرد. 📚 أمالی الطوسی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135