eitaa logo
بحثی در تعدد قراءات قرآن کریم
73 دنبال‌کننده
5 عکس
7 ویدیو
7 فایل
این واقعیت که قرآن کریم با قراءات متعددی از جانب خداوند بر پیامبر اکرم ص نازل شده تا قرن ۱۱ مورد اجماع فریقین بوده است. به دلایلی، کم‌کم این تلقی در علمای متاخر شیعه شکل گرفت که گویی قرآن کریم تنها به یک قرائت نازل شده است ... حسین سوزنچی @souzanchi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کریم با قراءات متعددی از جانب خداوند بر پیامبر اکرم ص نازل شده است و این واقعیتی بوده که تا قرن ۱۱ مورد قبول عموم شیعه و سنی، و مورد اجماع تمام فقهای شیعه بوده است. از این زمان به خاطر برخی اشتباهات برخی از محدثان اخباری، کم‌کم این تلقی شکل گرفت که گویی قرآن کریم تنها به یک قرائت نازل شده است و متاسفانه این تلقی کم‌کم در میان فقهای اصولی هم تلقی به قبول شد تا حدی که امروزه بیان جمله اول متن حاضر با اعجاب و حتی گاه مخالفتهای شدیدی از جانب متشرعان شیعه مواجه می‌شود. حضور حدود یک دهه در درس یکی از اساتید حوزه علمیه قم موجب شد آن برداشت در ذهن حقیر نیز اصلاح شد و به نظر رسید رسالتی داریم که این برداشت نادرست را ابتدا از ذهن حوزویان و سپس به تبع آن از ذهنیت جامعه شیعی اصلاح کنیم.
فهرست رئوس مطالبی که در این کانال ان شاء الله بارگذاری خواهد شد به قرار زیر است: ۱) تدریس کتاب «القراءات القرآنية ، تاريخ وتعريف» در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به همراه متون مربوطه از اینجا ۲) تدریس فرعی از کتاب مفتاح الکرامه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به همراه متون مربوطه از اینجا ۳) و ... https://eitaa.com/qiraat
اشاره شد که تا قرن یازدهم قبول -که تواترش تا رسول الله ص ادامه دارد - قول اصلی شیعه بود؛ اما امروزه انکار این به منزله قول اصلی شیعه قلمداد می‌شود❗️ با توجه به این مساله، درسی ذیل عنوان کلی را در مدرسه علمیه خان (مدرسه آیت الله بروجردی) در قم ارائه کردم (اول بار در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲). 🔹در اولین سال تدریس این درس محور را کتاب یکی از علمای معاصر شیعه مرحوم عبدالهادی فضلی قرار دادم با عنوان ،_تاريخ_وتعريف که فایل آن را از اینجا می‌توانید دریافت کنید. خوشبختانه ایشان تسلط خوبی بر این موضوع دارند و جزء معدود علمای شیعه معاصر هستند که بخوبی بحث قراءات را مطرح کرده‌اند و این کتابشان بقدری مستند و همه‌جانبه‌نگر و خالی از تعصب دارد که مورد استناد بسیاری از بزرگان اهل سنت معاصر هم قرار گرفته است. البته در آن سال فقط فرصت شد که مقدمه و فصل اول این کتاب (نشأة القرائة و تطورها) تدریس شود؛ که البته دغدغه اصلی بنده هم همین بود که مخاطب با سیر تاریخی تحولاتی که در این موضوع گذشته آشنا شود. برای تدریس این کتاب طبیعی بود که به منابع متعددی مراجعه کنم و مستندات ایشان را استخراج کنم و البته گاه با مراجعه به متون اصلی تعلیقه‌ای و انتقادی بر فرمایشات ایشان و یا افزوده‌هایی بر ماجرا داشته باشم که آن مراجعاتم را در فایلی ذخیره می‌کردم که می‌توانید آن را از اینجا مشاهده کنید. در ادامه فایلهای صوتی تدریس ،_تاريخ_وتعريف تقدیم می‌شود (از اینجا) ▪️امسال (سال تحصیلی 1403-1404) به نظرم رسید، به تبع درس استادم، فرعی از کتاب ارزشمند نوشته متتبع بی نظیر شیعه مرحوم (۱۱۶۰- ۱۲۲۸ق؛ شاگرد اساتیدی همچون و و و ، که کتاب را به توصیه مرحوم کاشف الغطاء نوشته) را مبنای تدریس قرار دهم. کتاب ایشان به اذعان بسیاری از بزرگان فقه در تتبع و گردآوری اقوال در تاریخ فقه شیعه بی‌نظیر است. ایشان فرعی را به همین بحث قراءات نسبت داده‌اند و درست در زمانی که توسط امثال فضای قبول تعدد قراءات متواتر داشت برمی‌گشت عالمانه در مقابل این وضعیت ایستادند و نشان دادند که «اجماع فقهای شیعه بر قبول تواتر قراءات متعدد بوده است». استادم مقدمه‌ای بر این فرع نوشته‌اند که ابتدا آن را تدریس خواهم کرد تا مخاطبان دورنمایی از صورت مساله داشته باشند و سپس سراغ تدریس خود آن فرع خواهم رفت؛ و البته تدریس وجه انتقادی هم خواهد داشت یعنی چه‌بسا نظری مخالف نظر صاحب متن اتخاذ شود؛ که متون مربوطه و تدریس‌ مذکور را ان شاء الله در همین‌جا بارگذاری خواهم کرد (از اینجا) https://eitaa.com/qiraat
شرح و بسط فصل اول از کتاب القراءات القرآنية ، تاريخ وتعريف.docx
463.7K
یاداشتهای در مقام شرح و بسط فصل اول کتاب «القراءات القرآنية ، تاريخ وتعريف» فایل Word
شرح و بسط فصل اول از کتاب القراءات القرآنية ، تاريخ وتعريف.pdf
2.73M
یاداشتهای در مقام شرح و بسط فصل اول کتاب «القراءات القرآنية ، تاريخ وتعريف» فایل PDF
فایل‌های تدریس کتاب القراءات القرآنیه در سال تحصیلی 1401-1402