eitaa logo
همراه با ثقلین
860 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
515 ویدیو
1.6هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4005888131C3d929024d5 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid 👇👇👇👇👇👇👇👇
مشاهده در ایتا
دانلود
ذی القعده و ذی الحجه.apk
15.74M
👆👆 📱 تبلیغی ♦️فیش منبر و مرثیه و مدیحه تمام مناسبتهای ماه ذی القعده  👈ولادت حضرت معصومه 👈ولادت امام رضا علیه السلام 👈دحوالارض 👈شهادت امام جواد علیه السلام ♦️فیش منبر و مرثیه و مدیحه تمام مناسبتهای ماه ذی الحجه  👈ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا 👈شهادت امام باقر علیه السلام 👈روز عرفه 👈شهادت مسلم بن عقیل(ع) 👈عید قربان 👈ولادت امام هادی (ع) 👈عید سعید غدیر 👈ولادت امام کاظم (ع) 👈روز مباهله ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🖼 | رزق معنوی 🔰 روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام: 📖 «خَيرُ العِلمِ ما قارَنَهُ العَمَلُ» 📜 بهترين دانش آن است كه با عمل همراه شود. 🔻 غرر الحكم : ۴۹۶۸ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📸 | کلام ولایت 💠خدا را شکر کنید💠 🔶 شما نخبگی خودت را از خدا بدانید؛ این نعمت خداست، این موهبت الهی است... 🔻مقام معظم رهبری، ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹دانشگاه علوم و معارف قرآن مجلاتی تاسیس کرده و درحال دریافت امتیاز از وزارت علوم است این مجلات عبارتنداز: دوفصلنامه پژوهشنامه نقد آراء تفسیری http://naghdeara.quran.ac.ir/ دوفصلنامه مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی http://www.olomquran.ir/ دوفصلنامه شبهه پژوهی مطالعات قرآنی http://shobhe.quran.ac.ir/ دوفصلنامه سبک شناختی قرآن کریم http://style.quran.ac.ir/ دوفصلنامه پژوهشنامه تاویلات قرآنی http://tavil.quran.ac.ir/ فصلنامه قرآن، فرهنگ و تمدن اسلامی(رتبه ب از وزارت علوم دریافت کرده است) http://qcc.quran.ac.ir/ فصلنامه تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث http://arq.quran.ac.ir/ مجلات فوق الذکر درصدد گرفتن امتیاز از وزارت علوم هستند لذا از علاقه مندان دعوت می شود که مقالات خود را به سامانه مجلات ارسال کنند. لطفا این اطلاعیه را در میان پژوهشگران منتشر کنید. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
👌سوره : النساء آيه : 10 ❤️إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَٰلَ ٱلْيَتَٰمَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا 🌹همانا، آنان كه اموال یتیمان را به ستم می‌خورند، در حقیقت، آتشی را در شكم خود فرو می‌برند و بزودی در آتشی افروخته وارد خواهند شد. 💐 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 🌺 با ارسال هر به دیگران، ما را در زمينه سازی یاری نمایید. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ تمسک به قرآن کریم متوقف بر اموری بود. یکی اینکه فی نفسه حجت باشد. دوم بوسیله عوارض از حجیت ساقط نشود. باید تحریف را مستدلانه رد کرد اگرچه قائلی به آن یافت نکنیم. 2⃣دلایل عدم تحریف: 🔺۱. همان دلیلی که بر ضرورت وحی و رسالت دلالت دارد همان بر ضرورت صیانت وحی از تحول دلالت دارد. 🔺۲. تبیین اوصاف قرآن: که حکیم و عزیز است پس راهی برای زوال قرآن نیست. 🔺۳. آیه سوره حجر 🔺۴. آیه سوره فصلت 🔺۵. آیه سوره جن که قرآن با رصد خداوند از تحریف مصون است و چون قرآن تا قیامت حجت است پس باید تا همان زمان هم از تحریف مصون بماند. 🔺3⃣اصل و بقای هستی قرآن با معجزه همراه است.آنهایی که اصل هستی یا بقای هستی آنها روی اعجاز الهی است از سه قسم بیرون نیستند و قرآن مهمترین قسم است: 🔰 ۱. برخی اشیا را در اصل آفرینش با معجزه همراه کرد اما بقایشان مانند دیگر موجودات است: مثل ناقه صالح که از درون کوه درآمد اما مثل بقیه قابل مردن بود یا مانند عیسی مسیح که بدون پدر متولد شد اما ادامه زندگیش مثل بقیه مردم. 🔰 ۲. برخی را در بقا با معجزه همراه کرد. حال این یا در «مقطع خاص» است مثل حضورت موسی که با پدر و مادر معین او را بدنیا آورد اما در مقطعی خدا به مادرش گفت او را در دریا بینداز و ما او را حفظ میکنیم و به دریا گوییم او را در جای معینی بگذارد. لذا قرآن به مادر موسی گوید قطعا ما اینجا او را حفظ میکنیم پس حفظ او در مقطع معینی روی اعجاز است. ♻️گاهی نیز اعجاز در مرحله بقا «بصورت دائمی« است مثل کعبه که دو پیامبر با دستور خدا آن را ساختند اما این کعبه را هیچکس نمیتواند خرابش کند البته اگر قصد تخریب کعبه با عنوان قبله مسلمین را داشته باشد نه اینکه قصد بازسازی داشته باشند یا اینکه بلایای طبیعی آن را خراب کنند. اگر هم میبینید که در زمان زبیر برای گرفتنش، کعبه را با منجنیق تخریب کردند بخاطر این است که زبیر باید در رکاب امام حسین میبود نه اینکه فرار کند. اگر حجاج کعبه را ویران کرد برای دستگیری ابن زبیر بود نه ویرانی قبله مسلمین. خدا فرمود اگر کسی مانع رسیدن مردم به کعبه شد ما آنها را به عذاب الیم گرفتار می‌کنیم چه رسد بخواهد خود کعبه را از بین ببرد. در مورد تولد امام زمان نیز اصل تولد روی جریان عادی است اما بقا و حفظش با اراده الهی ممکن شده است. 🔰 ۳. و برخی را هم در اصل آفرینش و هم در بقا با معجزه قرین ساخت: این قسم منحصر در «قران» است. هم تنظیم و ایجادش از خود خدا و بوسیله یک انسان بی سواد است و هم حفظش بدست خداست و کسی امکان تحریف و ازاله آنرا ندارد. 🔺4⃣اگر نبوت برای بشر ضروری است در صورت اتمام نبی باید دین او نیز باید همیشه بماند و دین همان کتاب قرآن است لذا قرآن دائمی و غیرقابل تحریف است. پیروان ادیان را خدا طبق قرآن، تا زمان آمدن رسول بعدی رها نکرد. اگر دین نباشد، انسانیت نیست پس دین همیشه باید باشد‌. 🔺5⃣دینی که قبلا در کتاب بود حالا در ایران دارد پیاده میشود چنانکه حتی وقتی مسیحی وارد آسمان ایران میشود بنابه احترام به نظام رسمی جمهوری اسلامی ایران، روسری سر میکند. این نتیجه خون شهداست. زمان ما از زمان علی که بیشتر نیست و ما هم خون ندادیم که ۱۰۰٪ اسلامی شویم چون انتظارمان این است که در نهایت تلاشمان، مانند حکومت پیامبر شویم که در آن هم اشکالاتی بود چنانکه وقتی گفتند خالد فلان کار را کرده انتقاد کرد. حضرت علی به کمیل نامه نوشت که چرا نتوانستی شهرت را مدیریت کنی؟ یعنی هر کسی که مومن بود مدیر هم الزاما نیست! 🔺6⃣ بسیاری از چیزهایی که در زمان ظهور حضرت می آید در نگاه مردم دین جدیدی است! طبق قرآن، اهل کتابی که در زمین مسلمانان زندگی میکنند باید جزیه دهند اما اول انقلاب در مجمع خبرگان قانون اساسی که ما هم بودیم وقتی چنین چیزی مطرح شد نماینده مسیحیان رسما گفت اصلا چنین بحثی را به زبان هم نیاورید چون اگر ما قرار باشد جزیه دهیم مسلمانانی که در خارج هستند نیز باید به حکومت غیر مسلمانشان جزیه دهند پس ما هم ترسیدیم و بدین ترتیب جزیه در قانون اساسی نیامد! چنان که همین الان وقتی مسیحی وارد آسمان ایران شود و در هواپیما بگویند باید حجاب بگذاری او فکر می‌کند دین جدیدی است چون تابحال چنین چیزی ندیده بوده است! وقتی حضرت بیاید اسلام را مظهر بر همه ادیان میکند «لیظهره علی الدین کله» ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-17.mp3
19.07M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 📆 جلسه مقدماتی ۱۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🔴 ادامه: بخش دوم 🔺7⃣ رساله ها با هم تفاوتی ندارند مگر در چند مورد فرعی مثلا از ۱۵ هزار مساله فقط در ۱۵ جا اختلاف دارند که باز هم بسیار بندرت اتفاق میفتد که کسی چیزی را حرام کند و دیگری آنرا حلال بداند و بیشتر در احتیاط و غیر احتیاط است که آنهم خوب است. پیش امام خمینی آمده بودند و از محله کوچک خود تعریف میکردند که ۱۵ مسجد دارد و ... امام گفتند در این محله کوچک ۱۵ مسجد هست؟! خب چرا کنار هم جمع نمی‌شوید؟! 🔺8⃣ مجمع جهانی ائمه جماعات در تهران تشکیل شد امام جمعه مغرب با سر و صورت پوشیده رفت بین زندانیان و بعد گفت زندانی شدن در جمهوری اسلامی ایران بهتر از آزادی در مراکش است! شما میفهمید که زندانتان مکتب است و میدانید اگر به کسی ظلم نکنید زندانی نمیشوید. اگر آمریکا به ایران سیلی بزند دارد به همه کشورهای اسلامی سیلی میزند! 🔺9⃣ در جلسه قبل گفتیم که در دو آیه از توبه میخواستند یک واو را حذف کنند که نتوانستند. یک مورد زمانی بود که کسی پیش عمر، خلیفه دوم آمد و آیه مذکور را «و الذین» خواند. عمر گفت کی به تو اینطوری یاد داده؟ گفت اُبَیّ. رفتند پیش ابی، و عمر پرسید تو اینطور یاد داده ای؟ گفت بله. گفت تو از کجا اینطور شنیده ای که با این واو اضافی، انصار را به مهاجرین، در صف اول مومنین اضافه کردی؟ گفت از پیامبر. گفت خودت از او شنیدی؟ گفت بله. بار سوم باز پرسید از زبان خودش شنیدی؟ ابی با عصبانیت پاسخ گفت که این را خدا بر قلب حضرت نازل کرد و نه از عمر اجازه گرفت نه از پدرش! ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹اعلام برندگان طرح پژوهشی ادبیات عربی با رویکرد قرآنی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت نکال و عبرت 💠«فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقينَ» (البقرة: 66) 🔸 «نَکال»، مجازاتی است که موجب عبرت و تکان خوردن انسان شده و او را از جرم باز می دارد؛ 🔹 ولی «عبرت»، از دیدن واقعه به نتیجه و موارد مشابه عبور کردن است، مانند دیدن مرگ کسی و به مرگ خود منتقل شدن. 🔻عبرت اختصاص به مجازات ندارد. به عبارت دیگر: عبرت با نکال دو فرق دارد: 1️⃣ عبرت نتیجۀ نکال است؛ 2️⃣ عبرت اعمّ از این است که مجازاتی در کار باشد یا نباشد. 📌 تفاوت رجاء و امانی 💠 «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاَّ أَمانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ» (البقرة: 78) 🔸 «رَجاء»، انتظار و آرزوی نتیجۀ مطلوب با ایجاد شرایط لازم و همراه توکّل است؛ 🔹 ولی «أمانِیّ» (جمع اُمنِیّة) به آرزوهای بیهوده گفته می شود؛ یعنی شخص انتظار نتیجۀ مطلوب را دارد بدون اینکه شرایط لازم آن را محیا کرده باش؛ مانند پاشیدن دانه به زمین شخم نشده و توقع حصول محصول! 📌 تفاوت ذلول و ذلیل 💠 «قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثيرُ الْأَرْضَ وَ لا تَسْقِي الْحَرْثَ» (البقرة: 71) 🔸 «ذَلیل»، یعنی خوار، بی مقدار؛ 🔹 ولی «ذَلول» یعنی رام، سر به زیر. 📌 تفاوت طمع و امل 💠 «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» البقرة: 75 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص 10 و 11 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅اهدای جوایز طرح پژوهشی ادبیات عربی با رویکرد قرآنی در ماه مبارک رمضان به پنج نفر برتر در تاریخ 8 خرداد ماه 1401 ه. ش بین نماز ظهر و عصر از دست استاد بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین وحید 👌(محمدرضا کلاته، موسی الرضا برزویی، علی نقابی، علی شهرآئینی، الیاس بروغنی) ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆