📝 ادامه مطلب...
[۵]. خب به زنِ غربی نباید حق داد که در این اوضاع آشفته، ماستها را قاطی قیمهها کند و از دل لیبرالیسم، فمنیسمِ برابری خواه را بیرون بکشد؟ اما فمنیسم و ما ادراک فمنیسم، حتی خود فمنیسمتها. زمانی که فنری را برخلاف جهت خود فشرده کنید، بالاخره روزی در جهت دیگر در میرود. حال چنین غربی که در برهههای مختلف، دائما با افراط و تفریط خود از یک طرف بوم افتاده است؛ اکنون برای اسلام نسخهپیچی میکند و به ما میخواهد نداشتههای خود را بفروشد. غرب میخواهد، زهر دوگانه مردوارهکردن زنان و التذاذجویی بیحدوحصر مرد از زن را در زر ورق تزویر به ما بفروشد؛ در حالی که در سراسر تاریخ گذشته و فعلی او به زن ستم کرده است. حق زنِ غربی را ذره ذره گرفته است و نسخههای جعلی حقوق را با نام آزادی به او بخشیده است. لذت مادری و داشتن کانون گرم خانواده را با ازبینبردن این نهاد به واسطه افراط گذشته - تفریط اکنون و هوسران کردن مردان از او گرفته است و حق او برای داشتن کار خارج خانه را نه در حالت امتیازی برای وی بلکه در قالب امری ضرروی برای امرارومعاش به زن فروخته است. زنِ غربی را تشنه نیاز فطری او گذاشته است و همچنان او را در پی سرابی میدواند.
✍️ نسا خلیلی
@qalamevazin
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
552.1K
چرا ارزش دلار در حال کاهش است؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
انتشار یادداشت «سرابی برای زنان»، در شماره ۵۱۵ نشریه ۹دی، تاریخ ۲۱اسفند۱۴۰۱
@qalamevazin
هدایت شده از عصر زنان
♦️ زن غربی، سرگردان در اعوجاج نظریهها (بخش اول)
#اختصاصی
✍🏼| نسا خلیلی
▪️اگر دنیا را کارخانهای منظم با تنظیمات الهی، در حال تحول و رشد و تولید دائمی بدانیم، آنگاه تصدیق میکنیم که هر برهمزدن نظمی، موجب آسیبهای فراوانی میشود. با نگاهی به تاریخ و بررسی دورهها و نظریههای مختلف این موضوع بیشتر روشن میشود. از قرون وسطی شروع میکنیم که خاصیت آن اقتدارگرایی، ایزدسالاری و انداموارگی جامعه بود. میبینیم که صاحبان کلیسا، پادشاهانی بودند که حتی قطعات بهشت را به اهالی زمین میفروختند و به واسطه خودخداپنداری، این آفت را به جامعه هم سرازیر میکردند و مردان قرون وسطی، تصمیمگیران در جزئیترین موارد صحنه عمومی و خصوصی شدند؛ زنان، کودکان، بیماران و پیران عناصری طفیلی معنا شدند. البته این اتفاق دفعی رخ نداد بلکه ابتدا زنان از تعاملات اجتماعی محروم شدند.
▪️زنان بر اساس نظر فلاسفه یونان، ناقصالعقل و جنس شر بودند؛ در نتیجه، قادر به خرید و فروش بی اذن همسر خود نبودند، در منزل نیز احترام و شأنیتی جز تولید موالید نداشتند و باید آنگونه بودند که مرد میپسندید. در حالیکه ما در روایت داریم «المرأة رَیحانة» یعنی زن گُل است؛ موجودی است رقیق، مظهر زیبایی و لطافت و رقت و مرد به این چشم به او مینگرد. اما احوال زن در قرون وسطی بسان این شعر قیصر امینپور بود که «گفت: احوالت چطور است؟ گفتمش: عالی است. مثل حال گُل! حال گُل در چنگ چنگیز مغول!»
▪️طغیان رنسانس، آغاز دوره مدرنیته و پیشزمینه انقلابهای فرانسه و آمریکا منجر شد تا زنانی که در ایجاد انقلاب از بافندگی گرفته تا امور نظامی سهیم بودند؛ خود را محق بداند که از حقوق شهروندی اعطایی انقلاب بهرهمند شوند. سردمداران موج اول فمینیسم، درخواست خود را با توسل به خردگرایی موجود در لیبرالیسم فریاد زدند. زن و مرد را عاقل و برابر دانستند که ویژگیهای جسمانی هیچ تاثیری بر آنها نمیگذارد؛ به مرور دستاوردهایی هم داشتند از جمله کسب حق رای، فرصتهای برابر آموزشی و شغلی، اصلاح قوانین مربوط به حق مالکیت، طلاق. اما همین برابری و ندیدن تفاوت جسمانی زن و مرد کار دست آنها داد. شاغل بودن برای زنان امری ضروری شد نه امتیازی برای آنها، صفات و آمال مردانه را به زنان تحمیل کردند و زنان را به کارهایی واداشتند که خارج از توان جسمی، عصبی و فکری آنها است و ساعت کار برابر با مردان بر آنها تحمیل کردند و.... همین موجب شد که در همان اوایل اقلیت دیگری از فمینیسم ایجاد شود که قائل به تفاوت بود؛ که به جای برابری در قانون و فرصتها در پی برابری در نتایج بود و مطلوب آنها وضع قوانین حمایتی برای زنان بود تا بیعدالتی گذشته در حق زنان را جبران کند.
▪️زنان فیمنیست هم مانند مردان قرون وسطی، یک طرفه به قاضی رفتند؛ هرچند با زحمات فراوان در طول دویست سال در برخی موارد راضی برگشتند اما با ندیدن کل و دادن ارکان فمینیسم به دست نظریههای معاصر خود، بذر آسیبهای فراوانی را کاشتند.
فمنیسیم مبتنی بر لیبرالیسم فشار روحی رقابت با مردان را به زنان تحمیل کرد، خانواده را با فردگرایی از آنها گرفت، لذت مادر بودن و تربیت فرزند را در کام او تلخ کرد و ارزش جنس زن بودن را به ضد ارزش مبدل کرد؛ ارزشهای مردوارگی را تحمیل و او را از آفرینش خود بیزار کرد.
📂 ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از عصر زنان
♦️ زن غربی، سرگردان در اعوجاج نظریهها (بخش دوم)
#اختصاصی
✍🏼| نسا خلیلی
▪️فمنیسیم مارکسیستی با ندیدن کلیات ماجرا و متهم کردن خانواده به اسم نظام مردسالار و کار غیرتولیدی، زنان را به نیروی ارزان کار یا کارگران رده پایین مبدل کرد. لذت و قدرت پرورش فرزند را به مهدکودکها واگذار کرد تا زنان بتوانند در عرصههای اجتماعی و سیاسی دیده شوند. هرچند این نظریه، بر پایههای اقتصادی استوار بود اما عملا چرخههای اقتصادی غیرتولیدی خانواده را فلج کرد و زن و مرد را مجبور به کار خارج از خانه، برای تامین معاش خود نمود. فمنیسیم رادیکال به دشمن مردان تبدیل شد و نسخۀ همجنسگرایی را برای استقلال عاطفی زنان تجویز کرد. فمنیسیم سوسیالیستی، مسئله زنان را تنها به مسئله کارگران تقلیل داد و جنبههای دیگر زن بودن را محو کرد. فمنیسیم پسامدرن، وجود «زن طبیعی» را منکر شد و او را ماهیتی سیال معرفی کرد؛ حال آنکه اگر زن مفهومی سیال است، پس فمینسیم در پی دفاع از کیست؟ از آنجا که زن تعریفی ندارد، چگونه باید از مشکلات و حقوق او دفاع کرد؟ باید باور کنیم که فمینیسم نه تنها دردی حقیقی از زنان را دوا نکرد بلکه قوزی بالای قوز شد.
▪️آیا کار فیمینستها در حقخواهی خود اشتباه بود؟ از نظر اسلام، دادخواهی زنان موج اول فیمنیسم که مورد ستم واقع شده بودند و بخشی از حقوق خود را از دست داده بودند؛ کار درستی بود. اما اشکال کار کجا است؟ زنان فیمینست تنها حق حقیقی و بعضا غیرواقعی خود را دیدند و وظایف را کتمان کردند و مردان قرون وسطی تنها وظایف حقیقی و بعضا غیرواقعی را دیدند و حقوق را منکر شدند؛ ولی در اسلام هر حقی، وظیفهای و هر وظیفهای حقی را به دنبال دارد. دید حقیقی و واقعی را باید از منشا درست طلب کرد. در نامه ۳۱ نهجالبلاغه آمده است «اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة، زن گلی است ظریف نه خادم و کارپرداز». این نگاه زن را دارای عزت و شرافتی میداند که اگر خواست میتواند در خانه کار کند و اگر نخواست، هیچکس حق ندارد او را مجبور کند. از طرف دیگر در آیه ۳۵ سوره احزاب میخوانیم که زن و مرد از لحاظ ارزشهای الهی و انسانی برابرند اما وظایفی دارند که به موجب آن از ترکیب ساختمان جسمی و روحی مختلف خلق شدهاند تا آن وظیفه را انجام دهند. نقش بیبدیل مادری تنها به زن داده شده است که عظمت او را در پرورش نسل بشر نشان میدهد. از سوی دیگر اسلام هم معتقد است که زنان میتوانند در خارج از خانه کارکنند البته مانند فیمینسم او را با تحقیر و تخریب از خانه فراری نمیکند. نگاه اسلام به زن ذوابعاد است و در آن نیاز نیست زن بخشی از خود را منکر شود تا بخش دیگر دست یابد. زن میتواند هم مادر باشد و هم فعال اجتماعی، مدیر خانه باشد و جویای علم. زن بودن در اسلام ارزش است نه ضد ارزش؛ در حالی که غرب در هر دورهای بخشی از او را منکر میشود.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
📌مرور سریع بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ (بخش اول)
🔴 عنصر اصلی سخنرانی؛ تحول
🔻نقش خدا:
ما تحول را از خدا میخواهیم؛ اما باید در این مسیر تلاش کنیم تا افضل خدا شامل حال ما شود.
🔻نقش افکار مردم در تحول/ هر مسئلهای:
۱. اندیشهها فعال میشود ⬅️ فکر را به نصاب لازم میرساند.
۲. اگر استقبال نکنند: فکر و عمل محقق نمیشود و فراموش میشود.
۳. برای تحقق خواستهها/ مطالبات بزرگ باید با مردم/ صاحبان فکر مطرح شود.
۴. عناصر موثر در ادامهٔ یافتن بحث: صاحبان فکر/ دانشجویان/ دانشگاهیان
🔻تحول = دگرگونی ( نقطه مشترک ما و دشمن تنها در لغت است.)
🔻تحول/ دگرگونی/ تغییر ساختار مورد انتظار دشمن = تغییر هویت جمهوری اسلامی
۱. تغییر قانون اساسی
۲. تغییر ساختار نظام اسلامی
۳. حذف تمام مواردی که مردم را یاد انقلاب و اسلام میاندازند؛ مانند حذف تکرار نام امام، مطرحشدن تعالیم امام، ولایت فقیه، راهپیمایی ۲۲ بهمن، روز قدس و...
۴. حذف انتخابات و حضور پُر شور مردم
🔻علت همراهی برخی عناصر با دشمن:
غفلت/ بیتوجهی/ انگیزههای دیگر
🔻هدف دشمن از تحول: تبدیل مردمسالاری اسلامی به حکومت باب میل استکبار
۱. حکومت فردی که او مطیع آنها باشد
۲. حکومتی مبتنی بر دموکراسی غربی (دموکراسی دروغ و فریب)
۳. حکومتی که بتوانند الف) تهدید و تطمیعش کنند. ب) با تهدید و تطمیعش به خواستهی خودشان برسند.
✍ گردآورنده نسا خلیلی
@qalamevazin
📌مرور سریع بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ (بخش دوم)
🔴 تحول از منظر رهبر انقلاب:
تغییر بخشها/ نقاط معیوب در حوزههای نظام اسلامی/ جامعه اسلامی
🔻 روش ایجاد تحول:
۱. شناسایی ضعفها ۲. با اراده قاطع ضعفها برطرف شود. ۳. تبدیل به نقطه قوت شود.
🔻 نیازمندی این تحول:
۱. داشتن اعتماد به نفس ملی: اعتماد به استعدادها/ توانایی خود. نتیجه آن: مسئولین جرات صحبت از تحول و اقدام به تحول خواهند یافت.
۲. هوشیاری: یعنی حتی دلسوزان بیدقتی نکنند. اگر بیدقتی شود، به نقاط قوت ضربه وارد میشود.
🔻برای ضربه نخوردن باید نقاط قوت را بشناسیم. (در موردش باید فکر کنید.)
🔻 نقاط قوت:
۱. استحکام بنیه درونی نظام اسلامی و ملت ایران.
این استحکام ناشی از ایمان مردم است؛ ایمان قلبی/ ایمان به خدا/ دینداری/ ایمان به قرآن/ ایمان به ائمه هدی
🔻 نشانهٔ استحکام: غلبهٔ ملت ایران بر زنجیرهٔ خصومتهای پیدرپی چندساله، مانند؛ کودتا، تحریم، فشار سیاسی، تهاجم رسانهای بی سابقه: (الف) ایران هراسی ب) انقلاب هراسی، نمونه: اغتشاشات اخیر)
۲. پیشرفتهای بزرگ ملت ایران
در حوزههای: علم/ فناوری/ زیست فناوری/ سلامت مانند کرونا/ هستهای/ هوا و فضا/ دفاعی/ زیرساختهای کشور( جاده، ریل، سدسازی، آبرسانی مانند غدیر، ساخت بیمارستان)/ روابط خارجی( عدم انزوا)
🔻 در تحول، نه جمهوری باید آسیب ببیند نه اسلامی. این نقطه قوت ماست.
✍ گردآورنده نسا خلیلی
@qalamevazin
📌مرور سریع بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ (بخش سوم)
🔴 ضعفها
🔻عیوبِ مجموعه نظام: ضعف در اقتصاد کشور، میراث گذشتگان قبل از انقلاب و بعضی هم بعد از انقلاب:
۱.مهمترین مشکل، تصدیگری دولتی: الف) نباید بنگاهها/شرکتهای دولتی/ شرکتهای شبه دولتی با بنگاههای خصوصی و مردمی رقابت کنند. ب) تفکر منتهی به دولتیشدن اقتصاد اشتباه بود. ( اگر کلید اقتصاد دست دولت باشد، عدالت اقتصادی به وجود میآید.)
راهکار؛ نقش مردم: مدیریت و فعالیت اقتصادی/ نقش دولت: دقت و مراقبت و نظارتهای لازم
۲. وابستگی به صادرات نفت خام
۳. وابستگی به دلار. راهکار: کنار گذاشتن دلار و استفاده از پولهای محلی برای معامله/ صادرات/ واردات.
۴. رشد اقتصادی ضعیف راهکار: رشد سریع و مستمر در صورت کمک و هدایت مردم.
۵. عدم فکر در مورد راههای مشارکت مردم. نیاز ما: مسئولین/ صاحبنظران، نقشه ورود مردم در حوزههای اقتصادی را به مردم نشان دهند.
۶. کم تحرکی در تجارت خارجی با وجود ظرفیت تولید داخلی زیاد در بخشهای صنعتی و کشاورزی
۷. ضعف در قانونگذاری در حوزه بودجهٔ سالانه
🔻عیوب مرتبط با مردم: مرتبط با مسائل اقتصادی
۱. اسراف: مصرف زیاد گاز/ هدر رفت آب/ دور ریختن نان
۲. تجملگرایی افراطی: بالارفتن هزینههای ازدواج با مسابقه تجملگرایی
۳. عدم تعصب نسبت به استفاده از تولید داخلی
۴. عدم گذشت و اغماض، نمونه؛ اختلاف نظر در مسائل سیاسی= ایجاد دوقطبی در جامعه
✍ گردآورنده نسا خلیلی
@qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 موشنگرافی بعضی از مهمترین خبرهای خوب سال ۱۴۰۱
🔻رهبر انقلاب: «جامعه راکد نیست، در حال حرکت است در حال پیشرفت است.» ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
کاری از: کارگاه هنری نفحات
@qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چه شد که بیحجابهای قبل از انقلاب حجاب رو پذیرفتند؟
🔻جای هویتبخشی در احساس نیاز به حجاب خالی است.
@qalamevazin
طعم ناب تحول (۱)
✍ نساء خلیلی
از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست. امسال که بهار جسم و جان، مصادف باهم شدهاند؛ شاید کسی به ما گوش زد میکند که رفیق، چه زمانی تو هم متحول میشوی!
در کلام بزرگان، «تحول ناظر به تغییر نقاط ضعف و برجستهترکردن نقاط قوت است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۰۱/۰۱) پس قدم اول آن است که در خود جستجو کنیم. نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم.
ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که انسان با واقعیتِ خود روبهرو شود؛ آن هم فارغ از خطوات شیاطین جنی که گاه ریا را جای خداپرستی، یاس را در قالب تواضع، خودپرستی را در قالب عبادت، غفلت را در قالب مشغله، به انسان قالب میکنند.
در این فرصت مغتنم ماه رمضان بیپرده با خود سخن بگوییم و متوجه شویم از ماه رمضانِ سال گذشته تا امسال، چه بذرهایی را در وجودمان پرورش دادیم؟ از چه اموری غفلت کردیم؟ فرآیندِ رشد و تعالی در وجود ما صعودی بوده است یا نزولی؟ برای این کار، هیچ یاری بهتر از قلم و کاغذ نیست.
این سرآغازِ چشیدنِ طعمِ تحول است.
@qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «داستان انقلاب تناور» به روایت رهبر انقلاب
🔻ملت ایران از هفت خوانی عبور کرده است که ملتهای دیگر از یک خوانش هم نمیتوانستند عبور کنند.
@qalamevazin
برداشتی از ترکیب «حرام سیاسی»
✍ نساء خلیلی
۱. رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام از واژه «حرام سیاسی» استفاده کردند، به نظر نگارنده، برای دستیابی به مفهوم حرام سیاسی از منظر ایشان، ابتدا باید تعریف و نسبت هر واژه را در منظومه فکری ایشان بدانیم. از این رو، ابتدا باید بدانیم اسلام سیاسی که در دل آن حرام و حلال معنا مییابد، چیست؟ سیاست در گفتمان انقلاب به چه معنا است؟ چه اموری در آن حرام سیاسی اعلام میشوند؟
۲. از منظر رهبر انقلاب «اسلام سیاسی یعنی همین اسلامی که توانسته با تشکیل حکومت، دستگاههای گوناگون، نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و غیره به وجود بیاورد و یک هویّت دینی و اسلامی را برای یک ملّت ایجاد بکند؛ این، آن چیزی است که در مورد دین [میشود گفت]. بنابراین تعریف قرآن از دین یک چنین چیزی است؛ این را نمیشود فروکاست به کارهای کوچک، به یک اعمال عبادی صِرف و محض.»(۱۳۹۹/۱۲/۲۱)
۳. در گفتمان انقلاب، «سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم میرویم؛ آیا به سمت هدفها داریم حرکت میکنیم یا زاویه گرفتهایم و داریم از هدفها دور میشویم؟ معنای واقعی سیاست این است. آنوقت در خلال این نگاه، تکلیف آدمها و اشخاص و گروهها و احزاب و جریانها روشن میشود که آیا داریم به سمت عدالت اجتماعی میرویم؟ آیا داریم به سمت استقلال واقعی دینی میرویم؟ آیا داریم به سمت ایجاد تمدّن اسلامی میرویم، یا داریم به سمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا و تحتتأثیر قرار گرفتن نسبت به بافتهها و یافتههای بیمغز غربیها حرکت میکنیم؟ این خیلی مسئلهی مهمّی است که سبک زندگی ما، ما را به کدام طرف دارد میکشانَد؛ این نگاه، نگاه سیاسی است که میبینید از فرهنگ سرچشمه میگیرد؛ بنابراین در دل فرهنگ، سیاست هم هست. با این نگاه به حوادث جامعه باید نگاه کرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۳۱)
۴. «حجاب، جزو فروع دین است. حرمت آمیزش جنسی حرام، جزو فروع دین است. اما نفس مقولهی حریم جنسی، یعنی بین دو جنس حریمی وجود داشتن، یک اصل است. صحبت چادر سیاه نیست؛ صحبت روگیری نیست؛ صحبت اینکه حریم باید چطور باشد، نیست. ممکن است این مقوله، در زمانهای مختلف و به مناسبتهای مختلف و در جاهای مختلف، شکلهای مختلفی پیدا کند. اما نفس این حریم، یکی از اصول تفکر اسلامی ماست.»(۱۳۷۱/۰۹/۰۴) پس حرامهای سیاسی در تضاد با اصول تفکر اسلامی و واگرایی نسبت به آرمانها معنا مییابند، خواه آن امر جزو اصول دین باشند یا جزو فروع دین.
۵. بنابراین، در گفتمان انقلاب اسلامی، سیاست از فرهنگ سرچشمه میگیرد و دو عنصر حرکت عمومی جامعه و حرکت به سمت آرمانها از عوامل تعیین کننده در اعلام مُحرمات سیاسی است. رفتارهای ضد استقلال، ضد عدالت اجتماعی، ضد ایجاد تمدن اسلامی، اقدامهای وابستهساز به غرب، حرکتهای ضد سبک زندگی اسلامی همه جزو محرمات سیاسی میتوانند قرار بگیرند. و وظیفه کل نهادهای حکومتی است که نسبت به حفظ هویت دینی و اسلامی ملت کوشا باشند که این تنها محدود به رفتار و سلیقهٔ یک دولت خاص نیست بلکه همهٔ ارکان نظام باید بر اجرای آن بکوشند چرا که؛ بنمایه و معنا پیداکردن حکومت اسلامی در حفظ هویت دینی ملت و تلاش برای اقامهٔ دین در جامعه است. در اینجا این جمله معنا مشخصتری مییابد که «مسئلهی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب، هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.» (۱۴۰۲/۱/۱۵)
@qalamevazin