eitaa logo
همراه با ثقلین
856 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
515 ویدیو
1.6هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4005888131C3d929024d5 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid 👇👇👇👇👇👇👇👇
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تفاوت طاقت و وسع 💠 «وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَه‏‏» (البقرة: 184) 🔸 «طاقت» نهایت توان است، مانند نماز خواندن از اذان ظهر تا مغرب؛ 🔹 ولی «وُسع» مقداری از توان است، مانند یکبار نماز ظهر و عصر خواندن. 📌 تفاوت خوف و حذر 💠 «فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ‏» (البقرة: 182) 🔸 «خوف» ترس از چیزی است که خطرش اعم از قطعی و احتمالی است؛ 🔹 ولی «حَذَر» ترس از چیزی است که خطرش قطعی است. 📌 تفاوت قرآن و حدیث قدسی 💠 «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏‏» (البقرة: 185) 🔸 قرآنِ نازل شده و حدیث قدسی هر دو آموزه های خداوند به پیامبر است؛ 🔹 ولی در حدیث قدسی، پیامبر آن را با انشا و جمله سازی خود به مردم می رساند؛ امّا در قرآن هم لفظ از آن خداست و هم محتوای آن. 📌 تفاوت بینه و فرقان 💠 «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ» (البقرة: 185) 🔸 «بَیِّنَة»، دلایلی است که ذهن را برای پذیرش مطلب قوی می کند؛ 🔹 ولی «فُرقان» اخصّ است و مطالب را به لحاظ حقّ و باطل از هم جدا می سازد. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص28 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🍃 کلام بزرگان 🔸گسترش وسائل ارتباط جمعی و تکنولوژی های جدید، سبب سهولت کار محققان و پژوهشگران شده، و فرصت بسیار خوبی برای تحقیق و پژوهش فراهم کرده تا با توجه به شرایط کنونی نسبت به تولید علم و فکر اقدام کنند.در حقیقت ابزارهای نوین پژوهشی، باعث راحتی کار بر روی احادیث توسط پژوهشگران، علما و بزرگان شده است؛ چرا که دیگر وقت علما و بزرگان به جای صرف در جستجوی یک حدیث یا مساله فقهی، صرف فکر کردن بر روی آن شده که کاری فراتر و با ارزش ‌تر است. امّا از طرفی سبب بروز برخی آسیب ها شده است. 🔹از جمله این آسیب ها این است که متاسفانه بیشتر کسانی که کار پژوهشی انجام می دهند غالباً یک رایانه در اختیار دارند و کتاب های متعدد را جمع و نقل قول ها را می نویسند و یا ترجمه ای انجام می دهند؛ اما پژوهش دقیقی صورت نمی گیرد که این کار را می توان کپی برداری مطلب یا نقل قول سخنان دیگران دانست نه فعالیت پژوهشی. 🔸این آسیب، در حالی است که زمینه برای تولید فکر در حوزه های علمیه بسیار فراوان است و می توان با برنامه ریزی مناسب افراد را به این سمت تشویق کرد و حق نیز این است که نباید به صرف ترجمه و گردآوری مطالب از کتب دیگر، قناعت کرد 📚 makarem.ir ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
روش تحقیق ، مهارت منبع یابی.pdf
430.3K
👆👆 📚 روش تحقیق و مهارت منبع یابی وپژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
phdtau 19th Ed 1400.pdf
19.64M
👆👆 📚 متن کتاب: «مرجع پژوهش» ✅فایل الکترونیک کتاب مرجع پژوهش ناشر: مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور 📗ویراست هفدهم 👌دوستانی که به دنبال کتاب روش تحقیق خوب هستند این کتاب یکی از کتابهای روش تحقیقی خوب و کاربردی است. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
ترجمه واژگان مهم..صحیفه سجادیه.pdf
15.01M
👆👆 📚 ترجمه واژگان مهم صحیفه سجادیه ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🖼 | رزق معنوی 🌹 پیغمبر اکرم (ص): «اغْدُوا فی طَلَبِ العلمِ، فإنّی سَألْتُ ربّی أن یُبارِكَ لِأُمّتی فی بُکورِها» صبحگاهان در پی علم بروید که من از پروردگارم خواسته‌ام در بامدادان برای امتم خیر بسیار قرار دهد. 📚کنزالعمال، ج۱۰، ص۲۵۱، شماره ۲۹۳۴۱ 🌹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ، أو جِدالُ مُنافِقٍ بِالقُرآنِ، أو دُنياً تَقْطَعُ رِقابَكُم فاتَّهِموها على أنفُسِكُم . آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز است : لغزش عالم، يا مجادله منافق به وسيله قرآن، يا دنيايى كه گردن‌هاى شما را مى‌زند. پس، از دنيا بر خويش بترسيد. 📚الخصال : ص 163 ح 214. 🌹پیامبر اکرم (ص): تَعَلَّمُوا العِلمَ ... وهُوَ أنيسٌ فِي الوَحشَةِ ، وصاحِبٌ فِي الوَحدَةِ . دانش بياموزيد ... كه همدم بى كسى و يار تنهايى است . 📚 الخصال : ص ٥٢٢ ح ١٢ 🌹امام رضا علیه السلام: هرکه در مجلسی بنشیند که در آن یاد ما(اهل بیت علیهم السلام) زنده می‌شود، قلبش در روزی که قلب ها می‌میرند، نمی‌میرند. 📚بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۷۸ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ یکی از شبهات قائلین به تحریف، روایاتی در این مورد است. یک بحث، سند این روایات و بحث دیگر در دلالت اینها. اگرچه سنداً برخی راویان این‌روایات، کذابند ولی روایات به قدری فراوان است که علم به صدور یکی از این روایات را ایجاد میکند و مضمون مشترکشان قابل پذیرش است. 1⃣نکته اول اینکه روایاتی که قایل به تحریف قرآنند بسور غیر مستقیم، خود همین روایات را نیز از حجیت می‌اندازد چون دلیلی جز قرآن نداریم که به روایات حجیت داده باشد. پیامبر، به روایات حجیت داده و قرآن هم به پیامبر و لذا دیگر نیازی نداریم چیزی به قرآن حجیت دهد. ♻️قرآن گوید، اگر قرآن از غیرخدا بود در آن اختلاف زیاد می‌دیدید. کسی که احتمال تحریف بدهد باید بگوید که نمیتوان به این قرآن اعتماد کرد و گوید احتمالا آیات دیگری در قرآن اصلی هست که با آن می‌شود این آیات را تفسیر و تکمیل کرد. این قول به تحریف، غیر مستقیم روایات را نیز از حجیت می اندازد. 2⃣نکته دوم اینکه باید در این روایات ضعیف، مضمون مشترک را گرفت. در مسایل علمی مثل این که فقهی نیست، به این روایات نمی‌توان استناد کرد مگر اینکه مضمون مشترک اینها را که «تواتر اجمالی» محسوب می‌شود بگیریم. 3⃣در روایت بعدی رسول خدا و برخی معصومین فرمودند: این امت، عده ای قرآن (ثقل اول) را تحریف کردند و عده ای عترت(ثقل ثانی) را شهید کردند. منظور از این روایات این نیست که از قرآن چیزی کم کردند بلکه یعنی اینها تفسیر به رای کردند. از معصومین نیز چنین نظری بر می‌آید زیرا گفتند حروف قرآن را اقامه کردند اما حدود و احکام قرآن را تحریف کردند و تفسیر به رای کردند. ❌چنانکه یزید وقتی سر امام حسین را به جلسه آوردند گفت «و تعز من تشاء و تذل من تشاء» و به همین آیه استناد کرد. زینب کبری هم گفت «و لا یحسبن الذین کفرو انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما» فرمود فقط به یه آیه استناد نکن و این حکومت، آزمایش است نه سبقت. 4⃣طایفه دیگر روایات گوید: در اصل نام معصومین و خصوصا امام علی در قرآن بود و دشمنان برداشتند. اینها فکر کردند که اگر معصوم در مورد آیه ای گفت (نزلت فی علیٍ او اهل البیتی) این علی هم جزو قرآن است! این بیان «مصداق کامل آیه» است نه تنزیل آیه 🔰شاهدمثالش، روایت ابی بصیر از امام ششم است که گفت چرا نام امام علی و باقی معصومین در قرآن نیست؟ ایشان فرمود: به سائلین بگو خدا نماز را بر پیامبر نازل کرد اما نگفت نمازها چند رکعت است بلکه به پیامبر گفت خودت به مردم بگو که نمازها چند رکعتند پس پیامبر مفسر قرآن است. لذا اینطور نیست که رکعات نماز یا نام ائمه در قرآن بوده باشد و بعد برداشته باشند بلکه خدا پیامبر را مفسر قرآن در این زمینه ها قرار داده است. در مورد جزییات حج هم قرآن خصوصیاتش را نگفته است. ♻️اگر ابی بصیر در مورد وجود نام اهل بیت در قرآن شک داشت که نمیپرسید: مردم می‌گویند چرا نام ائمه در قرآن نیست... لذا برایش بدیهی بوده است. لذا امام صادق گوید که پیامبر مفسر قرآن است. سپس گوید منظور از اولی‌الامر، امام علی است. پیامبری که در مکه از هیچکس نمی‌ترسید آیا در مدینه و پس از پیروزی ها، از کسی می‌ترسید که در مورد ولایت علی حرف بزند؟ اگر در قرآن بود آیا نیاز به آن زحمت زیاد برای غدیر‌خم و اعلام ولایت بوسیله حدیث بود؟ پس قطعا نام ائمه در قرآن نبوده است. 🔰گاهی گویند سوره احزاب به اندازه بقره و بسیار طولانی بود و شامل اسم امام علی و ...بود و بعدا آیات کم شد. اگر کم شده در زمان پیامبر که کم نشده است و بعدها باید برداشته شده باشد درحالیکه این سوره از سوره های ابتدایی زمان رسالت است پس چگونه بعد از ۲۰ سال امکان حذفش بوده است؟! ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-34.mp3
15.22M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🍃کلام بزرگان 💠 اخلاص؛ مهمترین ضرورت در امر پژوهش 💠 🔸از آنجا كه علم‏ و معرفت يكى از سر چشمه ‏هاى يقين است، و يقين نیز سرچشمه اخلاص‏ است، لذا بدیهی است هر چه خلوص در مسائل علمی و تحقیقاتی بیشتر باشد، موفقیت در امر پژوهش نیز بالاتر خواهد رفت، لیکن اگر کسی تنها، عالم باشد و تقوا را در خود پرورش ندهد، ممکن است در آینده دچار مشکل شود، زیرا تمامی وسایل ارتباط جمعی فاسد، سلاح های کشتار جمعی و. .. حاصل دست عالمان بی تقواست 📚 makarem.ir ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌀 منظور از اصطلاح فتامل چیست؟ 🔸 گاهی در کتب علمی پس از اینکه نویسنده رأی و نظری را توضیح داد، در انتهای عبارت از عبارت «فَتَأمَّل» استفاده می کند. ✔️ مراد از این عبارت ممکن است یکی از این موارد باشد: 1️⃣ دقّت در مطلب: یعنی مطلبی که بیان شد مطلب دقیق و ظریفی است و احتیاج به تفکّر و اندیشۀ بسیار دارد. 2️⃣ تعریض به مطلب: نویسنده با آوردن این فتأمّل می خواهد بگوید ظاهرا مطالبی که توضیح داده ایم، خوب و وجیه است؛ امّا با تأمّل بیشتر می توان فهمید این مطلب مریض است و اشکال دارد 3️⃣ اشکال به مطلب: این عبارت گاه در مقام اشکال بر مطلب به کار می رود. 📚 ر.ک: فرهنگ اصطلاحات طلّاب، ص105 📚 زندگی اصولی، ص22، ه 1 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کدهای مخفی موبایل که خیلی‌ها از آن اطلاع ندارند! 🔹با دانستن و به خاطر سپردن این کدهای مخفی و سودمند، جلوی ضرر و زیان های احتمالی را بگیرید. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹امام علی (ع): خَيرُ الناسِ مَن نَفَعَ النّاس؛ بهترین مردم کسی است که نفع رساننده مردم باشد. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 450 ، ح 10352 ******************** 🌹پیامبر اکرم (ص): اَعظَمُ الناسِ قَدراً مَن تَرَكَ مالاً يَعنِيه؛ ارجمندترین مردم کسی است که آنچه را که برایش سودی ندارد رها کند. 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 395 - الامالی(صدوق) ص 21 ******************** 🌹حضرت فاطمه (س): خِيارُكم اَليَنُكُم مَناكِبَهً وَ اَكرَمُهُم لِنِسائِهم؛ بهترین شما کسانی اند که با مردم نرمترند و زنان خویش را بیشتر گرامی می دارند. 📚عوالم العلوم ج 11 ، ص 909 ******************** 🌹امام سجّاد (ع): مَن عَمِلَ بما افتَرَضَ اللهُ عَلَيهِ فَهُوَ مِن خَير النَّاس؛ کسی که به آنچه خداوند بر او واجب ساخته عمل کند از بهترین مردمان است. 📚کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 81 ******************** 🌹امام علی (علیه السلام): لِلْمُتَّقِي ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ وَ قَصْرُ الْأَمَلِ وَ اغْتِنَامُ الْمَهَل پرهیزکار را سه نشانه است: اخلاص در عمل، کوتاهی آرزو و بهره گرفتن از فرصت ها. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 274 ، ح 5994 ******************** ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆