کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
Mahdi Ravanji:
این داستان نگاهی است به زندگی «حجتالاسلام ابوحامد محمد بن محمد غزالی طوسی» (۴۵۰-۵۰۵ ه.ق) همهچیزدان، فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی و از بزرگترین مردان اهل تصوف. وی مؤلف «کیمیای سعادت» و ۷۲ مجلد کتاب در علوم دینی، سیاست و اخلاق است.
خلیفه با فتنهی دختر پادشاه، «قسّام»، ربوده شد و «موسی نیشابوری» که پسر «امام الحرمین» و شاگرد و امانتی نزد «غزالی» بود و شباهت بسیاری به خلیفه داشت، در قصر خود اسیر شد و به همت «عباس بن قدوه» از محارم حجت الاسلام نجات یافت.
پس از آن، غزالی در مجلسی که از سران بغداد تشکیل شده بود، قصد تبرئه موسی را داشت و «احمد بن مقتدی» هم که جوانی روشنبین بود، از وی حمایت جانانه کرد و مقصر اصلی این دسیسه (همسر خلیفه) که قصد گرفتن انتقام از مقتدی و «امرالله» را در ازای نابودی پدر، برادران و قبیلهاش کرده بود، شناخته شد. با این حال، غزالی با اینکه کینه «قاضی القضات» بدرقه راهش بود، به نظامیه بازگشت.
نیروهای حکومتی و شرطههای زمینی و شطی و حتی حکام شهرهای مختلف، مأمور به یافتن خلیفه شدند و درپی مقصران بسیج گشتند. غزالی پس از دو روز اعتکاف، آخرین جلسه مهم درسی خود را در نظامیه برپا کرد که در اواخر کلاس درس، «ملا محمد خادم» که از سوی همسر غزالی مأمور یافتن عباس و موسی شده بود، وارد شد و در گوش ابوحامد زمزمه کرد که خلیفه پیدا شده است و همه مظنونان دسیسه، از جمله موسی به زندان افتادهاند؛ اما از عباس خبری نیست ...
کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
#تازه های نشر
کتاب «اسلام علوی، اسلام اموی» به بررسی سرنوشت مسلمانان پس از شهادت امام علی(ع) و قرائتهای مختلف از اسلام میپردازد که یکی برگرفته از سیره حسنه علوی و دیگری برتافته دولت نوظهور اموی بود.
کتاب «اسلام علوی، اسلام اموی» پژوهشی در باب علل و انگیزههای نهضت عاشوراست که صابر اداک به نگارش درآورده و نشر کویر آن را به چاپ رسانده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: «امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع) بیش از آنکه ناظر بر مردم باشد، متوجه حکومت و عمال آن بود. زیرا به ظاهر، مردم نماز و روزه و حج و زکات را به جای میآوردند و مظاهر شریعت در همه جا نمایان بود، اما شریعتی تهی از اخلاق و معنویت و پهلو زده بر منش جاهلیت. جامعهای که در آن، اطاعت خالق جایش را به اطاعت مخلوق داده و راه و رسم بندگی و عبودیت پروردگار، به تملق و چاپلوسی خلیفه ستمکار بدل شده بود. جامعهای که مردمش نه در پی کسب رضایت خداوند قادر که به دنبال جلب محبت خلیفه قاهر بودند. دین و دنیایشان به حکومت گره خورده بود و اندیشه و تفکرشان هم از منابر و مساجد حکومتی و عالمان فاسد و وابسته اموی تغذیه میشد. اطاعت از حکومت را اطاعت از خدا میپنداشتند و هر گونه اعتراض و مخالفت با حاکمان را گناه میشمردند.
اینک جامعهای مانده بود که ظاهر مسلمانی داشت و خوی جاهلی، سلام و صلوات بر محمد (ص) میفرستادند و لعن و دشنام بر علی (ع)! نیکان و صالحان در بند بودند و فاسقان و فرومایگان بر صدر، دانایان و دلسوزان خانهنشین بودند، جهال و چاپلوسان مسندنشین.»
در این کتاب در دو فصل ابتدا به تأسیس دولت اموی و عملکرد سیاسی و فرهنگی آن در دوران ۲۰ ساله حکومت معاویه و تحولات جامعه اسلامی در آن زمان پرداخته میشود؛ سپس علل و انگیزههای امام حسین (ع) در مخالفت با یزید و ایستادگی او در برابر اسلام اموی را که منجر به حادثه عاشورا شد، مورد بحث قرار میگیرد.
هدف از نگارش این کتاب، بررسی سرنوشت اسلام و مسلمانان و تحولات سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی، پس از شهادت امام علی (ع) و پایان دوران خلافت راشده است. تحولاتی که با خلافتمعاویةبن ابی سفیان و تأسیس دولت امویان در سال ۴۱ هجری آغاز و پس از بیست سال به حادثه خونین عاشورا منجر شد. در این دوران، شاهد ستیز پیدا و پنهان میان دو قرائت مختلف و بلکه متضاد از اسلام هستیم که یکی برگرفته از سیره حسنه علوی بود و دیگری برتافته دولت نوظهور اموی. آن یکی ریشه در سنت و سیره پیامبر (ص) و سلف صالح داشت و این دیگری بی ریشه بود و بیشتر به معجونی میمانست از جاهلیت و قبیلهگری اعراب وتفرعن و اشرافیت قریش، که اینک با ثروت و قدرت بادآورده خلافت در هم آمیخته و سلطنتی به ظاهر اسلامی بنا نهاده بود. اسلام علوی، اسلام حقیقت بود و اسلام اموی، اسلام هویت.
البته اختلاف این دو قرائت از اسلام، کمی پیش از این و در دوران خلافت حضرت علی (ع) آشکار شده بود که چکاچک شمشیرها و پشتهای از کشتهها در دشت صفین، حاصل آن بود. اما دستیابی امویان به رأس هرم قدرت و تصاحب جایگاه خلافت پس از صلح با امام حسن (ع)، اوضاع را به کلی دگرگون کرد و توازن سیاسی و نظامی را به نفع معاویه و خاندانش برهم زد. از این پس آنان با دستی گشادهتر، هم به لحاظ مادی و هم معنوی، مبارزهای بیامان با اسلام حقیقی و هر آنچه یادگار پیامبر (ص) و یادآور سنت و سیره ایشان بود آغاز کردند و در این راه، سرکوب شدید مخالفان را در صدر سیاستهای خود نشاندند.
همه این بیرسمیها در پوششی از دین و رعایت ظواهر شریعت انجام میگرفت و دستگاه فرهنگی معاویه، به پشتوانه برخی از مقدسین دین فروش و عالمان دنیادوست و به مدد کولهباری از احادیث جعلی، راه را برای او هموار میکرد و نیز استخدام سیاستمداران و زیرکان و مکاران روزگار، از دشواریهای او میکاست.
به نظر نگارنده، حادثه خونین عاشورا و قتل نواده پیامبر (ص) و اسارت اهل بیتش بدست مسلمانان که در عین ناباوری و به مدت کمی پس از مرگ معاویه رخ داد، بدون شک محصول سیاستها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی دوران اوست و از همین رو بدون بررسی و مطالعه دقیق این دوران، نمیتوان به تحلیل صحیحی از نهضت عاشورا دست یافت.
کتاب «اسلام علوی، اسلام اموی»، (پژوهشی در باب علل و انگیزههای نهضت عاشورا)، تألیف صابر اداک به شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۲۴۳ صفحه به قیمت ۳۵ هزارتومان از سوی انتشارات کویر منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
#تازه های نشر
کتاب «منابع ژنتیکی و تکامل کشاورزی» به قلم شراره قاسمی منتشر شد. این کتاب را که بر مبنای مطالعات گیاه باستانشناسی نوشته شده میتوان نخستین تاریخ سبز ایران نامید.
کتاب «منابع ژنتیکی و تکامل کشاورزی؛ بر مبنای مطالعات گیاه باستان شناسی در ایران» نوشته شراره قاسمی توسط انتشارات ناقوس منتشر شد. نویسنده دکترای ژنتیک و بیوتکنولوژی گیاهی و کارشناسی ارشد گیاه باستان شناسی دارد.
کتاب در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول به پیدایش و گسترش کشاورزی میپردازد. فصل دوم به منابع ژنتیکی و پوشش گیاهی آن در ایران اختصاص یافته است. در فصل سوم به بررسی مفهوم گیاه باستان شناسی ابررسی شده است. نویسنده در فصل چهارم به تاریخچه مطالعات گیاه باستان شناسی در ایران و بررسی نتایج آن در محوطههای باستانی ایران میپردازد و نهایتاً در فصل پنجم روند تکاملی کشاورزی بررسی میشود.
نگارنده در این کتاب کوشیده است تا با ترجمه مطالعات مرتبط با گیاه باستان شناسی و گردآوری متون گزارشات باستان شناسی در مناطق مختلف ایران به جمع بندی و گاهنگاری این گنجینه ارزشمند بپردازد. در گذشته با توجه به عدم وجود چنین کتاب مفید و راهبردی برای پژوهشگران، همواره این خلا علمی برای تحلیل های بیشتر باقی بود. این کتاب میتواند از منابع دانشگاهی در رشتههای ژنتیک گیاهی، کشاورزی و علوم مرتبط با باستان زیست محیطی قرار گیرد. همچنین میتوان این کتاب را، نخستین تاریخ سبز ایران نامید.
گیاهان بزرگترین میراث از دوره پیش از تاریخ تاکنون برای بشر بوده و هستند. امروزه مطالعات گیاه باستان شناسی با هدف بازسازی پوشش گیاهی گذشته و شناخت و درک شیوه اقتصاد معیشتی مردمان گذشته، میتواند به تجزیه و تحلیلهای منطقی و محکمتری در جهت مدیریت بهتر مجموعه گونههای گیاهی و نظریههای مربوط به ریشههای تعامل انسان، حیوان و گیاه بپردازد. علم گیاه باستان شناسی و کاربردهای آن امروزه از ضروریات کاوشهای باستان شناسی است. بقایای گیاهی بدست آمده از بافتهای باستانی مانند زغال چوب، دانه، میوه، و گرده، میتواند اطلاعات جامع و مفیدی را درباره منابع طبیعی و زیست محیطی منطقه در اختیار ما قرار بدهد.
شواهد گیاه باستان شناسی نشان دهنده این است که کشاورزی در اوایل دوره هولوسن یعنی حدود ۱۰ هزار سال پیش پدید آمده است. در طول زمان، تغییر از شیوه جمع آوری غذا به سمت تولید غذا، نیازمند و مستلزم اهلی کردن و پرورش گیاهان بوده است. این فرآیند با تغییرات مورفولوژیکی آنها همراه است. تکنولوژی استفاده از بهرهوری گیاهان و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، شامل یک سری از فن آوریها مانند انتخاب گونه، مدیریت کشت، تغییر ژنتیکی همراه با انتخاب آگاهانه و یا ناآگاهانه، و ابداع شیوههای جدید همچون گرده افشانی، تربیت و هرس هر محصول را بشر به ارمغان آورده است. در دوره نوسنگی بشر اقدام به اهلی کردن و پرورش گیاهان کرد و این امر بتدریج موجب پیدایش کشاورزی شد. در عصر برنز نیز کشاورزی به معنای گستردهتری رشد و رونق یافت. بنابراین روند تکاملی گیاهان کشت شده توسط بشر پیش از تاریخ، برای باستان شناسان، گیاه باستان شناسان و متخصصان کشاورزی دارای اهمیت زیادی است.
کشاورزی، دانش، هنر و یا پیشه تولید مواد غذایی و یا به معنی دیگر هنر کاشت، داشت یا برداشت گیاهان است. این بخش مهم شامل طیف وسیعی از تخصصها و فنون دیگر، از جمله راههایی برای گسترش زمینهای مناسب برای زراعت گیاه، حفر کانال ها و فرم های مختلف آبیاری است.
در طول تاریخ با افزایش جمعیت، کشاورزی هم به موازات آن و با نیاز بشر به غذا رشد کرده است. به تدریج کشت های سالیانه یا فصلی، جای خود را به کشتهای فشرده دادند. با این روند در واقع میتوان گفت که کشاورزی منجر به شکل گیری تمدنها و شهر نشینی بشر شد. کشاورزی به موازات افزایش جمعیت و مطابق با نیاز بشر به غذا رشد کرده است. به تدریج کشتهای سالیانه یا فصلی، جای خود را به کشتهای فشرده دادند. با این روند در واقع میتوان گفت که کشاورزی منجر به شکل گیری تمدنها و شهرنشینی بشر شد.
برای درک جوامع باستان، ما نیاز به دانستن گیاه شناسی و محیط زیست آن محوطهها نیز داریم. در ایران تجزیه و تحلیل گرده، زغال بذر و چوب و پس ماندهای ارگانیک و اطلاعات قوم باستان شناسی از تکنیکهای مفید و روشهای پی بردن در مورد رابطه بین مردم و گیاهان در گذشته را ارائه میدهند.
امروزه بر مبنای شواهد گیاه باستان شناسی، ایران، یکی از مناطق اصلی پیدایش و توسعه کشاورزی در دنیاست. اهمیت این نوع مطالعات به ما در جهت شناخت پراکندگی منابع ژنتیک گیاهی و روند تکاملی کشاورزی، بازسازی مناطق با پتانسیل کشت که در طول زمان از بین رفته است کمک به سزایی میکند. لزوم بررسی این روند در شناسایی گیاهان فراموش شده و تاریخ کشاورزی منطقهای بیش از پیش محسوس است.
یشنهاد پیوست به شبکه علمی اجتماعی آکادمیا (Academia)
شبکه های علمی اجتماعی ابزاری جهت ایجاد همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش بین پژوهشگران در سراسر دنیا می باشد.در این میان آکادمیا یکی از شبکه های اجتماعی است که این امکان را به محققان می دهد تا پژوهش های خود در قالب کتاب، مقاله، ارایه و غیره را با مشخصاتی که مدنظر دارند با سایر پژوهشگران عضو این پایگاه به اشتراک بگذارند.این شبکه ، امکاناتی جهت به روز ماندن پژوهشگران در ارتباط با اخبار شبکه و زمینه علمی پژوهشی وی، اجازه ساخت پروفایل تخصصی، دستیابی به اطلاعاتی در مورد علائق و کارهای در حال انجام محقق و همچنین ردیابی کاربران دیگری که در زمینه فعالیت وی کار میکنند را امکان پذیر میسازند.ثبت نام در این پایگاه هم به صورت رایگان و هم به صورت پرداخت اشتراک سالانه انجام می پذیرد.
شبکه اجتماعی Academia با هدف رونق بخشیدن به تحقیقات در جهان ایجاد شده است. این وب سایت محیطی برای به اشتراک گذاری مقاله های پژوهشی دانشگاهیان فراهم آورده است. محققان می توانند با استفاده از این سایت جهت آنالیز مقالات ارسالی خود و بررسی تعداد بازدیدکنندگان استفاده کنند. این شبکه یکی از ساده ترین روشها را برای ایجاد پروفایل و به اشتراک گذاری مقالات فراهم نموده و امکان ارتباط با میلیونها نفر از محققان در سراسر دنیا را میسر کرده است. یک تحقیق علمی نشان داده است که مقالاتی که توسط نویسندگان در این شبکه اجتماعی آپلود می شوند 73% میزان دریافت استناد خود را در یک بازه زمانی مشخص بالا می برند. این سایت بیش از 117 میلیون عضو دارد و دارای میلیون ها مقاله و طرح پژوهش
#معرفی_پایگاه_علمی
پیشنهاد پیوستن به شبکه علمی اجتماعی آکادمیا (Academia)
شبکه های علمی اجتماعی ابزاری جهت ایجاد همکاری و به اشتراک گذاشتن دانش بین پژوهشگران در سراسر دنیا می باشد.در این میان آکادمیا یکی از شبکه های اجتماعی است که این امکان را به محققان می دهد تا پژوهش های خود در قالب کتاب، مقاله، ارایه و غیره را با مشخصاتی که مدنظر دارند با سایر پژوهشگران عضو این پایگاه به اشتراک بگذارند.این شبکه ، امکاناتی جهت به روز ماندن پژوهشگران در ارتباط با اخبار شبکه و زمینه علمی پژوهشی وی، اجازه ساخت پروفایل تخصصی، دستیابی به اطلاعاتی در مورد علائق و کارهای در حال انجام محقق و همچنین ردیابی کاربران دیگری که در زمینه فعالیت وی کار میکنند را امکان پذیر میسازند.ثبت نام در این پایگاه هم به صورت رایگان و هم به صورت پرداخت اشتراک سالانه انجام می پذیرد.
شبکه اجتماعی Academia با هدف رونق بخشیدن به تحقیقات در جهان ایجاد شده است. این وب سایت محیطی برای به اشتراک گذاری مقاله های پژوهشی دانشگاهیان فراهم آورده است. محققان می توانند با استفاده از این سایت جهت آنالیز مقالات ارسالی خود و بررسی تعداد بازدیدکنندگان استفاده کنند. این شبکه یکی از ساده ترین روشها را برای ایجاد پروفایل و به اشتراک گذاری مقالات فراهم نموده و امکان ارتباط با میلیونها نفر از محققان در سراسر دنیا را میسر کرده است. یک تحقیق علمی نشان داده است که مقالاتی که توسط نویسندگان در این شبکه اجتماعی آپلود می شوند 73% میزان دریافت استناد خود را در یک بازه زمانی مشخص بالا می برند. این سایت بیش از 117 میلیون عضو دارد و دارای میلیون ها مقاله و طرح پژوهشی است. آدرس سایت:
www.academia.edu
#معرفی_پایگاه_علمی
معرفی پایگاه علمی دانلود مقاله ScienceDirect
در این یادداشت به این سوال ها پاسخ خواهیم داد:
صاحبت امتیاز ساینس دایرکت چه شرکتی است؟
پوشش موضوعی این پایگاه چیست؟
این پایگاه برای چه افرادی مفید و پرکاربرداست؟
آیا این پایگاه، جز پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه قم است؟
شیوه های دسترسی به این پایگاه توسط کاربران دانشگاه قم به چه صورتی است؟
آیا خارج از دانشگاه امکان دسترسی به این پایگاه وجود دارد؟
1- صاحبت امتیاز ساینس دایرکت چه شرکتی است؟
پایگاه علمی ساینس دایرکت (Science Direct) یکی از محصولات انتشارات الزیور (Elsevier) می باشد که دسترسی به بیش از 3500 ژورنال، 12میلیون و ششصد هزار مقاله علمی تمام متن و 34000 کتاب از انتشارات مختلف را فراهم می نماید. ساینس دایرکت یکی از 79 محصول آنلاینی است که شرکت الزیور در اختیار پژوهشگران و محققین، دانشجویان، اساتید و کلیه علاقه مندان به علم و دانش قرار می دهد. این مجموعه حدود 4 میلیون مقاله علمی با موضوعات بسیار متنوع از سال 1995 تاکنون فراهم کرده است.
2- پوشش موضوعی و امکانات این پایگاه چیست؟
اگرچه تمرکز اصلی پایگاه علمی Sciencedirect (ساینس دایرکت) بر علوم پایه، فنی و پزشکی می باشد، اما تعداد بسیار زیادی مقاله و ژورنال با موضوعات علوم انسانی و اجتماعی نیز موجود می باشد. به طور کلی ژورنال ها در چهار گروه اصلی طبقه بندی شده اند : علوم فیزیکی و مهندسی، علوم زیستی، بهداشت و سلامت، و علوم اجتماعی و انسانی.
بخش اعظم ژورنال های انتشار یافته در این پایگاه داده توسط موسسه علمی (تامپسون رویترز) نمایه گذاری می شود، بنابر این اغلب مقالات دانلود شده که از این پایگاه، جزو مقالات آی اس آی (ISI) محسوب می شوند.
از امکانات پایگاه علمی ساینس دایرکت می توان به هشدارهای جستجو اشاره کرد که به محض افزوده شدن مقاله ای مرتبط با مقاله انتخاب شده توسط شما در پایگاه داده، اعلانی به شما ارسال می گردد.
3- این پایگاه برای چه افرادی مفید و پرکاربرداست؟
خواه هدف از اکتشاف و تحقیق پیشبرد یک پروژه خاص یا رسیدن به یک نتیجه جدید برای ارتقا علم باشد، همه اینها نیازمند و وابسته به داشتن منابع مناسب علمی هستند. ساینس دایرکت (ScienceDirect) به عنوان یک راه حل هوشمندانه با ترکیبی از نشریه ها ومقاله های علوم پایه، فنی و پزشکی به کاربران خود این توانایی را می دهد که در تحقیق، آموزش و مطالعات خود موفق تر و موثرتر باشند. این پایگاه با پوشش موضوعی گسترده برای دانشجویان، محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه مفید است.
4- آیا این پایگاه، جز پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه قم است؟
بله. کلیه کاربران دانشگاه به این پایگاه دسترسی دارند.
5- شیوه های دسترسی به این پایگاه توسط کاربران دانشگاه قم به چه صورتی است؟
کتابخانه مرکزی دانشگاه از طریق دو شرکت دانش لینک و فارس لیب به این پایگاه دسترسی دارند. دسترسی به این پایگاه به مانند سایر پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه، براساس آی پی های دانشگاه می باشد. با توجه به شرایط دانشگاه که دانشجویان و اساتید خارج از دانشگاه هستند ضروری است برای دسترسی به پایگاه ها باید از طریق وی پی ان دانشگاه اقدام نمایند.
آدرس VPN دانشگاه: https://vpn.qom.ac.ir /
نام کاربری و پسورد وی پی ان دانشگاه قبلا برای اساتید و دانشجویان توسط مرکز انفورماتیک تعریف و فعال شده است. در واقع با همان نام کاربری و پسوردی که به اینترنت متصل می شوید می توانید به VPN متصل شوید.
آدرس دانش لینک: http://qom.daneshlink.ir
آدرس فارس لیب: http://qom.farslib.com
6- آیا امکان عضویت در این پایگاه ها بدون نیاز به VPN و آی پی های دانشگاه وجود دارد؟
بله . با هماهنگی هر دو شرکت فوق الذکر، کاربران دانشگاه می توانند به آدرس های ذکر شده مراجعه نموده و اقدام به عضویت در این پایگاه ها نمایند. پس از عضویت، در مرحله بعد تایید عضویت آنها توسط کتابخانه مرکزی فعال خواهد شد.
اطلاع رسانی و تامین منابع علمی کتابخانه مرکزی: https://eitaa.com/qomlibrary
#کتاب_صوتی "نمایشی" #یادت_باشد
بر اساس خاطرات شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی به روایت همسر شهید
به قلم : محمدرسول ملاحسنی
تولید رادیو نمایش در ۲۸ قسمت
#یادت_باشد
#شهدای_مدافع_حرم
#محمدرسول_ملاحسنی
📗#معرفی_کتاب📗
کتاب «یادت باشد»، داستان زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالیمرادی،دومین شهید مدافع حرم استان قزوین است که در کمتر از ده روز به چاپ هجدهم رسید.
این کتاب، عاشقانهترین کتاب شهدای مدافع حرم برای شهید پاییزی دفاع از حریم اهل بیت علیه السلام است. شهید سیاهکالیمرادی، در پاییز سال ۱۳۸۹ به کربلا رفت، در پاییز سال ۱۳۹۱ عقد کرد، در پاییز سال ۱۳۹۲ ازدواج کرد و نهایتاً در پاییز سال ۱۳۹۴ به شهادت رسید!
«یادت باشد» یک عاشقانه آرام در دل هیاهوهای زندگی است که با زبانی ساده و شیرین بهقلم «رسول ملاحسنی» و به روایت همسر شهید نوشته شده است و طراحی جذاب جلد آن، گویای همین غربت همسرانه از جنس پاییز است که کتاب «یادت باشد» را بیش از هر چیزی به کتابی سراسر عشق و محبت و دلدادگی بدل کرده است.
#کتاب_صوتی
👈سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان درباره کتاب #یادت_باشد
" یک کتابی تازه خواندهام که خیلی برای من جالب بود. دختر و پسر جوان -زن و شوهر- متولّدین دههی ۷۰، مینشینند برای اینکه در
جشن عروسیشان گناه انجام نگیرد، نذر میکنند سه روز روزه بگیرند! به نظر من این را باید ثبت کرد در تاریخ که یک دختر و پسر جوانی برای اینکه در جشن عروسیشان ناخواسته خلاف شرع و گناهی انجام نگیرد، به خدای متعال متوسّل میشوند، سه روز روزه میگیرند. پسر عازم دفاع از حریم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) میشود؛ گریهی ناخواستهی این دختر، دل او را میلرزاند؛ به این دختر -به خانمش- میگوید که گریهی تو دل من را لرزاند، امّا ایمان من را نمیلرزانَد! و آن خانم میگوید که من مانع رفتن تو نمیشوم، من نمیخواهم از آن زنهایی باشم که در روز قیامت پیش فاطمهی زهرا سرافکنده باشم! ببینید، اینها مال قضایای صد سال پیش و دویست سال پیش نیست، مال سال ۹۴ و ۹۵ و مال همین سالها است، مال همین روزهای در پیش [روی] ما است؛ امروز این است. در نسل جوانِ ما یک چنین عناصری حضور دارند، یک چنین حقیقتهای درخشانی در آنها حضور دارد و وجود دارد؛ اینها را باید یادداشت کرد، اینها را باید دید، اینها را باید فهمید. فقط هم این [یک نمونه] نیست که بگویید «آقا! به یک گل بهار نمیشود»؛ نه، بحث یک گل نیست؛ زیاد هستند از این قبیل. این دو -زن و شوهری که عرض کردم- هر دو دانشجو بودند که البتّه آن پسر هم بعد میرود شهید میشود؛ جزو شهدای گرانقدر دفاع از حریم حضرت زینب (سلاماللهعلیها) است. وضعیّت اینجوری است..."
👈سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان درباره کتاب #یادت_باشد
۱۳۹۷/۰۶/۱۵
گزارش مقدماتی زمینلرزه امشب در قم
بزرگی: 4
محل وقوع: استان قم - حوالی قم
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/12/25 00:11:20
طول جغرافیایی: 50.72
عرض جغرافیایی: 34.57
عمق زمینلرزه: 10 کیلومتر
نزدیکترین شهرها:
16 کیلومتری قم (قم)
17 کیلومتری جمكران (قم)
23 کیلومتری كهك (قم)
نزدیکترین مراکز استان:
107 کیلومتری اراك
140 کیلومتری تهران
اطلاعات تکمیلی در وبسایت مرکز لرزهنگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران:
http://irsc.ut.ac.ir
@IranianSeismologicalCenter