eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا 🔻مصاحبه با آیت الله 🔸نظر استاد : ☘ آیادر حوزه علمیه گرایشات به اخباری گری وجود دارد؟ منبع:👈 @pand_saadat •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا 🔻مصاحبه با آیت‌اللّٰه ☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆 🔸این یک نقصی است در حوزه! 🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند! 🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟! 🔸ورود به فقه از منظر روایات 🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید تدریس شود. منبع: 👈 @pand_saadat •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
حاج‌محمود_کریمی_قال_الصادق_عشاق_حسین_خون_گریه_کنید_بر_داغ_حسین_.mp3
11.44M
علیه السلام عشاق حسین خون گریه کنید بر داغ حسین... 🎤 حاج‌محمود کریمی حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی (بخش اول) 🛑و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي 🔰همواره به مسجدی معروف به مسجد لولوی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند 📚:رجال النجاشي ج1 ص377 نکته1⃣: در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند نکته2⃣: مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است نکته3⃣: مرحوم‌کلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند/بحار ج۵۳ص۲۷۱ منبع : کانال علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا اهمیت کتاب کافی(بخش دوم) 🔅صنف الكتاب الكبير المعروف بالكليني يسمى الكافي في عشرين سنة1 مرحوم کلینی طبق گزارشی که مرحوم نجاشی بیان میکند ۲۰ سال برای نوشتن این کتاب زحمت کشیده است . 🔰 اما انگیزه نوشتن این کتاب چه بوده است؟ طبق بیانی که خود مرحوم کلینی در مقدمه الکافی دارد این کتاب را به درخواست شخصی نوشته است که اسمي از این شخص در تاریخ ذکر نشده است . اما این شخص چرا این درخواست را از مرحوم کلینی داشته است؟ 👈ذَكَرْتَ أَنَّ أُمُوراً قَدْ أَشْكَلَتْ عَلَيْكَ، لَاتَعْرِفُ حَقَائِقَهَا؛ لِاخْتِلَافِ الرِّوَايَةِ فِيهَا، وَ أَنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ اخْتِلَافَ الرِّوايَةِ فِيهَا لِاخْتِلَافِ عِلَلِهَا وَاسبابها ⏹امور دین بر من مشکل شده است وحقایق را درک نمیکنم واین عدم درک حقایق به خاطر اختلاف روایت ها باهم است و تو (کلینی) می دانی که اختلاف روایات به خاطر علل واسباب خاصی است. 🔶 مرحوم_کلینی درخواست دوست خودرا این گونه تفسیر میکند ⬇️قُلْتَ: إِنَّكَ تُحِبُّ أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيهِ‏ مِنْ جَمِيعِ فُنُونِ عِلْمِ الدِّينِ، مَايَكْتَفِي بِهِ الْمُتَعَلِّمُ‏ ، وَ يَرْجِعُ إِلَيْهِ الْمُسْتَرْشِدُ ، وَ يَأْخُذُ مِنْهُ مَنْ يُرِيدُ عِلْمَ الدِّينِ وَ الْعَمَلَ بِهِ بِالْآثارِ الصَّحِيحَةِ عَنِ الصَّادِقِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ السُّنَنِ الْقَائِمَةِ الَّتِي عَلَيْهَا الْعَمَلُ، از من درخواست کرده ای که دوست داری نزد تو کتابی باشد که تورا کفایت کند ودر آن جمیع علوم دین باشد و شخص دانش پژوه را کفایت کند و شخصی که بخواهد هدایت شود سراغ آن برود... 📚: منابع 1: رجال النجاشی ص ۳۳۷ 2: مقدمه الکافی منبع : کانال علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا اهمیت کتاب کافی(بخش سوم ) ➖ اما نام کتاب چیست؟ خود مرحوم_کلینی نام کتاب را بیان نکرده است وکتاب ابتداء مشهور بود به کتاب الکلینی،طبق بیانی که مرحوم نجاشی دارد👈صنف الکتاب الکبیر المعروف بالكليني . ولی نام کتاب الکافی چگونه بر این کتاب گذاشته شد؟ ⬅️ نام کتاب از مقدمه کتاب استخراج شده است آنجا که مرحوم کلینی بیان میکند: 🔺أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيه‏ 👈از کاف نام کتاب به الکافی نهاده شد . 🌐این خلاصه ای از مقدمه کتاب الکافی بود برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقدمه کتاب الکافی رجوع کنید. 📝ادامه دارد منبع : کانال علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا اهمیت کتاب کافی(بخش چهارم) ♦️مولف کتاب الکافی محمد بن یعقوب الکلینی الرازی است معروف به ثقه الاسلام کلینی 🔸مرحوم کلینی اهل شهر ریّ است (در عرب به کسی که اهل شهر ریّ باشد به او رازیّ می گویند )مثل اینکه به یک شخص اهل تهران ،تهرانیّ می گویند .1 🔺اهل روستایی به نام کُلِین (بر وزن فُعیل)است لذا مشهور به کُلینی است. 2 🔸مرحوم "کلینی "متوفی سال ۳۲۹ است یعنی دقیقا درسالی که غیبت کبری شروع شده است. سال ۳۲۹ معروف به سال 👈 "تناثر النجوم"است. یعنی ⏪ سال سقوط ستاره ها علت نام گذاری تناثر النجوم لكثرة فوت العلماء و لذا سموا ابتداء الغيبة الكبرى سنة تناثر النجوم لفوت كثير من أكابر العلماء فيها كالكليني و علي بن بابويه و السمري آخر السفراء و غيرهم رضي الله عنهم.3 🔰تناثر النجوم بخاطر کثرت فوت علماء در این سال بود بخاطر همین ابتداء غیبت صغری(۳۲۹) بخاطر فوت بزرگانی مثل کلینی و صدوق(پدر) و علی بن محمد سمری(آخرین سفیر اربعه،) و... 👇 رحلت👇 أبو جعفر الكليني رحمه الله ببغداد، سنة تسع و عشرين و ثلاثمائة، سنة تناثر النجوم، و صلى عليه محمد بن جعفر الحسني أبو قيراط، و دفن بباب الكوفة4 مرحوم کلینی در سال ۳۲۹ از دنیا رفتند در سال سقوط ستاره ها و محمد بن جعفر ابوقیراط بر وی نماز خواند و در باب الکوفه در بغداد به خاک سپرده شد 🔺مرحوم کلینی تحصیل کرده قم بوده است ولی زمانی که کتاب الکافی را نوشت کتاب را به بغداد برد ودر آنجا به بازار علمی شیعه عرضه کرد 📚منابع،: 1و 2: محمد حسن ربانی بیرجندی کتاب شناخت کافی 3: بحار الأنوار ج‏58، ص233 4:رجال النجاشي، ص: 378 منبع : کانال علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا اهمیت کتاب کافی(بخش پنجم) 👈کتاب الکافی شامل سه بخش است 1⃣: اصول الکافی : این قسم شامل باب ها واحادیثی است که در مورد اصول دین است اعم از امامت ،توحید و....است . 2⃣: فروع الکافی: این قسمت شامل احادیث فقهی است اعم احادیث در مورد نماز و روزه و جهاد و .... 3⃣: روضه الکافی: این قسم شامل احادیث اخلاقی است وبعضی از خطبه های ائمه علیهم السلام . نکته📣 وقتی گفته می شود کتاب الکافی یعنی هم فروع ،هم اصول و روضه الکافی منظور است . 👇سوال👇 آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در مورد کتاب الکافی فرمودند👈 الکافی کاف لشیعتنا؟ 👈کتاب الکافی برای شیعیان کافی است 👇 جواب 👇 "هذا كاف لشيعتنا» فبين انه لا أصل له و لا أثر في مؤلفات أصحابنا، و لم تأت به رواية قط لا صحيحة و لا ضعيفة، بل صرّح المحدث الأسترآبادي- و هو شيخ الأخباريين في عصره- بأنه لا أصل له و لا حقيقة، مع ان الأسترآبادي- رحمه اللّه تعالى- رام أن يجعل تمام أحاديث الكافي قطعية الصدور........... 🔰:جمله کاف لشیعتنا هیچ اصلی و نشانه ای در کتب علماء ما ندارد هیچ روایتی در این باب نه صحیح و نه ضعیف وارد نشده است و همین سخن را مرحوم استرآبادی که بزرگ اخباری ها است گفته است با اینکه معتقد به قطعی الصدور بودن تمام احادیث الکافی بوده است 📚: خاتمه مستدرک ج‏1، ص: 39 منبع : کانال علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸اهمیت حدیث خوانی 🔸 سنت فراموش شده ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است. ● برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است. ● یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم. ● مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است. 📚 جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵ آیت الله •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸معرفی کتاب وسائل الشیعه: تَفْصیلُ وَسائلِ الشیعَة إلی تَحْصیلِ مَسائلِ الشَّریعَة معروف به وسائل الشیعه اثر شیخ حر عاملی (درگذشت؛۱۱۰۴ق) و شامل ۳۶ هزار روایت با سند آن در موضوعات متعدد فقهی شیعه در باب‌های جداگانه است. این احادیث از منابع روایی شیعه مانند کتب اربعه گردآوری شده است. وسائل الشیعه دارای شروح، معاجم، تلخیص و ترجمه است •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🔸مولف کتاب وسائل الشیعه: محمد بن حسن بن علی معروف به حُر عاملی، از محدثان و فقهای امامیه در قرن یازدهم قمری است. عاملی به صاحب وسائل نیز شهرت دارد. او در شهر مشهد درگذشت و آرامگاهش در حرم رضوی است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🔸انگیزه مولف از نوشتن کتاب وسائل الشیعه: مؤلف در مقدمه کتاب، انگیزه خود را نوشتن کتابی بدون دراز نویسی و تکرار اعلام کرده که در آن، از منابع مورد اعتماد و مشهور، فقط احادیث مورد نیاز یا کاربردی گردآوردی شده باشد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🔸محتوای کتاب وسائل الشیعه: کتاب وسائل الشیعه مجموعه‌ای از روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل‌بیت علیهم السلام،درباره احکام شرعی و فقهی در ۵۰ بخش موضوعی گردآوری شده که پایان کتاب نیز در خاتمه مفصلی درباره مصادر، اسانید و رجال احادیث بحث شده است. این کتاب شامل ۳۶ هزار روایت است.[نیازمند منبع] حر عاملی، وسائل الشیعه را در طول ۲۰ سال گردآوری کرده و در سال ۱۰۸۲ق به اتمام رسانیده است. نام ۵۰ بخش موضوعیِ وسائل الشیعه: ۱. مقدمه عبادات، ۲. کتاب الطهارة، ۳. الصلاة، ۴. الزکاة، ۵. الخمس، ۶. الصیام، ۷. الاعتکاف، ۸. الحج، ۹. الجهاد، ۱۰. الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، ۱۱. التجارة، ۱۲. الرهن، ۱۳. الحجر، ۱۴. الضمان، ۱۵. الصلح، ۱۶. الشرکة، ۱۷. المضاربه، ۱۸. المزارعة و المساقاة، ۱۹. الودیعه، ۲۰. العاریه، ۲۱. الاجاره، ۲۲. الوکالة، ۲۳. الوقوف و الصدقات، ۲۴. السکنی و الحبیس، ۲۵. الهبات، ۲۶. السبق و الرمایه، ۲۷. الوصایا، ۲۸. النکاح، ۲۹. الطلاق، ۳۰. الخلع و المباراة، ۳۱. الظهار، ۳۲. الإیلاء و الکفارات، ۳۳. العتق، ۳۴. التدبیر و المکاتبه و الاستیلاد، ۳۵. الاقرار، ۳۶. الجعالة، ۳۷. الأیمان، ۳۸. النذر و العهد، ۳۹. الصید و الذبائح، ۴۰. الاطعمه و الاشربه، ۴۱. الغصب، ۴۲. الشفعه، ۴۳. احیاء الموات، ۴۴. اللُقطه، ۴۵. الفرائض و المواریث، ۴۶. القضاء، ۴۷. الشهادات، ۴۸. کتاب الحدود و التعزیرات، ۴۹. القصاص، ۵۰. الدیات. نخستین روایت در کتاب طهارت وسائل الشیعه از امام باقر(ع) در باره پایه های اسلام است که فرمود: اسلام بر پنج پایه بنیان گذاری شده است نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.آخرین روایت در کتاب دیات در ابواب عاقله، از امام صادق علیه السلام  از پدرانش از امیرالمؤمنین علیه السلام  است که فرمود: ام ولد هرگاه سید (مالک) خودش را اشتباهی بکشد (قتل خطائی) آزاد می‌شود و دیه‌ای بر عهده او نیست؛ اما اگر به عمد او را بکشد، با قصاص کشته می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
☘ویژگی ها ی کتاب وسائل الشیعه: کتاب وسائل الشیعه را شاخص‌ترین کتاب در زمینه تقطیع احادیث دانسته‌اند. تقطیع روایات به معنای بخش‌بخش کردن احادیث برخی از دانشمندان شیعه همچون موسی نجفی خوانساری،  حجت کوه‌کمره‌ای، خوئی و مکارم شیرازی تقطیع اخبار را عادت صاحب وسائل دانسته‌اند. به باور برخی محققان جامع احادیث الشیعه توسط آیت‌الله بروجردی جمع‌آوری شد تا نقصان تقطیع احادیث در وسائل الشیعه جبران شود. البته برخی معتقدند که صاحب وسائل منافع تقطیع را بیش از مضرات دیده که دست به تقطیع زده است.  همچنین گفته شده که شیخ حر عاملی با بیان اسناد و اشاره به نسخه‌های دیگر یک روایت در کتاب‌های دیگر، مواضع تقطیع را برای خوانندگان خود مشخص ساخته است. بعضی از محققان بر این باورند که درباره حجم اشکالات ناشی از تقطیع در وسائل الشیعه بزرگ‌نمایی شده و موارد خطای ناشی از تقطیع در این کتاب نسبت به حجم تقطیع، بسیار نادر و اندک است. از دیگر ویژگی‌های کتاب وسائل الشیعه به موراد زیر اشاره شده است: نقل سند تمامی احادیث.ذکر روایات یک مسأله در یک باب.توضیحات مولف در ذیل احادیث، به ویژه در جمع روایات متعارض.استنباط مؤلف از روایات و قراردادن عنوان ابواب.ارجاع هر باب به ابواب مناسب. این ارجاعات در چاپ‌های جدید توسط مصصحان و محققان با رقم و عدد در پاورقی‌ها مشخص شده است.آغازنمودن هر باب با روایات صحیح و معتبر و آوردن روایات مرسل یا ضعیف در پایان.فوائد دوازده گانه معرفی مصادر و برخی مباحث علوم و رجال در پایان کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸امام يازدهم به چه نامی مشهور است ؟ ✍️پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید ذکر کنیم که «عسکر» نام پادگانی است که امام یازدهم شیعیان را در آن جا زندانی کرده بودند از این رو به یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،امام حسن عسکری می گویند. 👈دلیل بعدی که می توان ذکر کرد عرب زبان ها اصلا چهار حرف« گ ،چ،پ و ژ »را ندارند پس استفاده کردن از این حروف در کلمات عربی درست نمی باشد. 💥پس می توان نتیجه گرفت که شکل صحیح کلمه بصورت زیر می باشد: «امام حسن عسکری علیه السلام» حضرت امام علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس 👆 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سوال:منظور از " من أصحابنا" در اصول کافی چه کسانی هستند؟ 🔹جواب/ بیان اول 🔹منظور از «عدة من اصحابنا» در آغاز اسناد برخی از روایات کتاب کافی، تعدادی از مشایخ کلینی اند که وی به جهت اختصار، به نام آنها تصریح نکرده؛ زیرا اغلب آنان را افرادی شناخته شده تشکیل می دهند که در کتب رجالی شرح حال آنان آمده و از آنجا که در هر یک از عده های معلوم حداقل دو نفر راوی موثق وجود دارد چنین تعابیری خللی به اسناد این روایات وارد نمی سازد. این عده ها بنابر نقل علامه در کتاب «خلاصة الاقوال» به نقل از مرحوم کلینی اینچنین است: 🔸الف) عده ای که در کافی از « أحمد بن عیسى الأشعری» روایت می کنند عبارتند از: 1. أبو جعفر محمّد بن یحیى العطّار القمیّ. 2. علیّ بن موسى بن جعفر الکمندانیّ. 3. أبو سلیمان داود بن کورة القمیّ. 4. أبو علیّ أحمد بن إدریس بن أحمد الأشعریّ القمیّ، المتوفّى سنة 306 ه. 5. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ. 🔸ب) عده ای که از«أحمد بن محمد بن خالد البرقی» روایت می کنند عبارتند از: 1. أبو الحسن علیّ بن إبراهیم بن هاشم القمیّ. 2. محمّد بن عبد اللّه بن أذینة. 3. أحمد بن عبد اللّه بن أمیّة. 4. علیّ بن الحسین السعدآبادی. 🔸ج) عده ای که از «سهل بن زیاد الآدمی» روایت می کنند عبارتند از: 1. «أبو الحسن علیّ بن محمّد بن إبراهیم بن أبان الرازیّ»، معروف به «بعلّان الکلینیّ». 2. «أبو الحسین محمّد بن أبی عبد اللّه جعفر بن محمّد بن عون الأسدیّ الکوفیّ»، ساکن ری. 3. «محمّد بن الحسن بن فروخ الصفّار القمّیّ»، وفات یافته بسال (290هـ)، 4. محمّد بن عقیل الکلینی. 🔸عده مجهول: بقیه ی عده های کتاب که از غیر این سه نفر نقل می کنند مجهول به شمار می روند که مصادیق آنان در هیچ یک از منابع حدیثی و رجالی موجود، مشخص نگردیده است؛ لذا چنین مواردی موجب ارسال سند می گردد ،بنابراین هر عده اى است كه از غير اين سه نفر نقل كند. مانند: عِدَّةٌ من أصحابِنا عن إبراهيمَ بنِ إسحاقِ الأحمر. عِدَّةٌ من أصحابِنا عن أحمدَ بِن محمّدِ بن أبى نَصر.  مصاديق عده هاى مجهول در هيچ يك از منابع حديثى و رجالى موجود مشخص نگرديده است و لذا چنين مواردى موجب ارسال سند مى شود. 🔸تذكر: تعابيرى از قبيل «بعضُ أصحابِنا عن...» نيز مجهول به شمار مى روند و موجب ارسال سند مى گردند. با اين تفاوت كه «عِدَّةٌ مِن اصحابِنا» براى چند نفر و «بعضُ اصحابِنا» براى يك نفر به كار مى رود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸معرفی کتاب محاسن برقی: این کتاب از بهترین کتاب های روایی شیعه به شمار می آید و برخی اهمیت و اعتبار این کتاب را در ردیف کتب اربعه دانسته اند. کتاب محاسن یکی از منابع مهم کتاب کافی، نوشته ثقة الاسلام کلینی، است، شیخ کلینی بسیار به این کتاب استناد از آن روایت نقل کرده است. شیخ صدوق در آغاز کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: «من احادیث این کتاب را از منابع مطمئن، که در میان فقهای شیعه مشهور است و به آن استناد و مراجعه می کنند، گرفته ام؛ مانند المحاسن، نوشته احمد بن ابو عبدالله برقی. این کتاب از اصول اولیه شیعه و از کتابهایی است که سند من به آنها معروف است. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
 ا ﷽ ا 🔸درباره مولف کتاب محاسن: مولف کتاب المحاسن ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی ، متوفاى ۲۷۴ يا ۲۸۰ هجرى شيخ ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بن عبد الرحمن بن محمد بن على برقى، از راويان حديث و از فقهاى بزرگ شيعه و از ياران ائمه عليهم السلام به شمار مى‌آيد، احمد در روستاى« برق‌رود» از توابع شهر قم به دنيا آمد، او اصالتا از كوفه است. جد بزرگ او محمد بن على از ياران زید بن علی بن الحسین علیهما السلام بود كه در برابر حكومت ظلم و ستم بنى اميه قيام كرده و در زندان يوسف بن عمر به شهادت رسيد، خالد، پدر بزرگ احمد در حالى كه كودكى خردسال بود همراه پدرش عبد الرحمن بن محمد از کوفه آواره شدند و به شهر قم پناه آوردند، شهر قم در آن زمان پناهگاه شيعيان محمد و آل محمد صلوات اللّه عليهم بود و بسيارى از روات بزرگ شيعه در اين شهر زندگى مى‌كردند وى از شخصيت‌هاى برجسته راويان شيعه در قرن سوم هجرى به شمار مى‌آيد و بسيارى از احاديث شیخ صدوق و شيخ كلينى به ايشان برمى‌گردد، همانگونه كه محدث نورى مى‌فرمايد:« شيخ طوسى و نجاشی احمد را توثيق كرده‌اند و او را مورد اطمينان دانسته‌اند». او از ارزشمندترين راويان شيعه به شمار مى‌آيد و بسيارى از علما و فقهاى بزرگ شيعه كه مجموعه‌هاى روايتى نگاشته‌اند از او روايت نقل كرده‌اند،ـ برخى از بزرگان عناوين كتاب‌هاى خود را نيز از او گرفته‌اند مانند: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، علل الشرایع ، قرائن و خصال. (برقی) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا سوال: 🔸کدام یک از راویان از قم ؟ جواب: همه ارباب رجال و تاریخ به اخراج بعضی از محدثّین توسط احمد بن محمد اشعری بزرگ شهر قم ،اشاره کرده اند از یک سو، داشتن موقعیت سیاسی و صاحب قدرت در قم و از سوی دیگر سخت گیری او در نقل حدیث و نقد عقیده دلیل عمده اخراج افراد بود. علاّمه، وحید بهبهانی، در این زمینه می نویسد: در موارد متعددی احمد بن محمد بن عیسی و ابن غضایری، راویی را متهم به غلو و کذب می کردند زیرا او روایتی را نقل می کرد که مضمون ان روایت در نظر انان مطلب غلوامیزی داشت.[1] برخی از راویان که احمد انان را از قم اخراج کرد عبارتند از: 1- احمد بن محمد بن خالد برقی به جرم سهل انگاری در نقل حدیث.[2] 2- سهل بن زیاد ادمی رازی.[3] 3- ابوسمینه محمد بن علی بن ابراهیم قرشی، معروف به صیرفی،[4] 4- حسین بن عبیدالله محرر قمی سعدی، هر سه به اتهام غلو.[5] از این چند نفر، تنها برقی به قم بازگردانده شد. منابع: [1] فواید الوحید؛ وحید بهبهانی،ص 38،39. [2] جامع الرواه؛ ج 1،ص 63. [3] همان، ص 393. [4] رجال النجاشی، ص 332. [5] رجال الکشی،ج 2، ص  •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135