eitaa logo
قلمرو حقیقت
322 دنبال‌کننده
77 عکس
69 ویدیو
2 فایل
قلمرویی به وسعت تمام طیف‌های فکری... فضایی برای حرف‌های نو و بستری برای تفکری جدید.... 💥تعصب ممنوع💥 اینجا فقط جای عقل و منطق است. محتواهای ارسالی پس از تنقیح و تصحیح بارگذاری می‌شود. ارتباط با مدیر، پرسش و پاسخ، ارسال یادداشت و تبادل @S_mohammad_mosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
آدمی بهتر است پیش از اهتمام به هر باوری نیاز و اضطرار خویش را نسبت به آن رفتار و باور بسنجد، اگر میل و خواهشی در درون نباشد کارآمدترین علم و غنی‌ترین دین نیز شایسته‌ی کردار نمی‌گردد. @Qalamro_din
دین‌داری در ساحت شاخصه‌های کمال‌گرایی، مادامی مفید و سودمند می‌گردد که انسان دين را تنها راه برای رفع نیازهای خود بداند. @Qalamro_din
تعریف دین از نگاه متفکران غربی 1- تعاریف هنجاری و ارزشی: شلایر ماخر، مؤسس الهیات اعتدالی، دیانت را موضوعی تجربی معرفی کرده و احساس وابستگی مطلق و احساس تناهی در برابر نامتناهی را، عنصر مشترک همه ادیان می داند. ۲. تعاریف ماهوی و توصیفی: تعاریف ماهوی در جستجوی پاسخ به این پرسش اند که دین چه ماهیتی دارد؟ از دیدگاه هربرت اسپنسر، دین اعتراف به این حقیقت است که کلیه موجودات، تجلیات نیرویی هستند که فراتر از علم و معرفت ماست. ۳. تعاریف کارکردگرایانه: این دسته از تعاریف یک‌نواخت نیستند و بر این مطلب دلالت دارند، که دین چه کاری انجام می‌دهد؟ پاره‌ای از آن‌ها کارکردهای فردی یا اجتماعی دین و پاره‌ای دیگر کارکردهای منفی یا مثبت را گزارش داده‌اند. برای نمونه، براولی می‌گوید: دین بیش از هر چیزی کوششی است برای آنکه حقیقتی کامل را در تمام وجود و هستی‌مان بازنمایی کنیم. 4_ تعاریف ترکیبی: این دسته از تعاریف، به گونه ای متنوع اند که انواع گوناگونی از تعاریف اعتقادی، اخلاقی، سمبلیک، آدابی و غیره را دربر دارند. برای نمونه، از دیدگاه کارل دول، دین، عبارت است از نظام متحد اعتقادات و آداب، که به یک حقیقت مافوق تجربی و متعالی مرتبط می‌شود و تمام معتقدان و پیروان خویش را در جهت تشکیل یک جامعه اخلاقی، وحدت می‌بخشد. @qalamro_din
اولین سخنی که به تناسب امیال و اهدافِ انسان‌ها در نخستین مواجهه با آموزه‌های دینی شایسته تبیین است، ضرورت و یا عدم ضرورتِ پایبندی به دین است؛ البته مى‏ توان با تلقين‏‌ها و شعارها افرادى را تحريك كرد و به راه انداخت، اما این شیوه نه شایسته‌ی دین است و نه ‌لایق انسان. @Qalamro_din
دركِ نياز و افتقار و اضطرار، آن حلقه‏‌ى واسطى است كه هم در مرحله‏‌ى دين‌شناسى و هم در مرحله‌ى عمل به دین به آن نياز داريم. @Qalamro_din
شایسته است، آدمی پیش از اهتمام به هر باوری نیاز و اضطرار خویش را نسبت به آن رفتار و باور بسنجد، اگر میل و خواهشی در درون نباشد کارآمدترین علم و غنی‌ترین دین نیز شایسته‌ی کردار نمی‌گردد. @Qalamro_din
انسان‏شناسى اسلامى با شناختِ دو ساحت نفس و بدن و بسنده نکردن به عقل و تجربه در شناخت کامل آن دو، نیازمندى بشر به دین را مى‏پذیرد. @Qalamro_din
در اوِستا منظور از دین، دَئِنا است و آن را به‌معنای نگاه کردن و نگریستن گرفته‌اند؛ اما نه به‌معنای دیدن معمولی، بلکه منحصراً در قامت شهود است و وسیله‌ای که آدمی، حقیقت خدایی را با آن در می‌یابد. @Qalamro_din
واژه‌ی دین و مشتقات آن در تورات به معنای جزا و داوری این جهان به‌کار رفته است و این واژه در تلمود، به معنای داوری و جزا در قیامت به‌کار گرفته می‌شود. @Qalamro_din
📚 💠 مدرنیسم مفهومی است؛ که مدتی است در اکثر محافل دانشگاهی به آن توجه می‌گردد، و در اکثر مقالات علوم انسانی به آن پرداخته می‌شود. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din
📚 💠 در مواجهه دین و عقلانیت انسان‌ها را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد: ۱-عقلانیت محض. ۲-عقلانیت دینی. ۳-دین عقلانی ۴-دین عقلانی به همراه مفسر روحانی. 🌐 آدرس کانال : @qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 💠 برای آنکه بتوانیم به صورت جامع مقوله دین و مدرنیسم را مورد پژوهش قرار بدهیم، لازم است که ابتدا نگاهی مختصر به تعاریف هر کدام از این عناوین داشته باشیم. در قسمت اول بررسی دین و مدرنیته به ارائه تعریفی بیطرفانه از مدرنیته خواهیم پرداخت. 🌐 آدرس کانال:  @qalamro_din
📚 💠معرفت شناسى دينى، يك نوع معرفت درجه‌ى دوم است كه شخص معرفت شناس با ديد تاريخ‌مند خود، به معارف دينى نظر مى‌كند و از مبادى تصورى، تصديقى، احكام و عوارض آن گزارش می‌دهد. براى توضيح بيش‌تر لازم است به يك تقسيم‌بندى كلى در زمينه‌ى معرفت شناسى اشاره كنيم. معرفت شناسى، به دو گونه‌ى معرفت شناسى پيشينی و معرفت شناسى پسينى تقسيم شده است. 🌐 آدرس کانال: @qalamro_din