به اطلاع می رساند لایو آموزشی مسئله و موضوع پژوهش در تاریخ 15 خرداد ساعت 21 الی 23 برگزار خواهد شد.
🔴وصیت نامه حضرت امام خمینی به عنوان یک سند ترسیم آینده برای کشور اسلامی و رصد مشکلات احتمالی صادره از سوی بیگانگان است که دراختیار ما قرار دارد.این وصیتنامه نقشه عملی برای جوانان امروز است تا با بررسی و نگاه دقیق به آن مسیر تعالی را طی کنند.
امام خمینی نگارش وصیتنامۀ سیاسی الهی خویش را ـ که در حقیقت پیام جاوید ایشان و خلاصۀ همه وصایا و پیامهای زندگی پربرکتشان می باشد ـ در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۶۱ به پایان رسانده و نسخه ای از آن را طی پیامی به تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۶۲ به صورت لاک و مهر شده نزد خبرگان اولین دورۀ مجلس خبرگان رهبری به امانت سپردند. امام خمینی در سالهای بعد، وصیتنامه را مورد بازبینی قرار داده و با انجام تغییراتی در آن، دو نسخه از متن اصلاحی را که بر روی پاکات آنها به خط ایشان نوشته شده است:« متن وصیتنامۀ سیاسی الهی اینجانب جهت نگهداری در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوی» برای تحویل به مراکز مذکور به نمایندگان خویش سپردند. تحویل نسخ وصیتنامه در حضور جمعی از مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۶ انجام گردید که مراسم آن از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در این دیدار آقایان: منتظری (قائم مقام رهبری در آن زمان)، خامنه ای (رئیس جمهور وقت)، هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی)، میرحسین موسوی (نخست وزیر)، مشکینی (رئیس مجلس خبرگان)، صافی (دبیر شورای نگهبان)، موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور)، موسوی خوئینی ها (دادستان کل کشور)، مهدوی کنی (دبیر جامعۀ روحانیت مبارز)، کروبی (دبیر مجمع روحانیون مبارز)، سید احمد خمینی و اعضای دفتر امام حضور داشتند. پس از این دیدار، حاضران برای مُهر و موم کردن دو پاکت وصیتنامه به مجلس شورای اسلامی رفتند و در اتاق ریاست مجلس، ابتدا آقای مشکینی سخنانی ایراد کرد و سپس آقای سید احمد خمینی وصیتنامه را تحویل ایشان داد. مراسم مُهر و موم در حضور جمع انجام گرفت و نسخۀ مربوط به آستان قدس رضوی را آقایان مهدوی کنی، کروبی، توسلی و صانعی به مشهد مقدس بردند و نسخۀ سابق وصیتنامه که در مجلس خبرگان نگهداری می شد، به وسیلۀ آقای سید احمد خمینی، نزد امام ارسال گردید.
*در صدای فایل ویژه صداهای شاهد و مستند از وقایع خردا ۱۳۶۸ را می شنوید.(از کیفیت نامناسب صداها به خاطر قدیمی بودن آن پوزش می طلبیم)
*نکات مهم وصیت نامه :
وصیت نامه با حدیث ثقلین شروع شده است.
۲. محمد(ص) و آل او مظاهر جلال و جمال خداوند هستند.
۳. تذکر به گروههای شرق و غرب برای پای فشاری نکردن بر اشتباهشان.
۴. حدیث ثقلین متواتر تر بین جمیع مسلمین است.
۵. اهل سنت در صحاح شش گانه و کتب دیگر از ثقلین گفته اند.
۶. خودخواهان و طاقوت قرآن را وسیله ای برای حکومتهای ضد قرآنی کرده اند.
۷. سرمایه داری ظالمانه و بی حساب مخالف عدالت اجتماعی است.
۸. دشمنان اسلام، اسلام را رژیم سرمایه داری غرب می دانند.
۹. با به راه افتادن اقتصاد سالم عدالت اجتماعی تحقق می یابد.
۱۰. ما مفتخریم ۱۳ بار تکرار شده است.
۱۱. روحانی نما به مخالفان توطئه گر و بازی گران سیاسی کمک می کند.
۱۲. مناجات شعبانیه و عرفات از امامان و امام حسین(ع) است.
۱۳. فقه = دریای بی پایان.
۱۴. زنان همدوش مردان و بهتر از انان برای اسلام گام بردارند.
۱۵. آموزش نظامی از واجبات مهم است.
۱۶. تشکیل حکومت عدل از ابعاد قران است.
۱۷. امریکا = تروریسم دولتی، به اتش کشنده جهان.
۱۸. خیال صهیونیست = تشکیل اسرائیل بزرگ.
۱۹. انگیزه ایثارگری مردم در ایمان و اطمینان به غیب است.
۲۰. اولین حدیث وصیت نامه از رسول اکرم(ص) و در باره قران و عترت است.
۲۱. ملت ایران در حل مشکلات با جان دل بکوشند.
۲۲. در وجود کائنات اسماء الهی تجلی یافته است.
۲۳. ملتهای اسلامی از حکومت ایران الگو بگیرند.
۲۴. قشر متفکر مواظب توطئه دشمنان باشند.
۲۵. در سده های اخیر دشمنان ما را از هر پیشرفتی محروم کرده اند.
۲۶. مردم با اراده و پشتکار به رفع وابستگی ها اقدام کنند.
۲۷. بر دولتهای دست اندر کار است که از متخصصین خود قدر دانی کنند.
۲۸. اسلام و ایران صدمات غم انگیزی از مجلس شورای غیر صالح خورده اند.
۲۹. بعد از مشروطه به قانون اساسی عمل نشد.
۳۰. وصیت امام به نسل حاضر و اینده است.
۳۱. تفاوت دمکراسی امام با دمکراسی غربی در تکیه بر قانون اسلام است.
۳۲. عنوان ملت و مردم از مکررترین عناوین در سخنرانی های امام است.
۳۳. مجلس قانون گذاری در راس همه امور است.
۳۴. اختلاف ازادی امام با غرب در التزام به دیانت اسلام است.
۳۵. اساسی ترین ازادی ،ازادی بیان و عقیده است.
۳۶. انتقاد عامل رشد جامعه است.
۳۷. معیار برابری، تقوی و پاکی است.
متن کامل این وصیت نامه را از طریق نشانی زیر مطالعه کنید:
http://s۱۵.khamenei.ir/ndata/news/۹۴۴۷/۶۸۰۳۱۵.pdf
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی بهمناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره):۱۴ / خرداد / ۱۳۹۹
درس امام برای امروز استمرار تحول است
انقلاب نباید دچار ارتجاع شود
🔘پانزده خرداد درعین حالی که مصیبت بود لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و آزادی برای همه مملکت.
امام خمینی (ره)
🔹سالروز حماسه ۱۵خردادماه گرامی باد.
🔸 روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
برای حمایت از مطالعات متمرکز بر تنوع زیستی، Elsevier مجموعه ای از تحقیقات به روز در مورد تنوع زیستی را که بطور رایگان در ScienceDirect در دسترس است برای 12 ماه آینده در لینک زیر قرار داده است.
🔴تازه های نشر🔴
عنقا مغرب فی ختم الاولیا و شمس المغرب» اثر شیخ اکبر محی الدین ابنعربی و ترجمه و حواشی امیرحسین اللهیاری توسط نشر مولی منتشر شد.
نشر مولی کتاب «عنقا مغرب فی ختم الاولیا و شمس المغرب» اثر شیخ اکبر محی الدین ابنعربی و ترجمه و حواشی امیرحسین اللهیاری را با شمارگان ۵۲۰ نسخه، ۱۹۶ صفحه و بهای ۶۵ هزار تومان منتشر کرد. کتاب بر اساس نسخه احمد سید شریف بهنساوی، بازرس کل دعوت و تبلیغات دینی الازهر مصر، عضو هیات علمی و انجمن ادبا، ترجمه شده است.
این کتاب یکی از دشوارترین متون ابنعربی است که سالها رنگ ترجمه کامل را به خود ندیده بود. برای درک بهتر متن، مترجم در پیشگفتار دوم کتاب یک دوره حکمت اسلامی از منظر ابنعربی را به زبانی ساده برای مخاطبان شرح داده است. انتهای کتاب نیز متن اصلی نسخه بهنساوی درج شده است.
شیخ اکبر «عنقای مغرب» را در اثبات مهدویت نوشته است. برخی شاخههای اهل سنت به مساله مهدویت معتقد هستند، اما مهدویت در نظر آنها به معنای ادامه حضور جسمانی امام عصر نیست. یعنی خداوند پایان ولایت را تضمین کرده است، اما نه به معنای در قید حیات ماندن امام از چند قرن پیش.
ابنعربی اما به عنوان یک سنی مالکی مذهب اعتقاد دارد که مهدویت هم به معنای مورد قبول اهل سنت رخ میدهد و هم به معنای ادامه حضور جسمانی آخرین امام است. بنابراین او هم به اثبات عقاید شیعه در این مقوله میپردازد و هم ایده اهل سنت در این موضوع را طرح میکند. او در شرح مفهوم ولایت آن را به دو گونه ولایت عامه و ولایت خاصه تقسیم میکند. به باور او ولایت خاصه جزئیه در وجود حضرت مهدی (عج) منحصر است و ولایت عامه کلیه در حضرت مسیح (ع) تمام میشود.
اعتقاد و نظر شیخ اما همان نظر اهل تشیع است در باب غیبت و ظهور. وی هم در این کتاب و هم به وضوح در فتوحات، اشاره کرده که معتقد به حضور جسمانی امام است؛ ورای حضور روحانی او… شیخ در این کتاب برای ورود به مبحث اصلی، به توضیح و تبیین اصول اندیشه خویش که شامل وحدت وجود، تشبیه و تنزیه و گرد آمدن اسماً ذیل کلمه الله و خلقت حقیقت محمدیه و بحث انسان کامل میپردازد و بعد وارد مبحث ولایت میشود. به باور شیخ نخستین چیزی که خداوند میآفریند «حقیقت محمدیه» است. حقیقتی که از ازل تا ابد جریان دارد و به اقتضای تاریخ، شصت و سه سال با کالبد محمد بن عبدالله تقارن یافته و درجهای از نبوت و ولایت در او ختم شده است.
در بخشی از فصل «اثبات امامت علی الاطلاق سوای اختلافات» این کتاب میخوانیم: «رفیقا بدان که امامت، مقامی است که صاحب آن متبوع آید و کلامش مسموع و عهدش فرونهاده نگردد و تیغه شمشیرش کند نشود. اگر اراده کند، عمل کند کس را یارای مقابله با دستورش نیست و تیغ تیز و سخنان دندان شکن دارد. اعتراض را به او راه نیست و هرکه کند، مجازات گردد و خداوند در او مقامات کوچک و بزرگ استوار فرموده و پیروی هر مقام او، چه کوچک و چه بزرگ، چه والا چه دون، بر پیروانش فرض است و مخالفت با آن مفسده، زیرا طریقت و اشتراک در حدود حقیقت، برابرند.»
از دیگر ترجمههای منتشر شده اللهیاری میتوان به این موارد اشاره کرد: «عشق را زبانی دگر؛ ترجمه منظوم ترجمان الاشواق» اثر ابنعربی، «کتاب مواقف و مخاطبات» اثر محمد بن عبدالجبار نفری، «الکتاب» ادونیس (در سه جلد که مهمترین مجموعه شعر ۱۰۰ سال اخیر عرب است)، رمان «گاه ناچیزی مرگ» نوشته محمد حسن علوان و «شرح گل سوری» مجموعه مقالاتی مهم درباره ادونیس.