eitaa logo
حقوق عمومی دانشگاه قم
119 دنبال‌کننده
663 عکس
41 ویدیو
268 فایل
✅اخبار و اطلاعات حقوق عمومی https://telegram.me/qompubliclaw
مشاهده در ایتا
دانلود
Leviathan.pdf
9.96M
کتاب "لویاتان" توماس هابز @qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
کتاب "لویاتان" توماس هابز @qompubliclaw
لویاتان اولین شرح جامع درباره‌ی دولت مدرن و ویژگی‌ها و کارکردهای آن است. هابز در لویاتان با بهره‌برداری از تمثیل‌های ابزاروار و اندام‌وار دولت را همچون انسان مصنوعی قلمداد می‌کند، که ممکن است دچار انواع بیماری‌ها شود. هابز همچنین در تحلیل ماهیت قدرت آن را همچون پدیده‌های سیال و فراگیر می‌داند که اساس کل زندگی اجتماعی را تشکیل می‌دهد و حوزه‌های مختلف زندگی همچون مالکیت اقتصادی، علم و دانش، اخلاق، قانون و حقوق و غیره، همگی در پرتو آن شکل می‌گیرند و در حقیقت با آن هم‌ذات هستند.
gharardade-ejtemaei.PDF
6.39M
کتاب "قرارداد اجتماعی" ژان ژاک روسو @qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
کتاب "قرارداد اجتماعی" ژان ژاک روسو @qompubliclaw
فصل اول قرارداد اجتماعی با این عبارت مشهور آغاز می شود و دغدغه روسو را به خوبی نشان می‌دهد: "انسان آزاد آفریده شده است، اما همه جا در بردگی به سر می‌برد. بعضی‌ها خود را صاحب اختیار دیگران می‌دانند حال آنکه خود از آن ها برده ترند. این تغییر چگونه صورت گرفته است؟ نمی دانم. چه چیزی می‌تواند این امر را مشروع جلوه دهد؟ تصور می‌کنم بتوانم به این پرسش پاسخ دهم." قرارداد اجتماعی به طورکلی از چهار بخش تشکیل شده است که عنوان هر کدام از آن ها کتاب است و هر کتاب نیز شامل چند فصل است. روسو در این چهار بخش تقریباً همه موضوعات مرتبط با فلسفه سیاسی را مورد بحث و بررسی قرار داده و در آن ها موضع گیری کرده و نظر خاص خود را به صراحت گفته است. همچنین او در سراسر کتاب با فیلسوفان پیش از خود همچون افلاطون، ارسطو، ماکیاولی، هابس، گروسیوس، منتسکیو و... رو در رو می شود و گاه سخت به آن‌ها می‌تازد.
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 9 مصاحبه [با خبرنگار «اى. بى. سى» درباره مسائل عمومى ايران] زمان: 22 دى 1357/ 13 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو مصاحبهكننده: خبرنگار تلويزيون اى. بى. سى امريكا [لطفاً نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص تر بيان كنيد] - كه ما مىخواهيم يك است كه به درست مىشود و هم در او اجرا مىشود. است و قانون اسلام مسبب و است و كشور را نيز تضمين مىكند. [مطالبى كشف شده است در اين مورد كه نظرات حضرت عالى مخالف ساير خصوصاً و است. ممكن است نظرتان را راجع به ساير مذاهب چه داخل اسلام، چه خارج اسلام بيان كنيد] - ما كراراً اين مطلب را گفتهايم كه اسلام نسبت به احترام قائل است و آنها در اين مملكت ما آزادند و حتى دارند، حق دارند. و آنچه گفته شده است كه ما مخالف با آنها هستيم تبليغاتى است كه شاه به راه انداخته است. اسلام هميشه با آنها به طور مسالمت رفتار كرده است و حتماً زندگى آنها در حكومت اسلامى بهتر از الآنشان است. [ابهاماتى در مورد نقش شما در آينده وجود دارد. ممكن است نقش خود را در آينده بفرماييد؟] - من در آينده هم همين نقشى را كه الآن دارم خواهم داشت. نقش ، راهنمايى و در صورتى كه در كار باشد اعلام مىكنم و اگر چنانچه در كار باشد با او مىكنم. لكن من در خود دولت هيچ نقشى ندارم. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص431-433 @qompubliclaw
جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی با عنوان: "مفهوم، مبنا، حدود و آثار حقوقی حکومت موازین اسلامی بر اطلاق و عموم اصول قانون اساسی" خانم زهرا زندیه استاد راهنما: دکتر حامد نیکونهاد اساتید ناظر: دکتر داوود محبی دکتر محمد ستایش‌پور زمان: یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۷ مکان: دانشگاه قم، ساختمان اداری امام خامنه‌ای، سالن دفاع شماره ۳۰۲
چكيده: از آخرين تلاش‌هاي شاه براي حفاظت از سلطنت تشكيل شوراي سلطنت بود. شاه پس از تعيين بختيار به عنوان نخست وزير اقدام به تعيين اعضاي شوراي سلطنت نمود. امام خميني(ره) شوراي مذكور را پيش از تشكيل و پس از تعيين اعضاي آن، فاقد مشروعيت دانسته و اعضاي آن را مكلف به عدم حضور در آن دانستند. اين شورا در دوره فعاليت خود علاوه بر انجام برخي از وظايف مربوط به مقام سلطنت، برخي اقدامات را براي مصالحه با انقلابيون انجام داد كه نتيجه بخش نبود. شوراي سلطنت در مجموع سه جلسه تشكيل داد و با پيروزي انقلاب اسلامي و استعفاء و يا فرار برخي از اعضاي آن منحل شد. يكي از مهمترين اتفاقات مربوط به شوراي سلطنت ديدار رئيس آن با امام و استعفاي وي از مقام رياست شورا و اعلام غير قانوني بودن آن بود كه سقوط نظام سلطنتي را سرعت بخشيد. واژگان كليدي: شوراي سلطنت، توشيح، استعفاء، شاه. @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 10 مصاحبه [با روزنامه «تمپو» درباره ويژگيهاى جمهورى اسلامى] زمان: 23 دى 1357/ 14 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو مصاحبهكننده: خبرنگار روزنامه اندونزى تمپو سؤال: [ بزرگترين كشور مسلمان است. جمعيت آن 135 ميليون است كه هشتاد درصد آن مسلمان هستند. به همين جهت جمهورى اسلامىاى كه شما در ايران در نظر داريد، براى اندونزى مورد توجه است. شكل اين جمهورى چطور خواهد بود؟ جاى كسانى كه مسلمان نيستند يا به خدا اعتقاد ندارند در اين جمهورى كجاست؟] جواب: آنچه مهم است ضوابطى است كه در اين حكومت بايد حاكم باشد كه مهمترين آنها عبارت است از اينكه اولًا باشد، به گونهاى كه در انتخاب فرد و يا افرادى كه بايد مسئوليت و زمام امور را در دست بگيرند شركت داشته باشند؛ و ديگر اينكه در مورد اين افراد نيز خط مشى سياسى و اقتصادى و ساير و كليه قواعد و مراعات شود. در اين حكومت به طور قطع بايد زمامداران امور با در تصميمگيريها كنند و اگر نمايندگان موافقت نكنند . افرادى كه به عنوان نمايندگان يا مسئولين دولت در جمهورى اسلامى انتخاب مىشوند شرايطى دارند كه با رعايت آن شرايط، حقيقتاً انتخاب مىشوند نه كه به ضرر اكثريت ملت عمل كنند. خطوط اصلى در اين حكومت را كه در بيان شده تشكيل مىدهد. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص436 @qompubliclaw
نشست معرفی و نقد کتاب "حقوق اداری درس‌های مدرسه علوم سیاسی" مولف: دکتر سیدناصر سلطانی ناقدین: دکتر علی مشهدی دکتر مسلم آقایی‌طوق
تیم جساپ گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قم، موفق به کسب مقام دوم در مسابقات ملی جساپ ۲۰۲۰ گشت. ضمن عرض تبریک به اعضای تیم، آرزوی موفقیت روزافزون برای دانشجویان عزیز داریم. گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه قم
حقوق عمومی دانشگاه قم
تیم جساپ گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قم، موفق به کسب مقام دوم در مسابقات ملی ج
جساپ بزرگترین مسابقه شبیه‌سازی دادگاه های بین المللی در جهان است که بیش از 680 تیم از 100 کشور جهان در آن شرکت می‌کنند. نخستین دور مسابقات در تاریخ هشتم ماه می سال 1960 برگزار شد که طی آن تنها دو تیم از دانشگاه هاروارد در خصوص پرونده «اصلاحات ارضی کوبا» با یکدیگر به مسابقه پرداختند. در آغاز این مسابقات «موت حقوق بین‌الملل» نامیده می‌شد. از سال 1963 نام مسابقات به «فیلیپ سی. جساپ» تغییر پیدا کرد و از سال 1969 دانشگاه‌های غیر‌امریکایی نیز به مسابقه ورود پیدا کردند. امروزه، مسابقات توسط انجمن دانشجویان حقوق بین‌الملل (ایلسا) برگزار می‌شود. مسابقات فیلیپ سی. جساپ در اصل مسابقات وکالت میان دانشجویان حقوقی است. این مسابقه، شبیه‌سازی یک پرونده اختلاف حقوقی میان دولت‌ها در پیشگاه دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی ملل متحد است. تیم‌های متشکل از دانشجویان حقوق در دو مرحله کتبی و شفاهی با یکدیگر به مسابقه خواهند پرداخت و طی لوایح کتبی و ارائه شفاهی خود به مباحث روز حقوق بین‌الملل عمومی را در قالب یک اختلاف حقوقی ساختگی میان دولت‌ها، می‌پردازند. این مسابقات به افتخار فیلیپ سی. جساپ، نماینده ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری، که به مدت 9 سال به عنوان قاضی این نهاد فعالیت داشت، نامگذاری شده است. قاضی جساپ از سابقه درخشانی در عرصه‌های آکادمیک، قضایی و دیپلماتیک برخوردار بود. در همان حین که ایشان به عنوان قاضی فعالیت داشتند، در بسیاری از دانشگاه‌های امریکایی نیز تدریس خود را ادامه دادند.
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 11 مصاحبه [با روزنامه «تمپو» درباره ويژگيهاى جمهورى اسلامى] زمان: 23 دى 1357/ 14 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو مصاحبه كننده: خبرنگار روزنامه اندونزى تمپو [قوانين اسلامىاى كه شما مايليد در ايران اجرا كنيد، شبيه سعودى و خواهند بود؟] - آنچه را كه ما به نام جمهورى اسلامى خواستار آن هستيم فعلًا . [با كدام يك از جناحهاى مخالفين، خود را نزديكتر مىدانيد؟] - شعارها و خواستههاى نهضت اسلامى ايران آن چنان مورد قبول اكثريت قاطع ملت است كه هيچ جناحى، كه بجز اين خواستهها چيزى مخالف آنها بگويد، در ميان ملت جايى ندارد. نهضت ملت ايران حدود و چهارچوبهاى حزبى را درهم شكسته است و به صورت يك حزب درآمده است و آن، يعنى و «» است. در مبارزات ايران كسى جرأت نمىكند از ملت دور باشد. من هم يكى از افراد ملت هستم. [بهترين آرزويتان براى ايران چيست؟] - بزرگترين آرزوى من اين است كه مردم ايران از چنگال ظلم نجات پيدا كنند و صاحب كشورى باشند و . داراى كه در آن آن چنان كه دستور داده است رعايت شود و در راه پيشرفت و ترقى و انسانى براى باشند صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص437-440 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 12 مصاحبه [با مجله محلى «لُ اكُو» درباره دمكراسى در اسلام] زمان: 25 دى 1357/ 16 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو مصاحبهكننده: خبرنگار فرانسوى مجله محلى «لُ اكُو» سؤال: [حضرت آيت اللَّه، در پيامهاى قبلى خودتان اظهار فرموده بوديد كه ، خواهد بود و هر كسى آزاد خواهد بود. آيا صحبت كردن از دموكراسى در رژيمى كه فقط بر مبناى يك مرام و يك مذهب يعنى اسلام باشد ممكن است؟ در چنين رژيمى سرنوشت غيرمسلمانان و غير معتقدين به مذهب چه خواهد بود؟] جواب: در اسلام، مندرج است و مردم آزادند در اسلام، هم در و هم در اعمال، مادامى كه در كار نباشد و مسائلى را عنوان نكنند كه نسل ايران را كنند. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص468 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 13 مصاحبه خبرنگار مجله آلمانى اشترن زمان: 26 دى 1357/ 17 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو سؤال: [حضرت آيت اللَّه! شما بنيادگذارى يك دولت اسلامى را در ايران اعلام فرمودهايد كه رياست آن را عهده دار خواهيد شد. آيا اين دولت اسلامى بر اساس يك رژيم پارلمانى و از نوع رژيمهاى پارلمانى دنياى غرب خواهد بود يا يك نوع حكومت روحانى؟ و آيا مىخواهيد نقش رياست خود را با انتخابات و يا با مراجعه به آراى عمومى به تصويب برسانيد؟ در اين دولت اسلامى آيا احزاب سياسى، روزنامهها و همچنين غير معتقدين به دين مىتوانند آزادانه- احتمالًا- عدم موافقت را با آن حضرت و سياستتان اظهار دارند؟] جواب: من نمىخواهم رياست دولت را داشته باشم. و طرز حكومت، حكومت جمهورى است و تكيه به آراى ملت؛ و قانون، قوانين اسلام است. و احزاب آزادند كه مخالفت با ما يا با هر چيزى بكنند، مادامى كه اقداماتشان مضر به كشور نباشد. [قدرت حضرت عالى بر روى چه نيروى سياسى يا بر چه تشكيلات بنيادى ديگر اتكا خواهد داشت؟ تكيه شما مثلًا بر روى «جبهه ملى» است يا بر روى روحانيون؟ قبلًا اظهار فرموده بوديد كه اينها فقها و اشخاص ديگرى هستند كه بايد به امور حكومت اشتغال يابند و آيا اين اصل به همان سان كه قبلًا فرمودهايد عمل خواهد شد؟] - من چنين چيزى نگفتهام كه روحانيون متكفل حكومت خواهند شد. روحانيون شغلشان چيز ديگرى است. نظارت بر قوانين البته به عهده روحانيون است و اتكاى روحانيون هم به ملت است نه به حزبى. و من هم به ملت اتكا دارم و به حزبى وابسته نيستم. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص482 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 14 مصاحبه با خبرنگار تلويزيون فرانسه زمان: 29 دى 1357/ 20 صفر 1399 مكان: پاريس، نوفل لوشاتو [در مجموعهاى از نظريات شما كه در سال 1970 زير عنوان دولت اسلامى به زبان انگليسى انتشار يافته، شما نظريه مربوط به استقرار رژيم خشك و سختى را كه بر مبناى رعايت اصول قرآن پىريزى شده شرح دادهايد؛ و اضافه كردهايد كه در اين نظام جايى براى عقايد و احساسات وجود نخواهد داشت و صرفاً تعاليم قرآن ملاك عمل خواهد بود، و افراد مردم فقط از خدا و قانون او اطاعت خواهند كرد. آيا مردم حاضر خواهند شد كه تا اين حد آزاديهايشان محدود شود؟] - در يك رژيم اسلامى، آزاديها صريح و كامل خواهند بود. تنها آزاديهايى به ملت داده نخواهد شد كه بر خلاف باشد و به لطمه وارد سازد. حمايت عظيمى كه ملت از چند ماه پيش، از ما به عمل مىآورد نشان مىدهد كه مردم به قدر كافى افكار ما را درك كرده و متوجه آينده شدهاند. همين حمايت، ضمناً ثابت مىكند كه اين ملت- كه سعى كردند آن را از مذهب به وسيله وسوسههاى مادى دور سازند- خوشوقت است كه بار ديگر در راهِ آسمانى قدم نهد و روح واقعى خود را بازيابد. ما با حيف و ميل مبارزه خواهيم كرد، ثروتهايى را كه عده معدودى استفاده جو ربودهاند باز خواهيم گرفت، شرايط زندگى افراد محروم را بهبود خواهيم بخشيد، و ملت را در راه شرافت و فداكارى و به سوى ساختمان يك خواهيم كرد. صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص489 @qompubliclaw
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 15 فرازی از بيانات خطاب به حامد الگار متفكر مسلمان امريكايى زمان: 7 دى 1358/ 8 صفر 1400 مكان: قم اگر مقصود از اينكه نقش داشته باشد روحانيت، بله روحانيت نقش دارد. درحكومت هم نقش دارد. نمىخواهد حاكم بشود، لكن مىخواهد نقش داشته باشد. شما در همين قضيه رئيس جمهورى به ما پيشنهاد مىكردند كه، پيشنهاد كردند از اشخاص، حتى از دانشگاه به اينكه ما حالا بعد از مدتها فهميديم كه اطمينان به ديگران نيست. روحانى باشد من مىگفتم نه، روحانى نقش بايد داشته باشد، خودش رئيس جمهور نشود. لكن در رياست جمهور نقش بايد داشته باشد. كنترل بايد بكند. آن به منزله كنترل يك ملتى است. يك مملكتى است. نمىخواهد روحانى رئيس- مثلًا فرض كنيد كه- رئيس دولت باشد. لكن نقش دارد در آن. اگر رئيس دولت بخواهد باشد كذا، پا را كج بگذارد اين جلويش را مىخواهد بگيرد. اينكه در اين قانون اساسى يك مطلبى- و لو به نظر من يك قدرى ناقص است و روحانيت بيشتر از اين در اسلام اختيارات دارد و آقايان براى اينكه خوب ديگر خيلى با اين روشنفكرها مخالفت نكنند يك مقدارى كوتاه آمدند- اينكه در قانون اساسى هست، اين بعض شئون ولايت فقيه هست نه همه شئون ولايت فقيه. و از ولايت فقيه آن طورى كه اسلام قرار داده است، به آن شرايطى كه اسلام قرار داده است، هيچ كس ضرر نمىبيند. يعنى آن اوصافى كه در ولى است، در فقيه است كه به آن اوصاف خدا او را ولىّ امر قرار داده است و اسلام او را ولىّ امر قرار داده است با آن اوصاف نمىشود كه يك پايش را كنار يك قدر غلط بگذارد. اگر يك كلمه دروغ بگويد، يك كلمه، يك قدم بر خلاف بگذارد آن ولايت را ديگر ندارد. استبداد را ما مىخواهيم جلويش را بگيريم. با همين مادهاى كه در قانون اساسى است كه ولايت فقيه را درست كرده اين استبداد را جلويش را مىگيرند. آنهايى كه مخالف با اساس بودند مىگفتند كه اين استبداد مىآورد. استبداد چى مىآورد. استبداد با آن چيزى كه قانون تعيين كرده نمىآورد. بلى ممكن است كه بعدها يك مستبدى بيايد. شما هر كارىاش بكنيد مستبدى كه سركش است بيايد هر كارى مىكند. اما فقيه مستبد نمىشود. فقيهى كه اين اوصاف را دارد عادل است، عدالتى كه غير از اين طورى عدالت اجتماعى، عدالتى كه يك كلمه دروغ او را از عدالت مىاندازد، يك نگاه به نامحرم او را از عدالت مىاندازد، يك همچو آدمى نمىتواند خلاف بكند. نمىكند خلاف. اين جلوى اين خلافها را مىخواهد بگيرد. اين رئيس جمهور كه ممكن است يك آدمى باشد ولى شرط نكردند ديگر عدالت و شرط نكردند، اين مسائلى كه در فقيه است، ممكن است يكوقت بخواهد تخلف كند، بگيرد جلويش را، كنترل كند. آن رئيس ارتش اگر يكوقت بخواهد يك خطايى بكند آن حق قانونى دارد كه او را رهايش كند، بگذاردش كنار. بهترين اصل در اصول قانون اساسى اين اصل ولايت فقيه است. و غفلت دارند بعضى از آن و بعضى هم غرض دارند. صحيفه امام ؛ ج11 ؛ ص463-465 @qompubliclaw
مستند خانه ملت ☝️☝️☝️☝️
🔴خبر موفقیت 🌺 🔰کسب رتبه چهارم دانشكده حقوق دانشگاه قم در ميان دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي كل كشور 🔰به اطلاع مي رساند دانشكده حقوق دانشگاه قم تا پايان سال ۱۳۹۸ با ثبت ۳۸۷ ركورد در پايگاه استنادي جهان اسلام توانسته است رتبه چهارم را پس از دانشكده هاي حقوق دانشگاه تهران، دانشگاه شهيد بهشتي و دانشگاه علامه طباطبايي اخذ نمايد. 🔻 اين تحليل از ميان حدود ۱۰۰۰ موسسه آموزشي و پژوهشي كشور كه واجد رشته حقوق هستند اعلام شده است. 📌لازم به ذكر است اين رتبه در حالي است كه نسبت اعضاي هيات علمي دانشكده حقوق دانشگاه قم بسيار كمتر از دانشكده هاي حقوق دانشگاه هاي مذكور است و ضمن اينكه برخي از مقالات اساتيد در پايگاه استنادي جهان اسلام هنوز نمايه نشده اند. ✅اين موفقيت را به تمامي همكاران محترم هيأت علمي و دانشجويان پرتلاش دانشكده تبريك عرض مي نماييم.🍃🌺🍃 🚩معاونت پژوهشي دانشكده حقوق دانشگاه قم 🔸روابط عمومی دانشگاه قم 🔴 @qomstu
✅نشست تخصصی چالش‌های نهادی و حقوقی تبلیغات سیاسی در فضای مجازی برگزار شد. 🔸️نشست تخصصی چالش های نهادی و حقوقی تبلیغات سیاسی در فضای مجازی با حضور دکتر ابوالفضل درویشوند، معاون پژوهشکده شورای نگهبان و دکتر سید صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد. 🔸️در این نشست دکتر درویشوند معاون پژوهشکده شورای نگهبان به اهمیت تبلیغات در فرآیند انتخابات اشاره کرد و گفت: تبلیغات جزئی از انتخابات است، قانونگذار تا به حال در این حیطه توفیق چنداني در ساماندهی حوزه تبليغات انتخاباتی نداشته است، البته در چند دوره تلاشهايی برای تصويب قوانين مناسب صورت گرفت، اما اين تلاش ها نتیجه نداد و آخرین مصوبه ای كه توسط مجلس شورای اسلامی، البته متعاقب خواست و مطالبه عمومی تصويب شد قانون شفافیت و نظارت بر تأمين مالی فعاليت های انتخاباتی بود. 🔸️این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به ماهيت فضاي مجازي اعمال قوانین و دستورالعمل‌های موجود بر فضای مجازی را به طريق سنتی سخت يا ناممکن دانست و اظهار کرد: «حجم عمده‌ای از حضور مردم و تبلیغات سیاسی در پلتفرم‌هایی انجام می‌شود که خارجی هستند و به ما پاسخگو نیستند. ما این پلتفرم‌ها را محدود [فیلتر]کرده‌ایم؛ اما آیا دیگر در آن فضا‌ها تبلیغات نمی‌شود؟» 🔸️درویشوند با اشاره به دستورالعمل فعالیت تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی كه بر اساس ضوابط مقرر توسط شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۶ تصویب و ابلاغ شده بود، این آیین نامه را فاقد ضمانت اجرایی دانست و گفت: سیاست هایی که در شوراهای عالی تصویب می شوند، اگر مطابق نظر دولت باشند، اجرایی می شوند وگرنه عمدتاً به جایی نمی رسند. مجلس هم خود را موظف به نظارت بر اجرای این مصوبات نمی داند. 🔸️معاون پژوهشکده شورای نگهبان افزود: «سیاست‌های کلی نظام در زمینه انتخابات در سال ۹۵ ابلاغ شده؛ اما مجلس در مصوبه اصلاح قانون انتخابات اجرای الزامات اين سياستها را به استانی شدن انتخابات گره زد و زمانی که شورای نگهبان موضوع استانی شدن انتخابات با كيفيت مقرر در مصوبه مجلس را مغاير قانون اساسی دانست، موضوع اجرايی شدن سیاست‌های کلی انتخابات از دستور كار مجلس خارج شد.» 🔸️درویشوند با اشاره به دستورالعمل ۱۴ ماده‌ای مرکز ملی فضای مجازی برای ساماندهی تبلیغات سیاسی در فضای مجازی گفت: «این‌که هر الزامی را كه در فضای وحقيقی وجود دارد به فضای مجازی تسری بدهیم، ممکن نیست. زیرا الزامات اين فضا متفاوت از فضای مجازی است و به عنوان مثال نمی‌توان ثابت کرد مطلبی که حاوی توهین به یک کاندیدا است را چه کسی منتشر کرده است و يا در صورت مشخص شدن ابزار لازم براي جلوگيری از تكرار آن وجود ندارد.» ✅ 👇👇👇 🆔 @shora_rc
جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی با عنوان: "مبانی راهبردی و چالش‌های اصل ۱۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران" آقای حسن محمدی کیا استاد راهنما: دکتر داود محبی اساتید ناظر: دکتر علی مشهدی دکتر محمد ستایش‌پور دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰؛ دانشکده حقوق، تالار عدالت
جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق عمومی با عنوان: "بررسی رویه قضایی دیوان عدالت اداری در رسیدگی به دعاوی استخدامی معلمان حق‌التدریس" آقای قاسم مرادیان استاد راهنما: دکتر علی مشهدی اساتید ناظر: دکتر داود محبی دکتر محمد ستایش‌پور دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۱؛ دانشکده حقوق، تالار عدالت