eitaa logo
ذَكِّر
260 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
3.5هزار ویدیو
92 فایل
کانال فرهنگی و تبلیغی ذَكِّرْ: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می بخشد. ذاریات - 55 قرآن ارتباط با ادمین: @Moballge «استفاده از مطالب کانال باذکر صلوات بلامانع است.»
مشاهده در ایتا
دانلود
💠به مناسبت 26 ربیع الاول، سالروز صلح امام حسن علیه السلام 🔹دلایل صلح امام حسن علیه السلام با معاویه"💠@qoran114moballge✅🌹
✅سالگرد صلح امام حسن مجتبی ♦️امام خمینی(ره): «قصه امام‏ حسن‏ و قضيه صلح، اين هم صلح تحميلى بود؛ براى اينكه امام‏ حسن‏، دوستان خودش، يعنى آن اشخاص خائنى كه دور او جمع شده بودند، او را جورى كردند كه نتوانست خلافش بكند، صلح كرد؛ صلح تحميلى بود. اين صلحى هم كه حالا به ما می خواهند بگويند، اين‏ است. بعد از اينكه صلح كردند، به حسب روايت، به حسب نقل، معاويه به منبر رفت و گفت كه تمام حرفهايى كه گفتم، من قرار دادم، زير پايم. ♦️آن صلح تحميلى كه در عصر امام حسن واقع شد، آن حكميت تحميلى كه در زمان امير المؤمنين واقع شد و هر دويش به دست اشخاص حيله ‏گر درست شد، اين ما را هدايت مى‏كند به اينكه: نه زير بار صلح تحميلى برويم و نه زير بار حكميت تحميلى.» ✅صلح امام حسن علیه السلام ♦️ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای : هرکس حتی خود امیرالمومنین هم اگر به جای امام حسن مجتبی بود و در آن شرایط قرار می گرفت ، ممکن نبود کاری بکند غیر از آن کاری که امام حسن کرد ... صلح را تنها امام حسن نکرد ، امام حسن و امام حسین این کار را کردند ؛ منتها امام حسن جلو بود و امام حسین پشت سر او بود. ♦️ امام حسین(ع)جزو مدافعان ایده صلح امام حسن بود ... اگر امام حسن(ع) صلح نمی کرد ، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین می بردند و کسی را باقی نمی گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد . همه چیز به کلی از بین می رفت و ذکر اسلام بر می افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی رسید . ♦️اگر بنا بود امام مجتبی علیه السلام جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود ، امام حسین هم باید در همین ماجرا کشته می شد ، اصحاب برجسته هم باید کشته می شدند ... همه باید از بین می رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصت ها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشی خودش باز هم حفظ کند ، دیگر باقی نمی ماند . این حق عظیمی است که امام مجتبی علیه الصلاه و السلام بر بقای اسلام دارد.🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📚صحیفه امام، جلد 20، صفحه 118📚زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه انسان 250 ساله/ امام حسن(ع) 💠@qoran114moballge✅🌹
✅چرا امام حسن (علیه السلام) صلح کرد اما امام حسین(علیه السلام) قیام کرد؟ ♦️چرا امام حسن (ع) صلح کرد یا چرا امام حسین صلح نکرد؟ ... در زمان امام حسن (ع) در اثر جریان های زیادی که در زمان امیرالمؤمنین پیش آمد و از همه بالاتر آن حالت سست عنصری که اصحاب امام حسن به خرج دادند، اگر امام حسن مقاومت می کرد کشته می شد ولی نه کشته شدن شرافتمندانه و افتخارآمیز، آن گونه که حسین بن علی کشته شد. ♦️حسین بن علی با هفتاد و دو نفر کشته شد، یک شهادت آبرومندانه و در یک وضع و شرایط خاص که هزار و سیصد سال دارد اسلام را آبیاری می کند. در زمان امام حسن یک حالت رخوت و سستی و خستگی در شیعیان پیدا شده بود که اگر این کار (مقاومت در مقابل معاویه) ادامه پیدا می کرد، یک وقت خبردار می شدند که حضرت را دست بسته تحویل معاویه داده اند. هنوز صابون معاویه و بنی امیه درست به جامه مردم نخورده بود. ♦️بیست سال معاویه حکومت کرد. مغیرة بن شعبه و زیاد بن ابیه که به جان مردم افتادند آن وقت مردم فهمیدند که اشتباه کردند که در زمان حضرت علی دعوت او را لبیک نگفتند، اشتباه کردند که امام حسن را تحویل معاویه دادند. لهذا بعدها (بعد از حادثه کربلا) عده ای پیدا شدند و توّابین را به وجود آوردند، همان ها که دور مختار را گرفتند. ♦️این امر یعنی آگاه شدن مردم از ماهیت حکومت اموی، از عواملی بود که شرایط را برای قیام امام حسین علیه السلام مساعد می کرد. گذشته از این، وضع یزید با وضع معاویه فرق می کرد. معاویه در لباس نفاق کار می کرد، یزید در لباس کفر. معاویه لااقل روی کارهایش سرپوش می گذاشت، علناً شراب نمی خورد، علناً سگ بازی نمی کرد، صورت ظاهر را حفظ می کرد. ولی یزید جوانی بود دیوانه و پرده در که حساب موقعیت خودش را نمی کرد که هرچه هست بالاخره مردم او را خلیفه پیغمبر می دانند. اینقدر شراب می خورد تا مست می شد و در حضور جمعیت به پیغمبر ناسزا می گفت. ♦️واقعاً اگر قضایای کربلا نبود و امام حسین قیام نمی کرد و سبب نمی شد که یزید از بین برود و او همان بیست سالی را که معاویه خلیفه بود خلافت می کرد، اصلًا حوزه اسلام منقرض می شد. پس شرایط زمان خیلی فرق می کند. بنابراین امام حسن همان برنامه را اجرا کرد که امام حسین اجرا کرد و امام حسین همان برنامه را اجرا کرد که امام حسن اجرا کرد، فقط شکل کارشان با هم فرق داشت ولی روح هر دو یکی بود. 📚استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۱۳۲-۱۳۸ 💠@qoran114moballge✅🌹
💠علل گريز از دين. گريز از دين، علل متعدّدي دارد كه به برخي از آن ها اشاره مي شود:💠1⃣. عدم شناخت جهان، انسان و دين ، و ، زمينه‌ي گرايش انسان به دين را فراهم مي كند؛ در برابر آن، عدم شناخت جهان، انسان و دين، زمينه ساز گريز از دين است؛ زيرا كسي كه را منحصر در دانسته و به باور ندارد، يا جهان را از جهت آغاز و انجام، منقطع بداند، هرگز وجود و را ضروري نمي داند و به تبع آن، وجود راهي ( و ) كه او را از مبدأ به معاد برساند، نفي مي كند و لذا، به دين هيچ گونه گرايشي ندارد.🔹 ✅همچنين اگر كسي را و به ابعاد و واقعي او آگاهي نداشته باشد، نه تنها دين را ضروري نمي داند، بلكه از آن گريزان است. نيز اگر كسي انسان را بشناسد، ولي چگونگي برقراري رابطه‌ي او با جهان و ديگر انسان ها را نداند، نيازي به دين احساس نمي كند و به آن تمايل ندارد.🔸 ✅همچنين اگرانسان را و يا يا داراي مسائل عقل ستيز بداند و در پي شناخت ، به شكل طبيعي از و خواهد داشت؛ چنان كه ها كه را و مخدّر جامعه مي پنداشتند، حقيقت دين را بررسي نكردند؛ بلكه با نگاه به دين داران خاموش و خامل و خمود و جمود، فتوا دادند كه دين افيون جامعه است. اين ها چون جامعه‌ي به ظاهر دين دار را خفته و متحيّر يافتند، اظهار داشتند كه دينْ آن ها را به خواب برده است؛ حال آن كه ، هماهنگ با وجود انسان است و رابطه‌ي انسان را با جهان به خوبي تنظيم مي كند و به انسان و مي بخشد و اوست.💠💠(دين‌شناسي، صفحه56و 55)حضرت آیت الله جوادی آملی💠@qoran114moballge✅🌹
2⃣. از تفسير و برداشت ناروا از بعضي مسائل ديني، ▫️عامل دوم گريز از دين است؛ مثلاً عدّه اي با مخدّر دانستن مرگ و ياد مرگ مي گويند: ياد مرگ و زيارت قبور اموات، انسان ها را از كار و زندگي باز مي دارد؛ در حالي كه اين تفسير نارواست؛ بلكه اين گونه دستورهاي ديني از بهترين راه هاي فعّال كردن انسان است؛ چون مرگ به معناي نابود شدن نيست، بلكه ، و از به است. از این رو، در تعابير ديني از به و ياد شده است، ؛ فوت يعني از دست رفتن، ولي به معناي است.🔸🔹 ✅انساني كه اين چنين بينديشد، به كوشش صحيح وادار مي شود؛ زيرا پس از مرگ، نخستين سؤال از انسان اين است كه عمر خود را در چه مسيري صرف كرده اي؟ انسان بايد پاسخ مثبت داده، بگويد: من كار سودمند انجام داده ام تا بتواند از نتايج آن استفاده كند؛ و گرنه در رنج خواهد بود؛ يعني انسان زنده، اوّلا ً سعي و كوشش دارد و ثانياً كار او براي جامعه سودمند است و ثالثاً كار نافع را براي رضاي خدا انجام مي دهد؛ به گونه اي كه در حدوث و بقا آن را از آسيب ريا و گزند سُمْعه مصون دارد. چنين انساني، واقعاً به ياد مرگ است؛ ولي انسان بيكار يا داراي كار زيان بار يا فردي كه كار سودمند را براي ريا و سُمْعه انجام مي دهد، مرگ را فراموش كرده است. با توجه به اين معناست كه آن سخن نغز و آموزنده‌ي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) جاي خود را باز مي كند. رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) طبق نقل «انس ابن مالك» چنين فرمود: «إن قامت السّاعة و فى يد أحدكم فسيلة، فإن استطاع أَن لاتقوم السّاعة حتي يغرسها فليغرسها» [1] ✅؛ اگر نهال يا خوشه يا شاخه اي در دست شماست و مي توانيد آن را بكاريد، سپس بميريد و در لحظه‌ي پسينْ قيامتتان قيام كند، آن نهال را بكاريد؛ آن گاه بميريد. انسان معطّل و بيكار است كه در قيامت مسؤول است نه انسان فعّال. پس، و آن عامل و است؛ گرچه برخي آن را عامل تخدير تلقّي كنند.🔹 ✅همچنين كه از و ، ، ، و مانند آن ها مي شود، احياناً دستاويزي در دست يا براي از است؛ در حالي كه با جميع عناوين آن براي تنظيم و ايجاد و و و فرد و جامعه مي باشد. همه‌ي موضوعات يادشده بايد بهگونه اي تفسير و تبيين شود كه هم از بُعد انديشه‌ي علمي و اعتقادي و هم از بُعد ، جايگاه آن ها روشن شود.🔸🔹🔸🔹 ✳️[1]ـ مستدرك الوسائل، ج 13، ص 460.💠(دين‌شناسي، صفحه56و 57)حضرت آیت الله جوادی آملی💠@qoran114moballge✅🌹
🔅السلام علیک یااباعبداللّه 🌹شهید بزرگوار مدافع حرم محمد حسین بشیری دربیست ونهم تیرماه سال ۱۳۶۰درهمدان متولدشد.پس ازفارغ التحصیل شدن ازدبیرستان با وجود اینکه در ورزش تکواندو داری تبحر خاصی شده بود به خدمت سپاه پاسداران درآمد .حس مسئولیت پذیری وسخت کوشی اش باعث اقتدار و درایت در فرماندهی اش بود..او در سال ۸۶ وارد کمیته تخریب شد و شروع به کسب تجربه و موفقیت های بسیاری در این مسیر گشت تا در نهایت به استاد نمونه تخریب و انفجارات تبدیل گشت. خاصی به (س)داشت🔹به اهمیت خاصی میدادندودرهمه حال نماز را اول وقت بجا می اوردندواحترام زیادی به والدین خودمی گذاشتند بود حضور همیشگی چفیه او بردوشش نشان از با داشت.متولی اموزش تخریب وانفجارات درحزب الله لبنان/عراق/افغانستان/سوریه و….بود.به دلیل علاقه ی زیادایشان به شهیدعمادمغنیه وشال سبزرنگی که همیشه همراه ایشان بودنام جهادی (سیدعماد) برای ایشان انتخاب شد.✅وسرانجام در اعزام اخر به سوریه در اثر انفجار تله به همراه دیگر همرزم هایش پرواز کرد و حسینی شد. محل شهادت :حومه حلب سوریه💠@qoran114moballge✅🌹
السلام علیک یا صاحب الزمان...السلام علیک یا داعی الله و ربّانی آیاته... عليه السّلام فرمودند: ما مِن عَمَلٍ يوَمَ الجُمُعَةِ أفضَلَ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ؛ در روز جمعه عملى برتر از بر محمّد و خاندان او (عليهم السلام) نيست . 📚منبع: ، ص 394◀به نیت تعجیل در فرج حضرت صاحب(عج) وشفای بیماران آمرزش گناهان صلوات🌹💠@qoran114moballge✅🌹
🔅نماز امام زمان(عج)، تجلي 💠 ✅، و به مقام است و هدايت كه راهنمايان طريق وصول به قرب حق اند، بر اقامه اين مهم همت گمارده اند. نمازهاي متنوعي از پيامبر خدا و امامان نور گزارش گرديده است كه افزون بر صورت عبودي شان، كلاس درس ارزشمندي از معارف الهي اند.🔸🔹 ✅يكي از والاترين اين اعمال مستحب، (عج) است. كه همراه دعاي پس از آن، از صدر تا ساقه اش، است. در اين نماز جمله توحيد كه واسطة العقد و بيت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: (اِيّاكَ نَعبُدُ واِيّاكَ نَستَعين) صدبار تكرار مي شود. كه گوياي سرّي عميق است: نمازگزاري كه تلقي كند و آن را به گونه اي كه (اِيّاك) را كه مفعول است بر (نَعبُد) و (نَستَعين) مقدم دارد، به قلب خويش تلقين سازد (در حالي كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفيد حصرند) به توحيد ناب بار مي يابد. هريك از اين عبارات توحيدي در هر ركعت يكصد مرتبه تكرار مي شود و چون اين عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحيد را تمرين كرده است؛ آن گاه به چنين كسي دستور مي دهند دعاي بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگويد: يا محمد يا علي! يا علي يا محمد! اكفياني فإنكما كافياي.[3] اين دستور در پي توحيد مي آموزاند كه اول هر امر مهم، باور و عمل بر اساس توحيد است و سپس در جهت توحيد، توسل به وسائل و توسيط واسطه. هرگز اين نماز نمي آموزاند كه ائمه(عليهم‌السلام) به تنهايي كافي اند، به طوري كه آنان معاذ الله همتاي با خدا يا بعد از آن ذات اقدس ربوبي ولي مستقل در تأثير باشند بلكه وقتي كسي 400 بار به توحيد شهادت داد و سپس به محضر اولياي خدا عرضه داشت كه فإنكما كافياي[1] بدان معناست كه شما نمايندگان خداي كافي هستيد. اين معني همانند دستوري است كه در آداب زيارت اهل بيت و قرائت زيارت جامعه كبيره وارد شده است كه چون به حرمي از ذوات مقدس اهل بيت مشرف مي شويد، قبل از خواندن و در حالي كه هنوز به مضجع نوراني و ملكوتي آن معصوم بار نيافته ايد، صد بار كلمه توحيد (الله اكبر) را تكرار كنيد، تا كنار ضريح مطهر برسيد؛ آن گاه به قرائت زيارت جامعه لب بگشاييد. زائري كه اين ادب توحيدي را به جا آورد، وقتي در زيارتش مي خواند كه بكم فتح الله، و بكم ختم الله و بكم ينزل الغيث و الرحمة و بكم يمسك السماء أن تقع علي الأرض[2] مي داند كه (عليهم‌السلام) وسايط و اند. همان طوري كه (فَالمُدَبِّرتِ اَمرا).[3] چون آن ها فقط با و . وجود مبارك (عج) اين تأثير را دارد و وجود مباركش است.💠💠 [1]ـ المصباح في الادعيه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280. [2]ـ البلد الامين، ص302؛ من لايحضره الفقيه، ج2، ص615. [3]ـ سوره نازعات، آيه 5.🔹🔸🔹🔸🔹🔸(امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه102 و103)حضرت آیت الله جوادی آملی💠💠💠@qoran114moballge✅🌹