eitaa logo
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
1.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
6 فایل
☘️ به کانال قطعه ای ازبهشت خوش اومدید☘️ جهت ارتباط با بنده 😊 سوالات شرعی مذهبی اعتقادی شبهات و تعبیر خواب و...🤔 به ایدی زیر پیامک بدید✉️ 👇👇👇👇 @Haren_88 ❤️کپی صلوات❤️ خوش اومدید
مشاهده در ایتا
دانلود
✨زندگی عمر کردن نیست، بلکه " رشد" کردن است. 💫عمر کردن کاری است که از همه حیوانات بر می آید. 💫اما رشد کردن هدف والای انسان است. 💫که عده معدودی میتوانند ادعایش را داشته باشند... ‌ 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
معطر ﺑﻮﺩﻥ، ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﻞ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ و بی هیچ توقعی لبخند می زنند و مهربانند... روزتون پر از لبخند 😊 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🇮🇷کانال مذهبی خادم الشریعه🇮🇷 برکت در لغت به معنای ثبوت و پایداری خیر الهی در چیزی (۱) و رشد و افزایش آن است. (۲) و در اصطلاح دينی برکت چيزى است كه در آن خير معنوى و يا مادى منتهى به معنوى وجود داشته باشد. علامه طباطبایی برکت را امری غیرمحسوس و اعم از مادی و معنوی دانسته و به نظر ایشان اینکه چیزی برکت پیدا کند، منافاتی با سیر کلی دنیای مادی و نظام اسباب و مسببات ندارد. (۳) شاید در دور و اطراف خودتان هم دیده باشید که برخی افراد با درآمد نسبتا کمی زندگی راحت و آسوده ای دارند در حالیکه دیگری با همین میزان درآمد و یا حتی بیشتر، همیشه گرفتار و درگیر مشکلات اقتصادی ست. گاهی برای مالی برنامه ریزی می شود ولی با یک بیماریِ ناگوار یا یک حادثه ی پیش بینی نشده، تمام برنامه ها به هم ریخته و بدون اینکه از این مال استفاده ی مفیدی شود،‌ از دست می رود. این مال می تواند مصداق یک مال بی برکت باشد. پس برکت چیزی ست که در زندگی انسان مفید و مایه رشد و تکامل شده و در هر چیزی به معنای افزایش و رشد همان چیز در جهتی است که آن چیز برای آن ایجاد شده و در مسیر کمالی انسان می‌تواند مفید باشد. برکت می تواند در چیزهای زیادی مصداق پیدا کند. مالِ بابرکت، خانه ی بابرکت، همسر بابرکت و …  هر کدام می توانند باعث رشد و تکامل انسان در مسیر سعادت شده و او را در تقرب به خداوند و رسیدن به کمال کمک کنند. البته همیشه نمی توان مشکلات در زندگی را به بی برکتی ربط داد. برکت همانطور که عرض شد، چیزی ست که انسان را به سمت کمال و رشد سوق می دهد. یکی از بابرکت ترین زندگی ها، زندگی هست که در آن گناه انجام نشده و انسان همواره خداوند را ناظر بر اعمالش حس کند. یکی از بهترین و برترین مواضعی که انسان می تواند رضایت الهی را کسب کرده و به کمال برسد، جایی ست که در مواجهه با گناه،‌ رضایت پروردگار را بر رضایت نفسش ترجیح داده و به نفسش سختی می چشاند. این یک واقعیت است که در هجوم بلا و سختی هاست که روح انسان رشد کرده و به تکامل می رسد. به همین دلیل هم بیشترین مصائب و مشکلات را در زندگی پیامبران و اولیاءالله می بینیم. وقتی خداوند به بنده ای از بندگانش لطف مخصوصی دارد، او را گرفتار سختی ها می کند و عبارت «البلاء للولاء» مبین همین مطلب است. امام صادق (عليه السلام) به سدیر فرمود: «إنَّ اللّهَ إذا أحَبَّ عبدا غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّا، و إنّا و إيّاكُم يا سديرُ لَنُصبِحُ بهِ و نُمْسي»؛ خداوند هرگاه بنده اى را دوست بدارد او را در بلا غوطه ور مى سازد. اى سدير! ما و شما روز و شبمان را با بلا سپرى مى كنيم. (۴) در روایتی نقل شده روزی عبداللّه بن ابی یعفور نزد امام صادق (علیه السلام) به شکوه و گلایه پرداخت که من همیشه در سختی و بیماری به سر می برم. امام (علیه السلام) در جواب فرمودند: «لو یعلم المؤمن ما له من الأجر فی المصائب لتمنّی أنّه قرض بالمقاریض»؛ اگر شخص مؤمن بداند که پایداری در برابر مصائب و سختی ها چه اندازه اجر و ثواب دارد آرزو می کند که بدن او با قیچی قطعه قطعه شود. (۵) این ادعا که افراد بی قید نسبت به اوامر الهی، شرایط همیشه مطابق میلشان پیش رفته و زندگی راحت و خوبی دارند، امر صحیحی نیست. هر کسی در دنیا به شکلی در رنج است. این کلام خداوند است که انسان را در رنج آفریده. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ»؛ براستى كه انسان را در رنج آفريده‏ ايم. (۶) و البته مومنین بیشتر. در روایت هست که روزی امام صادق (عليه السلام) به اصحاب خود فرمود: «لا تَتَمَنَّوا المُستَحِيلَ، قالوا: و مَن يَتَمَنَّى المُستَحيلَ؟! فقالَ : أنتُم، أ لَستُم تَمَنَّونَ الراحَةَ في الدنيا؟! قالوا: بَلى، فقالَ: الراحَةُ للمُؤمِنِ في الدنيا مُستَحيلَةٌ»؛ آرزوى محال نكنيد! عرض كردند: چه كسى آرزوى محال مى كند؟ فرمود: شما؛ مگر نه اين كه آرزومند آسايش در دنيا هستيد؟ عرض كردند: چرا. فرمود: آسايش براى مؤمن در دنيا محال است. (۷) اما رنج و دردهایی که غیر مومنین در دنیا متحمل می شوند را می توان به نحوی بدتر و سخت تر از رنج اهل ایمان دانست. چون آنها فقط در سختی هستند، بدون هیچ امیدواری. قرآن می فرماید: «...ان تکونوا تألمون فانهم یألمون کما تألمون و ترجون من الله ما لایرجون...»؛ ... اگر شما درد مى ‏كشيد آنان [نيز] همان گونه كه شما درد مى ‏كشيد درد مى ‏كشند و حال آنكه شما چيزهايى از خدا اميد داريد كه آنها اميد ندارند... . (۸) نکته همین است که در قسمت دوم آیه آمده. مومنین این رنج ها و ناملایمات را به سببی تحمل کرده و امیدشان به خریدن لبخند رضایت الهی ست. زیرا پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) وعده داده است که: «إنَّ الرّجُل لَيكونُ لَه الدَّرَجةُ عندَ اللّهِ لا يَبلُغُها بعملِهِ، حتّى يُبْتَلى ببلاءٍ في جِسمِهِ فيَبلُغَها بذلكَ» ؛ براى آدمى نزد خداوند درجه اى است كه او با عمل خود بدان نمى رسد، مگر آن كه بدن
ش به بلايى گرفتار شود و بدين وسيله، به آن درجه دست يابد. (۹) ضمن اینکه، راحت بودن غیر مومنین به هیچ وجه امر غریبی نیست. خیلی از ما چنین چیزی را به عینه مشاهده کرده ایم. اما اینکه در روایت بیان شده با کارهایی مثل صله رحم، نیکی به والدین و امثالهم خیر و برکت در زندگی ایجاد می شود، منظور صرفا خیر و برکت مادی نیست. همانطور که عرض شد برکت چیزی ست که در زندگی انسان مفید و مایه رشد و تکامل شده و در هر چیزی به معنای افزایش و رشد همان چیز در جهتی است که آن چیز برای آن ایجاد شده و در مسیر کمالی انسان می‌تواند مفید باشد. پس بیماری یا مشکلات مالی، به هیچ وجه نشان دهنده بی برکت بودن زندگی یا مال نیست. انسان مومن باید دیدش فراتر از دنیای مادی و مسائل دنیایی باشد. دید انسان مومن، اعم از دنیای مادی و معنوی ست. اگر اینگونه بیندیشیم که بدترین و سخت ترین زندگی ها متعلق به انبیاء و اولیاءالله بوده. یعنی اباعبدالله مراعات عوامل برکت زا را نمی کرده که در یک روز تمام خانواده و هست و نیستش را از دست داد!؟ یا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه چیزی در مورد برکت در عمر را مراعات نکرده بود که عمرش اینهمه کوتاه شد؟! این نکته را مدام باید به خودتان یادآوری کنید که شما به طمع خوشی های دنیا نیست که مومن شدید و به خاطر رسیدن به نعمات مادی نیست که از مال حرام پرهیز می کنید. و منظور از برکت در آیات و روایات،‌ زیادی و رشد در مادیات و زندگی دنیایی شما نیست. برکت چیزی ست که شما را به رشد و کمال نزدیک کند؛ آن هم رشد و کمالِ‌ حقیقی. انتخابی که شما داشته اید و سختی هایی که در راه خدا متحمل می شوید، بسیار باارزش تر از اینست که با پاداش های مادی و خوشی های چند روزه ی دنیا پاسخ داده شود. دنیا و تمام زیبایی های آن در نزد خداوند بازیچه ای بیش نیست. «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»؛ اين زندگي دنيا جز لهو و لعب چيزي نيست، و زندگي واقعي سراي آخرت است، اگر آنها مي‏دانستند. (۱۰) اگر اطاعت و بندگی را می شد با نعمات دنیا پاداش داد، برترین و زیباترین آن باید به اولیاءالله داده می شد،؛ حال آنکه خداوند دقیقا برعکس این را فرموده: «وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ» ؛ و اگر [بهره مندی کفار از انواع نعمت های مادی و تهیدستی مؤمنان، سبب] این نبود که همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق] بر محور کفر امتی واحد شوند، ما برای خانه های کافران به [خدای] رحمان سقف هایی از نقره قرار می دادیم و نردبان هایی که با آن بر بالای خانه ها برآیند. (۱۱) پس نعمات دنیا آنقدر در نزد خداوند بی ارزش است که اگر بنا به مصالحی نبود، تمام آن را به کفار هدیه می کرد. حتما این کلام امیرمومنان (علیه السلام) را بسیار شنیده اید که فرمود: «دُنياكُم هذِهِ أزهَدُ عِندي مِن عَفْطَةِ عَنزٍ»؛ اين دنياى شما نزد من از آب بينى يك بز هم ناچيزتر است. (۱۲) پس خیر و برکت لزوما در مادیات نیست؛ (هرچند می تواند مصداق هایی هم در این دنیا پیدا کند). برکت در عمر و زندگی می تواند این باشد که مومن با تمام سختی ها و رنج هایی که به آن مبتلا می شود، هرگز چشمش را از پروردگار برنداشته و حاضر به وارد شدن مال حرام در زندگی اش نمی شود. برکت می تواند داشتن یک همسرِ همراه در دینداری یا یک فرزند سربه راه و صالح باشد. و مهمتر از اینها برکت می تواند قدرت اندیشه و تفکر باشد که راه را در برابر مومن روشن کرده و از کج شدن به مسیر شقاوت نگهداری می کند. پس همواره باید خداوند را شاکر بود و خیر و برکت های پنهان در زندگی را پیدا کرد. نکته ی دیگر اینست که هیچکدام از اسباب و عللی که در احادیث در مورد برکت در زندگی، یا افزایش رزق و روزی بیان شده، علت تامّه نیستند. یعنی منظور از اینکه با صله رحم عمر زیاد می شود این نیست که اگر کسی صله رحم انجام داد،‌ حتما و قطعا عمر طولانی خواهد داشت. بلکه صله رحم یکی از عللی ست که باعث اضافه شدن عمر می شود. اما اگر کسی در بازگشت از منزل اقوام و آشنایان، قوانین راهنمایی را مراعات نکرد، می تواند دچار تصادف شده و در دم جان دهد. خواندن فلان دعا یا سوره موجب افزایش رزق و روزی ست، اما اگر کسی دنبال کسب و کار نرفت، یا بی گدار به آب زد،‌ یا از توانایی هایش به درستی استفاده نکرد و ...،‌ خواندنِ‌ هر روز و هر شبِ این دعا هم فایده ای برایش نخواهد داشت. پس محقق نشدنِ امری که در روایت بیان شده،‌ می تواند علت های مختلفی داشته باشد که بیشترین این علل هم در خود ما و عملکرد ما ریشه دارد. و نکته ی آخر اینکه هرگز نباید یک برهه از زندگی خودتان را با همین قسمت از زندگی دیگران مقایسه کنید. اولا که شما مشکل
ات و سختی های زندگی آنها را اطلاع ندارید و ای بسا که مشکلاتشان خیلی بیشتر از این باشد که شما می دانید. و ثانیا از کجا اطمینان دارید که آخر و عاقبتِ‌ این رفتار و اسراف های آنها تا همیشه به این صورت مانده و دچار مشکل نخواهند شد!؟ البته ان شاالله که هیچکس، هیچوقت دچار مشکل و گرفتاری نباشد،‌ ولی به قول مولانا (علیه الرحمه) از پس هر گریه آخر خنده ایست مرد آخربین مبارک بنده ایست پی نوشت ها: ۱. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ قرآن؛ مصحح داوودی، صفوان عدنان؛ انتشارات دارالشامیه؛ بیروت؛ ص ۱۱۹ ذیل واژه برک ۲. ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ انتشارات دار صادر؛ بیروت،‌ لبنان؛ ج ۱، ص ۳۸۶ ۳. طباطبایی، سید محمد حسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ دفتر انتشارات اسلامی؛ قم ۱۴۱۷ ق؛ ج ۷، ص ۲۸۰ ۴. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۲؛ ص ۵۸ ۵. همان؛ ج ۶؛ ص ۱۵۳ ۶. سوره بلد، ۴ ۷. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۴، ص ۵۴۹ ۸. سوره نساء،‌ ۱۰۴ ۹. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۲؛ ص ۶۳ ۱۰. سوره عنکبوت، ۶۴ ۱۱. سوره زخرف،‌۳۳ ۱۲. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۴؛ ص89. 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
📛 پدرهای ایرانی ⚠️حواستون باشه 🛰دارند چیزی رو میزنند که مرد ایرانی بخاطرش جونش میده... ⭕️اگر الان تبیین نکنید ، روشنگری نکنید ، مراقب فرزندتون نباشید ، باهاش رفیق نباشید پای ماهواره ، فضای مجازی لجام گسیخته رو از منزلتون قطع نکنید❗️فردا روزی استرس هایی خواهید کشید که صبر ایوب میطلبه...
ببین چه کانالی آوردم براتون😬❌ @salatin_shor اگه از مداحی های تکراری خسته شدی بیا تو کانال پر از مداحی های جدید از مداح های معروف سراسر کشور😌⭕️ @salatin_shor پر از شور و زمینه و مخصوصا شور طوفانی نیای از دست دادی😉⛔️ @salatin_shor ⭕️اولین کانال سلاطین شور در ایتا⭕️ 💚زیادمون کنین پر از فعالیت💚 🆔|@salatin_shor
📌 🔸در عصر یخبندان بسیاری از حیوانات یخ زدند و مردند. 🔹خارپشت ها وخامت اوضاع را دریافتند. 🔸تصمیم گرفتند دورهم جمع شوند و بدین ترتیب همدیگر را حفظ کنند.‌‌ ⚠️وقتی نزدیکتر بودند گرمتر می شدند ولی خارهایشان یکدیگر را زخمی می کرد به همین خاطر تصمیم گرفتند ازهم دور شوند ولی از سرما یخ زده می مردند. 🔹از این رو مجبور بودند برگزینند یا خارهای دوستان را تحمل کنند، یا نسلشان از روی زمین بر کنده شود. دریافتند که باز گردند و گردهم آیند. آموختند که، با زخم های کوچکی که از همزیستی با کسی بسیار نزدیک بوجود می آید، زندگی کنند چون گرمای وجود دیگری مهمتر است. و این چنین توانستند زنده بمانند... 🔺بهترین رابطه این نیست که اشخاص بی عیب و نقص را گرد هم می آورد بلکه آن است هر فرد بیاموزد با معایب دیگران کنار آید و محاسن آنان را تحسین نماید. ‼️وقتی تنهاييم دنبال دوست می گرديم؛ پيدايش كه كرديم دنبال عيب هايش می گرديم، و وقتی كه از دستش داديم در تنهائی دنبال خاطراتش می گرديم... 🔅پیامبر اکرم (ص): بهترين مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگيرد و كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خيرى در او نيست. 📚امالی (طوسی) ص462 📚بحارالأنوارج64، ص298 ✍️
⚜ تَـلَـنـگُــــرانـه ⚜ 🔸یکی از بزرگان میگفت: ما یک گاریچی در محلمان بود، که نفت می برد و به او عمو نفتی می گفتند. یک روز مرا دید و گفت: سلام. ببخشید خانه تان را گازکشی کرده اید!؟ گفتم: بله! گفت: فهمیدم. چون سلام هایت تغییر کرده است! من تعجب کردم، گفتم: یعنی چه!؟ گفت: قبل از اینکه خانه ات گازکشی شود، خوب مرا تحویل می گرفتی، حالم را می پرسیدی. همه اهل محل همینطور بودند. هرکس خانه اش گازکشی میشود، دیگر سلام علیک او تغییر میکند… از اون لحظه، فهمیدم سی سال سلامم بوی نفت میداد. عوض اینکه بوی انسانیت و اخلاقیات بدهد. سی سال او را با اخلاق خوب تحويل گرفتم. خیال میکردم اخلاقم خوب است. ولی حالا که خانه را گازکشی کردم ناخودآگاه فکر کردم نیازی نیست به او سلام کنم. 👌یادمان باشد، سلام مان بوی نیاز ندهد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.: عالم برزخ خیلی متکامل تره از دنیا.هم لذتهاش هم عذابهاش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🌸کانال مذهبی خادم الشریعه🌸 نکته ای درباره حسن ظن و سوء ظن به خداوند بیان کنم. به طور کلی تعامل خداوند با ما تا حد زیادی بسته به نگاه ما به اوست. امام رضا(علیه السلام) میفرماید: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِ‏ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّا؛ گمان خويش را به خداوند نيكو كن زيرا خداوند عزّ و جلّ می فرمايد: من همراه گمان بنده ‏ام می ‏باشم، اگر گمان نيك به من دارد من در باره او نيكى خواهم و عاقبتش را به خير می گردانم و چنانچه گمان بد دارد من نيز مطابق انديشه‏ اش در باره او رفتار می كنم.»(1) بنابراین همیشه سعی کنید به خداوند و کارهای او در زندگیتان خوش بین باشید. به طور کلی نعمت های خداوند چند جنبه ممکن است پیدا کند که عبارت اند از نعمت های ابتدائی، استحقاقی، ابتلائی و استدراجی. نعمت های ابتدائی نعمت هایی هستند که ابتدائا از طرف خداوند و بدون هیچ استحقاقی از طرف بنده نصیب او میشود. انسان غرق در نعمت های مادی و معنوی خدای متعال پا به عرصه وجود می گذارد. «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها؛ اگر بخواهید نعمت های خداوند را به شماره درآورید نخواهید توانست.»(2) نعمت های استحقاقی نعمت هایی هستند که به عنوان پاداش وعده داده شده در برابر انجام عملی نصیب بنده خواهند شد. در آیات و روایات در میان بسیاری از اعمال نیک و نعمت ها روابط پیدا و پنهانی به تصویر کشیده شده است. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‏؛ اگر مردم ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند ابواب برکات زمین و آسمان را بر روی آنها خواهیم گشود.»(3) نعمت های ابتلائی نعمت هایی هستند که به عنوان آزمایش و امتحان نصیب بنده میشود و تداوم و محرومیت از آن وابسته به عملکرد بنده و نوع استفاده او از آن نعمت است. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديد؛ اگر شکر بجا آورید نعمت شما را زیاد میکنم و اگر کفران بورزید عذاب من شدید خواهد بود.»(4) نعمت های استدراجی نعمت هایی هستند که در ظاهر نعمت و در واقع بلا هستند. این نعمت ها که تنها از نوع مادی و موقتی و دنیوی است نصیب کسی می شود که به خاطر اصرار در کفر و گناه لیاقت هدایت از طریق تنبیه و تلنگر را از دست داده است و خداوند او را در غفلت و نعمت دنیا غرق میکند. «وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُون‏؛ کسانی را که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج و به نحوی که متوجه نشوند(با افزایش نعمت) هلاک خواهیم کرد.»(5) مومن همیشه به خداوند خوش بین است اما این خوش بینی به این معنا نیست که همه آنچه در حق ما اتفاق می افتد را حمل بر نعمت کنیم. چراکه ممکن است دلیل محرومیت از نعمت و گرفتار شدن به نقمت خودمان باشیم و خداوند به عدالتش با ما برخورد کرده باشد. نعمت های ابتلائی خداوند که برای امتحان بنده است در واقع هم نعمت اند چراکه زمینه ساز رشد و تعالی انسان را فراهم میکنند. بنابراین امتحان بودن نعمت نیز میتواند امید به زیاد شدن و تداوم نعمت و رشد و تعالی را در بنده ایجاد کند و جای بدبینی به خداوند نیست. تشخیص انواع نعمت از یکدیگر با ارزیابی و محاسبه نفس امکان پذیر است. به عنوان نمونه برای تشخیص نعمت های استدراجی امیر المومنین(علیه السلام) میفرمایند: «إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ‏ تَعْصِيهِ‏ فَاحْذَرْه‏؛ وقتی میبینی خداوند سبحان نعمت های خود  را یکی پس از دیگری بر تو فرو می فرستد اما تو در حال معصیت و گناه هستی مراقب باش!»(6) حضرت نشانه نعمت های استدراجی را نعمت و گناه توامان میداند. پی نوشتها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏2، ص72. 2. نحل، 18. 3. اعراف، 96. 4. ابراهیم، 7. 5. اعراف، 182. 6. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، هجرت، قم،  ص472.  🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🌼کانال مذهبی خادم الشریعه🌼 اگر لذت ترک لذت بدانی / دگر لذت نفس لذت نخوانی» برای این که بتوانید پاکی حود را حفظ نمایید، باید زمینه های بروز گناهی که به آن مبتلا هستید را شناسایی کنید و در صدد رفع آن بر بیایید. زمینه هایی مانند بیکاری، تنهایی، کنترل ننمودن افکار منفی و خیال پردازی کردن، کنترل ننمودن نگاه، هم نشینی با دوستان نا اهل، و... از مواردی هستند که می تواند انسان را به سمت و سوی گناه بکشاند. امیر المومنین (علیه السلام) در زمینه افکار منفی و زمینه بروز گناه می فرمایند: «مَنْ‏ كَثُرَ فِكْرُهُ‏ فِي‏ الْمَعَاصِي‏ دَعَتْهُ‏ إِلَيْهَا (2) كسى كه در مورد گناهان زیاد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مى كشند» امام صادق (علیه السلام) در مورد نگاه می فرمایند: «النَّظَرُ سَهْمٌ‏ مِنْ‏ سِهَامِ‏ إِبْلِيسَ‏ مَسْمُومٌ‏ وَ كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَة (2) نگاه ، تيرى زهرآگين ، از تيرهاى شيطان است ، و چه بسيار نگاهى كه پشيمانى درازمدّت به جاى مى گذارد.» بنابراین سعی کنید با مرور به رفتارهای گذشته خود، ببینید چه عامل و یا عواملی باعث می شود به سمت و سوی گناه می روید، و با کنار گذاشتن آن ها، به مرور و گذر زمان بتوانید، پاکی و طهارت خود را حفظ نمایید. امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: «مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ الْعَفِيفُ‏ أَنْ‏ يَكُونَ‏ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَة (3) پاداش مجاهد شهید در راه خدا بیشتر نیست از پاداش کسی که با تمام توش و توانش پاکدامن باشد؛ گویی که شخص پاکدامن فرشته‌ای از فرشتگان خداست.» پی نوشت: 1.تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم‏،دفتر تبليغات‏،ايران؛ قم‏،1366 ش‏،ص186. 2. كلينى، محمد بن يعقوب‏، الكافي (ط- الإسلامية)،دار الكتب الإسلامية، تهران‏،1407 ق‏،ج5،ص559. 3.شريف الرضي، محمد بن حسين‏، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،هجرت‏، قم‏،1414 ق‏،ص559 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🌺کانال مذهبی خادم الشریعه🌺 🔸اصلاح نفوس 🔻امام خمینی قدس سره 🔹اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد. العلم هو الحجاب الاکبر؛ هرچه انباشته‌تر بشود علم؛ حتی توحید که بالاترین علم است انباشته بشود، در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‌کند. 🔹باید کوشش شود در این حوزه‌های علمیه، چه حال و چه بعدها، کوشش بشود که این‌ها را مهذب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال این‌ها؛ حوزه‌های اخلاقی، حوزه‌های تهذیب باشد و حوزه‌های سلوک الی‌الله تعالی؛ شما می‌دانید که مرحوم شیخ فضل‌الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمم زنجانی، یک ملای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد. 🔹تا اصلاح نکنید نفوس خودتان را، از خودتان شروع نکنید و خودتان را تهذیب نکنید، شما نمی‌توانید دیگران را تهذیب کنید. آدمی که خودش آدم صحیحی نیست، نمی‌تواند دیگران را تصحیح کند؛ هرچه هم بگوید، فایده ندارد. 🔻علامه محمدتقی جعفری رحمه الله علیه 🔸اعتقاد به خداوندی كه نقشی در زندگی معتقد ندارد، اعتقاد نیست، بلكه نوعی از پدیده‌های درونی است كه تشریفات روانی نامیده می‌شود. به عقیده ما، بشر یك میلیون اشتباه ندارد، بلكه تنها و تنها، یك اشتباه مرتكب شده است و آن این است كه: هدف و ایده‌آل زندگی خود را نمی‌داند. 🔻 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 ترک صلوات و دعا کردن به دعاهای شخصی، مانند رها کردن سرچشمه و به‌دنبال جوی آب و یا حوض گشتن است؛ زیرا وقتی برای وسعت مقام و درجه واسطه فیض دعا می‌شود، دعاهای شخصی هم در آن گنجانده شده است. 📚 نکته‌های ناب، ص۷۷ 🔻 امام خمینی قدس‌سره: 🔸رأس همه خطاهایی که می‌کند حب نفس است. بالاترین گرفتاری ما همین گرفتاری حب نفس است، گرفتاری حب جاه است، گرفتاری حب شهرت است. 📚صحیفه امام/ ج 14 و 13 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🍂 بزرگی میگفت: روزی‌ که‌تو بیشترازشهررفیق‌داشته‌باشی✌️ ✨🕊اگر میخوای با زندگی شهـدا آشنا بشی و شهـدا را بیشتر بشناسی بهت پیشنهاد میکنم به این کانال یه سر بزنی 😉 ✨🌹این یک از طرف شهـداست..... ✨منتظر ورود شما به این کانال هستیم😌....! 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1355481134Ccb5b9764bd
هدایت شده از KHAVARY
🍃🌼 کانال رهپویان حفظ قرآن کریم 🌼🍃 دوست داری حافظ کل قرآن بشی؟ تاحالا بهش فکر کردی؟😉😉 محفوظاتت رو فراموش کردی؟ میخوای تثبیت بکنی؟ نیاز به برنامه و مشاوره و کلاس داری؟ 🧐🧐🧐🤔🤔 پس چرا منتظر نشستی🙄🙄 بزن رو لینک و بیا تو کانال کلی نکات آموزشی حفظ و تثبیت، ودر همه رشته های قرآنی کلاس با اساتید مجرب 😍😍😍😍😍👇👇👇👇 https://eitaa.com/rahpoyanhefzequran @rahpoyanhefzequran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰کانال مذهبی خادم الشریعه🔰 📜 احادیثی کوتاه از فرمایشات نورانی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام که مرحوم شهید اول در کتاب "الدرة الباهرة من الاصداف الطاهرة" آنها را جمع آوری کرده است: ✨ إِنَّ لِلسَّخَاءِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَیْهِ فَهُوَ سَرَفٌ وَ لِلْحَزْمِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَیْهِ فَهُوَ جُبْنٌ وَ لِلِاقْتِصَادِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَیْهِ فَهُوَ بُخْلٌ وَ لِلشَّجَاعَةِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَیْهِ فَهُوَ تَهَوُّرٌ 🔸 سخاوت اندازه‌ای دارد که اگر از آن بیشتر شود، اسراف است. و احتیاط و دوراندیشی نیز اندازه‌ای دارد که اگر از آن بیشتر شود، ترس است. صرفه جویی و میانه روی اندازه‌ای دارد که اگر از آن بیشتر شود، بخل است. و شجاعت اندازه‌ای دارد که اگر از آن بیشتر شود تهور و بی باکی است. ✨ کَفَاکَ أَدَباً تَجَنُّبُکَ مَا تَکْرَهُ مِنْ غَیْرِکَ 🔸 در ادب تو همین بس که از آنچه از دیگران خوشت نمی آید، پرهیز کنی. ✨ احْذَرْ کُلَّ ذَکِیٍّ سَاکِنِ الطَّرْفِ 🔸از هر تیزهوش آرام و ساکت بر حذر باش (بترس)!! ✨ لَوْ عَقَلَ أَهْلُ الدُّنْیَا خَرَبَتْ 🔸 اگر مردم دنیا عاقل بودند، دنیا خراب می‌ماند. ✨ خَیْرُ إِخْوَانِکَ مَنْ نَسِیَ ذَنْبَکَ إِلَیْهِ 🔸بهترین برادران تو کسی است که خطای تو را نسبت به خود فراموش کند. ✨ أَضْعَفُ الْأَعْدَاءِ کَیْداً مَنْ أَظْهَرَ عَدَاوَتَهُ 🔸 آن دشمنی ضعیف‌ترین نیرنگ را دارد که دشمنی‌اش را آشکار کرده است. ✨ حُسْنُ الصُّورَةِ جَمَالٌ ظَاهِرٌ وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمَالٌ بَاطِنٌ 🔸 زیبایی، جمال ظاهری است و عقل خوب داشتن، زیبایی باطنی است. ✨ مِنْ أَنِسَ بِالله اسْتَوْحَشَ مِنَ النَّاسِ 🔸 آن که با خدا انس یابد، از مردم بگریزد. ✨ مَنْ لَمْ یَتَّقِ وُجُوهَ النَّاسِ لَمْ یَتَّقِ الله 🔸 هرکه از روی مردم پروا نکند، از خدا هم پروا نکند! ✨ جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِی بَیْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْکَذِبَ 🔸 کارهای زشت را در خانه ای نهاده و کلیدش را دروغگویی قرار داده اند. ✨ إِذَا نَشِطَتِ الْقُلُوبُ فَأَوْدِعُوهَا وَ إِذَا نَفَرَتْ فَوَدِّعُوهَا 🔸 هر گاه دلها در نشاط باشند آن‌ها را به عبادت عادت دهید و اگر اکراه داشته باشند آن‌ها را رها کنید. ✨ اللَّحَاقُ بِمَنْ تَرْجُو خَیْرٌ مِنَ الْمُقَامِ مَعَ مَنْ لَا تَأْمَنُ شَرَّهُ 🔸 رفتن در پی کسی که به او امیدوار هستی، بهتر است از همنشینی با کسی که از شر او در امان نیستی. ✨ مَنْ أَکْثَرَ الْمَنَامَ رَأَی الْأَحْلَامَ 🔸 آن‌که بسیار بخوابد، خوابها بیند! 🔹 شهید اول در توضیح این حدیث فرموده‌اند: ممکن است منظور امام علیه السّلام این باشد که دنیاطلبی مانند خواب است و آنچه حاصل این تلاش است مانند خواب دیدن است. ✨ الْجَهْلُ خَصْمٌ وَ الْحِلْمُ حُکْمٌ وَ لَمْ یَعْرِفْ رَاحَةَ الْقَلْبِ مَنْ لَمْ یُجَرِّعْهُ الْحِلْمُ غُصَصَ الْغَیْظِ 🔸نادانی، دشمن و حلم و بردباری، قدرت است؛ کسی که به وسیله بردباری جرعه جرعه خشم خود را فرو نخورد، آسایش دل را نچشیده است. ✨ مَنْ کَانَ الْوَرَعُ سَجِیَّتَهُ وَ الْإِفْضَالُ حِلْیَتَهُ انْتَصَرَ مِنْ أَعْدَائِهِ بِحُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَیْهِ وَ تُحَصَّنُ بِالذِّکْرِ الْجَمِیلِ مِنْ وُصُولِ نَقْصٍ إِلَیْهِ. 🔸 هر کس ورع و پارسایی خوی و طبیعت او باشد و آراسته به بخشش و نیکوکاری باشد، دشمنانش از او تعریف می‌کنند و در پناه تعریف و تمجید، از نقص و انتقاد در امان است. ✨ نَائِلُ الْکَرِیمِ یُحَبِّبُکَ إِلَیْهِ وَ نَائِلُ اللَّئِیمِ یَضَعُکَ لَدَیْهِ 🔸[بهره‌مندی از] بخشش کریم، تو را محبوب او می‌کند، اما [بهره‌مندی از] بخشش انسان پست و فرومایه تو را نزد او خوار می‌سازد. ✨ إِذَا کَانَ الْمَقْضِیُّ کَائِناً فَالضَّرَاعَةُ لِمَا ذَا؟! 🔸 هنگامی که قضای الهی (خواه ناخواه) واقع می‌شود، پس گریه و زاری برای چیست؟! 📚 الدرة الباهرة (قسمت فرمایشات امام حسن عسکری علیه السلام)، بحارالاانوار ج ۷۵ ص ۳۷۷ ح ۳ 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
اسلام آغاز یک مسیر است نه رسیدن به مقصد طبق معارف دینی، اسلام آوردن آغاز یک مسیر است نه رسیدن به یک مقصد. مسیری که در آن فضائلی همچون ایمان، تقوی، احسان و ... قابل تحقق است. بنابراین آنچه از اهمیت اسلام آوردن وارد شده است از این جهت است که مسیری برای دستیابی به سایر فضائل و مناقب است. خداي متعال در قرآن کريم مي‌فرمايند: «قالت الاعراب ءامنا قل لم تؤمنوا ولکن قولوا أسلمنا و لمَّا يدخُل الاِيمانُ فِي قُلُوبِکُم؛ اعراب گفتند ایمان آوردیم. بگو ایمان نیاوردند بلکه بگویند اسلام آوردیم و هنوز ایمان در قلب های آنان داخل نشده است.»(1) بنابراین اسلام آوردن جز به خاطر اقتضائاتی که به دنبال می آورد مورد تاکید نیست. و در صورتی که مسلمان به لوازم آن پایبند نباشد اسلام او چیزی شبیه نفاق می شود. ممکن است گفته شود اگر ملاک اصلی برای فضیلت همان لوازم اسلام است چرا مسلمانی همچنان به عنوان یک نماد مورد تاکید است؟ در پاسخ باید گفت: اسلام آوردن به معنای اقرار به توحید و نبوت و ابراز تسلیم در برابر آن به خودی خود دارای فضیلت است و آثاری را در رفتار مسلمان به وجود می آورد. اسلام که همان اعلام وفاداری و پایبندی به آموزه های دین اسلام است خود مقدمه برای عمل به آنها است. علاوه بر این، شرایط مسلمان اگر به صورت حداقلی در نظر گرفته شده است به این خاطر است که جامعه اسلامی در عسر و حرج قرار نگیرد. چراکه مسلمانی احکام خاصی همچون طهارت، جواز نکاح، انتقال ارث و .... دارد که اگر شامل همه یا حداکثر یک جامعه نشود روابط اجتماعی مختل می شود. در مفهوم اسلام علاوه بر مسائل اعتقادی، فضائل اخلاقی نیز لحاظ شده است امام باقر(علیه السلام) به سلیمان یکی از اصحاب خود میفرمایند: «أَ تَدْرِي مَنِ الْمُسْلِمُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ الْمُسْلِمُ‏ مَنْ‏ سَلِمَ‏ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِه‏؛ آیا میدانی مسلمان چه کسی است؟ سلیمان گفت: فدایت شوم شما بهتر میدانی. حضرت فرمود: مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبان او آسوده باشند.»(2) امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: «لَيْسَ الْمُسْلِمُ‏ مَنْ‏ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْب؛ مسلمان کسی نیست که در ظاهر و زبان اجابت کند اما در باطن و قلب مخالفت ورزد.»(3) اسلام دینی واقع گرا و نتیجه گرا از دیرباز در میان فلاسفه دین و اخلاق اختلافی نظری درباره واقع نما بودن یا نبودن گزاره های دینی وجود داشته است. در گفتگویی که در میان سقراط و اثیفرون وجود داشته سقراط از او می پرسد: آیا چون خداوند به چیزی امر کرده است آن چیز خوب شده است یا چون آن چیز خوب بوده خداوند به آن امر کرده است؟ این بحث تاکنون همچنان معرکه آراء بوده است و نظریات مختلفی را به وجود آورده است. اما آنچه در برداشت شیعی از صریح آیات و روایات مسلم است این است که یک چیز چون خوب بوده است خداوند به آن امر کرده است. و چون بد بوده خداوند از آن نهی نموده است. یعنی خوبی و بدی یک کار در ذات و واقع آن کار و قبل از تعلق امر و نهی دینی به آن وجود داشته است و دین تنها کاشف و راهنما از آن است. خداوند متعال میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ؛ به درستیکه خدا به عدالت و احسان و کمک به خویشاوندان امر میکند و از فحشا و منکر و ظلم نهی می نماید.»(4) بنابراین عمل به دین تنها یک تعبد محض و وظیفه بی چون و چرا نیست. بلکه به دست آوردن یک نتیجه و فائده واقعی است. ما اعتقاد داریم از طرف خداوند به چیزی امر نشده ایم مگر به خاطر مصلحت آن و از چیزی نهی نشده ایم مگر به خاطر مفسده آن. پس ملاک درستی و نادرستی یک عمل در دیدگاه اسلامی خود آن عمل است نه اینکه عامل در چه اردوگاهی است. نقش ایمان و نیت در ارزشمندی عمل البته گفته شد به این معنا نیست که آنچه خوب و یا بد بودن یک کار را مشخص میکند تنها خود آن کار است. یعنی تفاوتی میان احسان یک مسلمان و احسان یک کافر وجود ندارد. بلکه نیت و عقیده عامل نیز در این امر موثر است. درست است هر دو یک کار را انجام داده اند اما کافر به خاطر عدم ایمان به توحید و معاد نمی تواند نیت اخروی و الهی داشته باشد. بنابراین دایره تاثیر و پاداش عمل او تنها میتواند شامل دنیا شود. چیزی که در مورد مومن بسیار فراتر از این است. به طور کلی دین نگاه عجولانه ای در قضاوت مثبت از یک کار ندارد و بیشتر از خود کار نیت و ریشه آن کار را مورد واکاوی قرار میدهد. از نظر نیت، یک کار خوب میتواند سه سطح داشته باشد: 1. انجام آن بر اثر نیت و خُلق منفی امام سجاد(علیه السلام) میفرمایند: «اِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ وَ تَمَاوَتَ فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِ