قضیه گلاس: آیا موضوع پناهندگی سیاسی مجدداً به دیوان بینالمللی دادگستری احاله میگردد؟
Juan Pablo Hernández Páez
مترجم: رضا نوریان
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی دانشگاه قم
ویراستار علمی: دکتر نسرین ترازی
پژوهشگر حقوق بینالملل و عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو
در ۵ آوریل ۲۰۲۴، در اواسط شب، ماموران اجرای قانون جمهوری اکوادور به داخل سفارت مکزیک در کیتو نفوذ کرده و خورخه دیوید گلاس اسپینل، معاون سابق رییس جمهور اکوادور را دستگیر کردند. گلاس به شش سال زندان محکوم شد، در حالی که هنگام مواجهه با اقامه دعوای کیفری جدید در پی کسب پناهندگی سیاسی از هیئت دیپلماتیک مکزیکی بود و نهایتا به وی پناهندگی سرزمینی در مکزیک اعطا شد. اکوادور در بیانیه علنی اش که به دنبال حمله به سفارت صورت گرفت، اعطای پناهندگی دیپلماتیک به گلاس را به عنوان سوء استفاده از امتیاز و مصونیت بیان کرده که به آنها اجازه میدهد در صدد بازداشت پناهنده باشند.
🔸 برای مطالعه متن کامل این نوشتار به لینک زیر مراجعه کنید:
https://bigdeliacademy.com/1403/04/02/refugees-reza-nourian/
هدایت شده از
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم برگزار میکند:
🔸 کرسی علمی ترویجی
عنوان کرسی «ارزیابی نظریه دو دولت درخصوص وضعیت فلسطین در حقوق بینالملل»
صاحب نظر:
دکتر محمد ستایشپور
ناقدان:
دکتر غلامعلی قاسمی
حجت الاسلام دکتر مجید مسعودی
دبیر علمی:
حجت الاسلام دکتر علیرضا ابراهیمی
♦️ زمان: چهارشنبه 6 تیر 1403، ساعت 16
♦️ مکان: دانشگاه قم، ساختمان کتابخانه مرکزی، طبقه همکف، پژوهشکده علوم انسانی اسلامی
▫️پخش آنلاین
🆔 http://ve.qom.ac.ir/riih
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
دکتر رضا نصری✍
رضا پهلوی میگوید نگذارید با رأی شما
چنین و چنان کنند! اما نمیگوید خودش و رژیم نسلکش و نژادپرستی که حامی اوست با «رأی ندادن» شما قرار است چهها کنند!
کافی است ببینید هر بار چگونه اعتراضات مشروع شما را مصادره و خرج کردند تا دریابید این بار نیز با رای ندادن شما چه کارهایی میخواهند انجام دهند!
به یاد بیاورید چگونه هر بار مطالبات مشروع شما را ربودند تا آن را پشتوانهای برای تشدید تحریمها قرار دهند.
به یاد بیاورید چگونه هر اعتراض شما را به نام خود ثبت کردند و آن را به دستمایهای برای برهم زدن مذاکرات و تشدید فشارهای اقتصادی قرار دادند.
به یاد بیاورید چگونه «شما» را مصادرهبهمطلوب کردند و رفتند به نام شما نزد دولتمردان آمریکا و کنگره و اتحادیه اروپا چانهزنی کردند تا تحریمها را تشدید کنند و بعد خود بیایند جلوی دوربینهای ایراناینترنشنال بنشینند و برای بی دارویی و استیصال شما اشک تمساح بریزند.
به یاد بیاورید چگونه در اوج بحران کرونا - به نام شما - رایزنی کردند، نامه و مقاله نوشتند و بی وقفه تلاش کردند هیچ تحریمی در بدترین روزهای بحران تعلیق یا تعدیل نگردد تا نارضایتی را در کشور به اوج برسانند.
به یاد بیاورید چگونه داعش را در حملات تروریستی به شاهچراغ و کرمان تبرئه کردند تا خون قربانیان را دستمایه بهرهبرداریهای سیاسی کنند.
به یاد بیاورید چگونه اعتراضات شما را مصادره کردند تا به «نمایندگی» از شما در کنفرانس امنیتی مونیخ و اجلاس ناتو در هالیفکس حضور یابند و تقاضا کنند نیروهای بیگانه به مراکز نظامی و هستهای کشورمان حمله کنند.
به یاد بیاورید - علیرغم ادعایی که در باب مخالفت با جنگ دارند - چگونه در اوج تنشهای نظامی اخیر، آمریکا و اسرائیل و ناتو را به هدفگیریی «سر مار» در تهران ترغیب کردند و کوشیدند تا دامنه جنگهای منطقه را به داخل ایران بکشانند.
به یاد بیاورید در نسلکشی مردم غزه چه بیشرمانه به اسم شما از نسلکشان حمایت کردند و حیثیت مردم و تمدن صلحدوست ایران را به حراج گذاشتند.
به یاد بیاورید چگونه ذلیلانه به نمایندگی از شما به دستبوسی نتانیاهو رفتند و تقاضای کمک مالی و پشتبانی سیاسی برای خود کردند.
به یاد بیاورید چگونه - با مصادره اعتراضات شما - در دادگاههای آمریکا و کانادا علیه دولت ایران شکایت کردند تا با حکم قضایی داراییهای مسدودشده شما در بانکهای خارجی را به حسابهای شخصی خود منتقل کنند.
به یاد بیاورید چگونه شادی پیروزی تیم ملی فوتبال را هم بر شما حرام دانستند و خود در جزیره خصوصی فلان میلیارد با جوانان اروپایی در کشتیهای تفریحی عکس یادگاری گرفتند.
لحظهای گمان نکنید قصد دارند با «رای ندادن» شما غیر از آسیب رساندن به منافع حیاتی کشور و رونق بخشیدن به دکان خود کار دیگری انجام دهند!
این جماعت را نادیده بگیرید. به شما دروغ میگویند!
رأی بالای شما پشتوانهای خواهد بود تا رییس جمهور مطالبات و خواستههای معطلمانده شما را در فضایی آرام و کم تنش با اقتدار و مشروعیت پیگیری کند؛ رأی شما به او اجازه خواهد داد با تشکیل یک دولت کارآمد و قوی نیازهای روزمره شما را محقق کند و تلاش کند اندکی بهتر و آسودهخیالتر زندگی کنید؛ رای شما به او اجازه خواهد داد - تا با ایجاد یک «گفتوگوی ملی» - گسلهای اجتماعی و شکاف میان دولت و ملت را پر کند و آینده روشنتری برای کشور و مردم و نسل جوان رقم زند. رأی بالای شما پشتوانهای برای رفع تحریمها و ایجاد فرصتهای جدید برای کشور خواهد بود. رأی شما به او کمک خواهد کرد فضایی فراهم کند تا جوانان کشور به ماندن و ساختن ترغیب شوند و آنها که رفتهاند نیز مشتاق به بازگشت به آغوش وطن شوند.
وطن ساختمان کلنگی نیست که بکوبی و از نو بسازی! اگر فروریخت دیگر بدخواهان به شما اجازه برپا کردن و بازسازی آن را نخواهند داد! با منطق و عقل و درایت برای سرنوشتمان تصمیم بگیریم؛ نه با احساسات و شعارهای پوچی که این جماعت ویرانیطلب میخواهند به مغز و دل ما تحمیل کنند.
Jessup 2025.pdf
147.3K
زمان بندی مسابقات موت کورت فیلیپ سی جساپ 2025
*محکومیت الحسن به جرم جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت*
در 26 ژوئن 2024، شعبه دیوان بینالمللی کیفری با اکثریت آرا، آقای الحسن آغ عبد العزيز آغ محمد آغ محمود را در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت ارتکابی از تاریخ 2 آوریل 2012 تا 29 ژانویه 2013 در شمال مالی که در آن زمان تحت کنترل گروههای مسلح انصارالدین و القاعده در مغرب اسلامی بود، محکوم کرد.
رئیس دیوان خلاصهای از حکم را قرائت کرد و اعلام کرد «اگرچه آقای الحسن برای گروهی کار میکرد که ادعا داشتند شریعت اسلام را اجرا میکنند، اما این محاکمه درباره دین اسلام نیست»
شعبه دیوان خاطر نشان کرد« آقای الحسن پس از استخدام توسط رهبران ارشد القاعده، به یکی از اعضای ارشد پلیس اسلامی تبدیل شد و در آنجا نقش رهبری و سازماندهی پلیس را به عهده گرفت.»
آقای الحسن با اکثریت آرا به دلیل ارتکاب مستقیم جنایات یا کمک و مشارکت در جنایات ارتکابی دیگران، در رابطه با موارد زیر محکوم شد:
1) جنایات علیه بشریت شکنجه
2) جنایات جنگی شکنجه و توهین به حیثیت شخصی
و مشارکت در جنایات ارتکابی توسط سایر اعضای انصارالدین و القاعده در مغرب اسلامی در رابطه با:
1) جنایات جنگی مثل قطع عضو، صدور و اجرای احکام بدون رعایت فرآیند دادرسی عادلانه و ضمانتهای قضایی که عموماً ضروری هستند.
2) جنایات علیه بشریت آزار و اذیت و سایر اعمال غیر انسانی
شعبه دیوان دریافت آقای الحسن مسئولیت جنایاتِ خشونت جنسی که در تیمبوکتو در بازه زمان مورد بررسی اتفاق افتاده است را برعهده ندارد و در نتیجه از اتهامات زیر تبرئه شد:
1) جنایات جنگی تجاوز و بردگی جنسی
2) جنایات علیه بشریت تجاوز جنسی، بردگی جنسی و سایر اعمال غیر انسانی در قالب ازدواج اجباری
آقای الحسن همچنین از اتهام جنایت جنگی حمله به اهداف مورد حمایت تبرئه شد.
لینک خبر:
https://www.icc-cpi.int/news/situation-mali-mr-al-hassan-convicted-war-crimes-and-crimes-against-humanity-committed
به نقل کانال تازه های حقوق بین الملل در بله:
https://ble.ir/int_law_updates/5667841949278836/1720005398239
✅️گروه تخصّصی "محفل حقوق بینالملل" برگزار میکند:
یازدهمین نشست مجازی چهارشنبههای همافزایی در حقوق بینالملل و یکمین نشست از سلسله نشستهای نقد و بررسی آرای حقوق بشری
✍️عنوان:
نقد و بررسی رای حقوق بشری شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر مازندران (حقوق زنان_۱)
🗣سخنران:
جناب آقای دکتر حشمت رستمی درونکلا،
دکتری حقوق بینالملل،
قاضی تجدیدنظر صادر کنندهی رای،
اوّلین قاضی حقوق بشری ایران
و
دانشآموختهی دورهی نهم دانشگاه علوم قضایی تهران
🧑💻دبیر نشست:
سپیده حسینی،
دکتری حقوق بینالملل،
مدرّس دورههای بینالمللی
و
وکیل امور مهاجرتی
🕗زمان:
۲۰. تیر. ۱۴۰۳_ساعت هشت شب به وقت ایران
💻مکان:
بستر گوگل میت (Google-Meet)
📌نکته:
حضور در این نشست رایگان خواهد بود.
متن رای مورد نقد و بررسی نیز به اشتراک گذاشته میشود.
در انتهای جلسه پرسش و پاسخ خواهد بود.
لینک نشست نیز در روزهای منتهی به برگزاری به اطّلاع خواهد رسید.
🗓 تاریخ انتشار در تالار گفتگوی انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد: ۱۴۰۳/۴/١٨
✅ جهت مطالعه کامل مقاله، به این «پیوند» مراجعه کنید.
https://unstudies.ir/iauns-forum/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A2%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%DA%AF%D8%AF%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D9%87%D8%B6%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/
💻
جهت شرکت در نشست، از طریق این «پیوند» وارد شوید.
http://meet.google.com/vvf-gcsy-yia
شماره جدید فصلنامه علمی پژوهش های نوین حقوق اداری -
https://www.malr.ir/issue_49420_50002.html
#اطلاع_رسانی
#فراخوان_مقاله
فراخوان مقاله (نمایه سازی در ISC )
✅ سیوهشتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی از تاریخ بیستونهم لغایت سیویکم شهریورماه سال ۱۴۰۳ با موضوع “همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با تأکید بر مسألۀ فلسطین” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.
محورهای مقالات کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛
🔰مقاومت مردم مظلوم فلسطين وحدتبخش امت اسلامی
🔰جنگ و صلح عادلانه
🔰اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم
🔰آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنشها و منازعات
🔰همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنشها و منازعات
🔰احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمتشکنی و توهین
💥دریافت گواهی ارائه مقالات و اهدای جوایز نفیس به مقالات برتر 💥
🔹آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir
🔹نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛
🔹پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com
🔹تلفن: ۰۲۵۳۷۷۵۵۴۴۵ داخلی ۱۰۱-۱۰۳-۱۱۴
🔹ارتباط در ایتا: @taqrib_Conference_38
🔹ارتباط در تلگرام: @taqrib_Conference_38
🔹نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمهای؛
(مقالات میتواند به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی باشد)
⌛️آخرین مهلت ارسال چکیده: 27 مردادماه ۱۴۰۳
⏳آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: 17 شهریورماه ۱۴۰۳
🌐کانال رسمی روابط عمومی و مرکز خبر #جامعةالمصطفی|برای اطلاع از آخرین اخبار المصطفی هم اکنون عضو شوید
👇👇👇
🆔http://eitaa.com/newsmiu
لینک ورود به نشست در گوگل میت:
https://meet.google.com/qir-ddnf-meb
شروع جلسه ساعت ۲۰ میباشد.
CamScanner 07-09-2024 00.29.35.pdf
2.96M
نخستین دانشنامه ایرانی حقوق بشر از سوی مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی و استادان و پژوهشگران حقوق سراسر کشور با ۱۷۹ مدخل و در قالب دو جلد تهیه و تدوین شد. این اثر از سوی نشر میزان و مرکز نشر آثار علمی دانشگاه شهید بهشتی به چاپ و انتشار رسید.
هدایت شده از انجمن علمی حقوق بینالملل دانشگاه قم
🟢 به اطلاع می رساند دومین شماره مجله ایرانی حقوق بینالملل و تطبیقی (IJICL) منتشر شد.
این مجله که به زبان انگلیسی و به صورت دوفصلنامه توسط دانشگاه قم منتشر میگردد در حال حاضر دارای نمایه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است. این مجله در هیأت تحریریه و هیأت مشورتی خود از اعضای هیأت علمی کشورهای مختلف جهان بهرهمند است. پژوهشگران میتوانند مقالات خود را در موضوعات حقوق بینالملل یا حقوق تطبیقی به سامانه این مجله به آدرس زیر ارسال نمایند.
ijicl.qom.ac.ir
✍️ دکتر داود فیرحی
حسینبنعلی در برابر فساد سیستماتیک
«آزادی ارزش کمیاب و گرانبهایی است که در حفظ و بازتولید آن کوشش مدام لازم است. انسانهای آزاد اسوههای جامعه هستند، میخهای چادر جامعه که یک جامعه را از طوفانها حفظ میکنند و از غلطیدن به یک جامعه تودهای بیقاعده پرهیز میدهند. امام در نامه ۵۳ به مالک تاکید میکند که انسانهای آزاده را دریاب که آنها مجموعه و جزیرهای از کرامتاند و نماد و نشانه عرف نیکوی جامعه خودشان»
دولت صدر اسلام به نوعی یک دولت رانتی بود، رانت مبتنی بر غنیمت به این معنی که پول زیادی دست دولت بود و بنابراین همه چیز سرنوشت جامعه وارد کف باکفایت یا بی کفایت دولتمردان می شد و به همین دلیل در چنین جامعه ای ما شاهد یکه تازی دولت هستیم، دولت ها در چنین جامعه ای تمامیت خواه می شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می گیرند، نه تنها قدرت اقتصادی دستشان است، یعنی به جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می کند و دولت با پولی که دستش هست، دین، فرهنگ و نظام آموزش و پرورش، افکار عمومی و رسانه ها را کنترل می کند و در چنین شرایطی یکی اختناق برای آزادی خواهان و فرصت طلبی برای فرصت طلبان رخ می دهد و لذا جامعه را به دو بخش معترضان و بهره مندان از وضعیت موجود تقسیم می کند.
با نگاهی به جامعه عرب قبل از اسلام، مشاهده می کنیم که هنوز دولت به معنای علمی امروز آن شکل نگرفته است و آنچه وجود دارد دولت- شهر، ادامه سنت یونانی – رومی است که از طریق شام به مکه سرازیر شده و در حال ورود به مدینه هم هست. از درون این سنت تاریخی ما با دو الگوی کوچک حکمرانی مکه با سنت اشرافی و الگوی مدینه با سنت شورایی روبرو هستیم؛ وقتی پیامبر اسلام وارد مدینه می شود، سنت مدنی را انتخاب می کند و حکومت را به سمت سلسله قراردادها کشانده و یک رگه شورایی به حکومت می دهد اما از بعد از پیامبر کم کم شاهد ادغام سنت مدینه با مکه و به تدریج غلبه سنت مکه بر تمدن اسلامی هستیم.
ابن خلدون در مقدمه خود می گوید: «اگر مناقشه بین بنی هاشم و بنی امیه شکل بگیرد چون پتانسیل قدرت بنی امیه بالاست، سرانجام، بنی امیه، قدرت را خواهد برد». یعنی خلافت، ظاهر مبتنی بر بیعت پیدا می کند اما باطنی در درون اشرافیت در حال ساخت است و به تدریج ابن خلدون توضیح می دهد که چنین خلافتی در سه مرحله قابل انتقال به سلطنت است. ابتدا کمی دموکراتیک است، سپس ظاهر دموکراتیک پیدا می کند و سرانجام بعد از ۴۰ سال به شدت و سرعت به سلطنت می غلتد و عناصر خود را نشان می دهد.
سال ۱۵ هجرت برای تاریخ ایران و شام سال مهمی است چون در این دوره، قادسیه در حال شکل گیری است و به پایانش می رسد و امپراطوری ثروتمند ایران و بلافاصله روم در هم می شکند و تمام ثروت آن وارد مدینه می شود و به این ترتیب سیستمی با توجه به ورود این ثروت به خزانه دولت، پدیده ای به نام رانت وارد مدینه می شود. تا سال ۱۳ هجرت، اگر غنیمتی هم بود به صورت مساوی تقسیم می شد، نویسنده ای به نام الکان دهلوی در کتاب حیات الصحابه توضیح دقیقی از این دگردیسی و تحولات داده است و می گوید وقتی خلیفه اول می خواست بیت المال را تقسیم کند می گفت برای من مجاهد و غیر مجاهد تفاوتی ندارد، فضل و امتیاز و ثواب آنها نزد خداوند است، این پول برای شکم آنهاست، فرقی ندارد مجاهد باشد یا قائد.
خلیفه دوم در سال ۱۵ هجرت فرمولی را برای توزیع غنائم تعریف کرد که این فرمول تا آخر بنی امیه باقی بود و آغاز فساد دولت اسلامی بود، فرمول از این قرار بود که سهم هر شهروند یا مسلمان مساوی با میزان نزدیکی نسبی به پیامبر، ضرب در سبقت در اسلام می شود. عمر خلیفه دوم مساله را فهمیده بود و بنابراین گفت حق تبدیل ثروت به سرمایه را ندارید اما می توانید از ثروت استفاده کنید جالب این که فرزندان اینها به فساد افتادند. در مقابل، خلیفه سوم، خصوصی سازی را آغاز کرد و سکه را تبدیل به زمین های زراعی کرد و تمام انفال کم کم به صحابه فروخته شد.
در این شرایط گسست ساختاری بین حکومت و جامعه به وجود آمده بود حکومت تلاش می کرد خود را حفظ کند و برای حفظ خود ازهیچ اقدام خشنی پرهیز نمیکرد. در این شرایط از لحاظ روانشناسی اجتماعی، در مدینه و مکه و جاهای دیگر، یک دوگانگی شکل گرفت، یعنی مردم مدینه و مکه و شام غرق ثروت بودند و جاهای دیگر داشت تبدیل به جوامع فرسوده می شود و در آن ها نوعی احساس پوچی شکل گرفته بود.
جامعه دچار ظلم ساختاری و فساد سیستماتیک شده بود و مصلحان ، صدایشان، خفه شد، جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت بود و هیچ کسی، ترمزی برای آن نمی توانست داشته باشد. امام حسین میبیند که جامعه در این شیب قرار گرفته است و لذا تلاشش را مأیوسانه آغاز می کند...🏴
سخنرانی دکتر داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ، در دارالزهراء، تهران، عاشورا 97