📌کار؛ ملاک ارزش و مالکیت
📍مالکیت باید مستقیم یا غیرمستقیم به کار مربوط شود، یعنی ارزش مربوط به کار است. تنها کار است که از نظر اسلام ارزش میآورد، خواه کار مستقیم، خواه کار غیرمستقیم. اما بدون کار، نه مستقیم و نه غیرمستقیم، اصلاً از نظر اسلام مالکیت و ارزش معنی ندارد. نه مالکیت و نه ارزش. بنابراین، زمین، ملک کسی نیست. آبهای معمولی که رویش کار نشده، ملک کسی نیست. معدنهایی که رویش کار نشده، ملک کسی نیست. جنگلهایی که رویش کار نشده، ملک کسی نیست. کوهها ملک کسی نیست. طلا و مس ملک کسی نیست. نور آفتاب ملک کسی نیست. چیزهایی که انسان میبیند به درد میخورد اما کسی کاری روی آن نکرده، ملک کسی نیست. ارزش مالکیت ندارد. به محض این که یک نفر روی یکی از اینها کار کرد، آن وقت ارزش و به دنبال آن مالكيت به وجود میآید. بنابراین، مالکیت باید به هر صورت، یا مستقیم یا غیرمستقیم، به کار مربوط شود. ارزش هم باید مستقیم یا غیرمستقیم، به کار مربوط شود.
✍شهید بهشتی
رهیافتهای اقتصادی،ش۳، ص۷و۸
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
7.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌شعار مرگ بر آمریکا میدیم اما دلارش رو میپرستیم
📍چرا دلار تعیینکننده در قیمتگذاری ماست؟
حتی ما میتوانیم برای کنترل فضای روانی جامعه اعلام قیمت دلار را ممنوع کنیم.
📍 بانک مرکزی به جای مدیریت و کنترل بازار، خود را تابع بازار قرار داده است.
🎙دکتر سید مهدی زریباف
عضو هیات علمی گروه اقتصاد و رییس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه علامه عسکری
#دلار #اقتصاد
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
علم و عمل نوشته مائده ترکمانی.pdf
437.7K
«علم و عمل»
علم بهعنوان موتور محرک توسعه کشورها شناخته میشود، اما تنها تولید علم کافی نیست؛ بهرهوری و همراستایی آن با تقاضای واقعی اقتصاد، چالشی است که بسیاری از کشورها با آن مواجهاند. ایران با وجود تولید علم برجسته، همچنان در زمینه رشد اقتصادی و رفاه عمومی با مشکلاتی روبهرو است. این مقاله به بررسی رابطه پیچیده میان سرمایه فکری، بهرهوری تولید و رشد اقتصادی میپردازد و نقش دولت در تنظیم بازار عوامل تولید را مورد تاکید قرار میدهد. در نهایت، این سوال مطرح میشود که چرا با وجود ظرفیتهای علمی بالا، نتایج ملموس اقتصادی در کشور نمایان نیست؟
✍مائده ترکمانی
پژوهشگر اقتصاد
#علم_و_عمل #اقتصاد #سرمایه_فکری #رشد_اقتصادی #پیشرفت
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
مقدمه ای بر کتاب بازنگری در اقتصاد اسلامی_سید حسین نصر.pdf
220.3K
📌مقدمه سید حسین نصر بر کتاب "بازنگری در اقتصاد اسلامی" که توسط المغربی، عباس میرآخور، تاکین و اقبال نوشته شده است.
📍لینک اصل کتاب:
📎 https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-41134-2
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
(Palgrave Studies in Islamic Banking, Finance, and Economics) Nabil El Maghrebi, Abbas Mirakhor, Tarık Akın, Zamir Iqbal - Revisiting Islamic Economics_ The Organizing Principles of a New Paradigm-Pal.pdf
2.39M
📚 کتاب بازنگری در اقتصاد اسلامی
✍ المغربی، عباس میرآخور، تاکین و اقبال
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
19.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از دقایق پایانی جلسه آخر دوره مطالعاتی کتاب #فریب_بزرگ (ششم دیماه) با تدریس پرفسور مسعود درخشان:
00:00 دولت در بحران است
00:55 چرا در زمان دولت شهید رئیسی تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ نداد؟
01:30 جنگ با بانک آینده یا استکبار جهانی!
02:12 راه حل بحران بانکی در ایران
03:10 سوال در مورد ماهیت بورس ها
05:30 سوال در مورد سرمایه گذاری خارجی
06:30 همه عاشقند
06:45 ما هم عاشقیم
🎙پرفسور مسعود درخشان
#اقتصاد #بحران #دولت #یابانک_یامردم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چرا بانکها برای تسهیلات کارمندان و بنگاههای خودشان کاملا تراز هستند اما نوبت به وامهای مردم که میرسد میگویند ناترازیم؟!
📍بخش زیادی از تسهیلات بانکها به بنگاهها و اشخاص حقوقی یا حقیقی وابسته به خودشان اختصاص یافته که یک قلمش پروژه ایران مال است. حجم تسهیلات این پروژه که متعلق به یکی از بانکهای خصوصی کشور است چنان کلان بوده که ۲۵٪ از افزایش پایه پولی کشور در سال ۱۴۰۲ صرفا نتیجه تسهیلات عجیب و غریب همین پروژه بوده است!
📍این توضیحات و سوالات را امروز در جلسه شورای عالی مسکن نیز در حضور رئیس جمهور از رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد پرسیدم ولی پاسخی دریافت نکردم. لذا امشب مجددا روی آنتن زنده همین سوالات را پرسیدم و همچنان منتظر دریافت پاسخ آقایان هستم...
🎙دکتر منان رئیسی
نماینده مجلس شورای اسلامی
#یابانک_یامردم #وام #تسهیلات #مردم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مجید جان دلبندم را یادتان هست؟!!😉
📍حکایت حال نئولیبرالهای شده!
هر چی به آنها میگوییم: مجید جان علت اصلی تورم "رهاسازی و گرانکردن ارز است"؛
باز میگویند: نه!!!
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
📌 پیشنهادات پرفسور مسعود درخشان (استاد تمام اقتصاد) به دولت شهید رییسی، بهمن ۱۴٠٠
ایشان معتقدند راهکار اقتصادی کشور فقط در بیانات امامین انقلاب است.
📎 https://atna.atu.ac.ir/fa/news/303422/نقدها-و-توصیههای-کلیدی-مسعود-درخشان-به-تیم-اقتصادی-دولت-سیزدهم
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
يَسأَلونَكَ عَنِ الأَنفالِ ۖ قُلِ الأَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسولِ(انفال، ۱)
📌انفال و عدالت اقتصادی
📍انواع مالکیت در اسلام
1⃣ اموال عمومی؛ سرزمینهایی که مسلمین در جهاد فتح کردند (مفتوح العنوه). اینها برای عموم مردم است و تولیت آن دست امام و جانشینی اوست.
2⃣ اموال امام (دولتی) مثل انفال، فی، خمس و... مخصوص شان حاکمیتی امام است.
3⃣ اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست میآید.
📍چند نکته مهم اقتصادی پیرامون انفال
📍نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛ مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است.
📍صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست. ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه (جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳)
📍مجموع روایات انفال را مخصوص پیامبر ص و جانشین او دانستند. (مقاله ولی امر و مالکیت انفال)
📍بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد.
📍انفال در غیبت امام برای عموم مردم است
صاحب حدائق: ظاهر المشهور هنا هو تحليل ما يتعلق من الأنفال بالمناكح و المساكن و المتاجر خاصة و أن ما عدا ذلك يجري فيه الخلاف على نحو ما تقدم في الخمس. و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481)
📍انفال برای غیر شیعیان هم هست.
امام خمینی: الأقوى حصول الملك #لغير_الشيعي أيضا بحيازة ما في الأنفال من العشب و الحشيش و الحطب و غيرها، بل و حصول الملك لهم أيضا للموات بسبب الاحياء كالشيعي. (تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369)
در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. علاوه بر انفال مباحات عامه و اموال عمومی که بخش قابل توجهی از ثروت در جامعه اسلامی را شامل میشود هم برای عموم مردم است.
📍مصادیق انفال:
زمینهای موات؛ زمینهای بیمالکه مثل جنگل و دریا و کوه و...
معادن (ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند.
و.....
📍عدالت بنیادین در دو ساحت
۱- منابع مثل انفال و...
۲- درآمدهاست که طبیعتا اولی مهمتر است. اصل ۴۵ قانون اساسی انفال را در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است.
📍مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %۵۰ تا ۷۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمینهای موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمانها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایهداری شده و فئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایهای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد.
✍محمدامین رضایی
#انفال
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تببین حقیقت بود!
📍کلیپ بسیار ارزشمند درمورد نقش بصیرت در شرایط دشوار و جنگ همه جانبه کنونی
🎙مقام معظم رهبری
#بصیرت #انقلاب #تبیین
با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇
https://eitaa.com/qasd_ir