** ابراهیم (ع) تنها در آتش
به قلم دکتر ناصر مهدوی
بر خلاف کتب عهد قدیم که ابراهیم صرفا یک شخصیت تاریخی است ؛ تجربه این روح والا و درخشان نزد پیامبر اسلام ؛ چنان با عظمت و حیرت انگیز است که بیان هر بعدی از زوایای پنهان شخصیت ابراهیم در قرآن موجب تحسین بسیار تلاوت کنندگان آن است.
بی جهت نیست که خداوند در قرآن کریم ابراهیم را سرمشقی برای همه انسانها معرفی می کند تا مشتاقان رهایی و رستگاری ؛ راه او را بپیمایند و از لذت زندگی باشکوه برخوردار شوند ۰
آنچه سبب گردیده تا ابراهیم نمونه انسانی سرفراز و گرانبها معرفی شود عبارتند از :
١- این انسان شریف ؛ می کوشید تا مسیر زندگی را آگاهانه و خردمندانه طی کند و دنباله رو قوم و قبیله اش که جاهلانه تصمیم و کورکورانه از پدرانشان تقلید می کردند نباشد ؛ آنقدر که بخاطر دل سپاری به حقیقت حتی از پدر و قوم و قبیله اش دور می افتد و به سنگسار و سوختن در آتش تهدید و گرفتار می شود.
٢- ابراهیم واقع بینی تیز فهم است که حساب آنچه را که زوال می پذیرد و لباس تغییر و فنا به تن می کند را از حساب سرمایه های ماندگار جاودانه جدا می کند ۰ به آنچه فنا پذیر است دل نمی سپارد تا از زوال معشوق رنج نکشد و حقایقی چون عشق و معرفت و ایمان را در دل می نشاند تا جانش بلند تر و روحش آبادتر گردد و خرسندی و آرامش را تجربه کند.
٣-ابراهیم همچون برخی عارفان انزوا طلب و حکیمان علم زده نیست که بی اعتنا به رنج همگانی و ظلم ظالمان باشد ۰ او در برابر جامعه و مردمانش مسول است و می داند در جامعه فاسد انسانها زجر می کشند و ذره ذره خاموش می شوند۰ به همین منظور به خودکامگان زمانه خود می تازد و بت دروغین آنان را می شکند ۰ ابراهیم مردم را نیز بر آن می خواند تا از بت پرستی ؛ پرستش خویش و پرستش آدمیان سفله و بی مایه ؛ رها شوند و طعم زندگی شرافتمتدانه را فروتنانه تجربه کنند ۰ هر چند مردم او را تنها می گذارند.
٤- ابراهیم نمونه و الگوی همه انسانهایی است که ؛ دیگر انسانها را حتی اگر خطا کار و گمراه باشند همچون جان و روان خویش دوست میدارد و به رایگان به انسانها عشق می ورزد ۰ قوم لوط گرچه مستوجب عذاب و قهر الهی شناخته می شوند ولی ابراهیم به دست و پای فرشتگان عذاب می پیچد و می افتد تا بلکه خداوند حتی از تنبیه قوم لوط نیز بگذرد و به آنها فرصت زندگی و برخاستن دیگر ببخشد ۰ قلبی مملو از عشق و دلسوزی که خداوند او را حلیم و اهل مدارا خطاب می کند.
٥- ابراهیم شهسوار و شهریار ایمان است و دین و دینداری ؛ بازی و بازیچه ای در کف او نیست ۰ او به خداوند صمیمانه عشق می ورزد و با همه توانش اعتماد دارد ۰ دینداری ابراهیم از روی ترس و اجبار و برای ادای تکالیف و فرامین خدا نیست ؛ بله نوعی قمار عاشقانه و ایمانی شورمندانه است که از خدایش گرمی و روشنایی میگیرد و با او به زندگیش معنا می بخشد ؛ گونه ای که حاضر است همه داشته های خود در راه او قربانی کند زیر ایمان دارد و اعتماد دارد که قمار در راه خدا او را فربه تر و شکوفا تر می سازد و زخم های درونش را التیام و روح رنج کشیده اش را آرامش می بخشد.
دریغ که ابراهیم تنها در آتش پا نهاد و ما هرگز راه او را طی نکردیم قرار بود ابراهیم سرمشق ما باشد ولی صدر دریغ که راه دیگری رفتیم و از راه دور گفتیم عید قربان مبارک ولی قربانی نکردیم و قربانی نشدیم.
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🔴اطلاعیه
🔰 پخش مستند معرفی دانشگاه قم از صدا و سیمای مرکز قم (شبکه نور)
🔹 زمان های پخش:
📌امروز دوشنبه ۱۳۹۸/۵/۲۱ ساعت ۱۸:۱۰
📌فردا سه شنبه ۱۳۹۸/۵/۲۲ ساعت ۲۰:۴۰
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🔴اطلاعیه
🔰 به منظور ارایه خدمات کتابخانه ای
بخش امانت کتابخانه مرکزی دانشگاه روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۵/۲۳ از ساعت ۸ تا ۱۶ و هفته اینده آماده ارائه خدمات حضوری مربوطه می باشد
📌کتابخانه مرکزی
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
💡شک در انسان نوعی سنجش همهجانبه دربارۀ تفکر است و فکر انسان در اثر این سنجش، نیرومندتر میگردد و از نشاط بیشتری برخوردار میشود. شک بههمان اندازه که برای تفکر، یک مانع بزرگ است، در ایجاد نشاط و حرکت تازه برای تفکر نقش اساسی دارد. شک به میزانی که میتواند در مسمومکردن اندیشه نقش داشته باشد، در نیرومندساختن آن نیز مؤثر است و بر تواناییهای آن میافزاید. شک در عین اینکه تاریک میکند، روشنایی میآورد؛ زیرا آنگاه که انسان از شک بیرون میآید، روشنایی او بیشتر میشود و افق نگاهش گستردهتر میگردد. اگر شک در اندیشه راه نداشت و هرگز به جهان تفکر قدم نمیگذاشت، از آنچه افتوخیز اندیشه خوانده میشود، سخن به میان نمیآمد و تکامل در آن معنی پیدا نمیکرد.
📘 کتاب ”اندیشیدن باور یا باور به یک اندیشه” ص178
🖊 غلامحسین ابراهیمی دینانی
@کتاب_صوتی
گزیده منطق الطیر عطار نیشابوری
منطق الطیر از برجستهترین آثار عرفانی در ادبیات جهان، توصیفی است از سفر مرغان به سوی «سیمرغ» و ماجراهایی كه در این راه بر ایشان گذشت؛ انصراف بعضی از مرغان و هلاك شدن گروهی و سرانجام رسیدن «سی مرغ» از آن جمع انبوه به زیارت «سیمرغ».
#اعلام_برنامه
خطبه غدیر پیامبر اکرم (ص)؛ آخرین و مشهورترین خطابه رسمی ایشان است که طی آن علی(ع) را مولا و جانشین مسلمانان معرفی میکند. پیامبر(ص) این خطبه را در ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ق، هنگام بازگشت از حجة الوداع در منطقهای به نام غدیر خم، بعد از نزول آیه ۶۷ سوره مائده بیان کرد.
این خطبه یکی از قویترین دلایل ولایت و سرپرستی امام علی(ع) بعد از پیامبر اسلام است. قرائن و شواهد مختلفی این حدیث را در اثبات ولایت امام علی(ع) تأیید و تقویت میکنند.
خطبه غدیر را از لحاظ موضوعی میتوان به ۱۱ قسمت تقسیم بندی کرد :
بخش اول : حمد و ثنای الهی
بخش دوم : فرمان الهی برای مطلبی مهم
بخش سوم : اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام
بخش چهارم : بلند کردن امیرالمومنین علیه السلام بدست رسول خداصلی الله علیه و آله
بخش پنجم : تاکید بر توجه امت به مسئله امامت
بخش ششم : اشاره به کارشکنی های منافقین
بخش هفتم : پیروان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان
بخش هشتم : حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف
بخش نهم : مطرح کردن بیعت
بخش دهم : حلال و حرام، واجبات و محرمات
بخش یازدهم : بیعت گرفتن رسمی
........................
از امشب تا روز عید غدیر در #یازده قسمت ترجمه فارسی #خطبه_غدیر را با صدای استاد #بهروز_رضوی