eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
506 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
85 ویدیو
32 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @qompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روستای سعد‌آباد قم ✍️ سیدمحسن محسنی چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۲۳ حسب دعوت جمعیت فاطمی‌های قم در روستای سعدآباد به ضیافت افطار دعوت بودیم. چون یکی از محورهای کاری بنیاد قم‌پژوهی "روستاشناسی" است، گزارش مختصری در چند بند تقدیم می‌شود: یک. موقعیت روستا مسیر رفت به آن روستا از جاده قدیم قم - تهران است. بعد از شکوهیه در سمت چپ به جاده‌ای موسوم به حاج خلیل می‌رسیم‌. با ورود به جاده مسیر مستقیمی را می‌پیماییم تا به ریل راه‌آهن می‌رسیم. با گذشت از ریل حدود یک ربع بعد به روستا رسیدیم. دو. در طول مسیر در دوطرف جاده مزارع متعدد و باغات پسته به صورت گسترده و یکی دوتا کارگاه فرآوری پسته به چشم می‌خورد. هر چند سرسبزی این باغات و مزارع در آن روز که هوای مطبوعی هم داشت، چشم‌نواز بود، این نگرانی حاصل می‌شد که آیا کشاورزی منطقه پایدار می‌ماند؟ چون می‌دانستم که منابع آبی کشاورزی منطقه، چاه‌های عمیق و نیمه‌ عمیق است. یکی از همراهان که بازنشسته جهاد کشاورزی و به منطقه شناسا بود، اظهار داشت که در دهه شصت، سطح آب بسیار بالا بوده است و از چاه‌های منطقه به چاه‌های آرتزین در آن زمان یاد کرد و اظهار داشت که اخیرا برای کنترلِ برداشت، بر سر چاه‌ها کنتور نصب کرده‌اند. به هر حال سطح آب‌های زیرزمینی و تعادل بخشی به آن و کشاورزی پایدار منطقه از دغدغه‌های اهل تحقیق است. سه. عرض شد در باغات صرفا درختان پسته دیده می‌شد. پیش از انقلاب به جز چند تک درخت ما باغات پسته نداشتیم. خوشبختانه بعد از انقلاب پسته‌کاری به صورت گسترده در قم رواج پیدا کرده است و شنیده‌ام که به جز پسته کاران قمی بسیاری از پسته‌کاران استان کرمان با مهاجرت به قم در این کار دخیل بوده‌اند. البته پسته‌کاری در قم سابقه تاریخی دارد، و آقای محمد حسین ابریشمی که در خصوص محصولات سنتی ایران تحقیقات مفصلی کرده‌اند، در کتاب پسته ایران به این سابقه پرداخته‌اند. یکی از پسته‌کاران قمی به نگارنده گفت که حتی پسته قم به نام مناطق مشهور پسته‌خیز به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود. در خصوص پسته‌کاری در قم و نوع محصولاتی که با توجه به کم‌آبی در قم باید کشت شود و میزان شوری و حفظ مرغوبیت خاک متخصصان باید در جای خود اظهار نظر کنند. چهار. سابقه روستا در روستا هیچ بنای کهنی دیده نمی‌شد. اما در این روستا و پاره‌ای از روستاهای اطراف بیشتر طایفه گایینی‌های قم ساکن‌اند که اکثر آنها در شهر هم خانه دارند. یکی از این روستاها حسین‌آباد خرابه یا حسین‌آباد گایینی‌ها است که من‌ چند سال پیش آنجا را دیدم. شاکله روستا به صورت خانه‌های متروک و خرابه دیده می‌شد و چند نفر دراطراف آنجا با وجود شرایط سخت همچنان برای ماندن مقاومت می‌کردند. یادم هست که ذکر این روستا در رساله‌های قاجاری آمده است. در نزدیکی روستا ظاهرا برخی تپه‌های باستانی و با فاصله‌ای یکی دوتا کاروانسرای تاریخی وجود دارد. پنج. طایفه گایینی‌ها این طایفه در اوایل دوران قاجار به گفته خودشان از منطقه کرمانشاه به قم کوچ داده شدند. کتابچه اعداد نفوس اهالی دارالایمان قم در خصوص طایفه گایینی چنین می‌گوید: "سوای آنها که سکنه شهرند [و] در جزو شهر نوشته شده[اند]، منزل این‌ها در رودخانه ساوه [در نزدیکی محل موضوع گزارش] و مرتع آنها هرزاب است و ییلاق به سمت کلادر و خرقان می روند. ۶۶۶ نفر. ذکور ۳۷۹. اناث۲۸۸ نفر. (کتابچه ...، ص ۲۲۰) در کتابچه طوایف و ایلات دارالایمان قم چنین آمده است: از ایلات فارس بوده اند [برخلاف گفته خودشان] که در عهد خاقان خلد آشیان [منظور آغامحمدخان قاجار است و نه فتحعلی شاه] آنها را به قم آورده‌اند. اکابر آنها شهرنشین و در کنار رودخانه قراچائی مزارع دارند و حشم ایشان در حدود کنار رودخانه ساوه و بایر حسین‌آباد دهک [ظاهرا همان حسین‌آباد پیش‌گفته و در نزدیکی محل موضوع گزارش] که شمالی شهر قم است مرتع دارند. ... روزگار خوبی دارند. در مایه بهترین ایلات قم هستند. بزرگان آنها شهرنشین و کدخدامنش می‌باشند." (قم‌نامه، به کوشش مدرسی طباطبایی، ص ۸۲) بازماندگان این طایفه بیشتر در کوچه حاج زینل [خیابان فعلی] و شاه ابراهیم ساکن بوده‌اند. بسیاری از این طایفه امروزه در مشاغل مهم تخصصی و فوق تخصصی از جمله پزشکی و کارشناسی صاحب نام‌ و عنوان‌اند. شش. وضعیت فعلی روستا به گفته یکی از اهالی که خود گایینی بود ۲۵ خانوار با جمعیتی حدود ۱۰۰ نفر در روستا ساکن‌اند و جمعیت ثابت کمتر از نصف این میزان است. روستا از آب لوله‌کشی و برق و گاز برخوردار است و اخیرا با نصب دستگاه تصفیه آب مرکزی کیفیت آب آشامیدنی ارتقا پیدا کرده است. هفت. جمعیت فاطمی‌ها سبب دعوت افتتاح دارالقران روستا بود که به همت این جمعیت تاسیس شده است. جمعیت فاطمی‌ها با مدیریت آقای محمد خامه‌یار خدمات فراوانی در سطح کشور و قم داشته‌اند که باید در جای مناسبی به شرح این خدمات پرداخت. ۱۴۰۲/۰۱/۲۵ https://eitaa.com/ghompajoohi
💢 سرای سنتی فرهنگ (خانه صبوری) نخستین اقامتگاه سنتی قم این خانه که قبلا متعلق به کانون بازنشستگان نیروی مسلح بوده، پس از خریداری از طریق مزایده به همت برادران صبوری (از خاندان اصیل قمی) در مدت سه سال  بدون استفاده از کمک دولتی و تسهیلات بانکی به طرز زیبایی ترمیم و بازآفرینی شده است. دیشب میهمان آقایان دکتر صبوری (دکترا در فرآوری مواد غذایی )و مهندس سعید صبوری ( مهندس در معماری) بودیم. امیدواریم در بافت تاریخی قم شاهد نمونه‌های بیشتری از این نوع خانه‌ها هم برای زندگی کردن و هم برای استفاده‌های این‌چنینی و دیگر استفاده‌های دنیای قدیم باشیم. یکسان بودن بافت شهر و سبک زندگی صرفا به صورت مدرن ولو لاکچری آن هم در شهری میراثی آفتی بس بزرگ‌ است. جز آن انتظار داریم مدیران شهری قم به قاعده تنوع در سبک معماری و  سبک زندگی از این لحاظ (حفظ و زنده کردن بافت تاریخی در شهر میراثی در کنار بافت مدرن) توجه کنند. به عبارت بهتر حداقل، انتظار مانع‌زدایی از کارهای این‌چنینی داریم. سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohii
💢 گزارشی از حوزه علمیه قم در شهریور ۱۳۴۱ (۱) قم و حوزه علمیه گرچه ما تاکنون درباره موقعیت شهرستان مذهبی قم و حوزه علمیه آن در فرصت‌های مناسب تذکراتی داده‌ايم ولی چون دیده می‌شود که دست‌های مخصوصی برای تضعیف موفقیت این حوزه مقدسه روحانی و علمی هنوز در گوشه و کنار مشغول فعالیت است و گاهی به وسیله پاره‌ای از جرائد و گاهی به وسائل دیگر می‌کوشند که این افتخار بزرگی که نصیب مردم مسلمان ایران شده از بین برود، لازم دیدیم که مجدداً تذکرات تازه‌ای به عموم مسلمانان آگاه داده و به آنها هشدار و بیدارباش بدهیم. بدیهی است سود این فعالیت‌ها صد درصد عائد دشمنان اسلام و دشمنان این مملکت و مرزو بوم خواهد شد. ولی اینها باید بدانند به شهادت گذشته تاریخ این‌گونه حرکات مذبوحانه مشت بر سندان کوبیدن است و مردم بیدار این کشور آنچنان پیوند و علاقه ناگسستنی با این مرکز روحانی و علمی دارند که حفظ آن‌را مانند حفظ جان خود لازم می‌شمرند. سوابق تاریخی قم شهرستان قم از همان زمان ائمه هدی علیهم السلام مرکز شیعیان بوده و بسیاری از دانشمندان بزرگ حدیث از این شهر برخاسته و برای حفظ و نشر آثار ائمه اهل بيت(ع) مجاهدت‌های فراوانی کردند. شهر قم نخست به دست پیشقراولان لشكر احنف بن قیس انصاری که از مردان نامی شیعه بود فتح شد؛ آنگاه در سال ۸۱ هجری دو برادر از اشراف عرب كوفه به نام عبدالله و احوس که شخص اخیر در قیام زید بن علی بن الحسین(ع) سرلشکر او بود همراه عده‌ای از قبیله و خویشان خود که آنها را «اشعری ها» می‌گفتند به قم آمدند. مردم بومی قم که در آن روزگار آتش‌پرست بودند مقدم آنها را که مردم با دیانت و سلحشور بودند گرامی داشتند و رئیس قم «یزدانقاذار» قسمتی از املاک و اراضی قم را در اختیار آنها گذاشت تا به‌آسودگی زندگی کنند. مهاجرین عرب که همه شیعه و از بیدادگری حجاج ابن یوسف حاکم خونخوار کوفه و دشمن سرسخت خاندان پیغمبر گریخته و در این ناحیه سکونت ورزیده بودند، به مرور مردم بومی قم را نیز مسلمان و شیعه کردند و بدین‌گونه پایه اولیه این شهر شیعه‌نشین تاریخی ریخته شد. در سال دویست هجری که مأمون خلیفۀ عباسی حضرت رضا(ع) را از حجاز به طوس دعوت نمود و امام به ایران تشریف آوردند. خواهر عالیقدرش فاطمه معصومه به قصد دیدار آن حضرت با جمعی از برادران و بستگان خود به ایران سفر کردند و چون به ساوه رسیدند بیمار شدند و از آنجا به قم آمدند. اهل قم با تجلیل فراوان آن بانوی عالیقدر را وارد شهر کردند و یکی از شخصیت‌های برجسته قم به نام موسی بن خزرج که پیرمردی پارسا بود آن حضرت را به خانه خود دعوت نمود ولی پس از هفده روز توقف آن بانوی عالیقدر رحلت نمود و بدن پاک او را در محل کنونی که آن روز معروف به زمین بابلان بود مدفون نموده و بر تربتش سایبانی از بوریا ساختند. آنگاه چند سال بعد زینب دختر امام محمد تقی(ع) بر آرامگاه آن حضرت قبه نهادند و در سال ۵۲۹ بانویی به نام شاد بیگم دختر عماد بيک گنبدی از مال خود ساخت. در سال ۹۲۵ شاه اسمعیل صفوی قبه‌ای بزرگتر و ضریحی برای آن بنا نمود. سپس فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۱۸ آن‌ را خراب و گنبد طلای فعلی و صحن كوچک و دو گلدسته ایوان طلا را ساخته و به توسعه آن افزود و مانند سلاطین صفويه اموال و اشيای نفیسی وقف آستانه مقدسه نمود. در سنه ۱۲۹۹ هجری میرزا علی اصغر امین‌السلطان صحن بزرگ و گلدسته‌های ایوان آئینه را بر آن افزود. همانطور که گفتیم شهر مذهبی قم از همان روزگار اول مرکز علما و محدثین بوده و به همین جهت در روایات ما از سرزمین قم و مردم متدین آن که در آن عصر به نام شهر شیعه‌نشین ایران معروف و در دوستی و ارادت به خاندان پیغمبر مشهور بودند مدح شده است. چنانکه فرموده‌اند اگر مردم متدین و محدثين عاليقدر قم نمی‌بود دین از دست رفته بود و در سخنان امام صادق(ع)  می‌خوانیم که فرمود: قم حرم اهلبیت است. زنی از فرزندان من در قم وفات می‌کند که نامش فاطمه است و شيعيان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند. در کلمات آن امام بزرگ دیده می‌شود که فرمود: همچنین هنگامی‌که شهرها پر از فتنه و آشوب گردند پناه به قم و حوالی و نواحی آن ببرید که خداوند خطرات را از قم بر طرف می‌سازد. و در روایت دیگری است که قم در آخرالزمان حجت خدا بر شهرهای دیگر است. علم از آن شهر به تمام اطراف جهان منتشر شود.؛ به‌طوری‌که هر کس در شرق و غرب عالم باشد از آن بهره مند شود. منبع: ماهنامه مکتب اسلام، سال چهارم، شماره ۸ (شهریور ۱۳۴۱)، ص ۶۸ - ۷۱. ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohii
💢 گزارشی از حوزه علمیه قم در شهریور ۱۳۴۱ (۲) جنبش علمی اخیر قم پس از دوران محدثین (قرن سوم و چهارم هجری) گرچه همواره از وجود دانشمندان و بزرگانی برخوردار بود ولی آن مرکزیت علمی دوران محدثین را تا حدودی از دست داد بود، تا اینکه در این اواخر دست قدرت و مشیت الهى يک مرد روحانی بزرگ شایسته و لایق را برای پی‌ریزی يک حوزه بزرگ روحانی و علمی به قم فرستاد. آری مرحوم آیت‌الله فقيد حائری به قم آمد و طرح حوزه علمیه بزرگی را ریخت و به پیش‌بینی‌های اعجاز آمیز ائمه هدی که از هزار سال قبل بلکه بیشتر صریحاً بشارت داده بودند که در آینده شهرستان قم یکی از مراکز بزرگ علمی شیعه و مورد توجه عموم مسلمانان خواهد شد صورت تحقق بخشید (۱). این اساس به‌قدری متین و استوار بود که با رحلت مؤسس بزرگ آن یعنی مرحوم آیت‌الله حائری از بین نرفت و پس از ایشان مردان برجسته‌ای مانند مرحوم آیت‌الله حجت و آيت‌الله خوانساری و آیت‌الله صدر در شرایط بسیار سخت و اندوه‌باری که قسمتی از آن مربوط به وضع زمان و محیط بود با روشن‌بینی و شهامت و بردباری خاصی این میراث عظیم را حفظ کردند تا اینکه نوبت به زعیم بزرگ عالم تشیع حضرت آیت‌الله بروجردی رسید. این رهبر و مرجع عالیقدر دینی نه تنها در حفظ آن میراث بزرگ در برابر طوفان‌های سختی که موجودیت حوزه علمیه قم را تهدید می‌کرد به شایسته‌ترین وجهی کوشید، بلکه در زمان زعامت او پیشرفت‌ها و موفقیت‌های قابل توجهی در تمام شئون نصیب حوزه علمی قم گردید و از جهات مختلفی توسعه پیدا کرد که شرح مبسوط آن‌ را در شماره سوم سال گذشته این مجله درج نمودیم. وضع کنونی قم البته نمی‌توان انکار کرد که هنوز این مرکز بزرگ علمی و روحانی دارای نواقصی است که باید با توجه زعمای بزرگ فعلی قم تدریجاً این نواقص برطرف گردد. ولی چیزی که برای هر آدم منصفی روشن است و به هیچ وجه قابل انکار نمی‌باشد این است که: اولاً این مرکز علمی جوان در این مدت کوتاه خدمات شایسته و ذی‌قیمتی به عالم اسلام و تشيع نمود و توانسته است يک عده شخصیت‌های برجسته روحانی، مجتهدین، نویسندگان توانا، گویندگان لایقی در دامان خود بپروراند که آثار آنها حتی در اقصی نقاط کشور به‌خوبی دیده می‌شود. کتاب‌ها و رساله‌های پرارزشی در رشته‌های مختلف علمی در این سال‌های اخیر توسط دانشمندان حوزه علمی قم نگاشته شده که نمونه‌های آن در همه جا هست و همه می‌توانند از نزديک آنها را ببینند و قضاوت کنند. شخصیت‌های روحانی و گویندگانی که در این حوزه علمی پرورش یافته و سپس به شهرستان‌ها رفته‌اند و به هدایت و ارشاد مردم همت گماشته‌اند سهم بزرگی در وضع دینی مردم این کشور داشته و دارند. خلاصه آثار روحانی و خدمات مثبت دینی شاگردان این دانشگاه بزرگ دینی از هر جهت قابل ملاحظه است. ثانیا این مرکز مهم روحانی از نظر اینکه در قلب این کشور جای دارد و پناهگاه بزرگی برای مشکلات دینی مردم این مملکت محسوب می‌شود در طول سال همیشه مشکلات و ناراحتی‌هایی از نظر جنبه‌های مختلف دینی برای مردم این مملکت پیدا می‌شود و بلافاصله با وسائل مختلف با بزرگان و زعمای حوزه علمیه قم تماس می‌گیرند و یا اینکه عده‌ای شخصاً برخاسته از نقاط دور و نزديک به هم می‌آیند و مشکلات خود را با ایشان در میان می‌گذارند و از آنها استمداد مي‌طلبند و با كمک ايشان به حل مشکلات و نابسامانی‌های دینی خود نائل می‌گردند. ما ضرورتی نمی‌بینیم که درباره این موقعیت خاص و اینکه اگر خدای ناکرده موقعیت کنونی حوزه علمی قم تضعیف گردد چه زیان‌های غیر قابل جبرانی از این راه دامنگیر مردم مسلمان این مملکت خواهد شد صحبت کنیم؛ زیرا در بسیاری از پیش آمدها و مشکلات دینی مردم این مطلب را تجربه کرده و دریافته‌اند و احتیاج به شرح بیشتری نیست. از همه این‌ها گذشته وجود يک چنين مرکز بزرگ روحانی برای این مملکت در شرایط فعلی دنیا و با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی کشور ما وزنه بزرگی برای استقلال این مملکت و حفظ تمامیت این آب و خاک در برابر بیگانگان خواهد بود در مواقع مختلفی این مطلب آزمایش شده که روحانیت این کشور سنگر مهمی برای دفاع از این آب و خاک است. (۱) برای اطلاع بیشتر از این احادیث به تاریخ قم و بحارالأنوار مراجعه شود. منبع: ماهنامه مکتب اسلام، سال چهارم، شماره ۸ (شهریور ۱۳۴۱)، ص ۶۸ - ۷۱. ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohii
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۶۳) 🔸 موضوع: خانه صبوری؛ پیشینه و وضعیت کنونی 🔹 با حضور: دکتر حمیدرضا صبوری ↙️ زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ساعت ۱۷/۳۰ ↙️ مکان: چهارراه غفاری - خیابان ایستگاه - خیابان فرهنگ - انتهای کوچه ۴ - سرای سنتی فرهنگ (خانه صبوری) شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohi
🔻محدوه بافت تاریخی قم و ضوابط اختصاصی آن ابلاغ شده و لازم الاجراست 🔸مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: موارد تعیین آثار ملی و واجد ارزش و تعیین حریم اختصاصی و عمومی برای این آثار صرفا در حیطه اختیارات و تکالیف وزارت میراث فرهنگی است و سایر نهادها ملزم به رعایت موارد اعلامی و ضوابط حفاظتی و حریم مربوط به آن هستند. 🔸فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: محدوده بافت تاریخی شهر قم در سنوات گذشته توسط معاونت میراث فرهنگی تعیین و ابلاغ شده علاوه بر تعیین محدوده تاریخی، ضوابط اختصاصی این محدوده نیز توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین و به کلیه مقامات ملی و استانی مربوطه ابلاغ شده است. او تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی و ضوابط آن را صرفا در حیطه تکالف حاکمیتی وزارت میراث فرهنگی دانست و افزود:  سایر نهادهای ملی و استانی صرفا می توانند نسبت به تهیه طرح های ویژه برای این محدوده ها برای حفاظت و احیاء آن با همکاری میراث فرهنگی اقدام کنند. داوری ادامه داد: علاوه بر این موارد تعیین آثار ملی و واجد ارزش و تعیین حریم اختصاصی و عمومی برای این آثار صرفا در حیطه اختیارات و تکالیف وزارت میراث فرهنگی است و سایر نهادها ملزم به رعایت موارد اعلامی و ضوابط حفاظتی و حریم مربوط به آن هستند. 🔸مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی با اشاره به اینکه مصوبه کمیسیون ماده ۵ قم که مورد مخالفت مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز قرار گرفته، کلیه ملاحظات و حدود قانونی مربوط به این موضوع را نادیده گرفته، اظهار کرد: از سوی معاونت میراث فرهنگی ضمن اعلام مخالفت جدی با این مصوبه که خارج از حدود تکالیف قانونی کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده، اقدامات لازم برای هماهنگی و پیگیری از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی و لغو مصوبه در حال انجام است. https://s8.uupload.ir/files/img-20230421-wa0001_5ed4.jpg instagram.com/miras_bashi @mirasbashi
قابل‌توجه علاقه‌مندان به تهیۀ کتاب خانه‌های تاریخی قم به مناسبت هفتۀ معمار تعداد محدودی کتاب با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد. مبلغ پشت جلد: ۳۵۰ هزار تومان با تخفیف ویژه: ۳۰۰ هزار تومان کتاب خانه‌های تاریخی قم کاری از: نیلوفر زجاجی، محمد امیدواریان، سوسن بیات انتشارات بوستان کتاب شماره کارت به نام نیلوفر زجاجی ۵۸۹۲۱۰۱۰۴۸۳۸۵۳۱۰ شماره واتس‌اپ یا پیامک جهت ارسال فیش واریزی و ثبت خرید شما ۰۹۳۵۵۱۲۸۳۷۷ برای تحویل کتاب می‌توانید روز سه‌شنبه در خانۀ صبوری (برنامۀ بنیاد قم‌پژوهی) حاضر باشید. 🌐 www.qomshenasi.ir 🌐 instagram.com/qomshenasi 🌐 aparat.com/qomshenasi 🆔 @qomshenasi
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست ۴۶۳) 🔸 موضوع: خانه صبوری؛ پیشینه و وضعیت کنونی 🔹 با حضور: دکتر حمیدرضا صبوری ↙️ زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ساعت ۱۷/۳۰ ↙️ مکان: چهارراه غفاری - خیابان ایستگاه - خیابان فرهنگ - انتهای کوچه ۴ - سرای سنتی فرهنگ (خانه صبوری) شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohi
بافت تاریخی قم هم به سرنوشت بافت شیراز منجر می‌شود؟ بلندمرتبه‌سازی روی تاریخ روزنامه ایران ـ دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تفویض اختیار به استان‌ها در قم هم به ضرر بافت تاریخی این شهر مذهبی- زیارتی تمام شد. کمیسیون ماده پنج استان قم تصمیم گرفته است به جای مبنا قرار دادن بافت تاریخی در شهر قم، 672 قطعه دارای ارزش تاریخی تنها با فاصله یک ملک را حفظ کند و باقی این بافت براساس طرح تفصیلی طبقه و تراکم بگیرد. پس از آن بود که فاطمه داوری، مدیرکل محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی از مخالفت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این مصوبه و تلاش برای لغو آن از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: این مصوبه تمام ملاحظات و حدود قانونی مربوط به این موضوع را نادیده گرفته است. متن کامل خبر در سایت روزنامه ایران: https://irannewspaper.ir/8167/19/14781 8️⃣ پرونده هشتم: بافت تاریخی قم؛ مانع توسعه یا مزاحم سوداگری؟؟؟ پویش ملی: Instagram: @nejate.bafte.tarikhi Telegram: t.me/nejate_bafte_tarikhi
قلمرو تاریخی قم تفرش حسینیه ششناو سیدمحسن محسنی ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohii
💠 مساله آب و ریزگرد ✍️ سیدمحسن محسنی دو مساله زیستایی یا زیستِ پایا را در ایران تهدید می‌کند: ۱. مساله آب ۲. ریزگرد و گرد و غبار (ریزگرد بر ذرات کوچک‌تر از گرد و غبار اطلاق می‌شود.) این دو مساله صد البته با یکدیگر در ارتباط‌اند. طبق رصد شخصی که در سالیان گذشته می‌کردم، معمولا در قم از اوایل تیر ریزگرد شروع به تازش می‌کرد. پارسال به اواخر خرداد شیفت پیدا کرد و امسال به اواخر فروردین. امروز سومین روز ریزگردی از آغاز بهار است و ظاهرا ناشی از بادِ نائبِ غالب/ بادِ کم وزنده است.    باید توجه کرد که حدود نه رود طی صدها هزار سال از حدود دویست تا سیصد کیلومتر دورتر ریزترین ذرات خاک را به شمال شرقی قم (دشت مسیله و قمرود و دریاچه نمک و حوض سلطان و تالاب مره) آورده‌اند و اقیانوس عظیمی از ریزخاک را در آنجا ایجاد کرده‌اند. با توجه به گزاره بالا اصل بر داخلی بودن ریزگرد در قم است. هر کس یا هر دستگاهی که مدعی است ریزگرد قم خارجی است ولو با درصد کم، باید دلیل ارائه کند. توسعه آینده ایران بدون توجه به مساله آب و ریزگرد با موفقیت قرین نخواهد بود. والسلام ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ 🌐http://www.qompajoohi.ir/ 🆔 telegram.me/qompajoohi https://eitaa.com/ghompajoohii