eitaa logo
قرآن و عترت
814 دنبال‌کننده
974 عکس
319 ویدیو
1.5هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 ⏳ https://eitaa.com/qoranwaetrat 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid
مشاهده در ایتا
دانلود
یک سری نکات ابتدایی در نگارش مقاله و پایان‌نامه 1⃣در متن مقالات و یا پایان‌نامه از فعل‌های اول شخص مفرد یا جمع استفاده نکنید، بلکه فعل‌ها را مجهول کنید. برای نمونه: به‌جای «در این پژوهش سعی خواهیم کرد …» از عبارت «این پژوهش سعی دارد …» استفاده کنید. ــــــــــ 2⃣هنگام استفاده از منابع درون‌متنی، بعد از ذکر منبع، نقطه بگذارید نه قبل از آن برای نمونه: بین خلاقیت و هوش هیجانی، ارتباط معناداری وجود دارد(حسینی و همکاران، ۱۳۹۰). ــــــــــ 3⃣جاهایی در متن که به ویرگول یا نقطه‌ویرگول، احتیاج هست، بعد درج آن، یک فاصله ایجاد کنید، قبل از آن، لازم نیست. ــــــــــ 4⃣تورفتگی ابتدای هر پاراگراف را رعایت کنید. ــــــــــ 5⃣فاصله‌های اضافی را حذف، و از نیم‌فاصله (Ctrl + خط تیره) استفاده کنید. خصوصاً هنگام جمع بستن، نشانه‌های جمع را با استفاده از نیم‌فاصله، جدا بنویسید. برای نمونه: درخواست‌ها به جای درخواستها. همچنین حروف فعل‌های مضارع (می / نمی) جدا از فعل نوشته شود. ــــــــــ 6⃣سعی کنید نشانه‌های جمع مثل «ها»، به ابتدای خط بعدی، منتقل نشود و یا حروف فعل‌های مضارع (می / نمی) انتهای خط، جا گذاشته نشود. با کنترل فاصله بین حروف و کلمات، این اتفاق نخواهد افتاد. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
یادداشت برداری.pdf
630.5K
👆👆 ✅ روش‌های استاندارد یادداشت‌برداری ▫️ چکیده (یادداشت‌های چکیده) ▫️ خلاصه نویسی ▫️ یادداشت ها توضیحی ▫️ نقل قول ▫️ اندیشه های شخصی خود محقق ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
روش تحقیق ، مهارت منبع یابی.pdf
430.3K
👆👆 📚 روش تحقیق و مهارت منبع یابی و پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
1_1267110540.pdf
448.6K
👆👆 📚 جزوه‌ی پاراگراف نویسی با موضوعیت بندچینی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
فیش نویسی.pdf
762K
👆👆 📚 فیش نویسی و مهارت پردازش اطلاعات پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
مقاله نویسی.pdf
561.2K
👆👆 📚 جزوه بسیار کاربردی آموزش مقاله نویسی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
HONAR1.pdf
3.66M
👆👆 📚 مهارتهای کاربردی تحقیق از آغاز تا پایان 🖊 دکتر احسان ابراهیمی 💠 قابل توجه اساتید و سایر پژوهشگران گرامی ✔️ مراحل پژوهش (سیر منطقی تولید اثر پژوهشی) ▫️موضوع شناسی ▪️اقسام تحقیق ▪️اقسام تحقیقات کیفی ▪️اقسام تحقیقات موضوع محور ▪️مقایسه مقاله و پایان نامه ▪️روش مطالعه ▫️موضوع یابی ▪️ویژگیهای موضوع تحقیق ▪️راهکارهای عمومی و اختصاصی برای موضوع یابی ▪️نقشه علوم اسلامی برای کشف گرایشهای عمومی و تخصصی ▪️و ... ▫️موضوع گزینی ▪️تجزیه موضوعات ▪️تحدید موضوعات ▪️پیشینه شناسی موضوعات ▪️مشورت با اساتید مرتبط و اولویت سنجی موضوعات ▪️پیشنهاد مکتوب دست کم دو موضوع به گروه مربوط ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت فتنه و قتل 💠 «وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ» (البقرة: 191) 🔻 «فتنه» اشدّ از قتل است که شامل قتل و آشوب و شرک و فساد می شود. 📌 تفاوت عدوان و ظلم 💠 «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمينَ» (البقرة: 193) 🔸 «عُدوان» ظلم شدید و واضح است. 🔻اگر ظلم، اندیشه و طرح ستم است، عدوان اجرای ظلم است. 📌 تفاوت معتدی و مجرم 💠 «وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ» (البقرة: 190) 🔸 «مُعتَدی» ناظر به گناهکاری است که از حدود الهی تجاوز کرده است؛ 🔹 ولی «مُجرِم» ناظر به گناهکاری است که به سبب گناه رابطه اش را با خدا قطع کرده است (جَرم: قطع کردن). 📌 تفاوت ثقفتم و وجدتم 💠 «وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُم‏» (البقرة: 191) 🔸 «وَجَدتُم» یعنی پیدا کردید، [یافتید]؛ 🔹 ولی «ثَقِفتُم» یعنی با دقّت چیزی را یافتید و در اختیار گرفتید. 📌 تفاوت ابتغوا و اطلبوا (طلب کنید) 💠 «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْر» (البقرة: 187) 🔸 «طَلَب»، به دنبال چیزی بودن و درخواست نمودن است؛ 🔹 ولی «اِبتِغاء»، شدّت و افراط در طلب است. ▫️«ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» (البقره: 207)، یعنی طلب شدید رضای خدا. 🔻 ابتغاء اگر با حرف «عَلی» متعدّی شود، بر زیاده خواهی دلالت می کند. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص29 و 30 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
امام صادق عليه ‏السلام: القَلبُ حَرَمُ اللّه‏ِ، فَلا تُسكِن حَرَمَ اللّه‏ِ غَيرَ اللّه‏ِ دل، حرم خداست. پس در حرم خدا، جز خدا را جاى مده جامع الأخبارصفحه518 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
❤️بسم الله الرحمن الرحیم 🌹به اطلاع کلیه طلاب عزیز می رساند؛ 👌با عنایت به شروع سال تحصیلی جدید، واحد پژوهش مدرسه علمیه اهل البيت عليهم السلام قصد برگزاری دوره‌های متعدد پژوهشی و علمی کاربردی دارد، لذا از کلیه طلاب محترم دعوت می شود در فضای مجازی به آیدی شخصی حقیر 🆔 @salavatbeferestid یا از روز شنبه 16 مهر ماه به دفتر پژوهش جهت ثبت نام مراجعه نمایند. 🗜کارگاه‌ها به شرح ذیل اعلام می‌شود؛ 1. کارگاه خوشنویسی 2. کارگاه مقاله نویسی 3. کارگاه مکالمه زبان عربی فصیح 4. کارگاه خلاصه نویسی - یادداشت برداری - حاشیه نویسی 5. کارگاه آشنایی با منابع ( فقهی ، اصولی ، قرآنی و ...) 6 . کارگاه سیر مطالعاتی - برنامه ریزی هدفمند 7 . کارگاه آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی - شیوه استفاده از نرم افزارهای نور 8 . کارگاه آموزش ورد ، پاورپوینت و ... 9 . کارگاه آشنایی با محققان بزرگ و راز موفقیت آنها 10. کارگاه روش ارائه مطالب 11. کارگاه تاریخ حدیث 12. کارگاه تاریخ قرآن 13. کارگاه روش مطالعه 14. کارگاه تندخوانی ✅ تمام محتویات پژوهشی و تحقیقاتی را از طریق لینک زیر پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/pajohesh_s 👆👆👆👆👆👆👆 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تیزر | هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی 🔺 هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان، از ۱۴ تا ۲۱ مهرماه در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) برگزار می‌شود. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🌹مسابقه پژوهشی 📚 پنج جزوه کوچک بگیر 📑 پنج صفحه مختصر بنویس 🎁پنجاه هزار تومان جایزه بگیر 👌توضیحات بیشتر در واحد پژوهش ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔰 قالَ الاِمامُ الْعَسكَرىّ عليه السلام:  🔻قَلْبُ الاَْحْـمَقِ فى فَـمِهِ وَ فَمُ الْحَـكيمِ فى قَـلْبِهِ.  🔹 قلب و دل احمق در دهان اوست و دهان انسان حكيم در (اختيار) قلب اوست. 📚 [بحارالانوار 78: 374 ح 21] ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 تفاوت صد و سد (بازداشتن) 💠 «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُلْ قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ‏‏» (البقرة: 217) 🔸 «سَدّ» در مورد امری است که محسوس است، مانند بستن راه. 🔹 ولی «صَدّ» در خصوص امور نامحسوس است، مانند بستن راه خدا. 📌 تفاوت استطاعت و قدرت (توانایی) 💠 «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا‏‏» (البقرة: 217) 🔸 «استطاعت» قدرتی است که در آن همۀ شرایط برای کار آماده است؛ 🔹 ولی در «قدرت» ممکن است همۀ شرایط جمع نباشد. 📌 تفاوت بأساء و ضراء 💠 «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريبٌ‏‏» (البقرة: 214) 🔸 «بَأساء» سختی خارج از بدن و توأم با ترس است، مانند جنگ و ضرر در اموال، 🔹 ولی «ضَرّاء» غالبا سختی بدنی است، مانند مریضی. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص33و34 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ بکی از شبهات قائلین به تحریف روایاتی در این باب بود. این روایات کم هم نیست اما ضعیفند و باید مضمون مشترک همه را گرفت. گفته میشود که روایات، بعضی ایات را درباره یکی از معصومین می‌دانند. 1⃣گفتیم که این یک توجیه داخلی دارد یکی توجیه خارجی. توجیه داخلی اینکه این روایات مفسر قرآنند و بیان مصداق می‌کنند نه اینکه بگویند نام معصوم جزو قرآن بوده است. شاهد خارجی هم روایت ابی ابصیر است از امام صادق. 2⃣ابی بصیر پرسیده مردم گویند چرا نام امام در قرآن نیست؟ امام گوید: چنانکه اصل نماز و روزه و زکان و حج در قرآن است و نحوه انجامشان در سخنان پیامبر است، به همین صورت اصل اینکه در کنار رسالت باید امامتی باشد در قرآن است که گوید «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما اینکه اولی الامر کیانند بوسیله پیامبر تفسیر شده است. 3⃣روایات دیگری هم داریم که مرحوم کلینی در الکافی ذکر میکند. از امام باقر روایت شده که پرسیدند این ایه که «و اولوا الارحام اولی بعض ببعض» منظور از «اولوا الارحام» کیانند؟ خب اگر صراحتا نام معصوم در این ایه بود که مردم چنین سوالی از امام نمی‌رسیدند. امام گوید در مورد امامت و حکومت است و بعد از امام علی در اولاد وی است و ما به مساله امامت و ولایت اولی از دیگرانیم. فرمود بنی الجعفر و بنی الحسن و ... سهمی ندارند. 4⃣روایت بعدی از امام صادق است. پرسیدند آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا» یعنی چه و در مورد کیست؟ فرمودند منظور امام علی و اهل بیت است. اگر نام امیر المونین در قرآن بود که نیازی به این سوال نبود. پس آیات صرفا مشخصات کلی را می‌گفتند و تعیین مصداق نمی‌کردند لذا مردم نام را از پیامبر و امامان میپرسیدند. بعد پیامبر پرسید که من چطور بیان کنم که علی بعد از من ولی و امام است؟ آنجا وحی رسید که نترس و بگو. 5⃣امام علی می‌فرماید که ترس موسی از انداختن چوبش، این بود که مردم نتوانند بین معجزه موسی(مار) و سحر اطرافیانِ فرعون فرق بگذارند. لذا تا مردم عوامند و درک ندارند، حکومت و انبیا در‌‌ خطرند. به همین جهت گویند خواب عاقل بالاتر از عبادت جاهل است زیرا عاقل را نمیتوان فریب داد. 6⃣پیامبر از همین جهل مردم می‌ترسید که مردم توان پذیرش این امانت الهی را نداشته باشند و در برابر پذیرش ولایت علی بایستند آنوقت پیامبر چه کند؟! پرسیدند که آیا خودت علی را انتخاب کردی و گفتی یا وحی رسید؟ خب اگر در آیه آمده بود که این را نمی‌پرسند. پیامبر فقط از جهل و جنگ سیاسی میترسید نه جنگ نظامی. خدا هم در آیه گفت: از جهل مردم نترس ما پشت تو هستیم. اینجا بود که پیامبر دیگر تاخیری نینداخت و سریع اجرا کرد 7⃣خدا فرمود که در برابر هم مهربان و در برابر دشمن غضبناک باشید. اگر دشمن از شما غضب نبیند و نترسد که به شما رحم نمی‌کند. اگر انسان گوشه گیری کند که حق احیا نمیشود. عمار گفت فکر ما فکر بنی‌اسراییلی نیست که بگوییم تو برو بجنگ و ما منتظر می‌مانیم. بلکه ما هرچه بگویی میکنیم، ما میخواهیم حق را یاری کنیم. خداوند گوید ما می‌خواهیم حق را به میدان اورید تا خودتان کامل شوید وگرنه ما میتوانیم به زور و بوسیله فرشتگان، حق را به میان آوریم اما این امتیازی نیست. 8⃣روایت بعدی از امام پنجم است که ابی بصیر پرسید: اینکه پیامبر گفت علی جانشین من است، ولایت علی از کجاست؟ آیا از نزد خود گفته یا وحی رسیده است؟ امام فرمود هرگز ممکن نیست پیامبر از پیش خودش چیزی بگوید بلکه خدا دستور داد که اعلام کند ولایت علی و تفسیر آیه اولی‌الامر را. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-35.mp3
14.05M
👆👆 🎙# صوت تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۵ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📬 در اهمیت تهذیب در علم آموزی ✅ ضرورت داشتن استاد راهنما 🔰 آن چه که در بررسی تاریخ تهذیب در حوزه‌های علمیه و روحانیت👳‍♂، بیش‌از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند، حضور استاد راهنما در این سلسله سیروسلوک است اهمیت این‌موضوع، از سیره عملی و گفتاری انبیا و ائمه معصومین علیهم‌السلام نیز استفاده می‌شود از امام سجاد [علیه السلام] حدیثی🗣 نقل‌شده است که فرمود: «هلک من لیس له حکیم یرشده». فقها و عالمان دینی در حوزه‌های علمیه شیعه با الهام از این معارف پربار، همواره به این اصل و ضرورت❗️ اهتمام داشته‌اند و هرگز در وادی سیر و سلوک، خود را بی‌نیاز از استاد راهنما و مرشد راه‌گشا ندیده‌اند. 🔰 ابن‌میثم بحرانی، شارح نهج‌البلاغه و از علمای قرن هفتم هجری در شرح جمله امام علی علیه السلام در خطبه ۷۳ نهج‌البلاغه یعنی: «و اخذ بعجزه هاد فنجا» می‌نویسد: در پیمودن راهی که به سوی معبودش می‌رود، باید به استادی هدایتگر😇 و آگاه رجوع کند تا رستگاری به دست آید… از کلام مولا علی علیه‌السلام وجوب انتخاب استاد در سیر و سلوک استفاده می‌شود. 🔰عارف بزرگ مرحوم حاج میرزا علی قاضی در اهمیت این‌ موضوع می‌فرماید: «… کسی که طالب راه سلوک طریق خدا باشد اگر برای پیدا کردن استاد این راه، نصف عمر خود را در جستجو و تفحص🔎 بگذراند تا پیدا کند، ارزش💎 دارد و کسی که به استاد رسید، نصف راه را طی کرده‌است… .» 🔰 حضرت امام‌خمینی نیز بر این مهم تاکید کرده و می‌فرماید: «… استاد اخلاق برای خود معین کنید. جلسه وعظ و خطابه و پند و نصیحت تشکیل دهید. خودرو نمی‌توان مهذب شد. اگر حوزه‌ها همین‌طور از داشتن مربی و جلسات پند و اندرز خالی باشد، محکوم‌ به فنا خواهد بود. چطور شد علم فقه و اصول مدرس نیاز دارد، درس📝 و بحث🗣 می‌خواهد، برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد لازم است؛ لیکن علوم معنوی به تعلیم‌وتعلم نیازی ندارد و خودرو بدون معلم حاصل می‌گردد؟!… 📜 بنابراین انتخاب استاد راهنما در سیر و سلوک اخلاقی از ضروریات❗️ این امر بوده و در میان حوزویان به‌صورت سیره مستمر وجود داشته‌است؛ چنان‌که مرحوم ملاهادی سبزواری و سید صدرالدین کاشف، استاد راهنمای سید علی شوشتری بودند و او هم استاد آخوند ملا حسینقلی همدانی و شیخ انصاری بود. بعد از مدتی آخوند همدانی استاد راهنمای شخصیت‌هایی مانند میرزا جواد ملکی تبریزی، شیخ محمد بهاری، سید احمد کربلایی و دیگران شد. حضرت امام‌خمینی نیز در محضر مرحوم شاه‌آبادی تربیت یافت و مرحوم علامه طباطبایی هم از محضر مرحوم سیدعلی قاضی الهام گرفت. 📌 تبارنامه حوزه و روحانیت، عبدالرحیم اباذری، ص۱۰۳_۱۰۴ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
آموزش_مقاله_نویسی_از_ابتدا_تا_ارسال.pdf
1.19M
👆👆 📚 آموزش مقاله نویسی از ابتدا تا ارسال به ژورنال ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
استانداردهای مقدمه و چکیده.pdf
137.7K
👆👆 📚 استانداردهای مقدمه و چکیده نویسی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
یک جزوه خوب برای بندچینی.pdf
448.6K
👆👆 📚 جزوه عالی از استاد اسلام پور برای پاراگراف نویسی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
ebrahimi-pardazeshe.pdf
2.89M
👆👆 📚 مهارتهای تحقیق (فیش نویسی) ✍دکتر احسان ابراهیمی 📱فایل PDF 📄تعداد صفحات: ۶۲ صفحه ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ گفتیم که منظور از این روایاتی منظور از یک روایت را، برخی معصومین می‌دانند این است که در مقام تفسیر آیه، مصداق آن آیه، معصوم است نه اینکه نام معصوم در آیه بوده و حذف شده است. به این جهت که آیات، غالبا مشخصات کلی را میگویند نه مصادیق را، لذا مردم چون مصادیق را نمی‌دانستند آن را از مفسرین یعنی پیامبر و ائمه میپرسیدند. 🔺شبهه دیگر قائلین به تحریف، مساله تاریخی است. گویند انسان وقتی یقین به صیانت قرآن از تحریف دارد که قرآن استناد داشته باشد به: ۱. واحدی که معصوم باشد. یا ۲. کثیری که متواتر باشد. اگر جریانی به واحد غیرمعصوم مستند شد یقین‌آور نیست. قرآن نه به واحد معصوم استناد دارد نه به کثیر متواتر ❌آیات قرآن پراکنده بود، برخی روی پوست، برخی در دل مردم و .... این آیات پراکنده در زمان ابوبکر و عمر و عثمان جمع آوری شد. به دستور اینها، زید بن ثابت مسوول جمع آوری آیات شد. حال، زیدبن ثابت معصوم نیست و به شهادت دو نفر عادل هم ثابت میشد که این آیه جزو قرآن است و گاهی صرفا شهادت یک نفر که ارزش دو شهادت را داشت مانند «ابی خُزَیمِه» انصاری که رسول خدا او را بجای دو شاهد در تمام آیات پذیرفت. ♻️پس این قرآن نهایتا به زید میرسد که نه معصوم است و نه این جمع آوری از منازل و ... بر اساس کثرت تواتر است بلکه بر اساس نهایتا شهادت دو نفر است پس مفید یقین نیست و عادت اقتضا دارد که تحریف در قرآن پیدا شده باشد. سیوطی در اتقان، بیش از ۲۰ تاریخ ذکر میکند که جمع آوری قرآن به زید بن ثابت میرسد. خبر یا واحد است یا متواتر. تنها خبر متواتر، حجت و اطمینان آور است. پاسخ‌ها: 1⃣ اولا خود این بحث که جمع آوری قرآن به زید بن ثابت میرسد یک بحث تاریخی است نه حدیثی. کجا پیامبر یا ائمه فرمودند که زید قرآن را جمع کرده؟! پس همین هم به واحد معصوم یا کثیر متواتر منتهی نمیشود بلکه بقیه گفته اند. 2⃣خود همینها به جایگاه واحدی متکی نیستند لذا از این جریان تاریخی نمیتوان قدر مشترکی گرفت چون یکی گوید زید جمع کرده دیگری گوید عمر و ... حتی در زمان جمع آوری هم اختلاف است چون یکی گوید در زمان ابوبکر بوده دیگری گوید زمان عمر و سومی گوید عثمان. در نحوه جمع آوری هم اختلاف است: برخی گویند با شهادت دو شاهد عادل بوده دیگری گوید تگر خزیمه با عثمان یا زید با عثمان ضهادت میدادند قضیه حل می‌شد. برخی تاریخها گویند ابوبکر به زید گفت جمع آوری کند، برخی گویند خود زید جمع کرده است. 🔰خب این تاریخی که به هیچ جا بند نیست و همه‌اش اختلافی است چطور می‌توان از آن قدر مشترک گرفت؟ اگر تنها اختلاف این تواریخ در مورد شخص جمع آوری کننده بود و تاریخ و مکان و نحوه جمع آوری مشترک بود میتوانستیم قدر مشترک بگیریم اما وقتی در همه چیز اختلاف است دیگر چطور باید قدر مشترک گرفت؟ 🔺خبر یقین آور یا باید خبر واحد از معصوم باشد یا خبر کثیر متواتر. خبر متواتر آن است که معنا و مفهوم و مضمون یکی است اما قالبها متفاوت. آنجا میتوان مضمون و قدر مشترک گرفت. اگر مدعا و راه رسیدن به ادعا هر دو کثیر بودند همه ادعاها میشوند خبر واحد. 🔰حال چون خود این اخبار، جریان تاریخی اند نه روایت، و لذا به خبر واحد از معصوم یا خبر متواتر متکی نیستند و مساله هم علمی است پس ارزش خبر واحد ندارند. خبر واحد شاید در مسایل اعتقادی مفید نباشد اما در‌مسایل عملی سود دارند اما این مسایل تاریخی در مسایل عملی هم سودی ندارند. 🔺مضمون و سند این مباحث تاریخی در حد مضمون و سند روایاتی همچون روایت ثقلین نیست چون روایت ثقلین رواتی متواتر از معصوم هست که معصومین دیگر هم به آن احتجاج کردند. ثقل یعنی وزنه سنگین و نفیس. آیا اگر هنگام وفات پیامبر، این آیات هر کدام در خانه ای یا در ذهن فرد خاصی بود، پیامبر میگفت که من بین شما این وزنه سنگین را گذاشتم؟! چنین قرآن پراکنده میتواند جلوی انحراف و گمراهی مردم را چنان که در این روایت آمده، تا همیشه بگیرد؟! لذا قرآن ایات پراکنده نبوده بلکه کتاب مدونی‌ بوده است وگرنه مردم که توان تمسک نداشتند. یا اینکه آیا ممکن است که پیامبر در جمعهای کثیر، به مردم بگوید به کتاب قرآنی که دست علی یا فلانی و فلانی یا روی چوب و پوست و ... است تمسک کنید؟! یا اینکه قرآن دست همه بوده و امکان تمسک داشتند. ✅حتی روایت است که از عثمان پرسیدند که این قرآن را از روی چه جمع کردی؟ گوید از روی قرآن پیامبر. یا از عثمان پرسیدند که چرا انفال را که کوتاه تر از برائت و ... است کنار آنها آوردی؟ گفت چون در قرآن پیامبر جای این دو سوره معلوم نبود و ما دیدیم شبیه همند کنار هم آوردیم. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-36.mp3
12.53M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
کجاها نباید خجالت کشید؟! 🔹خیلی از کارها هست که طبق روایت‌های دینی نباید به خاطرش خجالت زده باشیم مثل بخشش مال اندک یا پرسیدن چیزی که جوابش را نمی‌دانیم. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆