eitaa logo
قرآن و عترت
806 دنبال‌کننده
972 عکس
306 ویدیو
1.5هزار فایل
📚 کلیه اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 ⏳ https://eitaa.com/qoranwaetrat 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ یکی از شبهات قائلین به تحریف، روایاتی در این مورد است. یک بحث، سند این روایات و بحث دیگر در دلالت اینها. اگرچه سنداً برخی راویان این‌روایات، کذابند ولی روایات به قدری فراوان است که علم به صدور یکی از این روایات را ایجاد میکند و مضمون مشترکشان قابل پذیرش است. 1⃣نکته اول اینکه روایاتی که قایل به تحریف قرآنند بسور غیر مستقیم، خود همین روایات را نیز از حجیت می‌اندازد چون دلیلی جز قرآن نداریم که به روایات حجیت داده باشد. پیامبر، به روایات حجیت داده و قرآن هم به پیامبر و لذا دیگر نیازی نداریم چیزی به قرآن حجیت دهد. ♻️قرآن گوید، اگر قرآن از غیرخدا بود در آن اختلاف زیاد می‌دیدید. کسی که احتمال تحریف بدهد باید بگوید که نمیتوان به این قرآن اعتماد کرد و گوید احتمالا آیات دیگری در قرآن اصلی هست که با آن می‌شود این آیات را تفسیر و تکمیل کرد. این قول به تحریف، غیر مستقیم روایات را نیز از حجیت می اندازد. 2⃣نکته دوم اینکه باید در این روایات ضعیف، مضمون مشترک را گرفت. در مسایل علمی مثل این که فقهی نیست، به این روایات نمی‌توان استناد کرد مگر اینکه مضمون مشترک اینها را که «تواتر اجمالی» محسوب می‌شود بگیریم. 3⃣در روایت بعدی رسول خدا و برخی معصومین فرمودند: این امت، عده ای قرآن (ثقل اول) را تحریف کردند و عده ای عترت(ثقل ثانی) را شهید کردند. منظور از این روایات این نیست که از قرآن چیزی کم کردند بلکه یعنی اینها تفسیر به رای کردند. از معصومین نیز چنین نظری بر می‌آید زیرا گفتند حروف قرآن را اقامه کردند اما حدود و احکام قرآن را تحریف کردند و تفسیر به رای کردند. ❌چنانکه یزید وقتی سر امام حسین را به جلسه آوردند گفت «و تعز من تشاء و تذل من تشاء» و به همین آیه استناد کرد. زینب کبری هم گفت «و لا یحسبن الذین کفرو انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما» فرمود فقط به یه آیه استناد نکن و این حکومت، آزمایش است نه سبقت. 4⃣طایفه دیگر روایات گوید: در اصل نام معصومین و خصوصا امام علی در قرآن بود و دشمنان برداشتند. اینها فکر کردند که اگر معصوم در مورد آیه ای گفت (نزلت فی علیٍ او اهل البیتی) این علی هم جزو قرآن است! این بیان «مصداق کامل آیه» است نه تنزیل آیه 🔰شاهدمثالش، روایت ابی بصیر از امام ششم است که گفت چرا نام امام علی و باقی معصومین در قرآن نیست؟ ایشان فرمود: به سائلین بگو خدا نماز را بر پیامبر نازل کرد اما نگفت نمازها چند رکعت است بلکه به پیامبر گفت خودت به مردم بگو که نمازها چند رکعتند پس پیامبر مفسر قرآن است. لذا اینطور نیست که رکعات نماز یا نام ائمه در قرآن بوده باشد و بعد برداشته باشند بلکه خدا پیامبر را مفسر قرآن در این زمینه ها قرار داده است. در مورد جزییات حج هم قرآن خصوصیاتش را نگفته است. ♻️اگر ابی بصیر در مورد وجود نام اهل بیت در قرآن شک داشت که نمیپرسید: مردم می‌گویند چرا نام ائمه در قرآن نیست... لذا برایش بدیهی بوده است. لذا امام صادق گوید که پیامبر مفسر قرآن است. سپس گوید منظور از اولی‌الامر، امام علی است. پیامبری که در مکه از هیچکس نمی‌ترسید آیا در مدینه و پس از پیروزی ها، از کسی می‌ترسید که در مورد ولایت علی حرف بزند؟ اگر در قرآن بود آیا نیاز به آن زحمت زیاد برای غدیر‌خم و اعلام ولایت بوسیله حدیث بود؟ پس قطعا نام ائمه در قرآن نبوده است. 🔰گاهی گویند سوره احزاب به اندازه بقره و بسیار طولانی بود و شامل اسم امام علی و ...بود و بعدا آیات کم شد. اگر کم شده در زمان پیامبر که کم نشده است و بعدها باید برداشته شده باشد درحالیکه این سوره از سوره های ابتدایی زمان رسالت است پس چگونه بعد از ۲۰ سال امکان حذفش بوده است؟! ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-34.mp3
15.22M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۴ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🍃کلام بزرگان 💠 اخلاص؛ مهمترین ضرورت در امر پژوهش 💠 🔸از آنجا كه علم‏ و معرفت يكى از سر چشمه ‏هاى يقين است، و يقين نیز سرچشمه اخلاص‏ است، لذا بدیهی است هر چه خلوص در مسائل علمی و تحقیقاتی بیشتر باشد، موفقیت در امر پژوهش نیز بالاتر خواهد رفت، لیکن اگر کسی تنها، عالم باشد و تقوا را در خود پرورش ندهد، ممکن است در آینده دچار مشکل شود، زیرا تمامی وسایل ارتباط جمعی فاسد، سلاح های کشتار جمعی و. .. حاصل دست عالمان بی تقواست 📚 makarem.ir ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌀 منظور از اصطلاح فتامل چیست؟ 🔸 گاهی در کتب علمی پس از اینکه نویسنده رأی و نظری را توضیح داد، در انتهای عبارت از عبارت «فَتَأمَّل» استفاده می کند. ✔️ مراد از این عبارت ممکن است یکی از این موارد باشد: 1️⃣ دقّت در مطلب: یعنی مطلبی که بیان شد مطلب دقیق و ظریفی است و احتیاج به تفکّر و اندیشۀ بسیار دارد. 2️⃣ تعریض به مطلب: نویسنده با آوردن این فتأمّل می خواهد بگوید ظاهرا مطالبی که توضیح داده ایم، خوب و وجیه است؛ امّا با تأمّل بیشتر می توان فهمید این مطلب مریض است و اشکال دارد 3️⃣ اشکال به مطلب: این عبارت گاه در مقام اشکال بر مطلب به کار می رود. 📚 ر.ک: فرهنگ اصطلاحات طلّاب، ص105 📚 زندگی اصولی، ص22، ه 1 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کدهای مخفی موبایل که خیلی‌ها از آن اطلاع ندارند! 🔹با دانستن و به خاطر سپردن این کدهای مخفی و سودمند، جلوی ضرر و زیان های احتمالی را بگیرید. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹امام علی (ع): خَيرُ الناسِ مَن نَفَعَ النّاس؛ بهترین مردم کسی است که نفع رساننده مردم باشد. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 450 ، ح 10352 ******************** 🌹پیامبر اکرم (ص): اَعظَمُ الناسِ قَدراً مَن تَرَكَ مالاً يَعنِيه؛ ارجمندترین مردم کسی است که آنچه را که برایش سودی ندارد رها کند. 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 395 - الامالی(صدوق) ص 21 ******************** 🌹حضرت فاطمه (س): خِيارُكم اَليَنُكُم مَناكِبَهً وَ اَكرَمُهُم لِنِسائِهم؛ بهترین شما کسانی اند که با مردم نرمترند و زنان خویش را بیشتر گرامی می دارند. 📚عوالم العلوم ج 11 ، ص 909 ******************** 🌹امام سجّاد (ع): مَن عَمِلَ بما افتَرَضَ اللهُ عَلَيهِ فَهُوَ مِن خَير النَّاس؛ کسی که به آنچه خداوند بر او واجب ساخته عمل کند از بهترین مردمان است. 📚کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 81 ******************** 🌹امام علی (علیه السلام): لِلْمُتَّقِي ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ وَ قَصْرُ الْأَمَلِ وَ اغْتِنَامُ الْمَهَل پرهیزکار را سه نشانه است: اخلاص در عمل، کوتاهی آرزو و بهره گرفتن از فرصت ها. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 274 ، ح 5994 ******************** ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
ترغیب به مطالعه کتاب.pdf
628.2K
👆👆 📚 راهکارهای ترغیب به مطالعه ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
یک سری نکات ابتدایی در نگارش مقاله و پایان‌نامه 1⃣در متن مقالات و یا پایان‌نامه از فعل‌های اول شخص مفرد یا جمع استفاده نکنید، بلکه فعل‌ها را مجهول کنید. برای نمونه: به‌جای «در این پژوهش سعی خواهیم کرد …» از عبارت «این پژوهش سعی دارد …» استفاده کنید. ــــــــــ 2⃣هنگام استفاده از منابع درون‌متنی، بعد از ذکر منبع، نقطه بگذارید نه قبل از آن برای نمونه: بین خلاقیت و هوش هیجانی، ارتباط معناداری وجود دارد(حسینی و همکاران، ۱۳۹۰). ــــــــــ 3⃣جاهایی در متن که به ویرگول یا نقطه‌ویرگول، احتیاج هست، بعد درج آن، یک فاصله ایجاد کنید، قبل از آن، لازم نیست. ــــــــــ 4⃣تورفتگی ابتدای هر پاراگراف را رعایت کنید. ــــــــــ 5⃣فاصله‌های اضافی را حذف، و از نیم‌فاصله (Ctrl + خط تیره) استفاده کنید. خصوصاً هنگام جمع بستن، نشانه‌های جمع را با استفاده از نیم‌فاصله، جدا بنویسید. برای نمونه: درخواست‌ها به جای درخواستها. همچنین حروف فعل‌های مضارع (می / نمی) جدا از فعل نوشته شود. ــــــــــ 6⃣سعی کنید نشانه‌های جمع مثل «ها»، به ابتدای خط بعدی، منتقل نشود و یا حروف فعل‌های مضارع (می / نمی) انتهای خط، جا گذاشته نشود. با کنترل فاصله بین حروف و کلمات، این اتفاق نخواهد افتاد. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
یادداشت برداری.pdf
630.5K
👆👆 ✅ روش‌های استاندارد یادداشت‌برداری ▫️ چکیده (یادداشت‌های چکیده) ▫️ خلاصه نویسی ▫️ یادداشت ها توضیحی ▫️ نقل قول ▫️ اندیشه های شخصی خود محقق ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
روش تحقیق ، مهارت منبع یابی.pdf
430.3K
👆👆 📚 روش تحقیق و مهارت منبع یابی و پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
1_1267110540.pdf
448.6K
👆👆 📚 جزوه‌ی پاراگراف نویسی با موضوعیت بندچینی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
فیش نویسی.pdf
762K
👆👆 📚 فیش نویسی و مهارت پردازش اطلاعات پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
مقاله نویسی.pdf
561.2K
👆👆 📚 جزوه بسیار کاربردی آموزش مقاله نویسی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
HONAR1.pdf
3.66M
👆👆 📚 مهارتهای کاربردی تحقیق از آغاز تا پایان 🖊 دکتر احسان ابراهیمی 💠 قابل توجه اساتید و سایر پژوهشگران گرامی ✔️ مراحل پژوهش (سیر منطقی تولید اثر پژوهشی) ▫️موضوع شناسی ▪️اقسام تحقیق ▪️اقسام تحقیقات کیفی ▪️اقسام تحقیقات موضوع محور ▪️مقایسه مقاله و پایان نامه ▪️روش مطالعه ▫️موضوع یابی ▪️ویژگیهای موضوع تحقیق ▪️راهکارهای عمومی و اختصاصی برای موضوع یابی ▪️نقشه علوم اسلامی برای کشف گرایشهای عمومی و تخصصی ▪️و ... ▫️موضوع گزینی ▪️تجزیه موضوعات ▪️تحدید موضوعات ▪️پیشینه شناسی موضوعات ▪️مشورت با اساتید مرتبط و اولویت سنجی موضوعات ▪️پیشنهاد مکتوب دست کم دو موضوع به گروه مربوط ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت فتنه و قتل 💠 «وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» (البقرة: 191) 🔻 «فتنه» اشدّ از قتل است که شامل قتل و آشوب و شرک و فساد می شود. 📌 تفاوت عدوان و ظلم 💠 «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمينَ» (البقرة: 193) 🔸 «عُدوان» ظلم شدید و واضح است. 🔻اگر ظلم، اندیشه و طرح ستم است، عدوان اجرای ظلم است. 📌 تفاوت معتدی و مجرم 💠 «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ» (البقرة: 190) 🔸 «مُعتَدی» ناظر به گناهکاری است که از حدود الهی تجاوز کرده است؛ 🔹 ولی «مُجرِم» ناظر به گناهکاری است که به سبب گناه رابطه اش را با خدا قطع کرده است (جَرم: قطع کردن). 📌 تفاوت ثقفتم و وجدتم 💠 «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُم‏» (البقرة: 191) 🔸 «وَجَدتُم» یعنی پیدا کردید، [یافتید]؛ 🔹 ولی «ثَقِفتُم» یعنی با دقّت چیزی را یافتید و در اختیار گرفتید. 📌 تفاوت ابتغوا و اطلبوا (طلب کنید) 💠 «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (البقرة: 187) 🔸 «طَلَب»، به دنبال چیزی بودن و درخواست نمودن است؛ 🔹 ولی «اِبتِغاء»، شدّت و افراط در طلب است. ▫️«ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» (البقره: 207)، یعنی طلب شدید رضای خدا. 🔻 ابتغاء اگر با حرف «عَلی» متعدّی شود، بر زیاده خواهی دلالت می کند. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص29 و 30 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
امام صادق عليه ‏السلام: القَلبُ حَرَمُ اللّه‏ِ، فَلا تُسكِن حَرَمَ اللّه‏ِ غَيرَ اللّه‏ِ دل، حرم خداست. پس در حرم خدا، جز خدا را جاى مده جامع الأخبارصفحه518 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
❤️بسم الله الرحمن الرحیم 🌹به اطلاع کلیه طلاب عزیز می رساند؛ 👌با عنایت به شروع سال تحصیلی جدید، واحد پژوهش مدرسه علمیه اهل البيت عليهم السلام قصد برگزاری دوره‌های متعدد پژوهشی و علمی کاربردی دارد، لذا از کلیه طلاب محترم دعوت می شود در فضای مجازی به آیدی شخصی حقیر 🆔 @salavatbeferestid یا از روز شنبه 16 مهر ماه به دفتر پژوهش جهت ثبت نام مراجعه نمایند. 🗜کارگاه‌ها به شرح ذیل اعلام می‌شود؛ 1. کارگاه خوشنویسی 2. کارگاه مقاله نویسی 3. کارگاه مکالمه زبان عربی فصیح 4. کارگاه خلاصه نویسی - یادداشت برداری - حاشیه نویسی 5. کارگاه آشنایی با منابع ( فقهی ، اصولی ، قرآنی و ...) 6 . کارگاه سیر مطالعاتی - برنامه ریزی هدفمند 7 . کارگاه آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی - شیوه استفاده از نرم افزارهای نور 8 . کارگاه آموزش ورد ، پاورپوینت و ... 9 . کارگاه آشنایی با محققان بزرگ و راز موفقیت آنها 10. کارگاه روش ارائه مطالب 11. کارگاه تاریخ حدیث 12. کارگاه تاریخ قرآن 13. کارگاه روش مطالعه 14. کارگاه تندخوانی ✅ تمام محتویات پژوهشی و تحقیقاتی را از طریق لینک زیر پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/pajohesh_s 👆👆👆👆👆👆👆 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تیزر | هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی 🔺 هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان، از ۱۴ تا ۲۱ مهرماه در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) برگزار می‌شود. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹مسابقه پژوهشی 📚 پنج جزوه کوچک بگیر 📑 پنج صفحه مختصر بنویس 🎁پنجاه هزار تومان جایزه بگیر 👌توضیحات بیشتر در واحد پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔰 قالَ الاِمامُ الْعَسكَرىّ عليه السلام:  🔻قَلْبُ الاَْحْـمَقِ فى فَـمِهِ وَ فَمُ الْحَـكيمِ فى قَـلْبِهِ.  🔹 قلب و دل احمق در دهان اوست و دهان انسان حكيم در (اختيار) قلب اوست. 📚 [بحارالانوار 78: 374 ح 21] ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت صد و سد (بازداشتن) 💠 «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ‏‏» (البقرة: 217) 🔸 «سَدّ» در مورد امری است که محسوس است، مانند بستن راه. 🔹 ولی «صَدّ» در خصوص امور نامحسوس است، مانند بستن راه خدا. 📌 تفاوت استطاعت و قدرت (توانایی) 💠 «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا‏‏» (البقرة: 217) 🔸 «استطاعت» قدرتی است که در آن همۀ شرایط برای کار آماده است؛ 🔹 ولی در «قدرت» ممکن است همۀ شرایط جمع نباشد. 📌 تفاوت بأساء و ضراء 💠 «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريبٌ‏‏» (البقرة: 214) 🔸 «بَأساء» سختی خارج از بدن و توأم با ترس است، مانند جنگ و ضرر در اموال، 🔹 ولی «ضَرّاء» غالبا سختی بدنی است، مانند مریضی. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص33و34 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ بکی از شبهات قائلین به تحریف روایاتی در این باب بود. این روایات کم هم نیست اما ضعیفند و باید مضمون مشترک همه را گرفت. گفته میشود که روایات، بعضی ایات را درباره یکی از معصومین می‌دانند. 1⃣گفتیم که این یک توجیه داخلی دارد یکی توجیه خارجی. توجیه داخلی اینکه این روایات مفسر قرآنند و بیان مصداق می‌کنند نه اینکه بگویند نام معصوم جزو قرآن بوده است. شاهد خارجی هم روایت ابی ابصیر است از امام صادق. 2⃣ابی بصیر پرسیده مردم گویند چرا نام امام در قرآن نیست؟ امام گوید: چنانکه اصل نماز و روزه و زکان و حج در قرآن است و نحوه انجامشان در سخنان پیامبر است، به همین صورت اصل اینکه در کنار رسالت باید امامتی باشد در قرآن است که گوید «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما اینکه اولی الامر کیانند بوسیله پیامبر تفسیر شده است. 3⃣روایات دیگری هم داریم که مرحوم کلینی در الکافی ذکر میکند. از امام باقر روایت شده که پرسیدند این ایه که «و اولوا الارحام اولی بعض ببعض» منظور از «اولوا الارحام» کیانند؟ خب اگر صراحتا نام معصوم در این ایه بود که مردم چنین سوالی از امام نمی‌رسیدند. امام گوید در مورد امامت و حکومت است و بعد از امام علی در اولاد وی است و ما به مساله امامت و ولایت اولی از دیگرانیم. فرمود بنی الجعفر و بنی الحسن و ... سهمی ندارند. 4⃣روایت بعدی از امام صادق است. پرسیدند آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا» یعنی چه و در مورد کیست؟ فرمودند منظور امام علی و اهل بیت است. اگر نام امیر المونین در قرآن بود که نیازی به این سوال نبود. پس آیات صرفا مشخصات کلی را می‌گفتند و تعیین مصداق نمی‌کردند لذا مردم نام را از پیامبر و امامان میپرسیدند. بعد پیامبر پرسید که من چطور بیان کنم که علی بعد از من ولی و امام است؟ آنجا وحی رسید که نترس و بگو. 5⃣امام علی می‌فرماید که ترس موسی از انداختن چوبش، این بود که مردم نتوانند بین معجزه موسی(مار) و سحر اطرافیانِ فرعون فرق بگذارند. لذا تا مردم عوامند و درک ندارند، حکومت و انبیا در‌‌ خطرند. به همین جهت گویند خواب عاقل بالاتر از عبادت جاهل است زیرا عاقل را نمیتوان فریب داد. 6⃣پیامبر از همین جهل مردم می‌ترسید که مردم توان پذیرش این امانت الهی را نداشته باشند و در برابر پذیرش ولایت علی بایستند آنوقت پیامبر چه کند؟! پرسیدند که آیا خودت علی را انتخاب کردی و گفتی یا وحی رسید؟ خب اگر در آیه آمده بود که این را نمی‌پرسند. پیامبر فقط از جهل و جنگ سیاسی میترسید نه جنگ نظامی. خدا هم در آیه گفت: از جهل مردم نترس ما پشت تو هستیم. اینجا بود که پیامبر دیگر تاخیری نینداخت و سریع اجرا کرد 7⃣خدا فرمود که در برابر هم مهربان و در برابر دشمن غضبناک باشید. اگر دشمن از شما غضب نبیند و نترسد که به شما رحم نمی‌کند. اگر انسان گوشه گیری کند که حق احیا نمیشود. عمار گفت فکر ما فکر بنی‌اسراییلی نیست که بگوییم تو برو بجنگ و ما منتظر می‌مانیم. بلکه ما هرچه بگویی میکنیم، ما میخواهیم حق را یاری کنیم. خداوند گوید ما می‌خواهیم حق را به میدان اورید تا خودتان کامل شوید وگرنه ما میتوانیم به زور و بوسیله فرشتگان، حق را به میان آوریم اما این امتیازی نیست. 8⃣روایت بعدی از امام پنجم است که ابی بصیر پرسید: اینکه پیامبر گفت علی جانشین من است، ولایت علی از کجاست؟ آیا از نزد خود گفته یا وحی رسیده است؟ امام فرمود هرگز ممکن نیست پیامبر از پیش خودش چیزی بگوید بلکه خدا دستور داد که اعلام کند ولایت علی و تفسیر آیه اولی‌الامر را. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-35.mp3
14.05M
👆👆 🎙# صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📬 در اهمیت تهذیب در علم آموزی ✅ ضرورت داشتن استاد راهنما 🔰 آن چه که در بررسی تاریخ تهذیب در حوزه‌های علمیه و روحانیت👳‍♂، بیش‌از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند، حضور استاد راهنما در این سلسله سیروسلوک است اهمیت این‌موضوع، از سیره عملی و گفتاری انبیا و ائمه معصومین علیهم‌السلام نیز استفاده می‌شود از امام سجاد [علیه السلام] حدیثی🗣 نقل‌شده است که فرمود: «هلک من لیس له حکیم یرشده». فقها و عالمان دینی در حوزه‌های علمیه شیعه با الهام از این معارف پربار، همواره به این اصل و ضرورت❗️ اهتمام داشته‌اند و هرگز در وادی سیر و سلوک، خود را بی‌نیاز از استاد راهنما و مرشد راه‌گشا ندیده‌اند. 🔰 ابن‌میثم بحرانی، شارح نهج‌البلاغه و از علمای قرن هفتم هجری در شرح جمله امام علی علیه السلام در خطبه ۷۳ نهج‌البلاغه یعنی: «و اخذ بعجزه هاد فنجا» می‌نویسد: در پیمودن راهی که به سوی معبودش می‌رود، باید به استادی هدایتگر😇 و آگاه رجوع کند تا رستگاری به دست آید… از کلام مولا علی علیه‌السلام وجوب انتخاب استاد در سیر و سلوک استفاده می‌شود. 🔰عارف بزرگ مرحوم حاج میرزا علی قاضی در اهمیت این‌ موضوع می‌فرماید: «… کسی که طالب راه سلوک طریق خدا باشد اگر برای پیدا کردن استاد این راه، نصف عمر خود را در جستجو و تفحص🔎 بگذراند تا پیدا کند، ارزش💎 دارد و کسی که به استاد رسید، نصف راه را طی کرده‌است… .» 🔰 حضرت امام‌خمینی نیز بر این مهم تاکید کرده و می‌فرماید: «… استاد اخلاق برای خود معین کنید. جلسه وعظ و خطابه و پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌ها همین‌طور از داشتن مربی و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم‌ به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول مدرس نیاز دارد، درس📝 و بحث🗣 می‌خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد لازم است؛ لیکن علوم معنوی به تعلیم‌وتعلم نیازی ندارد و خودرو بدون معلم حاصل می‌گردد؟!… 📜 بنابراین انتخاب استاد راهنما در سیر و سلوک اخلاقی از ضروریات❗️ این امر بوده و در میان حوزویان به‌صورت سیره مستمر وجود داشته‌است؛ چنان‌که مرحوم ملاهادی سبزواری و سید صدرالدین کاشف، استاد راهنمای سید علی شوشتری بودند و او هم استاد آخوند ملا حسینقلی همدانی و شیخ انصاری بود. بعد از مدتی آخوند همدانی استاد راهنمای شخصیت‌هایی مانند میرزا جواد ملکی تبریزی، شیخ محمد بهاری، سید احمد کربلایی و دیگران شد. حضرت امام‌خمینی نیز در محضر مرحوم شاه‌آبادی تربیت یافت و مرحوم علامه طباطبایی هم از محضر مرحوم سیدعلی قاضی الهام گرفت. 📌 تبارنامه حوزه و روحانیت، عبدالرحیم اباذری، ص۱۰۳_۱۰۴ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆