ا ﷽ ا
🍀مهدویت
در بیان حضرت صادق علیهالسلام
قال الصادق عليه السلام:
🔸«من اقر بجميع الأئمة و جحد المهدي کان کمن اقر بجميع الأنبياء و جحد محمدا نبوته».
🔹«کسي که به همه ي امامان معتقد باشد و مهدي را رد کند، مانند کسي است که همه ي پيامبران را بپذيرد و رسالت پيامبر اکرم را رد کند».
پرسيدند: اي فرزند پيامبر! مهدي از تبار شما چه کسي است؟
فرمود:«الخامس من ولد السابع، يغيب عنکم شخصه و لا يحل لکم تسميته»
«او پنجمين فرزند هفتمين امام است. خود او از ديدگان شما غايب مي شود و بردن نام او بر شما روا نخواهد بود».
📚کمال الدين صدوق/ ص333
📚 اثباة الهدة/ ج3
#حدیث
#حدیث_منتخب
#مهدویت
حضرت #امام_زمان علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر اکرم
▫️ حدیث قلم و دوات یا حدیث قرطاس اشاره به واقعهای دارد که پیامبر اسلام (ص) چند روز پیش از ارتحال خویش وقتی که سران صحابه برای عیادت پیامبر نزدش آمده بودند، صورت گرفت. این واقعه در تاریخ به حدیث قلم و دوات مشهور شده است. این واقعه در منابع روایی و تاریخی شیعیان و اهل سنت نقل شده و از آن به مصیبت بزرگ یا فاجعه روز پنج شنبه یاد شده. حدیث قلم و دوات به نام دیگری نیز مشهود شده که حدیث قرطاس میباشد.
▫️ بر طبق اعتقاد شیعیان، پیامبر میخواست در آن حدیث بر جانشینی امام علی بعد از خودش تاکید کند.
▪️پیامبر اسلام (ص) در سال یازدهم هجرت، چهار روز پیش از ارتحال خویش تصمیم گرفت، سندی زنده در باب موضوع خلافت و تثبیت موقعیت و جانشینی امیرالمؤمنین علیهالسلام، به یادگار گذارد، چرا که از توطئههایی که به دور از چشم ایشان برای غصب مقام خلافت حضرت صورت میگرفت، به خوبی آگاه بود.
▫️به همین دلیل روزی که سران صحابه برای عیادت ایشان آمده بودند، خطاب به جمع حاضران فرمود: «کاغذ و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.» ولی بعضی از صحابه به مخالفت برخاستند و مانع نوشتن این نامه شدند. لذا این واقعه در تاریخ به حدیث «قلم و دوات» مشهور شد.
▪️روشن است هدف پیامبر چیزی جز تحکیم و تثبیت خلافت امیرالمؤمنین و لزوم پیروی از اهل بیت خود نبود و این مطلب با توجه به حدیث ثقلین که مورد اتفاق جمیع محدثان از اهل تسنن و تشیع است، مشخص میشود.
مطالعه👇👇👇
📲 wikifeqh.ir/حدیث_قلم_و_دوات
#حدیث_قلم_ودوات
#تاریخی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر اکرم
▪️پیامبر رحمة للعالمين صلّی الله علیه وآله وسلّم این روزها را با دلی شکسته از بیحرمتی و بیادبی اطرافیان سپری کردهاند.
ماجرای قلم و دوات و بیادبی منافقان به ساحت قدسی حضرت ختمی مرتبت اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
علما و شعرای شیعه از همان عصر ائمه علیهم السلام تا کنون این اتفاق تلخ را در آثار تاریخی و کلامی و ادبی یادآوری کرده و از افکار عمومی میخواهند دربارهی این واقعه که مورد اتفاق خاصه و عامه هست تأمل نمایند.
یکی از قدیمیترین اسناد در اینباره رائيه بسیار مهمّ شاعر شیعی قرن دوم و سوم جناب عبد السلام بن رغبان معروف به ديك الجن الحمصي (٢٣٥ ق) است.
#حدیث_قلم_ودوات
#تاریخی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🗓 ۲۵ صفر، سالروز وقوع فاجعۀ منع کتابتِ وصیت رسول الله صلّیاللهعلیهوآله
📣مصیبت بزرگ
💬عبدالله بن عبّاس گويد:
📜 لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِيَّ الْوَفَاةُ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَيْءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ وَاخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قُومُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ فَلَمَّا كَثُرَ اللَّغَطُ وَالِاخْتِلَافُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ قُومُوا عَنِّي قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَ كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُولُ الرَّزِيَّةُ كُلُّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَنَا ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ؛
▫️چون زمان شهادت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند از جمله «عُمَر بن خطّاب». رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: بياييد برايتان نوشتهای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد،
🔍«عُمَر» گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده و «قرآن» نزد شما هست، كتاب خدا ما را كافى است.
ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند، عدّهاى مىگفتند برخيزيد كاغذ بياوريد تا رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله برايتان بنويسد و عدّهاى ديگر مانع شدند. چون سروصدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: از نزد من برخيزيد و مرا تنها بگذاريد.
😭«عُبیدالله بن عبدالله» میگوید «ابن عبّاس» هميشه مىگفت: تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سر و صدايشان بين پيامبر صلّیاللهعلیهوآله و بين آنچه میخواست برای آنها بنويسد، حائل شدند.
📚الأمالي (شیخ مفيد)قدسسرّه، ص ۳۶.
🗂 حدیث دوات و قلم در منابع اهل سنت:
📕مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ۵، ص ۳۵۱
📙صحيح مسلم، ج ۳، ص ۱۲۵۹
📘سنن النسائی، ج ۳، ص ۴۳۵
#حدیث_قلم_ودوات
#تاریخی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🌱 محاسبه اعمال
قال الصادق عليه السلام:
🔸حَقٌّ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ یَعرِفُنا اَن یَعرِضَ عَمَلَهُ فی کُلِّ یَومٍ وَ لَیلَهٍ عَلی نَفسِهِ، فَیَکُونَ مُحاسِبَ نَفسِهِ؛
🔹بر هر مسلمانی که ما را می شناسد (و ما را به رهبری قبول دارد) سزاوار است که هر روز و شب، عمل خود را بر خویش عرضه بدارد و حسابگر نفس خویش باشد.
📚تحف العقول
#حدیث
#حدیث_منتخب
#محاسبه_نفس
#اخلاقی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀🌱 تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟
«اين گونه مجالس را دوست دارم ...
🔸حضرت صادق علیهالسلام به فضيل فرمود:
«آيا با هم مىنشينيد و گفتگو مىکنيد؟». گفت: آرى، فدايت شوم! فرمود:
«اين گونه مجالس را دوست دارم. اى فضيل! امر ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن کس که امر ما را زنده بدارد.
اى فضيل! هر کس ما را ياد کند يا در حضور او از ما ياد شود و از چشمش به اندازه پَرِ مگسى اشک در آيد، خداوند، گناهان او را مىبخشد، اگر چه فزونتر از کف آب دريا باشد».
✓ الإمام الصادق علیه السّلام، قالَ لِفُضَيلٍ:
تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟ قالَ: قُلتُ: نَعَم جُعِلتُ فِداكَ، قالَ: تِلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها، فَأَحيوا أمرَنا يا فُضَيلُ! فَرَحِمَ اللّهُ مَن أحيا أمرَنا، يا فُضَيلُ! مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينِهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ، غَفَرَ اللّهُ تَعالى ذُنوبَهُ ولَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحرِ.
◃مصادقة الإخوان: ص۱۳۴ ح۱
🌱🌱🌱🍃🍃🍃
🔸 «از خدا پروا كنيد و برادرانى نيكوكار باشيد. براى خدا، يكديگر را دوست بداريد، با هم ارتباط داشته باشيد، به هم مهر بورزيد، به ديدار و ملاقات يكديگر برويد و در باره امر [امامت و ولايت] ما، گفتگو كنيد و آن را زنده بداريد».
✓ اِتَّقُوا اللّهَ، وكونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّهِ، مُتَواصِلينَ، مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا وتَلاقَوا وتَذاكَروا أمرَنا وأَحيوهُ.
◃الكافی : ج۲ ص۱۷۵ ح۱
#حدیث
#ولایت
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🏷مصيبتى عظیم!
🔸قال الصادق عليه السلام:
✓ «هرگاه مصيبتى به تو رسيد، مصيبت رحلت رسول خدا را به ياد آر؛ زيرا مردم هرگز مصيبتى چون مصيبت [رحلت] رسول خدا به خود نديدهاند و هيچگاه هم چنان مصيبتى نخواهند ديد».
⁙ «إذا اُصِبتَ بمُصيبَةٍ فاذكُرْ مَصابَكَ برسولِ اللّهِ صلىالله عليه و آله؛ فإنَّ الناسَ لَم يُصابُوا بمِثلِهِ أبدا، و لن يُصابُوا بِمِثلِهِ أبدا».
📚 امالی طوسی: ص۶۸۱ ح۱۴۴۸
🔹قال الصادق علیه السلام:
⁘ إنَّ اللّهَ عَزَّ ذِكرُهُ خَتَمَ بِنَبِيِّكُمُ النَّبِيِّينَ فَلا نَبِيَّ بَعدَهُ أبَدا ، وخَتَمَ بِكِتابِكُمُ الكُتُبَ فَلا كِتابَ بَعدَهُ أبَدا
✓ خداوند ـ كه يادش بزرگ باد ـ با پيامبر شما، به پيامبران خاتمه داد. بنا بر اين، بعد از او هرگز پيامبرى بر انگيخته نخواهد شد، و [نيز] با كتاب شما به همه كتاب ها[ى آسمانى ]پايان بخشيد. پس، بعد از كتاب شما هرگز كتابى نازل نخواهد شد.
📚الكافی: ج۱ ص۲۶۹ ح۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#خاتمیت
#مصيبت
حضرت #رسول_الله
صلیاللهعلیهوآله و آله وسلم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام
🔸در خصوص زیارت امام رضا علیهم السلام مرحوم شیخ صدوق رحمه الله علیه، هم در من لا يحضره الفقيه و هم در عيون روایات متعددی را از ائمه معصومین علیهم السلام ذکر کرده است که نشان دهنده اهمیت زیارت امام هشتم علیه السلام است.
🔸نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله سال ها قبل از تولد امام رضا علیه السلام فرمودند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّى بِخُرَاسَانَ» پاره تنی از من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود - این تعبیر بضعة منی فقط در مورد امام رضا علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام ذکر شده است - «مَا زَارَهَا مَكْرُوبُ إِلَّا نَفَّسَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ كَرْبَهُ» هر کسی که ناراحتی و کربتی در دل دارد آن امام را زیارت کند غمش برطرف می شود، «وَ لاَ مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ» (1) هیچ گناه کاری به زیارت او نمی رود مگر آن که با آمرزش و گناه بر می گردد. ببینید هم غم زدایی و هم گناه زدایی، هم زدوده شدن اندوه و هم آمرزش گناه، خبری است که نبی مکرم اسلام صلى الله عليه و سلم سال ها قبل از تولد امام رضا علیه السلام درباره ثواب زیارت آن حضرت بیان فرمودند.
🔸وجود مقدس امير المؤمنین علیها السلام فرمودند: «سَيُقْتَلُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ بِالسَّمِ ظُلْماً، اِسْمُهُ اِسْمِي وَ اسْمُ أَبِيهِ اِسْمُ ابْنِ عِمْرَانَ مُوسَى عَلَيْهِ السلام، أَلَا فَمَنْ زَارَهُ فِي غُرْبَتِهِ» فرزندی از فرزندان من به وسیله سم به شهادت می رسد که نامش نام من است و در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود، هر کسی که او را زیارت کند «غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوبَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْهَا وَ مَا تَأَخَّرَ» (2) خداوند گناهان گذشته و آینده او را مورد آمرزش قرار می دهد.
🔸امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْتَلُ حَفَدَتِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِي مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا طُوسُ، مَنْ زَارَهُ إِلَيْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ» هر کسی در سرزمین خراسان با معرفت فرزند مرا زیارت کند، «أَخَذْتُهُ بِيَدِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ» (3) روز قیامت دستش را می گیرم و وارد بهشت می کنم.
🔸پدر بزرگوارش امام کاظم علیه السلام فرمود: «مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهُ فِي عَرْشِهِ» (4) هر کسی فرزند مرا زیارت کند و یک شب در نزد او بیتوته کند گویا خداوند را در عرش زیارت کرده و فرزندش جواد الائمه علیه السلام فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (5) من خودم ضامن هستم آن که با معرفت پدرم را زیارت کند بهشت برود؛ و خود امام رضا علیه السلام فرمود: «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي وَ مَزَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالاً وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ الْمِيزَانِ» (6)
🔹هر کس به زیارت من بیاید سه جا به یاری او می آیم تا از ترس و بیم رهایش سازم: 1- زمانی که نامه های اعمال را به دست راست و چپ می دهند، 2- کنار پل صراط، 3- کنار میزان
🔻پی نوشت:
1- من لا يحضره الفقیه، ج 2، ص 583؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص 553؛ بحار الأنوار، ج 99، ص 33.
2- من لا يحضره الفقيه، ج2، ص584؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص 554 ؛ بحار الأنوار، ج 49 ، ص 286
3- من لا يحضره الفقیه، ج 2، ص 584؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص 554؛ بحار الأنوار، ج 99، ص 35 .
4- الکافی، ج 4، ص 588؛ التهذیب، ج 6، ص 84؛ وسائل الشیعة، ج 14، ص 565
5- من لا يحضره الفقیه، ج 2، ص 583؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص533؛ عيون أخبار الرضا، ج 2، ص 256
6- من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 584؛ التهذیب، ج 6، ص 85؛ وسائل الشيعة، ج 14، ص551.
#زیارت
#شهادت_امام_رضا
حضرت #امام_رضا علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
🏴مظلوم و صبور، مثل علی...
▪️امام کاظم علیهالسلام:
🔸پسرم، همنام دو علی است
علی اول، امیرالمومنین و علی دوم، امام سجاد علیهمالسلام.
خداوند به او (امام رضا علیهالسلام) فهم و حلم و بصیرت و محبت و دین و محنتهای علیِ اول و محنت و شکیبایی علی دوم را داده!
🔹... ابْنِی عَلِیٍّ سَمِیِّ عَلِیٍّ وَ عَلِیٍّ فَأَمَّا عَلِیٌّ الْأَوَّلُ فَعَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمَّا الْآخِرُ فَعَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع أُعْطِیَ فَهْمَ الْأَوَّلِ وَ حِلْمَهُ وَ نَصْرَهُ (بَصَرَهُ) وَ وُدَّهُ وَ دِینَهُ وَ مِحْنَتَهُ وَ مِحْنَةَ الْآخِرِ وَ صَبْرَهُ عَلَی مَا یَکْرَهُ وَ...
📚کافی، ج۱، ص۲۵۲.
#شهادت_امام_رضا
حضرت #امام_رضا علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
➖ما چقدر در دل امام رضا علیهالسلام جا داریم؟
🛑…عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ اَلتَّوَكُّلِ؟ فَقَالَ لِي: «أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً.» قَالَ: قُلْتُ: فَمَا حَدُّ اَلتَّوَاضُعِ؟ قَالَ: «أَنْ تُعْطِيَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ.» قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. قَالَ: «اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.»
🔰از حسن بن جهم نقل شده است:
از امام رضا (علیهالسلام) سؤال کردم:
فدایتان شوم، تعریف توکّل چیست؟
حضرت به من فرمودند:
«اینکه در کنار خداوند، از هیچکس نترسی.»
عرض کردم:
تعریف تواضع چیست؟
حضرت فرمودند:
«اینکه آنچه را دوست داری مردم به تو دهند، تو از جانب خود به آنان دهی.»
عرض کردم:
فدایتان شوم، دوست دارم بدانم جایگاه من نزد شما چگونه است.
حضرت فرمودند:
«ببین جایگاه من نزد تو چگونه است!»
📚عيونأخبارالرضا، ج۲، ص۴۹
#ولایت
#امامت
#تواضع
#توکل
حضرت #امام_رضا علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
قال الصادق علیه السلام:
🔸يَخْرُجُ وَلَدُ مِنِ ابْنِي موسي اسْمُهُ اسْمُ أميرَالمُؤمِنينَ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ الي أَرْضِ طُوسُ، وَ هُمْ بِخُرَاسَانَ، يُقْتَلُ فِيهَا بِالسَّمِّ، فَيُدْفَنُ فِيهَا غَرِيباً، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالِي أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ
🔹فرزندي از پسرم موسي که همنام اميرالمؤمنين است، به جانب سرزمين طوس در خراسان ميرود و در آن جا با زهر کشته شده و غريبانه دفن ميشود، کسي که او را با شناخت حق وي (به اينکه آن حضرت امام واجب الاطاعة است) زيارت کند، خداي تعالي پاداش کسي را که قبل از پيروزي، انفاق نموده و جنگيده است به وي عطا مينمايد.
📚 (بحار الانوار ج 49 ص286)
#حدیث
#حدیث_منتخب
#شهادت_امام_رضا
حضرت #امام_رضا علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
کلاس #حدیث_خوانی
در طول هفته
در ساعات زیر برگزار می گردد ان شاء الله 👇👇👇
🔹#وسائل_الشیعه جلد اول
کتاب طهارت
بنا بر فقه روایی (فقه روایت محور )
روز:شنبه و دو شنبه ها
ساعت: چهار بعد ظهر
🔹اصول #کافی
کتاب توحید جلد اول
روز : شنبه و دو شنبه ها
ساعت: ۴و نیم بعد ظهر
🔹مکان :
مسجد حضرت سجاد علیه السلام
قم.پردیسان خ ایمانی
🎤هاشمی
🔸حدیث خوانی
🔸بیان مبانی فقه روایی
🔸رجال و درایه و سند شناسی
🔸حدیث شناسی
🍀طلاب محترم می توانند ، این درس را در سامانه انتخاب دروس حوزه، انتخاب نمایند.
آدرس کانال:👈
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#آغاز_قیام_توابین
📛 «توابین» وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود...
🔻قیام توابین، یکی از مهمترین قیامهای شیعی پس از واقعه کربلا به فرماندهی سلیمان بن صرد خزاعی است.
🔸پس از آنکه کوفیان امام حسین (ع) را دعوت کردند و از یاری و اجابت او خودداری کردند، پشیمان شدند. پشیمانی کوفیان از یاری نکردن امام حسین (ع) و در نتیجه شهادت آن حضرت همراه با یاران اندکش با آن وضعیت فجیع در بیابان کربلا از علل اصلی قیام بود.
🔹دو سپاه در ۲۵ جمادی الاولی ۶۵ در برابر هم صفآرایی کردند و فرماندهان دو سپاه یکدیگر را به اطاعت از خود فرا خواندند. سلیمان از سپاه اموی خواست تا عبدالملک را خلع کنند و عبیداللّه بن زیاد را به توّابین سپارند و آنگاه هر دو سپاه، زبیریان را از عراق بیرون رانند و حکومت را به یکی از اهلبیت پیامبر (ص)، یعنی امام علی بن حسین (ع)، سپارند.
🔸جنگ سه روز به درازا کشید و توّابین با شمار اندک خود جنگیدند و رهبران آنان یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و عاقبت رفاعة بن شداد با گروهی اندک از توّابین شبانگاه عقب نشستند.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/قیام_توابین
#تاریخی
#توابین
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 نظر آیت الله بروجردی پیرامون روایات قریب المضمون از راوی واحد، و تاثیر آن در اطلاق و تقیید
🔹 مرحوم آقای #بروجردی (ره) در بسیاری از اوقات، وقتی با دو یا چند نقل نزدیک به هم که از یک راوی نقل شده، برخورد می کردند؛ می فرمودند که این ها روایت واحده است، و به توسّط نقل به معنا، تفاوتهای اندکی پیدا کرده و کم و زیاد شده است.
🔸 اگر روایات متعدّد باشد، بحثهای اصولی همچون اطلاق و تقیید موضوعیت مییابد، ولی اگر روایات واحد باشد، این بحثها پیش نمیآید؛ زیرا در جایی که دو روایت باشد، میتوان گفت که یک روایت که از امام علیه السلام صادر شده، روایت دیگر را تقیید میزنند، ولی در جایی که هر دو در واقع یک روایت باشند، و ندانیم که «ما صدر» به نحو مطلق بوده یا مقیّد، قهراً نمیتوان روایت مقیّد را قرینه برای روایت مطلق قرار داد.
📚 آیت الله #شبیری زنجانی (بحث نکاح)، (۱۱ مهر ۱۳۷۸)
#رجال
#حدیث_شناسی
#بروجردی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 امام صادق علیه السلام
🔹عن عبد اللّه بن سنان قَالَ:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلاَ عَلَمٍ يُرَى وَ لاَ إِمَامٍ هُدًى وَ لاَ يَنْجُو مِنْهَا إِلاَّ مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ اَلْغَرِيقِ. قُلْتُ: كَيْفَ دُعَاءُ اَلْغَرِيقِ؟
قَالَ: يَقُولُ:
" يَا اَللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ "
🔸به نقل از عبد اللّه بن سنان ـ :
امام صادق عليه السلام فرمود:
بزودى در شبهه اى خواهيد افتاد و بدون نشانه اى نمايان و امامى رهنما خواهيد ماند. از اين شبهه رهايى نمى يابد مگر آن كس كه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: «يا اللّه ، يا رحمن، يا رحيم، يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك؛ » «ای خدا! ای بخشنده! ای مهربان! ای که دگرگونی دل ها به دست توست! قلب مرا بر آیین خویش استوار فرما!»
📗 كمال الدين ج2 ص351
#دعا
#دعای_غریق
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘معنای حُسن ظن به خداوند
🔹سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ
حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ
أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ
وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك
🔸سفيان بن عيينه گويد:
شنيدم امام صادق عليهالسّلام فرمود:
حسن ظن به خدا ايناست كه:
به غير خدا اميدوار نباشى
و جز از گناهت نترسى.
📚:منابع
1: الكافي ج2، ص: 72
2: مرآة العقول ج8، ص: 45
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حسن_ظن_به_خدا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ رحلت سلطان الواعظین مولف کتاب شبهای پیشاور
🔹 سید محمد موسوی شیرازی، معروف به سلطان الواعظین در سال ۱۲۷۵ش در تهران متولد شد. پدرش سید علیاکبر، معروف به اشرف الواعظین بود. سلطان الواعظین در مقدمه کتاب صد مقاله سلطانی، نَسَب خود را با ۲۵ واسطه به امام موسی کاظم(علیه السلام) میرساند.
🔸 او تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه پامنار تهران گذراند و در سال ۱۳۲۶ق به همراه پدرش به کربلا رفت و در آنجا از استادانی چون علی شهرستانی و غلامحسین مرندی درس آموخت. او پس از مدتی به قم مهاجرت کرد و در درس شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، شرکت کرد.
🔹 سلطان الواعظین سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف از جمله هندوستان، مصر، اردن و فلسطین داشت و در مناظرات مختلفی شرکت کرد. براساس برخی نقلها در مناظره او با برهمائیان، گاندی رهبر سیاسی-معنوی هند نیز در جلسه مناظره شرکت کرد.
🔸 کتاب شبهای پیشاور، در دفاع از حریم تشیع و حاوی مناظرات سلطان الواعظین شیرازی، با علمای اهل سنت است. این مناظرات در ده شب در شهر پیشاور پاکستان انجام شده و با مستندات اهل سنت به اثبات حقانیت امیر المومنین ع پرداخته است.
🔻 سلطان الواعظین، در ۱۶ مهر سال ۱۳۵۰ش (برابر با ۱۳۹۱ق) در تهران درگذشت و در قبرستان ابوحسین قم دفن شد.
#اعلام
#سلطان_الواعظین
#شبهای_پیشاور
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس"
👤 استاد سید محمد جواد شبیری
🔻در مواردی که دو نسخه از یک متن وجود دارد، یکی از قرائن تشخیص نسخه صحیح، قاعده «تبدیل نامانوس به مانوس» است. بهطور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات مانوس تبدیل میشود. مثلا «برید بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمیشود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود.
📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
#رجال
#حدیث_شناسی
#نسخه_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135