eitaa logo
معرفة الدین
37 دنبال‌کننده
22 عکس
2 ویدیو
0 فایل
مسائل معرفتی که توسط حجة‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدموسی موسوی برای کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به صورت روزانه ارائه می‌شود در این کانال قرار می‌گیرد. ارتباط مستقیم با استاد @seyedmousa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔰 ◼️ و 1402/02/16 مصادف با ۱۵ شوال ✅ مقام بالای دارد تا جایی که امامان معصوم علیه السلام با انتساب دادن خود به این شخصیت در مقابل دشمنان احتجاج می کردند و مفاخره می نمودند. ✅ اما درسی که از واقعه شهادت ایشان و جنگ احد می‌توان گرفت این است که 45 نفر، باعث شد که حمزه شهید شود، پیامبر دندانش شکست، علی بن ابی طالب 90 زخم برداشت، 72 از بهترین یاران حضرت رسول شهید شد. ◀️ وقتی گفته می‌شود «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة؛ محبت به دنیا رأس همه خطاها و گناهان است» در این جریان آشکار می‌شود. اگر آن 45 نفر در جنگ احد، تنگه را برای به دست آوردن غنیمت جنگی و رسیدن به رها نمی‌کردند و مسئولیتی که به آنها واگذار شده بود را درست انجام می‌دادند، مسلمانان پیروز میدان بودند و حمزهسید الشهدا نیز شیهد نمی‌شد. ◀️ اما از گرفتار نشدن به دنیا یک چیز بیشتر نیست و آن است. همانطور که سیدالکریم عبدالعظیم حسنی این همراهی را داشت و مصداق بارز «آخِذٌ بِقَولِكُمْ، عامِلٌ بِأمْرِكُم، مُسْتَجيرٌ بِكُمْ؛ سخن شما (ولی خدا را) را مى گيرم، به امر شما، عمل مى كنم. به شما پناهنده‌ام. ♻️ @qometka
💠 💠 💎 ۱۴۰۲/۰۲/۱۷ 🔰 امیرالمومنین عليه السلام: الرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم، و عَلى كُلِّ داخِلٍ في باطِلٍ إثمانِ: إثمُ العَمَلِ بِهِ، و إثمُ الرِّضا بِهِ. ✅ هر كه به كردار عده‌اى راضى باشد، مانند كسى است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد و هر كس به كردار باطلى دست بزند دو گناه انجام داده است، گناه به جا آوردن آن و گناه راضى بودن به آن. 📚 نهج البلاغه، حکمت۱۴۵ 🔰 و ایضا قال: أيُّها النّاسِ، إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ، و إنَّما عَقَرَ ناقَةَ ثَمودَ رَجُلٌ واحِدٌ، فعَمَّهُمُ اللّهُ بِالعَذابِ لَمّا عَمَّوهُ بِالرِّضا. ✅ اى مردم! راضى بودن و ناراضى بودن به كارى، مردم را در [پيامد] آن كار شريك مى‌گرداند. ناقه ثمود را تنها يك نفر پى كرد، اما خداوند همه قوم ثمود را عذاب داد؛ زيرا همه به كار آن مرد راضى بودند. 🌐 تذکر: مواظب لایک‌های خود در باشیم و در برابر تبلیغات ضد اسلام و تبلیغات علیه نظام مقدس اسلامی تا خدایی ناکرده در زمره‌ی راضییان به عمل معاندین و بدخواهان نباشیم. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ✅ الامام علی (علیه السلام):قالَ رسولُ اللهِ (ص) لأصحابهِ: أ لا اُخبِرُكُم بشِرارِكُم؟ قالوا: بلى يا رسولَ اللهِ. قالَ: المَشّاؤونَ بالنَّميمَةِ، المُفَرِّقونَ بَينَ الأحِبَّةِ، الباغُونَ لِلبُرَآءِ العَيبَ. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۳۶۹ ✅ امیرالمومنین به نقل از پيامبر خدا (ص) می‌فرماید که حضرت به اصحابشان فرموند: آيا شما را از آگاه نكنم؟ عرض كردند: چرا اى رسول خدا! حضرت فرمود: بدترین شما كسانى هستند كه 1⃣ می‌كنند. 2⃣ ایجاد می‌کنند. 3⃣ و بى گناه می‌کنند. ✅ یعنی بازگو کردن سخنان و حرف‌های شخصی نزد شخص دیگر با هدف از بین بردن روابط دوستانه آن دو نفر که می‌تواند آن حرف‌ها درست و حقیقت و یا کاملاً دروغ باشد. تعبیر دیگری که برای سخن‌چینی بکار برده می‌شود است. ✅ سخن چینی یا همان نمامی یکی از رذایل اخلاقی است که اگر در وجود کسی باشد علاوه بر آسیبی که بر دیگران دارد آسیب بزرگ‌تری برای خود شخص سخن‌چین به ارمغان می‌آورد. لکن با این وصف می‌شود با انجام راهکارهایی این رذیله را در وجود خود از بین برد و آن را کرد که مهم‌ترین و تأثیر گذارترین آنها و و زیانبار آن است. ✅ جهت مطالعه: برای مطالعه بیشتر به ویژه درباره چگونگی برخورد با سخن‌چین و حکایت‌هایی از این رذیله اخلاقی، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ✅ امیرالمومنین (ع): اِنَّ لِلّهِ فِی کلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً، فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنَها، وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ. (حکمت ۲۴۴ نهج البلاغه) امام علیه السلام فرمود: خداوند در هر نعمتی حقی دارد. کسی که حق آن را ادا کند، آن نعمت را بر او افزون می‌کند و کسی که در آن کوتاهی نماید آن نعمت را در خطر زوال قرار می‌دهد. 💠 1⃣ شکر زبانی، تشکر از خالق نعمت های مادی و معنوی به وسیله زبان و با بیان اذکار وارده در این رابطه است. قال الصادق علیه السلام: ما انْعَمَ اللَّهُ عَلی عَبْدٍ بِنِعْمَةٍ صَغُرَتْ اوْ کبُرَتْ، فَقالَ الْحَمْدُللَّهِ الّا ادّی شُکرَها (بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۳۲) خداوند هیچ نعمت کوچک و بزرگی به بنده نداده که او بگوید ، مگر اینکه شکر آن را به جا آورده است. 2⃣ هر عضوی از اعضای بدن نعمتی است و باید در مسیر مشروع از آن بهره برد و طبعاً بکارگیری عضو در جهت دیگر، کفران آن نعمت است. قال علی علیه السلام: شُکرُ کلُّ نِعْمَةٍ الْوَرَعُ عَمَّا حَرَّم اللَّهُ. (الکافی ج ۲، ص ۹۶) شکر ، پرهیز از آن چیزی است که خداوند حرام نموده است. 3⃣ شکر قلبی از لقلقه زبان و نیز عمل به ارکان فراتر است به نحوی که نیز خداست، چنین قلبی مالامال از محبت خداوند گشته و در آن غیر از او چیزی وجود ندارد. قال الصادق علیه السلام: مَنْ انْعَمْ اللَّهُ عَلَیهِ بِنِعْمَةٍ فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ فَقَدْ ادّی شُکرَها. (الکافی، ج ۲، ص ۹۶) کسی که خداوند به وی نعمتی داده و او آن را باشد، شکر آن را به جا آورده است. ✅ حکیمی از شخصی پرسید: روزگار چگونه است؟ شخص با ناراحتی گفت: چه بگویم امروز از گرسنگی مجبور شدم کوزه سفالی که یادگار سیصد ساله‌ی اجدادم بود را بفروشم و نانی تهیه کنم! حکیم گفت: خداوند را سیصد سال پیش کنار گذاشته و اینگونه می کنی؟… ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 (۲) 💎 ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ✅ مکان نمازگزار نباید غصبی باشد. ✅ نماز خواندن روی فرش یا تخت غصبی، هرچند زمین آن مباح باشد، باطل است. همچنین اگر فرش مباح را بر زمین غصبی پهن کنند، نماز بر آن باطل است. ✅ اگر در مکانی که نمی‌داند یا فراموش کرده غصبی است نماز بخواند، نمازش صحیح است. ✅ کسی که می‌داند مکانی غصبی است، ولی نمی‌داند نماز در مکان غصبی باطل است، اگر در آنجا نماز بخواند، نمازش باطل است. ✅ کسی که با دیگری در ملکی شریک است در صورتی که سهم هر یک از دیگری جدا نباشد، نمی‌تواند بدون رضایت شریک خود در آن ملک نماز بخواند. ✅نماز خواندن در ملکی که منفعت آن متعلق به دیگری است، بدون اجازه او باطل است؛ مثلاً در خانه اجاره‌ای اگر صاحب خانه یا فرد دیگری بدون اجازه کسی که آن خانه را اجاره کرده است، نماز بخواند، نمازش باطل است. ♻️ احکام برگرفته از رساله نماز و روزه مقام معظم رهبری (دام ظله) است. 📚 @qometka
🔰 🔰 💎 (۳) 💎 ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ ✅ مکان نمازگزار باید بی حرکت باشد؛ یعنی طوری باشد که شخص نمازگزار بتواند با آرامش بدن و بدون تکان خوردن نماز بخواند، بنابراین نماز در مکان هایی که موجب می‌شود بدن بی‌اختیار تکان بخورد، مانند خودرو و قطار در حال حرکت یا بعضی تخت‌های فنری، صحیح نیست، مگر هنگامی که به دلیل تنگی وقت و غیر آن مجبور باشد در چنین مکانی نماز بخواند. ✅ بر مسافرانی که با وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند واجب است در صورت خوف فوت نماز، از راننده بخواهند توقف کند و بر راننده نیز پذیرش درخواست آنان واجب است و در صورتی که به هر دلیل توقف نکند، تکلیف مسافران این است که نماز را در همان حال حرکت بخوانند و تا آنجا که امکان دارد جهت قبله، قیام، رکوع و سجود را رعایت کنند. ♻️ احکام برگرفته از رساله نماز و روزه مقام معظم رهبری (دام ظله) است. 📚 @qometka
هدایت شده از رسالتنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی کم نظیر سید هاشم الحیدری دبیر کل جنبش اسلامی عهدالله عراق ♻️ @seyedmousamousavi
🔰 🔰 💎 ✅ قرآن سر تا سر دارای اعجاز در زندگی مادی و معنوی می‌باشد و قرائت آن شفابخش تمام بیماری‌ها و درماندگی‌ها است. در بین سوره‌های قرآن برخی از سوره‌ها از قدرت اعجاز بیشتری برخوردارند و تحولات زیادی را در زندگی افراد با ایمان به وجود می‌آورند. یکی از سوره های قرآن است که برای آن اثرات معجزه آسایی ذکر شده و دارای فضیلت بسیاری است. در ادامه به برخی از و معجزه سوره حمد اشاره می‌کنیم. 1️⃣ امام علی (ع) فرموده است:اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می‌خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی‌نیاز باشی و به زودی به آرزوهایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس فاتحة الکتاب را بخوان که اسرار عجیبی در آن نهفته است. سوره حمد را در پنج نوبت صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا برای رسیدن به آرزوها و حاجت ها ۱۰۰ مرتبه بخوانید. 2️⃣ پیامبر اکرم (ص) و سلم فرموده است: هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می‌شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می‌کند که به همسایگانش نیز می‌رسد. 3️⃣ امام صادق (ع) فرمود:کسی که سوره حمد او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی‌بخشد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند:سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد، مگر اینکه دردش آرام می‌گیرد. اما صادق (ع) فرمود: چنان‎چه بر مرده‎ای ۷۰ بار سوره حمد خواندید و زنده شد تعجب نکنید. ✅ علاوه بر مورد یاد شده، خواص دیگری نیز در قرائت سوره حمد در روایات وجود دارد که جهت مطالعه به اینجا مراجعه کنید. ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 (۴) 💎 ✅ نظر مقام معظم رهبری: بنابر احتیاط واجب باید میان زن و مرد در حال نماز (در غیر مسجد الحرام) حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد محاذی یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد، نماز هر دو صحیح است و فرقی نمی کند که زن و مرد محرم باشند یا نامحرم. 📌 : البته در میان مراجع، فقهایی هستند که دیدگاه فقهی‌شان با مقام معظم رهبری در این مسئله متفاوت است و برای مطالعه نظرات فقها می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. 📌 مقام معظم رهبری در این مسئله فرموده‌اند و معنای احتیاط این است که بر مکلف واجب است که یا به مضمون همان احتیاط عمل کند یا در مسئله مورد نظر، از مرجع تقلید دیگری تقلید کند که پس از مرجع تقلید خودش، به لحاظ علمی از دیگر مراجع بالاتر است. ۱۴۰۲/۰۲/۲۴ ♻️ @qometka
🔰 🔰 در آستانه سالروز حضرت علیه السلام، ضمن عرض تسلیت خدمت دوستان گرامی، به نکته‌ای از زندگی ایشان اشاره می‌کنیم که (ع) را از زبان خودشان تشکیل می‌دهد. ✅ قِيلَ لِلصَّادِقِ (ع) عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. بحار الانوار: ج75، ص228 ✅ از امام صادق (عليه‏ السلام) پرسیدند: كار و زندگی خود را بر چه اساسى استوار ساخته‏اى؟ حضرت فرمودند: بر : 1⃣ فهمیدم كه مرا كسى ديگر انجام نمى‌دهد پس (در انجام آن) نمودم. 2⃣ دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از انجام کارهای ناشایست) كردم. 3⃣ فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى‏خورد پس گرفتم. 4⃣ دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن شدم. ۱۴۰۲/۰۲/۲۵ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 💥سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ. فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. ✅ از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ ☘ امام علیه السلام فرمود: آن است که وقتی از خانه خارج می‌شوی به هرکسی برخورد کنی او را ببینی. (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر ببینی و احترام آنها را نگهداری) 📚 موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910. در برخی از روایات آمده است خداوند به موسی علیه السلام وحی كرد وقتی خواستی به طور برای مناجات بيايی، فردی را كه خودت را از او برتر می‌دانی، به همراه بياور. حضرت موسی برای همراه بردن كسی كه خود را از او برتر بداند، به هر كس رو آورد، نتوانست خود را از او برتر بداند از اين رو از دايره آدميان خارج شد و در دايره حيوانات به يافتن موجودی كه خود را از وی برتر بداند، برآمد، در نهایت با حیوانی که مبتلا به پیسی شده بود مواجه شد و ريسمانی به گردن آن انداخت تا با خود ببرد ولی كمی كه حرکت کرد، حيوان را آزاد كرد و خود به تنهايی رفت، وقتی خداوند از او علت همراه نياوردن كسی با خودش را پرسيد، عرض كرد موجودی كه من از او برتر باشم، نيافتم؛ خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم اگر موجودی را با خود همراه می‌آوردی و خود را از چيزي برتر شمرده بودی، تو را از ديوان پيامبری حذف می‌كردم. ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ♻️ @qometka
🔰 🔰 هر هفته روزهای پنج‌شنبه، یک و در خصوص مهدویت خدمت عزیزان تقدیم می‌گردد. 📌 : منظور از مهدويت چيست و از چه زمانى آغاز شده است؟ 📌 : اعتقاد به مهدى موعود مسئه‌اى است که در تمام اديان و مذاهب مختلف جهان مطرح بوده و هست؛ بدين معنى که همه‌ی ادیان و مذاهب قائل‌اند در آخر الزمان، مصلحى ظهور خواهد کرد و به جنايت‌ها وخيانت‌ها و تبعيض‌هاى بشر خاتمه خواهد داد. اگر چه غير از قرآن مجيد، تمامى کتاب‌هاى آسمانى ديگر دست‌خوش تحريف شده‌اند، با اين وجود، جملاتى از دستبرد ديگران مصون مانده است، که در آنها از آمدن و گفتگو شده است، هر چند اين مطلب در منابع ادیان گذشته به صورت پيشگويى و مربوط به آينده است، لکن از آنجا که مضامين آن در قرآن و روايات متواتر وارد شده است از اين رهگذر مسلم مى‌شود که اين عبارتها از منطق وحى سرچشمه گرفته و از دستبرد انسانها در طول تاريخ در امان مانده است. ✅ از جمله روايات متواترى که به ظهور (مهدى موعود) وعده داده، حديث معروف نبوى است که فرمود: لَو لَم یَبقَ مِنَ الدُّنیا إلّا یَومٌ واحِدٌ، لَطَوَّلَ اللّهُ ذٰلِکَ الیَومَ حَتَّیٰ یَلِیَ رَجُلٌ مِن عِترَتی، اسمُهُ اسمی، یَملَأُ الأرضَ عَدلاً وَ قِسطاً کَما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً. 📚تفسير نور الثقلين ج ۳، ص ۴۶۵ اگر تنها یک روز به پایان دنیا باقی مانده باشد، خداوند، آن روز را چنان طولانی می گردانَد تا و هم نام من، بیاید که زمین را و داد کند، چنان که پُر از ظلم و جور گشته است. ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ ♻️ @qometka
🔰 🔰 روزهای هر هفته از یک صفحه از قران تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد. الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ... در این آیه‌ی شریفه خداوند متعال، قرآن را کتاب معرفی می‌کند، علاوه بر این آیه آیات دیگری نیز به همین مضمون وجود دارد. در مقابل آیاتی که هدایت قرآن را برای متقین دانسته است، آیات دیگری در قرآن کریم وجود دارد که هدایت بودن کتاب‌های آسمانی و قرآن را دانسته و مخصوص مؤمنان قرار نداده است. درباره هدایت عمومی، قرآن می‌فرماید: (... ماهِ رمضان ماهی است که قرآن، برای راهنمایی و هدایت مردم و نشانه‌های هدایت ، و فرق میان حق و باطل ، در آن نازل شده است). از مجموعه این آیات چنین استفاده می‌شود که از هدایت بودن کتاب‌های آسمانی ـ به‌خصوص قرآن کریم ـ به یاد شده است: 1⃣ هدایت و بیداری برای جهانیان. 2⃣ هدایت برای متقین؛ یعنی قرآن کتابی است که برای همه مردم نقش هدایتگر دارد و هر کسی که بدون غرض‌ورزی به آن مراجعه کند، مورد هدایت قرار می‌گیرد. شاهد این مطلب هم، آیاتی در قرآن است که این کتاب آسمانی را هدایتگر هر فردی می‌داند که اراده کرده تا در مسیر مستقیم گام بردارد «إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ. لِمَنْ شاءَ مِنْکُمْ أَنْ یَسْتَقیم‌». از طرفی هدایتگری قرآن منحصر به مردم عادی نیست و چنین نیست که متقین و مؤمنان از هدایت او بهره‌ای نداشته باشند؛ بلکه برای آنان هدایت برتری دارد. ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ♻️ @qometka
‍ 🔰 🔰 🔻 مناسبات_امروز 🔻 س ضمن عرض تبریک ایام دهه‌ی کرامت، با توجه به حلول ماه و تقارن آن با روز یکشنبه، فضیلت و کیفیت نماز_یکشنبه_ماه_ذی_القعده را در این مجال متذکر می‌شوم، ضمن اینکه لازم است به عرض دوستان برسانم که این ماه بسیار تاکید شده است که آغاز آن از است که به معروف است. : 🌹براى این نماز روایتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده و در فضیلت این نماز آمده است که، هر کس آن را بجا آورد توبه‌اش پذیرفته مى‌شود و گناهانش آمرزیده مى‌گردد و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده‌اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ایمان از دنیا مى‌رود و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده شوند و روزى او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانى جانش را بگیرد. : 🌹رسول خدا (صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرموده‌اند: ۱_ در روز یکشنبه غسل کند ۲_ و وضو بگیرد ۳_ و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) 🍀در هر رکعت، ۱_ سوره «حمد» یک مرتبه، ۲_ سوره «قل هو الله» سه مرتبه ۳_ و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند. 🍀و بعد از نماز ۱_ هفتاد مرتبه استغفار کند، ۲_ سپس بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ» ۳_ آنگاه بگوید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْلى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیـعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.» ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ♻️ @qometka
🔰 🔰 شهید مطهری رحمه الله علیه در یکی از سخنرانی‌های خود می‌گوید: نقل می‌کنند در همین کسالت قلبی که منتهی به فوت آیت الله العظمی بروجردی شد (ظاهرا سه چهار روز هم بیشتر طول نکشید) یک روزی ایشان خیلی متأثر بود و گفت که من خیلی ناراحتم از اینکه کاری نکرده‏ام و می‌روم. اطرافیان ایشان به وی می‌گویند: ای آقا! شما چه می‌فرمایید؟! شما الحمدللَّه این همه توفیق پیدا کردید، این همه خدمتها که شما کردید کسی نکرده، ای کاش ما هم مثل شما بودیم، شما که الحمدللَّه کارهایی که کردید خیلی درخشان است‏ . ایشان به این حرفها اعتنا نکرد و در جواب آنها این جمله را که حدیث است گفت: خَلِّصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ . (بحار الانوار ، ج 13 ص 431) یعنی عمل را خالص بگردان که آن که نقد می‌کند و عمل را در محک می‌گذارد، خیلی آگاه و بیناست و از زیر نظر او کوچکترین عمل مغشوشی بیرون نمی‌رود. یعنی چه می‌گویید که ما کار کردیم؟! از کجا معلوم که این عملهای ما واقعا خلوص داشته باشد؟! برای خدا بودنش را از کجا تأمین می‌کنید؟! ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ♻️ @qometka
🔰 🔰 روزهای هر هفته تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد. ✅ قال علی (ع): شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ؛ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ، وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ‏. (حکمت ۱۲۱ نهج‌البلاغه) ⚡️ ترجمه : اين دو عمل چقدر با هم متفاوتند: 1⃣ عملى كه لذتش مى‌رود و عواقب سوء آن باقى مى‌ماند. 2⃣ و عملى كه زحمتش مى‌رود و اجر و پاداشش باقى است. 🔴 اعمال گناه آلود داراى لذتى موقتى و ناپايدار است كه به زودى زايل مى‌گردد ولى عواقب بد آن هم در دنيا و هم در آخرت دامان انسان را مى گيرد. ⭐️ولى به عكس، انسانى كه به سراغ بندگى خدا مى رود و در ميدان جهاد با نفس و جهاد با دشمن حاضر مى‌شود، هر چند با مشكلاتى روبرو مى‌گردد; اما اين مشكلات تدريجا از بين مى‌رود و اجر و پاداش دنيوى و اخروى آن باقى مى‌ماند. ☘و انسان عاقل، هیچوقت لذت موقت و فانی را بر لذت پایدار و همیشگی ترجیح نمی‌دهد. ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ♻️ @qometka
خرمشهر شهید آوینی.mp3
5.04M
به مناسبت ایام آزادسازی خرمشهر🌷 بشنوید صدای دلنشین آوینی را... ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ♻️ @qometka
🔰 🔰 📌 : آيا در قرآن کريم شواهدى بر وجود و ظهور امام مهدى (عج) يافت مى‌شود؟ 📌 : هر چند نياز نيست هر موضوع صحيحى با تمام جزئيات و خصوصياتش در قرآن کريم آمده باشد، زيرا بسيارى از موارد واقعيت دارد ولى وحى الهى به جزئيات متعرض نگشته است. سؤال مذکور است. آيات بسيارى پيرامون حکومت جهانى امام عصر (عليه السلام) وجود دارد که بزرگان دين در کتاب‌هاى معتبر و گرانبهايشان نقل فرموده‌اند، از جمله آنها (علامه مجلسى) که در کتاب شريف بحار الانوار بابى را به ذکر آيات قرآن کريم که به قيام امام زمان (عليه السلام) تاويل شده، اختصاص داده است، و ما در اين جا به سه مورد از آیات اکتفا مى‌کنيم: 1⃣ سوره انبیا آیه ۱۰۵: در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتيم که: زمين را بندگان صالح ما به ارث مى‌برند. طبق احادیث مراد از بندگان صالح حضرت ولی عصر (عج) است. 2⃣ سوره توبه آیه ۳۳: خدا فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همه دين ها غالب شود؛ هر چند مشرکين نخواهند. بنا بر روايتى از امام رضا (عليه السلام) نقل شده است، اين آيه درباره قائم آل محمد است، وى امامى است که خداوند او را بر همه کيش ها و آيين ها غالب گرداند. 3⃣ سوره نور آیه ۵۵ خداوند به کسانى که از شما ايمان آورده و عمل صالح پيشه ساخته‌اند، وعده داده که آنها را در زمين نماينده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقه خليفه کرد. و ثابت مى دارد دين آنها را، که براى آنان برگزيد، ترس آنها را تبديل به امن کنيم، واينان هيچگاه به من شرک نورزند... در کتاب (غيبت) شيخ طوسى، روايت شده که اين آيه نيز درباره مهدى موعود (عجل الله فرجه) وياران او نازل شده است. ✅ علامه مجلسى در همين رابطه از آيات قرآن کريم را با روايات مربوطه ذکر فرموده که علاقمندان مى‌توانند به کتاب وى مراجعه نمايند. ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ♻️ @qometka
🔰 🔰 روزهای هر هفته از یک صفحه از قرآن تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد. خداوند متعال در صفحه‌ی قبل به ویژگی‌های اشاره داشت و در این صفحه (ص ۳)، ویژگی‌ها و نشانه‌های دو گروه دیگر یعنی و را بیان می‌کند که به اختصار به برخی از اشاره می‌کنیم. 1⃣ منافق و یکی نیست و در زبان چیزی می‌گوید که به آن اعتقاد ندارد (وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ...) 2⃣ منافق اهل و است و مدام به فکر این و آن است. (يُخَٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ...) 3⃣ منافق دارد و خدای متعال هم به خاطر سوء نیت و اعمال ناشایستی که دارد بر او می‌افزاید. (فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٞ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضٗا...) 4⃣ منافق خود را و انقلابی و اگر به او گفته شود که از دست بکشد مدعی می‌شود که او از صالحان است. (وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ لَا تُفسِدُواْ فِي ٱلارۡضِ قَالُوٓاْ إِنَّمَا نَحنُ مُصلِحُونَ) 5⃣ منافق خود را کل دانسته و دیگران را قلمداد می‌کند، در حالی که برعکس است. (وَإِذَا قِيلَ لَهم ءَامِنُواْ كَمَآ ءَامَنَ ٱلنَّاسُ قَالُوٓاْ أَنُؤمِنُ كَمَآ ءَامَنَ ٱلسُّفَهَآءُۗ...) 6⃣ یکی دیگر از نشانه منافقان آن است که در مى‏آیند و در میان هر جمعیتى با آنها هم صدا مى‏شوند (وَ إِذا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا). ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 (۱) 💎 ✅ لباس و بدن نمازگزار باید باشد. ✅ کسی که نمی‌داند نماز با بدن و لباس نجس باطل است، اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است، مگر اینکه غافل یا جاهل قاصر باشد؛ یعنی حتی احتمال باطل بودن نماز با لباس نجس را ندهد. ✅ اگر که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد، نمازش است ولی اگر قبلاً نجاست آن را و فراموش کرده و با آن نماز خوانده است، نمازش است. ✅ اگر مکلف دارد لباسش نجس شده یا نه، بنا می‌گذارد که لباسش است و نماز خواندن با آن است. اما اگر قبلاً نجس شده و شک دارد تطهیر شده یا نه، نمی‌تواند با آن نماز بخواند. ♻️ احکام برگرفته از رساله نماز و روزه مقام معظم رهبری (دام ظله) است. ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۰۷ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💎 امام سجاد(ع) فرمودند: ابنَ آدَمَ، لا تَزالُ بِخَيرٍ ما كانَ لكَ واعِظٌ مِن نَفسِكَ، و ما كانَتِ المُحاسَبَةُ مِن هَمِّكَ، و ما كانَ الخَوفُ لَكَ شِعارا، و الحُزنُ لَكَ دِثارا امام زين العابدين عليه السلام بارها مى‌فرمود: اى فرزند آدم! تا زمانى كه واعظى درونى دارى و به محاسبه نفس اهتمام می‌ورزى و تا زمانی که ترس جامه زيرين تو باشد و اندوه بالاپوشت، پيوسته در خير و صلاح خواهى بود. 🌹 🌹🌹 🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ در این روایت نفیس امام سجاد علیه السلام، خیر و صلاح انسان را در معرفی می‌کند: 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ گرچه انسان از موعظه ديگران بی‌نياز نيست، اما موعظه‌ای كه از درون انسان برمی‌خيزد بهترين موعظه است، چون هر كسی به صفات و عيوب خود از همه آگاه تر است. بايد همت انسان اين باشد كه خود را محاسبه كند. ♻️ ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ♻️ @qometka
🔰 🔰 🌺 روزهای هر هفته تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد. 🌺 ✅ قال علی (ع): مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ، لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السَّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا؛ يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ، وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ. ⚡️ترجمه : دنيا مانند مار (خوش و خط و خال) است كه به هنگام لمس كردن نرم به نظر می‌رسد در حالى كه سم كشنده در درون آن است (به همين دليل) مغرورِ نادان به سوى آن می‌رود و خردمند عاقل از آن حذر می‌كند. 🔴 طبيعت دنيا داراى اين دو ويژگى ظاهرى فريبنده و باطنى خطرناك است; كاخ ها، زر و زيورها، لباس ها، غذاهاى رنگارنگ و عيش و نوش ها مظاهر جذاب دنياست; ولى در درون، غفلت، بى خبرى از خدا آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن يا حفظ آن با خود دارد. روى اين جهت امام(عليه السلام) در عبارات مختلفش با ذكر مثال‌هاى متعدد تناقض اين ظاهر و باطن را آشكار ساخته و هشدار داده است. ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💐🌷🌹🌺🌸🌼 🌻ضمن عرض این مولود مبارک، توجه دوستان را به حدیث نفیسی از این بزرگوار جلب می‌کنم.🌻 🌷امام رضا (ع) فرموند: لايَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ؛ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ؛ فَالسُّنَةُ مِنْ رَبِّهِ كِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ فَلاٰ يُظْهِرُ عَلىٰ غَيْبِهِ أَحَداً `إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ؛ وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَمُدَارَاةُ اَلنَّاسِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِيَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِمُدَارَاةِ اَلنَّاسِ فَقَالَ خُذِ اَلْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ اَلْجٰاهِلِينَ؛ وَ أَمَّا اَلسُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِي اَلْبَأْسَاءِ وَ اَلضَّرَّاءِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ اَلصّٰابِرِينَ فِي اَلْبَأْسٰاءِ وَ اَلضَّرّٰاءِ 📚الخصال، ج ۱، ص ۸۲ 🍀حضرت فرمود: مؤمن، مؤمن نمى‌شود مگر اينكه در او سه خصلت باشد؛ و و . 1️⃣ سنّت از پروردگارش، است، خداوند مى‌فرمايد:«داناى غيب كه غيب خود را به كسى اظهار نمى‌كند مگر فرستاده‌اى كه از او راضى باشد»🌹 2️⃣ و اما سنّت از پيامبرش، كردن با مردم،كه خداوند فرمود: «عفو را بگير و به نيكى امر كن و از جاهلان رويگردان باش» 🌹 3️⃣ و اما سنّت از امامش، كردن در سختى‌ها و ناراحتى‌ها،كه خداوند فرمود:«صبركنندگان در سختى‌ها و ناراحتى‌ها». 🌹 ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ♻️ @qometka
🔰 🔰 💐🌷🌹🌺🌸🌼 روزهای پنج‌شنبه هر هفته یک و در خصوص مهدویت خدمت تقدیم می‌گردد. 💐🌷🌹🌺🌸🌼 📌 : چرا زمان است؟ 🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹 📌 : در پاسخ این سوال به چند نکته اشاره می‌کنیم. 1⃣ قرآن کريم براى معرفى شخصيتهاى الهى از وارد می‌شود، و در هر موردى طبق مصالحى از شيوه خاصى پيروى مى‌کند. قرآن در معرفی افردد گاهى و گاهى انجام می‌دهد. در خصوص حضرت مهدی راه دوم را اختیار کرده است، درست است که نام حضرت مهدى (عليه السلام) در قرآن نيست، ولى و حکومت او در قرآن وارده شده است. 2⃣ اگر نام اصلى امام زمان (عليه السلام) را نبرده، به خاطر مصلحتى است که براى اهل فضل و درک مخفى نیست، زيرا به همان علت که نام امام على (عليه السلام) را نبرده، نام آن حضرت را نيز ذکر ننموده است. اگر نام اين پيشوايان گرامى را مى برد، ديرينه (بدر واحد و حنين) بار ديگر زنده می‌شد، لذا مطلب را به صورت کلى مطرح کرده وفرموده است: (بندگان شايسته من، وارث زمين خواهند بود). نام بردن از گذشتگان، مانند لقمان و ذى القرنين، قابل قياس با افراد آينده نيست، درباره گذشتگان، ﷼حسدها و تحريک نمی‌گردد، و افراد سودجو و شهرت طلب نمی‌توانند از آن سوء استفاده کنند، ولى بردن نام آيندگان اينچنین نیست. 3⃣ سبک قرآن بر این است که به می‌پردازد و تبیین جزئیات را به واگذار کرده است. به عنوان مثال قرآن کلیت نماز را بیان کرده است و این رسول خدا بود که و آن را برای مردم تشریع و تبیین نمودند. در خصوص حضرت مهدی نیز قضیه از همین قرار است. 🌹 🌹🌹 🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹 ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ♻️ @qometka
🍃🌸﷽🍃 🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 🔰 🔰 ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ برخی از پیام‌‌های آیات ۱۷ تا ۲۴ سوره بقره ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ آیه ۱۷: کسی که از نور خدایی بهره‌مند نشود، در تاریکی های متعدد باقی می‌ماند. {بنورهم… فی ظلمات} ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ آیه ۱۸: کسی که از عطایای الهی در راه حق بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. {صم بکم عمی} ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ آیه ۲۰: ❁ حرکت منافقان در پرتو نور دیگران است. {اضاء لهم} ❁ قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصی نیست؛ بلکه همه را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است به همین دلیل، دین اسلام دین خاتم و برای همه جهانیان در تمام زمان هاست. {یا ایهاالناس…} ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ آیه ۲۱: عبادت هدف آفرینش انسان است و تکامل انسان‌ها در گرو عبادت و تقواست. {لعلکم تتّقون} ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ آیه٢۲: ❁ از بهترین راه‌های خداشناسی، توجه به نعمت‌های اوست. {جعل لکم الأرض فراشا و السماء بناء} ❁ خداپرستی در فطرت انسان‌ها ریشه دارد. {و أنتم تعلمون} ═✧❁🌸❁🌸❁🌸❁✧═ آیه ۲٣: بندگی خداوند، بزرگ‌ترین مقام بشر و شرط دریافت وحی است. {نزّلنا علی عبدنا} ═✧❁🌸❁✧═ ♻️ ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ ♻️ @qometka