eitaa logo
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
6 فایل
☘️ به کانال قطعه ای ازبهشت خوش اومدید☘️ جهت ارتباط با بنده 😊 سوالات شرعی مذهبی اعتقادی شبهات و تعبیر خواب و...🤔 به ایدی زیر پیامک بدید✉️ 👇👇👇👇 @Haren_88 ❤️کپی صلوات❤️ خوش اومدید
مشاهده در ایتا
دانلود
☄️🔴💚🔴💚🔴💚☄️ 🌻🌹 أللهم عجل لولیک الفرج ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄ 🔴💚 خوردن به اندازه : 🌹 كُلُوا وَ اِشْرَبُوا وَ لاٰ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُسْرِفِينَ 🌹 بخورید و بیاشامید و[لى ] زیاده روى مکنید که او اسرافکاران را دوست نمى دارد. (قرآن کریم سوره اعراف ۳۱) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 💠رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: "از پر خوری بپرهیزید که دل را سخت و اعضای بدن را در اطاعت خدا تنبل می سازد و همت ها را از شنیدن پند و اندرز کر می کند". 📙بحارالانوار ج۱۷ ص ۱۸۷ ┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄ 🌻💚 آثار پرخوری : 1. تنفس سنگین 2. کسالت و تنبلی 3. بی حالی در عبادت 4. دور شدن از محبت الهی 5. کم شدن نورانیت و جلای دل 6. بالارفتن هزینه های زندگی 7. سستی و ضعف اراده 8. کندی در پند پذیری 9. خنگی و دیر فهمی ▫️▫️▫️▫️ 🌻 مهمترین برکات کم خوری : 1. سبکی و راحتی 2. فعالیت بهتر مغز 3. رقت و جلای دل 4. خشنودی و لبخند خدا 5. قوی شدن اراده 6. کمتر شدن مخارج زندگی 7. بالا رفتن توان مالی 8. بالارفتن پند پذیری 9. کمک به اقتصاد کشور ☄️💚🔴💚🔴💚🔴☄️ 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
〽️ این روزا که اینترنت داخلی فقط وصله، میتونید برای جستجو از موتور جستجوی گردو استفاده کنید😊 ✅موتور جستجوگر ایرانی گردو http://Gerdoo.me 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
هدایت شده از Mobtala¹²8⛓
❤️پست ویژه❤️ مژده مژده بهترین کانال مداحی تو ایتا رو پیدا کردم پر از مداحی مولودی روضه و... یکی از سورپرایزامون شوخی جالب عراقی و پویانفر رو دیدی واااااااااای چقدر جالبه😂😂😂 اینم لینکش بدو بیا 👇 https://eitaa.com/joinchat/1473380546C84510a5dbb
🖤افغانستان تسلیت 🔻ببخشید که کشته شدن شما نه سیاسیه و نه پول توش هست تا سلبریتی های جهان برای شما استوری بزارن...
🇮🇷کانال مذهبی خادم الشریعه 🇮🇷 جهت درمان حسادت شخص الف: اول از همه باید مطمئن شوید، که دارای حسادت هستید یا خیر؟ ممکن است واقعا حسود نباشید و دارای حالت غبطه شده باشید. "حسد" در لغت به معنی بدخواهی و خواستن زوال نعمت و سعادتِ دیگری است (1) و در اصطلاح نیز به معنی آرزو کردن زوال و نیستی نعمت کسی است، که استحقاق آن نعمت را دارد. (2) اما غبطه روحیه‌‌ای است که شخص با مشاهده موفقیت و کمال دیگران، سعی می‌کند خودش هم مثل آن‌ را داشته باشد، همین تمایل، عامل حرکت به سمت کمال خواهد شد. بدون آن‌ که آرزوی نابودی آن‌ را برای دیگری نماید و این یک فضیلت اخلاقی به حساب می‌آید. مرحوم نراقی در این زمینه می فرماید: «الحسد و هو تمني‏ زوال‏ نعم‏ اللّه‏ تعالى‏ عن‏ أخيك‏ المسلم مما له فيه صلاح، فإن لم ترد زوالها عنه و لكن تريد لنفسك مثلها فهو غبطة (3) حسد، آرزوی زوال نعمت از برادر مسلمان است از نعمت هائی که صلاح او باشد. امّا اگر زوال نعمت را از او نخواهد بلکه مثل آن را برای خود بخواهد، غبطه است« ب: در صورت دارا بودن روحیه حسادت، به این امور توجه بفرمایید: 1- سعی کنید عمل به ضد انجام دهید. یعنی اگر همجنس هستند، ارتباط دوستی خود را با او بیشتر کنید، به جای نگرانی خوشحالی؛ به جای ترش رویی، خوش رویی و به جای بدگویی، از کمالاتی که او دارد و منشا حسادت شما می شود، تعریف کنید. 2-برای پیشرفت طرف مقابل دعا کنید. 3-از مقایسه کردن خود با طرف مقابل خود داری نمایید. 4- فکر خود را نسبت به کمالات مد نظر، مدیریت نمایید. و هر موقع افکار آن کمالات به سراغ شما می آید به جای دامن زدن و توجه کردن به آن، سریعا انصراف ذهنی بدهید. یعنی با تغییر مکان دادن، و خود را به کاری مشغول کردن، با کسی صحبت کردن، سوره ناس و صلوات را داشتن، آن افکار را از ذهن خارج کنید. رعایت نکات فوق باعث می شود، روحیه حسادت به مرور از درون انسان رخت بربندد. پی نوشت: 1. قرشی، سید علی اکبر؛ قاموس قرآن، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 78، چاپ هشتم، ج 1، ص 131. 2. خسروی حسینی، سیدغلامرضا؛ ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، نشر مرتضوی، تهران، 75، چاپ دوم، ج 1، ص 487. 3.نراقى، مهدى، جامع السعادات‏، مظفر، محمدرضا، متوفاى 1383 ه. ق، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏، لبنان- بيروت‏،ج2،ص198 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
هدایت شده از فاطمه الزهـــرا
فروشگاه و رنگارنگ مورد نیاز برای خانم های به روز🧕🎁 🏙ارسال سریع ،ارزان و تحویل درب منزل✅📮 خرید آسان 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3404005470C75e99202d4 👆❤️😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بزرگترین کلاس های آموزش مقتل و روضه 🕊🌷 شرح و تفسیر سیره و اخلاق و مقتل حضرت زهرا(س) 🔻آموزش مقتل و روضه 🔸مرثیه و مداحی 🔹کتب مقتل 🔸اشعار عاشورایی 🔺نکات مداحی 🟢با بیان استاد مقتل شناسی 👇👇👇 https://eitaa.com/zameneashk1
🇮🇷کانال مذهبی خادم الشریعه🇮🇷 بهانه در لغت به معنای عذر نابجا و دستاویزی برای رسیدن به هدف است. اما در استعمال عرفی معانی مختلفی میدهد. گاهی بهانه به معنای دلتنگی و سراغ گرفتن کودک از پدر و مادر خود است. گاهی به معنای دست و پا کردن عذری برای از زیر کار در رفتن و ایراد و اشکال گرفتن است. گاهی نیز به معنای مخفی کردن دلیل اصلی یک تصمیم و عنوان کردن دلیل دیگری به جای آن است. به عنوان یک اصل این را بدانید که شما مجبور نیستید دلیل همه کارهایتان را برای دیگران توضیح دهید. اما اگر خواستید توضیح دهید نباید دروغ بگویید. بهانه آوردن دو حالت کلی دارد. گاهی اوقات فرد برای زیر بار یک کار نرفتن بهانه ای می آورد که از اصل دروغ و غیر واقعی است.   در سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) واقعه درس آموزی وجود دارد که در این روایت نقل شده است: «قَالَتْ أَسْمَاءُ بِنْتُ عُمَيْسٍ‏ كُنْتُ صَاحِبَةَ عَائِشَةَ الَّتِي هَيَّأْتُهَا وَ أَدْخَلْتُهَا عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ مَعِي نِسْوَةٌ قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا وَجَدْنَا عِنْدَهُ قُوتاً إِلَّا قَدَحاً مِنْ لَبَنٍ فَشَرِبَ ثُمَّ نَاوَلَهُ عَائِشَةَ قَالَتْ فَاسْتَحْيَتِ الْجَارِيَةُ فَقُلْتُ لَا تَرُدِّينَ يَدَ رَسُولِ اللَّهِ خُذِي مِنْهُ قَالَتْ فَأَخَذَتْهُ عَلَى حَيَاءٍ فَشَرِبَتْ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ نَاوِلِي صَوَاحِبَكِ فَقُلْنَ لَا نَشْتَهِيهِ فَقَالَ لَا تَجْمَعْنَ جُوعاً وَ كَذِباً قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ قَالَتْ أَحَدُنَا لِشَيْ‏ءٍ يَشْتَهِيهِ لَا نَشْتَهِيهِ أَ يُعَدُّ ذَلِكَ كَذِباً قَالَ إِنَّ الْكَذِبَ لَيُكْتَبُ حَتَّى يُكْتَبَ الْكُذَيْبَةُ كُذَيْبَةً؛  اسماء بنت عمیس می گوید: در شب زفاف عایشه، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ظرف شیری را به من داد و فرمود: به زنها بده تا بخورند، (وقتی به آنها تعارف کردم) آنها گفتند میلی به نوشیدن شیر نداریم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: بین گرسنگی و دروغ جمع نکنید. اسماء گفت: یا رسول الله (صلی الله علیه و آله) اگر چیزی را که به آن میل داریم و بگوییم میل نداریم، آیا دروغ شمرده می شود؟! فرمودند: به درستی که دروغ در نامه عمل ثبت می شود هرچند کوچک باشد.»(1) میهمانان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نمی خواستند غذا بخورند و نمی خواستند بگویند که رویمان نمی شود. به همین خاطر بهانه میل نداشتن به غذا را مطرح کردند که در اصل دروغ و غیر واقعی بود. بدیهی است که این نوع از بهانه آوردن دروغ و گناه محسوب می شود. حالت دوم این است که فرد برای اینکه کاری را انجام ندهد مسئله ای را عنوان می کند که واقعی است. اما در عین حال دلیل تصمیم او در انجام ندادن آن کار نیست و یا دلیل اصلی نیست. مثلا به خاطر دیدن یک برنامه تلوزیونی به مدرسه نمی رود و بیماری را بهانه می کند در حالی که واقعا هم بیمار است. اما این بیماری به اندازه ای جزئی است که یا هیچ تاثیری در مدرسه نرفتن او نداشته و یا تاثیر کمی داشته است. در این موارد اگر صرفا به آن اتفاق اشاره کند بدون اینکه آنرا دلیل بر تصمیم خود معرفی نماید دروغ نگفته است. اما اگر صریحا آن اتفاق را دلیل بر تصمیم خود بیان نماید مرتکب دروغ شده است.  پی نوشت: 1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج‏69، ص258 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🇮🇷کانال مذهبی خادم الشریعه🇮🇷 قطعا بالاترین لذت ها، لذات معنوی است که در اثر عاشق شدن نسبت به معشوق حقیقی یعنی حضرت حق، نصیب انسان می گردد، و برای رسیدن به این لذت معنوی، باید اموری رعایت شود: الف: مراقبه و تزکیه نفس تزکیه، که همان نمو و رشد دادن است، راهش آن است که، علف های هرزه و زیانبار از مزرعه وجودی انسان قطع شود و شاخه های مزاحم و بی ثمر آن جدا گردد. همان طور که رشد کشت زار و نمو بوستان، در کندن علف هرز و دوانداختنشاخه های بی ثمر است. وقتی یک باغبان اهل مراقبه نسبت به باغ خود باشد، آبیاری مناسب، هرس و... محصولی که عایدش می گردد، قطعا با کیفیت و تو پر خواهد بود که خوردن آن لذت خاصی را به انسان می دهد؛ نه محصولاتی بی کیفیت، پوک، توخالی و آفت زده. خاطره های نفسانی و وسوسه های شیطانی، گیاهان هرز مزرعه عقل هستند و نیت های آلوده،شاخه های بی ثمر بوستان دل. لذا کند و کاو و شناسایی آنها، و قلع و قمع آنها، سهم به سزایی در تزکیه درونی انسان دارد. 2- محاسبه دائمی نفس اصل محاسبه که یکی از ملزومات اخلاقی و از راه‌های مهم مبارزه با نفس اماره قلمداد می‌گردد، اساس تهذیب و تصفیه باطن است. انسان تا محاسبه نفس نکند، به عیوب خود پی نمی‌برد، و تا به عیوب خویش آگاه نشود، در صدد اصلاح نفس بر نخواهد آمد. لذا امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در فرمایشی فرمودند: «ثَمَرَةُ الْمُحَاسَبَةِ إِصْلَاحُ النَّفْس‏ (1) میوه و نتیجه حساب گری، اصلاح نفس است» امام صادق (علیه السلام) در بیانی طریقه محاسبه نفس را بیان فرموده‌اند: «يا ابنَ جندب، حَقٌّ على كُلِّ مُسْلِم يَعْرِفُنا أنْ يَعرِضَ عَمَلَهُ في كلِّ يوم و لَيْلَة على نَفْسِهِ فَيَكُونُ محاسِبَ نَفْسِهِ، فَاِنْ رَأى حَسَنةً إِسْتَزادَ مِنْها و إنْ رَأى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْها لِئَلاّ يُخُزى يَومَ القيمةِ (2) اى پسر جندب، بر هر مسلمانى كه ما را مى‌شناسد، لازم است كه در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بكشد؛ اگر كار خوبى در آنها يافت، بر آن بيفزايد و اگر كار زشتى يافت، طلب بخشايش نمايد تا در قيامت دچار رسوايى نگردد.» طبق اين روايت، انسان بايد در محاسبه نفس خود توجه داشته باشد، که اگر كار خوبى انجام داده، و از عهده وظایف خویش برآمده، آن‌را لطفی از جانب خدا بداند، و از او توفيق بخواهد كه آن امور را بيش‌تر انجام دهد، و اگر هم لغزش و خطایی در اعمال خود مشاهده  نماید، در صدد توبه و تدارک بر آید. مثلا، اگر عمل واجبی از او فوت شده، قضا نمايد يا اگر حقى از كسى ضايع ساخته، ادا كند و يا چنان‌چه كار زشت ديگرى انجام داده، آن را جبران نمايد. 3- مطالعه سرگذشت بزرگان مطالعه سیره و روش زندگی اولیاء الهی، عرفای اسلامی و شهدا؛ اثر خاصی روی رشد معنوی انسان می گذارد. پی نوشت: 1. تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد،غرر الحكم و درر الكلم‏،دار الكتاب الإسلامي‏،قم‏،1410 ق‏،ص329. 2. ابن شعبه حرانى، حسن بن على،تحف العقول‏، جامعه مدرسين‏،قم‏،1404 / 1363 ق‏،ص301 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
بعضیا به خاطر فوت یک دختر روسری هاشون رو در آوردن ولی به خاطر سیصد هزار شهید حاضر نشدن حتی یک سانت روسری هاشون رو جلو بکشن...! 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
ای کاش بجز رنگ خدا رنگ نباشد، در ملک خدا فقر و بلا ، جنگ نباشد  ای کاش که در سینۀ کس غصّه نبینند با این همه نعمت ، دل کس تنگ نباشد ای کاش وفا جای جفا شیوۀ ما بود اندیشۀ کج ، حقه و نیرنگ نباشد ای کاش دلی در قفس نفس نبینی تا سینه چو آیینۀ پر زنگ نباشد ای کاش اگر دست نیازی به تو رو کرد از لطف بگیری ، دلت از سنگ نباشد 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
تلنگرانہ ⚠️🖐🏻 °(✍)°بزرگی میگفت: °(🦂)°از عَقرب نباید ترسید! °(🕣)°از عَقربه هایۍ باید ترسید °(💭)°که بدون یاد خدا بِگذره! به خودمون بیایم🚶‍♂ 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
✨زندگی عمر کردن نیست، بلکه " رشد" کردن است. 💫عمر کردن کاری است که از همه حیوانات بر می آید. 💫اما رشد کردن هدف والای انسان است. 💫که عده معدودی میتوانند ادعایش را داشته باشند... ‌ 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
معطر ﺑﻮﺩﻥ، ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﻞ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ و بی هیچ توقعی لبخند می زنند و مهربانند... روزتون پر از لبخند 😊 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🇮🇷کانال مذهبی خادم الشریعه🇮🇷 برکت در لغت به معنای ثبوت و پایداری خیر الهی در چیزی (۱) و رشد و افزایش آن است. (۲) و در اصطلاح دينی برکت چيزى است كه در آن خير معنوى و يا مادى منتهى به معنوى وجود داشته باشد. علامه طباطبایی برکت را امری غیرمحسوس و اعم از مادی و معنوی دانسته و به نظر ایشان اینکه چیزی برکت پیدا کند، منافاتی با سیر کلی دنیای مادی و نظام اسباب و مسببات ندارد. (۳) شاید در دور و اطراف خودتان هم دیده باشید که برخی افراد با درآمد نسبتا کمی زندگی راحت و آسوده ای دارند در حالیکه دیگری با همین میزان درآمد و یا حتی بیشتر، همیشه گرفتار و درگیر مشکلات اقتصادی ست. گاهی برای مالی برنامه ریزی می شود ولی با یک بیماریِ ناگوار یا یک حادثه ی پیش بینی نشده، تمام برنامه ها به هم ریخته و بدون اینکه از این مال استفاده ی مفیدی شود،‌ از دست می رود. این مال می تواند مصداق یک مال بی برکت باشد. پس برکت چیزی ست که در زندگی انسان مفید و مایه رشد و تکامل شده و در هر چیزی به معنای افزایش و رشد همان چیز در جهتی است که آن چیز برای آن ایجاد شده و در مسیر کمالی انسان می‌تواند مفید باشد. برکت می تواند در چیزهای زیادی مصداق پیدا کند. مالِ بابرکت، خانه ی بابرکت، همسر بابرکت و …  هر کدام می توانند باعث رشد و تکامل انسان در مسیر سعادت شده و او را در تقرب به خداوند و رسیدن به کمال کمک کنند. البته همیشه نمی توان مشکلات در زندگی را به بی برکتی ربط داد. برکت همانطور که عرض شد، چیزی ست که انسان را به سمت کمال و رشد سوق می دهد. یکی از بابرکت ترین زندگی ها، زندگی هست که در آن گناه انجام نشده و انسان همواره خداوند را ناظر بر اعمالش حس کند. یکی از بهترین و برترین مواضعی که انسان می تواند رضایت الهی را کسب کرده و به کمال برسد، جایی ست که در مواجهه با گناه،‌ رضایت پروردگار را بر رضایت نفسش ترجیح داده و به نفسش سختی می چشاند. این یک واقعیت است که در هجوم بلا و سختی هاست که روح انسان رشد کرده و به تکامل می رسد. به همین دلیل هم بیشترین مصائب و مشکلات را در زندگی پیامبران و اولیاءالله می بینیم. وقتی خداوند به بنده ای از بندگانش لطف مخصوصی دارد، او را گرفتار سختی ها می کند و عبارت «البلاء للولاء» مبین همین مطلب است. امام صادق (عليه السلام) به سدیر فرمود: «إنَّ اللّهَ إذا أحَبَّ عبدا غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّا، و إنّا و إيّاكُم يا سديرُ لَنُصبِحُ بهِ و نُمْسي»؛ خداوند هرگاه بنده اى را دوست بدارد او را در بلا غوطه ور مى سازد. اى سدير! ما و شما روز و شبمان را با بلا سپرى مى كنيم. (۴) در روایتی نقل شده روزی عبداللّه بن ابی یعفور نزد امام صادق (علیه السلام) به شکوه و گلایه پرداخت که من همیشه در سختی و بیماری به سر می برم. امام (علیه السلام) در جواب فرمودند: «لو یعلم المؤمن ما له من الأجر فی المصائب لتمنّی أنّه قرض بالمقاریض»؛ اگر شخص مؤمن بداند که پایداری در برابر مصائب و سختی ها چه اندازه اجر و ثواب دارد آرزو می کند که بدن او با قیچی قطعه قطعه شود. (۵) این ادعا که افراد بی قید نسبت به اوامر الهی، شرایط همیشه مطابق میلشان پیش رفته و زندگی راحت و خوبی دارند، امر صحیحی نیست. هر کسی در دنیا به شکلی در رنج است. این کلام خداوند است که انسان را در رنج آفریده. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ»؛ براستى كه انسان را در رنج آفريده‏ ايم. (۶) و البته مومنین بیشتر. در روایت هست که روزی امام صادق (عليه السلام) به اصحاب خود فرمود: «لا تَتَمَنَّوا المُستَحِيلَ، قالوا: و مَن يَتَمَنَّى المُستَحيلَ؟! فقالَ : أنتُم، أ لَستُم تَمَنَّونَ الراحَةَ في الدنيا؟! قالوا: بَلى، فقالَ: الراحَةُ للمُؤمِنِ في الدنيا مُستَحيلَةٌ»؛ آرزوى محال نكنيد! عرض كردند: چه كسى آرزوى محال مى كند؟ فرمود: شما؛ مگر نه اين كه آرزومند آسايش در دنيا هستيد؟ عرض كردند: چرا. فرمود: آسايش براى مؤمن در دنيا محال است. (۷) اما رنج و دردهایی که غیر مومنین در دنیا متحمل می شوند را می توان به نحوی بدتر و سخت تر از رنج اهل ایمان دانست. چون آنها فقط در سختی هستند، بدون هیچ امیدواری. قرآن می فرماید: «...ان تکونوا تألمون فانهم یألمون کما تألمون و ترجون من الله ما لایرجون...»؛ ... اگر شما درد مى ‏كشيد آنان [نيز] همان گونه كه شما درد مى ‏كشيد درد مى ‏كشند و حال آنكه شما چيزهايى از خدا اميد داريد كه آنها اميد ندارند... . (۸) نکته همین است که در قسمت دوم آیه آمده. مومنین این رنج ها و ناملایمات را به سببی تحمل کرده و امیدشان به خریدن لبخند رضایت الهی ست. زیرا پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) وعده داده است که: «إنَّ الرّجُل لَيكونُ لَه الدَّرَجةُ عندَ اللّهِ لا يَبلُغُها بعملِهِ، حتّى يُبْتَلى ببلاءٍ في جِسمِهِ فيَبلُغَها بذلكَ» ؛ براى آدمى نزد خداوند درجه اى است كه او با عمل خود بدان نمى رسد، مگر آن كه بدن
ش به بلايى گرفتار شود و بدين وسيله، به آن درجه دست يابد. (۹) ضمن اینکه، راحت بودن غیر مومنین به هیچ وجه امر غریبی نیست. خیلی از ما چنین چیزی را به عینه مشاهده کرده ایم. اما اینکه در روایت بیان شده با کارهایی مثل صله رحم، نیکی به والدین و امثالهم خیر و برکت در زندگی ایجاد می شود، منظور صرفا خیر و برکت مادی نیست. همانطور که عرض شد برکت چیزی ست که در زندگی انسان مفید و مایه رشد و تکامل شده و در هر چیزی به معنای افزایش و رشد همان چیز در جهتی است که آن چیز برای آن ایجاد شده و در مسیر کمالی انسان می‌تواند مفید باشد. پس بیماری یا مشکلات مالی، به هیچ وجه نشان دهنده بی برکت بودن زندگی یا مال نیست. انسان مومن باید دیدش فراتر از دنیای مادی و مسائل دنیایی باشد. دید انسان مومن، اعم از دنیای مادی و معنوی ست. اگر اینگونه بیندیشیم که بدترین و سخت ترین زندگی ها متعلق به انبیاء و اولیاءالله بوده. یعنی اباعبدالله مراعات عوامل برکت زا را نمی کرده که در یک روز تمام خانواده و هست و نیستش را از دست داد!؟ یا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه چیزی در مورد برکت در عمر را مراعات نکرده بود که عمرش اینهمه کوتاه شد؟! این نکته را مدام باید به خودتان یادآوری کنید که شما به طمع خوشی های دنیا نیست که مومن شدید و به خاطر رسیدن به نعمات مادی نیست که از مال حرام پرهیز می کنید. و منظور از برکت در آیات و روایات،‌ زیادی و رشد در مادیات و زندگی دنیایی شما نیست. برکت چیزی ست که شما را به رشد و کمال نزدیک کند؛ آن هم رشد و کمالِ‌ حقیقی. انتخابی که شما داشته اید و سختی هایی که در راه خدا متحمل می شوید، بسیار باارزش تر از اینست که با پاداش های مادی و خوشی های چند روزه ی دنیا پاسخ داده شود. دنیا و تمام زیبایی های آن در نزد خداوند بازیچه ای بیش نیست. «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»؛ اين زندگي دنيا جز لهو و لعب چيزي نيست، و زندگي واقعي سراي آخرت است، اگر آنها مي‏دانستند. (۱۰) اگر اطاعت و بندگی را می شد با نعمات دنیا پاداش داد، برترین و زیباترین آن باید به اولیاءالله داده می شد،؛ حال آنکه خداوند دقیقا برعکس این را فرموده: «وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ» ؛ و اگر [بهره مندی کفار از انواع نعمت های مادی و تهیدستی مؤمنان، سبب] این نبود که همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق] بر محور کفر امتی واحد شوند، ما برای خانه های کافران به [خدای] رحمان سقف هایی از نقره قرار می دادیم و نردبان هایی که با آن بر بالای خانه ها برآیند. (۱۱) پس نعمات دنیا آنقدر در نزد خداوند بی ارزش است که اگر بنا به مصالحی نبود، تمام آن را به کفار هدیه می کرد. حتما این کلام امیرمومنان (علیه السلام) را بسیار شنیده اید که فرمود: «دُنياكُم هذِهِ أزهَدُ عِندي مِن عَفْطَةِ عَنزٍ»؛ اين دنياى شما نزد من از آب بينى يك بز هم ناچيزتر است. (۱۲) پس خیر و برکت لزوما در مادیات نیست؛ (هرچند می تواند مصداق هایی هم در این دنیا پیدا کند). برکت در عمر و زندگی می تواند این باشد که مومن با تمام سختی ها و رنج هایی که به آن مبتلا می شود، هرگز چشمش را از پروردگار برنداشته و حاضر به وارد شدن مال حرام در زندگی اش نمی شود. برکت می تواند داشتن یک همسرِ همراه در دینداری یا یک فرزند سربه راه و صالح باشد. و مهمتر از اینها برکت می تواند قدرت اندیشه و تفکر باشد که راه را در برابر مومن روشن کرده و از کج شدن به مسیر شقاوت نگهداری می کند. پس همواره باید خداوند را شاکر بود و خیر و برکت های پنهان در زندگی را پیدا کرد. نکته ی دیگر اینست که هیچکدام از اسباب و عللی که در احادیث در مورد برکت در زندگی، یا افزایش رزق و روزی بیان شده، علت تامّه نیستند. یعنی منظور از اینکه با صله رحم عمر زیاد می شود این نیست که اگر کسی صله رحم انجام داد،‌ حتما و قطعا عمر طولانی خواهد داشت. بلکه صله رحم یکی از عللی ست که باعث اضافه شدن عمر می شود. اما اگر کسی در بازگشت از منزل اقوام و آشنایان، قوانین راهنمایی را مراعات نکرد، می تواند دچار تصادف شده و در دم جان دهد. خواندن فلان دعا یا سوره موجب افزایش رزق و روزی ست، اما اگر کسی دنبال کسب و کار نرفت، یا بی گدار به آب زد،‌ یا از توانایی هایش به درستی استفاده نکرد و ...،‌ خواندنِ‌ هر روز و هر شبِ این دعا هم فایده ای برایش نخواهد داشت. پس محقق نشدنِ امری که در روایت بیان شده،‌ می تواند علت های مختلفی داشته باشد که بیشترین این علل هم در خود ما و عملکرد ما ریشه دارد. و نکته ی آخر اینکه هرگز نباید یک برهه از زندگی خودتان را با همین قسمت از زندگی دیگران مقایسه کنید. اولا که شما مشکل
ات و سختی های زندگی آنها را اطلاع ندارید و ای بسا که مشکلاتشان خیلی بیشتر از این باشد که شما می دانید. و ثانیا از کجا اطمینان دارید که آخر و عاقبتِ‌ این رفتار و اسراف های آنها تا همیشه به این صورت مانده و دچار مشکل نخواهند شد!؟ البته ان شاالله که هیچکس، هیچوقت دچار مشکل و گرفتاری نباشد،‌ ولی به قول مولانا (علیه الرحمه) از پس هر گریه آخر خنده ایست مرد آخربین مبارک بنده ایست پی نوشت ها: ۱. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ قرآن؛ مصحح داوودی، صفوان عدنان؛ انتشارات دارالشامیه؛ بیروت؛ ص ۱۱۹ ذیل واژه برک ۲. ابن منظور، محمد بن مکرم؛ لسان العرب؛ انتشارات دار صادر؛ بیروت،‌ لبنان؛ ج ۱، ص ۳۸۶ ۳. طباطبایی، سید محمد حسین؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ دفتر انتشارات اسلامی؛ قم ۱۴۱۷ ق؛ ج ۷، ص ۲۸۰ ۴. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۲؛ ص ۵۸ ۵. همان؛ ج ۶؛ ص ۱۵۳ ۶. سوره بلد، ۴ ۷. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۴، ص ۵۴۹ ۸. سوره نساء،‌ ۱۰۴ ۹. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۲؛ ص ۶۳ ۱۰. سوره عنکبوت، ۶۴ ۱۱. سوره زخرف،‌۳۳ ۱۲. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۴؛ ص89. 🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻 https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cb9a4b6696e ✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
📛 پدرهای ایرانی ⚠️حواستون باشه 🛰دارند چیزی رو میزنند که مرد ایرانی بخاطرش جونش میده... ⭕️اگر الان تبیین نکنید ، روشنگری نکنید ، مراقب فرزندتون نباشید ، باهاش رفیق نباشید پای ماهواره ، فضای مجازی لجام گسیخته رو از منزلتون قطع نکنید❗️فردا روزی استرس هایی خواهید کشید که صبر ایوب میطلبه...
ببین چه کانالی آوردم براتون😬❌ @salatin_shor اگه از مداحی های تکراری خسته شدی بیا تو کانال پر از مداحی های جدید از مداح های معروف سراسر کشور😌⭕️ @salatin_shor پر از شور و زمینه و مخصوصا شور طوفانی نیای از دست دادی😉⛔️ @salatin_shor ⭕️اولین کانال سلاطین شور در ایتا⭕️ 💚زیادمون کنین پر از فعالیت💚 🆔|@salatin_shor